فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توفیق شد در خدمت دوستان عزیز #شبکه_افق در #موکب_رسانه_ای_افق خلال ۶ جلسه ، اهداف سیدالشهداء علیه السلام از قیام و نهضت سال ۶۱ هق را بررسی کنیم.
إن شاء الله این جلسات به تناوب بارگزاری خواهد شد.
#جلسه_اول
#بررسی_اهداف_قیام_سیدالشهدا
#طباخیان
http://eitaa.com/m_mahdi_tabakhian
https://t.me/mohammad_mahdi_tabakhian
توفیق بود امروز در خدمت بینندگان محترم شبکه #افق_سیما بودیم.
در این ویژه برنامه به بررسی ریشه های تاریخی اربعین و نقش اربعین در هویت بخشی اجتماعی به شیعیان پرداختیم.
البته در این جلسه بیشتر مقدمات بحث طرح شد و ان شاء الله فردا شب (جمعه) حوالی ساعت ۲۱:۳۰ باز هم از #موکب_تلویزیونی_افق بحث را پی خواهیم گرفت.
لینک پخش برنامه در #تلوبیون، برای دوستان بارگزاری شده است:
http://www.telewebion.com/episode/0x298ccfc
شبهای پایانی ماه صفر را در خدمت مومنین محترم مسجد لیله القدر هستیم.
بناست در این جلسه سیری در سیره معصومین داشته باشیم البته با نگاه که؛
رسالت اهلبیت علیهم السلام چه بوده است؟
آیا از حیث تاریخی امام همان فقیه است و تنها وظیفه دارد شریعت را به ارمغان بیاورد؟
یا امام سرسلسله زهاد و عباد است و آمده است نمونه اعلی عبادت کنندگان باشد؟
یا آمده است با انجام خدمات اجتماعی گسترده برای مردم زمانه اش، آسایش و رفاه به ارمغان بیاورد؟
خلاصه اولا امام کیست؟
و ثانیا این رسالت در طول ۲۵۰ سال چگونه به ظهور رسیده است؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجاب هدیه حضرت زهراست
ریشه ی بعضی فتنه های اجتماعی را در کم کاری های فرهنگی خودمان جستجو کنیم.
امشب عزیزی از دوستان امنیتی برایم از سن و سال دستگیر شدگان میگفت، نوجوانان و جوانانی عمدتا زیر ۲۰ سال...
نسلی که کارگزاران فرهنگی جمهوری اسلامی باید آنان را تربیت میکردند، نهادها و سازمانهایی عریض و طویل، با بودجه هایی سرسام اور که همگی سرگرم کار فرهنگی بی کیفیت هستند...
سال هاست انچه رواج میدهیم یک دین سکولار است، عادت کرده ایم امامان شیعه را صرفا مهربان و عابد و عالم نشان دهیم، از شان و فعالیتهای اجتماعی ایشان چنان غافل شدیم کانه وجود ندارد...
البته نباید فراموش کنیم خود دست اندرکاران فرهنگی اگر از سیره اهل بیت چیزی بدانند، صرفا همان تدین فردی است، تولید کننده خودش دید عمیق و صحیح ندارد...
علی ای حال خواهش میکنم غبار فتنه که خوابید دوباره برای از سرباز کردن، تمام جرم را به گردن فلان سفارت خانه و بهمان گروهک نیاندازیم و سهم کم کاری ها یا غلط کاری های خودمان را هم برآورد کنیم، ما برای تربیت این نسل سال ها فرصت داشتیم...
خلاصه گمان میکنم اگر بعضی، دست از کار فرهنگی بکشند و گوشه ای دکانی بزنند و کاسب مهربانی باشند به نفع انقلاب است که الکاسب حبیب الله...
مخاطب اول تمام عرایضم خود سرتا پا تقصرم بود بعد دیگر دوستان...
#طباخیان
http://eitaa.com/m_mahdi_tabakhian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«و ما رمیت اذ رمیت و لکن الله رمی»
مسئولین! این حماسه رو نه تایید خود بدانند و نه ثمره زحماتشون...
این مردم برای ارمانهای امام و شهدا و حفظ نام ائمه علیهم السلام و تایید رهبری معظم آمده اند ...
و الا گله بسیار است...
قسمت اول؛
آغاز ربیع الاول 🌙، شروع یک سوء تفاهم کهنه !
آغازین روزهای ربیع، آیا ایام حزن است و باید «تسلیت گو» باشیم، یا ایام شادی است و باید «تبریک گو» باشیم؟
چند سالی است که این تردید، عامل اختلافی بین مومنین شده، اما بیایید ادله هر کدام را اجمالا بررسی کنیم.
عده ای از مومنین شریف برای روزهای اول تا هشتم ربیع الاول، از عنوان «ایام محسنیّه» استفاده میکنند و به علت وقوع حوادث دردناکی نظیر:
۱. شکل گیری «سقیفه» و غصب خلافت امیرالمومنین ع.
۲. دفن رسول اکرم ص .
۳. هجوم به خانه زهرای مرضیه س، و مجروح شدن ایشان و شهادت جنین مطهر حضرت، «محسن بن علی» .
۴. اتصال این ایام به روز ۸ ربیع الاول، سالروز شهادت مولانا الامام العسکری ع.
۵. ختم این ایام به ۹ ربیع، که زمان مناسبی برای آغاز شادی است.
بنابراین بهتر است عزای اهل بیت ع را تا ۸ ربیع ادامه داده و از ۹ ربیع الاول، با شادی ایام حزن را به پایان ببریم.
خب حالا بیایید بررسی کنیم،
۱. طبق داده های تاریخی، دفن رسول مکرم در سومین روز پس از وفات ایشان بوده، و با توجه به نقل شهادت حضرت در ۲۸ صفر، دفن ایشان در صفر بوده است، و جلسه سقیفه هم با توجه به گذاره های تاریخی در همان روز وفات نبی مکرم ص، رخ داده، اگر این را هم نپذیریم نهایتا سقیفه و بیعت با غاصبین در همان ایام تدفین رخ داده. بنابراین سقیفه ارتباطی با ربیع ندارد.
۲. ماجرای دفن هم که گذشت، در همان صفر بوده، حتی اگر با احتمال ۲۹ روزه بودن صفر در سال ۱۱ هق، دفن را اول ربیع بدانیم، باز هم تلقی عزا برای آن روز، هیچ مستند شرعی و نظیری ندارد.
ادامه دارد...
http://eitaa.com/m_mahdi_tabakhian
قسمت دوم؛
۲. نهایت تناقض در رفتار آنجایی ظاهر میشود که در شام شهادت امام عسکری ع، بدون توجه به شام شهادت و احتمالا دفن حضرت در ۹ ربیع، صدا به شادی بلند میکنیم اما در اول ربیع بعد از ۳ روز به صرف احتمال دفن رسول اکرم در این روز عزادار هستیم.
۳. احتمال هجوم به خانه ی حضرت زهرا س، در این ایام منتفی نیست اما حمله ای که منجر به جراحت حضرتش و شهادت جنین مطهرش گردید، بلاتردید در این روزها نیست، به قرائن متنوعی، زیارت لا اقل سه هفته ای فاطمه اطهر از قبور شهدای احد در چند کیلومتری مدینه، دو نوبت در هفته، ملاقاتهای شبانه حضرت از انصار در هفته های اولیه، پس از شهادت رسول اکرم ص، خطبه خوانی فدک در مسجد، که در نقل های تاریخی آمده در اوج اقتدار و در هیبت گام برداشتن رسول الله بوده، این واقعه حتمی است در دهه اول ربیع نبوده؛ هیچ کدام از این رفتارها با شرایط جراحت سنگین زهرای مرضیه س که بعد از هجوم منجر به جراحت حضرت بستر نشین بودند و قدرت حرکت از دست داده بودند، تطابق ندارد.
۴. هیچ مستند شرعی نداریم که اگر ایامی ولو مختصر، بین دو عزاء قرار گرفت، آن روزها را هم عزاء بگیریم.
به همه نکات بالا این را بیافزاییم که شب اول ربیع، یکی از مهمترین شبهای تاریخ اسلام است و با نگاه تمدنی مهمترین گام حضرت برای پیشبرد اهداف تمدنی ایشان بوده است، هجرت از مکه به مدینه و ضمننا آن شب، «لیله المبیت» یکی از مهمترین فضائل مولانا امیرالمومنین است. علاوه بر همه اینها نقل شهادت امام عسکری در ۲ ربیع هم هست که از اساس ماجرای اتصال عزاء تا ۸ ربیع را منتفی میکند.
http://eitaa.com/m_mahdi_tabakhian
هرچند در سال گذشته دو متن بالا در همین کانال منتشر شده بود اما به درخواست دوستان مجددا بازنشر شد.
به مناسبت شهادت امام عسکری علیه السلام، در شب شهادت حضرت، ۱۲ مهرماه، ساعت ۲۱:۰۰ و ظهر شهادت امام، ۱۳ مهرماه، ساعت ۱۳:۳۰ از دریچه شبکه افق ، در خدمت شما محبین اهل بیت هستیم.
موضوع بحث: سیری در سیره سیاسی اجتماعی امامین عسکریین علیهما السلام
#طباخیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آن روز که در مورد جمهوری اسلامی احساس خطر کنم دیگر نصیحت نمیکنم، دست همه را قطع خواهم کرد!
ما فرزندان خمینی عزیز بر سر انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی با کسی شوخی نداریم...
#طباخیان
#برنامه_تلویزیونی_تکیه
شب گذشته به مناسبت شهادت امام عسکری تلاش کردم سوال مهمی را در موضوع سیره امام عسکری طرح نمایم که به شرط توفیق امروز ظهر در جلسه دوم برنامه ساعت ۱۳:۳۰ پاسخ آن را در حد توان بیان خواهم نمود.
لینک برنامه شب گذشته در تلوبیون:
http://www.telewebion.com/episode/0x299dcad
در برنامه شب گذشته، کتابهایی برای ارجاع و مطالعه بیشتر معرفی شد که به درخواست جمعی از دوستان مجددا معرفی میگردد:
استاد رسول جعغریان در این کتاب، به بررسی حیات اجتماعی - سیاسی اهل بیت علیهم السلام می پردازد.
پیش از انتشار این کتاب، اثری مستقل که سیره سیاسی امامان دوازدهگانه را به طور مفصل بررسی کند، در دست نبود و این کتاب را میتوان از اولین آثار در این موضوع به شمار آورد.
از ویژگیهای کتاب سادگی بیان، قابلیت برای تدریس، خلاصه گویی و پرهیز از مباحث کلامی، و تأکید بر تلاشهای سیاسی و فرهنگی و تلاش برای نزدیک کردن دیدگاههای مشهور شیعه در عصر حاضر درباره امامان(ع) به مرزهای تحلیل تاریخی است.
#معرفی_کتاب
#کتاب_بخوانیم
#طباخیان
animation.gif
135.7K
کَمالُ الدّین و تَمامُ النّعْمَة یا اِکْمالُ الدّین و اِتْمامُ النّعمَة، کتابی به زبان عربی تألیف عالم شیعه، «محمد بن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی» معروف به #شیخ_صدوق (م ۳۸۱ق).
وی در این کتاب به موضوع غیبت و ظهور حضرت صاحب الزمان میپردازد.
شیخ صدوق، نمونههای فراوانی از غیبت پیامبران الهی را آورده و به بررسی کامل امامت #حضرت_مهدی، تولد، روایات پیامبر و اهل بیت علیهم السلام درباره ظهور آن حضرت، کسانی که به خدمت آن حضرت رسیدهاند و شرایط دوران ظهور ایشان پرداخته است.
#معرفی_کتاب
#کتاب_بخوانیم
#طباخیان