🔴 استدلال #امیرالمومنین " سلام الله علیه " بر عجز انسان از شناخت خدای متعال
▪️نهج البلاغة مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ سلام الله علیه ذَكَرَ فِيهَا مَلَكَ الْمَوْتِ هَلْ تُحِسُّ بِهِ إِذَا دَخَلَ مَنْزِلًا أَمْ هَلْ تَرَاهُ إِذَا تَوَفَّى أَحَداً بَلْ كَيْفَ يَتَوَفَّى الْجَنِينَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَ يَلِجُ عَلَيْهِ مِنْ بَعْضِ جَوَارِحِهَا أَمِ الرُّوحُ أَجَابَتْهُ بِإِذْنِ رَبِّهَا أَمْ هُوَ سَاكِنٌ مَعَهُ فِي أَحْشَائِهَا كَيْفَ يَصِفُ إِلَهَهُ مَنْ يَعْجِزُ عَنْ صِفَةِ مَخْلُوقٍ مِثْلِهِ.
امیرالمومنین سلام الله علیه در خطبه ای که ملک الموت را در آن ذکر میکند، میفرماید: آیا هنگامی که فرشته¬ی مرگ وارد منزلی میشود، او را با حس درک میکنید؟ و آیا وقتی که کسی را قبض روح مینماید وی را میبینید؟ و حتی چگونگی قبض روح کردن جنین را در شکم مادر میتوانید تشخیص دهید؟ که آیا از پیکر مادر وارد میشود یا این که روح به اذن پروردگار دعوت او را اجابت میکند (و خارج میشود)؟ یا این که همراه او در رحم مادر ساکن است؟ آن کس که از صفات مخلوقی مانند خود عاجز است، چگونه میتواند پروردگار خویش را توصیف کند؟
📚بحار الأنوار ج6، ص: 143
#معارف
#نقد_فلسفه
#نقد_عرفان_مصطلح
#نقد_وحدت_وجود
#معارف
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
💥 #نفسِ_انسان مثل #حوضهای_قدیمی است که وقتی تکانش میدهی، لجنهایش بالا میآید!
«بزرگان، نفس انسان را به حوضهاي قديمي يا خزينههاي قديمي مثال ميزنند که ته آنها لجن مينشست و روي آنها آب صاف بود که با يک تکان آب آلوده ميشد.
گاهي نفس ما هم اينگونه است. يک چيزهايي ته نفس ما وجود دارند که #يک_تکان براي بر هم زدن و کثيف کردن وجود ما کافي است.
آدمي که #خيال_ميکرد خيلي نفس آرامي دارد و خيال ميکرد که در زندگي #حسود_نيست؛ ناگهان ميبيند وضع رفيقش از او بهتر شده، در صورتي که از او کمتر درس خوانده! [با خودش میگوید] چطور وضع او بهتر شده؟! میبینید که همه وجودش به هم ریخته است!
اي بندۀ خدا! از خدا درخواست کن! چه کار داري خدا به او چي داده است!؟ چرا سر در کيسۀ مردم ميکني؟ ادعاي زيادي هم نباید داشته باشیم.»
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
🔻 تاملی بر شخصیت #ابن_عربی
قسمت شانزدهم 🔽
🔴 ممنوعیت انتقاد به خلفای جور و جواز قتل مخالفان آنها در کلام #ابن_عربی
🔷محی الدین برای اینکه راه ستمگران را هموار کند و زبان اعتراض را بر حکام جور ببندد میگوید:
إن تکلّمنا فی ولاتنا و ملوکنا بما هم علیه من الجور سقط ما هو لنا فی جورهم و أسأنا الأدب مع الله حیث رجحنا نظرنا علی فعله فی ذلک لأنّ لنا الذی هو فی جورهم هو نصیب أخروی بلا شکّ فقد حرّمناه نفوسنا و من حرم نفسه أجر الآخرة فهو من الخاسرین... ؛ [۱]
پس اگر در مورد ظلم و ستم سلاطین و حکام جور خود سخن بگوییم ثوابی که از ستم آنها به ما میرسد از دست داده ایم و نسبت به خدا بی ادبی کرده ایم زیرا نظر خود را بر خدا که ستمگر را بر ما مسلط کرده است، مقدم داشته ایم چون بهره ما از ستم آنان بدون شک اجر اخروی است که خود را از آن محروم کرده ایم و هر کس خود را از پاداش اخروی محروم کند از زیان کاران است.
🔷 محی الدین با تأکید بر اینکه «أولی الأمر» در آیه شریفه خلفا و حکام هستند اگر چه ظالم و ستمگر باشند، حکم جواز مقاتله و قتل مخالفان این خلفا را صادر میکند؛ او دشمنان خلفا را همچون دشمنان خدا معرفی میکند و میگوید: (وَ أوُلِی الأَمرِ مِنکُم) و هم الخلفا و... ثمّ أنّ الله جعل له أعداء ینازعون فی أولوهیّة کفرعون و أمثاله کذلک جعل الله للخلفاء منازعین فی رتبتهم و جعل له أن یقاتلهم و یقتلهم إذا ظفر بمن ظفر منهم کما یفعل سبحانه مع المشرکین... ؛ [۲]
أولی الأمر خلفای اند... و همان گونه که خدا برای خود دشمنانی قرار داده است که در الوهیتش با او در ستیزند؛ برای خلفا هم کسانی را قرار داده است که با مقام آنان میستیزند و خدا برای خلیفه مقرر فرموده است که با آنان بجنگند و بر هر یک از آنان پیروز شد او را بکشد، همان گونه که خدا با مشرکان میکند. به این ترتیب محی الدین عربی آیه «أُولی الأَمرِ» که یکی از مهمترین ادله امامت حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام و ائمه معصومین علیهم السلام است را به گونه ای تفسیر میکند که بتواند آن را وسیله توجیه جنایات یزید و سایر خلفای بنی امیه و بنی عباس در قتل و ظلم به خاندان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم قرار دهد.
[۱]: الفتوحات المکیّة، ج ۱، ص ۷۵۱.
[۲]: الفتوحات المکیّة، ج ۳، ص ۴۷۵ و ج ۱، ص ۷۵۹ و ج ۲، ص ۲۸۵.
📚ابن عربی از نگاهی دیگر/ص۱۴۸📚
❌ اتمام حجت می کنیم که در قیامت عذری برای دوستی با دشمنان اهلبیت سلام الله علیهم اجمعین نداشته باشید ...
#نقد_عرفان_مصطلح
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
🔴 از رموز #قرآن_کریم
▪️از مرحوم حاج #سید_جلیل_زرآبادی نقل شده است که :
در هوای گرم تلاوت آیه شریفه
" يا نارُ كُونِى بَرْداً وَ سَلاماً عَلى إِبْراهِيمَ "
باعث احساس خنکی شده و گفتن اسامی پرورگار که با "ح"شروع میشود مثل حکیم،حلیم و...باعث احساس گرما خواهد شد ان شاءالله....
#فرزندان_سید
#علوم_اسراری
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
🔴 حکایتی کریمانه از سیدالشهدا در روز #عاشورا
«قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْن " سلام الله علیه " فَرَاَیْتُ شَخْصَاً مِنَ الْکُفَارِ قَدْ طَعَنَ اَبِا عَبْدِ الله عَلَیْهِ السَّلام بِالرُّمْحَ فَلَمْ یَقْتُلهُ اَبِی، فَلَّمَا انْتَقَلَتِ الْاِمَامَةُ اِلَیَّ عَرَفْتُ اَنَّ ذَلِکَ الرَّجُلُ الْکَافِرُ کَانَ فِی صُلْبُهُ مَنْ یَقُولُ بِوِلَایَتِنَا.»
حضرت زینالعابدین امام سجّاد علیه السلام فرمودند:
⭕️ در روز عاشورا و در گرماگرم جنگ، مردی از کفّار را دیدم که با #نیزه_بر_پهلوی امام حسین سلام الله علیه زد و با اینکه پدرم مسلّط و قادر بر کشتن او بودند، ولی از قتل او صرفنظر فرمودند.
زمانی که به مقام امامت رسيدم، دانستم آن مرد کافری که پدرم او را به هلاکت نرساندند، در صُلبش کسی بوده كه قائل به ولایت ما اهلبيت و #شیعه است (پس پدرم به علم امامت از آینده خبر داشته و آن مرد را نکشتند).
📚 معالی السبطین، ج۲، ص۲۹
( صلی الله علیک یا سیدناالمظلوم یا اباعبدالله الحسین )
#فضائل_اهلبیت
#شب_جمعه
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
🔴 #مهمترین_اشتباهات_فلاسفه
🔹قسمت نهم
#انکار_مخلوق_بودن_عالم
🔸چون به دقت بنگری آنچه در دار وجود است وجوب است و بحث در امکان برای سرگرمی است!!!!
📚ممد الهمم حسن زاده آملی ص۱۰۷
#نقد_فلسفه
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔴 عرفانهای مصطلح!!
هرچند تمام این #عرفانهای_مصطلح از جهت مبانی دارای اشتباهات بزرگ و انحرافات عمیق از مکتب اهل البیت سلام الله علیهم اجمعین هستند و لذا قابل اعتنا و اعتماد نیستند اما لازم است بدانیم و آگاه باشیم عمده و اکثر این #اساتید_عرفان اصلا استاد #عرفان_عملی نیستند!
بلکه اطلاعات یا تبحری در #عرفان_نظری کسب کرده اند و با چند خواب یا #مکاشفه(اگر خیال نبوده باشد) داعیه ی دستگیری و تربیت شاگرد پبدا کرده اند....
بسیاری از همین افراد که مدعی اتصال به #ملکوت و وصول به مقام #فناء_فی_الله و اشراف بر ضمیر و اطلاع بر عوالم هستند، وقتی از نزدیک با آنها مرتبط میشویم میبینیم در بسیاری از مسایل بی اطلاع و جاهل محض هستند....
چگونه میشود شخصی مدعی اطلاع و #اشراف بر نفوس باشد اما وقتی با او معاشرت میکنیم بالوضوح در میابیم که از احوال خودش یا اندرونی خودش هم بی خبر است چه رسد به دیگران!
اما ای کاش فقط بی خبر بودند!
مشکل زمانی دو چندان میشود که میبینیم نه تنها بی خبرند بلکه اطلاعات و #اخبار_غلط دارند و با سادگی آن اخبار غلط را باور کرده اند و بر طبق آن راجع به افراد یا امور قضاوت میکنند!!!!
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔴 فضیلت و اهمّیت غسل #جمعه
رسول خدا صلی الله علیه و آله
🔸فاغتَسِلْ فِی كُلِّ جُمُعَةٍ و لَو أنَّكَ تَشتَرِی الماءَ بِقوتِ یومِكَ و تَطویهِ فَإنَّهُ لَیسَ شَیءٌ مِنَ التَّطَوُّعِ أعظَمَ مِنهُ
💠 هر جمعه غسل بجا آور؛ گرچه هزینۀ خوراک روزت را برای خرید آب بدهی و بدون غذا بمانی!
💠 چرا که هیچ یک از عبادات مستحبّی بالاتر از غسل جمعه نیست.
📚 "بحار الأنوار" ج ۸۱ ص ۱۲
#دستورات_ماثور
#اعمال
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
🔴 #قد_قامت_الصلاة یعنی قیام قائم آل محمد عجل الله فرجه الشریف
🔻قال الصادق صلوات الله علیه:
نُقِلَ مِنْ خَطِّ الشَّهِيدِ ره عَنْ أَبِي الْوَلِيدِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (صلوات الله علیه) فِي قَوْلِهِ قَدْ قَامَتِ الصَّلَاةُ إِنَّمَا يَعْنِي بِهِ قِيَامَ الْقَائِمِ (عجل الله فرجه الشریف).
امام صادق صلوات الله علیه در معنای قد قامت الصلاة (یکی از عبارات اقامه) می فرماید همانا منظور قیام قائم (عجل الله فرجه الشریف) است.
📚بحار الأنوار ج51 ص 149
#مهدویت
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
⚡️ وقتی شیطان فشار زیادی آورد، بفهمید که متاع قیمتی در دست دارید.
«آنجایی که امتحان سخت میشود، گنج و خیرات الهی همانجاست.
متقی کسی است که وقتی شیطان فشار میآورد، میفهمد که متاع قیمتی [در دست] دارد؛ پس اگر استقامت کنید به آن گنجها و بهای قیمتی آن میرسید.».
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqer_ir
090-tanbihat.mp3
6.2M
#معارف_وحیانی
#تدریس کتاب شریف #تنبیهات_حول_المبدا_والمعاد
توسط عالم ربانی حضرت آیت الله حاج #شیخ_مهدی_مروارید حفظه الله تعالی
{جلسه نود}
#تدریس_تنبیهات
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
064-osol-toohidi.mp3
2.67M
#معارف_وحیانی
🔴 #تبیین_اصول_توحیدی
از منظر قرآن و روایات
🔹 توسط عالم ربانی و فقیه اهل البیت حضرت علامه آیت الله حاج #سید_جعفر_سیدان ادام الله ظله الوارف
🔸(جلسه شصت و چهارم)
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
93e96e3e-e1f5-4d64-acdb-868231cf05fb-H.mp3
18.93M
#معارف_وحیانی
🔴 درس #تفسیر_قرآن
🔸سوره مبارکه #یس
🔸توسط مرجع بزرگ شیعه ، شیخ الفقهاء و المجتهدین حضرت آیت الله العظمی #وحید_خراسانی دامت برکاته
🔹(جلسه چهاردهم)
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
nahaye-4.pdf
319.9K
🔸فایل #pdf
#معارف_وحیانی
🔴 نقد و بررسی کتاب #نهایة_الحکمه علامه #طباطبایی رحمت الله علیه
🔸توسط زعیم حوزه ی علمیه خراسان حضرت آیت الله العظمی علامه #سید_جعفر_سیدان دامت برکاته
🔹 (جلسه چهارم)
#نقد_فلسفه
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
4_5944860072017396940.pdf
20.69M
🔴 فایل #pdf
کتاب شریف #معالی_السبطین
🔸مقتل جامع امام حسن و امام حسین سلام الله علیهما
🔸تألیف عالم ربانی #ملا_مهدی_حائری_مازندرانی رضوان الله تعالی علیه
🔹به زبان #عربی برای اهل تحقیق
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔴 معارف دین را از چه کسی اخذ کنیم؟!
🔹عن الامام #موسی_بن_جعفر_الکاظم صلوات الله علیهما ؛ لاتاخذن معالم دینک من غیر شیعتنا.....
🔹 #امام_کاظم سلام الله علیه :به هیچ وجه معارف دین را از غیر شیعیان ما اخذ نکن!!!
📚 رجال الکشی ص۴
❌همه میدانیم که بسیاری از #فلاسفه و #عرفا (عرفانهای مصطلح) اساس معارف دینی خود را از #محی_الدین_عربی و #قیصری و #خواجه_عبدالله_انصاری و#مولوی و امثال اینها اخذ کرده اند
🔸حال سوال ما از #فلاسفه و #عارفان_کذایی این است، #محی_الدین و امثال او یا قطعا سنی هستند یا لااقل شیعه بودنشان مشکوک است!!!
حال شما با چه مجوزی اصل و اساس توحید و معارف دین را از این افراد #سنی و یا لااقل #مجهول_الهویه اتخاذ میکنید؟؟!!!!
🔸وبا چه مجوزی این تخیلات و خرافات و بافته ها را به نام معارف دین به خورد عوام مردم و عموم جامعه میدهید؟!
🔸آیا اعتقاد به کلام #امام_کاظم سلام الله علیه دارید؟!
🔸آیا #امام_کاظم سلام الله علیه در قیامت از شما بازخواست نخواهد کرد؟!
#با_دین_خدا_چه_کردید؟!!
#نقد_فلسفه
#نقد_عرفان_مصطلح
⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔴 اوج ایثار
استاد #محمد_رضا_حکیمی در وصف مرحوم حاج #شیخ_مجتبی_قزوینی چنین می نویسد :
او زندگی بسیار ساده ای داشت و گاه از نیاز های خود چشم می پوشید و آنچه که می توانست به طلاب تنگدست کمک می کرد .
شیخ بزرگوار نمونه ای مجسم از تقوا و نفس کشی و اعراض از مال و منال و جاه و شهرت و نعمت دنیا بود .... روزی یکی از طلاب در حضور استاد سخن از نیاز شدیدش به تامین مخارج معالجه و درمان خانواده اش به میان آورد .
مرحوم شیخ به دلیل نداشتن وجه نقد به آن طلبه گفت :
این فرش را جمع کن ببر و بفروش و هزینه درمان کن ، فعلا جای آن کیسه گونی پهن می کنم ......
📚سیمرغ قاف عشق ص۳۹۰
#نکات_مهم
#شاگردان
⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
#پست_ویژه⭐️
"قدر زر ، زرگر شناسد ........ "
#میرزا_مهدی_اصفهانی از منظر عارف کیمیا اثر مرحوم آیت الله شیخ #حسنعلی_نخودکی_اصفهانی:
مرحوم حجت الاسلام حاج شیخ محمود نگارنده:
یک روز خدمت حاج شیخ بودیم(مرحوم #نخودکی)،حاج شیخ سوار الاغ بود.
افرادی سلام میدادند،ایشان نیز پاسخ میگفت.
در این میان اما تنها برای مرحوم #میرزا_مهدی_اصفهانی پیاده شد و احترام کرد.
از ایشان پرسیده شد:چه بود که احترام کردید؟
فرمود :
هرچه من با ریاضت بدست آوردم ، #میرزا_مهدی_اصفهانی با تقوا به دست آورده بلکه بالاتر از من دارد!
📚احیاگر حوزه خراسان ص۱۹۷
#عظمت_علماء_تفکیک
⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
صلی الله علیک یا ولی العصر ادرکنا
🔴 سخنی کوتاه درباره #اقسام_حدیث
🔸بخش اول
مجوعه ی احادیث در یک نگاه کلی به سه بخش تقسیم میشوند:
۱_حدیث معتبر:یعنی حدیثی که از باب علم یا علمی دارای حجیت است و انتسابش به معصومین سلام الله علیهم اجمعین طبعا و حقیقتا و یا تعبدا محرز و مسلم است.
۲_حدیث غیر معتبر:یعنی احادیث ضعیف محتمل الصحه و البطلان که دلیل یا قرینه ای نه برای اثبات آن و نه برای ابطال آن وجود ندارد(علم و علمی بر صحت و بطلانش قابل اقامه نیست) که این دسته از احادیث قلیل اند
۳_حدیث جعلی:یعنی حدیثی که با دلیل قطعی جعلی و دروغ بودنش ثابت باشد یعنی علم بر کذب و جعل بودن حدیث داریم و یا قراین قطعیه و یقینیه بر کذب و بطلان روایت داریم که این دسته از احادیث و دسته قبل، بسیار قلیل و نادر هستند کما اینکه خاتم الفقهاء و المجتهدین #شیخ_مرتضی_انصاری تصریح فرموده اند.
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔴 #اقسام_حدیث
🔸بخش دوم
روی سخن و محل بحث قسم دوم و سوم است یعنی احادیث غیرمعتبر و احادیث جعلی ، در این رابطه توجه به چند نکته لازم است:
۱_ مرحوم #محدث_بحرانی در مقدمه ی #حدایق بیان فرموده اند که روایاتی که مخالف با قرآن باشد و مامور باشیم آنها را طرد کنیم در کتب روایی ما موجود نیست چرا که قبلا علمای شیعه این زحمت را متحمل شده اند و این تنقیح را به سرانجام رسانده اند.
۲_اکثر روایات فعلی موجود در کتب شیعه معتبر هستند ، برخی قطعی الصدور و ما بقی ظنی الصدور هستند و روایاتی که غیر معتبر باشد اقل القلیل است چنانچه شیخ اعظم #شیخ_مرتضی_انصاری و بسیاری از بزرگان قدیما و حدیثا تصریح فرموده اند و کلمات مرحوم #شیخ_حر_عاملی و #محدث_نوری در دسترس و قابل مراجعه هست و در این موضوع به سخن #شیخ_انصاری اکتفا میکنیم:
....و الظن بصدور جمیعها(الاخبار) الا قلیل فی غایه القله کما یقتضیه الانصاف ممن اطلع علی کیفیه تنقیح الاخبار و ضبطها فی الکتب
📚(فراید الاصول ج ۲ ص۸۱۰)
دقت شود که بعض محشین و شراح این عبارت شیخ اعظم تصریح فرموده اند که مراد شیخ، ظن معتبر است یعنی تمام روایات موجوده در کتب فعلی معتبر است مگر اقل القلیل آنهم در غایت قلت!!!
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔴 #اقسام_حدیث
🔸بخش سوم
۳_نکته آخر این است که بدانیم فرق است بین #روایت_ضعیف و بین #روایت_جعلی و دروغین و هرچند این فرق برای مبتدیان علم رجال و حدیث هم روشن است اما توقع نداریم که #فلاسفه این فرق ها را بدانند، #فلاسفه ای که فرق بین خدا و در و دیوار را نمیفهمند و قایل به #عینیت یا #سنخیت خدا و اشیاء هستند و موجودات را صادر شده و #ترشح ذات خدا میدانند، حتما و حتما عاجز از درک صحیح احادیث اند.
باری امروزه رایج شده است هرکسی که از روی بیکاری یا طمع شهرت دست به قصه نویسی میزند و در فضای بی صاحب مجازی صفحه ای باز میکند، برای کسب شهرت هم که شده گرد و خاکی به پا میکند و دست به تخریب روایات شیعه میزند،
کسانی که هنوز در علم ،علقه و مضغه هم بحساب نمی آیند و مهمترین تخصصشان تخریب شریعت سیدالمرسلین است به خود اجازه میدهند و هر حدیثی را که مغز کوچکشان درک نمیکند میگویند "جعلیست"
مغزهای زنگ زده ی اینها که خاموش از نور معارف اهل البیت سلام الله علیهم اجمعین است فقط لایق درک نوشخوارهای یونانیان و چرندهای #اکسیوفان و خام جویده های #ارسطو و #افلاطون و امثال آنهاست!
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔴 #اقسام_حدیث
🔸بخش چهارم
پس کسی حق ندارد حدیثی را که بزعم خودش و با تفکر خودش نمی سازد بگوید جعلیست!
نهایتا باید گفت از دید من معتبر نیست چرا که عدم اعتبار اعم از وضع و تقیه و غیر آن است،
بله اگر بالفرض حدیثی پیدا شد که قطعا بر ضد صریح قرآن بود یا بر ضد معارف قطعی و مبانی استوار تشیع بود و یا روایت دیگری حدیث دیگر را تکذیب کرد آنگاه میتوان حکم به وضع و جعل کرد و الا فقط باید گفت حدیث برای من حجت و معتبر نیست نه اینکه سریعا حکم به جعل و وضع کرد!
در روایات مبارکات نیز صریحا به این مطلب دستور داده شده که احادیثی که برای شما نقل میشود را اگر نتوانستید قبول کنید حق ندارید #تکذیب کنید،چون چه بسا این روایت از ما اهل البیت رسیده باشد و شما با تکذیب این روایت خدا را تکذیب کرده اید و از #ولایت ما اهل البیت خارج شده اید!!
حال به چند نمونه از این احادیث اشاره میکنیم و سخن را خاتمه می بخشیم!
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔴 #اقسام_حدیث
🔸بخش پنجم
۱_عن ابی جعفر سلام الله علیه:....اذا سمع الحدیث ینسب الینا و یروی عنا فلم یعقله و لم یقبله قلبه اشماز منه و جحده و کفر بمن دان به و هو لا یدری لعل الحدیث من عندنا خرج و الینا اسند فیکون بذلک خارجا من ولایتنا
📚 الکافی ج ۳ص۵۶۵
امام باقر سلام الله علیه فرمود:
.....مبغوضترین اصحابم در نزد من کسی است که حدیث را میشنود، به ما نسبت داده شده و از ما روایت شده ولی نمیفهمد و نمیپذیرد و قلبش از آن منکر و بیزار است و این به کفر می انجامد!! در حالیکه نمیداند،شاید حدیث را ما گفته باشیم و او با انکار آن حدیث از ولایت ما خارج میگردد.
۲_قلت لابی عبدالله سلام الله علیه جعلت فداک ان الرجل لیاتینا من قبلک فیخبرنا عنک بالعظیم من الامر فیضیق بذلک صدورنا حتی نکذبه.
قال:فقال ابوعبدالله سلام الله علیه الیس عنی یحدثکم؟
قال قلت بلی
قال فیقول للیل انه نهار و للنهار انه لیل؟!
قال فقلت له لا
قال فرده الینا فانک ان کذبت فانما تکذبنا
📚 بصایر الدرجات ج۱ص۵۳۸
سفیان بن سمط میگوید به امام صادق سلام الله علیه عرض کردم فدایت شوم،بعضی اوقات شخصی می آید و از ناحیه شما مطلب عظیمی را نقل میکند,به گونه ای که سینه ما تنگ شده و او را تکذیب میکنیم!
حضرت فرمودند آیا از ما نقل نمیکند؟!
عرض کردم آری
فرمودند مثلا به شب میگوید روز است و به روز میگوید شب است؟!
عرض کردم خیر!
فرمودند پس آن را به ما بازگردانید (و درباره آن نظر ندهید) زیرا اگر آن را تکذیب کردید در واقع ما را تکذیب کرده اید!
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔴 #اقسام_حدیث
🔸بخش ششم
۳_عن ابی الحسن سلام الله علیه و لاتقل لما بلغک عنا او نسب الینا ، هذا باطل و ان کنت تعرف خلافه فانک لا تدری لم قلنا و علی ای وجه و صفه
📚 الکافی ج۸ص۱۲۵
امام کاظم سلام الله علیه فرمود هرگز به حدیثی که از ما بشما میرسد یا منسوب به ما است نگویید باطل است ولو علم به خلاف آن هم داشته باشید زیرا تو نمیدانی برای چه آن را گفته ایم و در چه صورتی و به چه وصفی آن را بیان کرده ایم!
۴_عن ابی عبدالله سلام الله علیه:لا تکذبوا بحدیث اتاکم احد فانکم لا تدرون لعله من الحق فتکذبوا الله فوق عرشه!
📚 بصایر الدرجات ج ۱ص۵۳۸
امام صادق سلام الله علیه فرمود:حدیث هیچ کس را تکذیب نکنید زیرا شما نمیدانید شاید حدیث حقی باشد و چون آن را تکذیب کردید در واقع خدای بزرگ را در بالای عرش تکذیب کرده اید!!
۵_عن ابی بصیر عن احدهما قال لا تکذبوا بحدیث اتاکم مرجیی و لاقدری و لاخارجی نسبه الینا فانکم لاتدرون لعله شی من الحق فتکذبوا الله فوق عرشه
📚 علل الشرایع ج۲ص۳۹۵
امام باقر یا امام صادق سلام الله علیه فرمود:حدیثی را که مرجیی مذهب یا قدری مسلک یا خارجی مرام برای شما اورد و به ما نسبت داد را تکذیب نکنید زیرا شما نمیدانید شاید حدیث حق و صحیحی باشدآن وقت بدین ترتیب حق خداوند را در بالای عرش تکذیب کرده اید.
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa