🔰اربعین زیارت عاشورا🔰
و چگونگی برگزاری آن
• یکم؛
در این اربعین، بهتر است زیارت عاشورا با صد لعن و صد سلام خوانده شود. البته طبق روایتی از حضرت امام هادی علیهالسلام، میتوان تنها به تکرار صدباره عبارت «اَللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً» در فراز لعن و عبارت «اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ» (طبق نسخه مرحوم آیتالله قاضی) در فراز سلام، اکتفا نمود.
• دوم؛
در این اربعین و در قرائتهای روزانه زیارت عاشورا، باید به مقام نوری حضرت سیدالشهدا علیهالسلام توجه شود. اصلِ این توجه بسیار اهمیت دارد؛ گاهی حتی با یک «یا حسین» نیز این توجه ایجاد شده و کارها میکند!
• سوم؛
بهتر است زیارت عاشورا در روز عاشورا در یک جلسه و زیر آسمان خوانده شود. نیز تکرار صدباره فراز لعن بهصورت کامل و از «اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ…» تا «اَللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً» و فراز سلام نیز از «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ…» تا «وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ» باشد. اگر این امر ممکن نیست، دستکم بهصورت مختصر بهجا آورده شود.
• چهارم؛
در بین نسخههای زیارت عاشورا، نسخهای که مرحوم آیتالله سعادتپرور در کتاب «ثمرات حیات» (جلد سوم) به نقل از مرحوم آیتالله قاضی ذکر فرمودهاند، معتبرتر است. هر چند نسخهای نیز که مرحوم حاجشیخعباس قمی در مفاتیحالجنان آوردهاند، دارای اعتبار است. نباید تفاوتهای جزئی سبب توقف شود. چنانکه گذشت، اصل و مهم، توجه به مقام نوری حضرت سیدالشهدا علیهالسلام است.
• پنجم؛
طبق نقل مرحوم آیتالله سعادتپرور و بنا بر سفارش بزرگان، بهتر است صبحهنگام، زیارت عاشورا را تا ابتدای فراز لعن خوانده و لعنها و سلامها را در طی مدت روز تکرار کرد. اینچنین و در طول روز، توجهی پیوسته به مقام نوری سیدالشهدا علیهالسلام جاری خواهد بود.
• ششم؛
لعنها و سلامها را حتی میتوان در رفتوآمدها و مانند آن تکرار کرد. هر چند بهتر است در شرایطی تکرار شوند که اسباب توجه فراهم است.
• هفتم؛
اصل این اربعین از روز عاشورا آغاز شده و در اربعین حسینی علیهالسلام به پایان میرسد. اما اگر فرصت روز عاشورا برای شروع اربعین از دست رفت، از هر روز که آغاز شد، چهل روز ادامه یابد.
• هشتم؛
در روزهای میانی این اربعین، اگر یک یا چند روز فراموش شد، پس از روز آخر، به همان تعداد ادامه داده شود تا قرائت چهل روزه زیارت عاشورا تکمیل گردد.
• نُهم؛
دو رکعت نمازِ زیارت، پس از قرائت زیارت عاشورا مورد سفارش است. اگر پس از نماز نیز زیارت علقمه خوانده شود، بسیار شایسته است.
• دهم؛
بانوان محترم، در ایامی که عذر شرعی دارند، فقط امکان بهجا آوردن نماز زیارت را ندارند؛ در این مدت زیارت عاشورا را قرائت کنند.
• یازدهم؛
اگر در مدت این چهل روز، شخص بهصورت غیرعامدانه گناهی مرتکب شود، سزاوار نیست اربعین را رها کند. بلکه بهتر است آن را به پایان رسانیده و اربعینی دیگر را با پاکی و طهارت برگزار کند.
• دوازدهم؛
خطاب سلام در «وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ» حضرت علیاکبر علیهالسلام است؛ فراز سلام، شهدای کربلا را مورد خطاب قرار میدهد.
• سیزدهم؛
حقیقت لعن، درخواست محرومیت از رحمت رحمانی الهی از خداوند است که با بروز آن، قدرت ستمکاری از آنان سلب میشود. لعن، رذائل اخلاقی گوینده آن را نیز از بین میبرد.
• چهاردهم؛
بهتر است در این مدت بر فرستادنِ بسیار صلوات اهتمام ورزید
• پانزدهم؛
اگر انسان اين کار را چهل روز، يعنی تا روز اربعين، ادامه دهد، بسيار مطلوب است و اثرات بسيار عجيبی دارد. زيرا زيارت عاشورا برای برآورده شدن حاجات و رفع گرفتاریها بسيار مفيد است.
• شانزدهم؛
زیارت عاشورا برای اهل سیر و سلوک «کبریت أحمر» است، چنانکه عارف بالله سیدهاشم حداد میفرمود: «درک من از مقام توحید، اثر #زیارت_عاشورا است»
زیارت عاشورا، نسخه معروف آیت الله قاضی
برگرفته از نکات بیانشده در جلسات وعظ اساتید محترم اخلاق، آیتالله #تحریری، حججاسلام آقایان #مؤیدی، #ایوبی و #وطن_خواه #فیاصبخش (حفظهماللهتعالی
🌐https://eitaa.com/m_shaban
زیارت عاشورا_نسخه مرحوم آیتالله قاضی_توحید تشیع.jpg
4.74M
نسخه تصویری زیارت عاشورا
متن معروف مرحوم آیتالله قاضی رحمةاللهعلیه
* قرائت این نسخه مورد توصیه بزرگان بوده است؛ بهگونهای که علمای ربانی مقیّد به قرائت این نسخه بوده و هستند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌐https://eitaa.com/m_shaban
زیارت_عاشورا_نسخه_مرحوم_قاضی_ره_توحید_تشیّع.pdf
120.3K
زیارت عاشورا
نسخه معروف مرحوم آیتالله #قاضی رحمةاللهعلیه
* قرائت این نسخه مورد توصیه بزرگان بوده است؛ بهگونهای که علمای ربانی مقیّد به قرائت این نسخه بوده و هستند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌐https://eitaa.com/m_shaban
🔰 #جهاد_تبیین_زینبی، مکمل قیام حسینی🔰
📄صفحه۱
♻️روایتگری حضرت زینب، نیاز امروز جبهه حق
🔻واقعه عاشورا فقط برای گریه کردن و مرور تاریخ نیست، بلکه حقیقتی باطنی است که امروز و فردای جبهه حق را تغذیه می کند.
🔻تک تک عناصر این حقیقت متعالی الگویی برای تکامل زندگی مومنانه امروزه است. از جمله این عناصر، روایتگریهای بازماندگان عاشورا خصوصا حضرت زینب و امام سجاد است که در مقابل تبلیغات دستگاه یزید و ابن زیاد، توانست گفتمان جبهه حسینی را بر دستگاه تبلیغاتی و یاوه سرایی ها و دغلبازیها و خدعه و دروغگوییهای یزیدیان غلبه دهد.
🔻شرایط امروز ما در #جنگ_روایتها، بسیار نزدیک به این حقیقت است. لذا از زوایه روایت برتر و جهاد تبیین زینبی، مروری اجمالی به این واقعه داریم.
♻️رسالت حضرت زینب در واقعه عاشورا
🔻نهضت خونین عاشورا که حق را از باطل جدا نمود از یک سو تأثیری ژرف بر بیداری مسلمانان گذاشت و از سوی دیگر تبلیغات سوء چندین سالة امویان را نقش بر آب ساخت. بدون شک عقیلة بنی هاشم، زینب کبری(س)، از جمله شخصیت های تأثیرگذار این نهضت عظیم است که در ماندگاری و جاودانی آن نقش بی بدیل داشته و به عنوان پیام رسان و مبلغ عاشورا، نقش آفرینی کرد.
🔻انقلاب عاشورا دو چهره دارد: خون و پیام. امام و یارانش با شهادتشان رسالت اول را تمام کردند. اما رسالت روایت و تبلیغ پیام عاشورا بر دوش بازماندگان عاشورا و خصوصا حضرت زینب بود. رسالتی سنگین که مکمل رسالت اول بود. نقش اساسی حضرت «جهاد تبیین» در مقابل حملات رسانه ای دشمن است.
🔻دو برنامه اصلی حضرت در این جهاد یکی ایراد خطبه و روشنگری و رسواگری است و دیگری عزاداری و بیدارسازی عواطف. سخنان حضرت دوست و دشمن را بیدار و بصیر کرد و جهادی دیگر در ادامه نهضت امام حسین بود.
♻️تبلیغ در ابعاد مختلف توسط حضرت زینب
حضرت در شرایط ویژه ای جهاد تبیین خود را انجام داد
1-بانویی اسیر و داغدیده در برابر سر بریده برادر و دیگر عزیزانش و نیز هجوم دشمن خونخوار باید به نحوی عمل کند که هجوم جدیدی برای اسیران نیافریند.
2-بیدارسازی فطرتها با بیان آثار و پیامدهای جنایت انجام شده در کربلا و شناخت بیشتر مردم نسبت به عمق جنایت و سرانجام این روشنگری برانگیخته شدن مردم علیه بنی امیه که منجر به قیام هایی شد که طومار بنی امیه در هم پیچید.
3-شناخت کامل جبهه خود و جبهه دشمن و تسلط بر برنامه های تبلیغی دشمن که بعد از واقعه عاشورا به دنبال سرکوب کلی دین و دینداران بودند و حضرت با جهاد تبیینش همه این ها را خنثی کرد.
4- معرفی مردم کوفه و بیان عنصر شخصیتی آنان، که نشان دهندة عمق شناخت حضرت زینب(س) نسبت به جامعه و عوامل رکود آنان است.
ادامه در صفحه۲ و صفحه۳
♻️خطبه های زینب، افشاگر ماهیت یزیدیان
♻️نتایج اقدامات روشنگرانه حضرت زینب
♻️زینب زمانه خود باشیم
🌐https://eitaa.com/m_shaban
🔰 #جهاد_تبیین_زینبی، مکمل قیام حسینی🔰
📄صفحه ۲
(مطالعه صفحه ۱)
♻️خطبه های زینب، افشاگر ماهیت یزیدیان
🔶تبدیل تهدید به فرصت
🔻ابن زیاد و یزید به دنبال تحریف واقعه کربلا بودند تا شهادت امام حسین را عذابی از جانب خدا اعلام کنند و چهره پلید خود را پنهان نمایند. لذا در مقابل چشمان حضرت زینب به سر بریده حضرت اهانت کردند و منتظر بودند خواهر حسین به التماس و خواری کشانده شود تا آخرین ضربه خود را جریان اهل بیت بزنند. اما زینب کبری با رفتاری آرام و کلامی استوار و استدلالی که نشان دهنده ایمان او پیروزی جبهه حق بر یزیدیان بود، خطبه تاریخی خود را در اتمام حماسه برادر ایراد می کند و با پاسخ های دندان شکن به سوالات ابن زیاد ماهیت آنان را رسوا کرد به نحوی که ابن زیاد بعدها از برپایی چنین مجلسی اظهار پشیمانی کرد جرا که آن مجلس باعث عزت خاندان رسالت و ذلت یزیدیان شد.
🔻حضرت برای درهم کوبیدن ابن زیاد و اعیان و اشراف کوفه به پا خاست و با صدایی رسا گفت: «سپاس خداوندی را سزاست که ما را به وجود محمد(ص) گرامی داشت و ما را پاک و پیراسته گردانید، نه چنان که تو می گویی؛ بلکه تبهکار رسوا و تکذیب می شود»
ابن زیاد گفت: کار خدا را با خاندانت چگونه دیدی؟ حضرت در جواب ابن زیاد گفت: «جز زیبایی ندیدم! آنان کسانی بودند که خدا مقدر ساخته بود، کشته شوند و آن ها نیز اطاعت کرده و به سوی آرامگاه خود شتافتند و به زودی خداوند تو و آنان را (در روز رستاخیز) با هم رو به رو می کند و آنان از تو، به درگاه خدا شکایت و دادخواهی خواهند کرد، اینک بنگر که آن روز چه کسی پیروز خواهد شد، مادرت به عزایت بنشیند ای پسر مرجانه... خدا را شکر می کنم که افتخار شهادت را نصیب ما کرد... رسوایی از آنِ فاسقان است؛ ما در عمرمان دروغ نگفتیم و حادثة دروغ هم به وجود نیاوردیم. دروغ حربه فاجرهاست. ما فاسق و فاجر نیستیم، بلکه رسوا و دروغگو تو هستی»
🔻در شام نیز وقتی حضرت زبان به سخن گشود، چنان یزید و یزیدیان را رسوا کرد که به قول محققان و اندیشمندان ملل مختلف جهان، مردم شام را با حقیقت اسلام آشنا ساخت و نمایندگان و بازرگانان و سفرای دولت های غیرعرب که در آن جلسه حضور داشتند، به حرکت های ناشایست امویان پی بردند و نیز سخنان حضرت، زمینه را برای انقلاب مردم مدینه و مکه فراهم ساخت.
🔸منفعل کردن دشمن:
🔻بنا به گفته برخی مورخان اهل سنت، لحن خطبة حضرت زینب(س) در یزید مؤثر واقع شد، تا آنجا که وی از قتل امام حسین(ع) و یارانش ابراز پشیمانی نمود و در این فکر بود که چگونه فاجعه شهادت امام و یارانش را جبران نماید؛ از این رو خطبة حضرت را قطع نکرد و به او آسیب نرساند و اسیران را آزاد کرد.
🔻در قسمتی از خطبه حضرت سنت موقتی بودن پیروزی ستمگران را به رخ یزید کشید و با استیضاح یزید، پیروزی خیالی وی را به سخره گرفت «ای یزد! تو [به خیال باطل خود] چنین می پنداری که چون اطراف زمین و آفاق آسمان را بر ما بستی [و راه چاره را بر ما مسدود کردی] تا آنجا که ما را همانند [بردگان و] اسیران [کفار، دیار به دیار] به هر سو کشاندی...آیا چنین می پنداری که ما نزد خدا خوار هستیم و تو نزد خدا گرامی هستی؟ و می پنداری این چیره شدن تو بر ما، بیانگر شکوه و ارزشمندی تو در پیشگاه خداست؟» [زهی خیال باطل!!] زیرا این چیرگی موقت و زودگذر، همانند کفِ روی آب تمام می شود و چهره حقیقت گران عاشورا، همانند آب زلال در پهنای تاریخ روشن و درخشان خواهد ماند.
🔸فعال سازی جریانات انتقام خون امام حسین
بنا بر گواهی تاریخ، همین خطبة حضرت زینب(س) بود که اولین بذرهای قیام را در مردم کاشت و سبب شد عده ای به خونخواهی امام حسین(ع) برخیزند و انتقام خون حضرت را از قاتلانش بگیرند. جریان مختار و توابین از این جمله اند.
🔸تزلزل حکومت اموی
منطق حضرت زینب(س) به گونه ای پایه های حکومت اموی را متزلزل کرد که فرمانده سپاه یزید به محض شنیدن خبر مرگ او نه تنها دست از محاصره مکه کشید؛ بلکه به عبدالله بن زبیر، فرمانده شورشیان مکه، گفت: اگر بخواهی خلیفه شوی، من با تو بیعت می کنم.
