◻️حکایت شخص خوار و نداری که به لاف و ادّعا سبیلش را با دنبه چرب می کرد که خویش را سیر و دارا نشان دهد و شکمش به نفرین و دعا رسوایی او از خدا می خواست و از قضا گربه ای آمد و دنبه در ربود و در این حال مرد که در مجلس بزرگان نشسته بود و به رمز سبیلش را از چربی می تافت که خودی نشان دهد ناگهان کودکی سراسیمه به آن انجمن وارد شد و رو به مرد گفت: چه نشسته ای! گربه آمد و دنبه ای که سبیلت را چرب می کردی بُرد.......:
پوستِ دنبه یافت شخصی مُستهان
هر صباحی چرب کردی سَبْلَتان
در میانِ مُنعمان رفتی که: من
لوتِ چربی خوردهام در انجمن!
دست بر سَبلَت نهادی در نُوید
رمز، یعنی: سوی سَبلت بنگرید!
کاین گواهِ صدقِ گفتارِ من است
وین نشانِ چرب و شیرین خوردن است!
اشکمش گفتی جواب بیطنین
که: اَبادَ اللهُ کیْدَ الکاذِبین
لافِ تو ما را بر آتش بر نهاد
کآن سِبالِ چربِ تو برکَنده باد
گر نبودی لافِ زشتت، ای گدا!
یک کریمی رحم افکندی به ما!
......
او به دعوی میلِ دولت میکند
معدهاش نفرینِ سَبْلت میکند
کآنچه پنهان میکند پیدایش کن
سوخت ما را، ای خدا رسواش کن!
جمله اجزای تنش خصم وی اند
کز بهاری لافد، ایشان در دی اند
لاف وا دادِ کرم ها میکند
شاخِ رحمت را ز بُن بَر میکَند
راستی پیش آر، یا خاموش کن
وآنگهان رحمت ببین و نوش کن
آن شکم خصمِ سِبالِ او شده
دستْ پنهان در دعا اندر زده
کای خدا رسوا کن این لافِ لِئام
تا بجنبد سوی ما رحمِ کِرام
مستجاب آمد دعای آن شکم
شورشِ حاجت بزد بیرون علَم
........
چون شکم خود را به حضرت در سپرد
گربه آمد پوستِ آن دنبه بِبُرد
از پسِ گربه دویدند او گریخت
کودک از ترسِ عتابش رنگ ریخت
آمد اندر انجمن آن طفلِ خُرد
آبِ روی مردِ لافی را ببرد
گفت: آن دنبه که هر صبحی بدان
چرب میکردی لبان و سبلتان
گربه آمد ناگهانش در ربود
بس دویدیم و نکرد آن جهد سود!
خنده آمد حاضران را از شگفت
رحم هاشان باز جنبیدن گرفت
دعوتش کردند و سیرش داشتند
تخمِ رحمت در زمینش کاشتند
او چو ذوقِ راستی دید از کرام
بی تکبّر راستی را شد غلام
#مثنوی_مولوی
#دفتر_سوم
@masnavimolavii
اهل لاف و ادعا و بلندپروازی های خیالی در هر قوم و ملت و نظامی که باشند هم خود را به درد سر می اندازند و هم اهل و مردم خود را در فشار و مسکنت و مشکلات قرار می دهند و جمله اجزای آفرینش با دست های پنهان چنین قوم و کسانی را خشمگینانه نفرین و دعا می کنند.
سنت و قاعده آفرینش این است که پوچی اهل دروغ و ادّعا را آشکار می کند و سرانجام خداوند خواست و دعای شان اجابت می کند و لافِ مدّعیانِ دروغین بزرگی را آشکار و سخت رسوا می کند و آنان را مورد تمسخر و استهزای دیگران قرار می دهد بطوری که دیگر راهی برای نجات از مهلکه جز اظهار صدق و لابه و نیاز نمی ماند.
جناب مولانا در مواجهه با این جماعت اهل دروغ و مکر و ریا همه را توصیه جدّی به دعا و استغاثه می کند و آن را خیلی کارساز می داند و ای کاش صادقانه از دروغ و شعار و ادّعاهای پوچ دست برداریم تا رحمت الهی بسوی مان بجنبد و نتیجه صدق و راستی را به عیان ببینیم و بچشیم.
گفت حق: گر فاسقی و اهلِ صنم
چون مرا خوانی اجابت ها کنم
تو دعا را سخت گیر و می شَخول
عاقبت بِرهاندَت از دستِ غول
____________
*مُستَهان: خوار و ذلیل؛
اَبادَ اللهُ کیدَ الکاذبین: خداوند مکر دروغگویان آشکار کند؛
سَبلَت،سِبال: سبیل؛
می شَخول: ناله و فریاد و استغاثه کن؛ سخت گیر: جدّی بگیر؛
رنگ ریخت: رنگش پرید
🔷🔸💠🔸🔷
کانال «دوره معارفـــــــ اسلام»
┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄
Join ➣@maarefe_islam ☜
Maad_0087.mp3
15.88M
﷽
📚|معادشناسی
📝|جلسـه هشتاد و هفتم
📆| ۱۷ محرم ۱۴۴۵ق.
🕌قم المقدسه
🎙|شیخ عبدالمهدی حاجیان
📚 #جلد_سوم
🎬مجلس نوزدهم//معادشناسی
📜از ابتدای مجلس نوزدهمـــــ
📜 تا ص ۲۸۲،ابتدای صفحه
🔷🔸💠🔸🔷
کانال «دوره معارفـــــــ اسلام»
┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄
Join ➣@maarefe_islam ☜
ضرر کدام بيشتر است؟
ضرر سپاه يزيد بن معاویه بر ضد امام حسین علیهالسلام ؟
یا
ضرر عالمان بد کردار بر قلوب شيعيان آسیبپذیر؟
🔸 الإمامُ العسكريُّ عليه السلام في صِفَةِ عُلَماءِ السُّوءِ ـ :
و هُم أضَرُّ عَلى ضُعَفاءِ شيعَتِنا مِن جَيشِ يَزيدَ عَلى الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عليهما السلام و أصحابِهِ ، فإنَّهُم يَسلُبونَهُمُ الأرواحَ و الأموالَ ،
و هؤلاءِ عُلَماءُ السُّوءِ ··· يُدخِلونَ الشَّكَّ و الشُّبهَةَ عَلى ضُعَفاءِ شيعَتِنا فيُضِلّونَهُم .
[الاحتجاج : 2/512/337.]
🔸 امام حسن عسكرى عليه السلام ـ در وصف عالمان بدكردار ـ فرمود : زيان آن دانشمندان بد کردار براى شيعيان ناتوان (آسيب پذير) ما بيشتر از زيان و ضرر سپاه يزيد برضدّ حسين بن على عليهما السلام و ياران اوست؛ زيرا آن یزیدیان ، جان و مال اهل بیت امام حسین علیهالسلام را گرفتند ولی این علماى بدكردار ··· در دل شيعيان ناتوان ما شكّ و شبهه مى اندازند و گمراهشان مى كنند.
🔷🔸💠🔸🔷
کانال «دوره معارفـــــــ اسلام»
┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄
Join ➣@maarefe_islam ☜
چرا ظالمان در چندین قرن گذشته ، لعنت می شوند؟
زیرا بنیانگذاران ظلم بوده اند....
اللهمّ العَن اوّلَ ظالم ظلَم حقّ محمّد و آل محمّد
و آخرَ تابع له علی ذلک ......
اللهمّ العَنهم جمیعا
🔷🔸💠🔸🔷
کانال «دوره معارفـــــــ اسلام»
┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄
Join ➣@maarefe_islam ☜
۱۹محرّم الحرام سال۶۱هجری قمری، روز حرکت کاروان اسیران کربلا از کوفه به شام.
در چنین روزی فقط اسیران اهل بیت علیهم السلام و علویّات را روانه اسارت تا شام کردند و سایر اسیران اصحاب در همان کوفه آزاد شدند.....
بخشی از خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در کوفه:
«يَا أَهْلَ الْخَتْلِ وَ الْخَذْلِ [أ تبکون؟]
فَلَا رَقَأَتِ الْعَبْرَةُ وَ لَا هَدَأَتِ الرَّنَّةُ؛
اى اهل نیرنگ و واگذاری، [آیا میگریید؟] اشکتان قطع نشود و نالهتان آرام نگیرد».
«فَمَا مَثَلُكُمْ إِلَّا كَالَّتِي نَقَضَتْ غَزْلَها مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ أَنْكاثاً تَتَّخِذُونَ أَيْمانَكُمْ دَخَلًا بَيْنَكُمْ؛
وضع شما مردم مانند داستان آن زن ریسندهای است که رشته خود را پس از محکم بافتن میگشود، شما هم سوگندهایتان را مایه خیانت و دغل میان خودتان قرار میدهید».
أَلَا وَ هَلْ فِيكُمْ إِلَّا الصَّلَفُ النَّطَفُ وَ الصَّدْرُ الشَّنَفُ خَوَّارُونَ فِي اللِّقَاءِ عَاجِزُونَ عَنِ الْأَعْدَاءِ نَاكِثُونَ لِلْبَيْعَةِ مُضَيِّعُونَ لِلذِّمَّةِ، فَبِئْسَ مَا قَدَّمَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَنْ سَخِطَ اللَّهُ عَلَيْكُمْ وَ فِي الْعَذَابِ أَنْتُمْ خَالِدُونَ؛
هان، آیا در شما چیزی جز لافزنی و آلودگی به عیب و دشمنی است؟! در برخورد با دشمن ضعیف و از جهاد با دشمنان، ناتوان و بیعتشکن و تباهکننده عهد و پیمان هستید. پس بد چیزی برای خودتان پیش فرستادهاید که خداوند بر شما خشم گرفته و در عذاب جاودانهاید.
🔷🔸💠🔸🔷
کانال «دوره معارفـــــــ اسلام»
┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄
Join ➣@maarefe_islam ☜
🏴 السلام علیک یا اباعبدالله الحسین و رحمة الله وبركاته و صلواته 🏴
⚫️منزلت رفیع حضرت زینب کبری سلام اللَه علیها⚫️
✅ من هر وقت به قضاياي "حضرت زینب" فكر مي كنم به جاهايي می رسم كه ديگر فكرم نمي كِشد.
يعني اين جريان عظیم، يك مسئله عادي و طبيعي نبود تا بخواهیم حضرت زینب را با افرادي كه در اين دنيا هستند مقايسه كنيم. این خصوصیت حضرت زینب به واسطه "مقام جامعيت ایشان" بود؛ که همه اسماء و صفات را در حيطه نفسِ خویش جمع كرده بود. به نحوی که توانستند مسئله "وحدت در كثرت" را در تمام اين فراز و نشيب ها اجرا و ابراز و اظهار كند.
🔹كسي كه به "مسئله توحيد" نرسيده باشد، و قلبش متحول نشده باشد، و بقاء باللَه پيدا نكرده باشد، امكان ندارد بتواند كاري كه حضرت زينب كرد، انجام دهد؛ امكان ندارد!
🔹 ... خداوند توفيق ادراك مسئله را بدهد تا بفهميم كه چطور اين زن در اين جريانات مختلف به اندازه سر سوزني از آن خطِّ مشي و اجراي مشيّت پروردگار در دنیا و عالم كثرت تخطّي نكرد. اين ویژگی بدست نمی آید مگر اینكه به مقام «بقاء باللَه» رسيده باشند و «فناء در ذات» را به پايان رسانده باشند و با "ظهور و طلوع و سيطرۂ اسماء كليه" دراين عالم به رتق و فتق مي پرداختند!
🎙 آیة اللَه حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه.
📚 شرح دعای ابوحمزه ثمالی، سنه 1430، جلسه 9.
#دل اگر هست دل زینب کبری باشد...
#حضرت_زینب سلام الله علیها #صبر
🏴🍃🏴🍃🏴🍃🏴🍃🏴🍃🏴
https://eitaa.com/emamshenaci
🔷🔸💠🔸🔷
کانال «دوره معارفـــــــ اسلام»
┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄
Join ➣@maarefe_islam ☜
02111موسیقی.mp3
5.61M
💢چرا خدای متعال حجاب را برای زنان واجب كرده است؟
💢 خدای متعال چون خود عزیز است، بنده خود را به واسطه عزّتخود، عزیز میدارد
.💢در احكام اسلامی بیش از همه چیز به حفظ عزّت و مناعت و ارزش نفوس در مؤمنین تكیه شده
💢عزّتی كه زن در مقام لطافت خودش و حفظ خودش و نفسی كه خدا به او داده باید آن نفس را در تحت آن عزّت و "در سایه حجاب" محفوظ بماند، نه اینكه حجاب مسئلهای است كه میخواهد محدود كند
💢این حجابی كه خدای متعال برای زن وضع كرده است، "حریم اوست" خواسته به او "احترام" بگذارد، خواسته بر سر او" منّت " بگذارد، خواسته موقعیت او را از بقیه متمایز كند
💢موقعیت زن و "نفس زن كیمیا و گوهری" است كه این كیمیا و گوهر وقتی محفوظ است كه از مَنظر و دیدگاهِ نگاههای آلوده كه منجر به مفاسد میشود محفوظ بماند.
💢 یك نگاه آلوده مرد در نفس زن اثر میگذارد
💢لذا میگویند چرا در نماز حضور قلب نداریم؟ چرا این جوری هستیم؟ چرا تشویش داریم؟
📀 شرح حدیث شریف عنوان، مجلس ۱۱۱
┄┄┄┄┄┅⊱⊰𖣐⊱⊰┅┄┄┄┄┄
#وجوب_حجاب #عزت_زن #نفس_زن
#کیمیا_گوهر #حریم_زنان #نگاههای_آلوده
╭۰┅─────۰┅╮
Join ➣@salekeagah ☜
╰۰┅─────۰┅╯
✋
ء﷽
۱. حافظ! چو آبِ لطف ز نظمِ تو میچکد
حاسد، چگونه نکتــــــــه تواند بر آن گرفت
۲. ز شعرِ دلکش حافظ، کسی شود آگاه
که لطفِـــــــــــ طبع و سخن گفتن دری داند
#حافظ_شیرازی رحمه اللَه
سلام علی قلب زینب الصبور
۱۹محرّم الحرام سال۶۱هجری قمری ،روانه ساختن کاروان اسیران کربلا از کوفه به شام.
🔹كسي كه به "مسئله توحيد" نرسيده باشد، و قلبش متحول نشده باشد، و بقاء باللَه پيدا نكرده باشد، امكان ندارد بتواند كاري كه حضرت زينب كرد، انجام دهد؛ امكان ندارد!
🔹 ... خداوند توفيق ادراك مسئله را بدهد تا بفهميم كه چطور اين زن در اين جريانات مختلف به اندازه سر سوزني از آن خطِّ مشي و اجراي مشيّت پروردگار در دنیا و عالم كثرت تخطّي نكرد. اين ویژگی بدست نمی آید مگر اینكه به مقام «بقاء باللَه» رسيده باشند و «فناء در ذات» را به پايان رسانده باشند و با "ظهور و طلوع و سيطرۂ اسماء كليه" دراين عالم به رتق و فتق مي پرداختند!
🎙 آیة اللَه حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه.
📚 شرح دعای ابوحمزه ثمالی، سنه 1430، جلسه 9.
🔷🔸💠🔸🔷
کانال «دوره معارفـــــــ اسلام»
┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄
Join ➣@maarefe_islam ☜
audio-5021-Roohe-Mojarrad-20-P6[372-389].mp3
11.1M
🎧| #کتاب_صـوتی
📚| #روح_مجرد
🎬|قسمتـــــــ 0⃣2⃣
📜 صفحه (۳۷۱ ـ ۳۸۹)
🔹سفر چهارم حقیر به أعتاب عالیات در سنه ١٣٨٧ هجریه قمریه
🔷🔸💠🔸🔷
کانال «دوره معارفـــــــ اسلام»
┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄
Join ➣@maarefe_islam ☜
📣 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:
صدقه از دست مؤمن خارج نشود مگر آنکه دست هفتاد شیطان را از آن کوتاه کند.
ثواب الاعمال شیخ صدوق ابن بابویه، صفحه ۱۴۱
🔷🔸💠🔸🔷
کانال «دوره معارفـــــــ اسلام»
┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄
Join ➣@maarefe_islam ☜
درروزهاى تاسوعا وعاشورا به شاگردانش دستور مىدادبه خیابان بروندودردستجات عزادارى شرکت کنند،وخود نیزدرانقلاب عجیبى به سرمیبرد.اشک بدون اختیار مانند ناودان برچهرهاش جارى میشد وقدرت تکلم ومعاشرت را ازوی سلب مىکرد.ولى آرام وبىسر وصدا وبه دور از هیا و هو،دردرون خودبا معشوق به راز ونیاز ونجوا مىپرداخت
در دهه عاشورا حضرت سیّد هاشم حداد بسیار گریه میکرد،ولى همهاش گریه شوق بود.وبعضى اوقات ازشدّت وَجد و سرور،چنان اشک هایش متوالى ومتواتر مىآمد که گویى ناودانى است که آب رحمت باران عشق رابرروى محاسن شریفش میریزد
میفرمود:مردم خبر ندارند،چنان محبت دنیا چشم وگوششان را بسته که برآن روز تأسّف میخورم که همچون زن فرزند مرده مینالند.مردم نمیدانندکه همه آنها فوز و نجاح ومعامله پربها و ابتیاع اشیای نفیسه وجواهر قیمتى دربرابر خَزَف بوده است.آن کشتن مرگ نبود؛عین حیات بود.انقطاع وبریدگى عمر نبود؛حیات سرمدى بود!
در روزعاشورا هرچه آتش جنگ افروختهتر مىشدومصائب آن حضرت افزونتر،چهره منورش بر افروختهتر و شادابتر مىشد
علامّه طهرانی:باید دانست که آنچه را که مرحوم حداد فرموده،حالات شخصى خویش در آن أوان بوده است که از عوالم کثرات عبورنموده وبه فناى مطلق فى الله رسیده بود و به عبارت دیگر: سفر إلى الله به پایان رسیده،اشتغال به سفردوّم که فى الله بود،داشته است
چنانکه عین خود این حالات در حضرت آقاى حداد در اواخر عمر مشاهده مىشد که توأم با همان عشق شدید، در مجالس سوگوارى، گریه و عزادارى ناشى از سوز دل و حرقت قلب وی مشهود بود
🔷🔸💠🔸🔷
کانال «دوره معارف اسلام»
┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄
Join ➣@maarefe_islam ☜
تاثیر پذیری اطفال از محافل نورانی
اهل بیت علیهم السلام.
مرحوم سیّد الطائفتین آیة الله علّامه طهرانی :
استادم حاج سیّد هاشم حدّاد میگفت:
براى احترام کودکان نوزاد، خوب است قنداقه نوزادان را تا چند ماهگى در مجالس علم و محافل ذکر و حسینیّه و محالّ عزادارى که نام حضرت سیّد الشهداء(علیهالسّلام) برده مىشود ببرند؛ چرا که نفس طفل همچون مغناطیس است و علوم و اوراد و اذکار و قُدوسیّت روح امام حسین(علیهالسّلام) را جذب میکند. طفل گرچه زبان ندارد ولى ادراک میکند، و روحش در دوران کودکى اگر در محل یا در حال معصیت برده شود، آن جرم و گناه او را نیز آلوده خواهد کرد؛ و اگر در محل و یا حال ذکر و عبادت و علم برده شود، آن پاکى و صفا را به خود میگیرد.
همچنین توصیه میکرد: شما اطفال خود را در کنار اطاق روضه خوانى یا اطاق ذکرى که دارید قرار دهید! علماء سابق این طور عمل میکردند زیرا آثارى را که طفل در این زمان، کسب میکند تا آخر عمر در او ثابت مىماند و جزء غرائز و صفات فطرى وى میشود. چرا که نفس بچّه در این زمان، قابلیّت محضه است؛ گرچه این معنىِ مهم و این سرّ خطیر را عامّه مردم ادراک نکنند.
کتاب "روح مجرّد"
🔷🔸💠🔸🔷
کانال «دوره معارفـــــــ اسلام»
┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄
Join ➣@maarefe_islam ☜
❇️ لباس زن مسلمان در خارج از منزل چگونه باید باشد؟
🔻امام جعفر صادق علیهالسلام:
لا یَنْبَغی لِلْمَرأَةِ اَنْ تُجَمِّرَ ثَوْبَها اِذا خَرَجَتْ مِنْ بَیْتِها
❇️ شایسته نیست که زن مسلمان، آنگاه که از خانه خویش بیرون میرود، لباس خود را وسیله جلب توجّه دیگران نماید.
📚الکافی: جلد ۵، صفحه ۵۱۹، حدیث ۳
🔷🔸💠🔸🔷
کانال «دوره معارفـــــــ اسلام»
┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄
Join ➣@maarefe_islam ☜
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩 معنای "حرارت" در روایتِ «إِنَّ لِقَتْلِ اَلْحُسَيْنِ حَرَارَةً فِي قُلُوبِ اَلْمُؤْمِنِينَ لاَتَبْرُدُ أَبَداً!»¹
🎥 | #قطعه_تصویری
🎙 حضرت آیتالله سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّساللهسرّه
🎞 #مبانی_سیر_و_سلوک_الی_الله، طهران| جلسه ۴۰| دقیقه 72:52
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔺۱. ترجمه: «برای شهادت حسین علیهالسلام در دلهای مؤمنین حرارتی است که ابداً سرد نخواهد شد!»
📌#سیدالشهداء علیهالسلام #محرم #ولایت #اتصال_به_ولایت #هدایت
@Maktabe_Vahy
🌑.🌑.🌑.🌑
دوبرادر؛
یکی سعادتمند وخوشبخت
ودیگری شقاوتمند وبدبخت ❗️
یکی ازشهدای کربلا عَمرو بن قَرظه انصاری است.
عَمرو برادری داشت به نام علی (علی بن قرظه انصاری) که درلشکرعمرسعد حضور داشت و درنهایت دشمنی با اهلبیت علیهمالسلام بود
➖ عَمرو، افزون بر جنگ با دشمن، خود را نیز سپر امام علیه السلام قرار داده بود و هر تیری ویا شمشیری رابه طرف امام علیهالسلام میآمد به جان میخرید بهگونهای که زخم فراوانی بر بدن او وارد شد،دراین حال روی خود را به سوی امام علیهالسلام نمود و عرضه داشت:
ای فرزندرسولخدا! آیامن به عهد خود وفا نمودم؟
امام علیهالسلام فرمود:
آری،تو جلوتر ازمن به بهشت وارد میشوی و چون خدمت رسولخدا صلیاللهعلیهوآله رسیدی سلام مرا به او برسان و بگو من نیز درپی خواهم آمد. آنگاه جنگ را ادامه داد تا به شهادت نایل گشت(۱)
➖ پس از شهادت عمرو بن قرظة بن کعب انصاری، برادرش علی که از سربازان سپاه دشمن بود، از صف خارج شد و پس از جسارت به ساحت مقدس امام و پدر گرامی آن حضرت (علیهماالسّلام)، گفت:
ای حسین! ای دروغگو پسر دروغگو! برادر مرا فریفتی و او را کشتی!
امام (علیهالسّلام) فرمود:
من برادرت را فریب ندادم، بلکه خداوند او را هدایت فرمود و تو به گمراهی کشیده شدی
او در جواب ،به امام (علیهالسّلام) گفت:
خداوند مرا بکشد اگر تو را نکشم و یا به دست تو کشته نشوم! سپس با نیزهاش به سوی امام علیهالسّلام حملهور شد
📚 منابع:
۱. بحارالأنوار، ج۴۵، ص۲۲
۲. أنساب الاشراف، بلاذری ج۳، ص۱۹۲،
متاع کفر و دین بیمشتری نیست
گروهی آن ، گروهی این پسندند
باباطاهر عریان
کانال «دوره معارف اسلام»
@maarefe_islam
✋
ء﷽
تو کز سرایِ طبیعت نمیروی بیرون
کجا به کویِ طریقت گذر توانی کرد؟
#حافظ_شیرازی رحمه اللَه
audio-5022-Roohe-Mojarrad-21-P6[389-407].mp3
12.63M
🎧| #کتاب_صـوتی
📚| #روح_مجرد
🎬|قسمتـــــــ 1⃣2⃣
📜 صفحه (۳۸۹ ـ ۴٠۷)
🔹سفر چهارم حقیر به أعتاب عالیات در سنه ١٣٨٧ هجریه قمریه
🔷🔸💠🔸🔷
کانال «دوره معارفـــــــ اسلام»
┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄
Join ➣@maarefe_islam ☜
روز ۲۰ محرّم،دفن جَون است.
روز عاشورا، جون نماز ظهر را با امام خود خواند آنگاه با وجود سالخوردگی اش خدمت امام رفت و اجازه ی جنگ گرفت. امام به او فرمود:
ای جَوْن، تو برای سلامتی و آسایش از رنج دیگران، به ما پیوسته بودی و پیرو ما شدی پس خود را مبتلا به بلای ما نکن.
«جَوْن» خود را بر قدمهای مبارک امام حسین(علیهالسّلام) انداخت و بوسید و گفت: ای پسر رسول خدا، هنگامی که شما در راحتی و آسایش بودید من کاسهلیس شما بودم و حال که به بلا گرفتار هستید شما را رها کنم؟
«جَوْن» با خود فکر کرد: من کجا و این خاندان کجا؟! بنابراین گفت: آقای من، بوی من بد است و شرافت خانوادگی هم ندارم و نیز رنگ من سیاه است. یا اباعبدالله، لطف فرموده مرا بهشتی نمایید تا بویم خوش گردد و شرافت خانوادگی به دست آورم و رو سفید شوم. نه آقای من، از شما جدا نمیشوم تا خون سیاه من با خون شما خانواده مخلوط گردد. جون میگفت و گریه میکرد به حدی که امام حسین(علیهالسّلام) گریستند و اجازه دادند.
با آنکه جَوْن پیرمردی 90 ساله بود،جنگجویی بسیار قابل بود
سرانجام درمیدان جنگ به شهادت رسید.
هنگامی که روی زمین افتاد، امام حسین(علیهالسّلام) سر او را به دامن گرفت و بلند بلند گریست و دست مبارک خود را بر سر و صورت جون کشید و فرمود: «بارالها، رویش را سفید و بویش را خوش فرما و با خاندان عصمت(علیهم السّلام) محشورش نما».
از امام زینالعابدین(علیهالسّلام) روایت شده که پس از 10 روز که مردم براى دفن شهدا آمدند، از جنازه او بوى مُشک استشمام مىشد.
🔷🔸💠🔸🔷
کانال «دوره معارفـــــــ اسلام»
┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄
Join ➣@maarefe_islam ☜
روز بیستم محرم سال 61 ه - ق بعد از 10 روز از واقعه عاشورا جمعی از قبیله «بنی اسد» بدن شریف "جَوْن" غلام ابوذر غفاری را پیدا کردند در حالی که صورتش نورانی و بدنش معطر بود و سپس او را دفن کردند.
«جَوْن» کسی بود که امیرالمومنین(علیهالسّلام) او را به 150 دینار خرید و به ابوذر بخشید. هنگامی که ابوذر به منطقه «ربَذه» تبعید شد این غلام برای کمک به او به آنجا رفت و بعد از رحلت جناب ابوذر به مدینه مراجعت کرد و در خدمت امیرالمومنین(علیهالسّلام) بود تا بعد از شهادت آن حضرت به خدمت امام مجتبی(علیهالسّلام) و سپس به خدمت امام حسین(علیهالسّلام) رسید و همراه آن حضرت از مدینه به مکه و از مکه به کربلا آمد.
«جَوْن» که با نامهاى جوین، ، جَوْن بن حَرىّ، جُوَین بن ابىمالک و حَوىّ در منابع از او یاد شده است،
از آنجا که این غلام اسلحه شناس بود و در اسلحه سازی استاد و در تعمیر آلات جنگی مهارت داشت، در شب عاشورا در خیمه ی مخصوص امام حسین (علیهالسّلام) فقط جون در کنار امام بود که شمشیرش را بازبینی و اصلاح می کرد. از امام سجاد (علیهالسّلام) نقل شده است که: جون در خیمه ی پدرم سرگرم وارسی شمشیرش بود و پدرم اشعاری را زمزمه می کرد:
«یا دهرُ اُفٍّ لکَ مِن خلیلٍ،
کم لکَ بالاِشراق و الاَصیل...؛
ای روزگار! اف بر تو باد که هر صبح و شام دوستی را از من می گیری...».
روز عاشورا، جون نماز ظهر را با امام خود خواند آنگاه با وجود سالخوردگی اش خدمت امام رفت و اجازه ی جنگ گرفت. امام به او فرمود
«یا جَوْن، انتَ فی اِذنٍ مِنّی، فانّما تَبعتَنا طَلباً للعافیة فلا تَبتلِ بطَریقتِنا؛
ای جَوْن، تو برای سلامتی و آسایش از رنج دیگران، به ما پیوسته بودی و پیرو ما شدی پس خود را مبتلا به بلای ما نکن.
«جَوْن» خود را بر قدمهای مبارک امام حسین(علیهالسّلام) انداخت و بوسید و گفت: ای پسر رسول خدا، هنگامی که شما در راحتی و آسایش بودید من کاسهلیس شما بودم و حال که به بلا گرفتار هستید شما را رها کنم؟
«جَوْن» با خود فکر کرد: من کجا و این خاندان کجا؟! بنابراین گفت: آقای من، بوی من بد است و شرافت خانوادگی هم ندارم و نیز رنگ من سیاه است. یا اباعبدالله، لطف فرموده مرا بهشتی نمایید تا بویم خوش گردد و شرافت خانوادگی به دست آورم و رو سفید شوم. نه آقای من، از شما جدا نمیشوم تا خون سیاه من با خون شما خانواده مخلوط گردد. جون میگفت و گریه میکرد به حدی که امام حسین(علیهالسّلام) گریستند و اجازه دادند.
با آنکه جَوْن پیرمردی 90 ساله بود، ولی بچهها در حرم با او انس فراوانی داشتند. او به کنار خیمهها برای خداحافظی و طلب حلالیت آمد، که صدای گریه اطفال بلند شد و اطراف او را گرفتند. هر یک را به زبانی ساکت کرد و به خیمهها فرستاد و مانند شیری غضبناک روی به آن قوم ناپاک کرد.
سپس به میدان آمد و با خواندن این اشعار، به صف دشمن، حمله ور شد:
کَیفَ تَرَى الفُجّارُ ضَربَ الأَسوَدِ/
بِالمَشرَفِیِّ القاطِعِ المُهَنَّدِ
بِالسَّیفِ صَلتا عَن بَنی مُحَمَّدِ/
أذُبُّ عَنهُم بِاللِّسانِ وَ الیَدِ
أرجو بِذاکَ الفَوزَ یَومَ المَورِدِ/
مِنَ الإِلهِ الواحِدِ المُوَحَّدِ
إذ لا شَفیعَ عِندَهُ کَأَحمَدِ
فاجران چگونه مىبینند شمشیر زدن سیاهى را که با شمشیر مَشرَفى بُرَنده تیز مىزند ؟
با شمشیرى آخته، از فرزندان محمّد(صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) دفاع مىکنم از آنان با زبان و دستم دفاع میکنم
با این کارها، رستگارىِ روز وارد شدن (قیامت) را از معبود یگانه تنها، امید دارم
زمانى که شفاعت کنندهاى همانند احمد، در پیشگاه او نیست.
به نقل برخی از تاریخ نگاران ۲۵ نفر و به نقل مقتل ابی مخنف، ۷۰ نفر از لشگر عمر سعد را کشت و عده ای را زخمی کرد، آنگاه با ضربه شمشیری که به سرش خورد، در میدان جنگ به شهادت رسید.
هنگامی که روی زمین افتاد، امام حسین(علیهالسّلام) سر او را به دامن گرفت و بلند بلند گریست و دست مبارک خود را بر سر و صورت جون کشید و فرمود:
«اللهمَّ بَیِّض وَجهَهُ وَ طَیِّب ریحَه و احشُرهُ معَ محمّد و آل محمّد (علیهم السّلام)»
«بارالها، رویش را سفید و بویش را خوش فرما و با خاندان عصمت(علیهم السّلام) محشورش نما».
از امام زینالعابدین(علیهالسّلام) روایت شده که پس از 10 روز که مردم براى دفن شهدا آمدند، از جنازه او بوى مُشک استشمام مىشد.
در «زیارت ناحیه مقدّسه» آمده است: سلام بر جون بن حَرِى، غلام ابوذر غفارى!
در «زیارت رجبیّه» هم نام وى آمده است.
🔷🔸💠🔸🔷
کانال «دوره معارفـــــــ اسلام»
┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄
Join ➣@maarefe_islam ☜