شعله ی طور
در جلسه گذشته در مورد نسبت بین امیرالمومنین علیه السلام و مقام ولایت در عالم پایین و عالم بالا مطالبی بیان شد و آیاتی قرائت شد؛ آیه ۳ سوره مبارکه زخرف، آیه ۲۱ سوره حجر، آیه ۲ سوره بقره و عرض شد در ذیل آیه ۹ سوره اسراء امام صادق علیه السلام در کافی جلد ۱ صفحه ۲۱۶ فرمودند: "إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ قال یهدی الی الامام (علیه السلام)" ، یعنی این قرآن شما را هدایت می کند به حقیقت امام علیه السلام این یك سری از مطالبی بود که عرض کردم و یك سری مطالب هم این بود که قرآن کریم خودش ذکر است. چرا ما باید به ذکر لفظی توجه زیاد داشته باشیم؟ ما با این چینشها می خواهیم به این نتیجه برسیم که چه اتفاقی می افتد و چرا اینقدر توضیح داده می شود برای اینکه این اهتمام و توجه به ذکر و خصوصا ذکر لفظی معلوم بشود و از مصادیق ذکر، قرآن کریم است. ما درصدد این هستیم که بیشتر راجع به این ترادف یا این تعیّنی که آن صورت بالایی، در این صورت پایینی دارد، حرف بزنیم. در واقع ببینیم چگونه می توانیم صورت مکتوب امام را، از قرآن کریم به دست بیاوریم.
✨در آیه ۱۹ سوره مزمل می فرماید: "إِنَّ هَذِهِ تَذْکِرَةٌ فَمَنْ شَاءَ اتَّخَذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِیلًا" ؛ این کتاب تذکره ای[ذکری] است برای کسی که می خواهد به روی پروردگار خودش راهی بگیرد باز کند.
شبیه آیه ی ۲۹ سوره عنکبوت که می فرماید: " وَ الَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ " کسانی که در ما (مقام ولایت اهل بیت علیهم السلام) جهاد کنند، ما راههای خودمان را به آنها نشان خواهیم داد. این آیه می خواهد بفرماید که این قرآن تذکره ای است برای کسی که می خواهد سبیلی برای رسیدن به ربّش پیدا کند. اینکه ما در روز چندین مرتبه در نمازمان می گوییم "اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ"؛ این صراط مستقیم همین سبل و سبیل است، که قرار است ما را به خدا برساند؛ چون در واقع وجه الله هست، این راه ما را به وجود مبارک خداوند تبارک و تعالی می رساند و باید به این خیلی توجه کنیم. لذا کار قرآن کریم رسانندگی است. این که در ابتدای بحث گفته شد یکی از چیزهایی که در توسلات و توجهات ما مفقود است، علت بسیاری از مشکلات ما، عدم التزام و توجه درست و کافی به قرآن کریم است؛ در واقع پیگیری مصرّانه و وقت گذاشتن برای قرآن کریم. این چرا اینقدر خاصیت دارد؟ به خاطر اینکه مستقیما با اهل بیت علیهم السلام ارتباط دارد، و ما چون اهل بیتی هستیم الحمدالله و این وجهه ی وجود ما قوی است، و از اهل بیت علیهم السلام استفاده می کنیم، باید از این ثقل دوم، که در واقع باطن آن حقیقت اهل بیت علیهم السلام است، بهره ببریم تا این دو تا ما را با هم بتوانند برسانند به حوض کوثر. چرا که "فإِنَّهُما لَنْ یَفْتَرِقا حَتّی یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوضَ"؛ این دو تا از هم جدا نمی شوند. ما معمولا با یك بال حرکت می کنیم و آن یك بال، آن کاری که باید بکند را نه اینکه نمی کند ولی به ما گفته شده از دو بال استفاده کنیم. این نکته ی اول...
♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹
جلسه ی نوزدهم (قرآن کریم حقیقت مکتوب ائمه علیهم السلام)
@sholeye_toor
فایل کامل جلسات🔻
t.me/esfahani_archive
شعله ی طور
✨ در آیه ۵۰ سوره انبیاء می فرماید: "وَهَذَا ذِکْرٌ مُبَارَکٌ أَنْزَلْنَاهُ أَفَأَنْتُمْ لَهُ مُنْکِرُونَ" این [قرآن] آن ذکر مبارکی است که ما نازلش کردیم از بالا به پایین اما شما انکارش می کنید.
این قرآن را که ما انکار نمی کنیم. [بلکه] آن نازل شدن آن حقیقت بالایی به این حقیقت پایینی را ما انکار می کنیم و از آن استفاده نمی کنیم. معنی انکار این نیست که بگوییم من این را قبول ندارم؛ انکار یعنی پشت کردن. ما در واقع به حقیقتی که برای ما آمده که باید بوسیله آن به مقام بالایی اهل بیت علیهم السلام برسیم، پشت کرده ایم...
✨آیه ۴۱ سوره اسراء: "وَلَقَدْ صَرَّفْنَا فِی هَذَا الْقُرْآنِ لِیَذَّکَّرُوا وَمَا یَزِیدُهُمْ إِلَّا نُفُورًا" ما در این قرآن، انواع بیانات مؤثر را آوردیم تا متذکر شوند! ولی (گروهی از کوردلان،) جز بر نفرتشان نمیافزاید.
قرآن کریم درباره چه چیزی صحبت می کند؟ در روایتی در تفسیر فرات کوفی از جابر جعفی نقل کرده: "قال قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ(ع)قال الله تعالی وَ وَلَقَدْ صَرَّفْنَا فِی هَذَا الْقُرْآنِ لِیَذَّکَّرُوا قال یَعْنِی و لَقَدْ ذَکَرْنَا عَلِیّاً فِی کُلِّ آیَةٍ، فَأَبَوْا وَلَایَةَ عَلِیٍّ فَـما یَزِیدُهُمْ إِلَّا نُفُوراً" یعنی ما علی علیه السلام را ذکر کردیم در هر آیه ای و زیاد نشد برای اینها اِلّا نفرت...
پس ولایت یعنی چی؟ آیا یعنی همین محبتی که من دارم به اهل بیت یا امیرالمومنین علیهم السلام؟ "اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا"، ولایت در قرآن و روایات یك مقام و یك حقیقت خیلی عظیم است که ما باید روی آن کار کنیم تا متوجه بشویم که مقام ولایت یعنی چه؟ فنای در ولایت، رسیدن به ولایت، توسل به مقام ولایت، یعنی چی؟ بله، ما این صُوَری که اهل بیت علیهم السلام داشتند، روی زمین آمدند، مثل سید الشهداء یا امیرالمومنین علیهما السلام، همه عشق ما و محبت ما به اینهاست. اما نکته این است که فقط این نیست...
همانطور که قرآن کریم در این کتاب نازل شده برای اینکه شما تعقل کنید، حقیقت آنها هم " فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسمه"، حقیقت اهل بیت علیهم السلام، این بدن هایی که ما می بینیم، این بیت یعنی این بدن ها. این بدن هایی که ما از اهل بیت علیهم السلام در طول تاریخ دیدیم و خواندیم، اینها "فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسمه" بیت، یك معنایش بیت است، یك معنای آن هم بدن است که در واقع در این حقیقت ذکر صورت می گیرد. پس ما با این صورت پایینی امام هم در ارتباط هستیم. برای همین شما می بینید خیلی مواقع از بزرگان که می پرسند مثلا ما دوست داریم امام را ببینیم. اینها می فرمایند مگر ابن ملجم امیرالمومنین علیه السلام را نمی دید؟! مگر شمر سید الشهدا علیه السلام را ندید؟! چشم در چشم هم می دید! اما چطور به آن حقیقت عالی نمی رسیدند و توجه نمی کردند؟ دقیقا مثل همین ماجرایی هست که ما با قرآن داریم. ما ظاهر قرآن را می بینیم و با باطنش ارتباط نداریم. این تعبیر سخت و تلخ بزرگان است که به میزانی که ما با قرآن ارتباط می گیریم و باطنا ربط پیدا می کنیم و به مراحل عالیه اش راه پیدا می کنیم، از امام علیه السلام هم به همان میزان می توانیم استفاده می کنیم. نقل به مضمون از آیت الله بهجت(ره) است که شما ببینید با این قرآن چطور ارتباط برقرار می کنید، متوجه بشوید که اگر امام هم روبروی شما باشد و در آن زمان بودید چقدر استفاده می کردید. ارتباط، صرف خواندن نیست، یعنی از این قرآن وارد بطن آن شوید، وارد مراحل عالی تر آن بشوید...
