فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 صبح جمعه است ...
یادی کنیم از سخن شهید زین الدین در مورد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
21.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️ الجزیره بررسی کرد: دلایل مذهبی - تاریخی صهیونیست ها برای اشغال کرانه باختری رود اردن
🎥 در پی حمله جدید ارتش صهیونیستی به کرانه باختری رود اردن شبکه ماهواره ای الجزیره در گزارشی به اهمیت «جایگاه استراتژیک کرانه باختری در اعتقادات مذهبی صهیونیستها» پرداخته و نقش این اعتقادات در تداوم تجاوز و اشغالگری آنها در این منطقه را رمزگشایی کرده است.
✍ این کلیپ با ترجمه فارسی را چند بار با دقت ببینید.
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
یکی از مباحث مهم موضوع هویت ملی یک کشور است. هویت عبارت است از مجموعه نگرشها، ویژگیها و روحیات که یک فرد را از دیگران متمایز میکند.
رهبر معظم انقلاب، تأکید دارند: «یکی از وظایف ما این است که متوجّه به «خود»، به «خودی خود»، باشیم. ملّت ایران هویّت خود را بایستی فراموش نکند؛ اگر هویّت خود را فراموش کرد، ضربه خواهد خورد، سیلی خواهد خورد، عقب خواهد ماند»(۱۵/ ۰۹/ ۱۴۰۲؛
ایران ما، دارای یک هویت دو لایه ملی و اسلامی دارد؛ مانند مولکول آب که از پیوند اکسیژن و هیدروژن ایجاد میشود.
یکی از اشکالات بزرگ دوره پهلوی این بود که قصد داشت این هویت ایرانی را منحلّ کند و میخواست ایران باستان را در مقابل باورهای اسلامی قرار بدهد و با این تناقضنمایی، اساس هویت ایرانی را متزلزل و نابود نماید.
در حالی که این دو عنصر ملیت و اسلامیت، دو مؤلفه در طول هم هستند و تفکیک آنها از هم، در واقع از بین رفتن آن هویت را به دنبال خواهد داشت؛ مثل اینکه با تفکیک عناصر مولکول آب - یعنی اکسیژن و هیدروژن- از یکدیگر، دیگر آبی وجود نخواهد داشت؛ و هر کدام از این دو عنصرِ گازی، به هوا میروند.
یکی از بزرگترین خدمات انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی، همین حفظ هویت ایرانی بود. انقلاب اسلامی نه تنها اشتباه پهلوی را به سر جایش برگرداند؛ بلکه این هویت را ایجاد تمدن نوین اسلامی و بازاحیای آرمان امت اسلامی تبدیل نموده است.
اما آن چیزی که این دو عنصر را در طول تاریخ به یکدیگر گره زد و بین آنها پیوندی ناگسستنی ایجاد کرد، حضور وجود مبارک، نازنین و نورانی حضرت امام رضا علیه السلام در ایران بود. با تشریففرمایی امام رضا علیه السلام، هویت ایرانی تقویت شد و شیعهخانه اهل بیت علیهم السلام شد:
به تبعیت هجرت ایشان به ایران، بسیاری از امامزادگان و سادات و همچنین اصحاب و شاگردان مبرز و درجه اول ائمه اطهار علیهم السلام به ایران نقل مکان نمودند وباعث گسترش فرهنگ اسلام ناب بودند. منظور از اسلام ناب، اسلام با قرائت ثقلینی است.
ثانیا استقرار مضجع شریف و نورانی حضرت امام رضا علیه السلام در یکی از اقصی نقاط جغرافیایی ایران بزرگ، بین مرزهای جُغراسیاسی(ژئوپلیتیک) و باورهای اراداتمندانه پیوند ایجاد شد؛ و انگیزه حفظ و نگهدای مکان حرم امام رضا علیه السلام در داخل خطه ایران، موجب حفظ و تثبیت تمامیت ارضی سرزمین ایران شد.
🌀 بیاطلاعی عموم مسلمانان و حتی شیعیان از ماجراهای زمان پیامبر
🖋 امام خامنهای
🏴 ما شیعیان و همچنین عموم مسلمانان از تاریخ اسلام، مخصوصاً آن مقداری که مربوط به ماجراهای «زمان پیغمبر» است، اطّلاع درست و دقیقی نداریم؛ یعنی تاریخ و تاریخ اسلام در میان ما جدّی گرفته نشده است. این بخش از تاریخ خیلی حائز اهمیت است.
〰〰〰〰〰
✅ منتظر پادپخش مصطفی (تاریخ تحلیلی زندگی پیامبر صلی الله علیه و آله) باشید.
📆 انشاءالله ۱۵ شهریور اولین قسمت پادپخش مصطفی برای شنیدن شما مخاطبین عزیز منتشر خواهد شد.
#مصطفی
#تاریخ_انبیا
📻 رادیو مناهج همراه شماست👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2812674312C2b3579343e
🔴 مسموم شهید شدن #پیامبر_اکرم "صلوات الله علیه و آله" در #بیان_علمای_شیعه
۱- #شيخ_مفيد رضوان الله علیه:
رسول خدا صلی الله علیه و آله در روز دوشنبه بیست و هشت صفر در مدينه در حالى كه مسموم شده بود، از دنيا رفت.[۱]
۲- #شيخ_طوسى رضوان الله علیه:
محمد بن عبد الله (صلى الله عليه وآله)... در روز دوشنبه بیست و هشت صفر سال دهم هجرى در حالى از دنيا رفت كه مسموم شده بود.[۲]
۳- #شیخ_طبرسی رضوان الله علیه:
به همین دلیل است که مسلمانان اعتقاد دارند، علاوه بر فضیلت نبوت که به پیامبر (صلی الله علیه و آله) هدیه شده، ایشان به فوز شهادت نیز نائل آمده اند.[۳]
۴- ابن فتال نیشابوری رضوان الله علیه:
بدان که رسول الله صلی الله علیه و آله روز بیست و هشت صفر سال یازده هجری در سن شصت و سه سالگی در حالی که مسموم بود در مدینه، از دنیا رفت. وگفته می شود که وفات آن حضرت در ماه ربیع الاول بوده، در حالی که قول اول معتمد است.[۴]
۵- #علامه_حلى رضوان الله علیه:.
محمد بن عبد الله (صلى الله عليه وآله)... در روز دوشنبه بیست و هشت صفر سال دهم هجرى در حالى از دنيا رفت كه مسموم شده بود.[۵]
۶- محمد بن علی اردبیلی رضوان الله علیه:
روز دوشنبه، بیست و هشت صفر سال دهم هجرى در حالى از دنيا رفت كه مسموم شده بود. در حالی که شصت و سه سال داشت. مادرش آمنه دختر وهب بن عبد مناف بود.[۶]
🔻۷- #علامه_مجلسی " رضوان الله علیه " :
روز دوشنبه، بیست و هشت صفر سال دهم هجرى در حالى از دنيا رفت كه مسموم شده بود.[۷]
📚[۱]- المقنعة، صفحه ۴۵۶.
📚[۲]- تهذيب الأحكام في شرح المقنعة، ج۶، ص۳.
📚[۳]- مجمع البيان في تفسير القرآن، ج۹، ص۱۵۶.
📚[۴]- روضة الواعظين و بصيرة المتعظين، جلد ۱، صفحه ۷۱.
📚[۵]- تحرير الأحكام الشرعية على مذهب الإمامية، جلد ۲، صفحه ۱۱۸.
📚[۶]- جامع الرواة وإزاحة الاشتباهات عن الطرق والاسناد، جلد ۲، صفحه ۴۶۳.
📚[۷]- ملاذ الأخيار في فهم تهذيب الأخبار، ج۹
.
♻️ نگوئید پیامبر اسلام
اصلاح يک تعبیر نادرست در مورد رسول خدا(ص)
آقای حاج آقـا رضـا صـدر میفرمود: «برای نـام بـردن پیامبر خاتم حضرت محمّد (ص) از تعبيـر رایـج «پیامبر اسلام» استفاده نکنید؛ زیرا از ابداعات مستشرقان و مخالفان اسلام است که رسالت آن حضرت را قبول ندارند و ایشان را تنها پیامبر مسلمانان میدانند.
بهتر است ما از تعابیری نظیر:
«خاتم الأنبياء»
«پیامبر خاتم»
«رسـول خدا»
«رسـول الله»
و مانند آن استفاده کنیم که در آن شهادت ضمنی به رسالت آن حضرت است.»
مرحوم علّامه حاج سیّد محمّد علی روضاتی نیز در لزوم اصلاح این تعبیر ناصواب چنین نگاشته است: «اجازه فرماييـد ايـن مـطـلـب عقیدتی مهم را عرض کنم که در این روزها بسیار میخوانیم و میشنویم که از حضرت ختمی مرتبت (ص) تعبیر به «پیغمبر اسلام»، «پیغمبر گرامی اسلام»، «رسول گرامی اسلام» میشود، در صورتی که این تعبیر درستی نیست و آنچه در قرآن کریم یاد شده «محمد رسول الله»، «و لكن رسول الله و خاتم النبيين» است و در اذان میگوییم «اشهد أن محمداً رسول الله».
در حقیقت حضرتش «شارع مقدس اسلام» است نه «رسول اسلام» که این تعبیر را دشمنان آن حضرت و اسلام یعنی شیاطین کفار، ابداع و اختراع کرده و به دست مستشرقانشان و به زبان گویندگانشان به کار میبرند و رواج میدهند، چه آنها قبول ندارند و منکرند که آن حضرت رسول خدا باشد، اما «پیامبر اسلام» و «رسول اسلام» معنای دیگری دارد که با باور آنان هیچگونه منافاتی ندارد.
اگر ما مسلمانان هم که آن حضرت را رسـول الله و فرستاده خدا میدانیم از روی غفلت و عدم تأمل حضرت رسالت پناه را «رسول اسلام» و «پیامبر اسلام» بنامیم، دشمنان را تأیید و شاد کردهایم.
و نیز باید بگویم که رواج این تعبیر خطا از همین نیم قرن اخیر است، آن هم در بلاد اسلامی ایران و الا تا حدود ۱۳۰۰ شمسی در هیچ کتاب و نشریه اسلامی به فارسی یا عربی چنین چیزی مشهود نیست و در بلاد عرب زبان هم از آن اثری دیده نمیشود.
پس باید با این پدیده ناروا مقابله و ناآگاهان را بیدار کرد. حضرت ختمی مرتبت (صلى الله عليه و آله) را اسماء و القاب خاصه توقیفی است که در کتب سیره و حدیث یاد شده است، از جمله در کتاب شریف «كشف الغمة» محدث اربلی و کتب علّامه مجلسی و محدّث قمی (رضوان الله عليهم)، مع الأسف آنها همه فراموش گردیده و امروزه بیشتر از آن لفظ اختراعی موذیانه دشمنان دین استفاده و به کار برده میشود.
سالها قبل، مرحوم ادیب فاضل محقّق آقا سیّد کریم امیری فیروزکوهی مقالتی در همین زمینه به تفصیل نوشت و در مشهد مقدّس منتشر فرمود، اما غفلت اذهان مانع اثر قاطع گردید. (در پرتو روضات، صص ۳۲۴ - ۳۲۵)
✍️جرعهای از دریا ؛ ج ۴ ص ۶۴۵
*«عالم آل محمّد، مولانا علیّبن موسی ٱلرّضا علیهما ٱلسّلام»* میفرمایند:
*«لَاٰ یَکُونُ ٱلْمُؤْمِنُ ! مُؤْمِنَاً حَتّیٰ تَکُونَ فِیٖهِ ثَلَاٰثُ خِصَاٰلٍ: سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ، وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِیِّهِ، وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِیِّهِ، فَأَمَّا ٱلْسُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَکِتْمانُ سِرِّهِ، وَ أَمَّا ٱلْسُّنَّةُ مِنْ نَبِیِّهِ فَمُدَاٰرَاةُ ٱلْنَّاٰسِ، وَ أَمَّا ٱلْسُّنَّةُ مِنْ وَلِیِّهِ فَٱلْصَّبْرُ فِیِ ٱلْبَأْسَاٰءِ وَ ٱلْضَّرَّاٰءِ.»*
*«مؤمن ! مؤمن واقعی نیست، مگر آن که سه خصلت در او باشد، سنّتی از پروردگارش و سنّتی از پیامبرش و سنّتی از امامش، امّا سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است، امّا سنّت پیغمبرش، مدارا و نرمخوئی با مردم است، امّا سنّت امامش، صبر کردن در زمان تنگدستی و پریشانحالی است.»*
(أمالی شیخ صدوق، ج ۱، ص ۳۳۹)
{تسبیحات *«حضرت زهراء سلامُ ٱلله علیها»* ازمصادیق ذکرکثیر}
*«یاحیُّ یا قیُّوم»*
*«شهادت غریبانه و مظلومانهٔ مولانا ثامنُألحُجج، حضرت امام علیّبن موسی ٱلرّضا علیه آلافُ ٱلتّحیّة و ٱلثّناء را به حضور قدسی قطب عالم امکان، حضرت ولیّ عصر عجّل ٱللّٰه تعالیٰ فرجهُ ٱلشّریف أرواحنا فداه، شیعیان و موالیان حضرات آل ٱللّٰه علیهم صلواتُ ٱللّٰه تعزیت و تسلیت عرض میکنم.»*
🔴 شهادت پاداش قرائت سوره کهف در شب های جمعه
🔵 امام صادق علیهالسّلام فرمودند:
🌕 هر کس سوره کهف را در شبهای جمعه قرائت نماید، به مرگ شهادت از دنیا خواهد رفت یا اینکه خداوند او را شهید مبعوث خواهد کرد و در روز قیامت در صف شهدا خواهد بود.
