#تاریخ
🔰بررسی جوّ سیاسی_اجتماعی دوران امام حسن (ع)
📖قسمت پنجم
💢 مردم سالاری دینی در پذیرش حاکمیت امام حسن (ع)
✍در گزارش های تاریخی ، در جریان بیعت مردم با امام حسن (ع) به عنوان خلیفه ی مسلمین ، هیچ سرپیچی و اختلافی از سوی مردم در پذیرش آن حضرت (ع) گزارش نشده است.
📜بلکه چنین نقل شده است :
ابن عباس در محضر امام حسن (ع) برخاست و مردم را به بیعت با ایشان فراخواند. آنان نیز او را اجابت کرده و گفتند :
مَا اَحَبَّهُ اِلَینا وَ اَحَقَّهُ بِالخِلافه !! فَتَبادَروا الی البیعه له بِالخلافه
(چقدر او دوست داشتنی و سزاوار خلافت است!! پس همگی به سوی بیعت با آن حضرت (ع) برای امر خلافت شتافتند.)
📜دیگران نیز گزارش کرده اند که وقتی بزرگان شیعه ، مردم را به بیعت با آن حضرت (ع) فراخواندند :
فَبَکَی الناسُ و قالوا : یخرُجُ مُطاعا عَزیزا
(مردم گریستند و گفتند : حسن بن علی (ع) به نزد ما خواهد آمد ، در حالی که (خلیفه ای) اطاعت شده و سرافراز است.)
📜حتی برخی از مورخین گفته اند که:
مردم کوفه ، امام حسن (ع) را بیش از پدرشان امیرالمومنین (ع) دوست داشته اند!!
📜ابن عساکر می نویسد :
بایع اهل الکوفه الحسن بن علی (ع) و اطاعوه و احبوه اشد من حبهم لابیه
(اهل کوفه با حسن بن علی (ع) بیعت کرده و از او اطاعت نمودند و او را بیش از پدرش علی (ع) دوست داشتند.)
✍تعداد بیعت کنندگان کوفی را چهل هزار نفر و برخی نیز تا نود هزار نفر ذکر کرده اند.این بیعت یکپارچه ، ثمره سال های حضور امیرالمومنین (ع) در کوفه و سیره پیامبر گونه و عدالت محور آن حضرت (ع) در قبال توده مردم به ویژه مظلومان و محرومان بوده است.
⚠️به تبع بیعت مردم کوفه با امام (ع) ، مردم سرزمین های بصره ، بحرین ، مکه ، مدینه ، یمن و ایران نیز ، از حاکمیت فرزند رسول خدا (ص) استقبال و با ایشان بیعت نمودند.
✍اما سوال و چالش بسیار جدّی و مهم این است که چه اتفاقی افتاده است که امام حسن (ع) با این جمعیت انبوه بیعت کننده و یاران فراوان ، ناچار به پذیرش صلح با معاویه شد؟
❗️(در ادامه بیشتر توضیح داده می شود)❗️
#تاریخ_امام_حسن(ع)
📚پس از ۴۰ سال ص۲۰
📲 @maaref_dini
#اخلاق
▪️آیت الله جاودان :
🔸انسان هرچه به نمازش بهای بیشتری دهد ، توفیق او برای ترک معصیت بیشتر خواهد بود.
🔸از جمله مواردی که ممکن است آدم را برای همیشه بدبخت کند ، ضایع کردن نماز است.
📚حدیث اندرز ص ۱۴۴
📲 @maaref_dini
هدایت شده از علامه عسکری
💢حضرت اميرالمؤمنين (عليهالسلام) فرمودند:
اى مردم! به خدا سوگند من هرگز شما را به هيچ طاعتى فرا نمی خوانم مگر آن كه خود بر شما. در عمل به آن. پيشى می جويم و از هيچ گناهى بازتان نمی دارم و نهى نمی كنم. مگر آن كه پيش از شما، خود را از عمل به آن باز میدارم.
📘نهج البلاغه، خطبه173
#میلاد_امام_علی(ع)
#روز_پدر
#بر_شیعیانش_مبارڪ_باد
@Allameaskari
#احکام_شرعی
👤فردی فرشی را به شخصی هدیه داد و بعد از هدیه فوت کرد ، شخصی که هدیه گرفته، می داند که هدیه دهنده پول هدیه را به مغازه دار نداده است ، تکلیف چیست؟
اگر هدیه را قبل از فوت هدیه دهنده تحویل گرفته است، تکلیفی ندارد و بدهی بابت هدیه از اصل مال میت پرداخت می شود.
📖 استفتائات _آیت الله خامنه ای
📲 @maaref_dini
هدایت شده از علامه عسکری
💢توصیه معنوی امام خامنه ای دام ظله العالی پیرامون تعطیلی اعتکاف امسال
#روز_پدر
#کرونا
🆔 @Allameaskari
#حدیث
▪️#امام_باقر (ع) فرمودند :
أَوْحَی اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَی مُوسَی (ع) أَنَّ مِنْ عِبَادِی مَنْ یَتَقَرَّبُ إِلَیَّ بِالْحَسَنَةِ فَأُحَکِّمُهُ فِی الْجَنَّةِ. فَقَالَ مُوسَی یَا رَبِّ وَ مَا تِلْکَ الْحَسَنَةُ ؟ قَالَ یَمْشِی مَعَ أَخِیهِ الْمُؤْمِنِ فِی قَضَاءِ حَاجَتِهِ قُضِیَتْ أَوْ لَمْ تُقْضَ
🔹خدای متعال به حضرت موسی (ع) وحی کرد : بعضی از بندگان من هستند که با انجام یک حسنه ی خاص به من تقرب می جویند و ثمره ی آن کار خوبشان این است که من آنها را در بهشت پادشاه می کنم ؛ یعنی حاکم و پادشاه بهشت می شوند.
حضرت موسی عرض کرد : بار الها این حسنه چیست؟ خدا فرمود : دنبال یک برادر مومنی راه افتد تا مشکل او را حل کند ، می رود تا کار مومنی را راه بیندازد و حاجت او را برآورده کند حتی اگر این مشکل حل نشود ، ولی خدا به این کوشش و تلاش همان پاداش را می بخشد.
📚حدیث اندرز ص ۳۹ ( اصول کافی ج۲ ، ص ۱۹۶ )
📲 @maaref_dini
#تفسیر_آیات
📖 وَأَن لَّوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُم مَّاءً غَدَقًا
▫️و اگر بر طریقه ی (اسلام و ایمان) پایدار بودند ، آب (علم و رحمت و رزق) فراوان نصیبشان می گردانیدیم.[جن/۱۶]
💢 #امام_باقر (ع) در توضیح این آیه فرمودند:
یَعنی لَوِ استَقامُوا عَلَی وَلایَهِ عَلیّ بنِ اَبی طالِب اَمیرِالمُمِنینَ و الاوصیاءِ مِن وُلدِهِ (ع) و قَبِلوا طاعَتَهُم فی اَمرهِم و نَهیِهم ، لَاَسقَیناهم ماء غَدَقا ، لَاَشرَبنا قُلُوبَهم الایمان و الطریقهُ هی الایمانُ بِوِلایهِ علیّ و الاوصیاء
🔸منظور از 《طریقه》 ، ولایت امیرالمومنین و فرزندان آن حضرت (ع) می باشد که اوصیاء پیغمبر هستند . مردم باید بر این ولایت ، استقامت بورزند و دست از آن بر ندارند یعنی اینکه باید از آنها تبعیت کند نه اینکه تنها ادعای دوستی کند!!
🔸در اوامر و نواهی آن بزرگواران ذره ای تردید نکنند ، اطاعت از آنها را در همه ی مسائل بپذیرند و هر چه امر و نهی فرموده اند ، رعایت کنند.
🔸در این صورت است که ؛ ما آنها را از آب فراوان سیراب خواهیم ساخت ، دل های آنها را از ایمان سرشار خواهیم ساخت.
🔸و راه و مسیر ، عبارت است از ، ایمان به ولایت امیرالمومنین و اوصیای گرامی آن حضرت. یعنی باید اولا؛ این ایمان را بپذیرند و ثانیا؛ بر آن استقامت بورزند و در آخر هم باید اطاعت از همه ی اوامر و نواهی آن بزرگواران را به جان بپذیرند تا قلبش از ایمان به خدا سرشار شود.
📚حدیث اندرز ص ۹۱
📲 @maaref_dini
#اعتقادات
⚔ جنگ بر سر 《خالقیت یا ربوبیت》؟؟
📖 قسمت اول
▪️ تاریخ شرایع آسمانی نشان می دهد ، زورمندانی که در برابر پیامبر قرار می گرفتند ، معمولا با ایشان بر سر 《ربوبیت》خداوند ، به جنگ بر می خاستند ، نه بر سر خالقیت ، زیرا اغلب یا همه ی آنها ، قبول داشتند که خالق همه ی موجودات الله است ، اگرچه ممکن بود آن لفظ الله را به کار نبرند و لفظی دیگری بگویند ، همانطور که در قرآن امده است : وَ لَئِن سَاَلتَهُم مَن خَلَقَ السمواتِ و الارضَ لَیَقولُنَّ الله ؛ اگر از ایشان بپرسی که آسمان ها و زمین را چه کسی آفریده است ، حتما خواهند گفت : الله .
▪️ربّ العالمین بودن پروردگار ؛ به معنای تربیت کردن چیزی و مالکیت داشتن نسبت به آن است یعنی پرورش و رشد دادن یک چیز ، از حالتی به حالتی ، تا به حدّ تمامیت و کمال برسد که شامل مراحل ؛ تامین نیاز ها و احتیاجات او و حق قانون گذاری و هدایت و به کمال رساندن آن چیز می شود.
▪️از اینجا روشن می شود که طبق آیات قرآن : قالَ رَبُّنا اَلَّذی اَعطَی کُلَّ شَیء خَلقَه ثُمَّ هَدی ؛ [ ربّ ما آن کسی است که همه چیز را آفریده و نظام زندگی و قانون زیستن برای آن چیز تعیین فرموده و او را راهنمایی کرده است ] حق قانون گذاری برای مخلوقات ، تنها توسط خداوند باید صورت بگیرد زیرا او خالق آسمان ها و زمین است... .
📚نقش ائمه در احیای دین ص ۴۲ الی ۴۷
🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @maaref_dini
#اعتقادات
⚔ جنگ بر سر 《خالقیت یا ربوبیت》؟؟
📖 قسمت دوم
❌ فَقالَ اَنا رَبُّکُم الاعلی...
🔻قرآن کریم ، بارها و بارها داستان موسی کلیم (ع) و امّت او و درگیری هایش با فرعون جبّار _ طاغوت عصرش _ را بازگو می کند ؛
فرعون پس از برخورد با حضرت موسی (ع) و مشاهده آیات الهی ، اجتماعی عظیمی از مردم مصر ، تشکیل داد و در میان آنها بانگ برداشت که : 《من ربّ بالاتر و برتر شما هستم !!》
🔻این ادعا برای این بود که:
امپراطور مصر _ فرعون _ در آن روزگاران مالک تمام مصر بوده و هرکس که کار می کرده ، کارگر و مزدور او محسوب می شده است پس لازمه ی ربوبیت را که دادن آب و نان و غذا و تامین احتیاج های مردم می باشد را در ظاهر داشته و مدعی بوده است : اینها همه در ملک من است و من به شما می دهم ؛ بنابراین ، قانون را نیز من باید وضع کنم و شما بر اساس نظر ها و خواسته های من باید زندگی کنید ، در هر صورت من باید قانون بگذارم و شریعت و راه و رسم زندگی را من باید تعیین کنم.
⚠️اگر می گویم بنی اسرائیل باید باید بنده باشد ، کودکان پسر آنها ذبح شوند و دختر ها زنده بمانند ، قطعا باید پذیرفته شود!!
اگر می گویم : بنی اسرائیل باید پست باشند و قبطیان و مردم اصلی سَرور باشند ، قطعا باید عمل گردد!!
👈 به همین علت بود که فرعون گفت :
《مگر اینگونه نیست که آنچه شما دارید ، خوراکتان ، آبتان ، آنچه می خورید و آنچه می آشامید برای من است و از حیطه ی مالکیت من به دستتان می رسد!!》[زخرف/۵۱]
🔻ربوبیتی که فرعون ادعا می کرده ، به این معنا نبوده که او خالق آسمان ها و زمین است و آفریننده ی انسان و سایر چیز هاست !! بلکه او می گفته : شما باید برای اجرای منویّات من و بدست آوردن خشنودی من ، کار کنید و طبق فرامین من عمل عمل نمایید!!
✍اما حضرت موسی (ع) در برابر این منطق ، چه پیامی دارد و و چگونه با او درگیر می شود؟
📚نقش ائمه در احیای دین ج۱ ص۴۴
🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @maaref_dini
#اعتقادات
⚔ جنگ بر سر 《خالقیت یا ربوبیت》؟؟
📖 قسمت سوم (پایان)
⛔️برخورد حضرت موسی (ع) در برابر منطق فرعون
🔻خداوند به حضرت موسی و برادرش ، هارون فرمان می دهد:
ای موسی و هارون !! به نزد فرعون بروید و بگویید : ما از طرف کسی آمده ایم که خداوند و پروردگار توست. ای فرعون!! تو که ادعا می کنی ربّ برتر و بالاتر مردم هستی ، سخت در اشتباهی و ادعایی واهی و دروغین داری. ما بر صدق سخنمان ، آیه و نشانه ای از جانب پروردگارت به همراه داریم.
👈فرعون گفت : فَمَن رَبُّکما یا موسی ؛ شما که ربوبیت را از من پذیرا نیستید و می گویید : از آنِ دیگری است و باید قانون و حکم را از دیگری بگیریم ، این دیگری کیست؟
👈حضرت موسی فرمود : قال رَبُّنا الذّی اَعطی کُلَّ شیء خَلقَه ثمّ هَدی ؛ ربّ ما آن کسی است که همه چیز را آفریده و نظام زندگی و قانون زیستن برای آن چیز تعیین فرموده و به عبارت دیگر ؛ او را راهنمایی کرده است. و هر مخلوقی باید به موجب قانونی که او برایش قرار داده زندگی کند.
🔻فرعون سخن موسی (ع) را متین می بیند و می ترسد که این حرف در دل ها جا بگیرد ، لذا به ایجاد شبهه می پردازد تا اشتباه فکری ایجاد کند.
👈فرعون گفت : پس مردم گذشته چه وضعی داشتند؟ آیا آنها هم ربّی داشتند؟ آیا ربّ مورد ادعای تو ، بر آنها هم فرمانروایی داشته؟
حضرت موسی (ع) فرمود : اوضاع آنها و سرگذشتشان را پروردگار من می داند ، که نه به گمراهی در می افتد و نه به فراموشی گرفتار می شود.
🔻در ادامه فرعون برای شکستن منطق حضرت موسی (ع) ، می گوید : شما آمده اید که با سحرتان ما را از سرزمینمان بیرون کنید و کشورمان را تسخیر کنید . بنابراین ما هم از نیروی سحر برای نابود کردن سحر شما سود خواهیم برد.
⚠️ساحران مزدور فرعون با تمام نیرو به جنگ موسی (ع) آمدند اما قدرت ربّ العالمین آشکار شد و سحرشان را نابود کرد.
👌ساحران که از دیگر مردم ، روشنی بیشتری در شناخت سحر دارند ، در برابر قدرت ربوبی ، سر تعظیم بر خاک می سایند و می گویند : آمَنّا بِرَبّ هارونَ و موسی
🔻سپس ساحران در برابر اعتراض فرعون اعلام می کنند :
اِنّا آمَنّا بِرَبّنا لِیَغفِرَ لَنا خَطایانا و مآ اَکرَهتنا علیه من السحر و الله خَیر و ابقی ؛ ما به پروردگار و صاحبمان ایمان آوردیم ، تا اشتباه های ما و گناه سحری که تو ما را بدان مجبور ساختی ، ببخشد و خداوند بهتر و پاینده تر است.
✍در سراسر این داستان نام 《ربّ》تکرار می شود و هر دو طرف از《ربّ》سخن می گویند....
📚نقش ائمه در احیای دین ص ۴۵
🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @maaref_dini
#تاریخ
🔰بررسی جوّ سیاسی_اجتماعی دوران امام حسن (ع)
📖 قسمت ششم
💢امام حسن (ع) تنها خود را شایسته ی خلافت می دانست❗️
▪️امام حسن (ع) خطاب به معاویه فرمود:
و ادخُل فیما دَخلَ فیه الناسُ مِن بیعتی ، فَاِنَّکَ تَعلَمُ اَنّی اَحَقّ بِهذا الامرِ منک عند الله و عندَ کلِّ اَوّاب حَفیظ
《تو نیز در بیعتی که مردم با من نموده اند ، داخل شو !! چرا که تو خود می دانی که من در نزد خداوند و در نزد هر توبه کننده ای که حافظ حدود خداست ، به امر خلافت سزاوارترم》
▪️امام حسن (ع) در ابتدا معاویه را به همراهی و اطاعت از خویش دعوت نمود و در ضمن نامه ای تصریح فرمودند : که چنانچه او بخواهد به طغیان گری خویش ادامه دهد و برخلاف سایر مسلمانان از پذیرش خلافت آن حضرت (ع) سرباز زند ، با اقدامی نظامی ایشان مواجه خواهد شد.
⚠️بر این اساس ، رویکرد سیاسی امام (ع) در قبال طاغوتیان مدعی حکومت ، از همان ابتدا ، دعوتی بود که جز یک راه و آن هم پذیرش خلافت آن حضرت (ع) نداشت و این پس از آن بود که جمعیت مسلمانان برای استمرار حکومت اسلام علوی ، با فرزند ایشان بیعت کرده بودند.
▪️معاویه از همان ابتدا با سرپیچی از بیعت ، با دعوت از هم پیمانان هم عقیده ی خویش ، به سراغ گزینه ی نظامی می رفت.معاویه با فرستادن نامه هایی به یاران خود، از جمله (عمروبن عاص) ، دستور داده بود که لشکریانی از سرزمین فلسطین و اردن و ... به سوی او می آیند و مهیّای رویارویی با لشکر عراق گردند.
#تاریخ_امام_حسن(ع)
📚پس از ۴۰ سال ص ۲۲
📲 @maaref_dini
#تاریخ
🔸در ادوار گذشته ی تاریخ بشر ، در زمان تمام پیامبران (انبیای مرسل) ، همین اصطلاحات شریعت خاتم الانبیاء ، به همراه معنای آنها وجود داشت :
صلاه ، زکاه ، صوم ، جهاد و.... پیامبران سلف ، به هر شکل ممکن ، این اصطلاحات و مفاهیم را تبلیغ کرده بودند.
📚نقش ائمه در احیای دین ص ۶۷
🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @maaref_dini
🏴 عنایت امام موسی کاظم (ع) به علامه عسکری (ره)
💠 ماجرای بیماری علامه عسکری در کودکی
🔻حضرت علامه می فرمودند:
در ایامی که در سامرا بودم به مرض حصبه مبتلا شدم و هرچه در آنجا معالجه نمودم مفید واقع نشد. مادرم با برادرانم مرا از سامرّه به کاظمین برای معالجه آوردند و در آنجا نزدیک صحن مطهر یک اتاق در مسافرخانه تهیه و در آنجا به معالجه من پرداختند.
این معالجات مؤثر واقع نشد و من بیهوش افتاده بودم. وقتی از معالجه اطبای کاظمین مایوس شدند یک روز به بغداد رفته و یک طبیب را برای من به کاظمین آوردند.
⛔️ همین که نزدیک بستر من آمد و می خواست مشغول معاینه شود من در اتاق #احساس_سنگینی کردم و بی اختیار چشمم را باز کردم دیدم خوکی بر سر من آمده است.
بی اختیار آب دهان خود را به صورتش پرتاب کردم.
گفت : چه می کنی چه میکنی من دکترم من دکترم!
نسخه ای را تهیه کرد که ابدا مؤثر واقع نشد و من لحظات آخر عمرم را سپری می کردم.
🔻تا اینکه دیدم حضرت عزرائیل وارد شد.با لباس سفید و بسیار زیبا و خوش رو و خوش منظره و خوش قیافه پس از آن پنج تن (ع) ؛ حضرت رسول اکرم و حضرت امیر المومنین و حضرت فاطمه زهرا و حضرت امام حسن و حضرت امام حسین (علیهم السلام) به ترتیب وارد شدند. و همه نشستند و به من تسکین دادند و من مشغول صحبت کردن با آنها شدم و آنها نیز مشغول گفتگو با هم بودند.
🔆 در این حال که من به صورت ظاهرا بیهوش افتاده بودم دیدم مادرم پریشان شده و از پله های مسافرخانه بالای بام بالا رفته و رو به گنبد حضرت موسی بن جعفر کرده و عرض کرد :
یا موسی بن جعفر من به خاطر شما بچه ام را اینجا آوردم شما راضی هستید بچه ام را اینجا دفن کنند و من تنها برگردم؟ حاشا و کلا (البته این مناظر را ایشان با چشم دل و ملکوتی می دیدند نه با چشم سر آنها به هم بسته وبدن افتاده وعازم ارتحال است.)
👈🏻همین که مادرم با حضرت موسی بن جعفر مشغول تکلم بود دیدم آن حضرت به اتاق ما تشریف آوردند. و به رسول خدا عرض کردند: خواهش میکنم تقاضای مادر این سید را بپذیرید.
🌺حضرت رسول الله رو کردند به جناب عزرائیل و فرمودند برو تا زمانی که خداوند مقرر فرماید.
خداوند به واسطه توسل مادرش عمر او را تمدید کرده است ما هم می رویم ان شاءالله برای موقع دیگر.
🔻مادرم از پله ها پایین آمد و من نشستم و آنقدر از دست مادرم عصبانی بودم که حد نداشت و به مادرم گفتم: چرا این کار را کردی❗️
من داشتم با پیامبر امیرالمومنین و حضرت فاطمه و حسنین علیهم السلام می رفتم و تو آمدی جلوی ما را گرفتی نگذاشتی حرکت کنیم.
📘کتاب معاد شناسی علامه طهرانی (ره) ج 1
🔗برای پیگیری بیشتر : ( @Allameaskari )
📲 @maaref_dini
#اخلاق
💢 بی حالی و سستی
بی حالی و سستی نسبت به مسائل معنوی اولین گام نفوذ شیطان است.
کارهای معنوی غذای روح است و کسی که غالبا بی اشتهابه مسائل معنوی است بیمار است و باید خود را مداوا کند اگر مداوا نشود دومین علامت نفوذ شیطان ظاهر می شود که همان شک است نسبت به بعضی باورهای دینی و اگر مداوا نشود نفوذ بالاتر و بدتری مواجه می شود که کفر است.
⚠️یعنی انسان همه چیز را تکذیب می کند.
🔗گزیده بیانات استاد ادیبی
📲 @maaref_dini
#احکام_شرعی
👤 با توجه به شیوع ویروس کرونا و استفاده از محلول های ضد عفونی کننده حاوی الکل، این محلول ها از نظر پاکی و نجاست چه حکمی دارد؟
الکل هایی که نمی دانید از اقسام مشروبات مست کننده است ، پاک محسوب می شود و استفاده از مایعاتی که با آن مخلوط شده است و نماز خواندن با لباس و بدن آغشته به آن اشکال ندارد ، اما اگر بدانید از مشروبات مست کننده محسوب می شود ، بنا بر احتیاط واجب نجس است.
📖 استفتائات _ طهارت الکل های ضد عفونی کننده _ آیت الله خامنه ای
📲 @maaref_dini