1.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آیا آمریکا دوباره به عراق و سوریه حمله میکند؟
🔴 خفقان شدید زمان امام کاظم (علیه السلام) و سرگردانی شیعیان در تشخیص امامِ بعد از امام صادق علیه السلام
هشام بن سالم میگوید: «من و ابوجعفر مؤمن الطاق بعد از وفات حضرت صادق(ع) در مدینه بودیم و اکثر مردم اتفاق نظر داشتند بر آنکه عبدالله افطح پسر آن حضرت، بعد از پدرش امام است.
من و ابوجعفر نیز بر او وارد شدیم و دیدیم مردم به سبب آن که روایت کرده اند امر امامت در فرزند بزرگ است، بر دور او جمع شده اند. ما داخل شدیم و از او مسئله ای پرسیدیم چنانکه از پدرش میپرسیدیم. پرسیدیم از او که زکات در چه مقدار واجب است؟ گفت: «در هر دویست درهم، پنج درهم واجب است.» گفتیم: «در صد درهم چقدر؟» گفت: «دو درهم و نیم.» گفتیم: «به خدا قسم که مرجئه چنین چیزی که تو میگوئی نمیگوید.» عبدالله دستهایش را به آسمان بلند کرد و گفت: «به خدا قسم که من نمیدانم مرجئه چه میگویند.»
پس ما حیران و سرگردان از نزد او بیرون آمدیم و در کوچه های مدینه میگشتیم و نمیدانستیم کجا و پیش چه کسی برویم، بسوی مرجئه برویم یا بسوی قدریه یا زیدیه یا معتزله یا خوارج؟
در این حال بودیم که من دیدم پیرمرد ناشناسی با دستش بسوی من اشاره کرد که «بیا».
من ترسیدم که او جاسوس خلیفه منصور دوانیقی باشد، چون آن ملعون در مدینه جاسوسانی قرار داده بود که آنها متوجه شوند، شیعیان امام جعفر صادق بر چه کسی اتفاق کرده اند تا او را به قتل برسانند، و من ترسیدم که او از ایشان باشد. به ابوجعفر گفتم: «تو دور شو، همانا من بر خودم و بر تو خائف هستم لکن این مرد مرا خواسته است نه تو را، پس دور شو که بیجهت خود را به کشتن ندهی.» پس ابوجعفر قدری دور شد و من همراه آن شیخ رفتم و گمان داشتم که از دست او خلاصی نخواهم شد. پس مرا تا درب خانه حضرت موسی بن جعفر علیه السلام برد و گذاشت و رفت. سپس خادمی از داخل خانه آمد و به من گفت: «داخل شو خدا تو را رحمت کند.»
پس داخل شدم و دیدم حضرت موسی بن جعفر است. آن حضرت بدون مقدمه فرمود: «بسوی من بیا نه بسوی مرجئه و نه قدریه و نه معتزله و نه خوارج، بسوی من، بسوی من.» گفتم: «فدایت شوم! پدرت از دنیا درگذشت؟» حضرت فرمود: «آری.» [برای اطمینان از این که او غایب نشده است این سوال پرسیده شده است] گفتم: «فدایت شوم، بعد از او چه کسی امام ما است؟» حضرت فرمود: «اگر خدا بخواهد تو را هدایت خواهد کرد.» گفتم: «فدایت شوم، عبدالله گمان میکند که او بعد از پدرتان، امام است.» حضرت فرمود: «عبدالله، میخواهد خدا عبادت نشود.» دوباره پرسیدم: «چه کسی بعد از پدر شما امام است؟ حضرت دوباره فرمود: «اگر خدا بخواهد تو را هدایت خواهد کرد.»
با خود گفتم: «سؤال را خوب مطرح نکردم.» [و امام بخاطر خفقان صریحا نمیخواد امامت خودش رل اذعان کند] گفتم: «فدایت شوم آیا بر شما امامی هست؟» حضرت فرمود: «نه». پس هیبت و عظمت از آن حضرت مرا فرا گرفت مانند آن هیبت و عظمتی که از طرف امام صادق مرا فرا میگرفت. گفتم: «فدایت شوم، آیا سؤال کنم از شما آنچنان که از پدرتان سؤال میکردم؟» حضرت فرمود: «سؤال کن و جواب بشنو ولی فاش نکن که اگر فاش کنی، بیم کشته شدن است.» پس سؤالات از آن حضرت نمودم، پس یافتم که او دریائی است، گفتم: «فدایت شوم شیعه تو و شیعه پدرت در گمراهی و حیرت هستند، آیا آنها را آگاه کرده و بسوی امامت شما بخوانم؟» حضرت فرمود: «هر کدام را که آثار رشد و صلاح در او مشاهده میکنی مطلع کن و از ایشان عهد بگیر که کتمان نمایند و اگر فاش کنند پس سرشان بریده است.» و با دست مبارکش بر حلقش اشاره فرمود.
پس من بیرون آمدم و به مؤمن الطاق و مفضل بن عمر و ابوبصیر و سایر شیعیان اطلاع دادم. شیعیان امام کاظم(ع) میآمدند و به امامت آن حضرت یقین میکردند و رفتن نزد عبدالله را ترک کردند و فقط عده بسیار کمی نزد او میرفتند
منابع: الارشاد، شیخ مفید، ج2، ص213_215
کافی ج1، ص352
🔘 فرهنگ و سواد رسانه ای، دانشی برای جلوگیری از شستشوی مغزی!
▪️سواد رسانه ای نه تنها مهم است، بلکه بسیار حیاتی است. در واقع تفاوت در این است که آیا شما ابزاری برای رسانه های جمعی هستید و یا اینکه رسانه های جمعی ابزاری برای شما هستند.
(لیندا الربی – روزنامه نگار آمریکایی)
▫️این روزها همین یک گوشی موبایل کوچک، تبدیل به دنیای ما شده و زندگی ما به شدت تحت تاثیر آن است! ما از طریق این موبایل و از طریق رسانه های دیگر در حال بمباران اطلاعاتی هستیم. صبح ها که از خواب بیدار می شویم اولین کاری که انجام می دهیم چک کردن گوشی موبایل و چرخ زدن در شبکه های اجتماعی است. با چک کردن هر کدام از این رسانهها با سیلی از اخبار ناگوار مواجه می شویم. ناگهان حالمان از دیدن این خبرها بد می شود و روزمان را با استرس و دلشوره عجیبی شروع می کنیم و ادامه ماجرا…
▪️این داستان چند خطی کوتاه شاید برشی از زندگی هر کدام از ما باشد. داستانی هولناک از زندگی فردی که سواد رسانه ای کافی ندارد و ذهن و روانش را به دنیای طوفانی رسانه ها سپرده است...
▫️واقعیت این است که:
▪️ “رسانه ها به شما تلقینات غیر واقعی و جهت دار می کنند”
▫️“رسانه ها باعث اعتیاد شما می شوند”
▪️“رسانه ها می توانند شما را به حقیقت نزدیک و یا از حقیقت دور کنند”
▫️“رسانه ها پشت پرده های عجیب و غریبی دارند”
▪️“رسانه ها دروغ های شاخداری به شما می گویند”
و…
▫️اگر ما سواد رسانه ای کافی نداشته باشیم در دام هایی که رسانه ها برای ما پهن کرده اند گرفتار شده و متاسفانه دچار شستشوی مغزی می شویم!
▪️ اما جای نگرانی نیست. شما می توانید سواد رسانه ای را مانند هر سواد دیگری بیاموزید.
سواد رسانه ای به شما کمک می کند تا بتوانید اخبار درست و نادرست را از هم تشخیص دهید،
اجازه ندهید که شما را شستشوی مغزی دهند،
داستان های جراحی شده و غیر واقعی را باور نکنید،
به رسانه های درست و راستگو دسترسی پیدا کنید و به طور کلی ذهن و مغزتان را در اختیار خودتان داشته باشید!
6.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 مردم از روی شکم سیری انقلاب کردن یا... 😁
📚 رأی سفید
💠 سؤال: رأی سفید و بی نام دادن، چه حکمی دارد؟ اگر به دلیل اینکه شناخت و تحقیقی برای انتخاب اصلح انجام نداده یا تحقیقِ کافی صورت گرفته ولی نتیجه ای نداشته است، دچار سردرگمی شود؛ چطور؟
✅ جواب: شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی، اسلامی و الهی بوده و واجب عینی است.
برای تشخیص فرد اصلح نیز می توان از کسانی که به لحاظ تعهد دینی و بصیرت انقلابی مورد اعتمادند، کمک گرفت و اگر شناخت و تحقیقی انجام نشده یا تحقیق، کافی بوده اما نتوانسته اصلح را بشناسد؛ عمل به اصل وظیفه رأی دادن، کفایت می کند.
#احکام_انتخابات #رای_سفید
🆔 @leader_ahkam
5.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگه محمدرضا شاه از ایران نمی رفت!
این گفته ها را نزدیکان شاه گفته اند!
🔰شکست بزرگی که رسمی اعلام نمیشود
🗞روزنامه «نیویورکتایمز» گزارش داده است، بر اساس ارزیابی داخلی و محرمانه ارتش رژیم اشغالگر، بیش از یک پنجم گروگانهای باقیمانده در نوار غزه جان خود را از دست دادهاند. افسران اطلاعاتی صهیونیست به این نتیجه رسیدهاند که ۳۲ نفر از ۱۳۶ گروگانی که روز ۱۵ مهر به دست حماس و گروههای متحدش اسیر شدند، از ابتدای جنگ جان باختهاند. نیویورک تایمز میگوید، نسخهای از گزارش محرمانه ارتش رژیم صهیونیستی را دیده است و چهار منبع نظامی این رژیم گفتهاند به خانوادههای این ۳۲ گروگان نیز مرگ عزیزانشان اطلاع داده شده است. این منابع همچنین گفتهاند، اطلاعات تأیید نشده حاکی از آن است که دستکم ۲۰ گروگان دیگر نیز کشته شدهاند. عدد ۳۲ که در این گزارش آمده است، از آمار پیشین مقامات اسرائیلی که به شکل رسمی مرگ گروگانها را اعلام کرده بودند، بالاتر است.ارتش صهیونیستی در پاسخ به نیویورک تایمز گفته است، بیشتر قربانیان در همان روز ۱۵ مهر کشته شدهاند.
✅ تراژدی بیسوادی در دوران پهلوی
صحبت از رژیم طاغوت که میشود، سینهچاکان این حکومت تصاویر خوشرنگ و لعاب آن دوره را دست به دست در فضاهای مختلف میگردانند. تصاویری که در پشت پرده آن محرومیتی نهفته شده است که این جماعت علاقهای به دیدن آن ندارند. عکسهایی از مدارس لوکس و لاکچری دوران پهلوی که اصلا قابل قیاس با مدارس کپری آن دوران نیستند.
به هرحال ۵۳ سال زمان کمی برای یک مملکت نیست؛ دوران جدیدی که رضاخان آن را بنیان نهاد و پسرش ادامه داد. بالاخره این دوران کارنامهای داشته که قابل قضاوت است. در زمانی که درصدی قابل توجه از جمعیت کشور بیسواد بود، بخش قابلتوجهی از بودجه آموزشی صرف شبکههای آموزشی پرهزینه شد. تا سال۱۳۵۷ شمسی و به رغم وجود سپاهدانش، ۶۵ درصد از کل جمعیت و ۸۰درصد از جمعیت روستایی بالای شش سال، هنوز بیسواد بودند. رژیم پهلوی که مدعی گسترش سواد و آموزش در سطح کشور بود در این حوزه موفقیت چندانی کسب نکرد و نتیجه آن چیزی جزعقب ماندگی نبود. کارنامه پهلوی نشان از این موضوع دارد که در پایان عمر این رژیم ۶۸درصد از بزرگسالان هنوز در بیسوادی به سر میبردند و تنها کمتراز ۴۰درصد از کودکان توانستند دوران دبستان را بگذرانند. علاوه بر این، میزان ناعدالتی سوادآموزی در روستاها نسبت به شهرها و زنان نسبت به مردان از دیگر عواملی است که عقبماندگی رژیم پهلوی درزمینه سوادآموزی را عیان میکند. سطح بیسوادی مردم ایران در این دوره به حدی رسید که امامخمینی(ره) پیامی برای مبارزه با بیسوادی صادر کردند.
🔶طرحهای پهلوی که به شکست منجر شد
هرچند تلاش برای مبارزه با بیسوادی در ایران پیشینهای طولانی دارد اما نخستین سازمانی که در دوران طاغوت به طور رسمی آموزش به بزرگسالان را عهدهدار شد، تعلیمات اکابر بود. این سازمان درسال۱۳۱۵ کار خود را آغاز کرد اما پنج سال بعد و در سال ۱۳۲۰ به علت عدمکارایی منحل شد. برنامه بعدی، آموزش سالمندان طی سالهای ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۵ بود که این طرح نیز تنها هشت سالدوام آورد و درسال۱۳۲۸متوقف شد. سازمان آموزش به بزرگسالان طرح بعدی بود که تا سال ۱۳۴۵ به کار خود ادامه داد اما به علت ناتوانی در گسترش سواد، موفقیتی به دست نیاورد. آنچه گفته شد نشان میدهد که کارنامه رژیم پهلوی در مبارزه با بیسوادی به رغم ادعاها، کارنامه مطلوبی نبوده و طرحهایی که از سوی این رژیم به اجرا در میآمد، یکی پس از دیگری به شکست ختم میشد. طبق آمارها، درصد بیسوادی در ایران در سال ۱۳۵۵ معادل ۵۲درصد و نرخ بیسوادی در روستاها حدود ۷۰درصد بوده است. براساس آمارهای جهانی نیز، ایران در آن روزها از نظر پیشرفت سوادآموزی جزو کشورهای ناکارآمد و ضعیف بود و حتی پایینتر از چین و کوبای آن روزگار قرار میگرفت.