📚 ثواب الاعمال، ص ۱۰۷
📍زیارت امام حسین علیه السلام از راه دور📍
🔸عَنْ مِسْمَعٍ عَنْ یُونُسَ بْنِعَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ حَنَانٍ عَنْ أَبِیهِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع یَا سَدِیرُ تَزُورُ الْحُسَیْنَ ع فِی کُلِّ یَوْمٍ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ لَا قَالَ فَمَا أَجْفَاکُمْ قَالَ فَتَزُورُونَهُ فِی کُلِّ جُمْعَةٍ قُلْتُ لَا قَالَ فَتَزُورُونَهُ فِی کُلِّ شَهْرٍ قُلْتُ لَا قَالَ فَتَزُورُونَهُ فِی کُلِّ سَنَةٍ قَالَ قُلْتُ قَدْ یَکُونُ ذَلِکَ قَالَ یَا سَدِیرُ مَا أَجْفَاکُمْ لِلْحُسَیْنِ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَلْفَیْ أَلْفِ مَلَکٍ شُعْثاً غُبْراً یَبْکُونَهُ وَ یَزُورُونَهُ لَا یَفْتُرُونَ وَ مَا عَلَیْکَ یَا سَدِیرُ أَنْ تَزُورَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع فِی کُلِّ جُمْعَةٍ خَمْسَ مَرَّاتٍ أَوْ فِی کُلِّ یَوْمٍ مَرَّةً قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ بَیْنَنَا وَ بَیْنَهُ فَرَاسِخُ کَثِیرَةٌ فَقَالَ لِی اصْعَدْ فَوْقَ سَطْحِکَ ثُمَّ الْتَفِتْ یَمْنَةً وَ یَسْرَةً ثُمَّ تَرْفَعُ رَأْسَکَ إِلَی السَّمَاءِ ثُمَّ تَنْحُو نَحْوَ الْقَبْرِ فَتَقُولُ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ تُکْتَبُ لَکَ زَوْرَةً وَ الزَّوْرَةُ حَجَّةٌ وَ عُمْرَةٌ.
💠امام صادق علیه السلام به سدیر فرمودند:
♻️ای سدیر آیا قبر حسین علیه السلام را هر روز زیارت می کنی؟ سدیر میگوید عرض کردم فدایت شوم نه، فرمودند: چقدر شما جفا می کنید. آیا پس در هر ماه او را زیارت می کنی؟ عرض کردم: خیر فرمودند: آیا پس در هر سال او را زیارت می کنی: عرض کردم گاهی اوقات چنین می شود، فرمودند: ای سدیر چقدر شما به حسین علیه السلام جفا می کنید.
🔰مگر نمی دانی که خداوند هزار هزار فرشته ژولیده موی و غبار گرفته دارد که گریه می کنند و امام حسین علیه السلام را زیارت می کنند و هرگز خسته نمی شوند و هیچ باک و رنجی بر تو نیست.
🔹 ای سدیر در هر جمعه 5 مرتبه و در هر روز یک مرتبه قبر امام حسین علیه السلام را باید زیارت بکنی. عرض کردم: فدایت شوم میان ما و او فرسخ های بسیاری است.
❇️حضرت فرمودند: بر روی پشت بام خانه ات برو، پس توجهی به جانب راست بعد چپ بنما پس سرت را بلند کن و بسوی آسمان پس رو کن بسمت قبر امام حسین علیه السلام و بگو "السلام علیک یا اباعبدلله السلام علیک و رحمة الله و برکاته" که برایت بدین خاطر یک زیارت نوشته می شود، این زیارت یک حج و یک عمره است سدیر گفت: چه بسیار که این فرمایش را در هر ماه بیش از بیست مرتبه انجام می دادم.
📚منبع: وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۴۹۳
📜 آبرو برای چه میخواهم؟!
✏️ انفاق، نه به ثروت، كه به توانايى ما بستگى دارد.جايى كه برادر من توان قرض ندارد و اعتبار ندارد، من كه توانايى دارم و اعتبارش را دارم، به قرضكردن سزاوارترم.
✏️ او با اين قرض، كمرش مىشكند و فكرش مشغول مىشود؛ اما من كه وسيعتر و قوىترم، نه كمرم مىشكند و نه فكرم مشغول مىشود، حداكثر از آبرويم مايه بگذارم...
✏️ خب، چه اشكالى دارد؟ مگر آبرو را براى چه مىخواهم؟ آبرويى كه كارى را از پيش نبرد و گرهاى نگشايد، نبودنش بهتر.
✏️ يكى از بزرگان از ثروتمندى ارادتمند، بيش از يك ميليون تومان قرض گرفته بود و به بيچارهها رسانده بود.
هنگام احتضار آن بزرگمرد، اين ثروتمند در بالينش نشسته بود و به كار خود فكر مىكرد كه با اينهمه پول، چه خواهم كرد و چه خواهند كرد. در اين فكر بود كه اشكهاى آن بزرگ او را به خود آورد. پرسيد: چرا ناراحت هستيد؟ چرا اشك مىريزيد؟ بزرگمرد، آرام، با زبانى كه مرگ رفتهرفته رمقش را مىگرفت، گفت: اكنون من بر حق وارد مىشوم و او از نعمتهايى كه به من داده، بازخواست خواهد كرد.
اگر از من بپرسد، تو اعتبار داشتى كه دو ميليون قرض بگيرى و اين پولى بود كه آنها مىدادند و صدمه نمىخوردند و آخرسر هم مىتوانستند با ما حساب كنند، من چه جواب بدهم؟
ثروتمند به خود آمد كه اين مرد از اعتبارش مسئول است و من از دارايىام مسئول نيستم؟!
📄 برشی از کتاب
📚انفاق
🔘اخبار با ذهن ما چه میکند؟
▪️وقتی غذایی پرحجم و متضاد، سیستم گوارش انسان را بهم میریزد، این حجم هلههولههای خبری نیز ذهن و مغر آدمی را از هم گسیخته میکند! بیتردید، شکل و محتوای هر خبری، بر سلامت روانی ما تاثیرگذار است. تاثیرات مستقیم بر روحیه ما و در نتیجه، تفکر و رفتار ما تغییر میکند.
▪️تکرار روزانه اخبار، بویژه درباره موضوعات و وقایعی که امکان اثرگذاری از طرف فرد بر روی آن نیست، بالاخره او را منفعل میکند. این اخبار چنان فرد را تحت فشار میگذارد که در نهایت، دچار یک جهانبینی بدبینانه، بیاحساس، نیشدار و جبری میشود! عنوانی که از آن به «بیپناهی اکتسابی» یا Learned Helplessness یاد می شود!
▪️همراه با حالاتی چون:
▫️افزایش هیجانات کاذب
▫️قضاوت های سطحی و ناصحیح
▫️دوری از دنیای واقعی و انزواطلبی
▫️فاجعه سازی و بزرگنمایی از وقایع
▫️خلاصهخوانی و بیتوجهی به مطالب عمیق و در نهایت «کم عمق شدن اندیشهها»
▫️تاثیر پذیری افراطی از اطلاعات ارسالی از منبع خبر
▫️افزایش امکان ابتلا به برخی از مشکلات روانپزشکی چون: ترس، اضطراب، افسردگی و پرخاشگری
▫️تحریک مفرط منطقه Limbic مغز و ترشح مواد بیوشیمایی که در نهایت موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن میشود. به عبارتی، بدن همیشه خود را در وضعیت استرس مزمن احساس میکند.
چه باید کرد؟
▫️انتخاب آگاهانه خبر و پرهیز از دانلود هر بسته صوتی یا تصویری
▫️مدیریت زمان حضور در فضای مجازی
▫️توجه به فعالیت های هدفمند در دنیای واقعی(بویژه: فعالیتهای ورزشی، هنری و اجتماعی)
▪️بشدت مراقب اعتیاد خبری باشید
هدایت شده از دفتر قم مؤسسه انقلاب اسلامی
13950314_15799_128k.mp3
5.76M
🔰باید پنج شاخص انقلابیگری را در خودمان ایجاد کنیم
🔸برای انقلابی بودن شاخصهایی وجود دارد. من پنج شاخص را در اینجا ذکر میکنم. البتّه بیش از اینها میشود خصوصیّاتی را گفت لکن من فعلاً پنج شاخص برای انقلابیگری ذکر میکنم که ما باید سعی کنیم در خودمان این پنج شاخص را ایجاد کنیم و حفظ کنیم، هرجا هستیم.
🔸شاخص اوّل، پایبندی به مبانی و ارزشهای اساسی انقلاب.
🔸شاخص دوّم، هدفگیری آرمانهای انقلاب و همّت بلند برای رسیدن به آنها که آرمانهای انقلاب و اهداف بلند انقلاب را در نظر بگیریم و همّت برای رسیدن به آنها داشته باشیم.
🔸شاخص سوّم، پایبندی به استقلال همهجانبهی کشور، استقلال سیاسی، استقلال اقتصادی، استقلال فرهنگی -که مهمتر از همه است- و استقلال امنیّتی.
🔸شاخص چهارم، حسّاسیّت در برابر دشمن و کار دشمن و نقشهی دشمن و عدم تبعیّت از او، که البتّه باید دشمن را شناخت، نقشهی او را فهمید و از تبعیّت دشمن سر باز زد.
🔸شاخص پنجم، تقوای دینی و سیاسی که این بسیار مهم است.
🔸این پنج شاخص اگر در کسی وجود داشته باشد، قطعاً انقلابی است؛ حالا درجات انقلابی بودن، همانطور که عرض کردیم، مختلف است.
🗓بیانات در مراسم بیست و هفتمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمهالله) ۱۳۹۵/۰۳/۱۴
#معارف_انقلاب
@qom_khamenei_ir
🔺يادگار دو ماه عزاداری
«فَلا مالاًبَذَلُْتمُوهُ وَلانَفْساً خاطَرْتُم ْبِها»
این دو کلمه را حاصل و نتیجهٔ جلسات این دو ماه قرار دهید و آن را به خاطر بسپارید؛ آن را نوشته و همراه خود داشته باشید که در آخرین روز ماه صفر ۱۴۳۰ این دو جمله را از امام حسین علیهالسلام یادگاری گرفتیم که: «لا مالاً بَذَلُْتمُوهُ وَ لانَفْساً خاطَرْتُمْ بِها لِلَّذى خَلَقَها»
وظیفهٔ شما این بوده که در راه اسلام حتی دست از مال خود برداشته و در این راه بدهید نه آن که خدای نخواسته وارد این راه شده که مالی کسب نمایید، مدل ماشین خود را بالا برده، یا خانهای بزرگتر تهیه نموده، و یا سفرهای خارجی خود را افزایش داده باشید!.
#امام_حسين عليهالسلام میفرمایند: نه پولى خرج كردهايد و نه جان را در راه آن كه آن را آفريده به خطر انداختهايد و درحالیکه وظیفه شما این بوده است که آنچه دارید در این راه بدهید. اگر باغی يا ملکی به شما ارث رسیده در این راه خرج نمایید؛ در باغ خود مسجدی بنا سازید، به دیگران نیز کاری نداشته باشید که آیا این کار را میکنند یا نه؟!
تو در این لباس آمدهای که به اسلام رونق ببخشی و به جای پیامبر (صلی الله علیه و آله) و ائمه معصوم (علیهم السلام) نیابت نمایی!.
۸۷٫۱۲٫۸
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هزار نکتهٔ باریکتر ز مو این جاست
نه هر که سر بتراشد قلندری داند،
این تصویر کارنامهی حسن روحالامین، نقاش و طراح برجسته کشورمون هست.
استاد روحالامین این تصویر رو منتشر کرده و براش متنی نوشته که واقعا خواندنی و پرنکته است.
توصیه میکنم حتما متن زیر رو بخونید
👇👇
🔴 غافل!
نوشته حسن روحالامین
زمستان سال۱۳۷۶ بود، کلاس دوم راهنمایی بودم، در مدرسهای که مدیر به اصطلاح خوشفکری داشت که در اواسط سال تحصیلی اومده بودن بر اساس نمرهی امتحانات، انضباط و کارنامهی شبانهای هر شب که توسط والدین پر میشد (که در اون مثلاً ساعت خواب بعد از ساعت ۹ تخلف محسوب میشد) به دانشآموز درجه و رتبه میدادند.
به این صورت که دانشآموز عالی و درسخون و پسر خوب میشد (ساعی) دانشآموزی که مستعد بود و محتاج به تلاشی بیشتر میشد (کوشا) و زبالههای مدرسه هم میشدند (غافل) پس چی شد؟
بهترتیب شأنیت: ساعی، کوشا، غافل.
پس از تعیین سطح توسط شورای مدرسه شما کارت خودت رو باید به جلوی لباست با سنجاق وصل میکردی و اگر جوری قرار میگرفت که دیده نمیشد تخلف محسوب میشد! مثل پلاک ماشین، حالا شما حساب کنید نوجوونی که عرض شونش ۴۵ سانته یک کارت پرسشدهی مثلا ً ۱۸ سانتی رو روی سینهش که سطح و شأن اجتماعیش رو نشون میداد باید نگه میداشت.
من توی درجهبندی توی دستهی (غافل) قرار گرفتم. روزهای اول خیلی باهاش کلنجار رفتم تا دیده نشه، مثلاً پشت کارت غافل کارت دانشآموزیم رو میذاشتم و میچرخوندمش به سمت کارت دانشآموزی تا کمتر آبروریزی بشه که اینجا هم با برخورد خشن ناظم مواجه میشدم که چرا کارتت پیدا نیست ...
چند هفته گذشت دیدم نمیشه باید خودم رو از این ذلت نجات بدم با کلی تلاش و زود خوابیدن و چند امتحان نمره بالاتر گرفتن شایستهی درجهی کوشا شده بودم که وقتی رفتم برای تعویض کارت کسی پاسخگو نبود، متوجه شدم که سیاست عوض شده رتبهبندی این جوری شده بود؛
به ترتیب از عالی به نازل: (ممتاز) (ساعی) (کوشا)
اینجوری عملاً همون غافل محسوب میشدم.
این خاطرات رو مدتها بود میخواستم بگم. یک بار یادمه توی مدرسه دارالفنون، دوستانی از آموزش و پرورش محبت کرده بودند و برای من نکوداشتی گرفته بودند. با لوح کاغذ A4 و از من خواستن که بیام بالا و صحبت کنم. من حوصله نداشتم ولی برای اینکه نگن متکبری، رفتم اونجا و گفتم زمانی که من بچه بودم و به مدرسه میرفتم هیچ احساس احترامی دریافت نمیکردم. از دم در مدرسه که وارد میشدم در سطل اشغال، تخته سیاه، میزها، معلم، دانشآموزها، همه و همه بهم با زبون بیزبون میگفتن خاک بر سرت کنن، ریاضی بلد نیستی، زبانت خوب نیست، دیکته بلد نیستی، اما هیچ وقت کسی نیومد بگه چقدر خوب طراحی میکنی حتی معلم هنر!
حالا شماها هر چی به من بگید استاد هنرمند فلان و چنان من، همون حرفای بچیگیم رو باور دارم همون خاک بر سرت رو!
آدمها در کودکی همان آدمهای بزرگسالیان با تجربهی کمتر.
وقتی در اول دوران حیات من رو به اسمی بخوانی من با همون اسم خودم میشناسم. تصویر پست هم کارنامه سال آخر هنرستان من هست، سال ۱۳۸۲
و حالا در سن نزدیک به چهل سالگی وقتی یه نفر تحقیرم میکنه و نادیدهام میگیره برام یادآور دوران نوجوانی و باورهای پایهای هست که توی اون دوران به مغز استخونم رسوخ کرد و به خودم میگم در گوشی راست میگه ...
باسلام
⭕️ این وصیتنامه را بیستبار بخوانید!
▶️ رهبر معظم انقلاب:
یک جوانِ پُرشورِ مؤمنِ ازجانگذشتهی سبزواری، شهید ناصر باغانی، وصیّتنامه دارد. او یک جوانِ در سنین حدود بیست سال است. جا دارد که انسان آن وصیّتنامهاش را ده بار بخواند، بیست بار بخواند! بنده مکرّر خواندهام.
📝 گزیدهای از وصیتنامه شهید ۱۹ ساله، ناصرالدین باغانی
🔹اینجانب ناصرالدین باغانی بندهی حقیر در درگاه خداوندم. چند جملهای را به رسم وصیت مینگارم:
🔸سخنم را دربارهی عشق آغاز میکنم.
ما را به جرم عشق موأخذه میکنند. گویا نمیدانند که عشق گناه نیست! امّا کدام عشق؟
🔹خداوندا، معبودا، عاشقا، مرا که آفریدی عشق به پستان مادر را به من یاد دادی، امّا بزرگتر شدم و دیگر عشق اولیه مرا ارضاء نمیکرد، پس عشق به پدر ومادر را در من به ودیعت نهادی. مدتی گذشت، دیگر عشق را آموخته بودم امّا به چه چیز عشق ورزیدن را نه!
🔸به دنیا عشق ورزیدم به مال و منال دنیا عشق ورزیدم. به مدرسه عشق ورزیدم. به دانشگاه عشق ورزیدم، امّا همهی اینها بعدِ مدت کمی جای خود را به عشق حقیقی و اصیل داد یعنی عشق به تو. (یَومَ لا یَنْفَعُ مال وَلا بَنُون ) فهمیدم که وقتی شرایط عوض شود یَفِرّالْمرءَ مِنْ اَخیهِ و صاحِبَتهِ و بَنیهِ و اُمّهِ وَاَبیهِ، پس به عشق تو دل بستم.
🔹بعد از چندی که با تو معاشقه کردم یکباره به خود آمدم و دیدم که من کوچکتر از آن هستم که عاشق تو شوم و تو بزرگتر از آن هستی که معشوق من قرار گیری.
🔸فهمیدم در این مدت که فکر میکردم عاشق تو هستم اشتباه میکردهام، این تو بودی که عاشق من بودهای و من را میکشاندهای!
🔹اگر من عاشق تو بودم باید یکسره به دنبال تو میآمدم. ولیکن وقتی توجه میکنم میبینم که گاهی اوقات در دام شیطان افتادهام ولی باز مستقیم آمدهام؛ حال میفهمم که این تو بودهای که به دنبال بندهات بودهای، و هرگاه او صید شیطان شده، تو دام شیطان را پاره کردهای و هر شب به انتظار او نشستهای تا بلکه یک شب او را ببینی.
🔸حالا میفهمم که تو عاشق صادق بندهات هستی، بنده را چه، که عاشق تو بشود؛ عَنقا شکار کرکس نشود دام باز گیر.
🔹آری تو عاشق من بودی و هر شب مرا بیدار میکردی و به انتظار یک صدا از جانب معشوق مینشستی. اما من بدبخت ناز میکردم و شب خلوت را از دست میدادم و میخوابیدم! اما تو دست بر نداشتی و آنقدر به این کار ادامه دادی تا بالاخره منِ گریز پای را به چنگ آوردی و من فکر میکردم که با پای خود آمدهام
🔸وه چه خیال باطلی! این کمند عشق تو بود که به گردن من افتاده بود. مرا که به چنگ آوردی به صحنهی جهادم آوردی، تا به دور از هر گونه هیاهو با من نرد عشق ببازی. من در کار تو حیران بودم و از کرم تو تعجب میکردم.
🔹آخر تو بزرگ بودی و من کوچک؛ تو کریم بودی و من لئیم؛ تو جمیل بودی و من قبیح؛ تو مولا بودی و من شرمنده از این همه احسان تو بودم...
🔻امّا شهادت چیست؟
🔸آن هنگام که رزمندهای مجاهد، بسوی دشمن حق میرود و ملائک به تماشای رزم او مینشینند و شیطان ناله بر میآورد و پای به فرار میگذارد و ناگهان غنچهای میشکفد، آن هنگام را جز شهادت چه نام میتوانیم داد؟
🔹شهادت خلوت عاشق و معشوق است .شهادت تفسیر بردار نیست. ای آنانی که در زندان تن اسیرید، به تفسیر شهادت ننشینید که از درک قصۀ شهادت عاجزید. فقط شهید میتواند شهادت را درک کند.
🔸شهید کسی نیست که ناگهان به خون بغلتد و نام شهید به خود گیرد. شهید در این دنیا قبل از این که به خون بتپد، شهید است. و شما همچنان که شهیدان را در این دنیا نمیتوانید بشناسید و بفهمید، بعد از وصلشان نیز نمیتوانید درکشان کنید. شهید را شهید درک میکند. اگر شهید باشید شهید را میشناسید و گرنه آئینۀ زنگار گرفته، چیزی را منکعس نمیکند که نمیکند.
🔹برخیزید و فکری به حال خود بکنید که شهید به وصال رسیده است و غصه ندارد. شهیدان به حال شما غصه میخورند، و از این در عجبند و حیرت میکنند که چرا به فکر خود نیستید!
🔸به خود آیید و زندان تن را بشکنید. قفس را بشکنید و تا سر کوی یار پرواز کنید و بدانید که برای پرواز ساخته شدهاید نه برای ماندن در قفس! این منزل ویران را رها کنید و به ملک سلیمان در آیید...
🌷شادی روح همه شهیدان صلوات
🌺《اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدً وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم》🌺
⚫️واپسين سفارشهاي امام حسن عسکري به جامعة شيعيان
#امام_حسن_عسکري(ع) در جملاتي که گويا #واپسين_سفارشهاي ايشان به جامعه پيروان بوده است؛ نکات بسيار مهمي را به شيعيان گوشزد ميکند؛ نکاتي که ميتوان گفت همه ابعاد زيست اسلامي و #سبک_زندگي شيعيان را پوشش ميدهد: ابعاد عبادي و غيرعبادي؛ فردي و اجتماعي، معاشرتهاي خانوادگي و همسايگي و شهروندي و بين المذاهبي و امثال آن را
◾️أوصِيكُمْ؛ شما را وصيت ميکنم به:
1.بِتَقْوَى اللَّهِ؛ تقواي الهي را مراعات کنيد؛
2.وَ الْوَرَعِ فِي دِينِكُمْ؛ مواظب دين خود باشيد؛
3.وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ؛ براي خدا کار و تلاش کنيد؛
4.وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ؛ سخن راست بگوييد؛
5.وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ إِلَى مَنِ ائْتَمَنَكُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ؛ امانت را به کسي که شما را امين کرده است، برگردانيد، چه نيکوکار باشد و چه فاجر.
6.وَ طُولِ السُّجُودِ؛ سجدههاي طولاني کنيد.
7.وَ حُسْنِ الْجِوَارِ فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ ص؛ همسايهداران خوبي براي همسايگانتان باشيد که پيامبر به اين مبعوث شد (سفارش پيامبر بود)
8.صَلُّوا فِي عَشَائِرِهِمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ؛ (دربارة مخالفان و منکران ولايت اهل بيت. شما را سفارش ميکنم که) در ميان آنان نماز بخوانيد؛ در تشييع جنازة آنان حاضر شويد؛ به عيادت بيمارانشان برويد و حقوقشان را ادا کنيد.
🔸«فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ إِذَا وَرِعَ فِي دِينِهِ وَ صَدَقَ فِي حَدِيثِهِ وَ أَدَّى الْأَمَانَةَ وَ حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النَّاسِ قِيلَ هَذَا شِيعِيٌّ فَيَسُرُّنِي ذَلِكَ؛ زيرا وقتي کسي از شما در دينش پارسايي بورزد و در سخنش راستگو باشد و امانت را ادا کند و با مخالفان و مردم، اخلاق نيک داشته باشد، گفته ميشود که اين شيعه است و همين مرا شاد ميکند.
9.اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا زَيْناً وَ لَا تَكُونُوا شَيْناً؛ پرواي خدا را داشته باشيد و زينت [ما] باشيد و ماية ننگ [ما] نشويد.
10.جُرُّوا إِلَيْنَا كُلَّ مَوَدَّةٍ وَ ادْفَعُوا عَنَّا كُلَّ قَبِيحٍ فَإِنَّهُ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ حُسْنٍ فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ سُوءٍ فَمَا نَحْنُ كَذَلِكَ لَنَا حَقٌّ فِي كِتَابِ اللَّهِ وَ قَرَابَةٌ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ تَطْهِيرٌ مِنَ اللَّهِ لَا يَدَّعِيهِ أَحَدٌ غَيْرُنَا إِلَّا كَذَّابٌ؛ محبتها را به سوي ما جلب کنيد و زشتيها را از ما دور کنيد؛ زيرا هر چه از خوبي در حق ما گفته شود، ما اهل آنيم؛ و هر عيبي به ما نسبت دهند ما چنان نيستيم. ما را در کتاب خدا حقي است و با رسول خدا پيوندي و از جانب خدا طهارت و عصمتي؛ هيچکس غير از ما چنين ادعايي نميکند؛ جز دروغگو.
11.أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ؛ فراوان ياد خدا کنيد؛
12.وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ؛ فراوان در انديشه مرگ باشيد؛
13.وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ؛ فراوان قرآن تلاوت کنيد؛
14.وَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ ص فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ عَشْرُ حَسَنَاتٍ؛ و فراوان بر پيامبر خدا صلوات بفرستيد؛ چرا که صلوات بر رسول الله ده حسنه دارد.
15.احْفَظُوا مَا وَصَّيْتُكُمْ بِهِ؛ وصيت و سفارش مرا به خاطر بسپاريد.
🖐و أَسْتَوْدِعُكُمُ اللَّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَيْكُمُ السَّلَامَ. شما را به خدا ميسپارم و بر شما سلام ميفرستم.
یک #خبر ساده، یک #پیام مهم
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: از سال ۱۴۰۸ تا سال ۱۴۱۲ (بازه چهار ساله) تعداد #دانشآموزان از ۱۷ میلیون نفر به ۱۲ میلیون نفر کاهش می یابد!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 داستان #کریدور_زنگزور به زبان بسیار ساده
تحولات فی مابین ارمنستان و آذربایجان چه ربطی به ما داره؟!
غلبه سیاست بر فرهنگ
سفر تبلیغی دکتر #میثم_مطیعی به کشور تایلند به پایان رسید. باید متشکر بود یا منتقد؟ شاید هم هیچکدام! مرور کنیم. دو انتقاد و در اصل حاشیه سازی پیرامون این سفر تبلیغی وجود داشت: ۱. چرا تایلند ۲. هزینه بلیط و اقامت از کجا آمده
هر دو پرسش فرعی توسط دکتر مطیعی پاسخ داده شد. حتما می دانید در کشور ما دهها سازمان و نهاد وجود دارند که در سال بودجه کلان دریافت میکنند تا در عرصه بین المللی فعالیت فرهنگی داشته باشند. فعالیت هم دارند در اعیاد، محرم، جشن های ملی و سایر رویدادهای تقویمی ما. سخنران، خواننده، مداح، دانشگاهی میفرستند تا در فلان کشور هفته فرهنگی و یا امثالهم برگزار کنند. ردیف بودجه دارند. سفر مطیعی ذیل این سازمانهای مسول نبوده است. شبیه این سفرها را در سالهای اخیر مهدی رسولی هم داشته است. با این حال پرسش باقی می ماند: اهل فن و رسانه با اینکه از جزییات و شیوه برگزاری این سفرهای تبلیغی اطلاع دارند چرا آن حجم از حاشیه را جهت دهی کردند تا اصل فراموش شود؟ چون در کشور ما سیاست بر فرهنگ غلبه دارد. شاید درست تر این باشد که سیاست زدگی بر فرهنگ غالب است. هر عرصه ای میتواند به محل نزاع و انتقام گیری تبدیل شود. تا زمانی که اذهان سیاست زده بخواهند اهل فرهنگ را تحلیل کنند اولویت بر تلافی جویی به نفع قوم و قبلیه خود است!
پرسش دیگری پا برجاست. حال فرض کنیم اساسا حاشیه های اخیر شکل نمیگرفت، فایده و ضرورت این سفر چه بود؟ چه خروجی و ارزشی دارد؟ ما با دو بال و نقطه ثقل قدرت روبرو هستیم. این دو قابل تفکیک نیستند. اسلام و ایران. اگر #علیرضا_قربانی به اروپا یا کانادا برود و در آنجا با اجرای سنتی و هنرمندانه خود فرهنگ ایرانی را تبلیغ کند جای تقدیر دارد حتی اگر برای او درآمدزایی شخصی داشته باشد. اگر مطیعی و نظیر او که در سالهای اخیر توانسته اند با زبان مداحی نقاط اشتراک با مسلمانان و شیعیان پیدا کنند و از حد حسینیه های شهرهای خودمان فراتر روند، این دیپلماسی فرهنگی برای ما تولید قدرت نرم میکند. آمریکایی ها درباره دیپلماسی عمومی تعریف کوتاهی دارند: تسخیر قلوب و تغییر اذهان. آمریکا با هالیوود با ادل در موسیقی، با ستارگانی که از آنان حمایت میکنند البته بدون حضور مستقیم دولت(در پوشش موسسات غیردولتی) برای این کشور قدرت نرم تولید میکنند. اینجا فرهنگ به کمک قدرت یک کشور می آید. ارزش های غربی و آمریکایی برای تسخیر بازارهای جهان از همین قدرت نرم بهره می برند. نقطه مقابل استعمار فرهنگی غربی، همین منطق است. ابزار خودشان علیه خودشان استفاده شود.
#علیرضا_زادبر
https://eitaa.com/Politicalhistory
🟢پرهیز از «تمایلات خوارکننده»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸بخشی از هویت وجودی انسان، تمایلات و خواستههای بیشمار غریزی و غیرغریزی اوست.
🔹یکی از مهمترین وظایف تربیتی و تهذیبی، تربیت تمایلات و مدیریت خواستههای نفسانی است.
♦️این تمایلات و غرایز نفسانی همانطور که میتوانند وسیلهای برای کمال و تعالی باشند، میتوانند موجبات انحطاط و سقوط آدمی را هم فراهم کنند! و همانطور که این تمایلات را میتوان در مسیری به کار گرفت که مایه عزت و سربلندی فردی و اجتماعی شوند؛ میتوان با آنها به گونهای معامله کرد که مایه خواری و ذلت فردی و اجتماعی شوند.
🔶انتظاری که از یک انسان مؤمن میرود این است که در مدیریت تمایلات و خواستههای خود به گونهای عمل کند که از آنها به عنوان ابزارهایی در خدمت تعالی و سعادت و عزت دنیوی و اخروی خود استفاده کند.
♦️این توصیه #امام_حسن_عسکری علیه السلام است که میفرماید، مؤمن باید تمایلات خود را در مسیر تعالی و عزت سامان دهد و بسیار زشت است که یک انسان مؤمن، تحت مدیریت امیال و خواستههای نفسانی خوارکننده قرار بگیرد:
«ما أقبَحَ بالمُؤمِنِ أن تكونَ لَهُ رَغبَةٌ تُذِلُّهُ»
#غرایز
#امیال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدارحمتت کنه....
کتابهای برگزیده برای هفته دفاع مقدس
(به مناسبت هفته دفاع مقدس)
پاییز آمد
(خاطرات فخرالسادات موسوی همسر سردار شهید احمد یوسفی)
اثر: گلستان جعفریان؛ نشر: سوره مهر
بسیاری از اوقات، شهدا را کلیشهای معرفی کرده و میکنند و هروقت حرف از خاطرات زندگی آنها میشود توقع میرود یک موجود خیالی، دستنیافتنی و ازآسمانآمده معرفی شود که انگار هیچوقت زندگی عادی و روزمره نداشته است، برای همین تصور جامعه از شهید یک شخص معصوم عاری از هر گناه و اشتباه است، درحالیکه چنین نیست و شهدا هم مثل سایر آدمهای شهر زندگی عادی داشته و در روزمرگی کاملاً معمولی به سر میبردند، شاید خیلیهایشان حتی اهل نماز شب یا مستحبات نبودند و در همین کوچهوبازار زندگی میکردند، آرزوهایی داشتهو اشخاصی بریده از دنیا و مادیات نبودهاند. در کتاب «پاییز آمد» به زندگی خصوصی خانم موسوی و شهید یوسفی، آشنایی و عشق آنها پرداخته میشود، اتفاقی که در کتابهای مشابه کمتر رخ میدهد.
بریدهای از کتاب پاییز آمد
گزیده کتاب پاییز آمد: سی و پنج سال میگذرد؛ اما هنوز پاییز که میآید نمیدانم از آتش مهری که بر جانم انداخته غمگین باشم یا مسرور. به برگهای زیبا و رنگارنگ مینگرم؛ با من سخن میگویند: زیبایی مرگ ما از زیبایی زندگی ماست… آری… پاییز برای من بغضی تمام نشدنی دارد. تب و لرزی است که حس آشنایش گرمابخش وجود من است. هنوز و همیشه نگاهم شور دیدنش را میریزد و مرا بر سر دوست داشتنیترین دوراهی ماندن و رفتن رها میکند. اصلا پاییز هار من است، وقتی شکوفه میزند زخمهای دلم در خزان فصلها… او به من آموخت هر آمدنی رفتنی دارد؛ اما زیبا رفتن کار پاییز است.
مجید بربری
زندگی داستانی حر مدافع حرم شهید مجید قربانخانی
نشر: دارخوین
کتاب مجید بربری (پناه حرم)، روایتگر زندگی شهید مجید قربانخانی است که به حر مدافعان حرم شهرت یافت زیرا تا یک سال قبل از شهادتش، مسیر زندگی کاملا متفاوتی از سرنوشت خود داشت.
مجید قربان خانی جوانی ۲۸ ساله و اصطلاحا دهه هفتادی بود که در سفر اربعین سال ۱۳۹۳، دچار تحول شد و از مسیر پیشین خود توبه کرد. کتاب شهید قربانخانی را خانم کبری خدابخش دهقی نویسندگی کرده است و انتشارات دارخوین آن را منتشر نموده است.
خلاصه کتاب مجید بربری
توبه… از حر ریاحی تا مجید قربانخانی! کتاب مجید بربری مجموعهای از خاطرات شهید مدافع حرم مجید قربانخانی است. کسی که لات محل بود و همیشه در جیبش چاقو بود! کسی که روی دستش خالکوبی داشت! کسی که قهوه خانهای داشت که پاتوق لاتهای محل بود برای صرف قلیان! اما زمانی که نام حضرت زینب را شنید، توبه کرد و حر زمان خود شد؛ حر مدافعان حرم…. داستان زیباییست روایت این کتاب! داستانهایی که نشان میدهد چرا مجید قصه ما توبهای کرد که خداوند او را در راه حفاظت از حریم حرم عمه سادات قرار داد. داستانهایی که زندگی یک لات بچه پایین شهر را از دوران مجید بربری تا شهید مجید قربانخانی روایت می¬کنند…
هواتو دارم
روایت زندگی شهید مدافع حرم مرتضی عبداللهی
تازهترین اثر نویسنده کتاب یادت باشد. نشر: شهید کاظمی
کتاب هواتو دارم دربردارنده روایت زندگی شهید مدافع حرم مرتضی عبداللهی است. وی متولد ۹ اسفند سال ۱۳۶۶ در تهران بود؛ جوانی باهوش، بامحبت و صادق. در «تیر اندازی» تبحر خاصی داشت.
دورههای مختلف «راپل»، «غواصی» و «پاراگلایدر» را با موفقیت طی کرده بود. مرتبه دوم برای دفاع از حریم اهل بیت (علیهم السلام) به سوریه رفته بود که در ۲۳ آبان ماه سال ۹۶ به شهادت میرسد.
در بخشی از کتاب میخوانیم:
شروع کرد تک تک اعضای خانواده را به من سپرد، خانواده خودش که تمام شد شروع کرد به سفارش اعضای خانواده من، منتظر بودم بین همه این حرفها سفارشی هم برای خودم داشته باشد ولی چیزی نگفت، همه را که به من سپرد از روی صندلی بلند شد، با همان چشمهای اشک بار به مرتضی گفتم: با معرفت پس من چی، منو به کی میسپری؟
لبخند آرامی زد و گفت: نگران نباش، بهت قول میدم، خودم همه جا، همه وقت، هر طوری هم که بشه هواتو دارم…
معبد زیر زمینی
اثر: معصومه میر ابوطالبی؛ انتشارات: جمکران
کتاب «معبد زیرزمینی» داستان یک نوجوان است که در تلاشی گاهی موفق و گاهی ناموفق، برای یافتن شخصیت واقعی خود است. الیاس از طعنههای داییاش خسته شده و از این حجم مقایسه و تحقیر به ستوه آمده. الیاس که حس تنهایی و سرخوردگی او را احاطه کرده، درتلاش است که نظر دیگران را نسبت به خود تغییر دهد. او زیر خاک و انتهای چاه به دنبال پرواز است. از طرفی حمایتهای مادرش او را معذب کرده و او میکوشد تا نشان دهد که بچه ننه نیست.
زندگی بر وفق مرادش نبود تا اینکه حاجغلامحسین مقنی از قم مهاجرت کرده و به روستای الیاس نقل مکان میکند. آشنایی با حاجغلامحسین برای الیاس دری باز میشود به دنیایی دیگر، دنیایی که شهامت و شجاعت شاخصه اصلی آن است.
در
برشی از کتاب معبد زیرزمینی میخوانیم:
چند وقت بود سنگ قبر پدر را ندیده بودم. ندیده بودم که از وسط شکاف خورده و از نوشتههایش چیزی پیدا نیست. نسیم خنکی میوزید میخواست یاد مردهها بیندازد که چند روز دیگر پاییز است. مردهها کاری به پاییز ندارند. مردهها روزگار را با
خودشان بردهاند زیر خاک هیچ کس توی قبرستان نبود نشستم کنار خاک پدر و پاهایم را ولو کردم مسخره است که با یک سنگ حرف بزنم اما کلمات خودشان آمدند. اگه بتونم با حاجی غلامحسین برم اون موقع شاید دایی دست از سرم برداره. شاید صدیقه بفهمه منم آدمم. بابا ببین.... و جای سوختگی را به سنگ نشان دادم.
بیست سال و سه روز
زندگی مدافع حرم سیدمصطفی موسوی (مدافعان حرم ۱۲)
اثر: سمانه خاکبازان؛ انتشارات: روایت فتح
کتاب بیست سال و سه روز؛ سیدمصطفی موسوی، جلد دوازدهم از مجموعه مدافعان حرم و نوشته سمانه خاکبازان است که در انتشارات روایت فتح به چاپ رسیده است.
انتشارات روایت فتح که در زمینه چاپ کتابهای دفاع مقدس، خاطرات شهدا و ادبیات پایداری فعالیتهای گستردهای دارد، از زیرمجموعههای بنیاد فرهنگی روایت فتح است. بنیاد فرهنگی روایت فتح متولی جشنوارههای بینالمللی فیلم مقاومت، جشنواره تئاتر مقاومت، جشنواره هنر مقاومت است و در حوزههای تئاتر و هنرهای نمایشی، مستند، سینما، هنرهای تجسمی، ادبیات و رسانه فعالیت دارد.
در بخشی از کتاب میخوانیم:
سید مصطفی لبخندی زد و به امضایی که آقا سید پای برگه میانداخت، نگاه کرد و گفت: «به مامان نگو. باشه؟» آقا سید نگاهی به چهره خندان پسرش انداخت و گفت: «حالا که امضا کردم و خیالت راحت شد، بگو چرا آن قدر اصرار داری بری؟ برو دانشگاه. درس بخون. الآن مملکت ما به آدمهای تحصیل کرده بیشتر احتیاج داره. جنگ حالا حالاها هست.»
چهره سید مصطفی جدی و لحنش جدیتر شد. نگاهی به چشمان آرام پدر انداخت و گفت: «شاید جنگ حالاحالاها تموم نشه؛ اما ممکنه من عوض بشم. هیچ تضمینی نیست که پنج سال دیگه، دو سال دیگه که درس من تموم شد، اون موقع هم همین آدم باشم.»
آخرین فرصت
گذری بر زندگی شهید علی کسایی به روایت همسر شهید
اثر: سمیرا اکبری؛ انتشارات: به نشر آستان قدس رضوی
شهیدعلی کسایی، مربی و مسئول عقیدتی سیاسی مرکز پیاده ارتش شیراز بود و نویسنده برای نگار این داستان به سراغ همسر وی رفته است و این کتاب حاصل ماهها مصاحبه و گفتگوی او با خانم قافلانکوهی همسر شهید علی کسایی است.
«آخرین فرصت» روایت زندگی سراسر عشق و ایمان خانم قافلانکوهی و شهید علی کسایی با روایت خواب عجیب دختر دوم خانواده قافلانکوهی به نام رفعت در شیراز آغاز میشود و با برگزاری مراسم خاستگاری این شهید و ازدواج این دو خواندنیتر میشود و در خلال کتاب نیز اتفاقات زندگی ساده وعاشقانه خانواده شهید کسایی درشهر شیراز روایت میشود. شهید علی کسایی جوانمرد انقلابی و مربی آموزشهای سیاسی و مذهبی است که در ۱۴ آذر ۱۳۳۴ مصادف با عید غدیر در شیراز به دنیا آمد، در سن ۲۵ سالگی ازدواج کرد که خطبه عقدشان توسط امام خمینی(ره) جاری و مراسم ساده عروسیشان نیز در روز عید غدیر برگزار شد. علی کسایی که زندگیاش را وقف آموزش، تفسیر قرآن و نهج البلاغه و آرمانهای انقلاب اسلامی کرده بود، در روز عروسیاش دعا کرد تا خداوند شهادتش را هم روز عید غدیر قرار دهد.
این کتاب را علاوه بر مرور خاطرات دوران زندگی و رزمندگی شهید علی کسایی، میتوان تاریخ شفاهی دوران انقلاب و جنگ ایران و عراق دانست که در قالب رمانی جذاب؛ «صمیمیت و سادهزیستی»، «احترام به والدین»، «عشق به همسر و فرزند»، «صبر و ایثار»، «توجه به بیتالمال و حقالناس»، «عفت و حیا» و «فداکاری و شهادت» را زیبا و هنرمندانه به تصویر کشیده است.
در بخشی از این کتاب میخوانید:
«علی اینقدر به زبان عربی مسلطه که راحت آزمون کارپردازان حج رو قبول شد. میتونست تا ده سال بدون هیچ خرجی بره مکه و حقوق هم بگیره، اما فقط همون سال اول رفت که حج واجبش بود. سال بعد مافوقش، حاج آقا فاطمی، با رفتنش مخالفت کرد و گفت حضورش تو ارتش بیشتر لازمه. علی هم دیگه انصراف داد. حاج آقا فاطمی وقتی فهمید خیلی تعجب کرد چطور تونسته از همچین موقعیت لذت بخشی بگذره. هرکسی نظری در مورد حرفهای محمود داد و من با خودم فکر کردم، بعد از هفت سال زندگی با علی، هنوز خیلی چیزها را نمیدانم.»سمیرا اکبری که نگارش «آخرین فرصت» را فرصت ناب زندگیاش میداند، در تقدیمیه کتاب نوشته است: این کتاب را به کتابی دیگر تقدیم میکنم به «نهج البلاغه» به تک تک خطبهها، نامهها و حکمتهای آن. #
12.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔆 این فیلم رو حتما همه ببینید و نشر حداکثری دهید
👈اگر ولایت فقیه نباشد....
😳😳😱😱😱
چه جرات پیداکرده چنین حرفهایی رو بزنه
(سلامتی وظهورامام زمان وسلامتی امام خامنهای عزیز کام مبارکتان را معطربه عطر7صلوات هدیه به ارواح پاک محمدو آل محمد کنید )
.
#موسسه_جهادتبیین_و_سوادرسانه_ای
@jahadetabiinvasavaderesanehei
🔴 اینجا دریچه ای برای افزایش سواد رسانه ای و بصیرت افزایی می باشد
👈 آیدی پذیرش تبلیغات👇👇
@f_aaha
❌حتی المقدور با لینک ارسال شود
17.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
درس خداشناسی😀
چه استدلالی!!!