eitaa logo
شیخ محمود صنیعی تهرانی
958 دنبال‌کننده
43 عکس
47 ویدیو
1 فایل
کانال علمی ، معرفتی ، اخلاقی سطح ۴ تخصصی کلام مقارن دکتری مبانی نظری دانشگاه تهران شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/joinchat/1527513949C60ab874d91
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ در محضر سید رضی 🔸 از جمله فرموده‌های رسول خداست: «قیّدوا العلمَ بالکتاب» [یعنی دانش را با نگارش به بند بکشید]. و این استعاره است، زیرا پیامبر دانش را به اشتری چموش و نگارش را به بند و ریسمان تشبیه کرده است؛ چنانکه اشتر نافرمان را جز با پابند زدن نمی‌توان رام و آرام کرد دانش را نیز جز با نوشتن نمی‌توان به چنگ درآورد. 📚 المجازات النبوية، مجاز ١۴٢ ص١٧۴ حاشیه ؛ اینها مختص به علم حصولی است و برای متوسطین می‌باشد اما کسی که علم حضوری دارد نیاز به اینها ندارد شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
✔️ آیت الله بهجت (ره): 🔹 از روایت «عُلَمآءُ أُمتِی أَفْضَلُ مِنْ أَنْبِیآءِ بَنِی إِسْرائِیلَ؛ علمای امت من از پیامبران بنی‌اسرائیل برتر هستند». استفاده می‌شود که هر چند باب نبوت بسته است، ولی فیض اعم بسته نیست. از این گذشته، حضرت موسی و عیسی (علیهماالسلام) قرآن را که در اختیار ماست نداشتند. 📚 در محضر بهجت، ج۲، ص۲۵۱ شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
🛑 امام حسن عسکری علیه ‌السلام: مبادا [سرگرم شدن به] روزى ضمانت شده، تو را از كار واجبى باز دارد . امالی سید مرتضی صفحه430 شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
💠استاد عزیز آیت‌الله محمدتقی بهجت رحمه الله: 🔸لازم نیست که انسان در پی این باشد که به خدمت حضرت ولی‌عصر (عجل الله تعالی) تشرف حاصل کند؛ 🔸بلکه شاید خواندن دو رکعت نماز سپس توسل به ائمه علیهم‌السلام بهتر از تشرف باشد؛ 🔸زیرا هرکجا که باشیم، آن حضرت می‌بیند و می‌شنود؛ و عبادت در زمان غیبت، افضل از عبادت در زمان حضور است. 📚در محضر بهجت، ج١، ص ١٨٧ حاشیه: این حرف استاد از لوازم های سلوک است ولی کافی نیست اللهم ارنی الطلعة الرشیدة موضوعیت دارد که سبب کمال سالک است شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
به مناسبت حاشیه ایام که العارف یکفی بالاشارة عن علی عليه السلام : كَثرَةُ الوِفاقِ نِفاقٌ ، كَثرَةُ الخِلافِ شِقاقٌ .[غرر الحكم : 7083 و 7084.] امام على عليه السلام : موافقت و آشتی و اجتماع زياد [ گفتن نشانه] نفاق است؛ مخالفت زياد [نشانه] دشمنى است به این عبارت رهبری عزیز خوب گوش فرا دهید :👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صبر مقام صبر عامل بی صبری ذکر و عمل صبر دار شدن شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گوش به دهان مبارک ولی دادن یعنی کار تقوا انجام دادن ، تقوا بصیرت میدهد ، گوش دادن هم به سخنان ولی ، بصیرت می آورد در فتنه های آخر زمان که حق و باطل برای غیر متقین آمیخته است ، ولی ، اهل نفاق را میشناساند الحمدلله جایی هستم با تمام نقص هایم ، ولی دارم سایه اش مستدام شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
سلام علیکم برای پیوستن به کانال صحیفه سجادیه علیه السلام عضو این کانال در ایتا شوید https://eitaa.com/sharhesahifeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جنگ فناوری ها انفجار پیجرها و بیسم ها... چهار واحد اطلاعات فوق استراتژیک، توسط استاد حسن عباسی سوپر تئورسین جهان تشییع... با دقت کنید گوش کنید این اطلاعات برای ۱۲سال پیش هست! چند سال جلوتر از زمان! حالا باید هوش مصنوعی رو هم بهش اضافه کن شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/sharhesahifeh
🔸پیرامون خودپسندی • عُجب فقط در انجام کارهای خوب نیست، بلکه اعم است از اعمال زشت و اعمال زیبا. گاهی انسان در انجام کار خیر و خوب حالت خودپسندی پیدا می‌کند و گاهی در جنبه‌های منفی و اعمال خلاف این را برای خودش یک ملاک شخصیت و ملاک ارزش می‌داند و حالت خودپسندی بر او عارض می‌شود. • مرتبه‌ای از عجب که از همه مراتب بالاتر و هلاکتش بیشتر است حالتی است که در انسان پیش می‌آید و نعوذ بالله انسان بر خداوند منت می‌گذارد به خاطر این‌که اسلام آورده، به خاطر این‌که ایمان آورده و خدمات و فعالیت‌هایی انجام می‌دهد که در پرتو این خدمات می‌خواهد منتی بگذارد که مثلاً خدمات من بود، تبلیغ من بود، وعظ و خطابه من بود، محراب و منبر من بود، تلاش اداری من بود، تلاش اقتصادی من بود، جایگاه و مقام من بود که دین را پیش می‌برد و مردم را ارشاد و هدایت می‌کند. یک حالتی مثل این‌که منتی بر خدا دارد که اگر من نبودم مثلاً این کارها انجام نمی‌گرفت. اگر من نبودم این پیشرفت‌ها برای اصلاح امور مردم صورت نمی‌گرفت. این بدترین نوع عجب است که انسان توفیقات الهی را به حساب خودش بگذارد. شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/sharhesahifeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ان شا الله مکارم الاخلاق نبوی و جعفری علیهماالسلام نصیب همه گردد شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
دوستان و اعضای محترم کانال که علاقه مند به دریافت فایل های صوتی و پی دی اف جلسات در نرم افزار تلگرام می باشند، به آدرس زیر مراجعه نموده و عضو کانال شوند. https://t.me/sharhesahifeh
✔️ نقل است که: مرحــوم آقــای میلانی در لحظــاتِ آخــرِ عمرشــان در حالــی کــه اشـک ازدیدگان‌شـان جـاری بـود، این اشعار را در بسـترِ بیمـاری می‌خواندنـد: هین مگو ما را بدان شَه بار نیست بـا کــریــمــان کــارهــا دشــوار نیســت یاعلــی ایــن خانــه را در مــیزنـــم دســت کوتاهــم اگــــر، ســر میزنـــم یــاعــلــی ویــاعــلــی و یــا عــلــــی از تــــو شــــد آئینــــــه دل مـنــجــلـی شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
🌄 انسان بازیگر نیست از توجه به ترکیب استعدادهای انسان، می‌یابیم که نقش او تنوع‌ها، تکرارها‌، بازیگری‌ها، بازیچه شدن‌ها و تماشاچی ماندن نیست. حاشیه: با دقت در رفتارهایمان در می یابیم که داریم همش بازیگری برای این و آن میکنیم داریم سر خودمون هم شیره می مالیم و خلاف فطرت خود کار میکنیم فقط تفکر و مراقبه چاره ی کار است شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
هفته دفاع مقدس گرامی باد یاد شهدا بخیر خداوندا مارا با شهدا در دنیا و آخرت محشور فرما یاد جبهه بخیر که دانشگاه خود سازی بود و کنکورش صداقت و اخلاص و متون آنرا انتشارات شهادت در کربلا با مرکب خون به چاپ میرساند. یاد موقعیت هایی‌ بخیر که کسی به فکر موقعیت شخصی نبود وقرارگاههایی که دل را بی قرار میکرد یادسنگر بخیر که به غار ثور میماند وایستگاه صلواتی که محل استراحت ملائک بود. یاد جاده بخیر که ترجمه صراط المستقیم بود‌ وبه تفکر چپ وراست مهر باطل شد می زد یاد معبر بخیر که به پل صراط می ماند و به سنگر کمین که فاصله بین دنیا وآخرت بود یاد آبادان بخیر که به آبادی دل می پرداخت، خرمشهر که خرم ، به خون شهیدان شد، بستان که مزرعه عشق بود وسوسنگرد که بالاله وسوسن انس گرفت یاد هویزه بخیر که حسین علم الهدی راتربیت کرد، دهلران که مردمان ساده ای داشت، مهران که بوی مهربانی میداد. قلاویزان که نردبان عروج بود و مجنون که داستان لیلی را به نمایش گذاشت یاد هور العظیم بخیر که عظمت اسلام را به نمایش گذاشت، کارون که بارها به رنگ خون در آمد و اروند که روند جنگ را تغییر داد یاد فاو بخیر که کلاس وفاداری بود، دریاچه نمک که دل را به شور میانداخت و کانال ماهی که به زیبایی آکواریوم ‌پایان داد. یاد شلمچه بخیر که تکرار اُحُد وعاشورا بود وطلائیه که ارزش طلا را شکست. یاد کلاه آهنی بخیر که نگهبان سجده گاه ملائک بود، چفیه که سجاده عبادت بود وپلاک که شماره پرواز را نشان میداد. یاد لباسهایی بخیر که هیچ درجه ای نداشت، لباسهایی که ساده وبی اتو بودند پوتین هایی که بدون واکس بودن و هیچگاه بر پدال ماشین های کذایی قرار نگرفتند یاد آفتاب جبهه بخیر که به گرمی می تابید و نوازش امام حسنی داشت وماهش که شرمنده ماههای زمینی بود و ستارگانش کوکب دری بودند و فاطمی وباروتش که بوی عطر میداد. یاد گلوله هایی بخیر که قاصد وصال بودندو ترکش هایی که جنود الهی برای پرواز سلاک شهید یاد گونه هایی بخیر که برآن اشک استغفار می غلتید ومحاسنی که بر آن غبار تبرک می نشست، دعای کمیلی که پایانش پاکی بود وقنوتی که درآن توفیق شهادت طلب می شد یاد جهان آرا بخیر که به جهان دیگری را برای ما شمرد، نامجو که به دنبال نام ونشان نبود ،کلاهدوز که از نمد انقلاب کلاهی برای خود نساخت، چمران که معلم اخلاق بود، زین الدین که زینت دین بود، باکری که مجسمه اخلاق بود و دلش دست نخورده بود ، خرازی که بجز با خدا معامله نمیکرد آبشناسان که کسی او را نشناخت‌ و آب حیات یعنی امام زمان علیه السلام را خوب می‌شناخت و صیاد که دلها‌ را شکار میکرد. یاد پیکرهایی که هیچگاه برنگشت، یاد مادرانی بخیر که بی صدا میگریستند وبچه هایی که هیچ گاه پدرانشان را ندیدند. یاد لبخندهایی بخیر که قهقهه شهادت بود، دستانی که به عباس زهرا سلام الله علیهما اقتدا کردند وپاهایی که زودتر به بهشت پیوستند. ما ماندیم و ما،،ما ماندیم ودرد فراق یاران ما ماندیم‌ و بار مسئولیت،، ما ماندیم و شرمندگی آه آه آه خوش بحال آنها که عاشقانه جان دادند و ومرگشان لله بود آه آه آه ای دل آن دم که خراب از می گلگون باشی بی زر و گنج به صد حشمت قارون باشی در مقامی که صدارت به فقیران بخشند چشم دارم که به جاه از همه افزون باشی در ره منزل لیلی که خطرهاست در آن شرط اول قدم آن است که مجنون باشی نقطه عشق نمودم به تو هان سهو مکن ور نه چون بنگری از دایره بیرون باشی کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش کی روی ره ز که پرسی چه کنی چون باشی شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کجا هستند کسانی که در مقابل دشمن محکم ایستاده اند عمل به قرآن یعنی این شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
❓اگر وصی برخی از موارد وصیت را فراموش کرد، وظیفه چیست؟ 🔹 وسائل، جلد 19، صفحه 393 «بَابُ أَنَّ الْوَصِیَّ إِذَا نَسِیَ بَعْضَ مَصَارِفِ الْوَصِیَّةِ صَرَفَ ذَلِکَ الْمَبْلَغُ فِی الْبِرِّ» یا «صُرِفَ ذَلِکَ الْمَبْلَغُ فِی الْبِرِّ»، پس {در این صورت} وصیت، صحیح است و راهش در وجوهِ خیر است. 🔸 این روایت را مرحوم شیخ طوسی «بِإِسْنَادِهِ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ» حالا گذشته از اینکه سهل «أمره سهل»، عمده آن محمد بن ریّان است که تصحیح نشده است. 🔹 محمد بن ریّان می‌گوید که در این مکاتبه من نامه‌ای را خدمت ابی‌الحسن امام کاظم (سلام الله علیه) -ابی‌الحسن مطلق امام کاظم است- نوشتم «أَسْأَلُهُ عَنْ إِنْسَانٍ أَوْصَی بِوَصِیَّةٍ» وصیت‌کننده وصیتش تام بود هیچ چیزی را از قلم نینداخت امّا «فَلَمْ یَحْفَظِ الْوَصِیُّ إِلَّا بَاباً وَاحِداً مِنْهَا» گفت در این هفت هشت چیز صرف بکنید، این هم فقط یکی‌اش یادش مانده، چه کار بکند؟ «إِلَّا بَاباً وَاحِداً مِنْهَا کَیْفَ یَصْنَعُ فِی الْبَاقِی» که یادش رفته؟ «فَوَقَّعَ(ع)» توقیع مبارک صادر شد که «الْأَبْوَابُ الْبَاقِیَةُ» که یادش رفته «اجْعَلْهَا فِی الْبِرِّ» آن یکی که یادش هست. خوب است آن بقیه را هم در راه خیر صرف بکند. این مال مجهول المصرف که معیّن است ولی شخص یادش رفته {لذا} در راه خیر صرف بکند. شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
🔴‏روحانیون لبنانی که در جنایت اخیر توسط رژیم غاصب به شهادت رسیدند 📚🇱🇧 ‏- آية الله الشيخ عبد المنعم مهنا ‏- الشيخ علي أبو ريّا ‏- السيد محمد صالح ‏- الشيخ امين سعد ‏اللّهمّ ألحقنا بصالح من مضى، واجعلنا من صالح من بقي وخذ بنا سبيل الصالحين. شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
✳️ خصوص دوستان عزیز طلبه ✔️ درس خارج فقه آیت الله سبحانی 95/11/16 🔸 شیخ محمد حسین اصفهانی می‌فرماید من یک‌بار همه قرآن را ‌برای یک مطلب مطالعه کردم و آن اینکه «آیا مفاعله در همه جا دو طرفه است، یا گاهی یک طرفه هم می‌شود؟» ایشان ‌این حرف را در کتاب «لا ضرر و لا ضرار» می‌گوید. ایشان می‌فرماید برای اینکه بفهمم که ضرار یک‌طرفه است یا دو طرفه، قرآن را یکبار برای فهم همین مطلب از اول تا آخر خواندم، و آنگاه فهمیدم که که باب مفاعله لازم نیست که همیشه دو طرفه باشد، بلکه گاهی هم یک طرفه است. شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
نصیحت هراز گمشده را در نماز می یابی چرا به فکر خود ای بی خبر نمی افتی؟ صائب تبریزی شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
غیبت امام زمان علیه السلام امری جبری نیست امری اختیاری است که به دست ماست که غیبت تمام شود و حضرت ظهور فرمایند اگر با گناهانمان مانع شویم یعنی اختیارا نمی‌خواهیم او ظهور کند نتیجه : اختیار کرده ایم او نیاید الهی بمیرم برای آن مظلوم غریب طرید شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14