وقتی ما ساحت انجام واجب و ترک محرم را منحصر در نماز و روزه تعریف کردیم آن هنگام که مشکلاتمان که ناشی از عملکرد و انتخاب های خودمان است،سر برآورد تازه به فکر استاد و اهل دل و اهل معنا می افتیم.
بیایید به جای خیال بافی،
التزام به ترک گناه،
نماز اول وقت،
دوام وضو،
قرائت قرآن مرتب روزانه(حداقل هفت صفحه در روز)،
نماز شب
و برای حوائج خاص الخاص تمسک به اهل بیت علیهم السلام و تکرار مکرر نماز جناب جعفر طیار را نصب العین قرار دهیم، که بسیاری از کسانی که عمری دنبال کسی بودند تا مشکلاتشان را حل کند با این دستورات به نتیجه رسیده اند و اگر لازم بوده باشد به محضر اولیاء هم حاضر شده و از همه مهم تر با امام عصر روحی له الفداء ارتباط گرفته اند و حضرت حتی برای تربیت معنوی، آنان را به کسی از اولیاء خویش حواله داده اند،نمی شود تا ما زندگینامه ی چند بزرگوار را خواندیم سینه سپر کنیم و ژست سیر در ملکوت بگیریم و منتظر باشیم از کرّوبیان جملگی خادم ما باشند ،گذشتگان قائل بوده اند که برای سلوک لازم است هر سه روز یکبار قرآن کریم ختم شود ما کجا و این ملاکات کجا...
🔻المکتوبات فی النجف الاشرف
@sholeye_toor
شعله ی طور
✨تاکید زیاد ما بر قرآن کریم به دلیل این است که قرآن بنا بر قول خودش در میان ما مهجور است، ما آن را نمی شناسیم و بهره نمیبریم. آیات و روایاتی قرائت شد که حاکی از این بود که قلب، زنگ می زند، رین می بندد. باید چه کار کرد تا این زنگارها از بین برود؟ برای قدم اول، روش هائی عرض شد مانند توجه به واجب و حرام و یاد مرگ و صلاه مودع و... البته این دستورات باید مثل یك منظومه باشد، اگر می بینیم نتیجه نمی گیریم، به این دلیل است که معمولا یکی از فاکتورها را حذف می کنیم. حالا سعی می کنیم خواص قرآن کریم و اهمیت آن را از لا به لای روایات و آیات نورانی و بی نظیر و بی کرانه نشان دهیم. ممکن است این آیات و روایات را قبلا شنیده باشیم، اما باید به قدری تکرار و شنیده شوند، تا قرآن کریم کتاب زندگی ما بشود و ارتباط با آن مثل ارتباط با نزدیکان و کسانی که دوستشان داریم، گردد.
برای قلب و نفس و ماهیت انسانی که به آن "من" گفته می شود، در ارتباط با قرآن چه اتفاقی میافتد؟
✨آیه ۸۲ سوره اسراء: وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا؛
ننزل به کار برده یعنی دائما در حال نازل کردن هستیم، پائین می کشیم از قرآن شفاء و رحمت را. مشکل ما اگر رجس، عدم آرامش، یا تشتت است، می فرماید قرآن کریم شفاء و رحمت است. اما کسیکه در ظلمت فرو رفته باشد، جز خسارت چیزی برای او ندارد. این آیه نشان میدهد که وقتی وارد قرآن شدیم، نباید با خودمان ظلم بیاوریم، نه ظلم به این معنا که اگر شرک خفی داشته باشیم، قرآن روی ما تاثیر نمی گذارد، بلکه منظور این است که باید به شرایط دیگری هم که علما فرموده اند عمل کنیم، تا بتوانیم از قرآن بهره ببریم. پس تنها با عمل به شرایط ذکر شده، می توانیم به درون قرآن راه پیدا کنیم. قرآن کریم چون سخن خدای تبارک و تعالی است مرز تعالی و رشد می باشد.
✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَ نِ الرَّحِیمِ الر.کِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَیْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ. (ابراهیم/ ۱)؛
می فرماید قرآن کتابی است که نازل کردیم بر تو ای پیامبر تا مردم را از ظلمات به سوی نور ببری. در سوره بقره می فرماید:
اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِینَ کَفَرُوا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ
یکی از معانی عام و کلی ظلمت، خلاءهای روحی و شخصیتی است. یکی از معانی دقیق تر آن این است که شئی را در جایگاهی که حق آن نیست قرار دهید. در وجود ما این شاکله ای که کج و معوج و بهم ریخته است، و بسیاری از مشکلات ما ناشی از آن است، در واقع ظلمی است که ما به خودمان کرده ایم که چنین شکلی برای خودمان خلق کرده ایم، که خودمان از خودمان فرار می کنیم و به سمت فضای مجازی می رویم، فضائی که خودمان را فراموش کنیم. این حالت، حالت تنزل یافته اش این است که من از شاکله خود فرار می کنم و از چیزی که خودم ساخته ام فرار می کنم، این نتیجه ظلمهایی است که در حق خودم انجام دادم. می فرماید این ظلمها و عدم استیفای حق به اینکه در جایگاه درست قرار بگیرد را_که تو انجام ندادی_ اما ما با این قرآن چیزی آوردیم که مردم را "لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ". تعبیر دقیقی است، نمی گوید این قرآن خودش قرار است که مردم را از ظلمات به سمت نور ببرد، بلکه می فرماید: "کِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَیْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ"، توی پیامبر مردم را بوسیله این کتاب از ظلمات بیرون ببری، کتابی که صورت مکتوب ولایت است. پس ولی الله باید کنار این کتاب باشد، تا به سمت نور ببرد. جالب تر این جاست "لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ" با اجازه خدای تبارک و تعالی این کار صورت می گیرد. این معجزه است. معجزه بودن قرآن چیست؟ فقط تحدی آیات و سور نیست. خاصیت این کتاب این است که، به دست ولی الله و با توجه به مقام ولایت، و با ید الله که فوق همه دست ها است، می تواند بوسیله این کتاب مردم را از ظلمات بکند و به سمت نور ببرد. جالب تر اینکه به کجا ببرد؟ "بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ" با این قرآن قرار است باز به امیرالمؤمنین علیه السلام برسید! نور یعنی امیرالمؤمنین، که فرمود: انا الکتاب مسطور، انا الکتاب الذی الریب فیه. می فرماید با این کتاب قرار است به سوی صراط عزیز حمید، برویم.
♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹
جلسه ی بیست و سوم (قرائت قرآن؛ شاهکار انقلاب شاکله)
@sholeye_toor
فایل کامل جلسات🔻
t.me/esfahani_archive
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ الر.کِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَیْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ. (ابراهیم/ ۱)؛
می فرماید قرآن کتابی است که نازل کردیم بر تو ای پیامبر تا مردم را از ظلمات به سوی نور ببری.
یکی از معانی عام و کلی ظلمت، خلاءهای روحی و شخصیتی است. یکی از معانی دقیق تر آن این است که شئی را در جایگاهی که حق آن نیست قرار دهید. در وجود ما این شاکله ای که کج و معوج و بهم ریخته است، و بسیاری از مشکلات ما ناشی از آن است، در واقع ظلمی است که ما به خودمان کرده ایم که چنین شکلی برای خودمان خلق کرده ایم، که خودمان از خودمان فرار می کنیم و به دنبال فضائی هستیم که خودمان را فراموش کنیم. یعنی من از شاکله خود و از چیزی که خودم ساخته ام فرار می کنم، این نتیجه ظلمهایی است که در حق خودم انجام دادم. می فرماید این ظلمها و عدم استیفای حق به اینکه در جایگاه درست قرار بگیرد را_که تو انجام ندادی_ ما با این قرآن چیزی آوردیم که مردم را "لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ".
نمی گوید این قرآن خودش قرار است که مردم را از ظلمات به سمت نور ببرد، بلکه می فرماید: توی پیامبر مردم را بوسیله این کتاب از ظلمات بیرون ببری، کتابی که صورت مکتوب ولایت است. پس ولی الله باید کنار این کتاب باشد، تا به سمت نور ببرد...
♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹
جلسه ی بیست و سوم (قرائت قرآن؛ شاهکار انقلاب شاکله)
@sholeye_toor
فایل کامل جلسات🔻
t.me/esfahani_archive
شعله ی طور
✨آیه ۴۵، سوره اسراء: "وَ إِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنَا بَیْنَكَ وَ بَیْنَ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجَابًا مَسْتُورًا"
به پیامبر صلی الله علیه و آله می فرماید: تو ای پیامبر وقتی قرآن را قرائت میکنی، ما بین تو و کسانی که ایمان به آخرت ندارند، حجاب مسطور ایجاد می کنیم، حجابی که پوشیده شده است.
طرح حیله های مدرن، قسمتهای اول و دوم وساوس شیاطین، انسی و جنی، آیات بررسی شده است که می فرماید: "وَ إِنَّ الشَّیَاطِینَ لَیُوحُونَ إِلَى أَوْلِیَائِهِمْ لِیُجَادِلُوکُمْ(انعام/ ۱۲۱) شیاطین به اولیاء جنی و انسی خود وحی می کنند، که بین شما دعوا و کدورت بیندازند، شما را وسوسه می کنند، وسواس خناس داریم. در واقع بخش قابل توجهی از مشکلات ما به وساوس خارجی مربوط می شود. نه اینکه منظور این باشد که به سحر و جادو و... اعتنا کنید، این موضوعی است که باید در جای خود به آن پرداخت، ولی خیلی از مشکلات ما، مشکلات شاکله و بنیان است. اگر نماز، توجهات و استغفار ما درست شود، کار حل می شود. خیلی از مشکلات ازدواج، رزق و فرزند و ... که مربوط به امور ماورائی انسان می باشد، حل می شود و مشکلاتی که خیلی ها تصور می کنند کسی برایشان سحر کرده است. اثرگذاری سحر هم مکانیزم خاصی دارد، اینطور نیست که هر کسی دعایی، وردی نوشت موثر خواهد شد! خیر، نفوس به قدری می توانند قوی شوند که چیزی به آنها اثر نمی کند. شاهد این ماجرا همین آیه ۴۵ اسراء می باشد.
✨پس بخشی از مشکلات که مایه ی شلوغی می شوند، مثلا میخواهم عبادت کنم، یك مرتبه فکری به ذهنم میآید، برخاسته از شاکله است و بخشی از ایحاء بیرونی شیاطین به ماست.
می فرماید: "وَ إِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنَا بَیْنَكَ وَبَیْنَ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجَابًا مَسْتُورًا" وقتی شما قرآن را بخوانید، ما بین توی پیامبر و کسی که قرآن می خواند و کسانی که ایمان به آخرت ندارند، ممکن است به زبان بگویند ایمان دارند ولی حقیقتا و باطنا ایمان ندارد، و وسواس وارد زندگی می کنند، مشکلات ایجاد می کنند، ما دور تو حصاری قرار میدهیم که وسواس آنان در تو اثر نکند. ذیل این آیه در تفسیر قمی صفحه ۲۰ آمده:
✨حِجاباً مَسْتُوراً یَعْنِی یَحْجُبُ اللَّهُ عَنْكَ الشَّیَاطِینَ؛ یعنی خداوند تبارک و تعالی شیاطین را از تو محجوب می کند، اجازه نمیدهد شیاطین به شما دسترسی پیدا کنند. در مورد حَمَلِه ی قرآن در جلسات آینده توضیح خواهم داد که چه کسانی هستند، کسانی که قرآن را می نویسند و همراه خود دارند؟ کسانی که آن را حفظ می کنند؟ و یا کسانی که به آن عمل می کنند؟ نکته این است که کسی که قاری قرآن هست، و ارتباط با قرآن کریم دارد، حجاب بین او و شیاطین قرار می گیرد و شیاطین نمی توانند به او نزدیك شوند، عالم قانونمند است. و بر عکس کسی که گناه می کند، منافذ ورود شیاطین را به روی خودش باز می کند، گناه یعنی لبیك به شیطان، تبعات آن با خود فرد است. خدا سیستم را اینطور چیده است. اگر کسی به شیطان نه گفت خدا او را به بالا می برد، و اگر بله گفت دیگر با خودش است و دچار ولایت شیطان می شود. یعنی شیطان سرپرست او می شود و به بدبختی کشیده می شود. "وَ الَّذِینَ کَفَرُوا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ" ولی آنها طاغوت می شود. "یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ" از نور به ظلمت پرت می شوند، ظلمت هم که انتها و پایان ندارد. چند روایت هم بیان می کنم.
✨قالَ رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله: همچنان که آهن اگر آب به آن رسد زنگ مى زند، این دلها نیز زنگار مى بندد، عرض شد: صیقل دادن آنها به چیست؟ فرمود: بسیار به یاد مرگ بودن و تلاوت قرآن. (کنز العمّال: ۴۲۱۳۰ )
اینها قدم های اولیه برای نزدیك شدن به تدبر در قرآن کریم است. قرآن می فرمود:" أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا"؛ چرا وارد دبر و باطن قرآن نمیشوند؟ چون قلبهایشان قفل خورده، دچار زنگار و رجس شده است. حضرت طبق نقل می فرمایند با تلاوت قرآن قلب جلاء پیدا می کند. باید بتوانیم در این بحث نفوس را مجاب کنیم که قرآن خواندن واجب و لازم است. برای بیکارها نیست! شهدای ما در خط مقدم جبهه، در شبهای تاریك، در بحبوحه ی جنگ، اهل قرآن خواندن بودند، منهای نماز شبشان، چقدر اهل تلاوت قرآن بودند، می گفتند ما برای خدا و اسلام می رویم، و خودشان بهره می بردند. علما، و اشخاصی که خیلی موثر بودند، همه اهل تلاوت قرآن بودند، اهل ارتباط با قران بودند.
♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹
جلسه ی بیست و سوم (قرائت قرآن؛ شاهکار انقلاب شاکله)
@sholeye_toor
فایل کامل جلسات🔻
t.me/esfahani_archive
بخشی از مشکلات که مایه ی شلوغی ذهن و خواطر می شوند، مثلا میخواهم عبادت کنم، یك مرتبه فکری به ذهنم میآید و...، برخاسته از شاکله است و بخشی از ایحاء بیرونی شیاطین به ماست.
