12.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⛔ ماجرای ایران، کشوری که با همه ابرقدرتها جنگیده
🔹️ نبرد با ایران فکر هولناکی است که میتواند نتیجه عکس دهد.
🔹️ ایران در طول تاریخ با همه ابرقدرتهای در اوج جنگیده است...
11.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
🔰 مرگم را برسان!
📍 اگر مسئولیتی به زور بهانسان میدهند ولی از عهده آن بر نمیآیی واگذار کند❗️
〰〰〰〰〰
📚 #سلوک_عاشورایی منزل پنجم
📕 #استقامت_و_پایداری
🏷 جلسه سیزدهم
🎞
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله عليه
@mojtabatehrani
نقد و انتقاد پذیری
امام هادی ع فرمودند إنَّ اللهَ إذَا اَرادَ بِعَبْدٍ خیراً، إذا عُوتِبَ قَبِلَ
هرگاه خداوند، خیر و خوبی بنده ای را بخواهد، او چنان می شود که اگر مورد عتاب و سرزنش قرار گرفت، می پذیرد.( تحف العقول، ص 481)
شرح حدیث:
• گاهی در گفتار و رفتار ما خطا وجود دارد.
• اگر بر خطای خویش اصرار بورزیم، هرگز اصلاح نمی شویم. اما اگر کسی خطا و عیب ما را به ما گفت و ما را بر کار ناپسندی ملامت کرد، بهتر است بپذیریم و عیب خویش را برطرف سازیم.
• از سخنان مشهور امام صادق علیه السلام آن است که فرمود: محبوب ترین دوستانم نزد من کسی است که عیبهای مرا به عنوان هدیه به من بگوید. (تحف العقول، ص 366)
• حالتِ نقذپذیری و قبول نصیحت، بسیار پسندیده است و از نشانه های تواضع است، زیرا افراد متکبّر حاضر نیستند از کسی نصیحت یا انتقادی بشنوند.
• در روایات، عنوانی وجود دارد به نام «قبول النُّصح»؛ یعنی پندپذیری، نقدپذیری، قبول نصیحت. این صفت ستایش شده است. مقدمه ی کمال انسان است و بدون آن خطاهای انسان برطرف نمی شود.
• مسؤولان هم باید با آغوش باز، از انتقادهای سازنده و دلسوزانه ی افراد استقبال کنند، تا بهتر بتوانند خدمت کنند.
• دشمن، یک خوبی دارد و آن این است که عیب های ما را بیان می کند. ما اگر زرنگ باشیم، از همین فرصت برای عیب زدایی و اصلاح خویش باید استفاده کنیم.
• دوستی که خطاهای ما را به ما یادآوری نکند و دلسوزانه تذکّر ندهد، حقّ دوستی را انجام نداده است.
از صحبت دوستی به رنجم که اخلاق بَدَم، حَسَن نماید
کو دشمن شوخ چشم دانا؟ تا عیب مرا به من نماید
بایدها و نبایدهای نقد و انتقاد ازنگاه امام خامنه ای
۱- انتقاد عیارسنجی و نگاه توامان به قوت وضعف است
انتقاد معنایش این است که هر انسانی بنشیند عیارسنجی کند، ببیند نقطهی ضعف کجاست، نقطهی قوّت کجاست؛ بعد ببیند این نقطهی ضعف -اگر میتواند علّتیابی کند، به کجا برمیگردد، سراغ آنجا برود؛ یعنی آن ریشه را پیدا کند، اصل را پیدا کند. اگر این کار انجام شد، درست است"
۲- انتقاد سیاه نمایی نیست/ کوبیدن نیست .
سیاهنمایی هنر نیست؛ اینکه برداریم همینطوری بیهوا، این دستگاه را، آن دستگاه را، این قوّه را، آن قوّه را #بدون_هیچ_تمییزی محکوم کنیم؛ خب هر کسی، هر بچّهای هم میتواند سنگ دستش بگیرد شیشهها را بشکند، #اینکه_هنر_نیست. هنر این است که انسان، منطقی حرف بزند، #منصفانه حرف بزند، برای خاطر هوای نفْس حرف نزند، برای خاطر جهات شخصی حرف نزند، برای خاطر قدرتیابی حرف نزند، خدا را در نظر داشته باشد."
۳ - انتقاد عیب جویی نیست!
انتقاد اگر معنایش عیبجویی است، این نه چیز خوبی است، نه خیلی هنر زیادی میخواهد، نه خیلی اطّلاعات میخواهد؛ بلکه انسان با بیاطّلاعی، بهتر هم میتواند انتقاد کند... انتقاد به معنای عیبجویی، اصلاً هیچ لطفی ندارد. شما بنشین از بنده عیبجویی کن، من هم از شما عیبجویی کنم؛ چه فایدهای دارد؟ نقد، یعنی عیارسنجی؛ یعنی یک چیز خوب را آدم ببیند که خوب است، یک چیز بد را ببیند که بد است. اگر این شد، آن وقت نقاط خوب را که دید، با نقاط بد جمعبندی میکند، آنگاه از جمعبندی باید دید چه حاصل میشود." "نقد را با عیبجوئی و با عصبانیت و با بهانهگیری نباید اشتباه کرد"
۴- بیان انتقادی با بدبین کردن مردم یا گستردن بدبینی در فضای عمومی فرق میکند؛ باید واقعاً دلسوزانه باشد."
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 صبح جمعه است ...
یادی کنیم از سخن شهید زین الدین در مورد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
21.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️ الجزیره بررسی کرد: دلایل مذهبی - تاریخی صهیونیست ها برای اشغال کرانه باختری رود اردن
🎥 در پی حمله جدید ارتش صهیونیستی به کرانه باختری رود اردن شبکه ماهواره ای الجزیره در گزارشی به اهمیت «جایگاه استراتژیک کرانه باختری در اعتقادات مذهبی صهیونیستها» پرداخته و نقش این اعتقادات در تداوم تجاوز و اشغالگری آنها در این منطقه را رمزگشایی کرده است.
✍ این کلیپ با ترجمه فارسی را چند بار با دقت ببینید.
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
یکی از مباحث مهم موضوع هویت ملی یک کشور است. هویت عبارت است از مجموعه نگرشها، ویژگیها و روحیات که یک فرد را از دیگران متمایز میکند.
رهبر معظم انقلاب، تأکید دارند: «یکی از وظایف ما این است که متوجّه به «خود»، به «خودی خود»، باشیم. ملّت ایران هویّت خود را بایستی فراموش نکند؛ اگر هویّت خود را فراموش کرد، ضربه خواهد خورد، سیلی خواهد خورد، عقب خواهد ماند»(۱۵/ ۰۹/ ۱۴۰۲؛
ایران ما، دارای یک هویت دو لایه ملی و اسلامی دارد؛ مانند مولکول آب که از پیوند اکسیژن و هیدروژن ایجاد میشود.
یکی از اشکالات بزرگ دوره پهلوی این بود که قصد داشت این هویت ایرانی را منحلّ کند و میخواست ایران باستان را در مقابل باورهای اسلامی قرار بدهد و با این تناقضنمایی، اساس هویت ایرانی را متزلزل و نابود نماید.
در حالی که این دو عنصر ملیت و اسلامیت، دو مؤلفه در طول هم هستند و تفکیک آنها از هم، در واقع از بین رفتن آن هویت را به دنبال خواهد داشت؛ مثل اینکه با تفکیک عناصر مولکول آب - یعنی اکسیژن و هیدروژن- از یکدیگر، دیگر آبی وجود نخواهد داشت؛ و هر کدام از این دو عنصرِ گازی، به هوا میروند.
یکی از بزرگترین خدمات انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی، همین حفظ هویت ایرانی بود. انقلاب اسلامی نه تنها اشتباه پهلوی را به سر جایش برگرداند؛ بلکه این هویت را ایجاد تمدن نوین اسلامی و بازاحیای آرمان امت اسلامی تبدیل نموده است.
اما آن چیزی که این دو عنصر را در طول تاریخ به یکدیگر گره زد و بین آنها پیوندی ناگسستنی ایجاد کرد، حضور وجود مبارک، نازنین و نورانی حضرت امام رضا علیه السلام در ایران بود. با تشریففرمایی امام رضا علیه السلام، هویت ایرانی تقویت شد و شیعهخانه اهل بیت علیهم السلام شد:
به تبعیت هجرت ایشان به ایران، بسیاری از امامزادگان و سادات و همچنین اصحاب و شاگردان مبرز و درجه اول ائمه اطهار علیهم السلام به ایران نقل مکان نمودند وباعث گسترش فرهنگ اسلام ناب بودند. منظور از اسلام ناب، اسلام با قرائت ثقلینی است.
ثانیا استقرار مضجع شریف و نورانی حضرت امام رضا علیه السلام در یکی از اقصی نقاط جغرافیایی ایران بزرگ، بین مرزهای جُغراسیاسی(ژئوپلیتیک) و باورهای اراداتمندانه پیوند ایجاد شد؛ و انگیزه حفظ و نگهدای مکان حرم امام رضا علیه السلام در داخل خطه ایران، موجب حفظ و تثبیت تمامیت ارضی سرزمین ایران شد.
🌀 بیاطلاعی عموم مسلمانان و حتی شیعیان از ماجراهای زمان پیامبر
🖋 امام خامنهای
🏴 ما شیعیان و همچنین عموم مسلمانان از تاریخ اسلام، مخصوصاً آن مقداری که مربوط به ماجراهای «زمان پیغمبر» است، اطّلاع درست و دقیقی نداریم؛ یعنی تاریخ و تاریخ اسلام در میان ما جدّی گرفته نشده است. این بخش از تاریخ خیلی حائز اهمیت است.
〰〰〰〰〰
✅ منتظر پادپخش مصطفی (تاریخ تحلیلی زندگی پیامبر صلی الله علیه و آله) باشید.
📆 انشاءالله ۱۵ شهریور اولین قسمت پادپخش مصطفی برای شنیدن شما مخاطبین عزیز منتشر خواهد شد.
#مصطفی
#تاریخ_انبیا
📻 رادیو مناهج همراه شماست👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2812674312C2b3579343e
🔴 مسموم شهید شدن #پیامبر_اکرم "صلوات الله علیه و آله" در #بیان_علمای_شیعه
۱- #شيخ_مفيد رضوان الله علیه:
رسول خدا صلی الله علیه و آله در روز دوشنبه بیست و هشت صفر در مدينه در حالى كه مسموم شده بود، از دنيا رفت.[۱]
۲- #شيخ_طوسى رضوان الله علیه:
محمد بن عبد الله (صلى الله عليه وآله)... در روز دوشنبه بیست و هشت صفر سال دهم هجرى در حالى از دنيا رفت كه مسموم شده بود.[۲]
۳- #شیخ_طبرسی رضوان الله علیه:
به همین دلیل است که مسلمانان اعتقاد دارند، علاوه بر فضیلت نبوت که به پیامبر (صلی الله علیه و آله) هدیه شده، ایشان به فوز شهادت نیز نائل آمده اند.[۳]
۴- ابن فتال نیشابوری رضوان الله علیه:
بدان که رسول الله صلی الله علیه و آله روز بیست و هشت صفر سال یازده هجری در سن شصت و سه سالگی در حالی که مسموم بود در مدینه، از دنیا رفت. وگفته می شود که وفات آن حضرت در ماه ربیع الاول بوده، در حالی که قول اول معتمد است.[۴]
۵- #علامه_حلى رضوان الله علیه:.
محمد بن عبد الله (صلى الله عليه وآله)... در روز دوشنبه بیست و هشت صفر سال دهم هجرى در حالى از دنيا رفت كه مسموم شده بود.[۵]
۶- محمد بن علی اردبیلی رضوان الله علیه:
روز دوشنبه، بیست و هشت صفر سال دهم هجرى در حالى از دنيا رفت كه مسموم شده بود. در حالی که شصت و سه سال داشت. مادرش آمنه دختر وهب بن عبد مناف بود.[۶]
🔻۷- #علامه_مجلسی " رضوان الله علیه " :
روز دوشنبه، بیست و هشت صفر سال دهم هجرى در حالى از دنيا رفت كه مسموم شده بود.[۷]
📚[۱]- المقنعة، صفحه ۴۵۶.
📚[۲]- تهذيب الأحكام في شرح المقنعة، ج۶، ص۳.
📚[۳]- مجمع البيان في تفسير القرآن، ج۹، ص۱۵۶.
📚[۴]- روضة الواعظين و بصيرة المتعظين، جلد ۱، صفحه ۷۱.
📚[۵]- تحرير الأحكام الشرعية على مذهب الإمامية، جلد ۲، صفحه ۱۱۸.
📚[۶]- جامع الرواة وإزاحة الاشتباهات عن الطرق والاسناد، جلد ۲، صفحه ۴۶۳.
📚[۷]- ملاذ الأخيار في فهم تهذيب الأخبار، ج۹
.
♻️ نگوئید پیامبر اسلام
اصلاح يک تعبیر نادرست در مورد رسول خدا(ص)
آقای حاج آقـا رضـا صـدر میفرمود: «برای نـام بـردن پیامبر خاتم حضرت محمّد (ص) از تعبيـر رایـج «پیامبر اسلام» استفاده نکنید؛ زیرا از ابداعات مستشرقان و مخالفان اسلام است که رسالت آن حضرت را قبول ندارند و ایشان را تنها پیامبر مسلمانان میدانند.
بهتر است ما از تعابیری نظیر:
«خاتم الأنبياء»
«پیامبر خاتم»
«رسـول خدا»
«رسـول الله»
و مانند آن استفاده کنیم که در آن شهادت ضمنی به رسالت آن حضرت است.»
مرحوم علّامه حاج سیّد محمّد علی روضاتی نیز در لزوم اصلاح این تعبیر ناصواب چنین نگاشته است: «اجازه فرماييـد ايـن مـطـلـب عقیدتی مهم را عرض کنم که در این روزها بسیار میخوانیم و میشنویم که از حضرت ختمی مرتبت (ص) تعبیر به «پیغمبر اسلام»، «پیغمبر گرامی اسلام»، «رسول گرامی اسلام» میشود، در صورتی که این تعبیر درستی نیست و آنچه در قرآن کریم یاد شده «محمد رسول الله»، «و لكن رسول الله و خاتم النبيين» است و در اذان میگوییم «اشهد أن محمداً رسول الله».
در حقیقت حضرتش «شارع مقدس اسلام» است نه «رسول اسلام» که این تعبیر را دشمنان آن حضرت و اسلام یعنی شیاطین کفار، ابداع و اختراع کرده و به دست مستشرقانشان و به زبان گویندگانشان به کار میبرند و رواج میدهند، چه آنها قبول ندارند و منکرند که آن حضرت رسول خدا باشد، اما «پیامبر اسلام» و «رسول اسلام» معنای دیگری دارد که با باور آنان هیچگونه منافاتی ندارد.
اگر ما مسلمانان هم که آن حضرت را رسـول الله و فرستاده خدا میدانیم از روی غفلت و عدم تأمل حضرت رسالت پناه را «رسول اسلام» و «پیامبر اسلام» بنامیم، دشمنان را تأیید و شاد کردهایم.
و نیز باید بگویم که رواج این تعبیر خطا از همین نیم قرن اخیر است، آن هم در بلاد اسلامی ایران و الا تا حدود ۱۳۰۰ شمسی در هیچ کتاب و نشریه اسلامی به فارسی یا عربی چنین چیزی مشهود نیست و در بلاد عرب زبان هم از آن اثری دیده نمیشود.
پس باید با این پدیده ناروا مقابله و ناآگاهان را بیدار کرد. حضرت ختمی مرتبت (صلى الله عليه و آله) را اسماء و القاب خاصه توقیفی است که در کتب سیره و حدیث یاد شده است، از جمله در کتاب شریف «كشف الغمة» محدث اربلی و کتب علّامه مجلسی و محدّث قمی (رضوان الله عليهم)، مع الأسف آنها همه فراموش گردیده و امروزه بیشتر از آن لفظ اختراعی موذیانه دشمنان دین استفاده و به کار برده میشود.
سالها قبل، مرحوم ادیب فاضل محقّق آقا سیّد کریم امیری فیروزکوهی مقالتی در همین زمینه به تفصیل نوشت و در مشهد مقدّس منتشر فرمود، اما غفلت اذهان مانع اثر قاطع گردید. (در پرتو روضات، صص ۳۲۴ - ۳۲۵)
✍️جرعهای از دریا ؛ ج ۴ ص ۶۴۵