eitaa logo
معارف اهل بیت
141 دنبال‌کننده
322 عکس
58 ویدیو
1 فایل
با سلام و احترام خدمت دوستان عزیز ،این کانال رو با هدف اینکه بهترین و ناب ترین مطالب و مسائلی که برای مؤمنین و شیعیان و محبین سودمنده، راه اندازی کردم ،به امید اینکه بتونه در حد توان کمکی در زندگی مادی و معنوی آن ها باشه پاسخگوی سوالات دینی @sabor1401
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 امام علی (علیه السلام) : دوام عبادت، دلیل دست یافتن به خوشبختی است. 📚 میزان الحکمه، ج۵، ص۳۰۳
إنَّ اللّه َ تعالى یَطَّلِعُ فِی العیدَینِ إلَى الأَرضِ ، فَابرُزوا مِنَ المَنازِلِ تَلحَقكُمُ الرَّحمَةُ . پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: خداوند متعال در روز عید فطر و عید قربان ، به زمین با عنایت مى نگرد. پس ، از خانه ها بیرون آیید تا رحمت به شما برسد
🏷 عید مستمندان! 🔅(ﷺ) : ✓ «خداوند عيد قربان را برنهاد تا مستمندان از گوشت سير شوند؛ پس از گوشت قربانى به ايشان بخورانيد». ⁙ «إنَّما جَعَلَ اللّهُ الأضحى لِشبَعِ مَساكِينِكُم مِنَ اللَّحمِ فَأطعِمُوهُم». 📚 ثواب الأعمال ص ٥٩
💠 رابطه فقر و تنگدستی با سلوک ✍ یکی از اموری که باعث تضییع عزّت برخی افراد ضعیف الایمان می شود و یا در سلوک اخلاقی آنها خلل ایجاد می کند، فقر و تنگدستی است. ✅ در این رابطه در فرازی از کلام نورانی امام جواد علیه السلام آمده است: 🌷 «اِعْتَنِقِ الْفَقْرَ»؛ فقر را در آغوش بگیر.(۱) ✅ به بیان دیگر اگر فقر و تنگدستی، تحمّل شود؛ اولاً، عزّتمندی مؤمن را به همراه دارد و ثانیاً، موجب رشد اخلاقی و تکامل سالک الی الله می شود. ✅ بر اساس حکمت و معارف توحیدی برخاسته از مکتب اهل بیت علیهم السلام، این بند از کلام امام جواد(ع) را به مفهوم دیگری نیز می توان تفسیر نمود؛ و آن اینکه انسان سالک اِلی الله، «فقیر بالذّات» است، در مقابل خداوند متعال که «غنی بالذات» است؛ و بر این اساس، خود را نیازمند و محتاج دانسته و بسیاری از خودسری ها و خودبینی های او از بین می رود. ✅ بیان نورانی امام الموحّدین حضرت علی علیه السلام در مسجد کوفه بیانگر همین مطلب است که می فرماید: 🌹«مَولایَ یا مُولای! اَنتَ الغَنِیُّ وَ اَنَا الفَقِیرُ وَ هَل یَرحَمُ الفَقِیرَ اِلَّا الغَنِیُّ»؛ (۲) مولای من ای مولای من! تو بی نیازی و من فقیرم و آیا ترحم می کند بر فقیر به جز کسی که بی نیاز است. (۱) تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام، ج۱، ص۴۵۵ (۲) مفاتیح الجنان، مناجات حضرت امیرالمؤمنین، ص۷۰۷. https://eitaa.com/joinchat/2701656383C932b64c622
امام على (عليه السلام) : سَبَبُ فَسادِ اليَقينِ الطَّمَعُ علّت تباهى يقين، طمع است. 📚 غررالحكم، حدیث۵۵۱۳
امام رضا(ع): از ما نیست آن که دنیای خود را برای دینش و دین خود را برای دنیایش ترک کند. https://eitaa.com/joinchat/2701656383C932b64c622
قال المهدی (عج): 🔹إِنَّا غَیْرُ مُهْمِلِینَ‏ لِمُرَاعَاتِکُمْ‏ وَ لَا نَاسِینَ لِذِکْرِکُمْ وَ لَوْ لَا ذَلِکَ لَنَزَلَ بِکُمُ اللَّأْوَاءُ وَ اصْطَلَمَکُمُ الْأَعْدَاء. حضرت مهدی (عج) فرمودند: 🔹ما در رعایت حال شما کوتاهی نمی کنیم و یاد شما را از خاطر نبرده ایم ، که اگر جز این بود گرفتاریها به شما روی می آورد و دشمنان شما را ریشه کن می کردند. "بحار، ج ٥٣، ص 175" https://eitaa.com/joinchat/2701656383C932b64c622
✍پيامبر صلی الله عليه و آله: اى على! چهار چيز را پيش از چهار چيز درياب: ▫️جوانى‌ات را پيش از پيرى؛ ▫️وسلامتى‌ات را پيش از بيمارى؛ ▫️و ثروتت را پيش از فقر؛ ▫️و زندگى‌ات را پيش از مرگ. 📚من لا يحضره الفقيه، ج ۴، ص ۳۵۷،ح ۵۷۶۲ https://eitaa.com/joinchat/2701656383C932b64c622
🌺 امام رضا علیه السلام: 🌷 الْمُذیعُ بِالسَّیِّئَةِ مَخْذُولٌ، وَالْمُسْتَتِر بِالسَّیِّئَةِ مَغْفُورٌ لَهُ ». آشكاركننده كار بد سرافكنده است، و پنهان كننده كار بد آمرزیده است. 📚 کافي، ج ۲، ص ۴۲۸. https://eitaa.com/joinchat/2701656383C932b64c622
♦️عن ابن عباس قال: تصدّق عليّ عليه السلام بخاتمه وهو راكع، ♦️فقال النبيّ صلى‌الله‌عليه‌وآله للسّائل: من أعطاك هذا الخاتم؟ قال: ذاك الراكع، فأنزل الله: إنما وليّكم الله ورسوله والذين آمنوا الذين يقيمون الصلاة ويؤتون الزكاة وهم راكعون. (سوره مائده : 55) 🌸ابن عباس روايت مي كند كه علي عليه السلام در حال ركوع انگشترش را صدقه داد. پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ از فقير پرسيد: چه كسي اين انگشتر را به تو داد؟ فقير گفت: اين كس كه در ركوع است. در اين هنگام خداوند اين آيه را نازل كرد: ولىّ شما، تنها خدا و پيامبر اوست و كسانى كه ايمان آورده‏اند: همان كسانى كه نماز برپا مى‏دارند و در حال ركوع زكات مى‏ دهند. 📚الدر المنثور، للسيوطي: ج2 ص93 https://eitaa.com/joinchat/2701656383C932b64c622
🔅 : ✓ «پدرم مى فرمود : «همانا خداوند حكم قطعى فرموده كه هرگاه نعمتى به بنده اى داد، ديگر آن را از وى نستانَد، مگر اين كه آن بنده گناهى مرتكب شود كه سزاوار چنين مجازاتى گردد». ⁙ «كانَ أبي عليه السلام يَقولُ : إنَّ اللّهَ قَضى قَضاءً حَتما أن لا يُنعِمَ عَلَى العَبدِ بِنِعمَةٍ فَيَسلُبَها إيّاهُ ، حَتّى يُحدِثَ العَبدُ ذَنبا يَستَحِقُّ بِذلِكَ النِّقمَةَ». 📚 الكافی: ج٢ ص٢٧٣ ح٢٢ https://eitaa.com/joinchat/2701656383C932b64c622