j-202 1401-07-12.mp3
7.99M
💠 صوت درس خارج #فقه
#اجتهاد_و_تقلید
#عروة
یجب على كل مكلف فی عباداته و معاملاته أن یكون مجتهدا أو مقلدا أو محتاطا
#عروه، ج1، ص3
🔹 جلسه : 202
#شئون_مجتهد
#ولایت_سیاسی
🔹 بررسی دلایل نقلی محض بر ولایت فقیه
تاریخ تدریس: 1401/07/12
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
استاد مرتضی جوادی آملی
آغاز سال تحصیلی 1401 - 1402 مدرسه و مؤسسه آموزش عالی امام حسن عسکری (ع) تهران پایگاه اطلاع رسانی اس
بدون توجه به قرآن کسی اسلام شناس نمی شود
🔹 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در آیین آغاز سال تحصیلی 1402-1401 مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی امام حسن عسکری علیه السلام ابراز داشتند: در گذشته تفسیر به عنوان یک دانش فرعی شناخته می شد. اما اکنون با این حضور با این تبیین و با این دقت و اهتمام که اصلاً در درس خارج فقه در درس اخلاق در هر درس دیگری اول آیات الهی مطرح می شود اول #فکر_قرآنی مطرح می شود و بعد به مباحث دیگر پرداخته می شود. این خیلی مهم است نه تنها در سطح تفسیر زیرا تفسیر هنرش این است و قصد و غایتش این است که آیات الهی را تبیین کند.
🔹 وی افزود: تفکر و منطق فکری و فرهنگی که حضرت استاد آیت الله جوادی آملی برای اندیشه دینی عموماً و حوزه های علمیه به صورت خاص آوردند بسیار شریف است و بنده به عنوان کسی که بالاخره سال ها در خدمت حوزه بودم و مشخصاً در تحت این اندیشه، این را باور دارم که اگر حوزه علمیه بدون این #تفکر_و_فرهنگ بخواهد ادامه پیدا کند حتماً به یک نقص و ضعفی دچار خواهد بود.
🔹 استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به جایگاه #تفسیر_تسنیم بیان داشتند: حضرت استاد یک اقدام اساسی انجام دادند و آن اقدام اساسی عبارت است از آوردنِ #فرهنگ_قرآن در معرفت دینی. خصوصاً در حوزه های علمیه. مستحضرید که حضرت استاد از همان روز اول که پا به عرصه فرهنگ و تبلیغ بعد از انقلاب گذاشتند، با پرچمداری قرآن عزیز و قرآن کریم آمدند و این چهل سالی که در حقیقت از این انقلاب می گذرد همه استاد را با قرآن و تفسیر قرآن یا تفسیر موضوعی یا تفسیر ترتیبی می شناسند و خصوصاً تفسیر مبارک تسنیم.
🔹 وی با بیان اینکه منبع اصلی فقه، قرآن است تاکید داشت: بحث تفسیر فقط مربوط به علوم قرآن نیست، بحث آوردن #منطق_قرآن در حوزه معرفت است زیرا بدون قرآن هرگز ما فقیه نداریم حکیم نداریم آشنای به فنّ دیانت و فرهنگ دیانت نداریم، فرهنگ قرآن در همه علوم به صورت یک جریان اصیل معرفتی و رکن رکین راه پیدا کرده است. ما نمی توانیم امروز یک فقیهی داشته باشیم که مفسر نباشد آشنای به قرآن و آیات الهی نباشد. حضرت استاد هنگام تدریس وقتی به مباحث فقهی می رسند، اول به عنوان اولین منبع و اصلی ترین منبع، قرآن را می آورند به صحنه درس خارج فقه و مسئله را از زاویه قرآن مطرح می کنند.
🔹 رئیس بنیاد علوم وحیانی اسراء ادامه داد: قرآن به عنوان اصلی ترین منبع معرفتی دین باید در صحنه معرفت حضور پیدا کند و بدون قرآن نه #حکیم داریم نه #فقیه داریم و نه #اسلام_شناس داریم و نه هیچ.
منبع:
🌐 https://esra.ir
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
حضور حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در مراسم بزرگداشت اولین سالگرد حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم طاهری
🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مراسم گرامیداشت اولین سالگرد حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم طاهری مدیرکل مرکز خدمات استان قم، شامگاه پنج شنبه 14 مهر 1401 با حضور جمع کثیری از مومنین مسجد حضرت امیرالمؤمنین شهر قم برگزار شد.
