باید وقت بگذاریم. بعد ببینیم زندگی درست می شود؟ سلوک درست می شود؟ کارها کم کم درست می شود؟ اگر هم بلایی آمد، تنگدستی آمد، من شدم آن کسی که هستی را ترجمه می کند! می فهمم چرا این بلا سرم آمد. از کجا به من رسید، از کجا نرسید، چرا به من رسید. این مشکلی که در آن گیر کردم، این من را دارد به قهقرا می برد یا به سمت رشد می برد! بسیاری از افسردگی ها نتیجه این است که من نمی توانم هستی را ترجمه کنم! این کدهایی که در عالم هست را، نمی توانم بفهمم. اگر ارتباط پیدا کنم با این کتاب، می توانم هستی را ترجمه کنم. می فرماید وقتی قصه هایش را می شنود، اینها را در مقابل خودش تمثل می کند، می بیند انگار. و یَعتَبِرُونَ أمثالَهُ؛ و به این مثل هایی که قرآن کریم زده، اعتبار قائل می شود و از این ها عبور می کند و سعی می کند بر وجود خودش تطبیق کند. و یَأتُونَ أوامِرَهُ؛ اوامر قرآن را اتیان می کنند.و یَجتَنِبونَ نَواهِیَهُ؛ همه اینها می شود مقدمات برای بهرهوری از این کتاب. ما با یك شرایط درست و حسابی باید در مقابل این کتاب بنشینیم، تا بتوانیم نتیجه بگیریم. این کلیدی است که باید درست در آن قفل قرار داد و چرخاند. یك ذره به خودمان سختی بدهیم، بعد می فهمیم ما تا الان داشتیم سختی میکشیدیم! این اصل کار بوده است. و بعد یَجتَنِبونَ نَواهِیَهُ؛ از نواهی که قرآن کرده اجتناب می کنند. اینها می شود مال کسانی که حق تلاوت را انجام می دهند.
اما، می بینید که بحث خیال با آن چینشی که داشتیم الان علتش دارد معلوم می شود. چندین کار را گفتیم که اولی انجام واجبات و ترک محرمات با آن نگرش ها بود، بعد صلاة مودع بود بعد آن بحث های نظر و ... که آن روح که می خواهد در مقابل قرآن بنشیند می تواند استفاده کند. کسی که شرایطش در حداقل هم باشد، نقصان هم داشته باشد، باز هم قرآن آن قدر سفره اش گسترده است که بهره های بی انتها می دهد.
بعد حضرت می فرمایند مَا هُوَ وَ اللَّهِ حِفْظَ آیَاتِهِ؛ به خدا قسم، حق تلاوت قرآن این نیست که شما آیاتش را حفظ کنید و پشت سر هم کلماتش را بخوانید. وَ تِلَاوَهْ سُوَرِهِ وَ دَرْسَ أَعْشَارِهِ وَ أَخْمَاسِهِ؛ و اینکه بخواهید به حواشی و اینها نگاه کنید. این نیست فقط. یك سری شرایط را لازم دارد تا بتوانید از این کتاب بهره ببرید. اما نقطه آغاز این است که پای این کتاب بنشینید و استفاده کنید. و حَفِظُوا حُرُوفَهُ وَ أَضَاعُوا حُدُودَهُ؛ حضرت می فرمایند که قومی آمدند قرآن را حفظ کردند، اما حدودش را ضایع کردند و از بین بردند. قرآنی که این همه راجع به عدل، عدم ظلم، و... حرف زده، چطور می شود که آیاتش را حفظ کنید، اما ظلم هم بکنید! حالا در هر سطحی می خواهد باشد، شخصی باشد، اجتماعی باشد و ... وَ إِنَّمَا تَدَبُّرُ آیَاتِهِ؛ و بلکه حق تلاوت، تدبر کردن است. پس یك سری شرایط را دارد، که چند تا کار است و باید در کنار هم قرار بگیرند، که به این بگویند حق تلاوت، که در واقع به آن می گویند تدبر، وارد شدن به مراحل باطنی قرآن که قرآن کریم فرمود: کِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَیْكَ مُبَارَکٌ لِیَدَّبَّرُوا آیَاتِهِ (ص.۲۹ ) کتابی است که نازل کردیم به سوی پیغمبر، مبارک هم هست، برای اینکه به آن دَبرش برسید. دَبر آن ولایت اهل بیت و امیر المومنین علیهم السلام است.
♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹
جلسه ی بیست و ششم (شرایط بهرهوری از قرآن کریم)
@m_h_esfahani
فایل کامل جلسات🔻
t.me/esfahani_archive
طوبی لِلغُرباء...
ﻫﺰﺍﺭ ﺟﻬﺪ ﺑﮑﺮﺩﻡ ﮐﻪ ﯾﺎﺭ ﻣﻦ ﺑﺎﺷﯽ
ﻣﺮﺍﺩﺑﺨﺶ ﺩﻝ ﺑﯽﻗﺮﺍﺭ ﻣﻦ ﺑﺎﺷﯽ
ﭼﺮﺍﻍ ﺩﯾﺪﻩ ﺷﺐ ﺯﻧﺪﻩ ﺩﺍﺭ ﻣﻦ ﮔﺮﺩﯼ
ﺍﻧﯿﺲ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﻣﯿﺪﻭﺍﺭ ﻣﻦ ﺑﺎﺷﯽ
ﭼﻮ ﺧﺴﺮﻭﺍﻥ ﻣﻼﺣﺖ ﺑﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﻧﺎﺯﻧﺪ
ﺗﻮ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻧﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪﮔﺎﺭ ﻣﻦ ﺑﺎﺷﯽ
ﺍﺯ ﺁﻥ ﻋﻘﯿﻖ ﮐﻪ ﺧﻮﻧﯿﻦ ﺩﻟﻢ ﺯ ﻋﺸﻮﻩ ﺍﻭ
ﺍﮔﺮ ﮐﻨﻢ ﮔﻠﻪﺍﯼ ﻏﻤﮕﺴﺎﺭ ﻣﻦ ﺑﺎﺷﯽ
ﺩﺭ ﺁﻥ ﭼﻤﻦ ﮐﻪ ﺑﺘﺎﻥ ﺩﺳﺖ ﻋﺎﺷﻘﺎﻥ ﮔﯿﺮﻧﺪ
ﮔﺮﺕ ﺯ ﺩﺳﺖ ﺑﺮﺁﯾﺪ ﻧﮕﺎﺭ ﻣﻦ ﺑﺎﺷﯽ
ﺷﺒﯽ ﺑﻪ ﮐﻠﺒﻪ ﺍﺣﺰﺍﻥ ﻋﺎﺷﻘﺎﻥ ﺁﯾﯽ
ﺩﻣﯽ ﺍﻧﯿﺲ ﺩﻝ ﺳﻮگوار ﻣﻦ ﺑﺎﺷﯽ
ﺷﻮﺩ ﻏﺰﺍﻟﻪ ﺧﻮﺭﺷﯿﺪ ﺻﯿﺪ ﻻﻏﺮ ﻣﻦ
ﮔﺮ ﺁﻫﻮﯾﯽ ﭼﻮ ﺗﻮ ﯾﮏ ﺩﻡ ﺷﮑﺎﺭ ﻣﻦ ﺑﺎﺷﯽ
ﺳﻪ ﺑﻮﺳﻪ ﮐﺰ ﺩﻭ ﻟﺒﺖ ﮐﺮﺩﻩﺍﯼ ﻭﻇﯿﻔﻪ ﻣﻦ
ﺍﮔﺮ ﺍﺩﺍ ﻧﮑﻨﯽ ﻗﺮﺽ ﺩﺍﺭ ﻣﻦ ﺑﺎﺷﯽ
ﻣﻦ ﺍﯾﻦ ﻣﺮﺍﺩ ﺑﺒﯿﻨﻢ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﮐﻪ ﻧﯿﻢ ﺷﺒﯽ
ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﺍﺷﮏ ﺭﻭﺍﻥ ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭ ﻣﻦ ﺑﺎﺷﯽ
ﻣﻦ ﺍﺭ ﭼﻪ ﺣﺎﻓﻆ ﺷﻬﺮﻡ ﺟﻮﯼ ﻧﻤﯽﺍﺭﺯﻡ
ﻣﮕﺮ ﺗﻮ ﺍﺯ ﮐﺮﻡ ﺧﻮﯾﺶ ﯾﺎﺭ ﻣﻦ ﺑﺎﺷﯽ
@m_h_esfahani
10.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کهکشان نیستی محور پویش کتابخوانی در ماه رمضان.
@m_h_esfahani
بسم الله الرحمن الرحیم
بيست و هفت شب است که خدمت دوستان زحمت می دهم، اميدوارم که همه با هم توانسته باشيم به سمت حرکت عملی، ان شاالله یك قدم مثبت و درستی را برداشته باشيم و تفضلا از خدای تبارک و تعالی درخواست می کنیم که به ما لطف کند و اعمال ما را در طبق های نور به شکلی که شایسته مقام خودش است، ارتقاء بدهد و ما را به کمالاتی که باید، برساند. ان شاالله
خوب بحث ها را دیدید اميدوارم فایده ای داشته باشد، البته کلمات اهل بيت عليهم السلام است. وارد شرایط بهرهوری از قرآن کریم شدیم. در قدم اول در مورد یاد گرفتن قرآن و مقدماتش عرض کردیم و بعد راجع به حَمَله ی قرآن صحبت کردیم که فرمود "أشْرافُ أمّتِی حملةُ القرآنِ و أصحابُ الليلِ" .
چيزی که میماند و بسيار مهم است نکاتی راجع به قرائت قرآن است که ما از ابتدا می خواستيم به آنها برسیم و به نظرم اگر به آنها عمل شود، ارزش دارد و گرنه شنيدن صرف آن، ارزشی ندارد، چون همه ی اینها عملی است.
✨بحث را از اینجا آغاز می کنم که دوستان را به ثابتات اعمال توجه بدهم، که قبلا هم در گذشته، ذکر کرده بودم. نکته جالبی که درشریعت اسلام است و شاید ما خيلی به آن توجه نداشته باشيم این است که، به ما میگوید از وقتی که بالغ می شوید، تا وقتی که از دنيا می روید "و اعْبُدْ ربَّك حتَّى یأْتِيك الْيقِينُ" خدایت را بپرست، پرستش کن، تا وقتی که تو را یقين در بر می گيرد. که در روایت دارد که منظور از یقين، مرگ است، بعضی از آقایان - منظورم فکرهای انحرافی است - می گویند که من به یقين رسيده ام، لذا شریعت را کنار می گذارم! در صورتی که چه کسی از اهل بيت عليهم السلام و اولياء الهی بالاتر و کامل تر بوده است، که بخواهد شریعت را کنار بگذارد.
نکته ی بسيار مهم که در دستورات شرعی مثل نماز، روزه و عبادات ثابتی که ما باید انجام دهيم، نهفته است علی الخصوص در نماز و ... که از واجبات ما است، این است که یك نفر، یك فعل ثابت را، پنجاه، شصت و یا هفتاد سال باید انجام بدهد، خوب به ظاهر این چه کاری است؟ و این تکرار چه اهميتی می تواند داشته باشد؟ نکته ای که هست این است که "الصلاةُ مِعراجُ المُومن"، نماز معراج مؤمن است و مؤمن وقتی به نماز میایستد، ممکن است یك سال، دو سال، پنج سالِ اولش این حرکت باشد و یا آموزش دیدن و رسيدن به یك حد نصابی از انجام آن ذکر لفظی و ذکر بدنی باشد، اما اگر شرایط دیگر را وارد نماز کند، که بحث حضور قلب در نماز که خود اینها تابع بحث خيال و... که مفصلا برای خودش عالمی دارد که در مورد آنها باید حرف زده شود، به ارتقا وجودی میرسد. پس نکته ای که هست این است که، اینکه ما یك عمر این نماز خواندن را یك عمل ثابت است، تکرارش میکنيم به این خاطر که تجَّلی در این عمل ثابت و ثابتات اعمال، بی نهایت است. در واقع ارتقاء وجودی که در باطن انسان با این اعمال ایجاد می شود مهم است وگر نه، صورت قضيه ثابت است، این حرکت دارد ادامه پيدا می کند، و چون مقام معرفت الله بی نهایت است و تجليات خدای تبارک و تعالی بی نهایت است و صلاه معراج مؤمن است، و باطن دستورات این قرب و وصال به خدای تعالی است، باید عمری انجام شود و انتها ندارد. حال اینکه چرا می گوئيم این ها را باید به این شکل انجام بدهيم، فلسفه شریعت و جایگاه خود را دارد.
✨نکته ای که می خواهيم از اینجا برداشت کنيم این است که، در شریعت اسلام، "تکرار و ممارست" فی نفسه مهم است. تکرار و ممارست برای نزدیك شدن و رسيدن به آن حقيقت باطنی است. در مورد قرائت قرآن کریم هم همينطور است. ما باید چند نکته را این وسط عرض کنيم: اولا تشویق به قرائت است. خود خواندن قرآن اهميت دارد. قرآن کتاب خواندن است، کتاب دکور نيست، قرآن کتابی نيست که بگذاری کنار و بگوئی من صرفاً تدبر می کنم، در حاليکه هنوز فکر گرم نشده و آن باطن به حرکت نيافتده که بتواند با باطن قرآن ارتباط بگيرد، و راهش ارتباط قرائتی با قرآن، و کم کم وارد کردن بقيه شرایط در نفس و بهره وری از قرآن کریم است. لذا یك سری روایات را میخوانم که بيشتر تشویق به قرآن خواندن و کثرت قرآن خواندن است و نکاتی را عرض می نمائيم. سند این روایات همچنان از ميزان الحکمه جلد ۹ است. ⤵️⤵️⤵️
✨پيامبراکرم صلی الله عليه و آله می فرمایند: "يقالُ لِصاحِبِ القرآنِ : اِقرَأ وَ ارقَ و رَتِّلْ كما كنتَ تُرَتِّلُ في دارِ الدنيا، فإنّ مَنزِلَتَكَ عندَ آخِرِ آيَةٍ كُنتَ تَقرَؤها." به همنشين قرآن گفته میشود: بخوان و بالا برو و چنانکه در دنيا به آرامی میخواندی، به آرامی بخوان، زیرا جایگاهت نزد آخرین آیهای است که آن را میخوانی.
فرموده اند به کسی که مصاحب قرآن بوده، صاحب، تعبيری است که الان عرب های عراقی دارند، و به همنشينی گفته می شود که هميشه کنار انسان است و هميشه دیده می شود. در فضای زبان عربی، صاحب به کسی که همنشين دائم و هميشگی است، که وقتی که شما را می بينند یاد او می افتند، گفته می شود به صاحب قرآن گفته میشود: بخوان و بالا برو بخوان همانگونه که در دار دنيا می خواندی، قرآن خوان بودی و منزلت تو در حد آخرین آیه ای است که می خواندی یعنی تو، به ميزانی که قرائت داشتی، همينطور بالا می روی، منظور قرائتی است که با شرایط باشد.
✨روایت بعدی از پيامبر اکرم صلی الله عليه و آله و سلم: "يُقالُ لصاحبِ القُرْآنِ إذا دخَل الجنَّةَ: اقرَأْ واصعَدْ، فيقرَأُ و يصعَدُ بكلِّ آيةٍ درجةً حتَّى يقرَأَ آخِرَ شيءٍ معه." کسى که قرآن مى داند، چون وارد بهشت شود به او مىگویند: بخوان و بالا برو. و او مىخواند و با هر آیه اى یك درجه [در بهشت] صعود مىکند، تا آنکه آخرین آیه اى را که از قرآن مى داند مىخواند. می خواند و با هر آیه یك درجه بالا می رود.
✨روایت بعدی دوباره از پيامبر اکرم صلی الله عليه و آله و سلم، خوب دقت بفرمائيد ما از پيامبر اکرم که بالاتر نداریم، ایشان راه را نشان می دهند، می فرمایند: عليکُم بتعلُّمِ القرآنِ و کثرةِ تِلاوتِهِ، بر شما باد آموختن قرآن و بسيار خواندن آن.
کثرت تلاوت مهم است و موضوعيت دارد، هرچند که آن تلاوت، تلاوتی بود که ما سعی کردیم شرایطش را عرض کنيم و این همه آیات قرآن و روایات هم داریم، "اذکُرُوا الله ذِکرًا کثيرًا"، ذکر کثير بگوئيد. حالا این ذکر کثير یك وقتی در فضای کميت است یك وقت در فضای کيفيت، که در فضای کيفيت به جای خودش، اما در فضای کميت، به معنای زیاد خواندن است. زیاد قرآن بخوان، منظور از ذکر را هم که گفتيم "إِنا نحْنُ نـزلْنا الذَِّکْر و إِنّا لهُ لحافِظُون" که این قرآن کریم در واقع ذکر است، با قرآن زیاد ارتباط داشته باش.
♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹
جلسه ی بیست و هفتم (مقدمات لازم و پیشنهادهایی برای قرائت حقیقی قرآن کریم)
@m_h_esfahani
فایل کامل جلسات🔻
t.me/esfahani_archive
نکته ی بسيار مهمی در دستورات شرعی مثل نماز، روزه و عبادات ثابتی که ما باید انجام دهيم، نهفته است. یك نفر، یك فعل ثابت را، شصت و یا هفتاد سال باید انجام بدهد، چرا؟ به این خاطر که تجَّلی در این عمل ثابت و ثابتات اعمال، بی نهایت است. در واقع ارتقاء وجودی که در باطن انسان با این اعمال ایجاد می شود مهم است. صورت قضيه ثابت است، اما این حرکت دارد ادامه پيدا می کند و چون مقام معرفت الله بی نهایت است و تجليات خدای تبارک و تعالی بی نهایت است و صلاه معراج مؤمن است، و باطن دستورات این قرب و وصال به خدای تعالی است، باید عمری انجام شود و انتها ندارد.
بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹
جلسه ی بیست و هفتم (مقدمات لازم و پیشنهادهایی برای قرائت حقیقی قرآن کریم)
@m_h_esfahani
فایل کامل جلسات🔻
t.me/esfahani_archive
در شریعت اسلام، "تکرار و ممارست" فی نفسه مهم است. تکرار و ممارست برای نزدیك شدن و رسيدن به آن حقيقت باطنی است. در مورد قرائت قرآن کریم هم همينطور است. خود خواندن قرآن و کثرت تلاوت اهميت دارد. قرآن کتاب خواندن است، کتاب دکور نيست، قرآن کتابی نيست که بگذاری کنار و بگویی من صرفاً تدبر می کنم، در حاليکه هنوز فکر گرم نشده و آن باطن به حرکت نيافتاده که بتواند با باطن قرآن ارتباط بگيرد. پس راهش ارتباط قرائتی با قرآن و کم کم وارد کردن بقيه شرایط در نفس و بهره وری از قرآن کریم است.
بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹
جلسه ی بیست و هفتم (مقدمات لازم و پیشنهادهایی برای قرائت حقیقی قرآن کریم)
@m_h_esfahani
فایل کامل جلسات🔻
t.me/esfahani_archive
ما از پيامبر اکرم که بالاتر نداریم، ایشان راه را نشان می دهند، می فرمایند: عليکُم بتعلُّمِ القرآنِ و کثرةِ تِلاوتِهِ، بر شما باد آموختن قرآن و بسيار خواندن آن.
کثرت تلاوت مهم است و موضوعيت دارد، هرچند که آن تلاوت، تلاوتی بود که ما سعی کردیم شرایطش را عرض کنيم و این همه آیات قرآن و روایات هم داریم، "اذکُرُوا الله ذِکرًا کثيرًا"، ذکر کثير بگوئيد. حالا این ذکر کثير یك وقتی در فضای کميت است یك وقت در فضای کيفيت، که در فضای کيفيت به جای خودش، اما در فضای کميت، به معنای زیاد خواندن است. زیاد قرآن بخوان، منظور از ذکر را هم که گفتيم "إِنا نحْنُ نـزلْنا الذَِّکْر و إِنّا لهُ لحافِظُون" که این قرآن کریم در واقع ذکر است، با قرآن زیاد ارتباط داشته باش.
بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹
جلسه ی بیست و هفتم (مقدمات لازم و پیشنهادهایی برای قرائت حقیقی قرآن کریم)
@m_h_esfahani
فایل کامل جلسات🔻
t.me/esfahani_archive
51.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شب نوزدهم ماه مبارک ۱۴۴۳
حرم مطهر مولی الموحدین امیرالمومنین علیه السلام
@m_h_esfahani