می فرماید: "وَ إِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنَا بَیْنَكَ وَبَیْنَ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجَابًا مَسْتُورًا"(اسراء/ ۴۵) وقتی شما قرآن را بخوانید، ما بین توی پیامبر و کسی که قرآن می خواند و کسانی که ایمان به آخرت ندارند، ممکن است به زبان بگویند ایمان دارند ولی حقیقتا و باطنا ایمان ندارد، و وسواس وارد زندگی می کنند، مشکلات ایجاد می کنند،در برابر آنها، ما دور تو حصاری قرار میدهیم که وسواس آنان در تو اثر نکند.
♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹
جلسه ی بیست و سوم (قرائت قرآن؛ شاهکار انقلاب شاکله)
@sholeye_toor
فایل کامل جلسات🔻
t.me/esfahani_archive
"وَ إِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنَا بَیْنَكَ وَبَیْنَ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجَابًا مَسْتُورًا"(اسراء/ ۴۵)
ذیل این آیه، در تفسیر قمی آمده: "حِجاباً مَسْتُوراً یَعْنِی یَحْجُبُ اللَّهُ عَنْكَ الشَّیَاطِینَ"؛
یعنی خداوند تبارک و تعالی شیاطین را از تو محجوب می کند، اجازه نمیدهد شیاطین به شما دسترسی پیدا کنند.
پس کسی که قاری قرآن هست، و ارتباط با قرآن کریم دارد، حجابی بین او و شیاطین قرار می گیرد و شیاطین نمی توانند به او نزدیك شوند، عالم قانونمند است. و بر عکس کسی که گناه می کند، منافذ ورود شیاطین را به روی خودش باز می کند، گناه یعنی لبیك به شیطان، تبعات آن با خود فرد است. خدا سیستم را اینطور چیده است. اگر کسی به شیطان نه گفت خدا او را به بالا می برد، و اگر بله گفت دیگر با خودش است و دچار ولایت شیطان می شود. یعنی شیطان سرپرست او می شود و به بدبختی کشیده می شود. "وَ الَّذِینَ کَفَرُوا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ" ولی آنها طاغوت می شود. "یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ" از نور به ظلمت پرت می شوند، ظلمت هم که انتها و پایان ندارد.
♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹
جلسه ی بیست و سوم (قرائت قرآن؛ شاهکار انقلاب شاکله)
@sholeye_toor
فایل کامل جلسات🔻
t.me/esfahani_archive
خیلی از مشکلات ما، مشکلات شاکله و بنیان است. اگر نماز، توجهات و استغفار ما درست شود، کار حل می شود. خیلی از مشکلات ازدواج، رزق و فرزند و ... که مربوط به امور ماورائی انسان می باشد، حل می شود و مشکلاتی که خیلی ها تصور می کنند کسی برایشان سحر کرده است. اثرگذاری سحر هم مکانیزم خاصی دارد، اینطور نیست که هر کسی دعایی، وردی نوشت موثر خواهد شد! خیر، نفوس به قدری می توانند قوی شوند که چیزی به آنها اثر نمی کند. شاهد این ماجرا همین آیه ۴۵ اسراء می باشد؛
"وَ إِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنَا بَیْنَكَ وَ بَیْنَ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجَابًا مَسْتُورًا"
به پیامبر صلی الله علیه و آله می فرماید: تو ای پیامبر وقتی قرآن را قرائت میکنی، ما بین تو و کسانی که ایمان به آخرت ندارند، حجاب مسطور ایجاد می کنیم، حجابی که پوشیده شده است.
♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹
جلسه ی بیست و سوم (قرائت قرآن؛ شاهکار انقلاب شاکله)
@sholeye_toor
فایل کامل جلسات🔻
t.me/esfahani_archive
شعله ی طور
✨روایتی فوق العاده و قابل تامل در غرر الحکم از امیرالمومنین علیه السلام نقل شده که می فرمایند: لِقاحُ الایمانِ تِلاوَةُ القرآنِ (غرر الحکم : ۷۶۳۳ ) بارور شدن ایمان به تلاوت قرآن است.
اگر قرار باشد ایمان بارور شود، رشد و ارتقاء پیدا کند و انسان را بالا ببرد، و شاکله را آسمانی کند، که طبق تعبیر روایت" فقد شارک بها السبع الشداد" که هفت آسمان در آن اشتراک کنند، فقط و فقط با تلاوت قرآن این لقاح صورت میگیرد و و قلب آرام میشود، و ایمان کامل می گردد.
