eitaa logo
شعله ی طور
10.4هزار دنبال‌کننده
409 عکس
158 ویدیو
118 فایل
المکتوبات فی النجف‌الاشرف محمدهادی اصفهانی آرشیو جلسات: @esfahani_archive طرح حیله های مدرن آپارات🔻 www.aparat.com/m_h_esfahani_aparat
مشاهده در ایتا
دانلود
تو به شهر علم نبی دری... @m_h_esfahani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ادای حق توفیقات و رسیدن به مقامات عالیه عده ای می گویند آیت الله بهجت آن جمله ی معروف را بدون قید و شرط گفته اند. همین طور است اما در زمان حیاتشان عده ای با این ابهام مواجه شدند که بسیاری نماز اول وقت میخوانند اما به مقامات عالیه نمی رسند و از ایشان در این باره سوال پرسیده بودند و ایشان فرموده بودند نماز اول وقت زمینه ی توفیقات بعدی را ایجاد خواهد کرد و اگر شخص پی بگیرد به مقامات عالی خواهد رسید. (اینکه کسی توفیقات بعدی را قدر بداند یا نه و حق آن را ادا کند یا نه مرحله ی بعدی است) این مطلب را بدون واسطه از یکی از شاگردان ایشان که نقل میفرمودند شنیدم و در منابع هم موجود است. ♦️المحاضرات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani
♦️عارفی رفیع مرتبه می‌فرمود: «درویشی، تصحیح خیال است.» یعنی غیر حق در دل نماند. الحق خوب می‌فرمود. چون حجاب جز خیال نیست. رفع حجاب به خیال باید کرد و شب و روز در خیالِ وحدت باید بود.(رسائل عرفانی) خیال در واقع مظهر اسم مصور الهی در وجود انسان است. گاهی در ابتدای فیلم‌ها می‌نویسند «یا مصور»؛ یعنی «ای صورتگر». پس خیال را مظهر اسم مصور الهی می‌دانند که در واقع در وجود انسان صورتگری ظاهری کرده و در برابر چشم به تصویر می کشد. امّا صورتگری کردن و مظهر مصور اسم الهی و خدای تبارک و تعالی بودن یعنی چه؟ این صورت‌ها فقط به معنای شکل نیست یعنی این که من می‌بینم نیست. صورت در معنای فلسفی دور از مناقشات، معنای دقیقی دارد و آن هم مدرَک است. یعنی فهمی که من از اشیاء و موجودات دارم یا کلاً ادراکاتی که می‌کنم همه صورت هستند. در واقع دیدنی‌های من می‌شود صورت، شنیده‌های من می‌شود صورت. چشایی، بینایی، لامسه و بویایی می‌شود صورت و قوه‌ی خیال؛ مظهر صورتگری (ادراکات) در انسان است. شما ببینید تصحیح خیال که منتهی به آغاز شهودات حقیقی می شود چه معنای بلندی دارد. بی دلیل نبود که امیرالمؤمنین علی علیه السلام طبق نقل حدیث حقیقت فرمودند: الحقیقه مَحْوُ الْمَوْهُوم مَعَ صَحْوِ الْمَعْلُوم تصحیح خیال با محو موهومات متفاوت است،خیال قوای باقی در انسان است که قابلیت تصحیح دارد و مدار برقراری و بهره وری اصلی از آن در بقاء بالله است. به تعبیری محو موهومات موجب از میان رفتن قوای خیال در انسان نمی شود بلکه جزء العله تصحیح آن است این بحث توضیحات می طلبد ♦️المحاضرات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani
♦️همراهی با اهل بیت علیهم السلام «و کونوا مَعَ‌الصادِقین» آیه قرآن است. با صادقین همراهی کنید؛ تنها نمانید. نگذارید این دنیا شما را با خودش ببرد. شما موجوداتی هستید که فطرت و باطن‌تان از تنهایی گریزان است. اما این شلوغی‌های دوروبرتان، خیلی از آدم‌ها، شبکه‌های مجازی، پول، شهوات و کثرات، شما را تنها کرده و تنهاتر خواهد کرد. خودتان را نجات دهید. به دعوت قرآن؛ با صادقین همراهی کنید! و طبق روایات صادقین وجود ذی جود اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است. بی‌درنگ لحظه‌ای باید خاموش شد، به خود آمد، در این آیه‌ی شریفه عمیق شد و به این باور رسید که پس می‌شود با اهل بیت علیهم السلام در همین دنیا هم بود. آن وقت دیگر بهانه نمی‌آوری که خوشا به‌ حال آن‌ها که ۱۴۰۰ سال قبل با بدن عنصری امامان نشست و برخاست داشتند. خیر! عمیق شدن در این آیه و تثبیت آن در وجود، بهانه تراشی‌ها را برای کوتاهی در تلاش برای تحقق هم جواری واقعی و حقیقی با اهل بیت علیهم السلام در این دنیا از بیخ و بن خواهد سوزاند و ملکه‌ی عزم برای حرکت را در بنیان وجود استوار خواهد ساخت. ♦️المحاضرات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani
برای آزادی قدس باید منّت امیرالمومنین علی علیه السلام را کشید دل خوش بودن به موشک ها و توانمندی ها و ذخیره ها و تونل ها و ... خطایی است که بارها با آن امتحان شده و در آن شکست خورده ایم. این نبرد،نبرد اخلاص و تطهیر قلب در سرزمین جهاد فی سبیل الله است @m_h_esfahani
‍ ‍ ‍ ♦️تفریط در توجه به ولایت و عواقب آن♦️ 🔻وَاتَّبِعُوٓا أَحْسَنَ مَآ أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَكُمُ الْعَذَابُ بَغْتَةً وَأَنْتُمْ لَا تَشْعُرُونَ(۵۵) أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يَا حَسْرَتَا عَلَىٰ مَا فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّهِ وَإِنْ كُنْتُ لَمِنَ السَّاخِرِينَ(۵۶_زمر) 🔻ترجمه : و از نیكوترین چیزی كه از طرف پروردگارتان به سوی شما نازل شده است پیروی كنید، پیش از آنكه ناگهان و در حالی كه بی‌خبرید، عذاب به شما رسد؛ (۵۵) تا مبادا كسی بگوید: دریغ و افسوس بر اهمال‌كاری و تقصیری كه درباره جنب الله كردم، و بی‌تردید از مسخره كنندگان بودم. (۵۶_زمر) 🔻دقت روحانی در آیات: سیاق این آیات و آیات بعد از آن بسیار قابل تامل است. به عنوان اصل موضوعه در معارف حقه ی تشیع احسن و افضل حقیقتی که از علوّ خزائن الهی برای بشریت در عالم دنیا ظهور کرده است ، مقام ولایت و ساحت مقدس اهل بیت علیهم السلام است. در نتیجه آیه را این طور بخوانیم: تبعیت کنید از ولایت که بهترین چیزی است که در ظرف ناسوت ظهور کرده است تا ناگهان پشیمان و دچار عذاب نشوید که عدم تبعیت از آن مساوق ادراک آنی عذاب است. و در آیه ی ۵۶ صحبت از تفریط و کم توجهی نسبت به جنب الله است که امام صادق علیه السلام طبق نقل تفسیر قمی فرمودند: "نحن جنب الله". نکته ی بسیار مهم با توجه به" ان" تاکید در انتهای آیه این است که بی توجهی،کم کاری و تفریط نسبت به جنب الله و امام هر زمانه ای با توجه به این بیان انسان را وارد در گروه مسخره کنندگان خداوند و اولیاء او می گرداند. ♦️به تعبیری اگر بی توجه به مقام امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف هستیم و در یاد و ذکر او کوتاهی میکنیم احتمال اینکه روز قیامت در سلک مسخره کنندگان محشور شویم بسیار بالاست برای یاد او روزانه قرار ثابتی بگذاریم و تا پایان عمر ملتزم باشیم. ♦️المکتوبات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani
فارغ از صحت یا کذب هر اخباری نباید فراموش کرد زیر بنای سنگر حق مبتنی بر این آیه است: وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ وَمَنْ يَنْقَلِبْ عَلَى عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ  ﴿۱۴۴ آل عمران﴾ راه حق و توحید ادامه دارد و مقصد آن ظهور امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف است. @m_h_esfahani
