🔥اولی و دومی،قاتلین اصلی سید الشهدا علیه السلام و پایه و اساس تمام ظلمهای وارد شده بر اهل بیت علیهم السلام هستند:
⬛️سدیر میگوید:از امام باقر علیه السلام درباره آن دو نفر[ اولی و دومی] پرسیدم.فرمود:به خدا قسم هیچ کس از ما خاندان نمیمیرد مگر آنکه بر آن دو نفر خشمگین است و هیچ کس از ما خاندان امروز زنده نیست مگر آن که بر آن دو خشمگین است و این مطلب را پیران ما به کودکان میگویند که:آن دو نفر در حق ما ظلم کردند و غنائم مخصوصمان را از ما ربودند.آن دو اولین نفراتی بودند علیه ما آشوبی به پا کردند که تا ظهور قائم ما هرگز از بین نرود.هنگامی که او ظهور فرماید از کارهای پنهانی آنها که کسی نمیداند سخن میگوید و آنچه به ناحق آشکار کرده بودند پنهان کند.
به خدا قسم!هیچ بلا و مصیبتی بر ما اهل بیت وارد نشده مگر آنکه آن دو پایه ریزی کردند پس لعنت خدا و تمام فرشتگان و مردم بر آنها باد.
📗الکافی جلد ۸ صفحه ۲۴۵
📕تاویل الآیات الظاهرة صفحه ۱۲۸
📘بحار الانوار جلد۳۰ صفحه ۲۶۹
📒الوافی جلد۲ صفحه ۲۰۰
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
🔸 موجودات عالم دارای چند رقم حیات و زندگی هستند:
۱. حیات اضعف
۲. حیات ضعیف
۳. حیات قوی
۴. حیات اقویٰ
🔹 حیات اضعف آن حیات و زندگی است که زمین و خاک دارند. نه نبات است و نه حیوان. این حیات به تناسب خود نیز ممات هم دارد. این نوع حیات در قرآن آمده است که خود زمین هم نوعی از حیات را دارد.
🔸 حیات ضعیف حیاتی است که در نباتات وجود دارد. روییدنیها حیاتی نباتی دارند. رشد میکنند، نمو می کند و حرکت میکند، روح تکامل دارد. بیتردید همه گیاهان و همه درختان حیات دارند. زندگی نباتی بالاتر از حیات زمین است.
🔹 قسم سوم حیات عبارت است از حیات قوی. این حیات حیوانات است. حیوان موجود زنده و دارای حیات است. در دنیا جمادات، نبادات و حیوانات وجود دارد اما در عالم آخرت همه موجودات حیوان هستند. همان حیات حیوانی را نیز انسان دارد.
🔸 قسم چهارم حیات، حیات اقویٰ است که آن عبارت است از حیات روح انسان است. حیات بدن به این است که روح در آن هبوط کرده باشد. اما حیات روح غیر از حیات بدن است. همه حیاتها از بین میروند و میمیرند، اما آن حیاتی که مرگ ندارد و انسان را خلیفة الله میکند، حیات روح و روان انسان است. کسی که معارف الهی را درک کرده و اخلاق رذیله را از خود دور کرده و زشتی های کردار را کنار گذاشته است، این روح حیات و زندگی دارد.
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
✔️ «براهمه» گروهی بودند که در هند زندگی میکردند و به توحيد و معاد معتقد بودند اما نبوت را قبول نداشتند. آنان میگفتند ارسال رسول از ناحيه خداوند کار لغو است زيرا آنچه پيامبر میآورد يا موافق با عقل است يا مخالف آن؛ اگر موافق است که ديگر لزومی به بيان نيست و اگر مخالف است از سوی عقل بايد رد شود.
حاشیه: عقل، کلی فهم است و جزئیات را نمیفهمد ، تعبد جزئی است پس باید به غیر از عقل ، جزئیات را بیان فرماید و او عبارت است از حضرات انبیاء علیهم السلام لذا با دستور آنها عبادت و تعبد شکل میگیرد
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
✔️ آیتالله شبیری زنجانی (مدظلهالعالی):
🔸 نزد مرحوم آقای داماد درس صوم و بحث زکات فطره میخواندیم. موضوع بحث این بود که ملاک در پرداخت زکات فطره، قوت غالب شخص است یا قوت غالب بلد.
🔹 درس آقای داماد تمام شده بود. من به ایشان عرض کردم قائل دیگری هم هست که ملاک زکات فطره را قوت غالب شخص در ماه رمضان میداند. ایشان با تعجب گفت: نشنیدهام. آقای جوادی آملی هم آنجا بود.
گفتم: قاآنی میگوید:
اگر زکات دهی فطره مرا «مِی» ده
که قوت غالب من باده بوده در رمضان
🔹 آقای جوادی از این تعبیر اینجانب خیلی خوشش آمده بود.
📚 جرعهای از دریا ج3 ص521
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ظلم به اقلیتها در جمهوری اسلامی!
کار آماری سید ، بسیار عالی است
خوب دفاع کنیم
🎥اینکه قرار است در دولت دکتر پزشکیان #اقلیتهای_دینی نمره بیشتری برای گرفتن پست داشته باشند بهواسطه ظلمهای جمهوری اسلامی به اقلیتها است.
🔻 نمونههایی از #ظلم_به_اقلیتها_در_ایران را در این فیلم ببینید.
🔹برشی از سخنرانی دوست عزیزم حجت_الاسلام_راجی
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
✳️ اختلاف قرائت عاصم با وَرْش در آیه «سلام علی آل یاسین»
🔹 حفص «سلام علی إل یاسین» خوانده (۱۳۰ صافات) ولی ورش «سلام علی آل یاسین» خوانده است که قرائت اهلبیت علیهمالسلام است و در زیارت آل یاسین آمده است: «إذا أردتم التوجه بنا فقولوا کما قال الله سلام علی آل یاسین»
روایت حضرت رضا علیه السلام موید این قول می باشد ( عيون اخبار الرضاعليه السلام، ج 1، ص 185)
حاشیه ۱
ابوسعید عثمان بن سعید قطبی، معروف به وَرش (۱۱۰–۱۹۷ قمری)، چهرهای مهم در تاریخ قرائت قرآن و از ارائه دهندگان شیوه قرائت قرآن بود. او در کنار قالون یکی از نخستین دارندگان روش نافعابن عبدالرحمن در قرائت قرآن بود.
حاشیه ۲
عاصِم بن بَهْدَله ابی النَّجُود اسدی کوفی (درگذشت ۱۲۷ یا ۱۲۸ق) از تابعین و یکی از قاریان سبعه است. وی قرائتش را از ابو عبدالرحمن سلمی آموخته که سلمی نیز از امام علی(ع) فراگرفته است
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
جنت ذات ۱
🔹 «يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلى رَبِّكِ... فَادْخُلِي فِي عِبادِي وَ ادْخُلِي جَنَّتِي» نه «الجنَّه». آن جنّت مال ديگران است. آن جنت با همه عرض و طولش مال «عباد صالح» است، «عبادى» نيست. مالِ «عبادى» آنچه ديگر هيچ نيست جز عبادت، آن هم عبادت «هو». وقتى آنجا رسيدى، «ادْخُلِي جَنَّتِي». جنّتِ لقاء، جنّت ذات؛ نه جنت ديگران. جنّت شما كه ان شاء اللَّه همه وارد بشويد در آن جنت، با اين جنت فرق دارد. آن جنتِ «عباد صالح»، «عباد اللَّه الصالحين» است. اما اين جنتى است كه انتساب به هيچ جا ندارد، الّا به «هو».
📚 صحيفه امام، الخميني، السيد روح الله ج14 ص207
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
جنت ذات ۲
✔️ در متنِ لوحِ قبر علامه طباطبایى(ره) به قلم آیت الله حسن زاده آملى آمده است:
«المرتقی إلى جنّة الذّات...قد لبّی نداء یا أیتها النفس المطمئنة»
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
ان شا الله بحول و قوه الهی یکشنبه ها از ساعت حدود ۹ تا ۱۰ صبح پخش زنده در شبکه رادیویی قرآن برقرار است
موضوع بحث : معرفت نفس و حواشی آن
سعی میشود به علت اینکه مخاطب عام است مباحث ساده تر و کارایی تر مطرح گردد
ان شا الله عاقبتتون ختم بخیر
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
✅ علامه مجلسی در تورات!
✔️ آیت الله کاظم قاروبی تبریزی (رضوان الله علیه):
🔸 یکی از استادان ما از آقا ضیاء عراقی چنین نقل کرد: در تورات اصلی و غیر محرّف آمده است: در زمانی که دین خاتم الانبیاء رو به اندراس میرود، شخصی از امّت آن پیامبر، به نام «مجلسی» آن دین را با زحمات خود احیاء میکند.
📚 سینای معرفت ص200
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
استحباب شکستن نماز !!!!
اگر نمازگزار قبل از قرائت یا پیش از آنکه به اندازۀ رکوع خم شود، یادش بیاید که اذان و اقامه یا تنها اقامه را فراموش کرده، چنانچه وقت نماز وسعت دارد، مستحب است برای گفتن آنها نماز را بشکند، بلکه اگر پیش از تمام شدن نماز یادش بیاید که آنها را فراموش کرده، مستحب است برای گفتن آنها نماز را بشکند؛ البتّه، مراتب این استحباب با هم متفاوت است، هر چه زودتر در اثنای نماز یادش بیاید، شکستن نماز جهت خواندن اذان و اقامه یا اقامه، فضیلت بیشتری دارد.
حاشیه ؛
شایان ذکر است، این حکم بنابر احتیاط واجب در موارد ذیل جاری نمیشود:
1. اذان تنها را فراموش کرده باشد.
2. بعضی از قسمتهای آنها را فراموش کرده باشد.
3. بعضی از شرایط آنها را فراموش کرده باشد.
4. جایی که آنها را عمداً ترک کرده باشد.
5. جایی که آنها را فراموش کرده و بین نماز یادش آمده، ولی از خواندن آنها منصرف گردیده یا مرّدد شده و نماز را ادامه داده و پس از گذشتن مدّت قابل توجهّی، تصمیم به خواندن آنها گرفته باشد.
6. نماز جماعت باشد.
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
.
.
یک حاشیه از استاد مدقق عزیزم آیتالله آشیخ محمد تقی شريعتمداری (رضواناللهعلیه)
بر کتاب ارزشمند منتهیالآمال
ذیل عبارت: "قریب به چهل محمل و هودج پیدا شد" در کتاب شریف منتهی الآمال :
《ذکر محمل و هودج در این حدیث آمده است و مخالف سایر اخبار است که [در آنها] شتران بی جهاز ذکر شده است و [نیز مخالف است با] غرض دشمن که خواری اهلبیت علیهمالسلام بوده است و جملۀ خطبۀ حضرت زینب سلاماللهعلیها [که] "یتأمل وجوههن اهل المناهل" فرموده است، با وجود محامل نمیسازد. چنانکه اگر [آنان] در محامل مستور بودند، صدقه دادن به بچههای آنها هم معنی نداشت》.
"منتهیالآمال، جلد اول، صفحه ۵۷۹"
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
.
دقت معرفتی
🔹 دعای ابوحمزه ثمالی را قاعدتاً ابوحمزه از امام(ع) شنیده و ثبت کرده است. حتّی بنده بر اساس سیاق مختلف این دعا که سند صحیحی هم دارد احتمال میدهم که این دعا را ابوحمزه در بیش از یک شب یا حتی در اوقات مختلف و جاهای مختلف نوشته است مثلاً بخشی از آن را در مسجد کوفه شنیده و بعداً این فقرات به هم متصل شده است، چون عبارت «وارزقنی حج بیتک الحرام فی عامنا هذا و فی کل عام و زیاره قبر نبیّک»، قاعدتاً با این که امام در مدینه بوده باشند با آن فاصله اندک میان کوچه بنیهاشم و مسجد و مزار پیامبر(ص) نمیخوانَد.
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
✔️ مرحوم كشي روايت كرده كه فضل بن شاذان بر ابن ابي عمير وارد شد، در حالي كه او در سجده بود و سجده را بسیار طول داد. چون سر از سجده برداشت، صحبت از طولِ سجده به ميان آمد. ابن ابي عمير گفت: اگر سجده جميل بن دراج را ميديدي سجده مرا طولاني نمي شمردي، همانا من روزي نزد جميل بن دراج رفتم و او را در سجده يافتم. او سجده خود را بسيار طول داد. چون سر از سجده برداشت، گفتم: سجده را طولاني نموديد! جميل گفت: اگر سجده «معروف بن خرّبوذ» را ديده بودي، سجده مرا سهل مي شمردي.
📚 اختيار معرفة الرجال
حاشیه:
سجده اکسیر اولیاء خداست اگر دیگران سجده دیگری را میگویند ، پس به سید الساجدین علیه السلام چه میگویند حال ، یکی از مریدان امام سجاد علیه السلام درباره حضرت شروع به تعریف کرد حضرت فرمود بروید صحیفه جدم علی علیه السلام را بیاورید ببینید سجده ها و عبادات او چگونه بوده است لکن ، خود حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام میفرماید انا عبد من عبید محمد صلی الله علیه و آله
کارکرد سجده آن است که از خودت چیزی نمیبینی ، ببینید هر کدام که اهل سجده بودند ، من در وجود آنها نبود و دیگری را میفرمودند
نتیجه
سجده ها را طولانی کنیم تا به مقام فنا برسیم
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
✳️ زیارت عاشورا و بلایِ عمومی
🔹 علامه شیخ حسن فرید گلپایگانی از استاد خود مرحوم آیت اللّه حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی نقل فرمود:
🔸 اوقاتی که در سامراء مشغول تحصیل علوم دینی بودم، اهالی سامراء به بیماری وبا و طاعون مبتلا شدند، و همه روزه عدهای میمردند.
🔹 روزی به همراه جمعی از اهل علم در منزل استادم مرحوم سیّد محمّد فشارکی بودیم، ناگاه میرزا محمّدتقی شیرازی تشریف آوردند و صحبت از بیماری وبا شد که همه در معرض خطر مرگ هستند.
🔸 مرحوم میرزا فرمود: اگر من حکمی بدهم آیا لازم است انجام شود یا نه؟ همه اهل مجلس تصدیق نمودند که بلی.
🔹 سپس فرمود : من حکم می کنم که شیعیان ساکن سامراء از امروز تا ده روز همه مشغول خواندن زیارت_عاشورا شوند، و ثواب آن را هدیه روح شریف نرجس خانم والده ماجده حضرت حجة بن الحسن (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نمایند تا این بلاء از آنها دور شود.
🔸 اهل مجلس این حکم را به تمام شیعیان رساندند، و همه مشغول زیارت عاشوراء شدند .
🔹 از فردای ختم، تلف شدن شیعه متوقف شد، و همه روزه غیر شیعیها میمردند به طوریکه بر همه آشکار گردیده، برخی از آنها از آشناهای خود از شیعهها پرسیدند: سبب اینکه دیگر از شما تلف نمیشوند چیست؟
🔹 به آنها گفته بودند: زیارت عاشورا. آنها هم مشغول شدند، و بلاء از آنها هم بر طرف گردید!
📚 داستان های شگفت، آیت الله دستغیب(ره)
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
✔️ درس اخلاق آیت الله جوادی آملی (۲۵ مرداد ۱۳۹۷)
🔸 فرمود: موشها هم روزي دارند، کبوترها و کبکها هم روزي دارند. در آيه ۶ سوره مبارکه «هود» فرمود هيچ کسي نيست مگر اينکه من مسئول روزیِ او هستم، با «عَلي» تعبير کرده است، فرمود: ﴿مَا مِن دَابَّةٍ فِي الأرْضِ إِلاَ عَلَي اللَّهِ رِزْقُهَا﴾ حالا شما چه کار داريد که آن مار است يا عقرب است يا آن خوک و «نجس العين» است! مخلوق من است و من موظّفم روزي بدهم؛ اين شش ماه ميخواهد در برف بخوابد ما بايد روزياش را بدهم و ميدهم. با «علي» تعبير کرده است، فرمود من خودم را مسئول ميدانم، موظّف ميدانم که روزيِ تمام اين مار و عقربها را بدهم؛ حالا روزي ما را نميدهد؟!
حاشیه:
علی ( علا) برای استعلاء بوده یعنی نوعی وجوب است ، ودر این عبارت خداوند متکفل روزی است ، ما باید فعالیتی عاقلانه شرعی باید انجام دهیم تا آن رزق مقسوم سرازیر شود ، البته این برای متوسطین مومنین است ، اهل الله مجرایشان با ما فرق دارد آن مقام ، مقام تفویض است
ذکر شریف هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ به اندازه حالتان گفته شود که برگرفته از آیه ۵۸ سوره ذاریات است بسیار نافع است
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
✳️ استخاره
✔️ آیت الله شبیری زنجانی(مدظله العالی):
🔹 مخالفت با استخاره، شبهه افتادن در ضرر را دارد و لذا احتياط آن است که مخالفت نکنند.
🔸 البته در مواردی هم با استخاره مخالفت شده، ولی هیچ اتفاقی نیفتاده است، چون خیلی از آن استخارهها محلّ ندارد. اگر استخاره محل داشته باشد، احتیاط در ترک مخالفت است.
🔹 صاحب روضات میگوید: من شنیده بودم که سلطان العلماء داماد یکی از سلاطین ثلاثه صفویه بوده: شاه عباس اول، شاه عباس دوم و شاه صفی. استخاره کردم به نام شاه عباس اول بنویسم، استخاره خوب آمد. بعد هم مراجعه کردم، دیدم مسأله همین است. میگوید: با اینکه محل استخاره نبود، اینجور درست میآید. پس اگر محل استخاره باشد، قطعاً درست درمیآید.
📚 جرعهای از دریا ج1 ص511
حاشیه:
حجیت استخاره از باب قاعده قرعه است
قاعده قرعه موضوعش جهل حقیقی است
القرعة لکل امر مجهول
لذا اگر شخصی با مشورت از جهل و حیران خارج شود استخاره محل ندارد
واگر جهل باقی باشد جای استخاره است یعنی محل دارد
البته درباره استخاره مطالب دقی وجود دارد ان شا الله به عرض خواهد رسید
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
بنابر اقوالی ایام وفات شیخ صدوق علیه الرحمه است
✔️ نخستین کسی که ابنبابویه را «صدوق» نامیده، ابن ادریس حلی است، و پس از وی تا زمان شهید اول، این لقب شهرت نداشتهاست.
🔹 از شيخ على سبط الشهيد نقل است كه «صدوقين» عبارت از صدوق ثانى محمد و برادرش حسين است. تا شبى جدّش شهيد ثانى در خواب بدو فرمود: بنىّ (پسرك من) صدوقين، محمد و پدرش ميباشد، نه برادرش.
📚 ریحانة الادب فی تراجم المعروفین بالکنیه او اللقب مدرس تبریزی، محمدعلی ج3 ص440
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
نکته مهم
نگرش های مختلف صرفهجویی
گاهی شخص برق مصرف نمیکنه میگوید پول برق زیاد میاد مگه پول زیادی دارم تا شکم..... پر کنم
گاهی برق مصرف نمیکند میگوید اسراف میشود حرام است
گاهی هم برق مصرف نمیکند میگوید اسراف من ، حق الناس است باید جواب میلیونها نفر را بدم
ودر آخر شخصی که اهل الله است میگوید من اسراف نمیکنم چرا ، زیرا دارم به حکومت اسلامی کمک میکنم ، این نگرش بسیار فراتر از بقیه است
درست هست عدم مصرف برق زیادی ، در همه مشترک است اما این مقامات با هم خیییلی فرق دارد
نکته آن است برق یکی از مصادیق است در همه حوزات مصرف اینچنین است
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
نکتهی دقیق فراتر از کلام مشهور شهید بزرگوار چمران ، از استاد نورانی و عزیز عبد صالح خدا آیت الله آشیخ محمدتقی بن محمود بهجت رحمه الله
🔸 هرچند مقام علم بالاتر از همه مقامات دنیوی است و مقامات دنیوی در برابر آن ناچیز و ناپایدار است، ولی اگر کسی× عقل و ایمان ×داشته باشد، حتی اگر علم نداشته باشد، میتواند مردم و جامعه را اداره کند؛ به شرط اینکه اگر علم داشت و آگاه بود، به علمش عمل کند، و اگر ندانست، از اهلش سؤال و تقلید کند؛ بنابراین، برای اداره تمام جهان کافی است که انسان عاقل و مؤمن و متدین باشد. دیانت و عقل برای اداره کره زمین کفایت میکند. این مسئله در همه ادیان جاری است، نه فقط اسلام، بلکه در تمام ادیان،[شرایع ]دین و عقل میخواهد.
📚 در محضر بهجت، ج۲ ص۴۳
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
نبش قبر
🔸 «نبش قبر» حرام است. دلیلش هم توهین است. این علت است. هر کجا هم توهین نیست، اشکال ندارد ولو یک روز باشد که مُرده باشد. مثلاً یک روز است که مُرده، حالا انگشتر قیمتیاش را یادشان رفته در بیاورند، گفتهاند طوری نیست. باز گفتهاند در همین مورد اگر بدن میّت بو گرفته، -هر چه باشد- نمیشود! برای اینکه هتک مؤمن است و هتک مؤمن ارزشش یک انگشتر و یک میلیارد و یک میلیون و اینها نیست. نمیشود توهین به مؤمن بشود!
🔹 بنابراین ممکن است یک روز باشد مُرده باشد و نبش قبر جایز باشد، و ممکن است هزار سال باشد مُرده باشد اما نبش قبر جایز نباشد. آن جا که یک روز است مُرده، جایز است؛ دو روز است، سه روز است، جایز است آن جا که مثلا قبر را میخواهند جابجا کنند مثلاً اشتباه دفنش کردهاند یا اینکه مثلاً میخواهند ببرند مشاهد مشرفه! داعی عقلایی روی آن است. دیگر هتک نیست. هتک مؤمن که نیست. بنابراین این نبش قبر ولو اینکه مثلا چند روز باشد مُرده باشد یا مثلا یک سال باشد مُرده باشد یا مثلا دو سه سال است مُرده است که دیگر بو و امثال اینها ندارد، فقط استخوان است میخواهند استخوانها را ببرند مشاهد مشرفه که مرحوم سید سابقاً روی آن فتوی دادند و این جا هم با این دلیلی که جلو میآییم، یک قاعده کلی درست میکنیم و میگوییم هر کجا هتک نیست - و داعی عقلایی روی آن هست که نبش کنیم- نبش میکنیم و نبشش جایز است، و هر کجا نه، نه. هر کجا هتک است نه. هر کجا هتک نیست جایز است.
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
وسیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون
عکس از سایت رهبر معظم انقلاب
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14