✨در نهج البلاغه خطبه ۱۷۶ آمده است: وَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ لَمْ یَعِظْ أَحَداً بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ ، فَإِنَّهُ "حَبْلُ الله الْمَتِینُ"، وَ سَبَبُهُ الامِینُ. وَ فِیهِ رَبِیعُ الْقَلْبِ وَ یَنَابِیعُ الْعِلْمِ وَ مَا لِلْقَلْبِ جِلَاءٌ غَیْرُهُ؛
خداوند سبحان، هیچ کس را به چیزى مانند قرآن اندرز نداده است. زیرا که تحقیقاً قرآن ریسمان محکم و استوار خداست، و واسطه و سبب امین بین او و بندگان اوست. بهار دلهاست و چشمه دانش است و دلها را جز آن صیقلى نیست.
خداوند موعظه نکرده احد الناسی را به مثل این قرآن، شما در مقابل این قرآن که قرار می گیرید، تصور آیات عذاب تعجب آور است! از آن طرف آیات تشویق به معاد و آخرت فوق العاده است.
إِنَّ الْأَبْرارَ یَشْرَبُونَ مِنْ کَأْسٍ کانَ مِزاجُها کافُورا ً(انسان./ ۵)چه ظرایف ادبی در این آیه نهفته است و چه معانی ای می توان از آن استخراج کرد! بعد می فرماید: فَإِنَّهُ "حَبْلُ الله الْمَتِینُ"، وَ سَبَبُهُ الامِینُ، این قرآن حبل المتین است، توجه کنید و مقایسه کنید با مطالبی که قبلا بیان شد، نسبت قرآن با ولایت را، چون: وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا، می دانیم که حبل الله وجود امیرالمؤمنین علیه السلام است. آن سببی که امین هست و می توانیم به آن اطمینان کنیم، و با آن به ملکوت راه پیدا کنیم، همین قرآن است.
"وَ فِیهِ رَبِیعُ الْقَلْبِ وَ یَنَابِیعُ الْعِلْمِ" ربیع القلوب، یعنی قرآن بهار قلبها است. دیدید که در زمستان همه چیز یخ می زند، بهار که می آید دوباره همه چیز رشد می کند و شکوفا می شود. می فرماید: برای قلبهای سنگ شده و یخ زده، فقط قرآن کار ساز است و بس. قرآن بخوانید با توجه، با شرایط، ارتباط پیدا کنید، تداوم داشته باش، اگر نشد بعد بگویید من جواب نگرفتم. امکان ندارد! "وَ فِیهِ یَنَابِیعُ الْعِلْمِ" چشمه های علم در این قرآن است. برخی از اساتید می گویند قرآن را که بخوانید بعد از مدتی چشمه های علم انبیاء، بعد چشمه های فلان و فلان می جوشد. برخی در دل شب با قرائت قران به چه چیزهائی متصل می شوند. از حضرت آیت الله قاضی رحمةالله نقل شده که قرآن خواندن در نماز شب، شراب المومنین است.
بعد می فرماید: وَ مَا لِلْقَلْبِ جِلَاءٌ غَیْرُهُ. برای قلب جلائی جز تلاوت قرآن نیست. کسانیکه مدعی هستند که ما وارد تدبر شدیم، بدون ارتباط کافی و لازم، و بدون شرایطی که ذکر شد، در واقع تصور می کنند که وارد این فضا و تدبر شده اند. ارتباط با قرآن کریم این گونه است که وقتی می فرماید یا ایها الذین امنوا، امام علیه السلام در
مخاطبه با خداوند تبارک و تعالی می گویند لبیك!
آن فضای تدبر در قرآن چیز دیگریست، نه اینکه لغات را کنار هم بگذاریم. صرفا اسمش را گذاشتیم تدبر در قرآن، خیر. این هم لازم است در جای خودش، اما تدبر در قرآن مرحله به مرحله است. و مرحله ی مورد نظر چیزی فرای این حرفها است.
♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹
جلسه ی بیست و سوم (قرائت قرآن؛ شاهکار انقلاب شاکله)
@sholeye_toor
فایل کامل جلسات🔻
t.me/esfahani_archive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️حاج محمد علی خلف زاده از قديمي ترين شاگردان سیدهاشم حداد ره :
وقتی می گویید معصومه،زمین و آسمان خندان می شود.
♦️باید در این نکته تامل ویژه نمود که چه نسبتی میان حقیقت فاطمه ی معصومه سلام الله علیها و خنده ی زمین و آسمان هست.
شاید یکی از راه های فکر آن این باشد که انسان دورانی میان حقیقت حضرت زهرا سلام الله علیها،زینب کبری صلوات الله علیها و حضرت معصومه علیها السلام و باب بودن آن ها برای مدینه ی حقیقت امیرالمومنین،سیدالشهدا و ثامن الحجج علیهم افضل التحیة و السلام انجام دهد و متوجه باشد که نسبتی عمیق میان حقیقت این بزرگواران برای نفوذ به شهر ولایت و تکوین عالم هست...
خداوند روزی کند،اهل سفرهای معرفت النفس چه ارزاقی از بطون این حقایق آسمانی دارند که امثال بنده صرفا با شنیدن اوصاف آن روزگار میگذرانیم و دلخوش به همین مقدار شده ایم
رزقنا الله
پ ن:
ناگفته نماند که چندین سال قبل این فیلم در اختیار کانال تذکرة الاولیاء در تلگرام قرار گرفت و انتشار عمومی پیدا کرد.
♦️المکتوبات فی النجف الاشرف
@sholeye_toor
روایتی فوق العاده و قابل تامل در غرر الحکم از امیرالمومنین علیه السلام نقل شده که می فرمایند: لِقاحُ الایمانِ تِلاوَةُ القرآنِ؛
بارور شدن ایمان به تلاوت قرآن است.
اگر قرار باشد ایمان بارور شود، رشد و ارتقاء پیدا کند و انسان را بالا ببرد، و شاکله را آسمانی کند، فقط و فقط با تلاوت قرآن این لقاح صورت میگیرد و و قلب آرام میشود، و ایمان کامل می گردد.
♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹
جلسه ی بیست و سوم (قرائت قرآن؛ شاهکار انقلاب شاکله)
@sholeye_toor
فایل کامل جلسات🔻
t.me/esfahani_archive
در نهج البلاغه خطبه ۱۷۶ آمده است: وَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ لَمْ یَعِظْ أَحَداً بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ ، فَإِنَّهُ "حَبْلُ الله الْمَتِینُ"، وَ سَبَبُهُ الامِینُ. وَ فِیهِ رَبِیعُ الْقَلْبِ وَ یَنَابِیعُ الْعِلْمِ وَ مَا لِلْقَلْبِ جِلَاءٌ غَیْرُهُ؛
خداوند سبحان، هیچ کس را به چیزى مانند قرآن اندرز نداده است. زیرا که تحقیقاً قرآن ریسمان محکم و استوار خداست، و واسطه و سبب امین بین او و بندگان اوست. بهار دلهاست و چشمه دانش است و دلها را جز آن صیقلى نیست.
♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹
جلسه ی بیست و سوم (قرائت قرآن؛ شاهکار انقلاب شاکله)
@sholeye_toor
فایل کامل جلسات🔻
t.me/esfahani_archive
شعله ی طور
🔻حتما بخوانيد و صوت ریپلای شده را گوش کنید🔻
تو كدامين پژواك راز آلود از آن گودال بي انتهايي كه اينچنين ، بودن ها و چيستي ها را به كام فنا كشانده اي...
١٤ قرن از بطنان جان ها جوشيده اي و جاري حقيقت را هويدا ساخته اي و جهاني را به حيرت نشانده اي...
به راستي چه رازي در آن سينه ي سينايت نهفته بود كه آنگاه كه آن نانجيب سر از پيكر مباركت جدا ساخت مدار هر هستي را تا مرز نيستي ها به طَيَران درآورد و نغمه و طنين" التوحيد يوم العاشورا طغي علي كلي شيء" بر ناسوت و ملكوت و جبروت و لاهوت عالم مستولي گشت
چه بر سر كينونت كيان عوالم آورده اي كه اين خلائق در خودسوزي و خودبازي در ميدان قطع تعلقات، از يكديگر سبقت مي گيرند..
اين اربعينت چه حكايتي است كه از صدر تاريخ آدميّت تا بحال نظير آن در كتاب اسطوره هاي ايمان هم به تجلي نيامده است.
كاش ميدانستند كه هر آنكه فرمود "كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا"به دنبال تفهيم اين معنا بود كه اگر هر زميني كربلا و هر روز عاشوراست لابد هر روز و هر مكان حسيني نيز خواهد داشت كه غرض از به خون كشيده شدنت در آن بيابان بي پايان، يافتن اين حسين اندرون و هم آغوشي با او و شمشير زدن در كنار اوست تا كه بار ديگر اين حقيقت در اين مصداق به آن مسلخ هولناك، محاصره ي جنود جهالت نگردد.
با شهادتت خود را در جان ها بيدار كرده اي و نواي حزن آلود هل من معينت كار خودش را كرده است و در اين زمانه جان ها بيدار گشته و اند و به دنبال يافتن خويشتن روانه و بيقرار كربلا گشته اند...
حقيقت زندگي در آن گودالي است كه با منحور شدنت به تمامي عالم سرايت كرد،فقط با خود ميگويم كاش تو را كمي آرام تر افشاء نموده بودند و تيغ و سنان و كمان و عصا و دشنه هايشان را با تمام خشونت در مقابل چشم عالم و مادرت خرج اين بي نهايت توحيد نمي كردند...
شب جمعه
#اربعين ١٤٣٩
كربلاي معلي عمود ١٣٤٤
#باز_نشر
♦️المکتوبات فی النجف الاشرف
@sholeye_toor
انسان مردمک چشمی است که قرار بود شاهد تجلی توحید از دریچه ی روح الهی اش باشد اما نسیان او را به هم آغوشی با اولاد و اذناب ابلیس کشانیده است تا آنجا که گمان میکند محصور در گرداب مشکلات است و کسی نیست که او را نجات دهد...
🔻المکتوبات فی النجف الاشرف
@sholeye_toor
اول بدان و بپذیر که شکار شده ای و سقوط کرده از حقیقت آسمانیت هستی تا انگیزه ی تقلا در تو ایجاد شود و به اطلال پرآب توسل روانه ات کنند، اگر در چنگ زدنت به صاحبان افلاک، محکم ،مستقیم و مدام قدم نهادی بال های عروج سیمرغ از آن تو خواهد بود...
🔻المکتوبات فی النجف الاشرف
@sholeye_toor
حضرت امیرالمومنین علیه السلام فرموده اند؛
"وَ فِیهِ رَبِیعُ الْقَلْبِ وَ یَنَابِیعُ الْعِلْمِ" ربیع القلوب، یعنی قرآن بهار قلبها است. دیدید که در زمستان همه چیز یخ می زند، بهار که می آید دوباره همه چیز رشد می کند و شکوفا می شود. می فرماید: برای قلبهای سنگ شده و یخ زده، فقط قرآن کار ساز است و بس. قرآن بخوانید با توجه، با شرایط، ارتباط پیدا کنید، تداوم داشته باش، اگر نشد بعد بگویید من جواب نگرفتم. امکان ندارد!
♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹
جلسه ی بیست و سوم (قرائت قرآن؛ شاهکار انقلاب شاکله)
@sholeye_toor
فایل کامل جلسات🔻
t.me/esfahani_archive
شعله ی طور
بسم الله الرحمن الرحیم
یك نکته ای که باید خیلی به آن دقت شود این است که نفوس در سیر استکمالی خود، با هر موانعی که رو به رو می شوند، بر حسب ادراکاتی که دارند، قضاوت هایی نیز دارند و نکته ای که در این میان قابل تامل می باشد این است که، راه برون رفت از موانع و مشکلات را چه کسی برای ما تعریف می کند، و مکانیزم و اسلوب رهایی از این مشکلات چگونه است. این را کسی می تواند به ما بگوید که از بالا به موضوع نگاه کند و احاطه کلی به ساختار داشته باشد. گاهی اوقات یا در بیشتر مواقع، احوالاتی در درون نفوس ما ریشه دوانده است که در هنگام مواجهه با مشکلات برای رفع آنها، از تخیلات کمك می گیریم، و با اینکه بارها نیز تجربه کرده ایم و این مدل از کیفیت ورود و خروج به مسائل و حل کردن آنها را با توجه به دریافتها، برداشتها، قضاوتها و قرائتهای خودمان از ساختار هستی، در برخورد با مشکلات و موانع را امتحان کرده و با شکست مواجه شده ایم، باز به این نگرش اعتماد داریم و از آن برای حل مسائل استفاده می کنید.
✨باید به این باور برسیم که اهل بیت علیهم السلام و خداوند تبارک و تعالی روی هر آنچه که دست می گذارند و تاکید می کنند و به عبارت دیگر شریعت برای توجه دادن به آن ما را تشویق می کند، نباید در نظر ما کم اهمیت جلوه کند. مشکل از آن زمانی آغاز شده است، که ما به دنبال راهکارهایی رفته ایم که در نزد خود گمان به درست بودن آن می بریم و مانند این می ماند که می خواهیم لقمه را از پشت سر نوش جان کنیم. اما اگر از آن چینش و راهکارهایی که اهل بیت علیهم السلام به ما ارائه می دهند، استفاده کنیم و به دنبال یك سری امور تخیلی که برای خود می بافیم نباشیم، قطعا به نتیجه می رسیم.