🔶 جبران انقلاب اسلامی برای بیسوادی
یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و با توجه به اهمیت و ضرورت سوادآموزی، به فرمان امام خمینی(ره) در دی ماه ۱۳۵۸ نهضت سوادآموزی تاسیس شد. پس از تاسیس این نهضت تا سال ۱۳۶۵ نزدیک به ۱۱ میلیون نفر به باسوادان کشور افزوده شد و نرخ باسوادی کشور از ۴۷.۵به حدود ۶۱.۸درصد رسید. با اجرای طرح بسیج عمومی سوادآموزی در سال ۱۳۶۹ و آموزش بیش از ۴.۱میلیون نفر بیسواد مطلق در طول یک دهه، در سال ۱۳۷۵ نرخ باسوادی در ایران به ۷۹.۵درصد افزایش پیدا کرد. جمعیت ۳۶ میلیون نفری ایران در سالهای پیش از انقلاب اکنون به ۸۷ میلیون نفر رسیده است و با وجود اینکه نرخ باسوادی در بازه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در حدود ۴۷درصد بود، به گفته رئیس سازمان نهضت سوادآموزی هماکنون میانگین نرخ باسوادی در کشور به ۹۷.۱درصد معادل ۵۱درصد رشد رسیده است.
🔹 عدم موفقیت حکومت پهلوی بانهادهای مختلف
۱- سازمان تعلیمات اکابر
۲- شروع آموزش سالمندان
۳- سازمان آموزش به بزرگسالان
۴-تشکیل سپاه دانش
🔹 موفقیت جمهوری اسلامی در نهضت سواد آموزی
۱- ایجاد نهضت سوادآموزی
۲- ساخت مدارس روستایی
۳- گسترش مراکز آموزش عالی
۴-سوادآموزی برای افراد کمبضاعت
🔶 رشد سواد در حکومت پهلوی و جمهوری اسلامی
درنسبت باکشورهای منطقه
🔹حکومت پهلوی
در کشورهای عربی ۴۵درصد
در ایران ۳۷درصد
🔹انقلاب اسلامی؛ جبرانکننده عقبماندگیها
در کشورهای عربی ۷۴درصد
در ایران ۸۹درصد
🔶جمهوری اسلامی ایران؛ پیشتاز تغییر نرخ باسوادی در جهان
ایران ۴۹%
مراکش ۴۳.۵%
عربستان ۳۶%
هند ۳۳.۵%
خاورمیانه ۳۴.۵%
✅ چه کشورهایی انتخابات ایران را زیر سؤال میبرند؟!
اشاره :
طی هفتههای اخیر نظرسنجیهای معناداری در آمریکا و اتحادیه اروپایی منتشر شده که از نارضایتی گسترده و عمیق شهروندان این کشورها نسبت به جریانات سنتی وحاکم غربی درانتخابات حکایت دارد.انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پارلمان اروپا هر دو سال ۲۰۲۴ میلادی برگزار میشود.
نظرسنجی «یوروبارومتر» نشان داده است فقط ۱۴ درصد مردم فرانسه تاریخ برگزاری انتخابات پارلمان اروپا را میدانند و در دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپایی نیز تمایلی عمومی درباره شرکت در انتخابات وجود ندارد. همچنین نظرسنجی دانشگاه کوئینیپیاک در آمریکا نیز نشان میدهد اکثریت نسبی شهروندان این کشور با نامزدی مجدد ترامپ وبایدن درانتخابات ریاستجمهوری سال ۲۰۲۴مخالف هستند.با توجه به این نظرسنجیها و مستندات مشابه، نکاتی درباره رویکرد غرب در تقابل با انتخابات در ایران (چه به لحاظ ماهوی و چه ساختاری) وجود دارد که نمیتوان بهسادگی از کنار آنها گذشت.
۱- غرب در حالی وقیحانه مشغول ترسیم حدود و ثغور دموکراسی و مردمسالاری ادعایی خود در دنیاست که شهروندان آمریکایی و اروپایی روز به روز بیشتر از لیبرال - دموکراسی وهمآلود و بحرانساز نهادهای قدرت فاصله میگیرند. وضعیت مشارکت جوانان در انتخابات پارلمانی اروپا به اندازهای وخیم است که کمیسیون اروپا پروژهای اضطراری تحت عنوان «MEET» را با هدف تشویق جوانان اروپایی به مشارکت در انتخابات پارلمانی تعریف و عملیاتی کرده است.
مخالفت اکثر آمریکاییها با ساختار انتخاباتی «کالج الکترال» نیز به اندازهای عیان و آشکار است که حتی سران کاخ سفید نیز در ادوار مختلف نسبت به کاستیها و ناکارآمدی آن اذعان کردهاند. سوال اصلی این است: صاحبان چنین ساختار انتخاباتی ضدمردمی، غیرمترقی و مبهمی چگونه به خود اجازه اظهارنظر درباره برگزاری انتخابات در دیگر کشورهای جهان را میدهند؟!
۲- نکته بعد معطوف به نگرانی اصلی غرب در قبال پدیده انتخابات در ایران است. واقعیت امر این است که «جمهوری اسلامی»، یک نظام مردمسالار دینی در مواجهه با روایتسازی غرب از اصل حکمرانی و الگوی «دولت – ملت» تلقی میشود. امامین انقلاب اسلامی صراحتا و قویا بر نقش مردم در روند ایجاد و بقای انقلاب و نظام جمهوری اسلامی تاکید فرموده و گذار موفقیتآمیز کشورمان از بزنگاهها و گلوگاههای مهم طی ۴۵ سال اخیر را معلول همین آگاهی، غیرت و مسؤولیتپذیری مردم عنوان کردهاند.
از این رو تحلیل رفتار مردم در آوردگاههای انتخاباتی، همواره در کانون رصد و تحلیل دیگران (دوستان و دشمنان) قرار داشته است. بنابراین حضور مردم در صحنه دفاع از ایران مقتدر، همواره برای کشور فرصتآفرین و در مقابل، پاشنه آشیل غرب در مواجهه با ملت و نظام محسوب شده و خواهد شد.
۳- رصد دقیق جنگ شناختی دشمن در برهه خاص کنونی (انتخابات مجلس شورای اسلامی) بسیار ضروری است. این جنگ شناختی و تاکتیکی، ۲ رکن اساسی دارد:
*یکی پنهانکاری در قبال واقعیت انتخابات در جوامع غرب و چگونگی و سطح حضور مردم در انتخابات غربی - آمریکایی و ضعف ساختاری و شکلی انتخابات در غرب؛
* و دیگری، تمرکز بر رفتار انتخاباتی مردم ایران و تشویق آنها مبنی بر عدم حضور پای صندوق رای!
🔹 غرب در پیشبرد این بازی هدفمند، از روشهای متعددی از جمله ؛
«سانسور موفقیتهای شکل گرفته و ناامید کردن مردم از آینده»، «غبارآلود کردن فضای کشور و بزرگنمایی مشکلات»، «اعتبارزدایی از مقدسات و هنجارهای عمومی و اجتماعی»، «ترویج الگوهای منحرف شناختی و اخلاقی» و «ترغیب نوجوانان به فردگرایی بازدارنده» استفاده میکند.
🔸راه مواجهه با این روند،چیزی جز «تبیین» «امیدآفرینی» و «آگاهیبخشی» نیست. تجمیع و تبیین حقایق انتخاباتی کشورهایی که مشغول دلسرد و مأیوس کردن ملت و بویژه جوانان ما از حضور پای صندوقهای رای هستند، خود گویای همه چیز برای ملت فهیم و آگاه ما خواهد بود.
* دکتر محمد مهدی ایمانی پور
✅ روشی در تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی
تبیین درست و دقیق دستاوردهای انقلاب اسلامی یکی از مهمترین راهکارهای خنثیسازی جنگ شناختی دشمنان است، در واقع به سبب اهمیتی که دستاوردهای انقلاب اسلامی در پویایی و پایداری نظام جمهوری اسلامی ایران دارد، دشمنان تلاش میکنند با سمپاشیهای روانی- رسانهای یا اصل وجود این دستاوردها را منکر شوند یا آنها را بیارزش و فاقد اهمیت جلوه دهند.
در نقطه مقابل نیز دوستداران انقلاب تلاش میکنند به شیوههای مختلف به ارائه و تبیین این دستاوردها بپردازند. از مهمترین شیوههای رایج برای تبیین نیز ارائه آمار و ارقام مختلف درباره پیشرفتها و تحولات کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه در بعد اقتصادی است؛ شیوهای که اگرچه تا اندازهای راهگشاست، اما با توجه به چالشها و آسیبهایی که هم اکنون در کشور وجود دارد، در برخی موارد با سؤالها و ابهامهایی مواجه میشود، از جمله اینکه اگر رژیم شاه ادامه مییافت، آیا این اندازه پیشرفت نمیکردیم یا اینکه در سالهای بعد از انقلاب، کشورهای دیگر هم پیشرفت داشتهاند؟
🔸پس وجه بارز دستاوردهای انقلاب چیست؟
به اجمال باید گفت که در بحث دستاوردهای انقلاب اسلامی، به هیچ وجه منظور آن نیست که ضعفها، چالشها و آسیبهای موجود دیده نشود یا اینکه در این ۴۵ سال فقط جمهوری اسلامی ایران پیشرفت کرده و در هیچ جایی پیشرفتی رخ نداده است.
نکته اساسی در این زمینه آن است که تحقق دستاوردها ؛
اولاً نسبی بوده، یعنی با وجود تحقق دستاوردها، آسیبهایی هم حادث شده
و ثانیاً تحقق این دستاوردها وابسته به شرایط است که در تبیین دستاوردها باید این موارد را مفروض گرفت.
🔸 نکته اساسی در تبیین دستاوردها
در توضیح نکته اخیر باید گفت که از اساسیترین نکات و بلکه شیوههایی که در تبیین دستاوردهای انقلاب باید به آن توجه کرد، دقت در تغییر زمینه و زمانه است. به عنوان مثال، در ادامه به چند مورد اشاره میشود:
- قبل از انقلاب، جمعیت کشور حدود یکسوم الان بود؛
- قبل از انقلاب، بیش از نیمی از جمعیت کشور سواد نداشتند.
- قبل از انقلاب، حدود ۷۰ درصد جمعیت کشور در روستا زندگی میکردند.
- قبل از انقلاب، میزان مصرف، تجملگرایی و چشموهمچشمی به هیچوجه به اندازه امروز نبود.
- قبل از انقلاب، تعداد رسانهها بسیار محدود بود و آزادی انتشار مطالب مختلف وجود نداشت.
فراتر از همه این موارد، رژیمی کودتایی و دستنشانده بر کشور حاکم بود که در عین سرکوب مردم، غلام حلقه به گوش بیگانگان و ژاندارم آنها در منطقه بود.
بعد از پیروزی انقلاب، وضعیت کشور در همه حوزههای ذکرشده در بالادچار تغییر اساسی شد و متأثر ازهمه این تغییرات،امروزه در کنار افزایش سطح برخورداریهای مردم، سطح آگاهی مردم و امکان مقایسه برای آنها فراهم شده است، به این ترتیب که مردم هم اکنون خود را نه با گذشته، بلکه با کشورهای دیگر مقایسه میکنند.
پیامد این وضعیت، افزایش سطح توقعات مردم و گرفتارشدن مخاطب در پدیدهای است که «احساس محرومیت نسبی» نامیده میشود؛ وضعیتی که بیانگر فاصله میان توقعات و توانمندیهاست. پیامد این وضعیت، شکلگیری احساس نارضایتی است، غافل از آنکه از ابتدای انقلاب تاکنون، سطح برخورداریها هم رشد کرده است و اساساً این انقلاب بود که با ارائه خدمات مختلف، امکان افزایش سطح آگاهی و توانایی مقایسه خود با دیگران را فراهم آورد.
در همین زمینه باید اشاره کرد که وقتی جمعیت کشور حدود سه برابر رشد کرده، شهرنشینی بیشتر شده، نظام نیازهای افراد رشد تصاعدی داشته، طبیعی است که اداره کشور بسی دشوارتر از شرایط و زمانهای باشد که این وضعیت در آن حاکم نبوده است، با این حال وضع کشور در هیچ زمینهای قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست، یعنی به رغم دشواری شرایط، باز انقلاب دستاوردهای قابل دفاعی داشته است.