♦️پیل فنا که شاه بقا مات حکم اوست برای امثال بنده که در راه جهاد اکبر جز لقلقه ی زبان ثمر دیگری نداشتیم اگر باب جهاد اصغر باز شود لطف و عنایتی بی منتها از جانب خدای متعال است. چند قطره ای خون کثیف محفوف و مخلوط به گناه در این رگ ها روز و شب می رود و می آید که جز خجالت و شرمساری برای حضرت بقیه الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف هیچ ثمری نداشته است. آیا می پذیرند که این چند قطره خون آلوده در برابرشان به پای راهشان یا برای قدم فرمایی ظهورشان روی خاک پاشیده شود؟ اگر به لیاقت باشد که محال است اما اگر به کرم و لطف باشد باید توبه ای شامل و تصحیح فوری در ذات و اعراض و اعمال صورت دهیم بلکه شاید بپذیرند که هر چیز شرطی برای وصول دارد. این از ما! اما برای شما: هم مرگ بر جهان شما نیز بگذرد هم رونق زمان شما نیز بگذرد وین بوم محنت از پی آن تا کند خراب بر دولت‌آشیان شما نیز بگذرد باد خزان نکبت ایام ناگهان بر باغ و بوستان شما نیز بگذرد آب اجل که هست گلوگیر خاص و عام بر حلق و بر دهان شما نیز بگذرد ای تیغتان چو نیزه برای ستم دراز این تیزی سنان شما نیز بگذرد چون داد عادلان به جهان در بقا نکرد بیداد ظالمان شما نیز بگذرد در مملکت چو غرش شیران گذشت و رفت این عوعو سگان شما نیز بگذرد آن کس که اسب داشت غبارش فرو نشست گرد سم خران شما نیز بگذرد بادی که در زمانه بسی شمع‌ها بِکُشت هم بر چراغدان شما نیز بگذرد زین کاروانسرای بسی کاروان گذشت ناچار کاروان شما نیز بگذرد ای مفتخر به طالع مسعود خویشتن تأثیر اختران شما نیز بگذرد این نوبت از کسان به شما ناکسان رسید نوبت ز ناکسان شما نیز بگذرد بیش از دو روز بود از آن دگر کسان بعد از دو روز از آن شما نیز بگذرد بر تیر جورتان ز تحمل سپر کنیم تا سختی کمان شما نیز بگذرد در باغ دولت دگران بود مدتی این گل ز گلستان شما نیز بگذرد آبی‌ست ایستاده درین خانه مال و جاه این آب ناروان شما نیز بگذرد ای تو رمه سپرده به چوپان گرگ‌طبع این گرگی شبان شما نیز بگذرد پیل فنا که شاه بقا مات حکم اوست هم بر پیادگان شما نیز بگذرد ♦️المکتوبات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani
إنّا لله وإنّا إليهِ رَاجعُون أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْساءُ وَ الضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتَّى يَقُولَ ألرّسول وَ الَّذينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتى نَصْرُ اللهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللهِ قَريبٌ |214 بقره| آن هنگام که دیگر فریاد رسول همراه با ایمان آورندگانش برای پرسش از وقت نصرت خداوند به آسمان صعود می کند، آن وقت، وقت نصرت خداوند است. امیدوار تر از قبل به نصرت خدای علی اعلی برای ورود به مراحل اصلی هستیم. زمانه بر سر جنگ است یا علی مددی... ♦️المکتوبات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani
2_5465231650914848884.mp3
30.75M
♦️لطفا کامل گوش کرده و منتشر بفرمایید 💠چند نکته ای راجع به شهید سید حسن نصرالله ره 💠وظیفه ی ما 💠وظیفه ی ما در برابر مسئولین 💠وظیفه ی مسئولین با دقت بر چند آیه از قرآن کریم، روایات و کلمات بزرگان ♦️المحاضرات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani
‍ مهم ♦️آیت الله سید عبدالکریم کشمیری ره فرموده اند: وقتی نجف اشرف بودم، اگر مشکلی برایم پیش می آمد پابرهنه از خانه به سمت حرم امیرالمومنین علی علیه السلام می رفتم و هفت مرتبه نادعلی میخواندم و در هنگام رجوع به خانه مشکلم حل شده بود. ♦️بخوانید برای نصرت اسلام و سربلندی پیروان حیدر کرار و دفع شرهای احتمالی پیش رو ۷مرتبه: بِسمِ الله الرحمن الرحیم نادِ عَلیاً مَظهَرَالعَجائِب تَجِدهُ عَوَناً لَکَ فِی النَوّائِب لی اِلیَ اللهِ حاجَتی وَ عَلَیهِ مُعَوَّلی کُلَّما اَمَرتَهُ وَ رَمَیتَ مُنقَضی فی ظِلّ اللهِ وَ یُضِلل اللهُ لی اَدعُوکَ کُلَّ هَمٍ وَغَمًّ سَیَنجَلی بِعَظَمَتِکَ یا اللهُ بِنُبُوَّتِکَ یا مُحَمَّدَ بِوَلایَتِکَ یا عَلِیُّ یا عَلِیُّ یا عَلِیُّ اَدرِکنی بِحقِّ لُطفِکَ الخَفیَّ اللهِ اَکبَرُ اَنا مِن شَرِّ اَعدائکَ بَریءٌ اللهُ صَمَدی مِن عِندِکَ مَدَدی وَ عَلَیکَ مُعتَمِدی بِحقِّ إِیاکَ نَعبُدُ وَ إِیاکَ نَستَعینُ یا اَبا لغَیثِ اَغِثنی یا اَبَا الَحَسَنَین اَدرِکنی یا سَیفَ اللهُ اَدرِکنی یا بابَ اللهِ اَدرِکنی یا حُجَّهَ اللهِ اَدرِکنی یا وَلِیَّ اللهِ اَدرِکنی بِحَقَّ لُطفِکَ الخَفیَّ یا قَهّارُ تَقَهَّرتَ بِا لقَهرِ وَ القَهر ُفی قَهرِ قَهرکَ یا قَهارُ یا قاهِرَ العَدُوّ یا واِلیَ الوَلِیَّ یا مَظهَرَ العَجائِبِ یا مُرتَضی عَلِیُّ رَمَیتَ مِن بَغی عَلَیَّ بِسَهمِ اللهِ وَ سَیفِ اللهِ القاتِلِ اُفَوَّضُ اَمری اِلیَ اللهِ اِنَّ اللهُ بَصَیرٌ بِالعَبادِ وَ اِلهُکُم اِلهٌ واحِدٌ لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الرَّحمنُ الرَّحیمُ یا غیاثَ المُستَغییَنِ یا دَلیلَ المُتَحیِّرِینَ یا اَمانَ الخائِفینَ یا مُعینَ المُتَوَکِلینَ یا رَاحِمَ المَساکینَ یا اِلهَ العالَمَینَ بِرَحمَتِکَ وَ صَلَّی اللهُ عَلی سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ وَ الِهِ اَجمَعین وَ الحَمدُ اللهِ رَبِّ العالَمینَ.  (مجلسی، زاد المعاد، ج ۱، ص ۴۲۹-۴۳۰) نجف اشرف ۱۰ مهر ۱۴۰۳ ♦️المکتوبات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani
♦️تا عصر جمعه زیاد بخوانیم یا حافظاً لا یَنسی؛ یانعمة لا تُحصی؛ انت قلتَ و قولُک الحق. إنّا نحن نزّلنا الذکر و إنّا له لحافظون @m_h_esfahani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر خداوند کسی را دوست داشته باشد... ♦️المحاضرات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَ أَخْرِجُوا مِنَ الدُّنْیَاَ قُلُوبَکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَخْرجَ مِنْهَاَ أَبْدَاَنُکمْ، فَفِیهَاَ اخْتُبرِتمْ، ولغِیْرِهَاَ خلِقْتمْ. (نهج البلاغه. خطبه 194) پیش از آنکه بدن‌هاى شما از دنیا خارج گردد، دل‌هایتان را خارج کنید، شما را در دنیا آزموده‌اند و براى غیر دنیا آفریده‌اند. ♦️المکتوبات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر انسان مطلب مفید می‌خواند قلب او طلب کرده است و اگر چیزی را می‌بیند که مناسب نیست قلب اوست که خواهش کرده است و قلب آنرا فرستاده تا چشم ببیند. امیرالمؤمنین علی علیه السلام: العینُ برید القلب چشم، نامه رسان قلب است غرر الحکم و درر الکلم ♦️المحاضرات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani
28.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ مواسات و طریقه رسیدن به آن ♦️المحاضرات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani
این رسم دیرینه روزگار است؛ سرانجام، چنگال تقدیر، مردمانِ غافلِ بهره‌مند از خورشید را به کامِ تاریکیِ فراق می‌کشاند. ♦️المکتوبات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani
استاد اصفهانی جلسه 43.mp3
46.49M
♦️جلسه ی برگزار شده در شب وفات حضرت معصومه سلام الله علیها نجف اشرف ۲۲ مهر ۱۴۰۳ (جلسه ی ۴۳) این جلسات در آینده از ابتدا به صورت کامل منتشر خواهد شد. ♦️اگر علاقه مند به مباحث توحیدی و علی الخصوص معرفت النفس هستید محتملا گوش دادن آن خالی از لطف نباشد ♦️المحاضرات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani
حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام می‌فرمایند: ♦️ «العَادَاتُ قَاهِرَات فَمَنِ اعْتَادَ شَیْئاً فِی سِرِّهِ وَ خَلَوَاتِهِ فَضَحَهُ فِی عَلَانِیَتِهِ و عِنْدَ الْمَلإ » عادت‌ها قدرتمند هستند و بر انسان غلبه می‌کنند. پس هر کس در سر و خلوت خود به چیزی معتاد شود؛ آن عادت بد، در آشکار و نزد مردم او را رسوا خواهد کرد. (تنبیه الخواطر، ج۲، ص ۱۱۳) @m_h_esfahani
‍ ‌‌♦️هو العلی العظیم‌‌♦️ چه خوب است برای یک بار در این هنگامه ی پر طمطراق سایه های چنبره زده بر وجود شکننده ات، به قوت آسمانی نهادینه شده در عمیق ترین لایه های هستی ات اعتماد کنی. دست عیسوی ات را از درون،برون کشی و ابرهای متراکم تیره و تار در پیش چشمانت را کنار بزنی، جایگاه نورت را بیابی آنجا بدون اینکه دیگران بدانند بنشینی و بی صدا در مرکز و کانون خویشتن سفر کنی. آنجاست که افکار آرام آرام تبدیل به اصوات می شوند در ابتدا شلوغند و جهت دار و مبهم در ادامه وقتی قوت جمع کردن یافتی،خاطره ها در مدار صحیح خویش قرار می گیرند صوت ها تبدیل به دیدنی ها می شوند و سخن از رازی مرموز در مکنون وجودت خواهند گفت. اسراری که ده ها هزار سالست ابلیسیان آن را به هزار شگرد از انسان پنهان می دارند. اگر قوت تمرکز و تطبیق عالم های نهفته در وجودت روزی ات باشد، خواهی دید که هستی از افق ادراکی ات به زبان فهم تو با تو سخن می گوید. در آنجاست که معلوم می شود قرآن کریم چیست و حاملان آن چه شاهکاری برای انسان آورده اند. زحمت این رجوع را کلمات آن به عهده می گیرند و راه را برای رسیدن به خاموشیِ کانون هموار می کنند. در آن طوفان و گردباد سهمگین لایه ی زیرین که خود را محبوس و اسیر آن می پنداشتی و گمان می کردی که بی اعتباری ات نزد اهل اعتبار جراحتی به ساحت حرکت آسمانی ات وارد کرده است، نوایی زلال را می شنوی که از پیوستن جمله ی کیهان و اکوان در برابر تو به شکل کلماتی هویدا می شوند که هزاران بار آن را دیده بودی اما ندیده بودی: "ما ودّعک ربک و ما قلی" حضرت غیب الغیوبی عالم که مشرف به ساحت ظاهر هاست هیچ گاه تو را رها نکرده و هیچ گاه بر چشمه ی وجودت خشمگین نبوده است. تو در دایره ی قضاوت های تلخ از خویشتن محبوس شده ای و این تلقین مکرر هزار باره که هر روز در برابرت قد علم کرده و اعماق وجودت را زخمی و در هم شکسته می کند ،همان شگردی است که شیطان در اردوگاه عدم ها برای رهاندن خویش از غم تنهایی هزاران ساله اش  به وسیله ی آن لشکر کشی می کند. تردید نداشته باش که تحفه ای هستی برای خویشتن، که نمونه ی مشابه در ازل و ابد نداشته ای. سفرت را آغاز کن و بدان بی توجهی های دیگران و روی گرداندن های آنان از تو، هدیه ای لاهوتی برای توست که اگر مخزن رموز آن را در هم شکنی،گوهرهای لایزالی غیرت و عشق خدا نسبت به خودت را در آن خواهی یافت که او میخواهد برای او باشی. که اگر با او باشی با همه ای و اگر بی او بودی،وجهه داشتن نزد نیستی ها جز طنزی تلخ برای اهل حقیقت نیست. خودت را باور نکن! بلکه خود الهی ات را جستجو کن و به آن باور داشته باش و بدان هیچ گاه رها نشده ای و بی دلیل در این چینش راز آلود کثرات در این زمان و مکان خویشتن را ادراک نمی کنی. این ترکیب ماورایی الفاظ را که هزاران هزارا عالم را در پس خویش پنهان کرده اند هر روز به تعداد نفس هایت زمزمه کن: ما ودّعک ربک و ما قلی(سوره ی ضحی) و  رسالت مخصوص خویش را از ورای تجلی آن کشف کن. ♦️المکتوبات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعایی که آیت الله قاضی ره برای خواندن در قنوت نمازها به شاگردانشان توصیه می کردند. ♦️المکتوبات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سر رشته را گم نکنیم ♦️المحاضرات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani