مرحوم آیت الله «شیخ مرتضی حائری (ره)» در سفری که در سبزوار میهمان آقای حاج سید محمدحسن علوی (ره) بودیم و بنا بود دو روز و یک شب در سبزوار بمانیم و برای شب جا در اتوبوسهای بین سبزوار و مشهد بگذارند (رزرو کنند) که صبح به تهران برسیم که مراجعه به تهران نموده و برای شب جمعه به قم باشیم تا آماده برای روزه رمضان باشیم.
بدون هیچ وجهی ایشان تلفن کردند که برای صبح جا بگذارند!
هرچه اصرار کردم که تلفن را دو مرتبه بگیرید که اگر جا دارد؛همان برای اول شب باشد.
قبول نکردند.
با اینکه ماندنِ آن شب هیچ وجهی نداشت و ایشان هم بسیار سید ملایم و قابل انعطافی هستند.
بلاخره خودم به آقای اخوی [ دکتر مهدی حائری ] به تهران تلفن کردم که فردا منتظر نباشند.
[آن شب] آن اتوبوس تصادف عجیبی کرد که علی الظاهر قریب نصف مسافرین آن، همان آن مردند و فردای آن روز که می رفتم به چشم خود مشاهده وضع آن اتومبیل نمودم.
📙کتاب سرّ دلبران_ص ۷۱
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
📖قسمت چهارم
🔰پی ریزی کودتای سقیفه در زمان حیات رسول خدا (ص)
⚠️دلیلی دیگر بر کودتا بودن سقیفه ، این است که ؛ وقتی عمر (خلیفه دوم) بدست ابولولو ، مضروب شد ، چون سالم و ابوعبیده ، در آن زمان از دنیا رفته بودند ، عمر بن خطاب ، شورای خلافت را طوری ترتیب داد که عثمان برای خلیفه شدن رای بیاورد.
🔻از این واقعه ی زیر ، روشن می شود که در زمان حیات عمر ، خلیفه ی سوم تعیین شده بود :
ابن سعد (صاحب طبقات) از سعید بن عاص اموی نقل می کند : که او از عمر (خلیفه ی دوم) ، زمینی را در کنار خانه ی خود می خواست تا خانه اش را وسعت دهد ؛ چون عمر در مورد بعضی افراد چنین بخشش هایی می کرد.
👈عمر (خلیفه دوم) به او گفت ، پس از نماز صبح بیا تا کارَت را انجام دهم.
سعید ، به دستور خلیفه ، پس از نماز صبح به نزد او رفت و با او به طرف آن زمین رفتند.خلیفه عمر ، با پای خود ، روی زمین ، خطّی کشید و گفت : این هم مال تو .
سعید بن عاص می گوید : گفتم یا امیر... من عیالوارم ، قدری بیشتر بده❗️
عمر گفت : اینک این زمین تو را بس است ، ولی رازی به تو می گویم ، پیش خود نگهدار . بعد از من کسی روی کار می آید که با تو صله ی رحم می کند و حاجتت را برآورده می سازد❗️
🔻سعید گوید : در طول خلافت عمر بن خطاب صبر کردم تا اینکه بعد از فوت او ، عثمان به حکومت رسید و او همچنان که عمر گفته بود ، با من صله ی رحم کرد و خواسته ام را برآورد.
✍از این روایت روشن می شود که خلیفه دوم ، با نقشه ای که برای زمان بعد از خود کشیده بود ، می دانست که خویشاوند سعید اموی یعنی عثمان به خلافت خواهد رسید.
(✍در ادامه بیشتر توضیح داده می شود.)
📚سقیفه ص ۳۱
http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
📖قسمت پایانی
🔰پی ریزی کودتای سقیفه در زمان حیات رسول خدا (ص)
⚠️دلیلی دیگر بر کودتا بودن سقیفه ، این است که ؛ خلیفه ی دوم در نظر داشت بعد از عثمان ، (عبدالرحمن بن عوف) و پس از او (معاویه) به حکومت برسد.
دلیل این مطلب آن است که در سال《عام الرُّعاف》عثمان به بیماری خون دماغ مبتلا گردید و مشرف به مرگ شد.پنهانی ، در نامه ای ، (عبد الرحمن بن عوف) را برای خلافت پس از خود ، تعیین کرد.
👈عبدالرحمن _چون در جریان خلافت عثمان و خلفای قبلی _ خیلی تلاش کرده بود ، از این کار ، بسیار ناراحت شد و گفت :《من او را آشکارا خلیفه کردم ، ولی او پنهانی خلافت مرا می نویسد》
🔻بدین سبب بین آن دو ، دشمنی شدید ایجاد شد و نفرین امام علی (ع) درباره آنها مستجاب گردید ، زیرا حضرت فرموده بود:《خداوند ، بین شما اختلاف بیندازد.》
🔻امام علی (ع) نیز در همان روز که( عبد الرحمن بن عوف) با عثمان بیعت کرد و موجب خلافت او شد ، به او فرمود :《واللهِ ما ولّیت عثمان الا لیردّ الامر الیک》: بخدا قسم ، تو عثمان را به خلافت نرساندی مگر که (روزی) او نیز خلافت را به تو باز سپارد.
⚠️عثمان از آن بیماری شفا یافت و عبدالرحمن در زمان خلافت عثمان وفات کرد.
✍اصولا (عمر بن خطاب) می خواست ، خلافت در قریش باشد ولی به بنی هاشم نرسد. و او و یارانش نیز نمی خواستند که بنی هاشم به حکومت برسد.
📚سقیفه ص ۳۴
http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
🔘 چرا امیرالمومنین با ابوبکر بیعت کرد؟
🔰تاثیر بیعت امیرالمومنین
دستگاه خلافت با حمله به خانه ی حضرت زهرا (س) و بردن امام علی (ع) به مسجد ، نتوانست از آن حضرت . اطرافیان وی بیعت بگیرد و با شکست مواجه شد.
🔻با شهادت حضرت زهرا (س) ، امیرالمومنین علی (ع) پشتوانه ی خود را از دست داد و مجبور شد برای حفظ اسلام و دفع غائله ی مرتدین با ابوبکر بیعت کند. زیرا در خارج مدینه چند نفر ادعای پیامبری کرده بودند. مانند : زنی به نام «سجاح» که ادعای پیامبری داشت و عده ای را دور خود جمع کرده بود یا «نعمان بن منذر» که در بحرین تاج گذاری کرده بود و یا «مسلیمه ی کذّاب» که از زمان پیامبر ادعای پیامبری داشت و بعد از ایشان عشیره و فامیلش دورش جمع شدند. او می گفت : از قبیله ی ما پیامبری و از قریش پیامبری ، و چهل هزار مرد جنگی آماده کرده بود که به مدینه حمله برده آنجا را با خاک یکسان کند. و اگر به مدینه می رسید ، اولین کسی را که می کشت ، امام علی و حسنین (ع) بودند و همچنین قبر و آثار پیامبر (ص) را بطور کامل نابود می کرد.
👈در این حال ، عثمان خدمت امیرالمومنین علی (ع) رسید و گفت : ای پسر عمو !! وضع را می بینی! اگر بیعت نکنی ، اسلام با خطر روبروست. و حضرت علی (ع) نیز برای حفظ اسلام بیعت کرد.
خود حضرت می فرماید :
پس دست کشیدم تا دیدم جمعی از مردم از اسلام بازگشتند و به نابودی دین پیامبر دعوت می کردند. در آن هنگام ترسیدم چنانچه اسلام و مسلمانان را یاری نکنم ، لطمه و شکستی در اسلام واقع شود....... .
✍نکته ی بسیار مهم و جالب این است که ؛ بعد از بیعت امام علی (ع) بود که ابوبکر توانست از مدینه به اطراف لشکر اعزام کند چون تا آن روز دستگاه حکومت نتوانسته بود حتی یک لشکر آماده کند. در هر حال اگر امام علی (ع) بیعت نمی کرد ، اسلام نمی ماند.
#معارف_دینی
📚نقش ائمه در احیای دین ج۲ ص۴۰۲
🆔@maaref_dini
💢 آیت الله جاودان «حفظه الله»
📖 وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ
(به راستی که مومنان) از کارهای لغو و بیهوده روی گردان هستند .[سوره المومنون آیه ٣]
💠 اِسْتِمَاعُ اَللَّهْوِ وَ اَلْغِنَاءِ يُنْبِتُ اَلنِّفَاقَ كَمَا يُنْبِتُ اَلْمَاءُ اَلزَّرْعَ.
♻️ گوش دادن به لغو و غناء ، نفاق را در انسان می رویاند ؛ همان گونه که آب باعث روییدن گیاه می شود .
📋 وسائل الشیعه : ١٧ ، ٣١٦
⁉️ بعضی از مراجع تقلید قائل به دو نوع موسیقی حلال و حرام هستند . با توجه به این نظر ، آیا موسیقیهای حلال ، بازهم تاثیر سویی بر روح و روان انسان دارد ؟ و باعث سلب توفیق انسان از عبادات و کارهای نیک می شود ؟
🔰 اگر موسیقی حلال و حرام داشته باشیم ، موسیقی حلال بازهم عملی لغو و بیهوده است ؛ یعنی نه بهره دنیایی دارد و نه بهره آخرتی . عمل لغو هم ناگزیر تأثیر سوء بر روح انسان خواهد داشت و میتواند تا اندازهای موجب سلب توفیق از انسان شود . البته اگر وجه معقولی برای شنیدن آن وجود داشته باشد ، دیگر لغو نبوده و ممکن است سود هم داشته باشد .
📚 رهنمای طریق ، ص ٥٢
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
امام علی «علیه السلام» فرمودند:
طُوبَى لِمَنْ ذَکَرَ الْمَعَادَ، وَ عَمِلَ لِلْحِسَابِ، وَ قَنِعَ بِالْکَفَافِ، وَ رَضِی عَنِ اللهِ.
خوشا به حال کسی که به یاد معاد باشد، برای روز حساب عمل کند، و به مقدار کفایت قناعت ورزد و از خدا راضی باشد!
📚نهج البلاغه، حکمت 44.
آیت الله جاودان «حفظه الله» :
❌ راه درمان بی حیایی چیست ؟
بی حیایی صفتی است که خودِ آدم آن را تحصیل می نماید، و خودش با انجام برخی رفتارها و اعمال آن را در خود ایجاد میکند.
👈اگر آدم بی باک به نوامیس مردم نگاه کند، اگر آدم بی باک هر حرفی در مسائل جنسی را بر زبان بیاورد، اگر آدم هر شوخی و لطیفه ای را بشنود و بگوید، اگر آدم هر فیلم و عکسی را ببیند، به بی حیایی می رسد. از همین جا راه معالجه نیز روشن می شود.
👌 آدم باید نگاهش، زبانش، شوخی هایش، فیلم دیدنش، عکس دیدنش، و هر چیز دیگری که به حیا و عفّت مربوط است را کاملاً کنترل نماید که این کنترل، مرحله ی اوّل توبه هم هست. در اینجا راه افزوده شدن صفت بد بی حیایی، بسته خواهد شد و اگر آدم بتواند به پشیمانی از گذشته و زاری برای طلب بخشش هم برسد إن شاءالله توفیق حلّ مشکل بی حیایی را پیدا میکند.
📚 رهنمای طریق ، ص ٥٧ و ٥٨
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
💢نقش ائمه در احیای دین
💠روشنگری حضرت ابوالفضل درباره جهاد
🌸🌸🌸ولادت سید الشهدا امام سجاد و حضرت ابوالفضل علیهم السلام مبارک باد🌸🌸🌸
#ولادت_حضرت_ابوالفضل
🍎 @Allameaskari
❇️ آیت الله جاودان حفظه الله:
⁉️ آیا دیدن تصاویر نامحرم از طریق تلویزیون (برای مرد یا زن) برای کسی که آرزو و سعی در رسیدن به کمال را دارد، مانع خواهد بود؟
🔰 کسی که آرزوهای بلندی دارد کار بیشتری باید انجام دهد و زحمت بیشتری نیز باید متحمّل شود. البتّه یقیناً هر چه بیشتر چشم خود را کنترل کنید و چنین چیزهایی را نبینید، از بیهوده سخن گفتن پرهیز کنید و غذای پاکیزه و حلال بخورید احتمال رسیدن به آرزوهای تان بیشتر خواهد بود.
📚 رهنمای طریق ، ص ٦٠
🔗 eitaa.com/adibi_larijani