هدایت شده از حسینیه مقتل
✅ #شهادت_فرزندان_زینب_کبری (س)
🔹«محمد» و «عون» فرزندان عبداللهبن جعفر در حماسه عاشورا بودند.
🔸جعفر دو فرزند به نام عون یکى از حضرت زینب(س) و دیگرى از جُمانه داشته است. در این که کدام یک از آنها در کربلا شهید شده و مادرش کیست، میان مورخان اختلاف نظر وجود دارد.
دو پسر حضرت زینب(س) در حماسه عاشورا حضور داشتند و پس از رشادتهای بسیار به شهادت رسیدند.
🔹چگونگی به شهادت رسیدن این دو فرزند رشید زینب کبری(س) و عبدالله بن جعفر[1] با استناد به دانشنامه 14 جلدی امام حسین(ع) در پی میآید.
✅محمّد بن عبدالله بن جعفر
🔹محمّد، یکى از فرزندان عبد الله بن جعفر طیّار است که در واقعه کربلا، شهید شد. مادر او، بر پایه گزارش منابع معتبر، خَوصا، دختر خَصَفة بن ثقیف بن ربیعه است.[2] بنا بر این، آنچه در برخى از منابع آمده که مادر وى زینب علیهاالسلام است،[3] ظاهرا صحیح نیست. نام او در زیارت هاى «ناحیه» و «رجبیّه»، آمده است.
🔸در «زیارت ناحیه» مىخوانیم:
▪️سلام بر محمّد بن عبد الله بن جعفر که شاهد جایگاه پدرش و پیرو برادرش و حافظ تن او بود! خدا، قاتل او عامر بن نَهشَل تمیمى را لعنت کند!
📚المناقب، ابن شهرآشوب:
🔹سپس محمّد بن عبدالله بن جعفر، به میدان پا نهاد و چنین مىخواند:
🔸{از ستم به ما، به خدا شکایت مىکنم از کارِ گروهى کور و پَست؛}
🔹{تغییر دهنده تعالیم قرآن و آیات محکم نازل شده تبیان}
🔸{و آشکار کننده کفر و طغیان.} آنگاه، 10 تن را کُشت و عامر بن نَهشَل تمیمى، او را کُشت.
📚تاریخ الطبرى به نقل از حُمَید بن مسلم اَزْدى:
🔹عامر بن نَهشَل تمیمى، به محمّد بن عبد الله بن جعفر بن ابى طالب، حمله بُرد و او را کُشت.
📚تاریخ الطبرى به نقل از هشام:
🔸محمّد بن عبد الله بن جعفر بن ابى طالب ـ که مادرش خوصا، دختر خَصَفة بن ثقیف بن ربیعة بن عائِذ بن حارث بن تیم الله بن ثَعلَبه، از بنى بکر بن وائِل بود ـ، به دست عامر بن نَهشَل تَیمى، کشته شد.
📚مقاتل الطالبیّین:
🔹مادر محمّد بن عبدالله بن جعفر بن ابى طالب، خوصا، دختر حَفصَة بن ثقیف بن ربیعه بود.
✅عَون بن عبدالله بن جعفر
🔹عَون، یکى دیگر از فرزندان عبد الله بن جعفر طیّار است که در واقعه کربلا، به شهادت رسید.
🔸گفتنى است که عبد الله بن جعفر، دو فرزند به نام «عون» داشته است. از این رو، یکى از آنها «عونِ اکبر» و دیگرى «عونِ اصغر» نامیده شده اند. مادر یکى از آنها زینب علیهاالسلام بوده و نام مادر دیگرى، جُمانه دختر مُسَیَّب، گزارش گردیده است. در این که کدام یک از آنها در کربلا شهید شده و مادرش کیست، میان مورّخان، اختلاف نظر وجود دارد.
ابو الفرج اصفهانى، وى را عون اکبر و فرزند زینب علیهاالسلام مى داند و مىگوید که عون اصغر، در واقعه حَرّه [در مدینه] به شهادت رسیده است؛ امّا بیشتر منابع [4] عونِ شهید در کربلا را فرزند «جُمانه» مىدانند.
🔸نام وى در زیارتهاى «ناحیه» و «رجبیّه» آمده است. در «زیارت ناحیه مقدّسه» مىخوانیم: سلام بر عَون، پسر عبد الله، پسر جعفرِ پرواز کننده در بهشت ؛ آن هم پیمان ایمان، و همنشین بزرگان، و مُخلص براى [خداى] مهربان، و پیرو آیه ها و قرآن! خدا، قاتل او، عبد الله بن قُطبه نَبهانى را لعنت کند!
📚مقتل الحسین علیه السلام، خوارزمى:
🔸پس از محمّد بن عبد الله بن جعفر، عَون بن عبد الله بن جعفر بن ابى طالب به میدان آمد، در حالى که چنین مى خواند:
▪️{اگر مرا نمى شناسید، من فرزند جعفرم شهید راستى، شکُفته در باغ بهشت}
▪️{پرواز کننده در آن جا با دو بال سبز! و این، براى شرافت در میان مردم، بس است!}
آن گاه، جنگید تا کشته شد. گفته شده که عبدالله بن قُطْبه، او را کُشت.
📚تاریخ الطبرى به نقل از هشام:
🔹عَون بن عبدالله بن جعفر بن ابىطالب، که مادرش جُمانه، دختر مُسیَّب بن نَجَبة بن ربیعة بن ریاح از قبیله بنى فَزاره بود. وى به دست عبد الله بن قُطْبه طایى نَبهانى، کشته شد.
📚تاریخ الطبرى به نقل از حُمَید بن مسلم اَزْدى:
🔹عبدالله بن قُطْبه طایى نَبهانى، به عَون بن عبد الله بن جعفر بن ابىطالب، حمله کرد و او را کُشت.
📚مقاتل الطالبیّین:
🔸 مادر عَون اکبر، فرزند عبد اللّه بن جعفر بن ابى طالب، زینبِ عقیله (خردمند) [5] دختر على بن ابى طالب علیه السلام و فاطمه علیهاالسلام، دختر پیامبر خدا صلى الله علیه و آله است.
🔹مقصود سلیمان بن قَتّه در این شعر، اوست که:
▪️{و اگر مىگریى، بر عَون، برادرش ناله کن که در آنچه بر سرشان مى آید، فرو گذارنده نیست}
▪️{به جانم سوگند که مصیبتت در نزدیکان توست! پس بر این مصیبت طولانى گریه کن} ...
🔹از حُمَید بن مسلم، نقل شده است که: عبداللّه بن قُطْنه تَیهانى، عون بن عبد اللّه بن جعفر را کُشت.
📚تاریخ الطبرى به نقل از ابو کَنود عبد الرحمان بن عُبَید:
🔹هنگامی که عبداللهبن جعفر از کشتهشدن دو پسرش همراه حسین(ع) خبر یافت و مردم برای تسلیت به حضورش میآمدند، یکی
هدایت شده از حسینیه مقتل
از وابستگانش ـ که فکر نمىکنم کسى جز ابو لَسْلاس باشد ـ گفت: مصیبتى که دیدهایم، از جانب حسین به ما رسیده است!
🔸عبدالله بن جعفر، او را با کفشش زد و سپس گفت: اى پسر زنِ بدبو! آیا به حسین، چنین مىگویى؟
✳️به خدا سوگند، اگر در کنارش حاضر مى بودم، دوست مىداشتم که از او جدا نشوم تا همراهش کشته شوم! به خدا سوگند، آنچه دلم را به از فدا شدن دو پسرم راضى و مصیبت آن دو را بر من، سبُک مى کند، این است که در راه از خود گذشتگى براى برادر و پسرعمویم [حسین علیه السلام] و پایدارى در کنار او، کشته شدهاند!
🔹سپس به همنشینانش رو کرد و گفت: خدا را بر شهادت حسین علیه السلام مىستایم که اگر نتوانستم با دستانم حسین علیه السلام را یارى کنم، دو پسرم، او را یارى دادند.
----------------------------------------------
🔻پینوشتها:
🔻1.ابو عبد الله جعفر بن ابى طالب بن عبد المطّلب بن هاشم بن عبد مناف، ده سال از على بن ابى طالب بزرگ تر بود و پس از او مسلمان شد و آیاتى چند از قرآن کریم، در باره او نازل شده است. در حدیث نبوى آمده که: او شبیهترین خلق و خو و شمایل را به پیامبر خدا داشت و جزو مهاجران نخستین به سرزمین حبشه بود و از آن جا به هنگام فتح خیبر بر پیامبر خدا در آمد و سپس در جنگ موته، در سال هشتم هجرى شرکت جُست و به شهادت رسید. از پیامبر روایت شده که فرمود: «او دو بال رنگین دارد که با آنها در بهشت، پرواز مىکند». از این رو، به «ذو الجناحین (صاحب دو بال)» یا «طیّار (پرواز کننده)»، مشهور شده است. روایات فراوانى در فضیلت او رسیده که در کتاب هاى حدیثى شیعه و اهل سنّت، نقل شده است.
🔻2.در برخى نقلها مادرِ وى را «اُمّ ولد (کنیز)» گفتهاند.
🔻3.مانند کامل بهایى و أعیان الشیعة که مادر محمّد را زینب کبرى گفتهاند.
🔻4. مانند تاریخ الطبرى و الکامل فى التاریخ و انساب الأشراف و الثقات لابن حبّان و المجدىّ.
🔻5. از القاب مشهور زینب(س) «عَقیله (خردمند)» و «عَقیله بنى هاشم» است.
--------------------------------------------------
#حضرت_زینب علیه السلام
#صفلان_حضرت_زینب سلام الله علیها
♻️در ثواب نشر مطالب سهیم باشید♻️
✅ @hosenih_maghtal
http://hosenih2.mihanblog.com
🔴 معاد جسمانی یا معاد مثالی؟!
🔸 حضرت آیت الله العظمی #وحید_خراسانی دامت برکاته:
🔹 #شیخ_صدوق(ره) از دنیا می رود، بعد از هزار سال قبر شکافته می شود، می آیند علمای تهران، همه می بینند، از طرف حکومت وقت هم می آیند می بینند: بدن سالم، ناخن ها را که گرفته یک ناخن مانده، از آن معلوم می شود، کی فوت شده، روز پنجشبه بوده، چون مستحب این است. تا این اندازه این مرد هنر کرده. وعملوا الصالحات به این حد. آن وقت مهم این است: بدن مثل گل نوشکفته، بعد از هزار سال. آنچه مهم تر است این است که عنکبوت دور عورت تنیده. چون همه حساب شده است که این قبر خراب می شود، می آیند می بینند، برای این که حرمت او حفظ بشود، عنکبوت را خدا می فرستد، دور عورت او بتند تا این عورت دیده نشود، آن وقت فحل الفحولِ #فلسفه وقتی چشمش به آن بدن می افتد نظرش در بدایع الحکم بر می گردد. آقا علی مدرس #زنوزی، انقلاب فکری اش از دیدن جنازه صدوق بوده است.
🔸نکته:متاسفانه بسیاری از #فلاسفه بر خلاف نص آیات و روایات بجای اعتقاد به معاد جسمانی عنصری قایل به معاد مثالی هستند!
#نقد_فلسفه
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
4_5947315994446790892.mp3
5.88M
🔴 سلسله مباحث حجت الاسلام والمسلمین استاد حاج شیخ عبدالحسین #بندانی_نیشابوری دامت برکاته
🔸 موضوع : #مدینه_تا_اربعین
🔸 جلسه پنجم
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
💥 وقتی ولیّالله به میدان میآید، وقت نماز قضا خواندن نیست...
"باید دید کجای اردوگاه سیدالشّهدا(ع) خالی است، همانجا را پر کرد. دنبال کار خودمان نباشیم، اگر یکی به دنبال آیتالله شدن باشد و آن یکی، به دنبال خانه خریدن باشد، حتماً این تعلقات، ما را از ولی خدا دور میکند.
مؤمن باید اول صبح که بر میخیزد همّت و فکرش این باشد که کجای اردوگاه ولی خدا خالی است، خودش را در آنجا حاضر کند. اگر این آمادگی و حالت انتظار وجود داشت انسان به نصرت ولی خدا موفق میشود، همینکه حضرت پرچم برداشت چنین شخصی آماده است؛ چون همه کارهایش را انجام داده است؛ نه اینکه وقتی جنگ شروع شد تازه به فکر نماز و روزههای قضا و به فکر قرضهایش باشد! حالا که سیدالشّهدا(ع) به میدان آمده، وقت نماز قضا خواندن نیست؛ اینها را باید قبلاً میخواندی!»
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تاریخ_مستند
🔻در روز #چهارم محرم چه گذشت
🎙استاد محمدحسین #رجبی_دوانی
#محرم
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
#حدیث_اشک
🔴 حاضر شدن اهلبیت در هنگام مرگ گریه کنان #امام_حسین " سلام الله علیهم اجمعین "
🔻عَنْ مِسْمَعِ بْنِ عَبْدِ الْمَلِکِ قَالَ قَالَ لِی أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع فِی حَدِیثٍ أَمَا تَذْکُرُ مَا صُنِعَ بِهِ یَعْنِی بِالْحُسَیْنِ ع قُلْتُ بَلَی قَالَ أَتَجْزَعُ قُلْتُ إِی وَ اللَّهِ وَ أَسْتَعْبِرُ بِذَلِکَ حَتَّی یَرَی أَهْلِی أَثَرَ ذَلِکَ عَلَیَّ فَأَمْتَنِعُ مِنَ الطَّعَامِ حَتَّی یَسْتَبِینَ ذَلِکَ فِی وَجْهِی فَقَالَ رَحِمَ اللَّهُ دَمْعَتَکَ أَمَا إِنَّکَ مِنَ الَّذِینَ یُعَدُّونَ مِنْ أَهْلِ الْجَزَعِ لَنَا وَ الَّذِینَ یَفْرَحُونَ لِفَرَحِنَا وَ یَحْزَنُونَ لِحُزْنِنَا أَمَا إِنَّکَ سَتَرَی عِنْدَ مَوْتِکَ حُضُورَ آبَائِی لَکَ وَ وَصِیَّتَهُمْ مَلَکَ الْمَوْتِ بِکَ وَ مَا یَلْقَوْنَکَ بِهِ مِنَ الْبِشَارَةِ أَفْضَلُ وَ لَمَلَکُ الْمَوْتِ أَرَقُّ عَلَیْکَ وَ أَشَدُّ رَحْمَةً لَکَ مِنَ الْأُمِّ الشَّفِیقَةِ عَلَی وَلَدِهَا إِلَی أَنْ قَالَ مَا بَکَی أَحَدٌ رَحْمَةً لَنَا وَ لِمَا لَقِینَا إِلَّا رَحِمَهُ اللَّهُ قَبْلَ أَنْ تَخْرُجَ الدَّمْعَةُ مِنْ عَیْنِهِ فَإِذَا سَالَ دُمُوعُهُ عَلَی خَدِّهِ فَلَوْ أَنَّ قَطْرَةً مِنْ دُمُوعِهِ سَقَطَتْ فِی جَهَنَّمَ لَأَطْفَأَتْ حَرَّهَا حَتَّی لَا یُوجَدَ لَهَا حَرٌّ وَ ذَکَرَ حَدِیثاً طَوِیلًا یَتَضَمَّنُ ثَوَاباً جَزِیلًا یَقُولُ فِیهِ وَ مَا مِنْ عَیْنٍ بَکَتْ لَنَا إِلَّا نُعِّمَتْ بِالنَّظَرِ إِلَی الْکَوْثَرِ وَ سُقِیَتْ مِنْهُ مَعَ مَنْ أَحَبَّنا
▪️مسمع بن عبدالملک گوید:
امام صادق " سلام الله علیه " در حدیثی به من فرمود: آیا یاد می کنی که چه کردند با امام حسین " سلام الله علیه" گفتم بله،
فرمودند آیا جزع و بی تابی می کنی؟ گفتم آری بخدا قسم و بدین خاطر گریه می کنم اشک می ریزم تا اینکه اهل خانه ام اثر اشک را در من می بینند و از طعام امتناع می کنم تا اینکه اشک در رخسارم نمایان می شود.
🔻حضرت فرمودند: خداوند اشکت را رحمت کند بدرستیکه تو از کسانی هستی که از اهل جزع برای ما و از آنانیکه بسبب شادی ما شادی می کند و بخاطر حزن ما محزون می شوند شمرده می شوند و بدرستیکه تو هنگام مرگت حاضر شدن پدران من را نزد آمده و توصیه کردن ایشان در مورد تو به ملک الموت را خواهی دید و آنچه که بدین خاطر از بشارت به تو می دهند بهتر و افضل می باشد، هیچ کسی از روی رحمت به ما و بخاطر آنچه که به ما وارد شده بر ما گریه نمی کند مگر اینکه خداوند قبل از اینکه اشک از چشمهایش در جهنم بیفتد قطعاً حرارت جهنم را خاموش خواهد نمود تا اینکه دیگر هیچ حرارتی نداشته باشد و هیچ چشمی نیست که بر ما گریه کند مگر اینکه به نگاه به کوثر بهره مند خواهد شود و از آن به همراه آنانیکه ما را دوست دارند سیراب خواهد شد.
📚وسائل الشیعه/ج14/ص508
📚 #کامل_الزیارات ص ۱۰۱
#محرم
#نوحوا_علی_الحسین
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
در روز ۴ محرّم سال ۶۱ ھجری قمری ؛
شریح ، قاضیِ کوفه ، با گرفتن رشوه ، فتوا به وجوب قتل امام حسین علیه السّلام داد ، و در پی آن ابن زیاد در مسجد کوفه خطبه خواند و تدارکات برای جنگ با سیدالشهداء علیه السّلام بالا گرفت .
بازار آهنگران کوفه گرم و پر رونق شده .
تا امروز تدریجا ، ۳۰ هزار نفر در کربلا مقابل سپاه اندک امام ، جمع شده اند .
بأبی أنت و أمّی يا مظلوم ، يا أبا عبدالله .
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
4_5947315994446790893.mp3
5.47M
🔴 سلسله مباحث حجت الاسلام والمسلمین استاد حاج شیخ عبدالحسین #بندانی_نیشابوری دامت برکاته
🔸 موضوع : #مدینه_تا_اربعین
🔸 جلسه ششم
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔴 #میرزا_مهدی_اصفهانی و حکومت پهلوی ملعون
🔸مرحوم دکتر محمود یزدی مطلق:
شخصی به وسیله ی من که بچه سال بودم، نامه ای برای آقای میرزا نوشت که "من از نظر مادی در مضیقه ی زیادی هستم آیا اجازه میدهید در بعضی از محاکم حکومتی وارد شوم؟"
مرحوم میرزا در جواب این جمله را نوشت:
اعوذ بالله العظیم من هذا الذنب العظیم!
📚احیاگر حوزه خراسان ص۳۴۰
کانال معرفتی "معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
🔴 نفرین بر پهلوی ملعون
مرحوم آیت الله #میرزا_حسنعلی_مروارید میفرمود:
مرحوم #میرزا_مهدی_اصفهانی در دعاهایش، رضا شاه را نام میبرد و او را بسیار نفرین میکرد!
📚احیاگر حوزه خراسان ص۳۴۱
کانال معرفتی "معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
4_5947315994446790894.mp3
5.43M
🔴 سلسله مباحث حجت الاسلام والمسلمین استاد حاج شیخ عبدالحسین #بندانی_نیشابوری دامت برکاته
🔸 موضوع : #مدینه_تا_اربعین
🔸 جلسه هفتم
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
هدایت شده از معارف الشیعه
#مقتل_مستند
🔴 مقتل #حضرت_علی_اصغر_سلام_الله_علیه به روایت اول
🔹هنگامى که امام حسین علیهالسلام شهادت خاندان و فرزندانش را دید و از آنان کسى جز امام و زنان و کودکان و فرزند بیمارش- امام سجّاد علیهالسلام- نماند، ندا داد:
◾️«هَلْ مِنْ ذابٍّ یَذُبُّ عَنْ حَرَمِ رَسُولِ اللَّهِ؟
◾️هَلْ مِنْ مُوَحِّدٍ یَخافُ اللَّهَ فینا؟
◾️هَلْ مِنْ مُغیثٍ یَرْجُوا اللَّهَ فِی إِغاثَتِنا؟
◾️هَلْ مِنْ مُعینٍ یَرْجُوا ما عِنْدَاللَّهِ فِی إِعانَتِنا؟»
🔻 آیا کسى هست که از حرم رسول خدا دفاع کند؟
🔻 آیا خداپرستى در میان شما پیدا مىشود که از خدا بترسد و ستم بر ما روا ندارد؟
🔻آیا فریادرسى هست که براى خدا به فریاد ما برسد؟
🔻 آیا یارى کنندهاى هست که با امید به عنایت خداوند به یارى ما برخیزد؟».
🔶با طنینافکن شدن نداى استغاثه امام علیهالسلام، صداى گریه و ناله از بانوان حرم برخاست.
