eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
563 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
287 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
70-68. المظاهر الإلهیة في أسرار العلوم الكمالیة.mp3
9.53M
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 68 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی تحدّس من هذا الفرق بين الأجل الطبيعي و الاخترامي، المسمّيان عند المحدّثين ب‍الأجل الحتمي و الأجل الموقوفي. تاریخ نشست: 1400/05/26 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 زمامدار جامعه اسلامی ▪️ یکی از مواردی که سالار شهیدان هم خود به این امر اقدام کرد و هم این را به عنوان یک سنّت اصیل از رسول گرامی اسلام بیان داشت این بود که رهبران و چه کسانی هستند؟ جامعه نمی تواند نسبت به زمامدار و اندیشه و انگیزه ای که برای او وجود دارد بی تفاوت باشد، غافل باشد، بی توجه باشد؛ بلکه چون زمامدار راهبری جامعه را به عهده دارد و بر اساس نقشه ای که در ذهن و در اندیشه و فکر اوست بخواهد که جامعه را هدایت کند، بنابراین همه افراد و آحاد جامعه باید متوجه باشند که این زمامدار کیست؟ دارای چه هویتی است؟ چه ویژگی ها و مختصاتی برای او هست و در مسیر راهبری جامعه چگونه رفتار می کند؟ بنابراین غافل بودن از این امر اصلی و اساسی برای یک امت و یک جامعه نقص محسوب می شود بلکه همواره توجه به نقطه تصمیم گیری در امر سیاست و حکومت، از اموری است که دین از افراد و آحاد جامعه خواسته است. ▪️ رسول گرامی اسلام در یک بیان بسیار عرشی این نکته را تذکر دادند و جامعه را به این امر توجه دادند که متوجه باشند چه کسانی آنها را در مسیر زندگی و برنامه های زندگی خودشان راهبری می کنند. اگر انسانی به عنوان حاکم و به عنوان سلطان باشد و این سلطان را رعایت نکند، را توجه نکند، به حرام و حلال خدا توجه نداشته باشد، به سنت های الهی اهتمام نداشته باشد و جامعه را در مسیر راهبری به سمت این سنت ها حرکت ندهد، باید که با آن سلطان برخورد عادلانه شود و او متوجه شود که این حرکت، حرکت ناصوابی است و إلا انسان اگر رها شود به سمت طغیان حرکت خواهد کرد. طبق بیان الهی، انسان ها اگر رها شوند به طغیان و سرکشی کشیده می شوند: ﴿إِنَّ الْإِنْسانَ لَیطْغی ٭ أَن رَآهُ اسْتَغْنَی﴾.[1] لذا رسول گرامی اسلام فرمود که اگر جامعه اسلامی دید که سلطانی در مسیر راهبری جامعه و زمامداری جامعه، افراد و جامعه را به سمتی می برد که نسبت به حُرمات الهی اهتمام لازم نیست، حلال الهی مورد توجه واقع نمی شود و سنّت های الهی پایمال می شود اگر با آن سلطان مقابله نکند او را به جای خود ننشاند، او را و افکارش قرار ندهد، او با همان سلطان محشور خواهد شد زیرا این همفکری و هم رأیی با سلطان خواهد بود و این شایسته یک انسان مؤمن نیست. ▪️ بر اساس همین بیان، خود حرکت کرد و هم جامعه را و امتی که با او همراه بودند به این سخن عرشی رسول گرامی اسلام توجه داد که باید همواره بکوشند تقلید نکنند از ظواهر و صورت سازی هایی که از ناحیه حاکمان می شود و کسانی که خودشان را به عنوان خلیفه یا زمامدار جامعه اسلامی می دانند به این صورت خودشان را معرفی می‌کنند گوش فرا ندهند و دقّت کنند آنچه را که گفته می شود چیست و لذا توجه به حرکت های سلطان و حاکم لازم است. ▪️ اینجا بیانی را حضرت در منزل «بیضه» این گونه فرمودند: «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَدْ قَالَ فِی حَیاتِهِ مَنْ رَأَی سُلْطَاناً جَائِراً مُسْتَحِلًّا لِحُرُمِ اللَّهِ نَاكِثاً لِعَهْدِ اللَّه» اگر کسی او را هدایت نکند «كَانَ حَقِیقاً عَلَی اللَّهِ أَنْ یدْخِلَهُ مَدْخَلَه»[2] کما اینکه خود حضرت هم با همین بیان و همین سنت این مسیر را ادامه دادند و بر اساس این بیان پیغمبر، مقابله با جریان ظلم و حاکمیت و زمامداری ظلم داشتند. [1]. سوره علق، آیات 6 و 7. [2]. بحارالانوار(ط ـ بیروت)، ج44، ص382. ◀️ ویژه برنامه تولیدی محرم تاریخ: 1392 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ویژگی های جبهه حق ▪️ گرچه ما از و جبهه باطل سخن می گوییم، اما تا و خصائص جبهه باطل مشخص و شاخص گذاری نشود، برای نوع مردم و توده مردم قابل تشخیص نیست؛ گاهی اوقات حق به صورتی نمایان می شود که باطل جلوه می کند و باطل گاهی اوقات به شکلی ظاهر می شود که حق نمایان می شود. جامعه ما نیاز دارد کاملاً به صورت روشن و مشخص این دو جبهه از یکدیگر ممتاز شود. ▪️ سالار شهیدان با بیان ویژگی های جبهه حق و بیان خصائص جبهه باطل، این دو جبهه را نمایان کرد و یکی از ویژگی های نهضت کربلا و و این جریان است؛ هم جبهه باطل را به درستی ترسیم کرد و خصائص آنها را بیان داشت، هم از ویژگی ها و ظرافت هایی که در جبهه حق وجود دارد سخن گفت. ▪️ در جبهه باطل که دشمنان اسلام هستند ما می توانیم این دشمنان را به سه دسته تقسیم کنیم: دسته اول کسانی هستند که د از اسلام و از حقیقت ایمان هیچ بهره ای نبردند و هیچ بویی را استشمام نکرده اند و کاملاً در صحنه کفر و الحاد و شرک زندگی می کنند. تردیدی نیست که جریان اموی ها از رأس آنها اباسفیان تا معاویه و تا یزید انکار صد درصد داشتند و در هیچ مقطعی از مقاطع تسلیم اسلام نشدند و نپذیرفتند. بنابراین اینها جبهه اولی دشمنی سالار شهیدان و نهضت ابی عبدالله هستند که در لباس کفر و عین حقیقت کفر و الحاد و شرک هستند. ▪️ بخش دیگری از جبهه دشمن کسانی هستند که اینها به ظاهر اسلام را پذیرفتند و تمکین کردند و نسبت به پیامبر و وحی قبول داشتند و انکار نکردند اما و به اصطلاح حکومت ری و گندم ری را خوردن، برای آنها خیلی اساسی بود و اینها فکر می کردند که با دنیاگرایی می شود حقیقت دین و جلوه های دینی را حفظ کرد. اینها گرچه در ظاهر احیاناً خود را به صف اسلام و مسلمان ها نزدیک کرده بودند اما به جهت و غلبه حسّ دنیادوستی، آنها از صحنه حق دور شدند و در مقابل موضع گرفتند. افرادی همانند عمر سعد و شمر در لباس اسلام بودند و بعضاً در بسیاری از صحنه ها هم صف بودند و در یک رکاب می جنگیدند، اما دنیاگرایی آنها را در حقیقت به این صحنه کشاند، همان طوری که دسته اول همانند یزید و کسانی که در آن دربار زندگی می کردند در درگاه کفر بودند. ▪️ دسته سوم کسانی هستند که نه کفر ذاتی داشتند همانند دستگاه اموی و نه دنیاگرایی خاص عمر سعدی داشتند، بلکه و بی توجهی به شاخص ها و معیارهای حق و توجه به اینکه باید اهل تحقیق باشند و نه اهل تحقیق و نظایر آنها، این فریب و نیرنگ شیطانی آنها را در حقیقت احاطه کرد. لذا در سالار شهیدان ما این معنا را داریم که حرکت سالار شهیدان برای این بود که «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَة»؛[1] آنهایی که دنیاگرا هستند که هیچ! و آنهایی هم که در حقیقت کفر را برای خود انتخاب کردند آنها منحرف هستند؛ اما دسته سوم اینها هستند و در این کتاب هم که کتاب هست و از حضرت است، این آیه را که حسین بن علی در روز 3عاشورا خواندند را در صفحه 243 ملاحظه می فرمایید که حضرت به استناد این آیه که «لَقَدِ اسْتَحْوَذَ عَلَیكُمُ الشَّیطَانُ فَأَنْسَاكُمْ ذِكْرَ اللَّهِ الْعَظِیمِ فَتَبّاً لَكُمْ وَ لِمَا تُرِیدُونَ»[2] خواستند این جبهه سوم و بخش سوم این جبهه را معرفی کنند و آن جهال و گمراهانی هستند که به صورت توده ای از انسان های پلیدی هم تبعیت می کنند. [1]. تهذیب الأحکام، ج6، ص113. [2]. بحارالانوار(ط ـ بیروت)، ج45، ص6. ◀️ ویژه برنامه تولیدی محرم تاریخ: 1392 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا