j-78 1400-12-02.mp3
9.83M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلد : 1
🔹 جلسه: 78
#فصل_ششم
فصل (٦) فی أن الوجودات هویات بسیطة و أن حقیقة الوجود لیست معنى جنسیا و لا نوعیا و لا كلیا مطلقا
اعلم أن الحقائق الوجودیة لا یتقوم من جنس و فصل... .
#ص50
تاریخ تدریس: 1400/12/02
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j-184 1400-12-02.mp3
6.11M
💠 صوت درس خارج #فقه
#اجتهاد_و_تقلید
#عروة
یجب على كل مكلف فی عباداته و معاملاته أن یكون مجتهدا أو مقلدا أو محتاطا
#عروه، ج1، ص3
🔹 جلسه : 184
#شئون_مجتهد
#ولایت_سیاسی
#اقامه_برهان_اثبات_ولایت_فقیه
#برهان_عقلی
تاریخ تدریس: 1400/12/02
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j-79 1400-12-03.mp3
9.3M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلد : 1
🔹 جلسه: 79
#فصل_ششم
و أما ما قیل فی نفی كون الوجود جنسا من أنه لو كان جنسا لكان فصله إما وجودا و إما غیر وجود فإن كان وجودا یلزم أن یكون الفصل مكان النوع إذ یحمل علیه الجنس و إن كان غیر وجود لزم كون الوجود غیر وجود فهو سخیف... .
#ص51
تاریخ تدریس: 1400/12/03
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j-185 1400-12-03.mp3
7.41M
💠 صوت درس خارج #فقه
#اجتهاد_و_تقلید
#عروة
یجب على كل مكلف فی عباداته و معاملاته أن یكون مجتهدا أو مقلدا أو محتاطا
#عروه، ج1، ص3
🔹 جلسه : 185
#شئون_مجتهد
#ولایت_سیاسی
#حکومت_در_عصر_غیبت
تاریخ تدریس: 1400/12/03
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
هم اکنون
💠 نشست «نقش سنت در تفسیر قرآن» با نگاهی به نظریه تفسیر قرآن به قرآن .
🔸 ارائهکنندگان این نشست؛ حجتالاسلام والمسلمین #مرتضی_جوادی_آملی، استاد حوزه و دانشگاه و رئیس بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء همچنین حجتالاسلام والمسلمین علی نصیری، استاد تمام دانشگاه و مدرس درس خارج حوزه علمیه
⬅️ لینک مجازی:
https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi
https://www.aparat.com/emamat.ir/live
https://www.instagram.com/emamat_ir
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
استاد مرتضی جوادی آملی
هم اکنون 💠 نشست «نقش سنت در تفسیر قرآن» با نگاهی به نظریه تفسیر قرآن به قرآن . 🔸 ارائهکنندگان ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نشست «نقش سنت در تفسیر قرآن» با نگاهی به نظریه تفسیر قرآن به قرآن .
🔸 مرحوم علامه طباطبایی در دو سطح کار نمودند: یک سطح تفسیری و یک مقدار هم به خودشان شهامت دادند و از زوایای آنچه را که در فضای تبیینی استفاده کردند، به بیان عمیق تری به قرآن پرداختند و بیان قرآن را وضوح بخشیدند.
📚 نشست «نقش سنت در تفسیر قرآن»
تاریخ: 1400/12/03
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠 گزارش تصویری نشست «نقش سنت در تفسیر قرآن»
📚 نشست «نقش سنت در تفسیر قرآن»
تاریخ: 1400/12/03
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j-80 1400-12-04.mp3
10.69M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلد : 1
🔹 جلسه: 80
#فصل_ششم
و إذا تقرر نفی كون الوجود جنسا من نفی المخصصات الفصلیة عنه فبمثل
البیان المذكور یتبین انتفاء نوعیته و بالجملة عمومه و كلیته بانتفاء ما یقع به اختلاف غیر فصلی عنه... .
#ص51
تاریخ تدریس: 1400/12/04
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠 فهرست درس خارج فقه
🔸 دسترسی آسان دروس فقه با استفاده از #هشتگ
برای دسترسی به جلسات، بر روی هر یک از موضوعات زیر می توانید کلیک کنید.
فقه:
1. #اجتهاد_و_تقلید 288 جلسه
تفسیر:
الف: #شرح_تفسیر_القرآن_الکریم_صدر_المتألهین
1. #فاتحة_الکتاب 125 جلسه
2. #آیات_کلیدی_در_تفسیر 4 جلسه
3. #آیت_الکرسی 142 جلسه -138 ناقص - ادامه دارد
4. #سوره_واقعه 28 جلسه - ادامه دارد
تذکر:
با توجه به اینکه در پیام رسان ایتا فایل های قدیمی را نمی توان دانلود کرد، دوستان محقق به پیام رسان تلگرام یا سایت استاد می توانند مراجعه کنند.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
#فهرست
🌐https://mvaezjavadi.ir
🆔 @m_vaezjavadi
قانون باید معقولیت و مقبولیت داشته باشد/ معقولیت قوانین به این است که از جایگاه برهان و استدلال تأمین شود/ اگر قانونی مقبولیت نداشته باشد، مورد حرمت و اهتمام یک جامعه نخواهد بود
🔸 حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی: قانونی که #معقولیت خودش را از جایگاه برهان و استدلال و همچنین مسائل فکری و فرهنگی تأمین نکرده باشد، و از سوی دیگر #مقبولیتی که برای قانون لازم هست مورد توجه واقع نشود، این قانون ولو هم به ظاهر تصویب شود، در باطن مورد حرمت و اهتمام یک جامعه نخواهد بود و طبعاً نمی تواند عاملی برای استقرار باشد؛ بلکه موجب #تزلزل_و_اضطراب جامعه می شود… .
👇👇👇👇
مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی را در ادامه می خوانید:
🔸 با توجه به اینکه تصویب کلیات طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی با واکنش افکار عمومی و سلایق سیاسی مواجه شده، نظر شما در خصوص کلیات مطرح شدن این طرح چیست؟ مجلس در ادامه تصویب این طرح چه روشی را باید پیش بگیرد؟
اکنون که بیش از 43 سال از انقلاب شکوهمند اسلامی می گذرد و نظام اسلامی می رود تا مسیر اصلی و نهایی خودش را بگذراند، یکی از مؤلفه های اصلی این نظام قوانینی است که در حقیقت #عامل_تثبیت_و_تقویت چنین ساختاری است؛ و هرچه این قوانین از جایگاه حقوقی، فقهی و اجتماعی عمیق تر و قوی تری برخوردار باشد، در جهت تثبیت موقعیت نظام و جامعه اسلامی نقش اساسی دارد.
در قوانین و مقرراتی که در این کشور مورد تصویب قرار می گیرد، باید به گونه ای عمل کنیم که به تعبیر #آیت_الله_جوادی_آملی هم معقول و هم مقبول باشد. معقول باشد، یعنی برهانی باشد و استدلال کارشناسی قوی با او باشد و در هر محکمه ای از محاکم اجتماعی، فرهنگی و فکری قابل دفاع باشد. از سوی دیگر باید مقبول باشد. یعنی جامعه آن را به لحاظ قلبی قبول کند و پذیرا باشد. اگر این دو حیثیت برای آن نباشد، این قانون ولو هم به ظاهر تصویب شود، هرگز اعتباری برای عمل نخواهد داشت.
بنابر این قانونی که معقولیت خودش را از جایگاه برهان و استدلال و همچنین مسائل فکری و فرهنگی تأمین نکرده باشد، و از سوی دیگر مقبولیتی که برای قانون لازم هست مورد توجه واقع نشود، این قانون ولو هم به ظاهر تصویب شود، در باطن مورد حرمت و اهتمام یک جامعه نخواهد بود و طبعا نمی تواند عاملی برای استقرار باشد؛ بلکه موجب #تزلزل_و_اضطراب_جامعه می شود.
بی توجهی به #جایگاه_قانون و قانونگذاری و نظایر آن بدترین نمودی است که مطابق با این جریان ها ممکن است خدای ناکرده بر جامعه و نظام اسلامی تحمیل شود و در حقیقت اعتبار قانونگذاری و قانونگذاران را زیر سؤال ببرد. بنابر این به نظر می رسد با توجه به نظراتی که از مواضع مختلف دارد اظهار می شود، مجلس محترم شورای اسلامی تجدید نظری در ارتباط با این امر داشته باشد و این دو ویژگی که مورد توجه خبرگان، نخبگان و فرهیختگان جامعه ما هست، که هم #معقول و هم #مقبول باشد، در این مسأله رعایت شود.
🔸 با توجه به اینکه شما هم با بزرگان حوزوی و دانشگاهی و هم با عموم مردم سر و کار دارید، برداشت مردم از این طرح صیانت این است که بیشتر سیاسی است و یا در جهت منافع مردم است؟
به هر حال عرض بنده این است که اگر این دو ویژگی در آن باشد، به سمت مصالح و منافع کشور قدم برداشته می شود و اگر این دو جهت در آن رعایت نشود حتما هم مؤلفه قانون را که یکی از مؤلفه های اصلی است زیر سؤال می برد و هم #جایگاه_مجلس به عنوان جایگاه قانونگذاری را احیانا مخدوش می کند، و هم خدشه وارد می کند به کسانی که می خواهند برای کشور و نظام دلسوزی کنند.
ما تردیدی در این نداریم که کسانی که دنبال این طرح هستند می خواهند به جامعه اسلامی خدمت کنند. اما اینکه آیا واقعا این به عنوان یک خدمت محسوب می شود و #منافع_ملی_و_اسلامی و جامعه اسلامی را در خودش تضمین کرده، مسأله ای است که جای تجدید نظر برای کارگزاران و قانونگذاران وجود دارد.
🔸 این قانون خیلی از کسب و کارها را هم با مشکل مواجه می کند. نظر شما در این خصوص چیست؟
وقتی منافع دیده نشود چه بسا این گونه از مسائل هم هست ولی قانونگذاران هم مورد خاص و هم مصالح را می بینند. #آیت_الله_جوادی_آملی در کتاب ولایت #فقاهت و #عدالت خودشان به این مسأله توجه داده اند که اگر جامعه ای این را میسور نداند و نتواند آن را تحمل کند، نمی تواند برای جامعه مفید و کارساز باشد.
🔸 با توجه به اینکه تجربه خوبی از ماهواره، ویدئو و این طور مسائل نداشته ایم، آیا ما می توانیم در برابر تکنولوژی مقاومت کنیم؟
جواب این سؤال در ضمن خودش دیده شده است. در هر حال تکنولوژی قانون حاکمی است که امروز دارد می آید. آقای جوادی آملی تعبیری داشتند و فرمودند که باید جلوی رهزنان و سارقان را گرفت و #نباید_راه_را_ببندیم. لازمه راه بستن این است که کسانی که از این مسیر می خواهند به مقصدشان بروند هم نتوانند موفق شوند. این تعبیر را داشتند که باید جلوی کسانی را بگیرند که عداوت می کنند و می خواهند افکار جامعه را خدشه دار کنند؛ آنها انسان های خبیثی هستند که آلودگی را بر جامعه تحمیل می کنند؛ اما راه را باید باز نگه داشت.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐 صبح امروز #همایش_کتاب_سال_حوزه در مدرسه معصومیه برگزار گردید
🔸 در این مراسم لوح سپاس همایش کتاب سال حوزه در گروه علوم سیاسی به کتاب «سیاست الهیه در حکمت متعالیه شرح مشهد پنجم الشواهد الربوبیه» تالیف حجت الاسلام و المسلمین #مرتضی_جوادی_آملی تقدیم گردید.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi