eitaa logo
کانال استادشیرعلیپور ✅
417 دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
1.5هزار ویدیو
112 فایل
سیاست و عبادت هرگز جدا نیستند. 👈در این کانال می‌توانيد بیانات، اخبار و رویدادهای مربوط به تبیین و نکات مورد تایید را دنبال کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
1ـ دیدگاه‌های مختلف در باب معاد جسمانی الف) حکمای یونان به هیچ روی متعرّض معاد جسمانی نشدند و از اثبات یا نفی آن چیزی نگفتند. معاد در نظر آنان، معاد روح ناطقه است با صفات و کمالات آن؛ یعنی در عهد فلاسفة یونان، معاد جسمانی صریحاً مذهب کسی نبود تا فلاسفه آن را رد یا اثبات کنند. ملاحده و دهریّه نیز روح را از عوارض مادّه می‌‌دانند که با مردن و فنای بدن معدوم می‌‌گردد. بنابراین، هیچ کدام از معاد جسمانی و روحانی را نمی‌‌پذیرند (ر.ک؛ طوسی، 1388: 539 ـ540). ب) جالینوس حکیم و فیلسوف یونانی در امر معاد تردید داشت و متوقّف شد. این تردید او ناشی از شک در باب نفس آدمیان است که آیا نفس یک صورت جسمانی و مولود مزاج طبیعی است که با فساد بدن، مزاج او نیز فاسد شود و معادی نداشته باشد و یا آنکه نفس جوهری مجرّد و روحانی است که بعد از مرگ بدن باقی می‌‌ماند و برای او معادی قابل تصوّر است (ر.ک؛ صدرای شیرازی، 1390: 269ـ270). ج) اکثر متکلّمان و اهل حدیث بر آنند که برای انسان‌ها فقط معاد جسمانی وجود دارد؛ زیرا روح در نزد آنان جِرم و جسم لطیفی است که در بدن انسان ساری است و نه جوهر مجرّد روحانی و مغایر با بدن تا برای او معاد جداگانه‌ای باشد. پس انسان نیز همچون سایر موجودات، موجودی طبیعی است و حشر او نیز جسمانی و طبیعی خواهد بود. گروهی از متکلّمین امکان اعادة معدوم و حصر حقیقت انسان در اجزای اصلی را باور دارند (ر.ک؛ همان: 271). خواجه نصیر‌الدّین طوسی و علاّمه حلّی به هر دو معاد جسمانی و روحانی معتقدند. خواجه مراد از معاد جسمانی را گرد آمدن همة اجزای اصلی متفرّق بدن در قیامت می‌‌داند. آنان اجزای اصلی را از اوّل عمر تا آخر باقی می‌‌دانند (ر.ک؛ طوسی، 1388: 539ـ540). د) بسیاری از فلاسفه و پیروان مشّاء از جمله ابن‌سینا بر این عقیده‌اند که معاد فقط روحانی است؛ زیرا بدن انسان با مرگ از بین می‌‌رود و ترکیب آن و صورت و اعراض آن هم در هم ریخته و از هم می‌‌پاشد و نابود می‌‌گردد و اعاده و معاد برای تن آدمیان معنا ندارد، امّا نفس انسان جوهر مجرّد روحانی است که جاودانه و فناناپذیر است؛ زیرا عدم و نیستی در آن راه ندارد. بنابراین، نفس و روح انسان به عالم آخرت و جهان مجرّدات بازمی‌‌گردد و با مرگ طبیعی تمام تعلّقات او از مادّه و عالم دنیا قطع می‌‌شود (ر.ک؛ ملاّصدرا، 1390: 271). هـ) گروهی از بزرگان حکمت و مشایخ عرفان شریعت اسلام و گروهی از متکلّمان همچون غزّالی، کعبی، راغب اصفهانی و بسیاری از علماء، امامیّه و بزرگان شیعه مانند شیخ مفید، سیّد مرتضی و علاّمه طوسی به هر دو معاد اعتقاد دارند. آنان معتقدند که روح و نفس مجرّد در جهان آخرت به بدن بازمی‌‌گردد. شیخ غزّالی معتقد است که نفس پس از جدایی از بدن دنیوی، در عالم آخرت به بدن دیگر تعلّق می‌‌گیرد و بازگشت اجزاء بدن اوّل را بعید دانسته، بلکه انکار نموده است. وی می‌‌گوید که این تعلّق نفس به بدن در جهان آخرت تناسخ نیست؛ زیرا در بحث معاد همان شخص اوّل بازمی‌‌گردد، ولی در تناسخ شخص دیگر به وجود می‌‌آید. لذا فرق حشر و تناسخ در این است که روح وقتی بار دیگر به بدن تعلّق می‌‌گیرد. اگر از این تعلّق همان شخص اوّل حاصل آید، در واقع، این حشر است و اگر این گونه نبود، تناسخ است. در جایی دیگر نیز می‌‌گوید که روح در عالم آخرت به بدن دیگر، غیر از بدن دنیوی بازگشت دارد و آن بدن اخروی با بدن دنیوی در هیچ یک از اجزاء مشارکت و مشابهت ندارد (ر.ک؛ همان، 1390: 271 و 313ـ314). و) نظر ملاّصدرا دربارة معاد آن است که آنچه در عالم آخرت محشور می‌‌شود، همان انسان با بدن مشخّص و معیّن است که از دنیا هجرت کرده است، نه با بدن مثالی، آن‌ گونه که شیخ اشراق اعتقاد دارد و نه بدن عنصری دیگر، آن گونه که غزّالی معتقد است، بلکه همان انسان با تمام اجزاء پس از مرگ مجدّداً حشر می‌شود، به گونه‌ای که اگر کسی او را ببیند، می‌‌گوید این فرد همان است که در دنیا بود. ملاّصدرا می‌‌گوید بدنی که در روز قیامت محشور می‌‌شود، با هر جسم و مادّه‌ای که باشد، به شرط حفظ شخصیّت و وحدت آن و به اعتبار اینکه بدن فلان شخص است، هرچند تمام اجزای مادّی بدن ذاتاً تغییر کند. پس در حشر، محشور شدن اجزای بدن به اعتبار این است که اجزای بدن و همه همدیگر را می‌‌شناسند، اگرچه اجزای بدن تغییر کرده باشد. پس ملاک حشر بدن، اجزای بدن به لحاظ اجزاء بودن نیست، بلکه حشر بدن به لحاظ بدن فردِ خاص بودن، ملاک است. او همچنین می‌‌گوید که بازگشت شکل، هیئت و اندازة تن و بدن افراد در معاد جسمانی لازم نیست، بلکه یک شکل، هیئت و مقدار با حفظ تشخّص که این همان است، لازم است. او همچنین می‌‌گوید این نفس است که بدن را به مقتضای ذات و حالات خود خلق می‌‌کند و بدن از درون و نهاد نفس متناسب با آنچه در دنیا کسب کرده، ظهور و تجسّم می‌‌یابد. ملاّصدرا معاد جسمانی را در جایی دیگر چنین تبیین می‌‌کند: «نفس پس از جدایی از بدن
سوریه آزاد! این ویدئوهای به رگبار بستن مردم، آشوب و جنگ داخلی و تجاوز اسرائیل به خاک سوریه را بسیار پخش کنید. سوریه آزاد همین است. اینکه اصرار دارند سوریه امروز را در آزادی زندانی ها از زندان‌های مخوف خلاصه کنند خطاست‌. شخص اسد و حزب بعث مساله نیست، مساله خود سوریه است.
💢واقع‌بینی، آرمان‌گرایی، توکل و اعتماد به خدا و در نهایت عقلانیت انقلابی 🔹سخنرانی امروز رهبر معظم انقلاب حتما مهمترین سخنرانی ایشان از طوفان‌الاقصی تا به امروز است. یک سخنرانی اصولی که قواعد نگرش انقلاب اسلامی در حوزه منطقه و بین‌الملل را مشخص می‌کند. ایشان با تبیین جایگاه دشمن در قضایای اخیر، مسئله‌ی برخی عدم تدبیرها و اشتباهات جبهه داخلی را نیز به بهترین وجه تبیین نمودند. یعنی هم به آن خبیث بیرونی و هم به مسائل داخلی به صورت توامان پرداختند. ایشان با پذیرش ضعیف شدن جبهه مقاومت، اقتدار ایران را دوباره مورد تاکید قرار می‌دهند. با وجود انتقاداتی که به بشار اسد دارند و ایرادات او را ذکر می‌نمایند، نسبت به آینده سوریه کاملا امیدوارانه سخن گفته و استدلال این امید را توضیح می‌دهند. 🔸ایشان برای افکار عمومی ایران، به یک جهادگر تبیین تبدیل می‌شوند تا توضیح دهند چرا ایران در سیزده سال گذشته در سوریه حضور داشته و برای آن شهید تقدیم کرده است. سطح و شکل این حضور هم با برخی جزئیات توضیح داده می‌شود تا عموم مردم از واقعیت مطلع باشند. در ادامه نسبت به علت عدم حضور نظامی بیشتر در وقایع اخیر را شرح داده و یک قاعده اساسی را بیان می‌کنند؛ ما مستشار هستیم و نه نیرو و ارتش نظامی برای جنگیدن در یک نقطه‌ی دیگر. ایشان با واقع‌بینی نسبت به فشار بر روی جبهه مقاومت تاکید می‌کنند اما با آرمان‌گرایی و توجه به تجربه تاریخی، نسبت به آثار این فشار نگرشی خاص را شرح می‌دهند که باعث گسترش مقاومت خواهد شد. 🔹رهبر معظم انقلاب با تکیه بر سنن الهی، تجربه تاریخی، اطلاعات و داده‌های واقعی و متقن به بررسی وقایع اخیر می‌پردازند و از هیجان‌زدگی، یاس یا عصبانیت به شدت تحذیر می‌نمایند. نه آرمان‌گرایی فانتزی و نه واقع‌زدگی سازش‌طلبانه در بیان ایشان راهی ندارد. یک آرمان‌گراییِ واقع‌بینانه است که به جامعه تزریق می‌شود تا هم محدودیت‌هایی مانند مسئله آمریکا و رژیم در قضیه‌ی انتقال هوایی مورد نظر باشد و هم آرمان‌خواهی درباره گسترده شدن مقاومت در کل منطقه در دستور کار باشد. ایشان از عبرت و درس وقایع اخیر برای ما سخن می‌گویند تا خلاهای محتمل در نظر گرفته شود. اما در عین‌حال از فرماندهان نظامی تعریف کرده و با مقایسه آنان با ارتشیان سوریه و دوره پهلوی، قدر و قیمت این عزیزان را نشان دهند. یعنی آن افرادی که در ایتا به این عزیزان جان بر کف حمله می‌کنند باید به فکر وضعیت نامطلوب فکری و عقیدتی خود باشند که چرا با خالی کردن دل مردم به ویژه انقلابیون، در حال خیانت به کشور و انقلاب هستند. 🔸باید به آن تحلیل‌گران مثلا انقلابی هم اشاره کرد که در این ایام، انواع تحلیل‌ها مبتنی بر انفعال نظام، دیپلمات شدن نظامیان، اعتماد به آمریکا، سیاه‌نمایی وضعیت آینده، کوتاه آمدن از اصول انقلابی و... را ارائه دادند. رهبر معظم انقلاب پاسخ این افراد را هم به وضوح بیان داشتند و نادانی این افراد را به رخ‌شان کشیدند. در بخشی دیگر، حتی این شکل تحلیل کردن که برای خالی کردن دل مردم صورت می‌گیرد را جرم دانستند. خلاصه اینکه این سخنرانی یکی از ویژه‌ترین بیانات رهبر معظم انقلاب است که در آن جزئیات بسیاری برای تبیین وقایع، سیاست‌ها و شرایط آینده وجود دارد. حتما و قطعا لازم است که تمامی عزیزان انقلابی، صوت 50 دقیقه‌ای آن را به صورت کامل گوش دهند.
💎 غـفـلت از دشـمن! 💠 امام علی علیه‌السلام: ✓ «فريب خوردن كامل، در غافل ماندن از دشمن است». ⁙ «جِماعُ الغُرورِ في الاِستِنامَةِ إلَى العَدُوِّ». 📚 غرر الحكم : ح ٤٧٧٥
اطلاعیه قابل توجه دانشجویان گرامی دروس تفسیر موضوعی امروز شنبه ساعت 14 و ساعت 16 برگزار نمی‌شود
5.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شهید مدافع حرم بابک نوری چرا ما اومدیم سوریه؟
علیهاالسلام 🔹سلام بر اشکت🔹 سلام ما به تو، ای هاجر چهار ذبیح درود ما به تو، ای مریم چهار مسیح... ادب به قامت زهرایی‌ات قیام کند وفا به غیرت عباس تو سلام کند... اگر چه با همه گفتی کنیز زهرایی به چشم آل محمّد عزیز زهرایی تو بعد فاطمه در بیت وحی فاطمه‌ای تو آسمان ادب را همیشه قائمه‌ای به نفس پاک محمّد تو همدمی مادر مسیح عشق و ادب را تو مریمی مادر بهشت شیفتۀ چار لالۀ یاست کلید باب حوائج به دست عبّاست مزار توست کنار مزار چار امام که چار ماهِ تمامت به خون نشست تمام... مگر به گوش، پیام خدا ز غیب شنفت که مادر اسم تو را از نخست فاطمه گفت هزار قافله دل پای‌بست فرزندت نشان بوسهٔ مولا به دست فرزندت... اگر تو نام نبردی ز شاخۀ یاست گریست دیدۀ زهرا برای عبّاست الا تمام وجودت پر از نوای حسین به گریه نایبة‌الزینبی برای حسین روایتِ عطشِ کربلاست در اشکت سلامِ گریه‌کنان حسین، بر اشکت سرودِ زخم گلوی حسین، ورد لبت خلوص زینب و عبّاس در نماز شبت... تو مادر شهدا، همسر علی هستی هزار حیف، غریبانه چشم خود بستی خزان رسید چو بر برگ لالۀ یاست نبود، جعفر و عثمان و عون و عبّاست سپهر و مهر و مه و کوکبت کجا بودند علی، حسین، حسن، زینبت کجا بودند هماره ریخت به رخ از دو دیده، یاقوتت اگر به دوش غریبانه رفت تابوتت دگر به پیکرت آثار تازیانه نبود دگر مراسم تشییع تو شبانه نبود... 📝 🌐 shereheyat.ir/node/1300@ShereHeyat
14.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️🔻وقتی سیدمرتضی راوی فتح یحیی می‌شود! ⚡️، سال‌ها پیش در مستند «روایت فتح»، داستان امروز مقاومت را روایت کرده است!
🌹سنت‌های الهی؛ حامی جبهه مقاومت أُذِنَ لِلَّذينَ يُقاتَلونَ بِأَنَّهُم ظُلِموا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ عَلىٰ نَصرِهِم لَقَديرٌ(حج۳۹) به کسانی که جنگ بر آنان تحمیل گردیده، اجازه جهاد داده شده است؛ چرا‌که مورد ستم قرار گرفته‌اند‌ و خدا بر یاری آنها تواناست. خدا وقتی یک جامعه را یاری دهد، هر اتفاقی بیفتد، نتیجه جنگ معلوم است. الَّذينَ أُخرِجوا مِن دِيارِهِم بِغَيرِ حَقٍّ إِلّا أَن يَقولوا رَبُّنَا اللَّهُ ۗ وَلَولا دَفعُ اللَّهِ النّاسَ بَعضَهُم بِبَعضٍ لَهُدِّمَت صَوامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَواتٌ وَمَساجِدُ يُذكَرُ فيهَا اسمُ اللَّهِ كَثيرًا ۗ وَلَيَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزيزٌ(حج۴۰) همان‌ها که از خانه و شهر خود‌ به‌ناحق رانده شدند، جز اینکه می‌گفتند: «پروردگار ما، خدای یکتاست!» و اگر خداوند بعضی از مردم را به‌وسیله بعضی دیگر دفع نکند، دیرها و صومعه‌ها‌ و معابد یهود و نصارا‌ و مساجدی که نام خدا در آن بسیار برده می‌شود، ویران می‌گردد! و خداوند کسانی را که یاری او کنند (و از آیینش دفاع نمایند) یاری می‌کند؛ خداوند قوی و شکست‌ناپذیر است. جبهه یاری‌دهنده مظلومین‌، یاری خدا را به میدان می‌آورد، قدرت الهی ما‌فوق همه قدرت‌ها‌ست. وَالَّذينَ جاهَدوا فينا لَنَهدِيَنَّهُم سُبُلَنا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنينَ(عنکبوت۶۹) و آنها که در راه ما (با خلوص نیت) جهاد کنند، قطعاًبه راه‌های خود، هدایتشان خواهیم کرد؛ و خداوند با نیکوکاران است. جهاد کنندگان راه خدا، به وسیله خدا به سمت هدف درست هدایت می‌شوند، راه را گم نمی‌کنند، به‌علاوه اراده خدا و معیت و همراهی‌اش را نیز با خود خواهند داشت و چه قدرتی بالاتر از قدرت او‌ست؟ إِنَّ اللَّهَ يُدافِعُ عَنِ الَّذينَ آمَنوا ۗ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ كُلَّ خَوّانٍ كَفورٍ(حج۳۸) خداوند از کسانی که ایمان آورده‌اند، دفاع می‌کند؛ خداوند هیچ خیانتکار ناسپاسی را دوست ندارد! خدای متعال خودش اجازه نمی‌دهد نقشه‌های دشمنان جبهه حق‌ علیه جبهه مومنان محقق شود و پیش برود. وَنُريدُ أَن نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ استُضعِفوا فِي الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثينَ (قصص ۵) ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم! حاکمان و وارثان زمین قطعا و قطعا کسانی هستند که ضعیف نگه داشته شده‌اند و به آنها ظلم شده.
🔹انگیزه قطر چی بود برای حمایت از تروریست‌های سوریه؟ خط لوله گاز قطر-ترکیه که در سال 2009 متوقف شده بود، بار دیگر در دستور کار قرار گرفت.
بیژن عبدالکریمی استاد فلسفه: بسیار جالب است، افکار عمومی در ایران را به سمتی هدایت میکنند که مردم روسری از سر بردارند و علیه حکومت دینی بایستند. همان ها در سوریه افکار عمومی را به سمت گرایش به ریش‌های بلند سلفی هدایت میکنند تا علیه حکومت سکولار بجنگند و یک حکومت سلفی با قوانین اسلامی و سفت و سخت بیاورند. بیاید کمی خودمان را از فریب‌های بزرگ رهایی بدهیم، بشار از آل سعود دیکتاتورتر است یا از آل خلیفه؟ آزادی های سیاسی و اجتماعی اش از عربستان سعودی کمتر است؟ هرآنچه غرب کوشید تا بن سلمان در عربستان اجرا کند، سالها قبل در سوریه وجود داشت، نه دین اجباری بود، نه حجاب. مشروب هم سرو میشد، که البته اکنون اعضای تحریر الشام در حال حمله به فروشگاه های مشروبات الکلی هستند در حلب و باقی شهرهای در دستشان. بین دختر و پسر هم دیوار نبود و... بروید فیلم های سوریه که قبل 2010 در یوتیوب بارگذاری شده اند را ببینید، کشوری زیبا، توریستی، فعال و پویا، که کنسرت های خارجی که الان در عربستان مد شده، در آنجا برگزار میشد... هیچ شباهتی به کشورهای عربی دیگر نداشت، از همه هم سکولارتر بود اما اما و اما، برای اسرائیل یک تهدید بود و غرب این را نمی پذیرد. بحث نه بر سر دین شماست، نه دیکتاتور بودن یا نبودن حکومت شما و نه حتی سکولار یا مذهبی بودن آن... هر کدام از اینها به مقتضای نیاز آنها میتواند برای ما مردم این منطقه زیبا یا زشت جلوه کند. ما مردم خاورمیانه کی میخواهیم به خود بیاییم و دست از بازیچه سیاست‌های غرب و شرق شدن برداریم، خدا میداند. هر روز سازی میزنند و ما هم به هر سازشان آن گونه که می خواهند می رقصیم.