eitaa logo
کانال استادشیرعلیپور ✅
421 دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
1.5هزار ویدیو
111 فایل
سیاست و عبادت هرگز جدا نیستند. 👈در این کانال می‌توانيد بیانات، اخبار و رویدادهای مربوط به تبیین و نکات مورد تایید را دنبال کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
*💢 شبهات کرونایی* 🔉 *پاسخ حجة الاسلام قرائتی* *🔴 نقش دین در شرایط ویروس کرونا چیست؟* ✍ چه دین داشته باشیم و چه نداشته باشیم، ویروس کار خودش را می‌کند۰ *اگر پا روی شیشه و چاقو بگذاری، می‌برد۰ خواه آیت الله باشد یا آدم معمولی!!!* پس نقش دین چیست؟ دین امام خمینی می‌سازد، قاسم سلیمانی‌ها می‌سازد۰ *ما فکر می‌کنیم که چون جمهوری اسلامی است، نباید مشکل داشته باشیم، نباید بیماری داشته باشیم۰* این تفکر اشتباه است... *معنای دین این نیست که هیچ کس هیچ غصه‌ای نداشته باشد۰ این‌ها توقعات بی‌جاست۰ دین درمان ویروس‌های باطنی، مثل حرص و بخل و نفاق است۰* کارکرد دین چیز دیگری است۰ *انبیاء و اوصیا که مؤمن‌ترین افراد بودند، گاهی بیش‌ترین سختی‌ها را داشتند، مانند حضرت ایوب ؛ گاهی در اوج قدرت و رفاه بودند مانند حضرت سلیمان۰* ولی در قرآن در سوره صاد تابلویی از این دو پیامبر در کنار هم قرار گرفته، و درباره هر دو می‌فرماید: نعم العبد۰ *امام حسین گاهی در کودکی روی دوش پیغمبر بود، و در کربلا زیر سم اسب۰* ولی آنچه امام حسین را عزت بخشید، راضی بودن به همه شرایط تلخ و شیرین بود۰ 🔴 *آیا ویروس وارد حرم امام می‌شود؟* ✍ حرم که ساختمان است، *ویروس وارد بدن امام هم می‌شود۰ مگر امام رضا علیه‌السّلام با زهر به شهادت نرسید؟ مگر امام حسین علیه‌السّلام زیر سم اسب نرفت؟ مگر با خنجر سر از بدن مطهر امام جدا نکردند؟* امام علم غیب دارد، معجزه دارد، قدرت دارد، دعایش مستجاب است اما همه‌ی این‌ها در گروِ اذن خداوند است و هر کجا که خدا گفت به کار برده می‌شود۰ *بعضی ماشین‌ها را نوشته‌اند که استفاده اختصاصی ممنوع است، مثل اسلحه‌ای که در اختیار مأمور است، ولی حق استفاده شخصی ندارد۰ هر کجا که اجازه دادند، باید از آن استفاده کند۰* در طبیعت قوانینی در جریان است که تغییر آن توسط اهل بیت امکان پذیر است ولی فقط با اذن و اراده الهی۰ *هوشیار و بیدار باشیم و فریب سفسطه بازان که در این روزهای کُرونایی دین و اسلام و ائمه و اماکن مقدسه را نشانه رفته اند نخوریم۰* 🥗🍃🥗🍃🥗🍃🥗🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 @ adinetashayo
احادیث برای ایام قرنطینه. حدیث سوم: قال الإمام علي - عليه السلام - : إياك و ما يستهجن من الكلام، فإنه يحبس عليك اللئام و ينفر عنك الكرام.«غررالحكم، ح 2722» امام علي - عليه السلام - فرمود: بپرهيز از به زبان آوردن سخنان زشت، زيرا که فرومايگان را گرد تو جمع مي کند و گران مايگان را از تو مي راند. روابط عمومی ستاد نماز جمعه کلور @adinetashayo
لبیک یا مهدی مراسم نور افشانی شب نیمه شعبان شهر کلور رأس ساعت : ۲۱:۰۰ همراه با حضور مردم در پشت بام ها با ندای یا مهدی
🔺 ما عرض می کنیم که خدایا کن لولیک الحجة، حافظاً و دلیلاً و... تعجیل کن در فرستادنش... ❓ما نمی دانیم واقعاً دل های ما با آن حضرت چگونه است! اگر ظهور کرد و سخن گفت و دستور داد، در حالی که تفنگ و وسائل کشتن آن حضرت در یک طرف در دستمان است، آیا به او حمله نمی کنیم؟!!! آیا نمی گوییم ما اصلاً چنین دینی نداشتیم شما از کجا آمده اید؟!!! ❌ دل با اوست شمشیر هم برعلیه اوست. خطر از این بالاتر نیست. 🔸 ولی شمایی که اینجایید با من هر تعدادی که هستیم- فرض کنید پنجاه نفریم- من فکر نمی کنم یکی مان برای این مسئله در خانه خدا اشک ریخته باشد! فکر کرده باشد به این نتیجه رسیده باشد دعای کن لولیک را خوانده باشد و گریسته باشد و اشکش جاری شده باشد که خدایا با این نفس ما چه کار کنیم؟ اول دفعه ما را بساز بعد ولیّت را برسان، تا ما با او در نیفتیم! 🔹 نمونه اش هم این است که پیشامدهایی که می کند انسان کارهای واجبش را می شناسد و ترکشان نمی کند و بنابر ترک واجب ندارد. بنابر انجام حرام ندارد. این ها می شود امتحاناتش. روز و شب ما در امتحانات هستیم. با چشم و با گوش و با سخن و با قلم و با همه چیز در امتحانات هستیم. مسئله این است. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @adinetashayo
❤️ رَسُول خدا صلی‌الله‌علیه ‌وآله: 🌹امام قائم از فرزندان من است، نامش نام من است، کنیه‌اش کنیه من است، سیما و قامتش چون سیما و قامت من و سیره و روشش، سیره و روش من است. مردم را بر دین و آئین من استوار نماید و به کتاب خداى عزوجل فراخواند. هرکه او را اطاعت کند، مرا اطاعت کرده است و هرکه از او سرپیچى کند، مرا سرپیچى کرده است و هرکه در غیبتش او را منکر شود، مرا منکر شده است و هرکه او را تکذیب کند، مرا تکذیب کرده است و هرکه او را تصدیق کند، مرا تصدیق کرده است. من از کسانىکه سخن مرا درباره [وجود و غیبت و فرج و قیام] او تکذیب مى‌کنند و امتم را از راه او منحرف مى‌نمایند به خدا شکایت مىبرم، وَ سَیعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَی مُنْقَلَبٍ ینْقَلِبُونَ». 📕 کمال‌الدين ج۲ ص۸۳ 🆔 @adinetashayo
برخی درون مایه ای مارکسیستی در اندیشه دارند. اگر نویسندگان ، فیلسوفان ، شاعران و هنرمندان …. در جامعه نباشد آیا مشکلی در چرخه ی اقتصادی پیش خواهد آمد⁉️ آیا همه ی فعالیت ها باید در راستای اقتصاد باشد ⁉️ از جناب انسان عاقل بیان چنین جملاتی بعید است. آیا در یک جامعه ی انسانی که متشکل است از صدها نیازو خواسته ، همه باید فعالیتشان در جهت رفع نیازهای اقتصادی باشند؟؟ چرا فعالیتهایی مثل روانشناسی ، جامعه شناسی ، معلمی ، نویسندگی ، شاعری ، بازیگری ، کاریکاتوریستی، طنزپردازی، خبرنگاری……وده ها مورد مشابه بعنوان شغل و‌ جزو نیازهای جامعه بحساب می آید اما نیازی دیده نمیشود به افرادی که بعنوان مبلغ و راهنمای جامعه برای زندگی سالم‌هستند ؟؟؟!!!  انسان بدلیل این همه پیچیدگی در آفرینش ، هم از بعد جسمی هم بعد فکری و روانی و روحی ، هم در روابط اجتماعی ، هم در امیال و گرایشات و خواسته های فردی و اجتماعی ، هم میل به پیشرفت و تکامل ، هم‌گرایشات معنوی و اعتقادی …….. همیشه نیازمند کار گروهی است تا بتواند مشکلات را راحت تر حل کند. هرنیازی را باید متخصص آن برطرف نماید و هیچ کدام ، کار دیگری را پوچ و بیهوده تلقی نمیکنند. آیا نباید جنبه معنوی ، اعتقادی و نیازهای روحی انسانها ،متولی داشته باشد؟؟؟ موضوع مهمتر این که ، اسلام برای تمام ابعاد زندگی بشر ، برنامه و طرح دارد. برای اقتصاد ، سیاست ، فرهنگ ، روابط اجتماعی ، خانواده، محیط زیست ، پزشکی وسلامت جسمی و…. بنابراین روحانیونی که کارشناسان اسلام هستند ، میتوانند در همه این زمینه ها هم فعالیت کنند وهم ایده و نظر بدهند ، پس وظیفه یک روحانی مسئولیت شناس، بسیار بیشتر از سایر افراد جامعه است.  تاریخ اسلام نشان میدهد که اغلب دانشمندان بزرگ علمی (در پزشکی، شیمی ، فیزیک، ریاضی وهندسه ، نجوم ،…) کشورهای اسلامی علی الخصوص ایران ، فقیه و از علمای سرشناس اسلام بوده اند مثل ، ابوعلی سینا، ابوریحان بیرونی، جابربن حیان،خواجه نصیرالدین طوسی ، خوارزمی و…. بنابراین جهش علمی ایران مدیون این بزرگان اسلام بوده است. على(عليه السلام) كه روى زمين كار مى كرد، به اين خاطر بود كه او را از كار كردن روى استعدادها محروم كرده بودند و گرنه هرگز آدم ها را رها نمى كرد. مفت خور كسى است كه مشغول انجام تكليف نباشد. اگر پزشكى بتواند پزشك تربيت كند، ولى تعليم را رها كرده و مطب باز كند كه خود را تأمين مالى كند، بر مسند وظيفه ننشسته است. و... والسلام علی من الاتبع الهدی
ابزارهاي هنري بي شك، رساترين، بليغ ترين وكاري ترين ابزار ابلاغ و تبليغ پيام است. مقام معظم رهبري مدظله العالي 20فروردين،سالروز شهادت سيدمرتضي آويني، روز هنر انقلاب اسلامي و روز بسيج هنرمندان گرامي باد. @adinetashayo
اگر رهبری معصوم در هر دورانی و در میان هر نسل از نسل های بشر نباشد؛ چه بسا مردم گمراه، گمراهی و فساد خود را معلول نبودن این رهبر بدانند. از این رو برای همیشه، خداوند باید امام یا امامانی معصوم در جامعه معین کرده باشد تا حجت را بر مردم تمام کنند و بهانه ای برای منحرفان باقی نمایند « فًلِلّهِ الْْحٌجًّه الْبالِغًه» . در روایتی از امام باقر (علیه السلام) آمده است:«اٍنّ الحجّه لا تقومٌ لله عزّ و جل علی خلقِه الا بالامام حتی یعرفونه»؛ «حجت خدا بر خلقش تمام نشود، مگر به وجود امامی زنده که مردم او را بشناسند.» ۵ ـ قانون هدایت عمومی: این قانون، اقتضا می کند بعد از پیامبر، امام و رهبری معصوم باشد که کارهای پیامبر را ادامه دهد؛ با این تفاوت که دیگر به امام وحی نمی شود و در هستی یک سلسله قوانین غیر قابل تغییر وجود دارد (مانند قانون هدایت عمومی) که بر اساس آن، خداوند همه موجودات را به سمت کمال وجودیشان، راهنمایی و هدایت می کند... در بین موجودات ، انسان علاوه بر هدایت تکوینی، نیازمند هدایت تشریعی است و این هدایت، به وسیله پیامبر اکرم ابلاغ شده است و از آنجا که لازم است، هدایت مستمر باشد و نسبت به نسل های بعدی نیز ادامه یابدٰ باید بعد از پیامبر اکرم، افرادی مسئولیت هدایت مردم و توضیح و تبیین شریعت و مسائل دینی را بر عهده بگیرند. چنین اشخاصی،‌جز امامان معصوم نخواهند بود و اگر آنان وجود نداشته باشند، به هدایت تشریعی، خلل وارد شده و این باعث نقض در قانون هدایت عمومی است (در حالی که قانون هدایت قابل نقض نیست). به این جهت در هر عصر ، وجود امام زنده جهت هدایت مردم، ضروری ولازم است. حضرت علی (علیه السلام) در خطبه ای، به این مهم چنین اشاره فرموده است:« پروردگارا! تو خود گواهی که اهل زمین را از داشتن حجتی از ناحیه تو ـ که آنان را به دین هدایت کند و علم الهی را به ایشان بیاموزد و حجت تو از تمامیت نیفتد و پیروان اولیایت بعد از اینکه به وسیله پیامبران، هدایتشان کردی، گمراه نشوند ـ گریزی نیست. این حجت تو یا در میان مردم، ظاهر و برای آنان آشناست ـ اما از او اطاعت نمی کنند ـ و یا از دید مردم پنهان و منتظر زمان ظهور است. زمانی که مردم در صلح و آرامش هستند، اگر وجود حجت از نظر آنان غایب باشد، دانش و منش او به دل های مومنان می رسد و ایشان به آن عمل می کنند.» برای مطالعه بیشتر ر.ک: ۱. مهدویت(پیش از ظهور)، رحیم کارگر (نشر معارف) ۲.ادله عقلی و نقلی امامت ومهدویت،رحیم لطیفی
انسان دارای تمایلات غریزی و فطری گوناگون است (شخصی و اجتماعی و عالی) . تمایلات عالی از قبیل حقیقت جویی، خیر طلبی ، حس دینی و پرستش ، یافتن کامل مطلق و ... حال برای رسیدن به کمال مطلق و معبود حقیقی احتیاج به واسطه ای است که خود سفر کمال را طی کرده و بتواند انسان را دستگیری کند تا او را از راه های گوناگون (وضع قوانین تشریعی و تبیین آنها ، دستگیری انسان های مستعد کمال و ...) به کمال مطلوب برساند. این امر از دو راه قابل اثبات است: ۱ ـ وجود این میل و امید واسطه در انسان بدیهی است. ۲ ـ وجود انسان کامل که ناطق و هادی به کتاب و سنت ( به نقل آیات قران و روایات) ضروری است. ( سوره احقاف آیه ۱۲ ، سوره اعلی آیه ۱۹ ، سوره بقره آیه ۱۲۴ ). حال اگر میل و کشش فطری به چیزی در انسان وجود دارد ، پس باید آن چیز در خارج موجود باشد وگرنه وجود آن در انسان لغو خواهد بود. به عبارت دیگر این عطش نسبت به انسان کامل معصوم، دلیل وجود خارجی او است و بی جهت و خود به خود به وجود نیامده است. حال اگر این تمایل واقعیت نداشته باشد، سایر تمایلات نیز واقعیت ندارد و اگر سایر تمایلات واقعیت دارد ، این نیز واقعی است. این مطلب را به طریق دیگری می توان با توجه به برهان «هدفمندی» توضیح داد. برهان هدفمندی انسان، مرکب از جسم و روح است و روح او نیز مانند جسمش در تکامل است . لازمه نیل به تکامل ، وجود یک راهنماست که او را کمک نماید. اگرچه عقل ، وظیفه راهنمایی را بر عهده دارد ، اما به خاطر محصور بودن آن به عالم جسمانیات و نیز به خاطر ـ وجود دشمن هایی چون هوا و هوس و تمایلات حیوانی ـ باید راهنمایی دیگری هم باشد تا به کمک عقل بشتابد . این راهنما در عصر رسالت وجود پیامبر اکرم (ص) بود. به یقین پس از ایشان نیز راهنمایانی وجود خواهند داشت، چرا که نسل انسان ها تداوم یافته است و اگر راه برنامه و راهنمایی الهی موجود نباشد، خلقت انسان ها ، لغو و بی غایت خواهد بود. علاوه بر این خطر تحریف دین و وجود گروه ها ی معاند نیز، این ضرورت را تاکید می کند. ۳ ـ واسطه فیض : باید در میان بشر همواره فرد کاملی موجود باشد که تمام کمالات انسانی ممکن، در او به فعلیت رسیده و در ضمن با عالم ربوبی ارتباط داشته باشد(تا ارتباط بین عالم غیب و نوع انسان محفوظ بماند) که اگر چنین برگزیده ای در میان بشر نباشد؛ حرکت تکاملی افراد بی غایت و بدون هدف خواهد بود. بر اساس آیات قرآنی (آیات ۳۰ و ۲۱۳ سوره بقره)، پروردگار در نظام خلقت و نیز قانون گذاری و دیانت، ائمه و حجت های خودش را خلیفه روی زمین قرار داده و آنان را مجرای بهره وری ها و فیض عام و خاص برای مردم ساخته و تمام اسمای الهی را به ایشان آموخته است «وً عًلًّمً آدًمً الأًسْماءً کُلًّها» تا اینکه به اذن او ، همچون خودش در همه چیز تصرف و دخالت کنند و جانشینی او و عهده دار امور زمین و مردم باشند و چنین است که اگر حجت و خلیفه خدا در زمین نباشد ، خاک هستی مردم را در خود خواهد کشید. باید دانست که خداوند متعال، با اسما و صفات عالیه اش، همه چیز و همه پدیده ها را آفریده و خود عهده دار تمام امور آنها است. هستی همه آنها، وابسته به او است و هرگونه اراده کند، در انها دخل و تصرف می کند... اما بنای ذات مقدسش بر این است که امور خلقت مادی را، فقط از طریق اسباب مادی ـ و بدون دخالت مستقیم و یا بی واسطه ـ اداره کند و از جمله اسباب برای اصلاح امور ظاهری و باطنی مردم،‌پیامبران و جانشینان آنان ـ به خصوص امامان معصوم ـ هستند. امام صادق (ع) می فرماید:«خداوند ناپسند و ناخوش می دارد که امور عالم را جز با اسباب و وسایط اداره کند ؛ از این رو برای هر چیزی سببی قرار داده است و برای هر سبب گسترده و میدان قدرت نفوذی قرار داده و برای هر نشانه ای، پشتگاه و راه ورودی گویا ـ و خواننده به حق ـ مقرر فرموده است. هر که او را بشناسد ـ و به رسمیت بپذیرد ـ خدا را شناخته و هرکه او را انکار کند، خدا را انکار کرده است. آن بارگاه و راه ورود، رسول الله و ما هستیم». پس اگر امامان معصوم ـ و در عصر حاضر امام زمان (عج) ـ عناصری خاکی نبودند و امور عالم خلقت ـ ازجمله زمین و ساکنان آن ـ را بر عهده نمی گرفتند؛ امور زمین و مردمش از هم می پاشید. بنابراین باید واسطه بین آفریننده و پدیده های مادی، کسی باشد که دارای خلقت مادی و جسمانی و علاوه بر آن دارای درجه ای از شرافت معنوی باشد که شایستگی ارتباط بین آفریننده و آفریدگان را احراز کند و چنین افرادی جز خلفای ذات مقدس پروردگار (پیامبران و جانشینان آنان) کسی نمی تواند باشد. ۴ ـ اتمام حجت:
اندیشه مهدویت و ظهورمنجی بزرگ ، یکی از اصیل ترین اندیشه های اسلامی است و بنیانگذار آن پیامبر اکرم (ص) است . آن حضرت خود عقیده ظهور را در جدول عقاید اسلامی قرار داد و به همین جهت این موضوع به طور یکسان در منابع شیعه و سنی منعکس گردیده است. اهل بیت پیامبر (ص) نیز این اندیشه و اعتقاد را در جامعه اسلامی تبیین وترویج کرده اند . اما می توان ادعا کرد که هیچ مساله اسلامی، همانند عقیده مهدویت و ظهور، از قطعیت و سابقه تاریخی بر خوردارنیست. بنابریان دارای ادله تاریخی ، فلسفی و عقلی و براساس پیشگویی های غیبی ادیان و ... است.از آنجا که درک کلیات بر عهده عقل و درک مصادیق و جزئیات، در حوزه حواس پنجگانه است. طبیعتاً برای اثبات امور جزئی ، برهانهای عقلی اقامه نمی شود. در موضوع امامت ، عقل به همین مقدار حکم می کند که معرفی ، نصب و وجود راهنمایی الهی برای بشر حسن و لازم است و لذا خداوند برای حفظ هدفمندی و به کمال رساندن انسان ها، حتماً چنین راهنمایی را می فرستد، اما تشخیص و تطبیق امام بر مصادیق خارجی و توصیف و شناسایی او ، کار عقل صرف نیست .پس باید در کنار ادله عقلی ، به ادله نقلی (قرآنی و روایی) نیز توجه کرد و برای شناخت امام ـ‌به خصوص منجی موعود- به کتاب و سنت پیامبر(ص) و نیز به کرامات شخص مدعی منصب امامت مراجعه کرد.بر این اساس ادله عقلی درصدد اثبات لزوم و وجود فعلی امام است و رسالت اثبات یک شخصیت الهی (مهدی موعود) را بر عهده دارد. متکلمین برای اثبات وجود حضرت مهدی به دلایل مختلفی استدلال می کنند، از قبیل: برهان لطف، برهان عنایت، برهان فطرف، برهان واسطه فیض الهی، برهان علت غایی، برهان امکان اشرف، برهان مظهر جامع، برهان تجلی اعظم، برهان عدم تبعیض در فیض، برهان تقابل قطبین، برهان لزوم عقل بالفعل و برهان حساب احتمالات ....در اینجا به بعضی از این ادله می پردازیم. ادله عقلی اثبات مهدویت: ۱ ـ برهان لطف یکی از براهین عقلی که متکمان زیاد به آن استدلال می کنند «قاعده لطف است» ؛ علامه حلی برای اثبات امامت به این قاعده تمسک جسته ، می گوید: «امامت ، ریاست عامه الهی در امور دین و دنیاست، برای شخصی از اشخاص به عنوان نیابت از پیامبر (ص) و این واجب عقلی است؛‌زیرا امامت لطف است. پس ما علم قطعی داریم که اگر برای مردم شخصی باشد که ریاست آنها را برعهده گیرد و آنها را راهنمایی کند و دیگران از او اطاعت کنند و او حق مظلوم را از ظالم بستاند و ظالم را از ظلم منع کند، مردم به صلاح نزدیک تر و از فساد دورتر می شوند»(شرح باب حادی حشر، ص ۸۳) . متکلمان لطف را بر خداوند، واجب می دانند ؛زیرا او بندگان خود را عبث و بیهوده نیافریده و راه رسیدن به هدف را بر ایشان هموار می سازد. این قاعده ایجاب می کند که در میان جامعه امامی باشد تا محور حق بوده و جامعه را از خطای مطلق بازدارد و آنان را به سعادت حقیقی هدایت کند. امتثال از دستورات و اطاعت انسان ها از تکالیفی که خداوند بر بندگان واجب داشته ، بدون انجام دادن اموری از جانب خداوند (مثل نصب امام معصوم، وعده و وعید و ...) محقق نمی شود و خدای حکیم حتماً این امور را انجام می دهد تا نقض غرض در تکلیف لازم نیاید و این به دست امام صورت می گیرد. شیخ شهاب الدین سهروردی در اثبات وجود حضرت ولی عصر(ع) از طریق قاعده لطف می گوید: در جهان هیچ گاه از حکمت و از وجود کسی که قائم به حکمت باشد و نشانه های خداوند نیز در او باشد، خالی نبوده است. این چنین کسی خلیفه خداست در زمین و تا زمین و آسمان برپاست چنین خواهد بود ... پس در هر زمان اگر چنین شخص باشد که خدایی و نمونه کامل علم و عمل است، ریاست جامعه با اوست و او خلیفه خداوند در روی زمین است و زمین هیچ گاه از چنین انسانی خالی نخواهد بود... اینکه می گوییم ریاست با اوست ،مقصود الزام حکومت ظاهری او نیست؛ بلکه گاه امام خدایی ، حکومت تشکیل می دهد و آشکار است و مبسوط الید وگاه در نهایت پنهانی (غیبت) به سر می برد. این امام همان کسی است که مردم او را قطب زمان «ولی عصر» می نامند. ریاست جامعه با این انسان است؛ اگر چه نشانی از او در دست نباشد. البته اگر این رئیس ظاهر باشد و در راس حکومت قرار گیرد، زمان نورانی خواهد شد.(مجموعه مصنفات شیخ اشراق، ج ۲ ،ص ۲۱و۲۲) به این ترتیب وجود امام زمان گرچه از دیدگان مردم غایب است ، دارای الطافی است، از جمله : حراست از دین خدا ، تربیت نفوس مستعد انسانی، حفظ و بقای مذهب، وجود الگو در جهت پیشرفت بشر و ... البته محرومیت از فیض ظهور پیشوای الهی، به جهت موانعی است که خود انسان ها ایجاد کرده اند، چنان که شیخ طوسی می گوید: اصل وجود امام ، لطف است و تصرف آن حضرت لطف دیگر و این ما هستیم که موجب غیبت آن حضرت شده ایم (عدمه منّا). (کشف المراد ، ص ۳۶۳) ۲ ـ برهان فطرت