✨آیه ۱۰ سوره مبارکه انبیاء خیلی آیه عجیبی است. می فرماید: "لَقَدْ أَنْزَلْنَا إِلَیْکُمْ کِتَابًا فِیهِ ذِکْرُکُمْ أَفَلَا تَعْقِلُونَ". ما بر شما کتابی نازل کردیم که وسیله تذکّر (و بیداری) شما در آن است! آیا نمیفهمید؟! ما داریم درباره ذکر صحبت می کنیم. "لقد أنزلنا الیکم"، ما نازل کردیم. یعنی یك چیزی در آن بالا بود، نازلش کردیم در حد عالم دنیا پایین آوردیم و به شکل یك کتاب شد، که در این ذکر شما هست. "فیه ذکرکم" یکی از معانی این است که این ذکری که شما باید بگویید یا داشته باشید، در قرآن آمده است. یک معنی دیگر آن این است که این کتاب، شما را یاد می کند؛ یعنی از باطن شما حرف می زند، این را به حرف در بیاورید، به استنطاق بیاورید. ذیل این آیه در تفسیر برهان روایتی دارد که؛ "این ذکر آن طاعت امام هست؛ یعنی این قرآن نازل شده که به شما شیوه، راه یا حقیقت اطاعت کردنتان از مقام امام علیه السلام را آموزش دهد."
کم کم زوایای این کتاب دارد واضح می شود...
♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹
جلسه ی نوزدهم (قرآن کریم حقیقت مکتوب ائمه علیهم السلام)
@sholeye_toor
فایل کامل جلسات🔻
t.me/esfahani_archive
شعله ی طور
✨ آیه بعدی، آیه ۲۲ سوره حدید می فرماید: "مَا أَصَابَ مِنْ مُصِیبَةٍ فِی الْأَرْضِ وَلَا فِی أَنْفُسِکُمْ إِلَّا فِی کِتَابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَهَا إِنَّ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ یَسِیرٌ"؛ میفرماید چیزی به شما نمی رسد و اصابت نمیکند چه در ارض، چه در انفستان _که آن حقیقت متعالی تر از ارض وجودی است_، الّا اینکه در آن کتاب قبلا بوده است، قبل از اینکه ما برای آشکار کنیم در این دنیا...
این با بحث اختیار در تضاد نیست چرا که ما به مشیت الهی صاحب اختیار هستیم و اختیارات خودمان بوده که به این شکل در آمده است.
✨آیه ۳۰ سوره شوری: "وَ مَا أَصَابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ"؛ می فرماید هیچ مصیبتی به شما نمی رسد الّا اینکه خودتان "فبما کسبت أیدیکم" سوال شده این دو تا باهم چه نسبتی دارند؟ در روایت می گوید که از حضرت سوال کردم وقتی امام سجاد علیه السلام در مقابل یزید لعنت الله علیه قرار گرفت. یزید لعنه الله علیه به امام سجاد علیه السلام درآن ماجرای بعد از کربلا گفت که "ما أصابکم من مصیبة فبما کسبت أیدیکم". این بلایی که سر خودتان آوردید تقصیر خودتان است که این اتفاق افتاده است! حضرت فرمودند این آیه در مورد ما نیست، بلکه درباره ما این آیه است: "ما أَصابَ مِنْ مُصِیبَةٍ فِی الْأَرْضِ وَ لا فِی أَنْفُسِکُمْ إِلَّا فِی کِتابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها إِنَّ ذلِكَ عَلَی الله یَسِیرٌ"، ما آن کتاب هستیم. این آیه راجع به ماست. و این خیلی خیلی برای ما جای فکر، تأمل و کار دارد.
✨آیه ۸۹ سوره نحل: "وَ یَوْمَ نَبْعَثُ فِی کُلِّ أُمَّةٍ شَهِیدًا عَلَیْهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ جِئْنَا بِكَ شَهِیدًا عَلَى هَؤُلَاءِ وَ نَزَّلْنَا عَلَیْكَ الْکِتَابَ تِبْیَانًا لِکُلِّ شَیْءٍ وَهُدًى وَ رَحْمَةً وَ بُشْرَى لِلْمُسْلِمِینَ" ؛ میفرماید ما روز قیامت، مبعوث می کنیم برای هر امتی یك شاهدی از خودشان، و تو را ای پیغمبر اکرم شهید و شاهد بر این قوم قرار خواهیم داد.
خواطر، خیالات، فکرها، توهمات، عدم آرامش، عدم رسیدن به خواسته ها وخیلی از مشکلاتی که ما داریم مال نداشته هایمان است، مال توهم عدم دسترسیمان به چیزهایی که می خواهیم، است. خیلی وقت ها اینطور است. قرآن دارد صحبت از یك حقیقتی می کند که همه چیز در آن هست "وَ نَزَّلْنَا عَلَیْكَ الْکِتَابَ تِبْیَانًا لِکُلِّ شَیْءٍ وَ هُدًى وَ رَحْمَةً وَ بُشْرَى لِلْمُسْلِمِینَ" است یعنی هدایت کننده است و رحمت است و بشری للمسلمین. که یك نفر اگر بخواهد برای قرآن خواندن همین آیه را بگیرد کافیست. می گوید در این همه چیز هست و هم بشارت در آن است، هم رحمت و هم هدایت. توجه هم دارید که ما داریم تمام این معارف را از اهل بیت علیهم السلام می گیریم، ما مثل اهل سنت اکتفا نمی کنیم به خود قرآن و بگوییم "حسبنا کتاب الله" ما از این کتاب با استنطاقی که اهل بیت علیهم السلام نسبت به این کتاب دارند، و معارفی که برای ما بیان می کنند، داریم استفاده می کنیم تا به حقیقت ولایت اهل بیت علیهم السلام برسیم و در واقع لقاء الله ان شاءالله...
✨ برتری امیرالمومنین علیه السلام بر حضرت موسی و حضرت عیسی بر اساس آیات قرآن...
نکته ای که هست این است که، چه کلاهی سر ما رفته این وسط نسبت به استفاده ی از قرآن کریم و ذکر و توجهات.
از یکی از اهل معرفت سوال کردم که من در حرم چکار کنم؟ زیارت بخوانم؟ ایشان گفتند که به جای زیارت، قرآن بخوان و قرآن را زیارت نامه قرار بده! این حرف، واقعا حرف بزرگی است و بعضا اگر دیده باشید بعضی از اساتید می گویند می خواهید زیارت امام رضا علیه السلام بروید قبلش ۴۰ بار سوره یس خوانده شده باشد. که این سنخیت ایجاد بشود و شما وقتی این کار را بکنید یا نکنید، تفاوت می کند با همدیگر.
♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹
جلسه ی نوزدهم (قرآن کریم حقیقت مکتوب ائمه علیهم السلام)
@sholeye_toor
فایل کامل جلسات🔻
t.me/esfahani_archive
شعله ی طور
بحثی که ما داشتیم در مورد حقیقت امام علیه السلام و نسبت او با قرآن کریم بود. بحث، بسیار بسیار مهم و کلیدی و کارساز، در معارف است، علی الخصوص در عملکرد بسیار کارایی دارد به این علت که، ما تا به حال گنجینه ای به نام قرآن کریم در سینه هایمان، خانه هایمان و در همه جا داشتیم ولی آنقدر که باید، نسبت آن را با اهل بیت علیه السلام نمیدانستیم و از آن بی اطلاع بودیم. در این شب ها سعی شد اجمالا ، پرکاهی و قطره ای از این دریای بی کران، از لا بلای آیات و روایات عرض شود، امیدوارم مفید بوده باشد. برای دوستانی که پیگیر مباحث کنترل و تطهیر خیال هستند، معلوم است که چرا این موضوعات را بیان میکنیم. تا بعد راجع به خود قرآن بیشتر حرف بزنیم و اینکه چگونه باید با قرآن برخورد کنیم.
✨در سوره مبارکه یس آیه ۱۲می فرماید: إِنَّا نَحْنُ نُحْیِی الْمَوْتَى وَ نَکْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَ آثَارَهُمْ وَ کُلَّ شَیْءٍ أحْصَیْنَاهُ فِی إِمَامٍ مُبِینٍ. به یقین ما مردگان را زنده میکنیم و آنچه را از پیش فرستاده اند و تمام آثار آنها را می نویسیم؛ و همه چیز را در کتاب آشکار کننده ای برشمرده ایم!
من بیشتر با متن آیات کار دارم، قصد ندارم خیلی عمیقاً وارد آن بشوم. اما شما، همین کنار هم گذاشتن آیات را در نظر بگیرید، می بینید که چه معارف عمیقی از آنها بیرون میآید. خدای تبارک و تعالی در این آیه می فرماید: إِنَّا نَحْنُ نُحْیِی الْمَوْتَى که دوباره به اسماءش این کار را خواهد کرد، که ما زنده خواهیم کرد مردگان را، وَنَکْتُبُ مَا قَدَّمُوا و مینویسیم هرچه پیش فرستادند، و کارهایی را که انجام داده اند مکتوب میکنیم، وَکُلَّ شَیْءٍ أحْصَیْنَاهُ فِی إِمَامٍ مُبِینٍ. و ما همه چیز را احصاء میکنیم و قرار میدهیم در إِمَامٍ مُبِینٍ. ذیل این در روایات آمده، اَی کِتابٍ مُبِینٍ. اینجا دیگر رسماً صحبت از این دارد که ما همه چیز را در وجود امام مبین قرار دادیم، که همان کتاب مبین باشد این کتاب مبین یك حقیقتی دارد که در بالاست، و در واقع این صورت نازله آن است و همه چیز در این مکتوب است.
✨آیه دیگری هم که شبیه این و جالب است، آیه ۲۹ سوره نباء که میفرماید: وَ کُلَّ شَیْءٍ أَحْصَیْناهُ کِتاباً. و ما همه چیز را در کتابى شماره کرده ایم. یعنی در کتاب و مکتوب و چون احصاء آمده، منظوردر امام مبین است. وجود مبارک امیرالمؤمنین علیه السلام یعنی منزلگاه و جایگاه یا حقیقت، هر چیزی که از پیش و پس در وجود هر چیزی قرار است شکل بگیرد و یا شکل گرفته در آنجا جمع است، که نازله ی این حقیقت میشود این کتاب یا این امام که این کتاب، قرآن صامت میشود، قرآن ناطق حقیقت امام میشود و آن صورت اعلاء این دو در مراتب بالا، علی حکیم است، که باز هم با دقتهای خاصی، حیثیتهای مختلف خواهد داشت. پس من سعی میکنم برای دوستان نشان بدهم - و ربط آن را با خیال، هم عرض میکنم- که این کتاب که ما با آن رو برو هستیم و نسبت خیلی مهمی با امام علیه السلام دارد، در واقع این کتاب مکتوبی که دست ماست که قرآن، اسم آن می گذاریم، نسبت خیلی مهمی با حقیقت امام علیه السلام دارد؛ همه چیز در او جمع است. من که یك عمر در پی خواهش های زیاد بودم، و خیلی چیزها را می خواستم، اگر بتوانم راهی به آن گنجینه و مخزن و خزینه هایی
که همه چیز در آن جا داده شده، پیدا کنم، چه چیزی بهتر از این است؟ و چرا این کار را نکنم؟ ولی من نمی دانستم، یا دقت را نداشتم یا به هر ترتیبی محروم بودم و حالا هم که می دانم باید کارهایی را انجام بدهم تا آن برایم باز شود...
♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹
جلسه ی بیستم (تقدیر ولایت امیرالمومنین علیه السلام در شب قدر و نسبت غائبه ها و فقر های انسان با کتاب مبین و مقام ولایت)
@sholeye_toor
فایل کامل جلسات🔻
t.me/esfahani_archive
شعله ی طور
✨آیه ۵۹سوره انعام: وَ عِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ ۚ وَ يَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ ۚ وَ مَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا وَ لَا حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَ لَا رَطْبٍ وَ لَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ
کلیدهای غیب، تنها نزد اوست؛ و جز او، کسی آنها را نمیداند. او آنچه را در خشکی و دریاست میداند؛ هیچ برگی نمیافتد، مگر اینکه از آن آگاه است؛ و نه هیچ دانه ای در تاریکیهای زمین، و نه هیچ تر و خشکی وجود دارد، جز اینکه در کتابی آشکار [در کتاب علم خدا] ثبت است.
به لسان قرآن غیب چیزی است و کلیدهایی دارد که اگر آن کلیدها دست ما باشد، باز میشوند. غیب یعنی من الان اینجا نشسته ام، اما عالم برزخ برای من غیب است، اما آن کسی که در برزخ مستقر است، یا چشم برزخی اش باز شده است، یا حقیقت مثالی اش برایش مکشوف شده است، ممکن است عالم بعدی برایش غیب باشد. نکته ای که هست این است که این کلید غیب، چیزی است که نزد اوست. میفرماید؛ و کسی علم ندارد به این مفاتیح غیب إِلا هُوَ، فقط خود خدای تبارک و تعالی، به آن مقامها علم دارد...
هرچه شما تصور کنید از مولکول و اتم و امواج و هرچه فکر کنید تمام اینها درکجا قرار داده شده؟ "فی کِتاب مُبین"...
آیا ما غلو میکنیم؟ نه خدای تبارک و تعالی طبق قرآن میفرماید که من یك حقیقتی دارم، که او کتاب است که من حقیقت خویش را کتاب میبینم، که در این کتاب، حجم بی نهایتی از تعیّنات، هستیها، شیءها یا چیزهایی که ما از آنها، اطلاق به بودن میکنیم، قرار دارد. این خیلی مهم است. مفصلا عرض کردیم که این کتاب مبین حقیقت امام علیه السلام است...
✨آیه ۷۵ سوره نمل: وَ ما مِنْ غائِبَةٍ فِی السَّماءِ وَ الْأَرْضِ إِلَّا فِی کِتابٍ مُبِینٍ. و هیچ موجود پنهانی
در آسمان و زمین نیست مگر اینکه در کتاب مبین (در لوح محفوظ و علم بیپایان پروردگار) ثبت است!
ای آدمهایی که غائبههایی دارید، فقرهایی دارید و هر چیزی که برای شما غائب است، إِلَّا وَ ما مِنْ غائِبَةٍ فِی السَّماءِ وَ الْأَرْضِ در آسمان، علی الاطلاق است. چون الف و الم دارد یعنی هر آسمانی، بعضی جاها در قرآن کریم صحبت از سماوات میکند، اما اینجا کلا آسمان می فرماید، هر چیزی که غائب است در آسمانهای عرضِ وجودی شما، حالا این عرض وجودی شما، چه زمین باشد چه سماء برزخی باشد که زمین شده، چه سما عالم عقلی و روح باشد که زمین آن عالم است، و مرحله مرحله بالا میرود، هر کدام از اینها برای شما باشد و هرچیز غایب باشد، هر کسی که هستی، در هر درجه ای از معارف و سلوک الی الله و طریق حقیقت که هستی، آن را پیدا نمیکنید، مگر این که در کتاب مبین است. خب کتاب مبین حقیقت چه کسی است؟ وَ هُوَ عَلِیٌّ حَکیمٌ، که قبلا مفصلا عرض کردم...
ای کسی که اهل خیالات و نداری ها و بدبختیها هستی، هر چیزی که میخواهی در کتاب مبین است، که این کتاب مبین، این قرآن کریم، در این است که امام علیه السلام این را به استنطاق میکشد، صورت مکتوب امام علیه السلام است. از این تو میتوانی وارد حقیقت کتاب مبین شوی...
✨ذیل این آیه شریفه در کتاب کافی جلد ۱ صفحه ۲۲۶ از امام صادق علیه السلام میفرمایند: ما این قرآن را به ارث بردیم یعنی وَلِلَّهِ مِیرَاثُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ، میراث آسمانها و زمین برای خداست. این میراث یعنی چه؟ حضرت طبق نقل میفرمایند که ما این قرآن را به وراثت (ارث) بردیم که صفتش چیست؟ این است که با این قرآن میشود جبال را فتح و سیر کرد، دوستانی که بحث جبال وجودی را شنیدند، متوجه هستند که آن حکاکیهایی که در وجود مان از جبلّت کردیم، با قرآن کریم فتح میشود و می توان از آن ها گذشت و زمین ها را با آن طی و قطع طریق میکنند و می گذرانند، و با این قرآن مرده را زنده می شود، و ما میدانیم آبِ زیر آسمان چیست، و در قرآن کریم، کتاب خدا، آیاتی هست که هیچکسی اراده نمیکند، امری را، مگر این که خدا به وسیله آن اجازه میدهد، و توضیحاتی دارد و در ادامه آن میفرمایند "جَعَلَه الله لَنا فی أمِ الکِتاب، إن الله یَقُولُ: وَ ما مِنْ غائِبَةٍ فِی السَّماءِ وَ الْأَرْضِ إِلَّا فِی کِتابٍ مُبِینٍ". پس این کتاب، نقشه گنج است و امام علیه السلام کاشف آن است، که در واقع کاشف خود است. برای همین این دو تا باید با هم باشند...
♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹
جلسه ی بیستم (تقدیر ولایت امیرالمومنین علیه السلام در شب قدر و نسبت غائبه ها و فقر های انسان با کتاب مبین و مقام ولایت)
@sholeye_toor
فایل کامل جلسات🔻
t.me/esfahani_archive
شعله ی طور
✨آیه ۲۵سوره مبارکه انفال:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ؛
می فرماید وقتی به چیزی دعوت میشوید که شما را زنده می کند، استجابت کنید. آن چیزی که مارا زنده می کند چیست؟ کیفیت و ماهیت آن چیست؟ بالاخره ما باید با یك چیزی زنده شویم؟ قرآن کریم در آیه۳۰ انبیاء میفرماید:
أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا ۖ وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ ۖ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ؛ آیا کافران ندیدند که آسمانها و زمین به هم پیوسته بودند، و ما آنها را از یکدیگر باز کردیم؛ و هر چیز زندهای را از آب قرار دادیم؟! آیا ایمان نمیآورند؟!
خیلی مهم است دقت کنید. می فرماید: "ما همه چیز را از آب زنده کردیم." این آب چیست؟ و میفرماید "یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ" یعنی شما را به چه چیزی زنده میکنیم؟ پیامبر، شما را به چه چیز دعوت میکند؟ شما را به آب دعوت میکند. خب آب چیست؟ ذیل آن در روایات دارد که: سألت أباعبدالله عن قول الله عزوجل: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکُمْ لِما یُحْیِیکُمْ، قال: نزلت فی ولایة علی علیه السلام" تفسیر برهان، ج۲ ،ص۶۶۴ و یک روایت در بحار ج۱۵ ص۵۶۶: وقتی پیامبر صلی الله علیه و آله شما را دعوت کرد به چیزی که شما را زندگی میکند، استجابت کنید و آن چیست؟ نَزَلَت فی ولایة علی علیه السلام.
اما این آیه را در جای دیگری هم دیده بودیم. وَأَن لَّوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِیقَةِ لَأَسْقَیْنَاهُم مَّاءً غَدَقًا (جن. ۱۹ ) اگر اینها استقامت کنند، یعنی ما که می خواهیم در راه باشیم، "وَ أَن لَّوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِیقَةِ" اگر بر طریقت استقامت کنند، ما سقایت میکنیم و ساقی آنها میشویم با آب، آب سر پُر که در روایت داشت این طریقت، مقام امیرالمؤمنین علی علیه السلام است. اگر اینها صبر کنند از ولایت مینوشانیم ایشان را و طبق آیه ایشان را زنده میکنیم...
✨چه نسبتی بین ولایت و شب قدر هست؟ با چند روایت عرض میکنم...
♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹
جلسه ی بیستم (تقدیر ولایت امیرالمومنین علیه السلام در شب قدر و نسبت غائبه ها و فقر های انسان با کتاب مبین و مقام ولایت)
@sholeye_toor
فایل کامل جلسات🔻
t.me/esfahani_archive