eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
545 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
281 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-149 1401-08-25.mp3
13.75M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 149 و مما یؤید كلام هذا المحقق ما ذكره الشیخ الرئیس فی كتاب المباحثات كلاما بهذه العبارة الوجود لا یجوز أن یكون معلول الماهیة لأن الوجود لیس له حال غیر أن یكون موجودا و... . تاریخ تدریس: 1401/08/25 : توضیح ابتدایی استاد پیرامون مراسم بیست و نهمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی. 🆔 @m_vaezjavadi
«کتاب» در ساخت هویت جامعه اثر مستقیم و بی بدیلی دارد / رسالت کتاب این است که انسان را از جهان اعتبار به عالم حقیقت بکشاند 🔸 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، مراسم بیست و نهمین جشنوار ملی کتاب سال دانشجویی روز سه‌شنبه، ۲۴ آبان ماه از ساعت ۹ صبح در سالن همایش‌های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی تهران برگزار شد. 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
«کتاب» در ساخت هویت جامعه اثر مستقیم و بی بدیلی دارد / رسالت کتاب این است که انسان را از جهان اعتبار به عالم حقیقت بکشاند 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، 
مراسم بیست و نهمین جشنوار ملی کتاب سال دانشجویی روز سه‌شنبه، ۲۴ آبان ماه از ساعت ۹ صبح در سالن همایش‌های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی تهران برگزار شد. در این مراسم از شخصیت علمی و فرهنگی آیت ‌الله العظمی جوادی آملی و مهدی محقق به عنوان تکریم صورت گرفت. 🔸 حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، در سخنان کوتاهی بیان داشت: توفیقی است که در این جمع گرامی و ارزشمند دانشجویی که اساتید گرانقدر، دانشجویان عزیز خصوصاً برگزیدگان و کسانی که آثار قلمی آنها شایسته تقدیر شده است و در جمع اساتید بزرگوار خصوصاً جناب آقای دکتر مهدی محقق که از مفاخر این سرزمین و خطه پهناور ایران اسلامی و همچنین جهان اسلام است. بعد از اینکه لطف فرمودند و بنده را برای این امر لایق دانستند، چند نکته کوتاه را تقدیم می کنم. 🔸 در بیست و نهمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی که تاکنون قریب به 1500 نفر از دانشجویان صاحب اثر و مورد تقدیر قرار گرفته اند، دبیرخانه ارجمند این جشنواره تصمیم گرفتند تا حضرت را با توجه به آثار فراوان و کتب تحقیقی در زمینه های مختلف علوم عقلی همانند عرفان، حکمت و فلسفه و کلام و منطق از یک سو؛ و علوم نقلی همانند فقه و اخلاق از سویی دیگر، که نوع آثاری که خلق کرده اند و تألیف نموده اند کتاب سال جمهوری اسلامی یا کتاب سال حوزه معرفی شده اند، به عنوان مورد تحسین و اجلال قرار دهند. وقتی خبر این تصمیم به حضرت استاد رسید، ضمن ابلاغ سلام و تقدیر و سپاس از اعضای محترم دبیرخانه برای موفقیت این جشنواره دعا نمودند. اما بسیار شایسته است به پاره ای از نکاتی که است از این استاد گرانقدر و در طی سالیان متمادی بیان داشته اند در این جشنواره و در این جمع گرامی ذکر شود. 1️⃣ نکته اول: بسیار بلندمرتبه است کتابی که از 1400 سال پیشتر با صراحت تمام به قلم سوگند یاد کرد: ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ مَا يَسْطُرُونَ﴾؛ به آنچه که می نگارد و سطر می کند، در پیشگاه پروردگار عالم، قلم چقدر است که خداوند متعال از آن به عظمت یاد کرده و به سطر درآمده از آن سوگند یاد نموده است. 2️⃣ نکته دوم: کتاب که بخشی از است درگاهی است که انسان می تواند در آن ظاهر شده و اندیشه و افکارش را در آن متجلی سازد. کتاب برای ضبط و و نیز انتقال آن از نسلی به نسلی دیگر طی قرون طولانی توانسته نقش عظیمی را در این صحنه داشته و به عنوان یک عنصر اساسی همواره در صدر جلوه های فرهنگی و شناخته و معرفی شود. 3️⃣ نکته سوم: در ایران عزیز ما که پیشینه افتخارآمیز آن جامعه امروزین ایرانی را این گونه عزتمند و سربلند ساخته در همه زمینه ها کتاب، ظهور و بروز خاص داشت و روزی بلکه لحظه ای نبوده که قلم از دست محققان این سرزمین پهناور افتاده و نوشتن از صاحبان قلم متوقف گشته باشد. بلکه همواره صفحات تاریخ ایران با برگ های زرین کتاب و مداد تابناک و درخشنده است. 4️⃣ نکته چهارم: خداوند عالم انسان را با ویژگی از سایر موجودات ممتاز ساخته: ﴿الرَّحْمنُ ٭ عَلَّمَ الْقُرْآنَ ٭ خَلَقَ الْإِنسَانَ ٭ عَلَّمَهُ الْبَيَانَ﴾ و تردیدی نیست یکی از شاخص ترین جلوه های بیانی کتابت و نوشتار آنچه در ضمیر و نهان انسانی است می باشد. هر انسانی که از توان و قدرت بیشتر درک حقایق و معارف هستی و نیز تفقه و تعقل برتر نسبت به جهان بینی برخوردار باشد از بهره مند و با کلام و کتاب از این سخن گوید. 5️⃣ نکته پنجم: حضرت استاد در مقدمه کتاب که تاکنون بیش از دو میلیون تیراژ گرفته، کریمه قرآنی ﴿هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَكُمْ فیها﴾ را یاد کرده و استعمار و معمور نگهداشتن زمین را به ، و ، شأن انسان های نخبه و فرهیخته می داند که با عمل به این دستور قرآنی به دنبال هستند. اساتید و دانشجویانی که با چنین اراده ای به فکر استعمار زمین و زمان هستند، با عمل به توصیه قرآنی به دنبال تحقق اراده الهی و نشاندن انسان در جایگاه اصلی خویش اند. 6️⃣ نکته ششم: تردیدی نیست که کتاب در همه أشکالش به عنوان اثر مکتوب در اثر مستقیم و بی بدیلی داشته و دارد. کتاب عبارت از آن عنصر گرانقدری است که با نفوذش در افکار و اندیشه های جوامع، آنها را متحول ساخته و ضمن افزایش دانش، هویت جامعه را ساخته و مطالبات آنان را به گونه دیگری رقم می زند. از این رو کتابی که نباشد و منشأ تحول و دگرگونی جامعه نگردد، نمی توان آن را کتاب دانسته و آن را اثری انسانی تلقی کند.
7️⃣ نکته هفتم: البته کتاب گرچه چهره جذاب و محبوبی دارد و شیخ أجل گاهی از آن به گلستان و گاهی به بوستان یاد می کند، اما طرف دیگر کتاب، از والایی حقیقت برخوردار بوده و می رود تا آن سوی مرزهای علم و دانش را نشان دهد. قرآن کریم که است گرچه با چهره عربی مبین برای ما آشکار شده، اما آمده تا انسان ها را به «علیّ حکیم» برساند و این است رسالت هر کتابی که دست انسان را گرفته و با عبور از جهان اعتبار به می کشاند. 8️⃣ نکته هشتم: توجه دانشجویان ارجمند که به صورت همگانی و همیشگی مورد لطف و عنایت حضرت استاد (دام ظله) بودند را به نکته ای که همواره مورد اعتنا و تأکید ایشان است جلب نموده و آن اینکه اگر شناخت پدیده ها و علم به اشیاء بدون شناخت و توجه به مبدأ فاعلی و آفریدگار آنان و مبدأ غایی و فرجام و نهایت آنها لحاظ شود، علم سرد و بی روحی است که گرچه اثر اندکی را به همراه دارد ولی هرگز روح عالِم و جامعه را زنده و متعالی نساخته و از این رو ثمربخش و مفید نخواهد بود. امید است که این نشست علمی و فرهنگی با بزرگداشت دانشجویان و اساتید برگزیده و اجلال از آثار علمی و برگ های پرافتخار تولید علم، به فرجام نیک منتهی گردد. «و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته» 🌐 https://esra.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-150 1401-08-28.mp3
13.11M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 150 فإن ماهية الوجود لا يخلو عن أن تكون موجودة و ليس كماهية كون الزوايا كقائمتين- من حيث لا يجب لها دائما وجود ما دامت ماهية بل هذه الماهية توجد بعد وجود المثلث و إن عدم المثلث عدمت هذه الماهية فإن قال‌ قائل و أيضا فإن عدمت‌... . تاریخ تدریس: 1401/08/28 : توضیح ابتدایی استاد پیرامون مراسم بیست و نهمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی. 🆔 @m_vaezjavadi
💠 سلسه نشست های علمی نسبت فلسفه و تفسیر 3 🔹 موضوع: هستی شناسی فلسفی و فهم قرآن 🔹 ارائه دهنده: استاد مرتضی جوادی آملی 🔸 زمان: دوشنبه 30 آبان 1401 – ساعت 15 الی 17 🔸 مکان: بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء – سالن اجتماعات لینک سامانه مجازی: 👇👇👇👇 https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-151 1401-08-29.mp3
13.71M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 151 نقد و إشارة: قد دریت أن نسبة الوجود إلى الماهیة لیست كنسبة العرض إلى الموضوع- بأن یكون للماهیة كون و لوجودها كون آخر یحل الماهیة بل الوجود نفس كون الماهیة و حصولها و ما به تتحصل فهی فی حد نفسها... . تاریخ تدریس: 1401/08/29 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-220 1401-08-29.mp3
5.9M
💠 صوت درس خارج یجب على كل مكلف فی عباداته و معاملاته أن یكون مجتهدا أو مقلدا أو محتاطا‌ ، ج1، ص3 🔹 جلسه : 220 تاریخ تدریس: 1401/08/29 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-152 1401-08-30.mp3
12.77M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 152 و بالجملة ما لم یصدر الوجود الإمكانی عن الجاعل لم یكن هناك ماهیة و إذا صدر الوجود تقررت الماهیة لكن فی مرتبة الوجود لا فی مرتبة متأخرة و لا متقدمة إذ لا استقلال لها فی الكون و الحصول فی الواقع.... . تاریخ تدریس: 1401/08/30 🆔 @m_vaezjavadi
: به اطلاع دوستان طلاب و محقق می رساند امروز درس خارج فقه برگزار نگردید. 🆔 @m_vaezjavadi
💠
سلسه نشست های علمی نسبت فلسفه و تفسیر 3

🔸 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، سلسه نشست های علمی نسبت فلسفه و تفسیر 3 امروز دو‌شنبه، 30 آبان ماه در بنیاد علوم وحیانی اسراء برگزار شد. 🆔 @m_vaezjavadi