🔸تزریق امید و قیام به جبهه حق و ایمان به پیروزی آن
🔻حضرت از موضعی برتر اقدامات دشمن را به چالش می کشاند و با یادآوری ایمان مستحکم به مجاهدان جبهه حق، روحیه قیامی جدید را رقم می زند: «آیا تو که امروز جشن گرفته ای و شادی می کنی، چنین می پنداری که چون جهان را بر ما تنگ کرده و یک مشت زن و کودک را هم چون اسیران از این دیار به آن دیار می کشانی، نشانة قدرت و اقتدار حکومتی و ارزشمندی تو نزد خداوند است؟! اشتباه می کنی این فرصت آزادیِ عمل، بار گناهانت را سنگین تر و عذاب دردناک را به تو نزدیک می کند. ای یزید! هر کاری از دست تو ساخته است، انجام بده. به خدا سوگند! هرگز نور ما را نمی توانی خاموش کنی و این چراغ هدایت، هم چنان تا روز قیامت نورافشانی می کند و خواهد درخشید»
ادامه در صفحه۳
🌐https://eitaa.com/m_shaban
🔰 #جهاد_تبیین_زینبی، مکمل قیام حسینی🔰
📄صفحه۳
(مطالعه صفحه۱ و صفحه۲)
♻️نتایج اقدامات روشنگرانه حضرت زینب
🔻کاروان اسرا و خصوصا حضرت زینب و حضرت سجاد با مجموع اقدامات روشنگرانه خود نتایج کوچک و بزرگی را عاید جبهه حق نمودند و اهداف دشمن را معکوس کرد و جبهه دشمن را به هم ریخت که برخی از آنها عبارت است از:
◀️اعتراض عثمان برادر عبیدالله که با امام وارد جنگ شده است
◀️نفرین مرجانه بر پسرش که امام حسین را شهید کرده است.
◀️اعتراض برادر مروان به مروان
◀️اعتراض هند زن یزید در شهادت امام
◀️اعتراض اجتماعی به عمر سعد و سنگ زدن بچه ها به سرش
◀️اعتراض عبدالله بن عفیف به عبیدالله در مسجد در منظر همگان
◀️اعتراض عمر سعد به خودش
◀️تبری عبیدالله از یزید و سب او
◀️پسر یزید خلافت خود را خلع کرد و بر معاویه لعن فرستاد
◀️دریده شدن پرده نفاق حاکمان
◀️گرامی داشت امام با خواری طرف مقابل
◀️خانه نشین شدن عمر سعد وعدم دادن ملک ری به او
◀️نگه داری نامه عبیدالله مبنی بر قتل امام توسط عمر سعد که مبادا مورد شماتت پیرزنان قریش قرار گیرد.
♻️زینب زمانه خود باشیم
🔻حضرت زینب با روایت درست از حقایق انقلاب عاشورا و در فضایی که رسانه های یزیدی به دنبال تحریف حقایقند، با تبیین حقایق، به نصرت امام زمانش بر می خیزد.
🔻روایت حضرت از صحنه درگیری آن قدر واقع بینانه است که زشتی قتل و کشتار یزیدیان، مانع از دیدن زیبایی های حادثه نگردید (ما رأیت الا جمیلا) و این امید و ایمان جبهه حق را بالا می برد.
🔻روایت زینبی، بر جولان سایر روایتهای غیر حقیقی غلبه می کند.
🔻روایت زینبی، تهدیدها را تبدیل به فرصت می کند.
🔻روایت زینبی، ناامیدی ظاهری را به امید واقعی مبدل می کند.
🔻روایت زینبی، حقیقت حسینی را در بلند مدت شکوفا می کند و غلبه «خون مظلومیت» بر «شمشیر ظلمت» را نشان می دهد.
🔻همراهی با کاروان عاشورا علاوه بر قرار گرفتن در مدار قیام حسینی نیازمند ورود در تبیین زینبی است و امروزه که جبهه حق بیش از گذشته مورد هجمه تبلیغات سوء یزیدیان زمانه قرار گرفته است، پذیرفتن نقش زینبی بیشتر احساس می شود و قالبها و شگردهای این جریان علیه دشمن، کاملا قابل الگوبرداری برای امروز است. چون جوهره دشمنی ها یکی است و تاکتیکها و ابزار تفاوت کرده است. راه همان است.
🔻اگر سِرجون مشاور شامی(غربی) یزید، اتاق فکر تبلیغات امویان را تشکیل می داد امروز بنگاه های خبرسازی و تبلیغاتی غرب با قوتی مضاعف همان خط را دنبال می کنند. زینب زمانه خود باشیم
🌐https://eitaa.com/m_shaban
أعظَمَ اللهُ اجورَنا بمُصابِنا بِالحُسَینِ، وَ جَعَلَنا و ایّاکُم مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَع وَلیّهِ الامامِ المَهدیِّ مِن آلِ مُحَمَّدٍ صلواتاللهعلیهوآله
أَیْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِکَرْبَلاءَ
#حسین ع #مهدی عج
https://eitaa.com/m_shaban
⚫️اگر زینبی روایت نکنیم...
1⃣یکم. هرجا جنگ فیزیکی بوده، پیش از آن جنگ روایت ها شکل گرفته است. آمریکا به عراق حمله کرد؛ به بهانه نابودی سلاح کشتارجمعی. به افغانستان حمله کرد به بهانه 11 سپتامبر. صدام به ایران حمله کرد به بهانه نقض یک توافقنامه بین المللی.
بهانه یعنی چی؟ یعنی روایتی از واقعیت که بتواند افکار عمومی را مجاب کند که این هجمه فیزیکی مشروع است.
کربلا نیز همین بود...
2⃣دوم. زمانه ای را که کربلا ساخت مرور کنید...
شهادت امام حسن و نقض صلح نامه و سب امیرالمومنین و جلوگیری از تفسیرقرآن و ترویج عقاید دروغین مثل جبر و بدعت های آشکار و نصب منافقین در پست های کلیدی و در انتها تلاش برای بیعت گرفتن از تک تک مسلمانان تا همه زشتی ها را رسمیت ببخشد.
معاویه همه ابزارهای جنگ روانی را بکار بست؛ از تطمیع تا تهدید و تحمیق تا سفیدنمایی خود تا خوارانگاری اهل بیت تا شعارهای دروغین تا شایعه ها و ...
به بخش هائی از ادبیات نامه معاویه توجه کنید که چطور برای تحمیق دیگران به سیدالشهدا می نویسد: "تقوا پیشه کن و با خویشاوندان خود جنگ نکن...از تو انتظار نداشتم چنین کنی. ...تو داری نقص عهد می کنی. ...خود را خوار نکن"
خلاصه اقدامات روانی معاویه وارونه نمائی حقایق بود. چنان تصویری از امیرالمومنین ساخته بود که مردم از فرزندانش نیز کینه گرفتند... تا عاشورا رقم خورد...
3⃣سوم. خطبه منا را ببینید...
خطبه سیدالشهدا دو سال قبل از عاشورا. حضرت در آنجا در میان 700 نفر از صحابه و تابعین سخن گفتند. 2 بند در این خطبه می درخشد. یکی شناساندن ماهیت انحرافی بنی امیه و دیگر انذار و هشدار به علما و خواص. فرمودند چرا مقابل ظلم ها ساکتید؟ بانی ظلم به ضعفا شمائید...شمایی که امربه معروف و نهی از منکر نمی کنید...
4⃣چهارم. مخاطبان جنگ روانی معاویه را ببینید...
مردم کوفه و شام. اما ایندو متفاوت بودند. مردم شام به شدت دنیاگرا و جاهل و بی قید. اما مردم کوفه نه. مردم کوفه ظاهرا اهل دین بودند اما بی طرف. جامعه ای نیم بند که می خواستند نه با باطل باشند و نه حق. به تعبیر امروزی ها مذهبی سکولار و صورتی و عافیت اندیش و محافظه کار.
5⃣پنجم. شد آنچه نباید می شد...اما همچنان جنگ روایت ها.
خلاصه تقابل رسانه ای ابن زیاد و یزید مقابل اسرا چنین بود: شکست خورید و این شکست یعنی مغضوب خدائید. خواستند بگویند قلت و مصائب بر حسینیان نشانه باطل بودن و فتوحات ظاهری یزیدیان نشانه حق بودن است.
این دست اقدامات برای تان امروزی نیست؟ بماند. اما ما رایت الا جمیلا مقابل همین دسیسه بود. نفرمود زیبایی دیدم. فرمود جز زیبایی ندیدم. یعنی همه این بالاها و مصائب برای ما جز پیروزی نبود و چنان شرح داد که در تاریخ بماند و دست به دست شود تا امروز...آن حسینی را که دشمن کشت پیش چشم دوست/ چشم دشمن کور اینک عالمی مجنون اوست
سبک روشنگری حضرت زینب و امام سجاد در دو شهر کوفه و شام و در مجالس یزید و ابن زیاد متفاوت بود. در کوفه هشداردهنده تا از خواب غفلت بیدار شوند و اما در شام آگاهی دهنده تا حجاب خرافات و جهل ها برداشته شود؛ این نیز مهمترین درس جنگ روایت ها یعنی مخاطب شناسی است.
در هردو مجلس عده ای می گریستند. اما در کوفه جماعتی کمر به جبران بستند و در مجلس یزید گروهی جدا شدند و مجلس ختم و عزا گرفتند ...و اینطور شد که کربلا در کربلا می ماند اگر زینب بود.
6⃣ششم و در نهایت. و اگر زینبی روایت نکنیم...
در جنگ روایت ها شکست بخوریم باز هم خون ها ریخته می شود. خون عجمیان ها و آرمان ها و رضازاده ها و زینال زاده ها ثمره تسلط موقت روایت دشمن در فضای مجازی بود. برخی مسخ شدند و خون بهترین ها را ریختند.
و اما غلبه دشمن در جنگ روایت ها آنجا شکل می گیرد که اهل خرد و علما و خواص سکوت کنند. ببینند و بگذرند. خطبه منا خاطرتان هست؟ همان. اینجاست که در مارپیچ سکوت خواص، اوباش بپا می خیزند و تلقی قدرت و تسلط برای جبهه باطل می سازند و دو جماعت جاهل(غرب زده و شامی مسلک) و جماعت وسط باز(حزب اللهی سکولار و کوفی صفت) نیز همراهی می کنند. اینجاست که خون ها ریخته می شود. خون بهترین ها. حتی خون انسان کامل. چه بخواهیم و نخواهیم.
لب کلام؛
هرکس هرجا هست قیام کند. قیام امروز روایت حق است و منحصر به رسانه ها و منبری ها نیست. جنگ روایت ها جنگ توده هاست. هرکس هرجا نشسته، بایستد...واگرنه عاشوراها رقم می خورد. پایان پیام.
همشهری
@mahdian_mohsen
04-05.jpg
1.21M
🏴 ویژهنامه عاشورایی
⬅️ اگر زینبی روایت نکنیم...
🔺گر بموقع روایت نکنیم، باز هم شهید میدهیم/ عاشورای ما همان جنگ روایت این روزهاست
⬅️ جنگ رسانهای در کربلا
🔺عاشورا را نباید تنها میدان رزم ظهر دهم محرم دانست. قبل و بعد این همآوردی میدانی حق و باطل، یک جنگ تمام عیار در ساخت و هدایت افکار عمومی در دو طرف میبینیم. چند قاب از این جنگ رسانهای را با هم ببینیم
⬅️ جبهه شام/ جنگ روایت در مجلس یزید
🔺راوی این ماجرا نقل میکند: به خدا سوگند با این ندای زینب س، تمام کسانی که در مجلس بودند، گریه کردند و یزید ساکت شد!
https://eitaa.com/m_shaban
اگر زینبی روایت نکنیم.pdf
7.14M
🏴 ویژهنامه عاشورایی
⬅️ اگر زینبی روایت نکنیم...
🔺گر بموقع روایت نکنیم، باز هم شهید میدهیم/ عاشورای ما همان جنگ روایت این روزهاست
⬅️ جنگ رسانهای در کربلا
🔺عاشورا را نباید تنها میدان رزم ظهر دهم محرم دانست. قبل و بعد این همآوردی میدانی حق و باطل، یک جنگ تمام عیار در ساخت و هدایت افکار عمومی در دو طرف میبینیم. چند قاب از این جنگ رسانهای را با هم ببینیم
⬅️ جبهه شام/ جنگ روایت در مجلس یزید
🔺راوی این ماجرا نقل میکند: به خدا سوگند با این ندای زینب س، تمام کسانی که در مجلس بودند، گریه کردند و یزید ساکت شد!
https://eitaa.com/m_shaban
هدایت شده از ندای تهذیب
🔰معرفی آثار استادطاهرزاده
📍باموضوع #امام_حسین علیه السلام
📘کتاب:
🔺راز شادی امام حسین(ع) در قتلگاه
🔺زیارت عاشورا اتحادی روحانی با امام حسین(ع)
🔺کربلا مبارزه با پوچی ها
🔺جایگاه تاریخی حادثه ها و هنر اصحاب کربلا در فهم آن
🔺اربعین حسینی؛ امکان حضور در تاریخی دیگر
📚جزوه:
🔺کربلا و آزاداندیشی فراموششده
🔺کربلا و افق پیش رو در این تاریخ
🔺نهضت حضرت امام حسین(ع) و قدرت نرم
🔺کربلا حقالیقین تاریخی و شور ایمانی
🔺نگاهی پدیدارشناسانه به رخداد کربلا
🔺کربلا و برگشت به ایمان گمشده
🔺همراه با زائر عتبات
🔺نتایج نهضت کربلا درسطوح مختلف تحلیل
🔺نگرشی به کربلا با چشم عقل و عاطفه
🔺امام حسین علیه السلام؛ حقیقتی ماوراء تاریخ
🔺کربلا؛ نقطهی عطف تقابل تمدن اسلامی با تمدن جاهلی
🔺کربلا سیر عشق الهی
🔺رجوع به هویت شیعه در تاریخ اسلام
🔺مسئولیت فهمِ حرکت اربعینی
🔺رخدادِ اربعینی، در جستجوی راهی ماورای تئولوژی و سکولاریته
🔺کربلا؛ بازجُستِ سعهی صدرِ گمشده
🔺هویت قدسی زن و حضور در جهان گسترده_ی امروز
🔺امام حسین و معنابخشی به زندگی در این تاریخ
🔖یادداشت ویژه:
🔺امام حسین(ع)زمینه ساز آینده تاریخ
🔺امام؛ قدسیترین مطلوب
🔺جایگاه اشک بر حسین (ع)
🔺جریان روشنفکری و تقابل آن با تمدنسازی غدیر و کربلا(2)-نقدی بر مقاله ی علی اصغر غروی در روزنامه ی بهار
🔺راز شادی امام حسین«علیهالسلام»در قتلگاه
🔺ریشهی ضعف فرهنگی جریان مقابل امام حسین«علیهالسلام»
🔺توجه امام حسین(ع) به آمادگی زمانه در تغییر گفتمان
🔺جایگاه اصحاب امام حسین “علیه السلام» در هستی
🔺زیارت اربعین، پایداری بر عهد حسینی
🔺 چگونه تاریخ امام حسین(علیه السلام) تاریخ خاصی شد
🔺کربلا؛ نحوهی دیگری از تفکر
🔺روح تاریخی حادثهی کربلا
🔺 اربعین؛ سنّتی که در حال شکوفایی است
🔺کوفه و بنبست در جانفشانی به جهت غفلت از حضور تاریخی
🔺تا مردم در عادت و تقلید از جاهلیت دوران غرق نشوند
🔺معجزهی عاطفه و بصیرت و اراده در کربلا
🔺در طلب حسّ روحانی و معنوی امام حسین (ع)
🔺معجزهی چشم پوشیدن از خود در کربلا
🔺مسلم بن عوسجه اسدی و عالیترین حدّ هوشیاری"۳"
🔺همنوا با امام حسین (ع) در مناجات عرفه
🔺کربلا یعنی، ایمان و خرد و عمل به هنگام "۱"
🔺کربلا یعنی ایمان و خرد و عمل به هنگام "۲"
🎙صوت
پرسش ها و پاسخ ها
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
هدایت شده از نشریه خط
✅ #دسترسی_آسان
💠شــرحی بر بیانات رهـبــر انقـلاب💠
🔻در دیـدار با طلاب در پرونـده🔻
💠 «راهبر حوزه» 💠
🔰 برای انتقال به یادداشت مورد نظر، روی آن ضربه بزنید.
