eitaa logo
«دوره معارف اسلام‌ »
312 دنبال‌کننده
843 عکس
145 ویدیو
8 فایل
ء﷽... الحمدللّه والصلوة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله واللعنة علی اعدآء الله الی یوم لقآءالله ولا حول ولاقوّة الّابالله درکانال«دوره معارف اسلام»برخی مطالب معرفتی از اولیاء الهی و رادمردان عرصه حقیقت و واقعیت دوره می‌شود مرد راهی اگر، بیا وبیار
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ إِنَّا فَتَحۡنَا لَكَ فَتۡحٗا مُّبِينٗا (۱) لِّيَغۡفِرَ لَكَ ٱللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنۢبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ وَيُتِمَّ نِعۡمَتَهُۥ عَلَيۡكَ وَيَهۡدِيَكَ صِرَٰطٗا مُّسۡتَقِيمٗا (۲) وَيَنصُرَكَ ٱللَّهُ نَصۡرًا عَزِيزًا (۳) هُوَ ٱلَّذِيٓ أَنزَلَ ٱلسَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ لِيَزۡدَادُوٓاْ إِيمَٰنٗا مَّعَ إِيمَٰنِهِمۡۗ وَلِلَّهِ جُنُودُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِۚ وَكَانَ ٱللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمٗا (۴) لِّيُدۡخِلَ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ وَٱلۡمُؤۡمِنَٰتِ جَنَّـٰتٖ تَجۡرِي مِن تَحۡتِهَا ٱلۡأَنۡهَٰرُ خَٰلِدِينَ فِيهَا وَيُكَفِّرَ عَنۡهُمۡ سَيِّـَٔاتِهِمۡۚ وَكَانَ ذَٰلِكَ عِندَ ٱللَّهِ فَوۡزًا عَظِيمٗا (۵) وَيُعَذِّبَ ٱلۡمُنَٰفِقِينَ وَٱلۡمُنَٰفِقَٰتِ وَٱلۡمُشۡرِكِينَ وَٱلۡمُشۡرِكَٰتِ ٱلظَّآنِّينَ بِٱللَّهِ ظَنَّ ٱلسَّوۡءِۚ عَلَيۡهِمۡ دَآئِرَةُ ٱلسَّوۡءِۖ وَغَضِبَ ٱللَّهُ عَلَيۡهِمۡ وَلَعَنَهُمۡ وَأَعَدَّ لَهُمۡ جَهَنَّمَۖ وَسَآءَتۡ مَصِيرٗا (۶) وَلِلَّهِ جُنُودُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِۚ وَكَانَ ٱللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا (الفتح ۷) •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• ‍ جمله ذرات زمین  و آسمان لشکر حق‌اند گاه امتحان باد را دیدی که با عادان چه کرد آب را دیدی که در طوفان چه کرد آنچه بر فرعون زد آن بحر کین وآنچه با قارون نمودست این زمین وآنچه آن بابیل با آن پیل کرد وآنچه پشّه کلّه‌ی نمرود خورد وآنکه سنگ انداخت داوودی بدست گشت شصد پاره و لشکر شکست سنگ می‌بارید بر اعدای لوط تا که در آب سیه خوردند غوط گر بگویم از جمادات جهان عاقلانه یاری پیغامبران مثنوی چندان شود که چل شتر گر کشد عاجز شود از بار پر  دست بر کافر گواهی می‌دهد لشکر حق می‌شود سر می‌نهد ای نموده ضد حق در فعل درس در میان لشکر اویی بترس جزو جزوت لشکر از در وفاق مر ترا اکنون مطیع‌اند از نفاق گر بگوید چشم را کو را فشار درد چشم از تو بر آرد صد دمار ور به دندان گوید او بنما وبال پس ببینی تو ز دندان گوشمال باز کن طب را بخوان باب العلل تا ببینی لشکر تن را عمل چونک جان جان هر چیزی وی است دشمنی با جان جان آسان کی است خود رها کن لشکر دیو و پری کز میان جان کنندم صفدری ملک را بگذار بلقیس از نخست چون مرا یابی همه ملک آنِ توست خود بدانی چون برِ من آمدی که تو بی من نقش گرمابه بُدی نقش اگر خود نقش سلطان یا غنی ست صورتست از جان خود بی چاشنی ست زینت او از برای دیگران باز کرده بیهُده چشم و دهان ای تو در بیگار خود را باخته دیگران را تو ز خود نشناخته تو به هر صورت که آیی بیستی که منم ان والله آن تو نیستی یک زمان تنها بمانی تو ز خلق در غم و اندیشه مانی تا به حلق  این تو کی باشی که تو آن اوحدی که خوش و زیبا و سرمست خودی مرغ خویشی صید خویشی دام خویش صدر خویشی فرش خویشی بام خویش _________________________________ 📚مولانا جلال الدین بلخی.مثنوی معنوی. 🔷🔸💠🔸🔷 کانال «دوره معارفـــــــ اسلام» ┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄ Join ➣@maarefe_islam
وبِالْوالِدَینِ إِحْساناً3⃣ سالک باید دل پدر و مادر را به دست بیاورد. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🟢انسان باید دست و پای پدر و مادر را ببوسد. مسئله شوخی نیست، باید خدمت بكند، این دستور ماست، ولی در آنجایی كه معصیت خدا است نه، آنجا اطاعت نكنید، آنجا خدا بالاتر است. این مسئله ای طبیعی است. 🔵 وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ حُسْناً وَ إِنْ جاهَداكَ لِتُشْرِكَ بِي ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما (العنكبوت، ٨) 🔴 وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ ( الإسراء، ٢٤) 🟡خیلی عجیب است خیلی این آیه عجیب است. آیه قرآن می فرماید كه برای پدر و مادرت خودت را خاضع قرار بده، دست پایین قرار بده، أنانیت و نفسانیت خودت را به پای پدر و مادرت بریز، در قبال پدر و مادر، ذُلِّ یعنی پستی، خودت را پست قرار بده و پایین قرار بده، 🟤 اما نه این پایین قرار دادن از روی تكبر باشد. آدم بلد است كه چه كار بكند! شیطان هم به انسان خوب راه ها را یاد می دهد!! _______________________________ 📀 شرح حديث شریف عنوان، مجلس ۱۵۰.آیةالله حاج سیّد محمّد محسن حسيني طهرانی. ╭۰┅─────۰┅╮ Join ➣@salekeagah ☜ ╰۰┅─────۰┅╯ 🔷🔸💠🔸🔷 کانال «دوره معارفـــــــ اسلام» ┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄ Join ➣@maarefe_islam
تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالْأَرْضُ وَمَنْ فِيهِنَّ وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَكِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا ﴿الاسرآء ۴۴﴾ •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• گر تُو را از غیب چشمی باز شد  با تو ذرّات جهان همراز شد نطق خاک و نطق آب و نطق گِل  هست محسوس هواس اهل دل هر جمادی با تو می گوید سخن کو تُرا آن گوش و چشم ای بوالحسن گر نبودی واقف از حق جان باد فرق کی کردی میان قوم عاد جمله ی ذرّات در علم نهان با تو می گویند روزان و شبان ما سمیعیم و بصیر و باهُشیم با شما نامحرمان ما خامُشیم از جمادی سوی جانِ جان شوید غلغل اجزای عالَم بشنوید فاش تسبیح جمادات آیدت وسوسه تأویل ها بفزایدت چون ندارد جان تو قندیل ها بهر بینش کرده ای تأویل ها ________________________________ 📚 مولاناجلال الدین بلخی.مثنوی معنوی.دفترسوم 🔷🔸💠🔸🔷 کانال «دوره معارفـــــــ اسلام» ┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄ Join ➣@maarefe_islam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
maad_0104.mp3
13.78M
﷽ 📚|معرفة المعاد 📝|جلسـه صدو چهارم 📆|۱٠ شوال ۱۴۴۵ه.ق. 🕌|قم المقدسه 🎙|شیخ محمّدمهدی حاجیان 📚 🎬|مجلس ۲۷ 📜از ابتدای مجلس ۲۷ 📜تا ص ۱۵ 🔷🔸💠🔸🔷 کانال «دوره معارفـــــــ اسلام» ┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄ Join ➣@maarefe_islam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Nowrooz-06-F3[136-157].mp3
15.73M
🎧| 📚| 🎬|قسمتـــــــ ششم 📜از صفحه ۱۳۶-۱۵۷ 🔷🔸💠🔸🔷 کانال «دوره معارفـــــــ اسلام» ┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄ Join ➣@maarefe_islam
🍁 آسیاب جهنم •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🟢 عن الإمامِ الصّادقِ علیه السلام عن آبائه علیهم السلام: أنّ عَلیّا علیه السلام قال: إنّ فی جَهنّمَ رَحیً تَطْحَنُ (خَمْسا)، أ فَلا تَسألونَ: ما طَحْنُها؟ فقیلَ لَهُ: فما طَحْنُها یا أمیرَ المؤمنینَ؟ قالَ: 🍃 العُلَماء الفَجَرةُ، 🍃و القُرّاءُ الفَسَقةُ، 🍃 و الجَبابِرَةُ الظَّلَمةُ، 🍃و الوُزَراءُ الخَوَنةُ، 🍃 و العُرَفاءُ الکَذَبةُ.[۱] 🔵 امام صادق علیه السلام به نقل از پدرانش علیهم السلام فرمود: علی علیه السلام فرمود: در دوزخ آسیابی است که [ پنج چیز را ]مثل آرد خُرد می‌کند. آیا نمی پرسید چه آرد می‌کند؟ عرض شد: چه چیز را مثل آرد خُرد می‌کند، ای امیر مؤمنان؟ فرمود: 🍂دانشمندان و متخصصان بدکار 🍂و قرآن خوانان تبهکار گنهکار 🍂و زمامداران و مسوولین ستمکار 🍂 و وزیران خیانتکار 🍂و مباشران و کارشناسان و کارگزاران و فرمانداران دروغگو را. 🔴( عرفآء جمع عریف است یعنی کسی که عهده دار امور قبیله یا گروهی از مردم است و حاکم از طریق او از اوضاع و احوال مردم مطّلع می‌شود)[۲] ________________________________ 📚۱.الشیخ الصدوق .الخصال: ۲۹۶/۶۵. ۲.المجلسی.مرآة العقول، ج۴، ص۳۴۰. 🔷🔸💠🔸🔷 کانال «دوره معارفـــــــ اسلام» ┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄ Join ➣@maarefe_islam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Nowrooz-07-F3[157-180].mp3
16.16M
🎧| 📚| 🎬|قسمت هفتم 📜از صفحه ۱۵۷-۱۸٠ 🔷🔸💠🔸🔷 کانال «دوره معارفـــــــ اسلام» ┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄ Join ➣@maarefe_islam
🌕 محوریّت توحید عملی در تدابیر اجتماعی 1️⃣ 🔸در نظام مکاتب الهی و در نظام اسلام، تمام مسائل زندگی ما ـ مسائل اجتماعی، مسائل شخصی، مسائل سلوکی، مسائل عبادی، مسائل تجاری و معاملات ـ در تحت یک محوریّت و در تحت یک قانون شکل می‌گیرد، آن محوریّت عبارت است از محوریّت توحید! 🔸اگر ما این ملاک را که توحید است، در اختیار داشته باشیم، هم سعادت دنیا و آخرت را برای خود تحصیل کرده‌ایم و هم به جامعه و به تمدّن هدیه داده‌ایم! 🔸تمام مسائل و مصائبی که الآن بر بشریّت به‌طور مطلق می‌رود و خواهد رفت، همه برای این جهت است که این مسئلۀ محوریّت توحید را کنار گذاشته‌اند؛ این شخص می‌خواهد به آن نفع برسد و برای رسیدن به آن نفع طبعاً باید عدّه‌ای را کنار بگذارد، آن شخص هم متقابلاً می‌خواهد همین عمل را انجام بدهد و طبعاً بین این دو اصطکاک خواهد شد. 📝 حضرت آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 🔺 ادامه 👇 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚 ، ج 6، ص 70. @maktabe_vahy 🌸..🌸..🌸..🌸
🌕 محوریّت توحید عملی در تدابیر اجتماعی 2️⃣ 🔸در مکاتب الهی، پایه و اصل و اساس در مسائل و حرکت سیاسی، براساس توحید است؛ البتّه نه این توحید لفظی که ما داریم می‌گوییم و همه می‌گویند؛ بلکه توحید عملی! 🔸توحید عملی یعنی محور را «اللَه» قرار دادن و «خود» را از این محوریّت بیرون آوردن! ما محور را خودمان قرار می‌دهیم و «اللَه» را واسطه و وسیله برای خود قرار می‌دهیم، پیغمبران را وسیله قرار می‌دهیم. 🔸یک اشتباه انجام می‌دهیم و بعد می‌گوییم: «در زمان امیرالمؤمنین هم فلان شخص اشتباه می‌کرد!» یک اشتباه انجام می‌دهیم و بعد می‌گوییم: «اشکالی ندارد، امام هم اشتباه می‌کند، لازم نیست که حتماً در همۀ مسائل معصوم باشد!» یک کار غلطی از من سر می‌زند، بعد می‌گویم: «مسئله‌ای نیست، اشکالی ندارد، در همۀ زمان‌ها این‌طور بوده است؛ در زمان رسول خدا راجع به مسائل معاملات، عبادات و مسائل شخصی، این‌طور بوده، در زمان امیرالمؤمنین این‌طور بوده، مشکلی نیست!» 🔸آقا جان من! یک عثمان‌بن‌حُنیف در بصره به مجلس اطعامِ ثروتمندان حاضر شد، ببینید که امیرالمؤمنین در نهج البلاغه او را به سیخ و صلاّبه می‌کشاند! 🔸یک کار انجام داد، نه مال کسی را خورد، نه مال کسی را بُرد، نه زنا کرد، نه دزدی کرد، نه تهمت زد، نه کنار زد، نه آبروی افراد را در این‌طرف و آن‌طرف بُرد و نه بر علیهِ این و آن کتاب نوشت، بلکه فقط یک مجلس ثروتمندان و بزرگان را شرکت کرد! ببینید امیرالمؤمنین در نهج البلاغه چه‌کار کرده است: «تو نمایندۀ من هستی؟! تو وکیل من هستی؟! تو حاکم از طرف من هستی؟! [آنوقت در چنین سفره‌ای حاضر می‌شوی!]» 📝 حضرت آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚 ، ج 6، ص 70. @maktabe_vahy 🌸..🌸..🌸..🌸