✨اگر مشاهده می کنیم یك عمر با قرآن کریم ارتباط برقرار می کنیم و نتیجه نگرفته ایم، به این دلیل است که "خیال" می کنیم با قرآن ارتباط داریم. ارتباط با قرآن کریم در حد تلاوت و در حد الفاظ نیز شرایط دارد، که با رعایت آن می توان به نتیجه رسید، بعد رعایت این مرحله است که می شود وارد بحث های تدبر و دَبرِ قرآن یا باطن قرآن شویم. لذا تلاش بنده این بوده است در این بحثی که خدمت دوستان ارائه کردم با کمك مکتب اهل بیت علیهم السلام و دستورات آن ها پایه های شاکله ای که در حال انقلاب است و می خواهد منقلب شود اجمالا، به لرزه در بیاید و به مرور این زوائد از بنیان جدا شود و تغییر کند. تغییر دادن شاکله و بنیان و نفی خواطر کار آسانی نیست، چون یك عمر نفوس به یك سری از کارها عادت کرده اند، اما شدنی است و غیرممکن نمی باشد و این تلاش از خیرات بزرگ و یکی از مهم ترین کارهای هر انسان می باشد، چرا که اگر شاکله و خیال انسان درست کار کند، میوه ای که این درخت که أَصلُها ثابِت وَ فَرعُها فِی السَّماء است، میدهد، میوه ی ولایت خواهد بود، شجره فطرت انسان، شجره ی ولایت است. درختی که اگر زوائد و اشتباهاتش گرفته شود، به حضور و مصاحبت اهل بیت علیهم السلام در همین دنیا می رسد. این خیلی مهم است که ما از همان راهی که آن ها رفته اند و دستوراتی که داشته اند، به نتیجه برسیم و إلا دور شدیم
✨نکته ای که وجود دارد، معنای این جمله که به واسطه کلمات اهل بیت علیهم السلام مسیر را طی کنیم و به نتیجه برسیم این نیست که ما به همان برداشت های سطحی خود اکتفا کنیم. کلمات اهل بیت علیهم السلام و قرآن کریم دریای بیکرانی از معارفی است که باید در آن غوطه ور شد و غواصی کرد. و باید خداوند تبارک و تعالی روزی انسان کند تا او بتواند در این دریا غور کند و آن معارف بلند را به دست آورد و استفاده کند، و این نیاز به ممارست و زحمت و پیگیری دارد.
اگر این امر به سامان برسد، خیلی از امور و فعالیت های دیگر انسان به نتیجه می رسد. حداقل آن این است که، آرامشی که در این دنیای جدید مانند کبریت أحمر نایاب است، نصیب انسان می شود و مانند خورشید دیگران از او نور می گیرند.
شاید برای ما کم گفته شده یا اگر گفته شده دقت نشده است، و ما متذکر نشدیم، هر قدر که ما درباره قرآن از کلمات اهل بیت علیهم السلام بیشتر بشنویم فایده ی بیشتری بر آن مترتب می شود. باید باور کنیم که اگر کلمات اهل بیت علیهم السلام را درباره قرآن روی چشم خود قرار دهیم، راهی جدید به روی ما گشوده می شود. این راه راه تکراری نیست چون إِنَّ الله تَبارَک وَ تَعالی تَجَلّی فی کَلامِه خداوند در کلام خودش تجلی کرده است، و قرآن راه بی نهایت ها و بحر بیکرانگی است و آن چیزی که در مدل زندگی خود از آن آسیب می بینیم، این است که به قرآن به شکل یك کتاب معمولی نگاه می کنیم....
♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹
جلسه ی بیست و چهارم (اتساع وجودی با آغاز ذکر لفظی و تمسک به قرائت قرآن کریم)
@sholeye_toor
فایل کامل جلسات🔻
t.me/esfahani_archive
تغییر دادن شاکله و بنیان و نفی خواطر کار آسانی نیست، چون یك عمر نفوس به یك سری از کارها عادت کرده اند، اما شدنی است و غیرممکن نمی باشد و این تلاش از خیرات بزرگ و یکی از مهم ترین کارهای هر انسان می باشد، چرا که اگر شاکله و خیال انسان درست کار کند، میوه ای که این درخت که أَصلُها ثابِت وَ فَرعُها فِی السَّماء است، میدهد، میوه ی ولایت خواهد بود، شجره فطرت انسان، شجره ی ولایت است. درختی که اگر زوائد و اشتباهاتش گرفته شود، به حضور و مصاحبت اهل بیت علیهم السلام در همین دنیا می رسد.
♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹
جلسه ی بیست و چهارم (اتساع وجودی با آغاز ذکر لفظی و تمسک به قرائت قرآن کریم)
@sholeye_toor
فایل کامل جلسات🔻
t.me/esfahani_archive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ره چهل ساله♦️
از مرحوم آيت الله سيد علي قاضي ره درباره ي سفيد شدن موهاي زينب كبري سلام الله عليها در بيابان كربلا منقول است كه ايشان مي فرموده اند زينب كبري سلام الله عليها راهِ چهل ساله را در چند لحظه طي نموده است و آن لحظات همان هنگامه اي بود كه وجود مباركش بر بلنداي تل ايستاده بود و نظاره گر وقايع خونين گودالِ قتلگاه و پرپر شدن تمام هستي اش بود...
ته گودال فقط پیکر تو مانده و من
همه رفتند فقط مادر تو مانده و من
سر و انگشتر و انگشت به غارت بردند
پاره های بدن بی سر تو مانده و من...
#شب_جمعه
#قتلگاه
#زینب_کبری
#مادر_ندارد
#بازنشر
♦️المکتوبات فی النجف الاشرف
@sholeye_toor
اینستگرام شعله ی طور🔻
https://www.instagram.com/tv/CWtURheoUe5/?utm_medium=copy_link