🔷امام علیهالسلام به خیمهها نزدیک شد و فرمود:
◾️«ناوِلُونی عَلِیّاً ابْنی الطِّفْلَ حَتّى اوَدِّعَهُ»
🔻فرزند خردسالم «على» را به من بدهید تا با او وداع کنم.
🔶 فرزندش را نزد امام آوردند. امام علیهالسلام در حالى که طفلش را مىبوسید، خطاب به او فرمود:
◾️«وَیْلٌ لِهؤُلاءِ الْقَوْمِ إِذا کانَ خَصْمُهُمْ جَدَّکَ»
🔻وای به حال این گروه ستمگر آنگاه که جدّت رسول خدا صلى الله علیه و آله با آنان به مخاصمه برخیزد.
🔷 هنوز طفل در آغوش امام آرام نگرفته بود که حرملة بن کاهل اسدى، او را هدف قرار داد و تیرى به سوى وى پرتاب کرد و گلوى او را درید، خون سرازیر شد.
🔶امام علیهالسلام دستها را زیر گلوى آن طفل گرفت تا از خون پر شد؛ آنگاه خونها را به سوى آسمان پاشید و به خدا عرض کرد:
🔻«اللَّهُمَّ إِنْ حَبَسْتَ عَنَّا النَّصْرَ فَاجْعَلْ ذلِکَ لِما هُوَ خَیْرٌ لَنا»
🔷بار الها! اگر در این دنیا ما (در ظاهر) بر این قوم پیروز نشدیم، بهتر از آن را روزى ما فرما».
🔶 بعد از شهادت آن طفل، امام علیهالسلام از اسب پیاده شد و با غلاف شمشیر، قبر کوچکى کند و کودکش را به خونش آغشته ساخت و بر وى نماز گذارد (و دفن نمود).
📚(مقتل خوارزمی، ج 2 ص 32 ؛ بحارالانوار علامه مجلسی، ج 45 ص 46 ؛ عاشورا ریشهها، انگیزهها، رویدادها، پیامدها، ص 497)
✳️ علّامه مجلسى میافزاید: امام فرمود:
◾️«هَوَّنَ عَلَىَّ ما نَزَلَ بی أَنَّهُ بِعَیْنِ اللَّهِ»
🔻این مصیبت بر من آسان است، چرا که در محضر خداست.
🔶امام باقر علیهالسلام فرمود:
◾️«فَلَمْ یَسْقُطْ مِنْ ذلِکَ الدَّمِ قَطْرَةٌ إِلَى الْأَرْضِ»
🔻از خون گلوى على اصغر که امام آنها را به آسمان پاشید، قطرهاى به زمین برنگشت.
🔷در روایت دیگرى آمده است که امام حسین علیهالسلام فرمود:
◾️«لا یَکُونُ أَهْوَنَ عَلَیْکَ مِنْ فَصیلٍ، اللَّهُمَّ إِنْ کُنْتَ حَبَسْتَ عَنَّا النَّصْرَ، فَاجْعَلْ ذلِکَ لِما هُوَ خَیْرٌ لَنا»
🔻 خدایا! فرزندم نزد تو کمتر از بچّه ناقه صالح پیامبر نیست. خدایا! اگر پیروزى (ظاهرى) را از ما دریغ داشتهاى بهتر از آن را روزى ما فرما.
📚(بحارالانوار علامه مجلسی، ج 45 ص 46)
#محرم
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
هدایت شده از معارف الشیعه
#مقتل_مستند
🔴 مقتل #حضرت_علی_اصغر_سلام_الله_علیه به روایت دوم
📚معالى السبطین از قول ابومخنف شهادت طفل شیرخوار را به گونه دیگرى آورده است،
🔷میگوید: امام علیهالسلام پس از شهادت على اکبر به خواهرش فرمود:
◾️«یا اخْتاهُ اوُصیکِ بِوَلَدی الصَّغیرَ خَیْراً، فَانَّهُ طِفْلٌ صَغیرٌ وَ لَهُ مِنَ الْعُمْرِ سِتَّةُ أَشْهُرٍ»
🔻خواهرم! به فرزند خردسالم نیکى کن، او خردسال است و تنها شش ماه دارد».
🔶خواهر عرض کرد:
✳️«برادرجان! این طفل به مدّت سه روز است که جرعه آبى ننوشیده است، از این گروه کمى آب بطلب!».
🔶امام علیهالسلام با شنیدن این سخن، طفلش را گرفت و به سوى دشمن روانه شد و فرمود:
◾️«یا قَوْمِ قَدْ قَتَلْتُمْ أَخی وَ أَوْلادی وَ أَنْصارِی وَ ما بَقِی غَیْرُ هذَا الطِّفْلِ، وَ هُوَ یَتَلَظّى عَطَشَاً مِنْ غَیْرِ ذَنْبٍ اتاهُ إِلَیْکُمْ، فَاسْقُوهُ شَرْبَةً مِنَ الْماءِ»
🔻اى مردم! شما برادر و فرزندان و یارانم را کشتید و کسى جز این طفل که بى هیچ گناهى از تشنگى مىسوزد، نمانده است، او را با جرعه آبى سیراب کنید.
📚(معالی السبطین، ج 1 ص 418)
🔷و به تعبیر «نفس المهموم» امام علیهالسلام فرمود:
◾️«یا قَوْمِ، إِنْ لَمْ تَرْحَمُونی فَارْحَمُوا هذَا الطِّفْلَ»
🔻اى مردم اگر به من رحم نمىکنید به این طفل خردسال رحم کنید.
🔶امام علیهالسلام در حال گفتن این سخنان بود که بناگاه تیرى از سوى ستمگرى سیاه دل- حرملة بن کامل اسدى- حلقوم طفل را پاره کرد و از گوش تا گوش را درید.
🔷امام علیهالسلام کف دستش را زیر گلوى بریده طفل گرفت و چون از خون پر شد، آن را به آسمان پاشید
🔶و در روایت دیگر آمده است، امام دستانش را زیر گلوى طفل گرفت و گفت:
◾️«یا نَفْسُ اصْبِری فیما أَصابَکِ، الهی تَرى ما حَلَّ بِنا فی الْعاجِلِ فَاجْعَلْ ذلِکَ ذَخیرَةً لَنا فی الْاجِلِ»
🔻اى نفس! در برابر این همه مصیبت شکیبا باش! خدایا! تو مىبینى که در این دنیاى فانى چه مصائبى براى ما رخ داده، پس آن را براى روز رستاخیزمان ذخیره ساز.
📚(نفس المهموم، ص 349)
🔷در روایت دیگرى آمده است که امام علیهالسلام به خدا عرض کرد:
◾️«اللَّهُمَّ أَنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهُمْ دَعَوُنَا لِیَنْصُرُونا فَخَذَلُونا وَ أَعانُوا عَلَیْنا، اللَّهُمَّ احْبِسْ عَنْهُمْ قِطَرَ السَّماءِ، وَ احْرِمْهُمْ بَرَکاتِکَ، اللَّهُمَّ لا تُرْضِ عَنْهُمْ أَبَداً، اللَّهُمَّ إِنَّکَ إِنْ کُنْتَ حَبَسْتَ عَنَّا النَّصْرَ فی الدُّنْیا، فَاجْعَلْهُ لَنا ذُخْراً فِی الْآخِرَةِ وَ انْتَقِمْ لَنا مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمینَ»
🔻خدایا! تو مىدانى که اینان ما را دعوت کردند تا به یارىمان بشتابند ولى ما را رها کردند و در برابر ما بپاخاستند، خدایا! باران آسمان را از آنان دریغدار و آنان را از برکاتت محروم کن. خدایا هرگز از آنان خشنود مشو.
🔻 خدایا اگر در دنیا، پیروزى را از ما دریغ داشتهاى، آن را ذخیره آخرت ما قرار ده و از گروه ستمکاران انتقام ما را بستان».
📚(عاشورا ریشهها، انگیزهها، رویدادها، پیامدها، ص 497)
#محرم
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
هدایت شده از محمد حسین رجبی دوانی
📜 #متن
استاد محمدحسین #رجبی_دوانی
#پاسخ_به_شبهات
🚦آیا #امام_حسین علیه السلام دختری به نام #رقیه داشته اند؟
📍برخی به کلی داشتن دختری به نام رقیه را برای #امام_حسین علیه السلام نفی کردند.
📍برخی معتقدند امام حسین علیه السلام فقط دو دختر داشته به نامهای #فاطمه و #سکینه. لذا از نظر آنها داستان حضرت #رقیه بی مبنا است.
📍 اما من خدمت شما عرض کنم اگرچه #شیخ_مفید تعداد دختران امام حسین علیه السلام را دو تن به نامهای فاطمه و سکینه نامیده است، ولی این تنها نقل ما نیست بلکه ما نقل های دیگری هم داریم که تعداد دختران امام را بیش از دوتن ذکر کرده است.
📍مثل کتاب #مطالب_السَّئوول #ابن_طلحه_شافعی که نَسَب شناس است و تخصصی این کاررا کرده و حال اینکه #شیخ_مفید نسب شناس نیست.
📍 همینطور در #مناقب #ابن_شهرآشوب مازندرانی، تعداد دختران امام حسین علیهالسلام را سه یا چهار دختر ذکر کرده اند.
📍این منابع از نظر اعتبار یکسان هستند و نمیتوانیم بگوییم فقط نقل شیخ مفید برای ما ملاک است، پس احتمال اینکه امام حسین علیه السلام دختر دیگری غیر از این دوتن داشته باشد از نداشتن آن بیشتر هم هست.
📍 اما راجع به خرابه شام که عده ای سوال کردهاند که چرا در منابع اولیه چنین نقلی نیامده است، اتفاقاً در کتاب #کامل_بهایی #عمادالدین_طبری شیعی متعلق به قرن هفتم آمده است.
📍پاسخ بنده به این نکته این است که اولاً صاحب کتاب کامل بهایی از طرف علمای بزرگ شیعه توثیق شده است.
📍ثانیا او معاصر #سید_بن_طاووس صاحب #لهوف است. سیدبنطاووس هم در لهوف مطالبی دارد که مورخان و مقتل نویسان پیش از او چنین نقلی را نیاوردهاند.
📍حالا چرا ما از سیدابن طاووس به قول معروف چشم بسته می پذیریم چیزهایی را که دیگران نقل نکرده اند و اختصاصی اوست، اما از عمادالدین طبری که معاصر سیدابن طاووس است و از سلامتش هم شک نداریم وقتی مطلبی را با ذکر سند معرفی و مطرح کرده است، نپذیریم.
#عمادالدین_طبری میگوید داستان خرابه شام و شهادت حضرت رقیه علیهاالسلام در کتاب #حاویه از #قاسم_بن_محمد_مامونی که پیرامون زشتیهای #بنی_امیه و کارهای خلاف آنها نوشته شده بوده گرد آوری کرده است.
📍 به قول معروف حاج عباس قمی میگوید: آثار و کتاب ها و منابعی در دست ایشان بوده است که دیگران از آن بهره نبرده بودند. پس می توان این داستان را پذیرفت مضافاً براینکه اگر مرقد حضرت #رقیه درجای دیگری غیراز #شام واقع بود میتوانستیم تردیدی بکنیم که گروهی چنین چیزی را ساخته باشند.
📍اما در #شام که پایگاه #بنی_امیه، دشمنان قسم خورده اهل بیت علیهالسلام بودند، چطور میتوانند چیزی برای قرن ها آنجا بدرخشد و جلوه کند و بزرگانی از علمای برجسته ای به زیارت آنجا بروند و نذرها بکنند و خواستههایی داشته باشند که اجابت بشود.
🔸حال آیا میتوانیم بگوییم چنین جایگاهی واقعیت ندارد و امام حسین علیه السلام چنین دختری نداشته است؟
📲 @rajabidavani
4_5947315994446790895.mp3
3.81M
🔴 سلسله مباحث حجت الاسلام والمسلمین استاد حاج شیخ عبدالحسین #بندانی_نیشابوری دامت برکاته
🔸 موضوع : #مدینه_تا_اربعین
🔸 جلسه هشتم
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔴 جوانان بنی هاشم بیایید ....
🔻مرحوم ایت الله سید محمدکاظم قزوینی که از علما و واعظ کم نظیری بودند(استاد اقای بندانی نیشابوری) میفرمودند یک شب در کربلا خوابی دیدم
دیدم در محضر یک سید بسیار نورانی و زیبا هستم، حضرت فرمود سید محمد کاظم من از این شعری که شما ایرانی ها میخوانید خیلی خوشم می اید
عرض کردم اقا شما چه کسی هستید،فرمود علی اکبر!
صلوات الله علیه
منظور حضرت همان شعر معروف بود؛
جوانان بنی هاشم بیایید
علی را بر در خیمه رسانید
خدا داند که من طاقت ندارم
علی را بر در خیمه رسانم
#محرم
#نوحوا_علی_الحسین
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔴 سلام بر حضرت #علی_اکبر سلام الله علیه
در #زیارت_ناحیه_مقدسه
▪️ "السَّلامُ عَلَیکَ یا أوَّلَ قَتیلٍ مِن نَسلِ خَیرِ سَلیلٍ مِن سُلالَةِ إبراهیمَ الخَلیلِ صَلَّى اللّهُ عَلَیکَ وعَلى أبیکَ إذ قالَ فیکَ: قَتَلَ اللّهُ قَوما قَتَلوکَ، یا بُنَیَّ ما أجرَأَهُم عَلَى الرَّحمنِ وعَلَى انتِهاکِ حُرمَةِ الرَّسولِ! عَلَى الدُّنیا بَعدَکَ العَفا.
سلام بر تو، اى نخستین کُشته از تبار بهترین بازمانده از نسلِ ابراهیم خلیل؛ درود خدا بر تو و بر پدرت، آن گاه که در بارهات فرمود: «خدا بکُشد آن گروهى را که تو را کُشت. پسرم چه جرأتى بر خداى مهربان کردند و چه جسارتى در هتکِ حرمت پیامبر؛ پس از تو، خاک بر سرِ دنیا».
"کأنّی بِکَ بَینَ یَدَیهِ ماثِلاً، ولِلکافِرینَ قائِلاً :
أنَا عَلِیُّ بنُ الحُسَینِ بنِ عَلِیّ نَحنُ وبَیتِ اللّهِ أولى بِالنَّبِیّ
أطعَنُکُم بِالرُّمحِ حَتّى یَنثنَی أضرِبُکُم بِالسَّیفِ أحمی عَن أبی
ضَرَبَ غُلامٍ هاشِمِیٍّ عَرَبِیّ ** وَاللّهِ لا یَحکُمُ فینَا ابنُ الدَّعِیّ
گویى که من (زائر)، در نزد تو هستم و تو (على اکبر سلام الله علیه) به کافران مىگویی من على، پسر حسین بن علىام. به خانه خدا سوگند که ما به پیامبر نزدیکتریم. با نیزه چنان بر شما خواهم زد که نوک آن کج شود و با شمشیر در حمایت از پدرم، شما را مىزنم، زدنِ جوان هاشمىِ عرب. به خداوند سوگند، پسر بى نسب (ابن زیاد)، حق ندارد بر ما حکمرانى کند.
"حَتّى قَضَیتَ نَحبَکَ ولَقیتَ رَبَّکَ أشهَدُ أنَّکَ أولى بِاللّهِ وبِرَسولِهِ، وأنَّکَ ابنُ رَسولِهِ، وحُجَّتُهُ وأمینُهُ، وَابنُ حُجَّتِهِ وأمینِهِ. حَکَمَ اللّهُ عَلى قاتِلِکَ مُرَّةَ بنِ مُنقِذِ بنِ النُّعمانِ العَبدِیِّ ـ لَعَنَهُ اللّهُ وأخزاهُ ـ ومَن شَرِکَهُ فی قَتلِکَ، وکانوا عَلَیکَ ظَهیرا، أصلاهُمُ اللّهُ جَهَنَّمَ وساءَت مَصیرا، وجَعَلَنَا اللّهُ مِن مُلاقیکَ ومُرافِقیکَ، ومُرافِقی جَدِّک وأبیکَ وعَمِّکَ وأخیکَ واُمِّکَ المَظلومَةِ، وأبرَأُ إلَى اللّهِ مِن أعدائِکَ اُولِى الجُحودِ، والسَّلامُ عَلَیکَ ورَحمَةُ اللّهِ وبَرَکاتُهُ.
تا عهدت را به انجام رساندى و پروردگارت را دیدار کردى. گواهى مى دهم که تو به خدا و پیامبر او، نزدیکترینى و پسرِ پیامبر خدا و حجّت و امین اویى، و پسر حجّت خدا و پسرِ امین اویى. خداوند، در باره قاتل تو، مُرّة بن مُنقِذ بن نعمان عبدى ـ که لعنت و خوارى خدا بر او باد ـ و همدستانش در کُشتن تو، داورى کند که علیه تو، هم داستان بودند. خدا آنان را به جهنّم بیاندازد ـ که بد بازگشتگاهى است ـ و خداوند ما را از دیدار کنندگانِ تو و همراهانت و همراهان جدّ و پدر و عمو و برادر و مادر ستم دیدهات، قرار دهد. از دشمنانِ اهل انکار تو، برائت مى جویم. سلام و نیز رحمت و برکات خدا بر تو باد.
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
▪️اَللّهُمَّ اشْهَدْ عَلي هؤُلاءِ الْقَوْمِ فَقَدْ بَرَزَ اِلَيْهِمْ غُلامٌ اَشْبَهُ النّاسِ خَلْقاً وَ خُلْقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِكَ كُنّا اِذَا اشْتَقْنا اِلي نَبِيِّكَ نَظَرْنا اِلي وَجْهِهِ اَللّهُمَّ امْنَعْهُمْ بَرَكاتِ الْأَرْضِ وَ فَرِّقْهُمْ تَفْريقاً وَ مَزِّقْهُمْ تَمْزيقاً وَ اجْعَلْهُمْ طَرائِقَ قِدَداً وَ لا تُرْضِ الْوُلاةَ عَنْهُمْ اَبَداً فَإِنَّهُمْ دَعَوْنا لِيَنْصُرُونا ثَمَّ عَدَوْا عَلَيْنا يُقاتِلُونَنا.
بارالها! بر اين مردم گواه باش كه جواني به مبارزهي آنان شتافت كه در خلقت و خوي و گفتار، شبيهترين مردم به فرستادهي توست، و ما هر وقت مشتاق ديدار پيغمبرت ميشديم، به صورت اين جوان مينگريستيم.
خداوندا! بركات زمين را از اين قوم بازدار، و آنان را متفرّق و پراكنده ساز، و در راههايي جداگانه بيفكن، و واليان را هرگز از آنها راضي نكن. چرا كه اين مردم ما را دعوت نمودند كه به ياريمان برخيزند؛ سپس به دشمني با ما پرداخته و راه كارزار را در پيش گرفتند.»
#محرم
#نوحوا_علی_الحسین
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔻السَّلَامُ عَلَیكَ یا أَوَّلَ قَتِیلٍ مِنْ نَسْلِ خَیرِ سَلِیلٍ، مِنْ سُلَالَهِ إِبْرَاهِیمَ الْخَلِیلِ، صَلَّی اللهُ عَلَیكَ وَ عَلَی أَبِیكَ،
▪️سلام بر تو ای اولین كشته شده، از نسل بهترین سلسله، از خاندان ابراهیم خلیل، درود خدا بر تو و بر پدر تو باد
#محرم
#نوحوا_علی_الحسین
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔴 رویت عوالم قیامت
🔸حضرت حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج #شیخ_حسین_انصاریان دامت برکاته:
مرحوم آیت الله حاج #شیخ_مجتبی_قزوینی (از بزرگان #مکتب_تفکیک) یک هفته قبل از وفات فرموده بودند عالم قیامت را به من نشان داده اند!
📚سخنرانی دهه اول محرم ۹۹
کانال معرفتی "معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
⚫️ حضور حضرت آیت الله حاج #سید_جعفر_سیدان (شوهر خواهر و وکیل تام الاختیار حضرت آیت الله العظمی #سیستانی) در مراسم عزای حسینی سلام الله علیه
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
4_5947315994446790896.mp3
5.05M
🔴 سلسله مباحث حجت الاسلام والمسلمین استاد حاج شیخ عبدالحسین #بندانی_نیشابوری دامت برکاته
🔸 موضوع : #مدینه_تا_اربعین
🔸 جلسه نهم
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
⚫️ دو دست بریده حضرت عباس " سلام الله علیه "
روایت شده که وقتی روز قیامت بر پا می شود ، پیامبر صلی الله علیه و آله به مولا علی می فرمایند که به زهرا (سلام الله علیهما) بگو ، برای شفاعت و نجات امت چه داری؟
مولا پیام حضرت رسول را به خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها می رسانند و ایشان در پاسخ می فرمایند که :
" یا امیر المؤمنین. کفانا لاجل ِ هذا المقام ِالیدان ِ المَقطوعتان ِ مـِـن ابنی العباس "
ای امیر المؤمنین. دو دست بریده پسرم عباس (سلام الله علیه) برای ما در مورد شفاعت کافی است.
📚 معالی السبطین ، جلد 1 ، صفحه 452
#تاسوعا
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa