eitaa logo
کانال استادشیرعلیپور ✅
416 دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
1.5هزار ویدیو
111 فایل
سیاست و عبادت هرگز جدا نیستند. 👈در این کانال می‌توانيد بیانات، اخبار و رویدادهای مربوط به تبیین و نکات مورد تایید را دنبال کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
بازدیدامام جمعه محترم شاهرود کلور به همراه اعضای کمپین از جاده درام کلور خلخال به روایت تصویر👇 @adinetashayo 🌷🌷🌷🌷🌷 چهارشنبه ۹۸/۰۴/۱۹
هدایت شده از سیدالعلماء
🔺شعری از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی در وصف امام #رضا علیه‌السلام در تضمین شعر حافظ ای دل اگر رضای خدا طالبی، بیا در طوس کن زیارت فرزند مصطفی گر در خیال قبر حسینی به کربلا قبر امام هشتم و سلطان دین رضا از جان ببوس و بر در آن بارگاه باش 🌹میلاد امام رضا علیه‌السلام مبارک @seyedololama
برگزاری مراسم شب میلاد حضرت امام رضا علیه السلام در مسجد باب الحوایج شهر کلور با مولودی خوانی وسخنرانی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ولادت ثامن الحجج على ابن موسى الرضا(ع) (148 ق) •در یازدهمین روز ذى القعده سال ۱۴۸ ه. ق، هشتمین خورشید آسمان امامت و ولایت حضرت على ابن موسى الرضا(ع) در شهر مدینه و در بیت امام هفتم شیعیان حضرت موسى كاظم(ع) طلوع كرد و قلوب مومنان و ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت را گرما بخشید. امامى كه مشهدش چشم و چراغ و نور امید ما ایرانیان است و زیارت با معرفتش طبق فرموده امام صادق(ع) ثواب زیارت رسول گرامى اسلام را دارد. چنان كه آن حضرت در بشارت خود به مردى از اهالى طوس فرمودند: «بزودى از صلب فرزندم موسى، مردى به دنیا مى آید كه مورد خشنودى خداوند سبحان در آسمان و خرسندى بندگانش در زمین خواهد بود. در سرزمین شما از روى ستم و دشمنى مسموم و كشته مى گردد و در همان جا غریبانه به خاك سپرده مى شود. آگاه باش! هر كسى وى را در غربتش زیارت كند و بداند كه او امام و پیشواى شیعیان پس از پدرش بوده و از جانب خداوند متعال مفترض الطاعه مى باشد، همانند كسى است كه رسول خدا(ص) را زیارت كرده باشد.» (اثبات الهداة، ج ۳، ص ۲۳۳) اما علاوه بر این كه عشق به حضرت ابو الحسن على ابن موسى الرضا در دل و جان ما لبریز است، در سالروز ولادت آن امام عزیز لازم است كه با تدبر و تفكر در سیره و سبك زندگى آن حضرت، الگویى براى زندگى فردى، اجتماعى و به ویژه سیاسى خود باز یابیم و آن را چراغ راه خودقرار دهیم. همان طور كه مقام معظم رهبرى به این موضوع توصیه مى فرمایند: «او امام ماست، زندگى او براى ما درس است، از زندگى او باید درس بگیریم؛ زندگى او براى ما یك پیامى دارد، آن پیام چیست؟ من آن پیام را در یك كلمه خلاصه مى كنم. بدانید پیام زندگى پرماجراى على بن موسى الرضا(ع) به ما عبارت است از مبارزه دائمى خستگى ناپذیر.» (۳/۹/۶۳) سیره مبارزاتى آن حضرت در طول مدت نزدیك به ۱۹ سال امامت ایشان كه در سخت ترین شرایط اختناق حكومت عباسى رقم مى خورد، باعث تداوم فرهنگ و آموزه هاى شیعى در عصرها و دوران هاى بعد مى گردد. مقام معظم رهبرى در توصیف این سیره مبارزاتى مى فرمایند: «آن وقتى كه حضرت به امامت رسیدند، دوستان و نزدیكان و علاقه مندان حضرت مى گفتند كه: علىّ بن موسى در این فضا چه كار مى تواند انجام بدهد - این فضاى شدّت اختناقِ هارونى كه در روایت دارد كه مى گفتند: وَ سَیفُ هارونَ تَقطُرُ دَما؛ خون مى چكد از شمشیرهارون - این جوان در این شرایط، در ادامه جهاد امامان شیعه و در مسؤولیّت عظیمى كه برعهده اش است، مى خواهد چه بكند؟ این اولِ امامت علىّ بن موسى الرّضا(ع) است. بعد از این نوزده سال یا بیست سال كه پایان دوران امامت و شهادت علىّ بن موسى الرّضا است، وقتى شما نگاه مى كنید، مى بینید كه همان تفكّر ولایت اهل بیت و پیوستگى به خاندان پیغمبر آن چنان گسترشى در دنیاى اسلام پیدا كرده كه دستگاه ظالم و دیكتاتور بنى عبّاس از مواجهه ى با آن عاجز است؛ این را علىّ بن موسیالرّضا انجام داده... كار براى اهداف بلند را این جورى باید انجام داد؛ نگاه به بلندمدّت را با این انگیزه ها، با این نیّت ها، با این امیدها باید انجام داد» (۲۶/۶/۱۳۹۲) به همین دلیل شیوه و سیره زندگى سیاسى و اجتماعى و فرهنگى آن كه تجلى بخش «بصیرت كامل» و «قاطعیت تمام» براى امروزه جامعه اسلامى و مبارزه ما در عرصه هاى مختلف بهترین الگو را ارائه مى دهد. درادامه به زوایایى از این سیره مبارزاتى در عرصه هاى مختلف سیاسى، اجتماعى و فرهنگى مى پردازیم.
در خصوص تواضع بى اندازه آن حضرت نیز نقل است كه شخصى به قصد دیدار امام رضا(ع) مسیر طولانى اى را طى كرد. صبح زود به مقصد رسید. با خود گفت: به حمام بروم و غبار سفر از تن بشویم و پاك و مطهر به زیارت امام بروم. لحظاتى در آن جا درنگ كرد. شخصى آن جا بود. از او خواست كه در شستن بدن به او كمك كند. بعضى از مردم كه وارد حمام مى شدند احترام عجیبى به او مى نهادند و اظهار ارادت و ادب نمودند. مرد مسافر اندك اندك امام را شناخت به سرعت كنار كشید و به شدت شرمنده شد و عذرخواهى كرد. اما امام رضا به او دلدارى دادند و همچنان مشغول كار خود شدند و فرمودند: «شما این همه راه را با پاى پیاده براى زیارت ما آمدى من هم این جا منتظرت بودم!» (در رواق نور، ص ۲۷) آن امام بزرگوار با این شیوه و سلوك اخلاقى و دینى خود، حقیقتاً مصداق عینى توصیفى بودند كه خود از بركات وجود امام در میان مردم بیان داشته اند كه مى فرمایند: «امام مهربان دوست، امین و دل سوز امت است و همانند مادرى است كه عاشقانه به خردسال خود عشق مى ورزد.» (حسینى قزوینى، در حریم طوس، ص ۲۴۷) این شیوه رفتارى آن امام بزرگوار بود كه باعث شد محبت و عشق مردم به وجود ایشان بیشتر و بیشتر شود. چنان كه نمونه بارز این ارادت و عشق و علاقه در مسیر سفر ایشان در شهر نیشابور تجلّى كرد كه مورّخان نوشته اند عدّه بیشمارى براى نوشتن حدیث از آن حضرت خواستند كه حدیثى بفرمایند، و آن بزرگوار حدیث «سلسلة الذهب» را كه مضمون آن توحید یعنى دعوت تمامى انبیاء از آدم تا خاتم است فرمودند، و سپس با عبارت «وأنا من شروطها» آن را ختم به ولایت و امامت كردند. * ۳- معرفى و شناساندن جایگاه ارزشمند و متعالى علمى و اجتماعى امام به جامعه اسلامى ازجمله اقدامات مؤثر حضرت رضا(ع) شناساندن حقیقت امامت و تبیین نیازمندى جامعه به وجود مقدس علمى و معنوى او براى جامعه مسلمین است. ایشان در زمان ها و فرصت هاى گوناگون، مراتب علمى و معرفتى امامت خود را به شیوه هاى مختلفى همچون مناظره و یا پاسخ به سوالات لاینحل شرعى و اعتقادى به منصه ظهور مى رساندند تا همگان اتصال این چشمه جوشان علم و معرفت را به منبع لایزال علم الهى دریابند و به حقانیت آن حضرت در مقابل نادانى و جهل محض حاكمان زمانه آگاه شوند. در فرمایشاتى كه آن حضرت خطاب به شعیان خود بیان فرموده اند، جایگاه امام معصوم و مقام والا و ملكوتى او به شیعیان را چنین توصیف مى فرمایند: «امامت منزلتش والاتر، شأنش بزرگ تر، مقامش عالى تر، مرتبه اش بلندتر و ژرفایش عمیق تر از آن است كه عقل ها به آن برسد و اندیشه ها آن را دریابند. امام همانند خورشید فروزانى است كه خود در كرانه افق و دور از دسترس و چشم انداز است. و نورش سراسر هستى را فرا گرفته است. امام همان ماه تابان چراغ فروزان، نور درخشان و ستاره رهنما در ظلمت شب ها براى رهگذر شهرها و كویرها و گرداب بر تلاطم دریاهاست.» علاوه بر این در عرصه مبارزه با دستگاه تبلیغاتى مامون كه سعى داشت مقام علمى و معنوى امامت را با ترتیب دادن جلسات مناظره دچار خدشه كند، امام رضا(ع) از این فرصت براى شناساندن جایگاه علمى خود به همگان بهترین بهره را بردند. امام(ع) در این جلسات با هر یك از دانشمندان، با زبان خود و از كتاب خود آنان، بر بطلان نظریه آن ها و حقانیّت اسلام و صداقت حضرت رسول اكرم(ص) استدلال نمود. تا آن جا كه همگان در برابر حضرت سر تعظیم فرو آورده، بر بطلان نظریه خویش و صحّت سخنان امام رضا(ع) اعتراف نمودند و بعضى همانند عمران صائبى كه مشرك و در علم كلام و فنّ خطابه متبحّر و متخصّص بود به حقانیّت اسلام اعتراف مى كردند و در همان مجلس اسلام مى آوردند. هم چنین در زمینه پاسخ به شبهات در مسأله امامت، آن حضرت اقدامات اساسى انجام دادند كه گویاى علم نامحدود ایشان بود. در این زمینه محمدبن عیسى یقطینى اظهار داشته است: «وقتى مردم، در مسأله امامت امام رضا(ع) اختلاف پیدا كردند من كه مسؤول جمع آورى پرسش هاى مردم و پاسخ هاى آن حضرت بودم، پانزده هزار مسأله گرد آوردم كه از حضرت سؤال شده بود و وى به تك تك آن ها پاسخ فرموده بودند.» این مرتبه علمى به اندازه اى شهرت یافت كه لقب «عالم آل محمد(ص)» را بر ایشان نهادند.
۱- معرفى شیوه حیات مومنانه در عصر انحطاط و ظلم حكام عباسى به جامعه اسلامى امام رضا(ع) در شرایطى كه حاكمان ظلم و جور، زندگى طاغوتى براى جامعه به نمایش گذاشته بودند، با تجلى بخشیدن به شیوه و سبك زندگى الهى و دینى امام و حجت خداوند در روى زمین و واسطه فیض الهى، تقابل این دو نوع سیره زندگى را براى افراد جامعه نمایان ساختند. مقام معظم رهبرى در این خصوص مى فرمایند: «درحالیكه مأمون امام را جدا از مردم مى پسندید و این جدائى را در نهایت وسیله اى براى قطع رابطه معنوى و عاطفى میان امام و مردم مى خواست، امام در هر فرصتى خود را در معرض ارتباط با مردم قرار مى داد، با این كه مأمون آگاهانه مسیر حركت امام از مدینه تا مرو را به طرزى انتخاب كرده بود كه شهرهاى معروف به محبت اهل بیت مانند كوفه و قم در سر راه قرار نگیرند. امام در همان مسیر تعیین شده، از هر فرصتى براى ایجاد رابطه جدیدى میان خود و مردم استفاده كرد. در اهواز آیات امامت را نشان داد، در بصره خود را در معرض محبت دل هائى كه با او نامهربان بودند قرار داد، در نیشابور حدیث سلسلةالذهب را براى همیشه به یادگار گذاشت و علاوه بر آن نشانه هاى معجزه آساى دیگرى نیز آشكار ساخت و در جابه جاى این سفر طولانى فرصت ارشاد مردم را مغتنم شمرد، در مرو كه سر منزل اصلى و اقامتگاه خلافت بود هم هرگاه فرصتى دست داد حصارهاى دستگاه حكومت را براى حضور در انبوه جمعیت مردم شكافت.» (۱۸/۵/۱۳۶۳) در راستاى تحقق این راهبرد مبارزاتى فرهنگى و اجتماعى، یكى از ابعاد این شیوه مبارزاتى این بود كه امام رضا(ع) آموزه ها و تعالیم اصیل اسلامى و حقوق و وظایف مسلمانان در قبال یكدیگر را از منظر دین مبین اسلام تبیین نموده و نظام نامه روابط متقابل افراد در جامعه اسلامى و در حقیقت سبك زندگى اسلامى و دینى و مومنانه را معرفى فرمودند كه به هیچ نحو با حقوق تضیع شده آنان در حكومت هاى ظالم زمانه سازگار نبود. به عنوان نمونه حضرت امام رضا(ع) تعالیمى را در خصوص حفظ حقوق برادران دینى و تكریم شخصیّت و مقام آنان سفارش نموده و مى فرمایند: «از حقوقى كه هر مؤمن نسبت به برادر دینى خود دارد این است كه از صمیم قلب او را دوست بدارد و از نظر مالى به او كمك و مواسات نماید و اگر كسى به او ظلم كرد او رایارى كند... شخص با ایمان هرگز به برادر دینى خود ستم نمى كند، او را فریب نمى دهد، به او خیانت نمى كند، غیبت او را روا نمى دارد، به او دروغ نمى گوید.» (بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۳۳۳) * ۲- تجلى بخشیدن به الگوى دینى و الهى امام معصوم در جامعه اسلامى آن حضرت در دوران امامت با عمل به آموزه هاى اخلاقى دین اسلام و رفتار و سلوك معنوى خود كه شایسته مقام امامت بود و مردم آن زمان تنها آن را از سیره نبوى و امامان معصوم شنیده و خلاف آن را در رفتار حاكمان و اربابان قدرت دیده بودند، ابعاد معنوى و اخلاقى دین اسلام كه در مقام امامت و تنها توسط شخص امام به عنوان تنها برگزیده از جانب خداوند به عنوان امام و ولى جامعه اسلامى، قابل مشاهده بود را تجلى آشكار بخشیدند و وجود الهى امام كه تجسم تمامى اخلاق و صفات الهى بود را در تقابل با رفتار غیر دینى حاكمان قرار دادند. نقل هاى مختلفى كه از این رفتار اخلاقى و معنوى امام رضا(ع) بیان شده است، گویاى این موضوع است. به عنوان نمونه از ابراهیم ابن عباس نقل است كه: «هرگز ندیدم حضرت رضا(ع) كسى را با سخن خویش بیازارد و ندیدم هرگز سخن كسى را قطع كند و مى گذاشت تا حرف او تمام شود، هرگز حاجت كسى را در صورتى كه قدرت برآوردن آن را داشت رد نمى كرد، هرگز نزد كسى پاى خود را دراز نمى كرد، و تكیه هم نمى زد، و هرگز ندیدم سخن درشتى به خادمان خود بگوید، هرگز ندیدم كه آب دهان بر زمین بیاندازد و همین طور ندیدم كه با صداى قهقهه بخندد بلكه تبسم مى كرد. زمانى كه به اندرون خانه مى رفت و سفره مى انداختند تمام خدمتگزاران حتى دربان را بر آن مى نشانید. آن حضرت شب ها را بیشتر بیدار بود و كمترخوابید. بیشتر شب ها را تا صبح بیدار بود، روزه بسیار مى گرفت، هرگز سه روز روزه در ماه از آن حضرت ترك نمى شد، آن حضرت در پنهانى نیكى و تصدق بر فقرا بسیار داشت، و بیشتر آن در شب هاى تاریك بود، بنابر این هر كس ادّعا كند كه مانند او را در فضل دیده است او را راستگو مپندارید.» هم چنین شخصى از اهل بلخ كه در سفر حضرت رضا(ع) از مدینه به خراسان همراه آن بزرگوار بوده مى گوید: «روزى در بین راه سفره غذا گستردند، آن بزرگوار تمام خادمان و غلامان از سفید و سیاه را بر سر سفره جمع كرد، من گفتم: فداى شما شوم، بهتر بود كه براى اینان سفره اى جداگانه مى انداختند! آن حضرت فرمود: تند مرو، همانا خداى ما یكى است، مادر و پدر همه یكى است، و پاداش به اعمال است.» (كافى، ج ۴، ص ۲۳)
🔰 نمازهای جمعه، زنجیره گفتمان ساز 🔺️ رهبرانقلاب: نماز جمعه یک زنجیره به هم پیوسته‌ در جامعه اسلامی است که با ابزارهای امروز عالیترین و دشوارترین گفتمانها را در کشور مستقر میکند. ۹۸/۴/۲۵ 🌷 #دیدار_ائمه_جمعه 💻 @Khamenei_ir
🔰توصیه سلوکی به ائمه جمعه: 👈 از رفتن به سمت صاحبان قدرت و ثروت پرهیز کنید 🔺️ رهبرانقلاب: توصیه‌ی سلوکی این است که از رفتن سمت صاحبان قدرت و ثروت و کسانی که زبان چرب و نرم دارند پرهیز کنید. بعضی از این نودولتها که به ثروت رسیده‌اند و دنبال یک حاشیه‌ی امن هستند، سراغ ائمه‌ی جمعه و شاخصان روحانیت میروند. اینجا باید حواس جمع باشد. ۹۸/۴/۲۵ 💻 @Khamenei_ir
🌓🌓 ماه گرفتگی امشب! 🔹 ماه گرفتگی جزئی در ساعت 31 دقیقه و 43 ثانیه بامداد چهارشنبه 26 تیر آغاز خواهد شد. ساعت 2 و 44 ثانیه اوج گرفت جزئی اتفاق می‌افتد . ✍️ حکم شرعی: 1️⃣ زمان نماز :یکی از موارد وجوب نماز آیات ماه گرفتگی است، که در این مورد از ساعت 32 دقیقه بامداد (که شروع ماه گرفتگی است،) وقت نماز آیات شروع شده و تا ساعت 2 (که ماه شروع به باز شدن میکند،) نماز آیات به نیت ادا خوانده شود، و از ساعت دو تا سه و بیست و نه دقیقه (پایان ماه گرفتگی ) نماز آیات بدون نیت ادا و قضا خوانده شود. 2️⃣ دستور نماز آیات: نماز آيات است و در هر ركعت دارد و به دو روش اقامه میشود 👈 : بعد از نيت، تكبير بگويد و حمد و سوره بخواند و به ركوع رود و سر از ركوع بردارد، دوباره يك حمد و يك سوره بخواند، باز به ركوع رود تا پنج مرتبه و بعد از بلند شدن از ركوع پنجم دو سجده نمايد و برخيزد و ركعت دوم را هم مثل ركعت اول به جا آورد و تشهد و سلام دهد. 👈 : بعد از نيت و تكبير و خواندن حمد، آيه‌هاى يك سوره را پنج قسمت كند و یک قسمت از آن را بخواند و به ركوع رود و سر بردارد و بدون اين كه حمد بخواند، قسمت دوم از همان سوره را بخواند و به ركوع‌ رود و همين طور تا پيش از ركوع پنجم سوره را تمام نمايد، و بعد از آن به ركوع پنجم رفته و بعد از سر برداشتن، دو سجده كند و ركعت دوم را هم مثل ركعت اول به جا آورد و بعد از سجدۀ دوم تشهد و سلام دهد. (رساله توضیح المسائل امام ره و آیت الله بهجت ره) @adinetashayo
حجت‌الاسلام والمسلمین شیرعلیپور امام جمعه کلور در خطبه اول به دیدار چند روز قبل ائمه جماعات سراسر کشور با رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره داشتند که فرمودند :(( آنچه که درخطبه های نماز جمعه ذکرمیشود باید درباره تقوا باشد )) وبرخی از افرادی که در جامعه و جوانان یاس ونا امیدی را نشر داده وامید را در مردم وجوانان از بین می برند از بی تقوا ها هستن. وی در ادامه به حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم اشاره داشتند که فرمودند آیه از قرآن کریم سراغ دارم که عمل به این آیه مشکلات را از بین می‌برد. و آن((من یتق الله یجعل له مخرجا)) هرکس تقوای الهی داشته باشد خداوند راهی برای خروج از مشکلات برایس باز می کند. و همچنین امام جمعه کلور درخطبه های دوم نماز جمعه به مسائل روز واز جمله مسئله برجام و فریب مردم که انجام می شود اشاره‌ داشتند که چرا به مردم آدرس واطلاعات غلط داده می شود و برجام و آثار آن اشاره داشتند. که ما دربرجام کاپ اخلاق را بردیم مگر شما به دنبال کاپ اخلاق بودید.این مسئله باعث نا امیدی مردم می شود کاپ اخلاق شما چه دردی از جامعه و مردم را حل می کند. ومسئله بعدی دزدی اخیر دولت خبیث انگلیس در هفته گذشته در توقیف کشتی ایران بود . ود ادامه به مناسبت های هفته جاری از جمله پذیرش قطعنامه 598 وانتخاب شهید رجایی وچند مورد دیگر اشاره داشتند.
جشن میلاد امام رضا ع در امامزاده عبدالله کلور باسخنرانی حضرت حجت الاسلام والمسلمین شیر علی پور امام جمعه شاهرود @adinetashayo 🌷🌷🌷🌷🌷