1️⃣ سیلی به اسلام
2️⃣ تعطیلی دیدار سالیانه
3️⃣ ظاهرگرایی (برخورد اشتباه با بیانات رهبری)
4️⃣ لیبرالیسم دروغین
5️⃣ راهکارهایی برای ترغیب جوانان به دین
6️⃣ دموکراسی یا دماگوژی؟
7️⃣ مخاطب امروز چه وضعیت فکری متمایزی با ادوار قبلی دارد؟
8️⃣ سادهانگاری ممنوع (تصویری از کانونهای عظیم تبلیغی)
9️⃣ راهبرد رهبری (نقش گفتمانسازی در تبلیغ مطلوب رهبرانقلاب)
🔟 تبلیغ و چالش وحدت و کثرت در حوزهعلمیه
1️⃣1️⃣ حوزههای علمیه را نمیخواهیم (هویت و رسالت طلبه از منظر امام خمینی(ره))
2️⃣1️⃣ آرزوی انبیاء (نگاهی به مأموریت کانونهای تبلیغی)
3️⃣1️⃣ تغییرات خزنده (استحاله فرهنگی چیست و چگونه اتفاق میافتد؟)
4️⃣1️⃣ اتصال معرفت (چرا تبلیغ، اولویت اول نیست؟)
5️⃣1️⃣ مندرس نخواهد شد!(تبلیغ سنتی و مدرن)
6️⃣1️⃣ عصای خمینی و شمشیرهای آخته دشمن
7️⃣1️⃣ تناقضات درونی لیبرالیسم
8️⃣1️⃣ حَرِّض المؤمنین علی القتال (احیای تبلیغ تهاجمی در کنار تبلیغ تدافعی)
9️⃣1️⃣ سینمای تبلیغ دین (تأملی در روشهای تبلیغی(۱))
0⃣2⃣ نعلینپوش متاورسی (تأملی در روشهای تبلیغی(۲))
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
#دیدار_طلاب
#کانونهای_عظیم_تبلیغی
#تبلیغ
#تبلیغ_تهاجمی
#استحاله_فرهنگی
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
هدایت شده از استاد عابدینی
🔶 دریافت سلسله مباحث انسان شناسی قرآنی
(به همراه 7 جلسه نشست اساتید)
🔸 استاد محمدرضا #عابدینی
🔺 تعداد: 61 جلسه
🗓 زمان برگزاری: رمضان سال 1398 و 1400
📥 هماکنون میتوانید صوت و متن مباحث را از طریق سایت تمحیص دریافت کنید.
📎 Tamhis.ir/lessones/quranic-anthropology/
🔰 دریافت مباحث به صورت یک جا
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
رابطه نخبگان و کارگزاران با امیرالمومنین ع در مبارزه با ظلم و فساد-شبان.pdf
266.4K
🔰رابطه نخبگان و کارگزاران با امیرالمومنین در مبارزه با ظلم و فساد🔰
(پاسخی به یادداشت «حکومت علوی، بعثت عدالت»)
👇🏽بخشی از یادداشت👇🏽
✅فساد نخبگان و کارگزاران در دستگاه حاکمیت امیرالمومنین که برخی عزل و برخی ابقاء می شدند
◀️کارگزارانی که به خاطر فساد عزل شدند:
جبیره شیبانی؛یزید بن حجیه؛نجاشی؛عربی از قبیله کنده؛ابن هرمه؛ابوموسی اشعری؛منذر بن جارود؛ابوالاسود دوئلی؛قیس بن سعد؛عمروبن ابی سلمه؛قعقاع بن شور
◀️کارگزارانی که از حاکمیتهای قبلی ابقا شدند:
نمونه بارز آن زیادبن ابیه است که با وجود حرامزادگی به حکومت کرمان و فارس ابقا شد و قائل به برتری حضرت امیر بر معاویه در جنگ صفین بود و البته بعدها تحت نیرنگ معاویه به اردوگاه معاویه پیوست و در حاکمیت بصره و کوفه به شیعیان سخت گرفت
✅کندروی ها و تندرویهای نخبگان در رابطه با امیرالمومنین
🔶این افراد چنانچه وقایعی را می دیدند که به زعم خودشان و دید اولیه، بی عدالتی است، سریع در مقابل آن موضع می گیرند و و بدون سنجش دیگر مسائل و مصالح و بدون تحلیل درست از اوضاع زمانی و مکانی، در مقابل حرف ولی می ایستند با این توجیه که حق تنها همینی است که ما به آن رسیده ایم
🔶نمونه کندروها:
اسامه بن زید
یاران و شاگردان عبدالله بن مسعود
عبدالله عمر
برخی خواص کوفه
🔶نمونه تندروها:
عبدالله بن وهب(بعدها از سران خوارج شد)
مالک بن حبیب(رئیس نیروی نظامی حضرت)(این دو قاعدین جنگ جمل را مستوجب قتل دانستند)
مالک اشتر(مخالفت با عزل ابوموسی اشعری)
⭕️تفصیل بحث و داستان هر کدام شخصیتها را در فایل پیوست ببینید
https://eitaa.com/m_shaban
هدایت شده از خانه طلاب جوان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 گزیده ای از پیام مکتوب مرجع عالیقدر حضرت #آیت_الله_نوری_همدانی به اردوی معرفتی تشکیلاتی «مثل خمینی»
🔻اولین گام که یک طلبه باید توجه داشته باشد تهذیب است همانطور که امام راحل فرمود طلبه ای که مهذب نباشد میشود شیخ ابراهیم زنجانی که فتوای قتل مرحوم شیخ فضل الله نوری را داد.
🔻توصیه میکنم نماز شب را فراموش نکنید بعضی از بزرگان ما طلبه ای که نماز شب نمیخواند را درس نمیدادند شهریه نمیدادند بیداری سحر توفیق آفرین است غفلت نکنید
🔻از مردم غافل نشوید و در کنار مردم باشید غم و غصه آنها را درک کنید و به آنها خدمت نمایید.
🔻سیره و روش بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران که حقیر سالیان طولانی در محضرشان از نزدیک شاهد بودم، همین گونه بود، با وجودی که امکانات برایشان مهیا بود ولی در نهایت ساده زیستی زندگی مینمودند
⏳ با ما همراه باشید...
•┈••✾🔹✾••┈•
🌀🌀 خانه طلاب جوان در "ایتــا" "بلــه" "روبیـکا"
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🔹وجود انحرافات و [وظیفه] تلاش براى رفع آنها
🎙امام خمینی ره:
... در زمان حضرت امير - سلام الله عليه - هم انحرافات بوده است،
انحرافات جزيى بوده است.
زمان خود پيغمبر اكرم هم انحرافات بوده است،
شما اگر قرآن را توجه بكنيد مى بينيد كه چقدر از همان مردم شكايت شده است...
انحرافات يک چيزى نيست كه مال حالا باشد
لكن، 👈
مقايسه بايد كرد بين انحرافات قبل از اين جمهورى اسلامى و انحرافات حالا. ✅
... اينها [کارگزاران حکومت] دارند زحمت می كشند براى اين،
حالا يک جايى هم خلاف واقع میشود،
كجاست كه [نشده باشد]
زمان پيغمبر مگر واقع نمی شد؟
زمان حضرت امير واقع نمی شد؟
مگر مردم با حضرت امام حسن چه كردند؟
همان اصحاب چه كردند با او؟
🌿ملت ايران بهترند يا آنها؟
🌿اسلام در حالا بهتر است يا آن وقتى كه آنها با اسم اسلام پيغمبر را آنطور اذيت مىكردند و اولاد پيغمبر را آنطور كشتند با اسم اسلام؟
☝️چرا بايد عقده هاى قلبى انسان را منحرف كند و هواهاى نفسانى همه چيز را كنار بگذارد و فقط عيوب را نگاه كند؟
آن هم يک عيب را كه ببيند بگويد اصلًا عالم به هم خورد، تمام شد اسلام تمام شد.
اگر يک قاضى يک جايى انحراف پيدا كرد بگويند نخير ديگر اصل اسلام تمام شد،
اين اسلام به درد نمیخورد.
آن اسلامى به درد میخورد كه سرتاسر خيابانهايش فحشا بود، فحشاى علنى؟!
به او راضى هستند،
به اين راضى نيستند.
اگر مهلت داده بود خدا به اينها، خدا مىداند كه با اسلام مى خواستند چه بكنند.
اسم اسلام، اما اسلام را چه جورى معرفى كنند.
اسلامى كه با مشروبات مخالف نيست،
اسلامى كه با حدود شرعيه هم سر و كار ندارد، نبايد جارى بشود،
اسلامى كه با مراكز فحشا هم نبايد دخالت بكند،
اسلام شاهنشاهى اين بود ديگر.
اسلام بود اما مراكز فحشا سرتاسر ايران پر بود،
اسلام بود اما مراكز فساد سرتاسر ايران پر بود،
اسلام بود اما فحش به اسلام می دادند، فحش به پيغمبر اسلام دادند و كسى آنوقت نگفت چرا، زمان رضا شاه ملعون و اين زمان بدتر از او شده بود.
اينها شيطانتر بودند از او و اگر چنانچه مهلت پيدا كرده بودند اينها، خدا مىداند كه اين ملت را به كجا مىرساندند و اين جوانهاى ما را به كجا می رساندند.
امروز بحمد الله همه چيز [در ریل و مسیر] صحيح است
دولت دارد زحمت میكشد؛
كمبود هست اما كمبودى كه اينجا هست همه جاى دنيا هست.
با اين همه فشارى كه به اين ملت هست و به اين دولت هست و با اين همه كارشكنىهايى كه از همه جا نسبت به ايران هست
مع ذلك ايران سرپاى خودش ايستاده است
و دارد با قدرت پيش مىبرد و مسائل را حل مىكند،
☝️و ملت بدانند كه بايد صبر بكنند در مسائل مشكل
و كمك كنند.
🔴 بخواهيد عزيز باشيد،
بخواهيد زيردست نباشيد،
بخواهيد يک امريكايى نيايد به شما حكومت كند
و بخواهيد عزت خودتان را و اسلام را حفظ كنيد 👈👈👈
بايد
يک مقدار از آن زحمتهايى كه پيغمبر اسلام تحمل كرد شما هم تحمل كنيد.
يک مقدار از آن زحمتهايى كه على بن ابيطالب - سلام اللَّه عليه- تحمل كرد شما هم تحمل كنيد.
شما هم شيعه او و امت او هستيد.
كمک كنيد به اين دولت
و كمک كنيد به اين كشور
و به اين اسلامى كه در كشور شما پاى مباركش را گذاشت.
خداوند به همه شما توفيق عنايت كند
و همه ما به خواستهاى خداى تبارك و تعالى خاضع باشيم
و عمل به دستوراتشان بكنيم.
و السلام عليكم و رحمة اللَّه
#صحيفه_امام، ج17، ص534-536
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
https://eitaa.com/m_shaban
هدایت شده از مثل خمینی (ره)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 حوزه ها کاری جز سیاست ندارند
🔶سخنرانی #آیت_الله_اراکی در افتتاحیه دوره"مثل خمینی"
🔰ائمه و رسولان الهی و به تبع حوزه های علمیه به شهادت آیات متعدد قرآن کاری جز سیاست ندارند، این همان «الاسلام هو الحکومة» است که حضرت امام در کتاب البیع فرمودند.
مشروح سخنان در "سایت خانه طلاب جوان"
⏳ با ما همراه باشید...
╭━━⊰ ❀ 🌕 ❀ ⊱━━╮
@ahd_ba_khomeini
╰━━⊰ ❀ 🌿 ❀ ⊱━━╯
هدایت شده از مثل خمینی (ره)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
🌀 مراسم تکریم از امام جمعه اهواز 🌀
در اردوی معرفتی_تشکیلاتی "مثل خمینی"
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
به همراه تجلیل مسئولان حوزههای علمیه و مدیران مدارس سراسر کشور از ایشان
🔹 مشروح سخنان ایشان در "سایت خانه طلاب"
#خادم_مردم
#رئیس_القوم_خادمهم
⏳ با ما همراه باشید...
╭━━⊰ ❀ 🌕 ❀ ⊱━━╮
@ahd_ba_khomeini
╰━━⊰ ❀ 🌿 ❀ ⊱━━╯
مژده
کتاب #فروغ_معرفت، شرح فاخر و علمی کتاب «مصباح الهدایة الی الخلافة والولایة» حضرت امام، از استاد یزدانپناه، در نرم افزار جدید امام(نسخه ۳) موسسه نور آمده است.
از لینک زیر میتوانید خرید و دانلود نمایید:
https://www.noorshop.ir/fa/product/74137/%D9%86%D8%B1%D9%85-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%AC%D9%85%D9%88%D8%B9%D9%87-%D8%A2%D8%AB%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AE%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C-(-%D9%82%D8%AF%D8%B3-%D8%B3%D8%B1%D9%87)-%D9%86%D8%B3%D8%AE%D9%87-3
https://eitaa.com/m_shaban
✅آقای رحیمیان تولیت مسجد جمکران، هم اکنون در اختتامیه اردوی معرفتی تشکیلاتی #مثل_خمینی:
◀️حضرت امام در ۱۳سالی که عراق بودن، ۴۵۰۰ بار زیارت حضرت امیر رفتند و ۳۰۰ بار زیارت امام حسین.
◀️هرشب زیارت حضرت امیر میرفتند بدون استثناء، مگر اینکه به زیارت امام حسین بروند.
◀️تمام زیارتهای مخصوص سیدالشهدا را هم میرفتند.
◀️ارتباط معنوی حضرت امام و #بندگی ایشان و توسل و ارادت به حضرات اهل بیت، و توجه به مردم و خدمت به ایشان، زیرساخت شخصیت ایشان را تشکیل داد.
◀️#ساده_زیستی حضرت امام، تنها بهانه ضدانقلاب برای حمله به امام بود.
◀️تمام مراجع با ماشین رفت و آمد میکردند، اما امام روزانه ۸مرتبه بیرون میرفتند و برمیگشتند با پای پیاده.
◀️چند مرتبه هم که برای استقلال و دیدار مراجع از سفربرگشته به جاهای دورتر رفتند، با درشکه رفتند
◀️ضد انقلاب میگفتند اینکه امام هر روز حرم میروند و بقیه مراجع هر روز نمیروند، باعث وهن مراجع است😳
◀️ضد انقلاب میگفتند اینکه امام با درشکه و نه با ماشین میروند، باعث وهن مراجع است😳
🌹رحمه الله ایّاه و ایّانا، مع اجداده المعصومین🌹
🔸نزدیک #اربعین است، کسانیکه مشرف میشوند به نیابت از حضرت امام هم بروند، او که راه به ملکوت را بر ما گشود و معنویتی در ساحت اجتماع رقم زد و سلوک_جمعی را باعث شد. تا بلکه افاضات روحی این ابرمرد، بیشتر شامل ما و انقلاب گردد.
https://eitaa.com/m_shaban
هدایت شده از مثل خمینی (ره)
#پویش_حوزوی
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
سوگند سربازی طلاب سراسر کشور
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
🔹 این سوگند سربازی در اختتامیه اردوی مثل خمینی در مسجد مقدس جمکران قرائت شد و طلاب شرکت کننده لبیک گفتند.
🌕 هویت ما #انقلاب_اسلامی است، لعنت بر آن قلمی که ساکت بماند، ما پرورش یافته #ایرانیم...
📢 این یک اعلام آمادگی و حرکت رسانه ای از طلاب حوزه علمیه است
✋ لبیک تک تک شما طلاب، نفوذ این کار را بیشتر می کند
📝 متن پویش را در تصویر مطالعه کنید.
🔖برای شرکت در این پویش اینجا را کلیک کنید.
╭━━⊰ ❀ 🌕 ❀ ⊱━━╮
@ahd_ba_khomeini
╰━━⊰ ❀ 🌿 ❀ ⊱━━╯
🔰لمپنیزم در قرآن🔰
بررسی جریان تمسخر در طول تاریخ جبهه حق
[صفحه 1 از 3]
✅استهزا در تاريخ انبيا
مشركان و صاحبان قدرت و مال چون دعوت انبياى الهى را در برابر خواستهها و تمايلات مادى و شهوانى خود مىديدند، پيوسته با آنان دشمنى مى ورزيدند و يكى از ابزارهايى كه همواره براى شكستن اُبَّهت انبيا و رويارويى با رسالت الهى آنان بكار مىبردند استهزا بود، به طورى كه خداوند هيچ پيامبرى را نفرستاد جز اين كه با سلاح استهزا به مقابله با او برخاستند: «ما يَأتيهِم مِن رسول اِلاّ كانوا بِهِ يَستَهزِءون» آنان در اين جهت آيات الهى و عذاب قيامت را به تمسخر مىگرفتند: «واتَّخَذوا ءايتى وما اُنذِروا هُزُوا» (سوره كهف/18،56)؛ گاهى عبادت آنان را مسخره مىكردند چنان كه به شعيب عليه السلام مىگفتند: آيا همين نمازت فرمان داده كه آنچه پدران ما آن را مىپرستيدند رها كنيم؟ (سوره هود/11،87) و زمانى با حالتى تمسخرآميز به پيامبران مىگفتند: اگر راست مىگوييد آن عذابى كه ما را به آن وعده مىدهيد زودتر بياوريد: «قالوا ائتِنا بِعَذابِ اللّهِ اِن كُنتَ مِنَ الصّدِقين» (سوره عنكبوت/29،29) گاهى معجزات آن حضرت را به تمسخر مىگرفتند و ديگران را نيز به استهزاى آن فرامىخواندند: «واِذا رَاَوا ءايَةً يَستَسخِرون» (سوره صافات/37، 14) و گاهی پیروان حضرت مورد تمسخر واقع می شدند
✅تمسخر حربه ای برای دشمنی و انتقام
در دنیای مدرن با گسترش ابزار رسانه ای، عده ای به عنوان دلقک و یا مشابه دلقکها با انواع کارها دست به مسخره کردن و خنداندن می زنند. این خنداندن مردم گاهی مربوط به مسائل اجتماعی و مرتبط با زندگی خود مردم است که به نوعی طنر محسوب می شود و گاهی بدون هیچ انتقال پیام و صرفا با لودگی و پایین آوردن شئونات، خنده ایجاد می کنند اما گاهی این لمپنیزم و تمسخر برای تهاجم و تخریب شخصیت جبهه مقابل صورت می گیرد. کافران برای مبارزه با پیامبران الهی و پیروانشان از استهزاء و مسخره به صورت حربه ای برای نابودی جبهه حق و انتقام گرفتن از مومنان استفاده می کردند و می کنند:
«و اِذا نادَيتُم اِلَى الصَّلوةِ اتَّخَذوها هُزُوًا و لَعِبـًا... قُل ياَهلَ الكِتبِ هَل تَنقِمونَ مِنّا اِلاّ اَن ءامَنّا بِاللّهِ». (سوره مائده/5، 58ـ59)
«آنها هنگامى كه (اذان مى گوييد، و مردم را) به نماز فرا مى خوانيد، آن را به مسخره و بازى مى گيرند....بگو: «اى اهل كتاب! آيا به ما خرده مى گيريد؟ (مگر ما چه كرده ايم) جز اينكه به خداوند يگانه ايمان آورده ايم »
این کار در طول تاریخ در مقابل جریان حق به عنوان یک مقابله فرهنگی و اجتماعی محسوب می شده است؛ نمونه هایی از این تقابل را مرور می کنیم
✅مسخره کردن حضرت نوح
وقتی حضرت نوح بعد از سالها تبلیغ و گرایش بسیار اندکی از مردم به ایشان، در آخرین ابتلا دست به کشتی سازی در بیابان خشک می زند، کفار برای ایجاد فشار روانی و بایکوت اجتماعی یاران آن حضرت شروع به مسخره کردن می کنند:
وَيَصْنَعُ الْفُلْكَ وَكُلَّمَا مَرَّ عَلَيْهِ مَلَأٌ مِنْ قَوْمِهِ سَخِرُوا مِنْهُ قَالَ إِنْ تَسْخَرُوا مِنَّا فَإِنَّا نَسْخَرُ مِنْكُمْ كَمَا تَسْخَرُونَ (هود/38)
نکته جالب در این آیه این است که گروه مسخره کنندگان ملاء هستند یعنی چشم پرکنها و کسانی که به نوعی مورد توجه مردم هستند و به عبارتی سلبرتیها؛ اینها از موقعیت اجتماعی خود برای تمسخر جبهه حق استفاده می کنند تا اهداف جبهه باطل پیش رود. راه مبارزه با این جریان نیز باید اثر فرهنگی و تخریب شخصیتی داشته باشد لذا می گویند اگر ما را مسخره می کنید ما هم به زودی شما را مسخره می کنیم که استهزای نوح در واقع همان مجازات خداوند و شماتت مشرکان هنگام غرق شدن است.
🖋مهدي شبان
ادامه يادداشت👇🏽
صفحه 2: https://eitaa.com/m_shaban/1125
صفحه 3: https://eitaa.com/m_shaban/1126
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
«حقايق پاك—-اَلكَلِمُ الطَّيّب»
https://eitaa.com/m_shaban
🔰لمپنیزم در قرآن🔰
بررسی جریان تمسخر در طول تاریخ جبهه حق
[صفحه 2 از 3]
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
✅برترىطلبى و غرور
بزرگ پنداشتن خود و غرور گاهى باعث تمسخر آيات الهى مىشود، چنانكه مشركان به جهت داشتن اين روحيه، آيات قرآن را به استهزا مىگرفتند: «يَسمَعُ ءايتِ اللّهِ تُتلى عَلَيهِ ثُمَّ يُصِرُّ مُستَكبِرًا كَاَن لَميَسمَعها ... و اِذا عَلِمَ مِن ءايتِنا شيا اِتَّخَذَها هُزُوًا» (سوره جاثيه/8ـ9)
«پيوسته آيات خدا را مى شنود كه بر او تلاوت مى شود، امّا از روى تكبّر اصرار بر مخالفت دارد؛ گويى اصلاً آن را هيچ نشنيده است...و هر گاه از بعضى آيات ما آگاه شود، آن را به باد استهزا مى گيرد»
غرور و برتر دانستن خود گاهى به سبب جايگاه اجتماعى يا علمى افراد است كه سبب مىشود ديگران را مسخره كنند: «فَلَمّا جاءَتهُم رُسُلُهُم بِالبَيِّنـتِ فَرِحوا بِما عِندَهُم مِنَ العِلمِ و حاقَ بِهِم ما كانوا بِهِ يَستَهزِءون» (سوره غافر/83) البته این علم همان شبهات بی اساسی است که مشرکان آن را علم مىپنداشتند يا علوم مربوط به دنيا و تدبير امور زندگى است، چنان كه قارون ادعاى داشتن چنين علمى داشت: «اِنَّما اوتيتُهُ عَلى عِلم عِندى». (سوره قصص/28،78)
✅تمسخر و دنياطلبى
گاهى داشتن ثروت و دلبستگى به دنيا و مغرور شدن به آن، موجب استهزاء و طعن به افراد فقير يا زيردست مىگردد: «زُيِّنَ لِلَّذينَ كَفَروا الحَيوةُ الدُّنيا و يَسخَرونَ مِنَ الَّذينَ ءامَنوا» (سوره بقره/212) در روايتى از ابنعباس نقل شده كه آيه فوق در مورد گروهى از اشراف و سران قريش نازل شده كه زندگى بسيار مرفهى داشتند و به همين جهت جمعى از مؤمنان تهيدست همچون عمار و بلال را به تمسخر مىگرفتند. امروز نیز گاهی توسعه به ظاهر مادی باعث تمسخر جبهه حق می شود اما در کنار تلاش برای پیشرفت توسط جامعه حق باید توجه داشت که عذاب الهی در دنیا و آخرت دامن این تمسخرها را می گیرد چنانچه که در سوره همزه با عتاب شدید چنین می گوید
وَيلٌ لِّكُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ﴿١﴾ٱلَّذِی جَمَعَ مَالاً وَ عَدَّدَهُۥ﴿٢﴾يَحسَبُ أَنَّ مَالَهُۥٓ أَخلَدَهُۥ﴿٣﴾كَلَّا لَيُنبَذَنَّ فِی ٱلحُطَمَةِ﴿٤﴾
واى بر هر عيبجوى مسخره كننده اى!(۱)همان كس كه مال فراوانى جمع آورى و شماره كرده (۲)او گمان مى كند كه اموالش او را جاودانه مى سازد!(۳)چنين نيست كه مى پندارد؛ بزودى در «حُطَمه» [آتشى خردكننده] پرتاب مى شود!(۴)
✅تمسخر نشانه عدم تعقل
قرآن كريم، استهزاى نماز و بازيچه دانستن آن از سوى برخى اهل كتاب و كافران صدر اسلام را ناشى از ترك انديشه و تعقل مىداند: «و اِذا نادَيتُم اِلَى الصَّلوةِ اتَّخَذوها هُزُوًا و لَعِبـًا ذلِكَ بِاَنَّهُم قَومٌ لايَعقِلون».(سوره مائده/58) حقیقت آن است که این افراد به حقایق عالم هستی کافرند و متوجه نیستند که در نظام حق، هر عمل که خلاف آن باشد به زودی از بین می رود.
✅استهزاء خدا و مومنان بر کافران
كافرانى كه مؤمنان را در دنيا استهزا كردهاند در آخرت مورد تمسخر خدا و مومنان قرار خواهند گرفت: «فَاليَومَ الَّذينَ ءامَنوا مِنَ الكُفّارِ يَضحَكون (مطففین/35) «يَستَهزِئُ بِهِم و يَمُدُّهُم فى طُغينِهِم يَعمَهون».(بقره/15) (و نیز توبه/79)
طبق این آیه استهزاء خدا همان مهلت دادن و تجدید نعمت برایشان است که باعث افزودن عذابشان می شود. از امام رضا عليه السلام نقل شده كه خداوند كسى را استهزا نمىكند بلكه آنان را به جزاى استهزايشان عذاب مىكند. «ذلِكَ جَزاؤُهُم جَهَنَّمُ بِما كَفَروا واتَّخَذوا ءايتى و رُسُلى هُزُوا»(سوره كهف/106)
✅صبر و استقامت در مقابل استهزاء
در آيات 109ـ111 سوره مؤمنون/ 23 قرآن از صبر گروهى از مؤمنان در برابر استهزاى مشركان خبر داده و آنان را به اين جهت شايسته پاداش الهى دانسته است: «اِنَّهُ كانَ فَريقٌ مِن عِبادى يَقولونَ رَبَّنا ءامَنّا... فَاتَّخَذتُموهُم سِخريـًّا حَتّى اَنسَوكُم ذِكرى و كُنتُم مِنهُم تَضحَكون × اِنّى جَزَيتُهُمُ اليَومَ بِماصَبَروا اَنَّهُم هُمُ الفائِزون»؛
#راهبرد_استقامت در راه حق با وجود غلبه تمسخر جبهه باطل در این آیات تذکر داده شده است که پیروزی حقیقی در پیش است. لذا نباید جامعه حق در مقابل استهزا دشمن منفعل شود و عقب نشینی کند بلکه باید بر #هویت_ایمانی خود تکیه کند«فَاصبِر عَلى ما يَقولونَ و سَبِّح بِحَمدِ رَبِّكَ» (سوره طه/130) مراد از «مايَقولونَ» آزارهاى مشركان است كه آن حضرت را مجنون، ساحر، شاعر و كاهن مىخواندند و با اين كلمات گاهى آن حضرت را مسخره مىكردند.
🖋مهدي شبان
ادامه يادداشت👇🏽
صفحه 1: https://eitaa.com/m_shaban/1124
صفحه 3: https://eitaa.com/m_shaban/1126
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
«حقايق پاك—-اَلكَلِمُ الطَّيّب»
https://eitaa.com/m_shaban
🔰لمپنیزم در قرآن🔰
بررسی جریان تمسخر در طول تاریخ جبهه حق
[صفحه 3 از 3]
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
✅برخی راه های استهزا
سه گروه مشرکان و اهل کتاب و منافقین پيامبر و پيروانش را با روشهاى مختلفى از جمله: چشمكزدن (سوره مطففين/83) خنديدن (سوره مؤمنون/23) حركت دادنِ سر (سوره اسراء/51)، نسبت دادن القاب ناروا (سوره حجر/15، 6) و... مورد استهزا قرار مىدادند. امروزه نیز قالبهای مختلفی برای تمسخر متناسب با ابزارهای مدرن برای تمسخر استفاده می شود. گاهی لمپنها در قالب نمایش و جشن و رقص و بازي و سرگرمي و با علم کردن یک دلقک و یا در فضای مجازی با ساخت کلیپ و تصوير و جوك و ... به تمسخر جبهه حق می پردازند.
✅ ترور شخصیت دشمن توسط جبهه حق
هر چند تمسخر هربه ای توسط دشمن علیه جبهه حق اما در مواردی نیز به جبهه حق اجازه داده شده که در مقابل رفتار خصمانه دشمن به تمسخر جبهه باطل بپردازند(الحجر/ 11؛ الرّوم/ 10؛ الأعراف/ 179؛ الجمعه/ 5؛ البقره/ 171؛ المدّثر/ 41ـ49 و التّوبه/ 65). البتّه گاه این جواز به حدّ لزوم و وجوب میرسد؛ بدین معنا که باید اقدام به «ترور شخصیّت» کسی کرد که علیه اسلام موضعگیری منفی کرده است و به #جنگ_روانی علیه اسلام اقدام نموده است. در حقیقت، یکی از ابزارهای مهم در جنگ روانی، ترور شخصیّت است که از طریق «استهزا و تحقیر» دشمنان انجام میگیرد. عنوانهایی چون «مغزهای الکلی»، «خَران باربر»، «سگان لَهلَه زن» و مانند آن برای تحقیر، استهزا و ترور شخصیّت به کار میرود تا شخص از جایگاه اجتماعی خود سقوط کند و بیارزش و بیاعتبار گردد. چنانچه رهبران انقلاب نیز از این راهبرد استفاده میکردند، عباراتی مثل «آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند» و یا «رئیس جمهور احمق و ابله آمریکا» نمونه ای از آن هستند. با توجّه به این دلایل است که خداوند در بسیاری از آیات قرآن کریم دشمنان خود را با عباراتی تحقیرآمیز، ترور شخصیّت میکند تا در جامعه سرافکنده شوند. گاه گروههای اجتماعی و جریانهای ضدّ اسلامی را مورد هجوم قرار میدهد و افرادی را که مدعی خِرَد و شعور هستند، به افرادی سفیه و بیخِرَد و بیشعور همانند میکند که در بیابان تاریک سرگردان هستند و واژگونه حرکت میکنند و میان حق و باطل همیشه در تذبذب و آمدوشد و نوسان هستند.
بنابراین، یکی از شیوههای جنگ روانی خدا در قرآن، ترور شخصیّت دشمنان عنود و لجوج اسلام و پیامبر(ص) از طریقِ «استهزا و تحقیر» میباشد.
امروزه در جنگ روایتها که دشمن با ابزار رسانه ای در حال پر کردن ذهن و روان جامعه خصوصا جوانان به نفع خود است و از ابزار لمپنیزم و تمسخره سعی در تخریب ثمرات جبهه حق است، باید با موضع به موقع و هوشمندانه، اثر روانی دشمن را خنثی کرد.
🖋مهدي شبان
قسمتهاي قبلي يادداشت👇🏽
صفحه 1: https://eitaa.com/m_shaban/1124
صفحه 2: https://eitaa.com/m_shaban/1125
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
«حقايق پاك—-اَلكَلِمُ الطَّيّب»
https://eitaa.com/m_shaban
هدایت شده از استاد یزدانپناه
📣 آغاز درس اخلاق و معنویت آیتالله یزدانپناه در شهر تهران
📖 با موضوع سلوک اجتماعی (فصل اول از سلسله جلسات معنویت دینی)
زمان: چهارشنبهها، ساعت ۲۰:۳۰
مکان: تهران، میدان شهدا، مسجد خیّر
📱پخش آنلاین:
@ostad_yazdanpanah
🏷 لازم به ذکر است که جلسه برای برادران و خواهران بوده و مهدکودک برای کودکان نیز فراهم است.
#درس_اخلاق
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
💠 https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah