eitaa logo
شعله ی طور
10.6هزار دنبال‌کننده
415 عکس
165 ویدیو
118 فایل
المکتوبات فی النجف‌الاشرف محمدهادی اصفهانی آرشیو جلسات: @esfahani_archive طرح حیله های مدرن آپارات🔻 www.aparat.com/m_h_esfahani_aparat
مشاهده در ایتا
دانلود
『🕊͜͡✨』 مرحلهٔ اول در تطهیر قوه خیال و ایجاد تمرکز این است که : ١- در انجام واجبات و ترک محرمات توجه کنیم به اینکه ما از طرف بالا مأموریم به این کار و باید انجام بدهیم ، بسیار انسان را جمع می کند . ٢- انجام واجبات و ترک محرمات را به این شکل انجام بدهیم که این آخرین بار است که توفیق و فرصت و موقعیت انجام آن را دارم . مرحله دوم یعنی تصور کنم این نماز واجبی که الان می خوانم ، آخرین نماز من است ، این خمسی که می دهم آخرین خمس من است ، این روزه آخرین روزهٔ من است ، این سجده آخرین سجده است ، ممکن است ديگر اين توفیق فرصت و موقعیت بدستم نیاید . این باعث تمرکز می شود . ما عادت کرده ایم که فقط بشنویم . اهل بیت علیهم السلام برای ما شنیدنی زیاد آورده اند . ولی از ما عمل خواسته اند . ما باید پیگیری کنیم تا به منازل عمل وارد شویم . بعد از آن راه به ما نشان داده خواهد شد . ♦️ جلسهٔ یازدهم ، دریچهٔ سلوک در طبقات وجود انسان کامل . 💠 فکر در وحدت با توجه به فرصت برای آخرین امکان عمل و یاد مرگ ☑️ @m_h_esfahani
『🕊͜͡✨』 بزرگان در شیوه اخلاقی خود، به "تروک" سفارش می‌کنند. یعنی می‌فرمایند کارهایی را انجام ندهید. عمده مشکلات ما بخاطر انجام دادن برخی اعمال است. یعنی ما اشتباهاتی داریم که مرتکب شدن به آنها باعث میشود دائما در مسیر رسیدن به قله، پرت شویم به سمت پایین. روایت هم داریم که ترک گناه، خودش عبادت است. یعنی همین ترک فعل را برای شما می‌نویسند و بخاطر آن شما را بالا می‌برند. ♦️حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها؛ رازگشای سرّ انسان جلسه ی سوم، فاطمیه ی دوم ۱۴۴۱ ☑️ @m_h_esfahani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
『🕊͜͡✨』 ♦️ هر انسانی برای خدا ویژه است 💠 المحاضرات فی النجف الاشرف ☑️ @m_h_esfahani
『🕊͜͡✨』 🔻آیه : وَقِيلَ الْيَوْمَ نَنْسَاكُمْ كَمَا نَسِيتُمْ لِقَاءَ يَوْمِكُمْ هَٰذَا وَمَأْوَاكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ نَاصِرِين (۳۴_جاثیه) 🔻دقت روحانی در آیه : | باطن نسیان تنهایی است | عبارت « و ما لکم ناصرین » اوج این آیه است و اشاره به حقیقتِ تنهایی انسانِ فراموشکارِ حقیقت در عالم دنیا ؛ "مِن" بیانیه ، اشاره به نبود جنس هیچگونه یاور و ناصری برای فراموشکاران دارد و تنها آتش شاید جوهره ی وجودیشان را برگرداند . نکته ی مهم دیگر اینست که فراموش کاران و غافلان تنهای تنهای تنهای تنهایند . چون عالم قیامت ظهور بطن نشئه ی دنیاست و این تنهایی راز غم اهل دنیا و غافلان و کسانی است که خدا و مالکیتش و سیطره ی اسمائش بر هستی را از یاد برده اند . در واقع میتوان گفت اگر حس تنهایی بر ما غلبه دارد باید بدانیم ریشه در فراموشی مالکیت هستی برای خدا و غفلت از روز دیدار و ظهور اسماءالهی در عوالم بعدی دارد . ♦️ روح القرآن - ☑️ @m_h_esfahani
『🕊͜͡✨』 انسان موجودی لایه به لایه خلق گشت و چون اشرف مخلوقات بود ، به دنیا و پایین ترین سطح عالم هستی آمد تا مالکیت و سلطنت خداوند در تمام طبقات هستی را به نمایش بگذارد . خلافت الهی رسالتی است که نه جنیان از عهدهٔ آن بر آمدند و نه ملائک . شریعت گوهری است که التزام به آن ، انسان را به پادشاهی در نازل ترین سرزمین هستی می رساند و هر کس در این مرتبه از عالم به شاهی برسد ، در طبقات دیگر هم پادشاه ممالک غیبی خواهد شد . از اینجا بود که اهل بیت علیهم السلام تحفهٔ خلافت الهی را برای انسان به ارمغان آورند و راه سلطنت و خداگونه شدن را در تعبدِ محض از دستورات شریعت معرفی کردند . ♦️ | ١٣ ☑️ @m_h_esfahani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
『🕊͜͡✨』 ♦️همت بلند دار که مردان روزگار / از همت بلند بجائي رسيده اند .. * حضرت خضر باب الورود امام عصر (؏) * برخی اهل معنا آثار وجودی امام (؏) را حس می کنند . * توجه ما به امور مختلف زیاد شده است . * برای نزدیک شدن به امام عصر (؏) ، به توحید ، به مقام احدیت ، به مقامات عالی ، باید تمرکز پیدا کنیم ، باید متمرکز بشویم . * دستورات شریعت تمرکز آور هست .. 💠 المحاضرات فی النجف الاشرف ☑️ @m_h_esfahani
يا من هو مظهر العجائب يا من هو مظهر الغرائب يامن هو منجز المواعيد يا من هو منجح المطالب، يامن هو قاتل الطواغيت يا من هو قامع الکتائب اي تيغ تو همچو برق لامع وي تير تو چون شهاب ثاقب در وصف مدايح تو عاجز صد صابي و صد هزار صاحب در نعت فضائل تو ابکم صد صابر وصد هزار صائب يامن هو دافع البلايا يا من هو عالم العواقب جانم به لب آمد از اعادی روزم بشب آمد از نواصب قد ذاق من العدي الأحباء في غيبة ابنک المصائب بر جان ضعيف ما ببخشا يا من هو طالب و غالب برگير بدست تيغ و بگذار بر دست مهين امير صاحب پور تو که در همه عوالم بر مسند امر تست نائب يک بوسه بزن بچشم مستش آن تيغ دو سر بده بدستش میرزا حبیب الله شهیدی خراسانی. شب ۱۳ ماه رجب ♦️المکتوبات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani
‌‌♦️تجلیات برای نفوس مختلف به اشکال گوناگون است. قضاياي متعددی وجود دارد که شیعیان خالص مولی الموحدین امیرالمومنین علی علیه السلام پس از مراقبات طاقت فرسا و دلداری و مواظبت از حقیقتشان با مشاهدات گوناگونی روبرو شده اند. بعضی اهل ذکر تمام عالم را در حال ذکری که مشغولند مشاهده میکنند مثل ذکر یونسیه که در همان حین در و دیوار و درخت و زمین و آسمان را در ادای ذکر هماهنگ با خویش می یابند. بعضی نفوس در باطن خویش هنگام قرائت قرآن کلمات قرآن را پیش از جاری شدن بر زبانشان در دل به شکل نور و یا تلقین می یابند. و یا برای مثال پیرمردی در نجف اشرف بود که خدا او را قرین رحمت توحیدی خود کند که می فرمود سید هاشم حداد ره آیات قرآن را که قرائت میکرد كلماتي که از زبان مبارکش خارج می شد در وجودش فرو می رفت. و بعضی دیگر تجلیاتی از مقام ولایت و اوحدی از افراد مشاهدات توحیدی به معنای خاصش خواهند داشت. تمام اینها از حقیقتی لا افق و بی نهایت و واجبی بالغیر به نام نفس و سرّ انسان نشئت میگیرد که حقیقتی ذومراتب جز ولایت مولی الموحدین علی علیه السلام نیست. همانجور که خالق کریم سبحان در حدیث قدسی فرمود: 🔻الانسان سرّی و انا سرّه انسان سرّ من است و من سرّ انسان. حد شهود و شکار ا این سرّ درون را غلبه ی  سرّ بر کثرات و حجاب های ساتر حقیقت نفس تعیین می نماید. همانطور که امیرالمومنین علی علیه السلام در حدیث حقیقت به جناب کمیل فرمودند: 🔻الحقیقه هتک الستر بغلبه السرّ. حقيقت خرق پرده ها به سبب غلبه ي سر است الغرض باید فکری به حال هم نشینی و هم صحبتی و دلداری این حقیت در خویش کنیم چرا که گویا در عمده ی ما به شکلی کتک خورده و خونین زیر آوار گناهان و کثرات و تعلقات در حال خفگی و جان دادن است. آن چنان مست است عاشق کز شراب آمد به هوش  آن چنان فاش است شاهد کز خودش آمد حجاب  هیچ می هرگز نخواهد زین می مست تر  هیچ شاهد فاش تر زین برنیندازد نقاب ♦️المکتوبات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani
『🕊‌✨』 ‍ ‍ ‍ ‍ ♦️دقت های روحانی در قرآن کریم♦️ وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُكِّرَ بِآيَاتِ رَبِّهِ ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْهَآ ۚ إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنْتَقِمُونَ(۲۲سجده) ستمڪارتر از كسی كه به وسیله آیات پروردگارش تذڪر داده شود ، سپس از آنها روی برگرداند كیست ؟ بی‌تردید ما از مجرمان انتقام می‌گیریم .. 📌اگر خواستیم بدانیم که در تعریف قرآن چه کسی مجرم است از این آیه خوب میتوان فهمید . مجرم کسی است که خداوند او را در مقطعی بیدار و متوجه کرده است اما او از این بیداری و تذکر در زندگی اش روی بر می گرداند . دقت کنیم که تا بحال چقدر این اتفاق و این بیداری ها برای ما رخ داده است و ما پشت کرده ایم . خود آیه میگوید که ما قطعا از مجرمان انتقام خواهیم گرفت . بیداری ها و تذکرات الهی در زندگی را دست کم نگیریم . ما عادت کرده ایم به پشت کردن و فروش داده های معنویمان و خدای نکرده ، جرم و سنگینی غفلت ما را تحت سیطره ی اسماء جلالی خداوند قرار خواهد داد . توبه کنیم و توجه و استمرار در مراقبه . ☑️ @m_h_esfahani
『🕊͜͡✨』 ♦️ تفریط در توجه به ولایت و عواقب آن 🔻آیه : أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يَا حَسْرَتَا عَلَىٰ مَا فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّهِ وَإِنْ كُنْتُ لَمِنَ السَّاخِرِين 🔻دقت روحانی در آیه : در آیهٔ ۵۶ ( سوره زمر ) صحبت از تفریط و کم کاری نسبت به توجه به جنب الله است که امام صادق علیه السلام طبق نقل تفسیر قمی فرمود « نحن جنب الله » نکتهٔ بسیار مهم با توجه به آن تاکید در انتهای آیه این است که بی‌توجهی کم کاری و تفریط نسبت به جنب الله و امام هر زمانه ای با توجه به این بیان انسان را وارد در گروه مسخره کنندگان خداوند و اولیاء او می گرداند . به تعبیری اگر بی توجه به مقام امام عصر و مهدی فاطمه هستیم و در یاد و ذکر او کوتاهی میکنیم روز قیامت در سلک مسخره کنندگان محشور خواهیم شد . برای یاد او روزانه قرار ثابتی بگذاریم و تا پایان عمر ملتزم باشیم . ☑️ @m_h_esfahani
♦️طبقات سبعه عالم ، اطوار وجود انسان خدای تبارڪ و تعالی در آیه 14 سوره مبارکه نوح می فرماید : بسم الله الرحمن الرحیم وَقَدْ خَلَقَكُمْ أَطْوَارًا (۱۴) نڪته قابل تامل آن است که الفاظ در قرآن ڪریم مرتبه بندی دارند و به حسب عوالمی که نفوس انسان با آنها در ارتباط است برای انسان معنا پیدا می کنند . تامل دقیق تر در همین ساحت که باید مورد توجه قرار بگیرد آن است که خداوند در آیه 14 می فرماید : وَقَدْ خَلَقَكُمْ أَطْوَارًا خداوند شما را طور طور خلق کرده برخی این آیه را تعبیر می کنند به مراحل نطفه، علقه، مضغه و غیر آن و این معنا درست است. اما معنای دقیق تری هم هست و آن اینکه خداوند تبارک و تعالی وجود انسان را از بالاترین حقیقت عالم تا ناسوت کشیده و انسان در طبقات تمام عوالم حاضر است و طور دنیوی خود را در وهله اول درک می کند . اگر مجاهده با نفس، تلاش و تهذیب کند ، طور برزخی و مثالی خود را می بیند ؛ اگر بیشتر کار کند طور عقلانی و روحانی خود و سپس اطوار اربعه توحیدی را از طریقه دریچه ی نفس می تواند مشاهده کند . پس نکته این است که انسان طور طور خلق شده است . ☑️ @m_h_esfahani
『🕊͜͡✨』 اگر امواج نور علم که برخاسته از فکر توحیدی و عبادت و توسل و کُرنش در برابر ساحت اهل بیت علیهم السلام است ، در جان کسی به حرکت در نیامده باشد ، علوم عقلی و نقلی ، اعم از فقه و اصول و فلسفه و عرفان و هر آنچه آن را علوم بشری می نامند ، جز تاریکی روی تاریکی نخواهد بود . اگر قوّت خرقِ حجاب به وسیلهٔ سلوک الی الله در سرزمین هستی انسان محقق نشده باشد ، علم حجاب اکبر است . ♦️ | ☑️ @m_h_esfahani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
『🕊͜͡✨』 ♦️ لقاء الله 💠 المحاضرات فی النجف الاشرف ☑️ @m_h_esfahani
『🕊͜͡✨』 اگر خواستی بدانی چه کسی ولّی الهی است نگاه به تغییر حال مقطعی و گریه انداختن و کرامات و خوارق او نکن حتی اگر دست تو را گرفت و به کهکشان ها برد و بازگرداند بلکه نگاه کن بعد از نشستن در محضر و حضورش عزم برای حرکت در تو ایجاد گشته است یا نه. میزان این عزم را در صورت استعدادی که فراهم کردی دلالتی بر علو مقام آن ولی خدا بدان! کار اولیای الهی تبدیل احوالات و استعدادها به عزم پولادین و ایجاد انگیزه برای حرکت هاست. از اینجاست که آدم ابوالبشر آمد به زمین تا ریشه های وجودش را به شاخه های شجره ولایت آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین گره بزند؛ که فرمود : ولم نجد له عزما. قوت می بشکند ابریق را... ☑️ @m_h_esfahani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
『🕊͜͡✨』 ♦️ڪشف حقیقت! 💠 المحاضرات فی النجف الاشرف ☑️ @m_h_esfahani
『🕊͜͡✨』 • اگر کسی با قرآن ربط داشته باشد ، ترجمهٔ هستی برای او آسان می شود و بسیاری از حقایق را می تواند کشف کند . یعنی شما به هر چیز پیچیده ای که برسید اگر قرآن را به دست آورده باشید . می توانید آن را راز گشائی کنید . ما اعتقاد داریم که اهل بیت علیهم السلام نسبت به همهٔ علوم اشراف دارند . چون " تبیانا لکل شئ " را در سینه هایشان دارند ، یا اینکه حقیقت خودشان قرآن کریم است . این بسیار مهم است که اگر ما به آن راه پیدا کنیم می توانیم هستی را ترجمه کنیم . بسیاری از حقایقی که دست بشر به آن نمی رسد را می توانیم کشف کنیم . هنگامی که امام زمان علیه السلام ظهور می کنند ، بشریت در برابر علم حضرت به زانو در می آیند و این در نتیجهٔ ارتباط با قرآن است . ♦️ دریچه ی سلوک در طبقات وجود انسان کامل 💠 ربط باطنی با دریای بیکران قرآن کریم و آغاز بیان شرایط استفاده از قرآن ☑️ @m_h_esfahani
فریاد که از شش جهتم راه ببستند آن زلف و رخ و خال و خط و عارض و قامت امروز که در دست تو ام مرحمتی کن! فردا که شدم خاک چه سود اشک ندامت... @m_h_esfahani
4_6037115067592347549.pdf
137.2K
♦️ماجرای باز شدن افلاک توحیدی به دست قمر منیر بنی هاشم علیه السلام برای مرحوم آیت الله سید علی قاضی طباطبایی ره از زبان خود ایشان. 💠فصل چهل و یکم کتاب کهکشان نیستی به مناسب ولادت کهف الاولیاء حضرت اباالفضل العباس علیه السلام لینک تهیه ی نسخه ی چاپی کتاب🔻 https://b2n.ir/kahkeshan لینک مطالعه ی نسخه ی دیجیتالی کتاب در فیدیبو🔻 http://www.fidibo.com/book/view/110581 ♦️المکتوبات فی النجف الاشرف ♦️@m_h_esfahani
29.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
『🕊͜͡✨』 🔰 جایگاه تڪرار و ممارست اعمال در شریعت اسلام 💠 دریچهٔ سلوک در طبقات وجود انسان کامل ، جلسهٔ بیست و هفتم ☑️ @m_h_esfahani
『🕊͜͡✨』 🔻 هنر قرآن و کلمات زنده ی ملکوتی واسطه گری برای انتقال نفس به آسمان های غیب و حقیقت غیب الغیوبی عالم بدون واماندگی در حدود تعینات است . معجزه بودن اصوات قرآن در ارتقای انسان به غیب ماجرایی بس شنیدنی است . صوتی این هنر را دارد که از درون به بیرون روانه گردد نه اینکه از بیرون به داخل تزریق شود . هم نوایی با کیان عالم ها خود شرط اصلی برای انتقال دهندگی نفس به ساحت های ماورایی است . تکثر و پاشیدگی روزافزون در موسیقی های مدرن نماد فاصله گرفتن از هویت این انتقال آسمانی است . به تعبیری نفوس اگر سالم و بی غل و غش باشند ، با شنیدن صوت قرآن و هم پیکره های قرآن از حیث باطنی ولو از درون خویش ، حتی بدون الفاظ، از زندگی دنیا پر کشیده و بر شاخه های باغ های ملکوتی می نشینند که آنجا خود نیز ظهور درون انسان است که صوتی دارد برای ارتقاء به آسمان جبروت و مافوق آن . کثرت قرائت قرآن این حس ها را در ما بیدار می کند و تشخیص اصوات آسمانی و مرتقی از غیر آن را سهل الوصول ..‌ ☑️ @m_h_esfahani
『🕊͜͡✨』 بیچاره گی و فلاکت و بدبختی ما از آن جایی آغاز شد که دچار قرائتی از هستی شدیم که بالکل منفک از مدارهای غیبی است. به عبارت دیگر با عالم دنیا مستقلا مواجه شدیم و از کارکرد عالم امر و غیب و تاثیر شگرف آن بر ماهیت دنیا و مولفه ی زندگی زمینی غافل گشتیم. مجال این بحث اینجا نیست اما یادمان نرود که ابلیس دشمن قسم خورده ی چشم باطن انسان و مانع رسیدن او به فهم عمیق و بهره وری حقیقی اش از ساحت هستی است،فلذا باید علی الدوام متذکر باشیم که کلید اعظم گشایش انسان برای رسیدن به مقام ولایت اللهی حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا له الفداء که باطن هستی و غیب اعظم آخرالزمان می باشد،دعا و دعا و دعا است. ☑️ @m_h_esfahani
『🕊‌✨』 اگر به دنبال استاد کامل می گردیم باید بدانیم یکی از مهمترین صفات مبرز استاد کامل طریقت ، قدرت نزع صور در وجود سالک است . چه سال ها که بر ما گذشته و می‌گذرد و همچنان گرفتار عالم خیال خویش هستیم . کسی را بیابیم که ما را از عطش تایید خیالاتمان به سرزمین شهود معانیِ بی صورت و ادراک حقایق بدون واسطه ی خیال رهنمون شود . روحی که قوت شجاعتِ صبر بر کریوه های بی مثال را در ما بدمد . از سیدالشهداء (؏) طلب کنیم . ☑️ @m_h_esfahani
♦️این متن را به مناسبت نیمه ی شعبان حتما بخوانید و همراه با فایل زیر آن منتشر بفرمایید♦️ بیچاره گی و فلاکت و بدبختی ما از آن جایی آغاز شد که دچار قرائتی از هستی شدیم که بالکل منفک از مدارهای غیبی است. به عبارت دیگر با عالم دنیا مستقلا مواجه شدیم و از کارکرد عالم امر و غیب و تاثیر شگرف آن بر ماهیت دنیا و مولفه ی زندگی زمینی غافل گشتیم. مجال این بحث اینجا نیست اما یادمان نرود که ابلیس دشمن قسم خورده ی چشم باطن انسان و مانع رسیدن او به فهم عمیق و بهره وری حقیقی اش از ساحت هستی است،فلذا باید علی الدوام متذکر باشیم که کلید اعظم گشایش انسان برای رسیدن به مقام ولایت اللهی حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا له الفداء که باطن هستی و غیب اعظم آخرالزمان می باشد،دعا و دعا و دعا است. ♦️دعا حقیقتی است که امیرالمومنین علی علیه السلام درباره ی آن می فرماید: الدُّعاءُ أنفَذُ مِنَ السِّنانِ الحَديد(دعا در اثر کردن،کاری تر از نیزه ی آهنین و برنده است/اصول کافی). پس شاید یا ما دعا نمی کنیم و یا شاید درست و از روی اضطرار رو به ساحت حق تعالی نمی بریم. در روایت از امام صادق علیه السلام منقول است که فرمود: هَل تَعرِفونَ طولَ البَلاءِ مِن قِصَرِهِ؟ قُلنا: لا، قالَ: إذا الْهِمَ أحَدُكُمُ الدُّعاءَ عِندَ البَلاءِ فاعْلَموا أنَّ البَلاءَ قَصيرٌ آيا طولانى بودن بلا را از كوتاه بودن آن باز مى ‏شناسيد؟ عرض كرديم:خير. فرمود: هرگاه به يكى از شما در بلا و گرفتارى، دعا كردن الهام شد، بدانيد كه بلا كوتاه است (و به زودى رفع مى ‏شود)/مکارم الاخلاق) حال که به قلب تمامی گرفتاران و اسیران عالم الهام شده است که علاوه بر تمام تلاش ها باید در دریای دعا غرق شوند، مسئله اینجاست که آیا ما در دعا برای ظهور به اضطرار حقیقی افتاده ایم یا خیر؟ ♦️بسیاری از ما ولعی که در خواندن ختم واقعه ای که دوشنبه ی اول ماه باشد را در خویش یافته ایم و دیده ایم که برای رسیدن به حوائج دنیوی مان چه پشتکاری از خویش نشان می دهیم.وای بر ما که می دانیم برای امر ظهور، چشم ازل و ابد به شیعیان این زمانه دوخته شده است تا ببیند چه می کنند و ما در دعا کردن مضطر نگشته باشیم. ♦️دعا حالتی قلبی است که باید در انسان به وجود آید تا به درگاه استجابت برسد و البته هنگامیکه تمام همت ما مشغول خویش و دنیای خیالی اطرافمان گشته باشد طبعا دیگر اضطراری برای ظهور در خویش نخواهیم یافت. ♦️راهکار چیست؟ خدا رحمت کند مرحوم ملاحسینقلی همدانی را که برای ترقیات عالیه معتقد به پرواز کردن نفس با دوبال ذکر و فکر بوده است. فکری که مورد نظر ایشان بوده حاوی ظرائفی است که در این خطوط مجال صحبت از آن نیست و از اصول طریقه ی معرفت النفس است. اما ایشان ذکر را تقسیم به ذکر لفظی و عملی می کرده اند.ذکر عملی را نیز تقسیم به چند امر نموده.اما در راس آن از مراقباتی سخن گفته است که مهم ترین آنان انجام واجبات و ترک محرمات است. ♦️آنچه باقی است ذکر لفظی است که در این نوشته قصد بر تمرکز روی ذکر لفظی خاص برای خرق پرده های غیبت توسط تک به تک شیعیان است. ما واماندگان و بیچارگان چاره ای نداریم که باور کنیم باید در دعا به الحاح و اصرار و اضطرار بیفتیم. در کربلا دعوت کنندگان سید الشهداء سلام الله علیه او را به گودال قتلگاه کشاندند و در قرن چهاردهم امثال نویسنده امام زمانشان را با اعمال و غفلت در قعر سیاهچاله و زندان های آهنین محبوس کرده و دل خوش به آن بودیم که از موثران در امر فرج باشیم. حاشا و کلا. ♦️پیشنهاد می کنم از روز نیمه ی شعبان تا صبح عید فطر و پس از آن هر هفته جمعه ها دعایی را بخوانیم که در آن شاهد اصرار و الحاح شگفت انگیز و کم سابقه ای از طرف خواننده ی دعا نسبت به امر ظهور می باشیم. این دعا معروف به دعاء در زمان غیبت امام زمان علیه السلام و در ملحقات مفاتیح الجنان موجود و به متن زیر پیوست گشته است که نائب اول امام عصر عج آن را املاء فرموده و سید بن طاووس عنایت بسیاری به آن دارد. ♦️کافی است شما این دعا را یک مرتبه با دقت و با توجه به معنای آن بخوانید،سپس متوجه خواهید شد که ما در الحاح و اصرار و استقامت در امر دعا برای ظهور تا چه اندازه کوتاه قد و بی جربزه و حقیرانه برخورد کرده ایم. این دعا برای خواننده خواص شگفت انگیزی دارد که موانست چهل روزه ی آن و یا تدوام بر آن پرده از راز سر به مهر آن برای اهلش بر خواهد داشت. بعضی از اهل معنا این دعا را چهل روز می خواندند و با آن استاد حقیقی سلوکشان را می یافتند،ان شاءالله ما و شما آن را پی گیرانه بخوانیم و مراقبات عملی را ضمیمه ی آن گردانیم تا ان شاءالله به برکت این دعای سراسر شگفتی در این سال پرده از چهره ی مهدی فاطمه سلام الله علیهما کنار بزنیم که امر ظهور امام عصر عج در اختیار ماست. ♦️المکتوبات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani