مشکلات و مسائل روزمره اقتصادی تا چه حد در دور شدن نسبی برخی مردم از ارزشها و آرمانهای تاثیر دارد؟ هم صدایی، یک دستی و همدلی و حضور قاطبه مردم در صحنه از ویژگیهای بی بدیل دوران انقلاب و سالهای نخستین پیروزی مکتب امام خمینی است.
▫️ بله، همین طور است؛ وقتی مشکلات اقتصادی و معیشتی بر جامعه تحمیل شود به اولویت اول مردم هم تبدیل میشود، اما این یک شکل دُوری است؛ یعنی انحراف از مسیر اصلی انقلاب، مشکل اقتصادی ایجاد میکند و مشکل اقتصادی هم انحراف را توسعه میدهد. اصرار حضرت امام همواره بر وحدت و اتحاد بین مردم بود؛ اینکه کشور را دو یا چند دسته نکنیم و این مسئلهای بود که امام در همه سطوح هم مورد توجه قرار میدادند اینطور نبود که یک گروه بر اساس یک سیاست انقلابی تلقی شوند و بقیه غیر انقلابی نامیده شوند و یا از جایگاه خود طرد و یا ممنوعالتصویر، ممنوعالصوت و ممنوع الرفت و آمد شوند. بنابراین فکر میکنم که این جدا کردن و آشفته کردن، از مسیرهای نادرست و ناصوابی است که امام خمینی(ره) نیز با آن مخالف بودند. تاکید امام همواره بر وحدت، همدلی، مهرورزی مردم با هم و متمایل نکردن قدرت سیاسی به یک سمت بود، ایشان همه قدرتها را در صحنه نگه میداشت، کما اینکه امروز مسئله مهاجرت در جامعه یکی از مواردی است که امام خمینی(ره) حتی در وصیتنامه سیاسی و الهی خود نیز ذیل موضوع استقلال بر آن تاکید کرده بودند. امروز مسئله مهاجرت به یک امر عادی در کشور تبدیل شده، یعنی وقتی هزار دلار از کشور بیرون میرود حساسیت بالا است، همانطور که باید هم حساسیت بالا باشد، ولی وقتی یک مغز متفکر که دهها و صدها هزار برابر ارزشمند است از کشور خارج میشود نه تنها این امر به راحتی اتفاق میافتد، حتی امکانات برای خروج او هم فراهم میشود.
▫️ مهاجرت که از نظر من کاملا مغایر با اصل استقلال در نظام اسلامی است، چون چیزی که میتواند استقلال را در سطوح مختلف حفظ و جاری کند، اندیشه و تفکر است. وقتی یک بازاری یا اقتصاددان خوب یا حتی یک سیاستمدار یا فرهنگی و حتی یک دین مدار اصیل اجازه بیان عقاید و نظرات خود را ندارد یا مثلا نمیتواند کتابش را بنویسد یا تحقیق و گزارش خود را منتشر کند، مجبور به مهاجرت میشود، غافل از اینکه با رفتن خود موضوع استقلال در کشور را هم به مخاطره میاندازد. در چنین شرایطی کشور رفته رفته سرمایههای اجتماعی و ارزشمند خود را از دست خواهد داد و تبدیل به انسانی میشود که مغز و قلب خود را از دست داده و از آن فقط دست و پای به جا مانده که توان حفظ نظام و انقلاب را نخواهند داشت. ما باید به میراث امام خمینی دوباره بازگردیم.
👇👇👇👇
چطور میتوان جمهوریت را در کنار اسلامیت به تمامی حفظ کرد، در حالی که مردم آرای متفاوتی دارند؟
▫️بله، واقعا آرای متفاوت وجود دارد؛ اما ما از این تفاوت آرا رنج نمیبریم یعنی این اختلاف، به مخالفت نمیانجامد؛ ما در اصول و ریشههای اصلی مشترکات زیادی داریم و این اصول در حقیقت اکنون در بخشهایی خدشهدار و باعث شده تا پراکندگیها نمودار شود. اگر به عدالت، آزادی و آرای مردم توجه شود، دوباره جمهور برمیگردد. مثلا اگر در انتخابات، ۵۰ تا ۷۰ درصد از مردم رای ندهند، آیا این عدم رای، نباید رای محسوب شود و مورد توجه قرار گیرد؟ پاسخ به این سوال مهم که چرا مردم رای ندادهاند تاکنون بررسی شده است؟ خب مسیر کسانی که رای دادهاند مشخص است، اما تکلیف بخش قابل توجه جامعه که در هر دوره از صندوقها فاصله میگیرند، چه میشود؟ آیا نباید بررسی و ریشهیابی شود؟ این همان مسئلهای است که امام خمینی میدید و نسبت به آن حساسیت داشت اتفاقا بیان صریحی از ایشان خطاب به خبرگان وجود دارد که گفتهاند چه کار دارید که مردم به چه کسی رای میدهند، ولو آنکه علیه من رای بدهند. در برخی موارد حتی دیده شده که عدهای رای خود را رای و ملاک جمهور میدانند و اگر کسی نظری متفاوت با آنها داشته باشد، او را از جمهوریت بیرون تلقی میکنند، در حالی که حقیقت، رای، نظر و تحلیل نزد مردم است. حتی اسلامیت هم از منظر فقاهت باید تحلیل شود، اما امروز هم جمهوریت و هم اسلامیت مورد مناقشه است؛ وقتی فقهای ما که کارشناسان اصیل دین و اسلام هستند در صحنه حضور نداشته باشند و نظرات آنها در اداره نظام اسلامی مورد توجه قرار نگیرد، اسلامیت زیر سوال میرود. اینکه عدهای تعیین کنند که اصلی مخالف اسلام و قانون اساسی نباشد، اسلامیت محقق نمیشود و نمیتواند تحلیل اسلامی را به صحنه بیاورد.
👇👇👇👇
اما شاید در این بین باید به تعریف انقلابیگری نیز پرداخت، به نظر شما انقلابی بودن یعنی چه؟ تفکر انقلابی چگونه تفکری است؟
▫️انقلابی بودن براساس برخی تفسیرهای رایج امروز، یعنی دفاع و حمایت از یک موضع فکری و تلقی آن تحت عنوان اسلام، به طوری که هر کس از آن دفاع نکند، غیر انقلابی است. اما من فکر میکنم انقلابی کسی است که #اسلام و #جمهوریت و #آرای_جمهور را بفهمد، به آن اعتنا و توجه کند و نسبت به آن اهتمام داشته باشد، چون ما یک اندیشه داریم و یک انگیزه؛ خیلیها اندیشههای خوبی دارند، اما انگیزههایشان کم است. اگر انگیزه درست شد، اندیشه صائب، بر کرسی مینشیند. انقلابی اصیل، کسی است که در درست کردن اندیشه تلاش کند، مصلحت را خوب بفهمد، حقیقت را خوب بداند و تحلیلهای مبتنی بر عقلانیت را به صحنه بیاورد. انقلابی بودن این نیست که کسی بدون اینکه اندیشه داشته باشد، وارد کارزار اجرای امور شود و با فکر و اندیشه و جریانی مبارزه کند تا او را به زمین بزند. انقلابی واقعی، مبتنی بر دانش و ارزش است. انقلابی واقعی با رای مخالف، مشکلی ندارد، به دنبال منزوی کردن کسی نیست و تلاش نمیکند به هر شکل ممکن رای و نظر خود را بر کرسی بنشاند، چون میداند که همه این مشخصات، مخالف ارزشها و آرمانهای نهضت امام خمینی(ره) است. انقلابی بودن زمانی برای جامعه راهگشاست که مبتنی بر دانش، آگاهی و شناخت جامع و مصلحتهای شایسته باشد.
#امام_راحل_ره
#مصاحبه_خبرگزاری_دانشجویان_ایران
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
پیام تسلیت حجت السلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی به مناسبت ارتحال حجت الاسلام و المسلمین دعایى
▫️ او انسانى با بنیانى فولادین، باورى راسخ و در میدان عمل محكم و استوار، صاحب فكر و اندیشه در عین ذكاوت و خردمندى بود.
▫️ شرح صدر و سینه دریایى او، همه را در خود جاى مى داد.
▫️ تلاش طاقت فرسا و بى تاب كننده اى را براى كنار هم نهادن دل ها و نزدیك نمودن قلب ها داشت.
👇👇👇👇
پیام تسلیت حجت السلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی به مناسبت ارتحال حجت الاسلام و المسلمین دعایى
انا لله و انا الیه راجعون
ارتحال أسف بار روحانى گرانمایه، جناب حجت الاسلام والمسلمین آقاى سید محمود دعایى بار گرانى است كه باور و تحمل آن بسیار سخت و دشوار است.
او انسانى با بنیانى فولادین، باورى راسخ و در میدان عمل محكم و استوار، صاحب فكر و اندیشه در عین ذكاوت و خردمندى بود. فروتنى، ادب، مرام و منش ایشان، وی را ممتاز، فرید و وحید ساخته؛ چهره بى بدیلش را براى همه عزیز و ستودنى گردانیده بود.
شرح صدر و سینه دریایى او، همه را در خود جاى مى داد؛ گویا تنها مظهر جمال حق بود و جلالش را به صاحب جلالت و كبریائى حق سپرده بود.
انقلابى بودن را در گستره رحمتِ بارى و جذب همگان به آغوش رأفت حق مى دید؛ براى مظلومیت انقلاب، ایران و ایرانى گریان بود اما سعى بر خندان داشتن آنان داشت. شگفتى در این است كه چگونه فردى از منطقه بغضاء و دشمنى بدر آید اما براى بهشت دوستى فرش محبت بگستراند!
تلاش طاقت فرسا و بى تاب كننده اى را براى كنار هم نهادن دل ها و نزدیك نمودن قلب ها داشت؛ آثار و مفاخر را به خوبى مى شناخت و سعى در حفظ و احیاى همه جانبه آنان می نمود.
امید است خصال نیكو و سیره زیباى او در بین همگان خصوصاً مدعیان و متولیان سیاست، فرهنگ، هنر و دیانت بگسترد و «مؤسسه محترم اطلاعات» همچنان بر مشى و مرام او كه جریان فكرى بى بدیلى است پایدار بماند.
از درگاه الهی مسألت می شود روح او كه در سالروز رحلت مقتدایش امام خمینى (ره) و شهیدان والا مقام حادثه پانزده خرداد، به پرواز در آمد تا در سِلك مرزوقین نزد باری تعالى باشد، از مرتبت رضوان الهى برخوردار و همه بازماندگان از قدح صبر و جام رضا بهره مند باشند.
مرتضی جوادی آملی
16 خرداد 1401
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
104- 16-03-1400.mp3
10.42M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلد : 1
🔹 جلسه: 104
#فصل_هفتم
فقد علم من كلامه أن المستفاد من الفاعل أمر وراء الماهیة و معنى الوجود الإثباتی المنتزع و لیس المراد من قوله و هو حاصل الهویة منهما جمیعا فی الوجود- أن للماهیة موجودیة و للوجود موجودیة أخرى..... .
#ص67
تاریخ تدریس: 1401/03/16
فهرست
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j-105 1401-03-17.mp3
10.13M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلد : 1
🔹 جلسه: 105
#فصل_هفتم
فحینئذ لا شبهة فی أن المتحدین لا یمكن أن یكونا موجودین جمیعا بحسب الحقیقة و إلا لم یحصل الاتحاد بینهما بل الوجود الواحد منسوب إلیهما نحوا من الانتساب فلا محالة أحدهما أو كلاهما انتزاعی و جهة الاتحاد أمر حقیقی فالاتحاد بین الماهیات و الوجود... .
#ص67
تاریخ تدریس: 1401/03/17
فهرست
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j-106 1401-03-18- asfar k.mp3
10.94M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلد : 1
🔹 جلسه: 106
#فصل_هفتم
و بعد إثبات هذه المقدمة نقول إن جهة الاتحاد فی كل متحدین هو الوجود سواء كان الاتحاد أی الهوهو بالذات كاتحاد الإنسان بالوجود أو اتحاده بالحیوان أو بالعرض كاتحاد الإنسان بالأبیض فإن جهة الاتحاد بین الإنسان و الوجود... .
#ص67
تاریخ تدریس: 1401/03/18
فهرست
جلسه پاپانی سال تحصیلی
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi