شعله ی طور
✨برای ارتباط تدبری با قرآن کریم به مقدماتی نیاز است که با محقق شدن آن ها می توان به بطن قرآن با توجه به مراتبی که دارد، وارد شد. شاهد این ماجرا آیه ۲۴ سوره مبارکه محمد(ص) است: أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا.
آیا آنها در قرآن تدبّر نمیکنند، یا بر دلهایشان قفل نهاده شده است؟!
یك سوال است، برای کسانیکه ادعای تدبر در قرآن دارند، با صرف اینکه تدبر را به معنای چینش لغوی می دانند، با این آیه چه می کنند؟ با حالت توبیخی سوال می کند آیا تدبر نمی کنند در قرآن، یا اینکه قلبهایشان دچار قفل شده است؟ این عرایض بنده نیست، از بزرگان نقل شده، و خود قرآن می گوید چون قلب ها قفل دارد، نمی توانید وارد تدبر قرآن کریم شوید. تدبر چیز دیگری است. تدبر ساحتی از قرآن است که اگر کسی وارد آن فضا شود، اتحاد روحانی باطن خودش و قرآن کریم و اتحاد باطنی بین قرآن کریم و ولایت اهل بیت علیهم السلام را مشاهده می کند. تدبر قرآنی به معنای ظاهری مثل تفسیر و کار لغوی خوب است و باید باشد و مقدمه محسوب می شود، اما نباید این تدبر را با آن دبر، و تدبر باطنی و ورود به بطن قرآن، یکی کرد.
می خواهیم نشان بدهیم که با تکثر قرائت قرآن کریم این هدف(تدبر در قرآن) محقق خواهد شد. در ذیل آیه مذکور از امام صادق علیه السلام نقل شده است:
✨" همانا تو را دلى است و گوش هایى. هر گاه خداوند بخواهد بنده اى را هدایت کند، گوشهاى دل او را باز مى کند و هر گاه جز این براى او بخواهد، گوش هاى دلش را مى بندد و دیگر هرگز اصلاح نمى شود و این است معناى سخن خداوند متعال:"یا بر دلهایشان قفلهاست؟" (المحاسن : 1/318/633 ).
تو قلب و گوشهایی داری، در واقع قلب تو گوش هائی دارد، هرگاه خداوند اراده نماید که بنده ای را هدایت کند، گوش دل او را باز میکند. صورت نازله ی این معنا بدین شکل است که برای شخص از حکمت ها سخن می گویی و او با گوش خود می شنود اما معنای دیگر آن باطن گوش قلب است که اولیاء الهی داشته اند و با آن می شنیده اند، یعنی گوش قلب فرد، به روی عالم غیب باز می شود، به این صورت که صدای ملائکه را می شنود، و با ارواح سخن می گوید که در مقامات بالاتر که انبیاء بوده اند وحی و برای اولیاء، الهام را نیز شامل می شود. اما نکته ای که وجود دارد این است که گویا این قلب بسته می شود و درست نمی شنود. حرف را آنطور که باید، نمی شنود! ادامه روایت می فرماید:" اگر خوب بنده ای را بخواهد، گوش دل او را باز می کند، و هرگاه امری غیر از آن را اراده کند، دچار مکر الهی شود، بر گوش دل او مهر زده و او را ناشنوا می کند. در نتیجه آن فرد هرگز اصلاح نخواهد شد. این امر مصداق أَمْ عَلی قُلوبٍ أَقْفَالهَا میباشد." می فرماید این قلبها بسته شده است. حال باید چه کرد تا بتوانیم وارد فضای تدبر شویم و استفاده کنیم؟ برای تدبر در قرآن و رسیدن به دبر آیات و بطن آیات احتیاج به آرامش خیال، نفی خواطر و نفسی است که مطمئن شده و نیز شاکله ای که وقتی ارتباط با غیب و فضاهای غیبی و ملکوتی گرفت، آن ها را پس نزند.
شعری از جناب سنایی خیلی زیباست و مربوط به بحث ماست؛
✨عروس حضرت قرآن نقاب آنگه بر اندازد
که دارالملك ایمان را مجرد بیند از غوغا
عجب نبود گر از قرآن نصیبت نیست جز نقشی
که از خورشید جز گر می نیابد چشم نابینا
روایت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بود که در جلسات قبل عرض شد که: "اگر نبود پرحرفی ها و حرفهای اضافی شما و اگر نبود تمریج در دل شما (که دلتان حالت چمن را دارد و هر حیوانی در آن می چرد)، می توانستید آنچه را که من می بینم ببینید و صداهایی را که من می شنوم بشنوید." این شعر هم همین مطلب را بیان می کند، عجیب نیست که وقتی قرآن میخوانید فقط یك نقشی از آن را می بینید، مانند فرد نابینا که از خورشید جز گرمی چیز دیگری متوجه نمی شود. تاکید اینجاست " که دار الملك ایمان را مجرد بیند از غوغا" زمانی قرآن نقاب بر می دارد و جلوه می کند که قلب آرام و ساکت باشد. در این صورت است که قرآن کم کم از درون می جوشد.
✨آیه ۱۲۵ سوره توبه؛ با توجه به این آیه شریفه گویا قلب مریض می شود، رجس روی رجس، مرض روی مرض می آید. كَلَّا ۖ بَلْ ۜ رَانَ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ(۱۴/مطففین) روی قلبهایشان رین و کثیفی قرار گرفت. من که ادعا می کنم که اهل تدبر هستم باید ادعای گزاف نباشد، به تعبیری، برای رسیدن به مرحله تدبر یا گرم شدن فکر یا آرامش خیال باید به مرور کمیت قرآن را افزایش دهیم. دلیل در جلسات آینده توضیح داده خواهد شد.
♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹
جلسه ی بیست و دوم (تدبر در قرآن و قفلهای قلب)
@sholeye_toor
فایل کامل جلسات🔻
t.me/esfahani_archive
عروس حضرت قرآن نقاب آنگه بر اندازد
که دارالملك ایمان را مجرد بیند از غوغا
عجب نبود گر از قرآن نصیبت نیست جز نقشی
که از خورشید جز گرمی نیابد چشم نابینا
روایت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بود که در جلسات قبل عرض شد که: "اگر نبود پرحرفی ها و حرفهای اضافی شما و اگر نبود تمریج در دل شما (که دلتان حالت چمن را دارد و هر حیوانی در آن می چرد)، می توانستید آنچه را که من می بینم ببینید و صداهایی را که من می شنوم بشنوید." این شعر هم همین مطلب را بیان می کند، عجیب نیست که وقتی قرآن میخوانید فقط یك نقشی از آن را می بینید، مانند فرد نابینا که از خورشید جز گرمی چیز دیگری متوجه نمی شود. تاکید اینجاست " که دار الملك ایمان را مجرد بیند از غوغا" زمانی قرآن نقاب بر می دارد و جلوه می کند که قلب آرام و ساکت باشد. در این صورت است که قرآن کم کم از درون می جوشد.
♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹
جلسه ی بیست و دوم (تدبر در قرآن و قفلهای قلب)
@sholeye_toor
فایل کامل جلسات🔻
t.me/esfahani_archive
از بزرگان نقل شده، و خود قرآن می گوید چون قلب ها قفل دارد، نمی توانید وارد تدبر قرآن کریم شوید. تدبر چیز دیگری است. تدبر ساحتی از قرآن است که اگر کسی وارد آن فضا شود، اتحاد روحانی باطن خودش و قرآن کریم و اتحاد باطنی بین قرآن کریم و ولایت اهل بیت علیهم السلام را مشاهده می کند.
♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹
جلسه ی بیست و دوم (تدبر در قرآن و قفلهای قلب)
@sholeye_toor
فایل کامل جلسات🔻
t.me/esfahani_archive
برای تدبر در قرآن و رسیدن به دبر و بطن آیات احتیاج به آرامش خیال، نفی خواطر و نفسی است که مطمئن شده و نیز شاکله ای که وقتی ارتباط با غیب و فضاهای غیبی و ملکوتی گرفت، آن ها را پس نزند.
♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹
جلسه ی بیست و دوم (تدبر در قرآن و قفلهای قلب)
@sholeye_toor
فایل کامل جلسات🔻
t.me/esfahani_archive
شعله ی طور
بسم الله الرحمن الرحیم
عرضی که خدمت بزرگواران داشتیم و داریم، رسید به قرآن کریم و به تعبیری ذکر لفظی، که ما در ساحت نفی خواطر و خیال چه باید بکنیم. رسیدیم به توجه به ذکر لفظی و علی الخصوص قرآن کریم، که برای ما اهمیت ویژه ای دارد. به نظر بنده در سطوح اولیه اگر کسی به این مطالب عمل کند، راههای بعدی ان شاء الله برایش باز خواهد شد، ولی خدای نکرده اگر عامل نباشیم و عمل نکنیم، در مفاهیم و شنیدهها دور می زنیم، مثل یك عمر که دچار این دور بیهوده بوده ایم.
✨مادامی که قدمهای عملی برداشته نشود، اتفاق خاصی نخواهد افتاد. برای بهره بردن و استفاده از قرآن کریم، خداوند می فرماید: أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا (محمد/ ۲۴)
قرآن کریم در این آیه فی نفسه حالتی را القاء می کند که چرا وارد تدبر قران نمی شوید؟ و چرا تلاشی که می کنید در سلوک الی الله، یا بندگی، به تدبر در قرآن منتهی نمی شود؟ "أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا" که این قلبها قفلهایی دارند، گوش و چشم قلب ها بسته می شود و نمی تواند استفاده ای که باید را بکند. سئوال این است که چه باید کرد تا قلب ها باز شود؟
✨عرض شد مادامی که قلب تو محل تمریج و شلوغی است، نمی توانی از قرآن بهره ببری. حال نقش ذکر لفظی چیست؟ توضیح داده شد که مصداق اتمّ ذکر، ارتباط با قرآن کریم است. اما به محض اینکه انسان می خواهد وارد فضای تدبر در قرآن بشود، و به جای توجه به کمیّت، به کیفیت توجه می کند، متوجه می شود که در قلبش با قفلهائی روبرو است. و در واقع خیال درگیر است. یا قلب شلوغ است. و آیه ای از سوره توبه قرائت کردم که: وَ أَمَّا الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَتْهُمْ رِجْسًا إِلَى رِجْسِهِمْ وَمَاتُوا وَهُمْ کَافِرُونَ(توبه/ ۱۲۵)
کسانی که قلبشان مرض و رجس و کثیفی دارد، رجس بر روی رجس می آید و در واقع نمی توانند به آن نفس مطمئنه و قلب آرام برسند. صحبت این است که نقش ذکر لفظی در این بحث چیست؟ بحث ما به طور خاص متوجه قرآن کریم است.
✨نظر بسیاری از اساتید این بوده است که باید قرائت قرآن کریم در بدو فضای سیر الی الله به عنوان ذکر لفظی، در مدار شاکله ی سالك قرار بگیرد و تزریق شود. اساتید در وهله ی اول برای ذکر لفظی، نمی گویند بروید فلان ذکر را به فلان عدد بگوئید. در مکتب ملّا حسین قلی همدانی که در زمانه ای اخیر، از چند شاخه به زمانه ما می رسد، آنچه کلیت قضیه است و به نظر می رسد نظر اساتید فعلی این است که در ابتدا علاوه بر رعایت کلیاتی مانند انجام واجبات و ترک محرمات، و توجه به رشته توحیدی و یاد مرگ به عنوان ذکرهای عملی، ذکر لفظی را قرائت قرآن قرار می دهند، اگر موفق بود و پیش رفت و حالاتش عوض شد، کم کم اذکار لفظی را هم توصیه می کنند که البته این برای فضای عمومی نیست. اما نکته ای که هست این است که افراد معمولا دنبال اذکار و اوراد هستند، در صورتی که باید از این پل، منزلگاه و جایگاه بگذریم که در واقع پل ارتباط ذکر لفظی با قرآن کریم هست تا بتوانیم وارد مراحل دیگر شویم.
اساتید در کتب خود، نسبت به ذکر لفظی که همان قرآن کریم است، توجه ویژه داشته اند، برای مثال در نامه ی مرحوم میرزا جواد آقای ملکی تبریزی به آقای کمپانی، نوشته که مرحوم ملا حسینقلی همدانی، دستور قرائت قرآن و هدیه ی آن به وجود مقدس نبی اکرم صلی الله علیه و آله می دادند. همچنین مرحوم آیت الله قاضی رحمت الله علیه در ابتدای ماه های حرام، یعنی رجب، شعبان و رمضان، نامه ای برای شاگردانشان نوشته اند با این عبارت که "قرائت قرآن اقل از یك جز نباشد"، البته در آن نامه دستورات ذکری دیگری نیز آمده برای آن سطح از شاگردان، که به نظر می رسد فضای قدیم نجف اشرف که این افراد در آن تنفس می کردند، فضائی بوده که خیال ها در آن آرام بوده، خواطر کم بوده، حاکمیت افکار شیطانی فوق العاده کمتر از الان بوده است، به دلیل کم بودن تهاجمات، البته آن زمان هم مشکلات و سختی هایی از قبیل، گرما، فقر، مریضی و... وجود داشته اما نکته این است که با وجود کمتر بودن خواطر در آن زمان، در آن سطح هم ایشان به عنوان اولین قدم می فرمایند "و قرائت قرآن اقل از یك جزء نباشد". بنده فعلا به کمیت کاری ندارم. مهم این است که ایشان در ذکر لفظی، توجه به قرآن کریم داشتند...
✨پس عنایت به قرآن کریم از زمان های دور، در سیره اولیاء به عنوان یکی از ارکان حرکت برای انقلاب شاکله و احیای نفس به سمت مقام ولایت و یا محکم کردن بنیان شخصیتی بر اساس ولایت، لحاظ می شده است.
♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹
جلسه ی بیست و سوم (قرائت قرآن؛ شاهکار انقلاب شاکله)
@sholeye_toor
فایل کامل جلسات🔻
t.me/esfahani_archive
نظر بسیاری از اساتید این بوده است که باید قرائت قرآن کریم در بدو فضای سیر الی الله به عنوان ذکر لفظی، در مدار شاکله ی سالك قرار بگیرد و تزریق شود.
در مکتب ملّاحسین قلی همدانی و نظر اساتید فعلی این است که در ابتدا علاوه بر رعایت کلیاتی مانند انجام واجبات و ترک محرمات، و توجه به رشته توحیدی و یاد مرگ به عنوان ذکرهای عملی، ذکر لفظی را قرائت قرآن قرار می دهند، اگر موفق بود و پیش رفت و حالاتش عوض شد، کم کم اذکار لفظی را هم توصیه می کنند اما افراد معمولا دنبال اذکار و اوراد هستند، در صورتی که باید از این پل، منزلگاه و جایگاه بگذریم که در واقع پل ارتباط ذکر لفظی با قرآن کریم هست تا بتوانیم وارد مراحل دیگر شویم.
در سطوح اولیه اگر کسی به این مطالب عمل کند، راههای بعدی ان شاء الله برایش باز خواهد شد، ولی خدای نکرده اگر عامل نباشیم و عمل نکنیم، در مفاهیم و شنیدهها دور می زنیم، مثل یك عمر که دچار این دور بیهوده بوده ایم.
♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹
جلسه ی بیست و سوم (قرائت قرآن؛ شاهکار انقلاب شاکله)
@sholeye_toor
فایل کامل جلسات🔻
t.me/esfahani_archive
اهل دل که زیادند اما مهم دلی است که اهل باشد و قابلیت حضور نزد آنان را در خود بیابد.
وقتی ما به التزامات اولیه و پی گیرانه ی شریعت پایبند نیستیم واقعا چرا از لابلای کتب عرفانی به این نتیجه میرسیم که مشکلمان فقط در دست کس خیالی ای است که نمیدانیم کیست و کجاست. پس چه می شود این همه خون دل خوردن اهل بیت علیهم السلام و اولیاء در توصیه به التزام و استقامت در قرائت قرآن روزانه ،مراقبه ی جدی به ترک گناه به هر شکل که هست و از مهم ترین آن ها رابطه ی میان زن و شوهر است که طرفین باید در کمال صمیمت و گذشت و بدون اصطکاک کشتی زندگی شان را به ساحل برسانند،زن توجه کند مرد با هویت مدیر بودن خلق شده است و در اموری که شرع دستور داده باید حرفش پذیرفته شود و مرد توجه داشته باشد که زن موجودی لطیف،شکننده و عاطفی است که از کوچکترین عملکردی بزرگترین رنج ها برایش خلق می شود.
🔻المکتوبات فی النجف الاشرف
@sholeye_toor
14.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️در زمان ظهور امام زمان (عج) ما از یاران حضرت هستیم یا خیر ؟
🔻بخش كوتاهي از عنوان ٢٥ طرح درس شناخت حيله هاي مدرن شيطان.
♦️اين طرح را كامل و البته حتما به ترتیب مشاهده کنید!
(با اینکه سالها پیش تولید شده است ان شاءالله خالی از لطف نیست)
🔻راه هاي مشاهده ي كامل،طرح درس حيله هاي مدرن شيطان(حتما بايد به ترتيب ديده شود)🔻
١-مشاهده ي كل فيلم ها در تلگرام🔻
https://t.me/modern_trick_download
٢-لينك دانلود و مشاهده ي كامل از آپارات🔻
www.aparat.com/modern_trick
المکتوبات فی النجف الاشرف
@sholeye_toor