#گزارش_تصویری
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
دغدغه آیتالله ناصری(ره) احیای فضائل اخلاقی بود
🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجتالاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی به مناسبت چهلمین روز درگذشت آیتالله ناصری(ره) در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) بیان داشتند: آیتالله ناصری(ره) بهدرستی تشخیص داده بودند که #گمشده_جامعه_امروز اخلاق و فضائل انسانی است و جامعه آشوب زده ی ما از انسانیت و جایگاه رفیع انسانی خود دور شده و برای رسیدن به جایگاه انسانی باید بر اخلاق اهتمام داشته باشد، ازاین رو تلاش و کوشش این عالم ربانی برای #احیای_فضائل_اخلاقی بود... .
👇👇👇👇
🆔 @m_vaezjavadi
مردم داری از خصوصیات بارز مرحوم آیتالله ناصری (ره) بود، بهطوریکه درب منزل ایشان همواره به روی مردم باز بود و هرگز از توجه به مردم غافل نشدند. این ویژگی یعنی با مردم و برای مردم بودن، در آینه زندگی علمای شیعه از جمله مرحوم آیتالله ناصری نشاندهنده چیست و داشتنِ این ویژگی برای علما چقدر اهمیت دارد؟
آیتالله ناصری(ره) ویژگی های خاص و مهمی داشتند و باید همایش و کنگره هایی برای بررسی و روشن شدن ابعاد شخصیتی و ویژگی های بارز این شخصیت برگزار شود، این ویژگی ها را باید به مردم نشان داد، چراکه چنین شخصیت هایی که زندگی خود را وقف تفکر دینی و جنبه های آن در جامعه کرده اند باید بهعنوان #الگویی_برای_مردم، علما، روحانیون و حوزویان مطرح شوند. ایشان جنبه های مختلف شخصیتی داشتند و علم، شناخت و آگاهی فقیهانه نسبت به دین را با جهاد دینی آمیخته بودند. خداوند ملاکی برای عالمان دینی قرار داده است که اگر این ملاک موردتوجه قرار گیرد، جامعه رنگ و بوی دیگری خواهد گرفت، این ملاک برخورداری از تفکر #عالمِ_ربانی_بودن است که در آیه ۷۹ سوره آلعمران «کُونُوا رَبَّانِیِّینَ بِمَا کُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْکِتَابَ وَ بِمَا کُنْتُمْ تَدْرُسُونَ» مطرح شده است. خداوند در این آیه بیان می کند که عالمان همراه با فقاهت و شناخت دینی باید مردم را به سمت خداوند بخوانند و عالم ربانی باشند. ربانی به لحاظ لغوی یعنی بهشدت مربوط و منتسب به خداوند بودن. آنچه عالمان باید از آن پرهیز کنند این است که با #علم_دینی، مردم را به سمت خود فرابخوانند.
عده ای که علم را فرامی گیرند و با آن مردم را به سوی خود خوانده و مرید و مرادگونه رفتار می کنند، حتماً عالم دینی نیستند، عالم دینی کسی است که از خودمحوری بپرهیزد، علم، معرفت و شناخت دینی را برای ارتباط خود با خدا ملاک قرار دهد و مردم جامعه را نیز به سوی آن دعوت کند. همین آیه شریفه، مبنای کار مرحوم آیتالله ناصری(ره) بود، ایشان مردم را نه به خود که به خدا می خواند، هم خودشان خدایی و ربانی بودند و هم جامعه دینی را به سمت خداوند سوق می دادند و همین ویژگی، رمز ارادت مردم به آیت الله ناصری(ره) بود. این عالم ربانی در جنبه نظر، دین را به صورت فقیهانه، آگاهانه، جامع و همه جانبه و نه قشری، سطحی و ظاهری فراگرفته و در عرصه عمل، به دنبال #الهی_کردن_جامعه و رفع مشکلات آن بودند و به همین دلیل هم بود که با این شکوه و عظمت توسط مردم تشییع شدند. در واقع عالم دینی غیر از کسی است که صرفاً علم و شناختی از دین دارد. برخی فقیه هستند و از احکامِ واجب و حرام شناخت دارند، اما هدایتگر و مصلح جامعه نیستند، حالآنکه عالم دین دغدغه نجات جامعه از ظلم، ظلمپذیری، انحراف و گمراهی و جهل را دارد و برای رسیدن به این مهم تلاش می کند؛ وجود این ویژگی به صورت برجسته در آیت الله ناصری موجب احترام و ارادت مردم به ایشان پیش و پس از ارتحال شد.
👇👇👇👇