چاوشی، زاویه.mp3
28.09M
❖ 🎙 گفتگوی برنامه زاویه با #محمد_تقی_چاوشی پیرامون نسبت فلسفه صدرایی با فلسفه غرب
🔹سه ظهور فلسفه در: یونان، ایران و اروپا.
🔸 فلسفه اسلامی شرح فلسفه یونان نیست، گرچه زادگاه فلسفه یونان است.
🔹 با فلسفه است که می توان با ذکر گسست ها با آنچه از اروپا تحمیل می شود، بایستیم.
🔶نظام صدرا، سه مکتب و سه مدرسه در ایران دارد: مکتب شیراز و اصفهان(حاج ملاهادی سبزواری)؛
مکتب قم(علامه طباطبایی)؛
مکتب تهران (آقاعلی مدرس طهرانی).
🔹در هر مکتب، مدارسی شکل میگیرد: مکتب قم سه مدرسه دارد:
مدرسه علامه حسنزاده آملی؛
مدرسه آیتالله جوادی آملی؛
و مدرسه آیتالله مصباح یزدی.
🔸 #انقلاب_مشروطه در ایران حاصل تفکر ملا صدرا بود.
#فلسفه #ملاصدرا
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔵 اخبار همایشها، کرسیها و نشستها:
نشستها و کرسیهای علمی که یکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ برگزار می شود.
#اخبار_نشستها_کرسیها_و_همایشها
#کرسی
#نشست
🌸 کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
اقتراح.pdf
460.3K
#اختصاصی
✅ چيستي، چرايي و چگونگي معنويتهاي نوپديد
✍️اقتراحي با شركت دكتر احمدحسين شريفي و دكتر محمد فنایى اشکورى
🔸 سيد مجتبي مجاهديان
❓❓علل رويآوري مجدد انسان امروز به معنويتهاي نوپديد ـ پس از رويگرداني از دين و اخلاق در دنياي مدرن ـ چه ميباشد؟
🔻دكتر شريفي: در ابتدا از حضرتعالی و دوستان دستاندر کار نشریه وزین معارف که چندی است این موضوع را در نشریه مورد مداقه قرار دادهاید تشکر میکنم. اينكه بخشهایی از نشریه را به بحث عرفانهای نوظهور و معنویتهای دروغین اختصاص ميدهيد جای تشکر دارد. یکی از مسائل مهم براي تحليل معنويتهاي نوپديد و تبيين نوع مواجهه با آنها فهم همین نکته است که چطور شد بشر جدید بعد از رویگردانی و فاصلهای که خصوصاً در نیمة اول قرن بیستم از دین و معنویت و اخلاق و به طور کلی، از امور ماورایی داشت دوباره به سمت معنویت و دین و عرفان برگشت. طبيعتاً براي تعريف نوع مواجهة خود با چنين پدیدهاي باید علل و چرایی بروز آن را بدانیم تا بهتر بتوانیم مواجههمان را با آن تعریف کنیم. به نظر من چون این پدیده، پدیده سادهای نیست بلكه همانند دیگر پدیدههای اجتماعی بسیار پیچیده است، نباید تک عاملی به آن نگاه کرد. علل و عوامل متعددی دست به دست هم میدهند تا یک پدیده اجتماعی را شکل دهند؛ در اين مسأله نيز به همين شکل است. طبیعتاً رويآوري بشر جديد به معنويت علل و عوامل مختلفی دارد.
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 90.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#اختصاصی
📚 جاده وصال
✍️ علیرضا کمالی
ناشر: نجم الهدی
قیمت: 68000 تومان
🔹همزمان با سالگرد گرامیداشت سوم خرداد، کتاب «جاده وصال» نوشته دکتر علیرضا کمالی (عضو هیئت علمی دانشگاه معارف و از همراهان نشریه) رونمایی شد.
🔸نویسنده در این کتاب به بیان خاطراتی از دوره دفاع مقدس پرداخته و در آن گوشه ای از اخلاص، رشادتها، شجاعتها و ولایت پذیری و از خود گذشتگی جمعی از رزمندگان دفاع مقدس را به قلم کشیده است تا یاد و نام آنان را در جامعه زنده نگه دارد و قطرهای از اقیانوس عظیم فرهنگ دفاع مقدس را در اذهان زنده کند و به نسل حاضر منتقل نماید.
🔹نویسنده در «جاده وصال» به دنبال آن است تا با ثبت خاطرات و صحنههای ولو کوتاه، از کسانی که با آنان پیوند دوستی داشته است و جنسشان از جنس انسانهای توصیف شده بر زبان حاج قاسم است، یاد آنها را برای دلبستگان و بستگان سببی و نسبی ایشان زنده نگهدارد و منش مشاهده شده از ایشان را به نسل حاضر و پسین انتقال دهد.
🔸در این اثر در مجموع خاطرات سه مقطع پیش از انقلاب، آغاز انقلاب و دوران دفاع مقدس در قالب 36 عنوان خاطره کوتاه و گاه بلند خودنمایی میکند.
🔹نویسنده در مقدمه این اثر از رزمندگان به ویژه پیشکسوتان آنان خواسته است با ثبت خاطرات خویش در انتقال فرهنگ انسان ساز دفاع مقدس به عنوان وظیفهای مهم بکوشند و سهم و دین خود را نسبت به دوستان و همرزمان خویش در این کار بزرگ فرهنگی ادا نمایند.
🔸شماره انتشارات جهت تهیه کتاب: 09200936883
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
📣با همکاری حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان آئین رونمایی از کتاب برگزار میگردد:
📚شیوه انس و روش تدبر در قرآن از منظر علامه طباطبایی(ره)
✅تازه ترین اثر حجّتالاسلام و المسلمین استاد تاجآبادی
🗣با حضور قائممقام مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور، حجتالاسلام و المسلمین ملکی
🗓سهشنبه ۹ خرداد ماه ۱۴۰۲
⏰ از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲
✅مکان: منزل سابق علامه طباطبایی(ره)
(قم، خ صفائیه، ک۲۱، مدرس عالی تفسیر و دارالقرآن علامه طباطبایی(ره))
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰فراخوان نشریه علمی پژوهش های نوین در گستره تاریخ، فرهنگ و تمدن شیعه
مؤسسه علمی-تحقیقی مکتب نرجس(علیها السلام) مشهد مقدس درصدد انتشار نشریه علمی پژوهش های نوین در گستره تاریخ، فرهنگ و تمدن شیعه است. این نشریه در قالب دوفصلنامه از کلیه پژوهشگران حوزوي و دانشگاهي در حوزه هاي گوناگون علوم انساني دعوت می گردد با محوریت موضوعات ذیل مقالات خود را ارسال نمایند:
✅ تبیین دستاوردهای فرهنگی و تمدنی شیعی در ادوار تاریخی
✅ تبادلات و تاثیرات تمدنی شیعه در جهان اسلام
✅بررسی تاریخی و نقش امامان شیعه در گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی
✅جوامع شیعه در جهان معاصر و چالش های اعتقادی
✅نوآوری در تحلیل مقاطع مختلف تاریخ تشیع
✅بررسی و نقد شبهات حوزه تاریخ و تمدن شیعه
امتیازات فراخوان:
✨برخورداری مقالات از امتیاز علمی-پژوهشی پس از ارتقاء رتبه نشریه
✨ پرداخت حق الزحمه پس از پایان فرایند داوری علمی مقاله
✨ انتشار رایگان
پژوهشگران محترم جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به تارنمای اختصاصی نشریه و بخش راهنمای نویسندگان مراجعه بفرمایند.
🌐 http://pnt.journals.hozehkh.com
✉️ NpajooheshhayeNovin@gmail.com
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛️ نگاه نو به دخالت زمان و مکان در اجتهاد
🎙تلخیصی از سخنان آیت الله #جوادی آملی در اجلاسیه اساتید سطوح عالی (۱۴۰۲/۳/۳):
🔹 بیان لطیفی امام #خمینی (ره) دارد. ایشان فرمودند: #زمان و #مکان در #اجتهاد، دخیل است. باید حوزه بیانات لطیف اهل بیت (ع) را متوجه شود که زمان و مکان در اجتهاد دخیل است؛ این توجه موجب میشود ظرفیت حوزه خودش را نشان دهد و بالا برود. از همین راه ها، علم و نیازهای روز ترقی میکنند.
🔸 در بحث صدقه سلسله روایاتی است که مرد اگر بخواهد از مال خودش صدقه بدهد، آزاد است؛ اما زن اگر بخواهد از مال خودش که یا ارث اوست یا کسب اوست صدقه بدهد باید به اذن شوهر باشد و روایاتی هم معارض این است.
🔹 در جمع بین این دو طائفه عدهای از فقهای ما، تصرف در هیئت کردند و گفتند آن روایاتی که میگوید صدقه زن باید به اذن شوهر باشد؛ ظاهرش وجوب است؛ اما حمل بر استحباب میکنیم و جمعا بین المتعارضین.
🔸 اما آنچه امام فرمود زمان و مکان در اجتهاد دخیل است، این است که آیا نمیشود در جمع بین متعارضین، تصرف در ماده کرد؛ نه تصرف در هیئت؟ یعنی در وجوب و استحباب تصرف نکنیم، تصرف در ماده، که اگر زن و مرد به رشد عقلی رسیدند، آنجا لازم نیست زن از مرد اجازه بگیرد.
🔹 اینکه امام فرمود زمان و مکان در اجتهاد دخیل است، شاید از این قبیل باشد، یا در بحث #مجسمه_سازی که الآن ابزار بازی بچهها است و کسی به آن نگاه حرام دینی نمیکند؛ آیا در این زمان، باز هم مجسمه سازی و تصویر ذیروح، حرام است؟ اینها مباحثی است که باید در حوزه بحث شود!
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛️ نبود فلسفه باعث پریشانی و ندانمکاری است!
🎙دکتر رضا داوری اردکانی در پیام به همایش «داوری در ترازوی داوری»:
🔶 مارکس میگفت: فیلسوفان باید جهان را تغییر دهند. اگر این سخن را بپذیریم فلسفه را از سیاست و جامعه نباید دور دانست. البته سخن مارکس دارای چون و چراست اما سخن مارکس از سوی دیگر نشانه تغییر نگاه به فلسفه است.
🔷آیا فیلسوفان صرفا جهان را تفسیر کرده بودند و به تغییر آن نظر نداشتند؟ پس تکلیف طرح مدینه افلاطونی چه میشود؟ چرا همه فلیسوفان قدیمی به اخلاق و سیاست اهمیت میدادند. مثلا فارابی در طرح مدینه فاضله خود، بیشتر از آرای اهل مدینه و صفات و آموزگاری رئیس آن سخن گفت در حالیکه فیلسوفان قدیم بیشتر به خرد جاویدان اعتقاد داشتند و فکر میکردند باید به چیزها همانگونه که هستند توجه کرد و قصد دگرگونی آنها را نداشت. این نشان میدهد که فیلسوف فقط به مباحث انتزاعی نمیپردازد بلکه فلسفه معتقد است که چیزها نظم و سامانی دارند و اگر دچار پریشانی و آشوب شوند چیزی نیستند که بمانند.
🔶 فلسفه باید به معنای تفکر باشد تا کارها را تذکر دهد و اگر نباشد پریشانی و ندانم کاری همه جا را فرامیگیرد. پیدا بود که بنده با این تلقی از جهان روشنفکری دور میماندم و روشنفکران هم به سخن من وقعی نمینهادند چنانکه تاکنون هم ننهادهاند.
🔷البته بنده هم مقداری از سوسیال دموکراسی و لیبرال دموکراسی باخبر بودم اما نمیخواستم اینها پیلههایی شوند که فکر و روح من را در حصار خود قرار داده و نسبتم را با آنچه میگذرد قطع کنند.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
ادب رهایی.pdf
1.4M
#اختصاصی
🌹ادب رهايي🌹
🌱 جايگاه شعر و ادب آييني درزبان فارسي(2)
✍️استاد محمد علی مجاهدی(پروانه)
🔸اشاره
در نخستين بخش از اين جستار موضوعي، استاد محمد علي مجاهدي، پس از درآمدي بر جايگاه شعر و ادب آييني در زبان فارسي، به تعريف و قلمرو آن پرداخته، دو نوع از انواع اين ادبيات را با عناوين «ادبيات توحيدي يا كبريايي» و «ادبيات ماورايي» برشمرد و نمونه اشعاري را براي هركدام ذكر كرد. اينك نوع ديگري از ادب آييني به نام «ادب رهايي» پيش روي شماست.
معارف
3. ادبيات رهایی؛ از انواع شعر و ادب آیینی در زبان فارسی است و از آن جهت این نوع ادبيات را به «رهایی» موسوم کردیم که مقولههای راه یافته دراين حوزة موضوعي ـ در صورت متعهد بودن به آنها ـ دو پیامد مهم و مبارک را برای ما به همراه خواهند داشت:
الف: رهایی انسانها از دام شیطان درونی و هواهای نفسانی؛ که صبغة فردی دارد، مانند پرهیز از افعال نکوهیده حرام و مکروه که دارای حرمت و کراهت شرعی و عرفیاند، و نیز پایبندی و اهتمام در کسب فضايل اخلاقی و گریز از رذایل رفتاری و زشتیها و پلیدیها.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ببینیم
🔰تیکه سنگین رونالد ریگان به آتئیستها
خوشتر آن باشد که سرِّدلبران
گفته آید در حدیثِ دیگران
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔵 اخبار همایشها، کرسیها و نشستها:
نشستها و کرسیهای علمی که دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ برگزار می شود.
#اخبار_نشستها_کرسیها_و_همایشها
#کرسی
#نشست
منبع: کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
نزول تدریجی.pdf
364.4K
#اختصاصی
✅ بررسي نقش نزول تدريجي آيات در آموزش معارف
✍️ماشاالله عالي حسيني
❇️درآمد
«وَ قُرْآنًا فَرَقْنَاهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلَى مُكْثٍ وَنَزَّلْنَاهُ تَنْزِيلا؛ و قرآن را جدا جدا فرستاديم تا آن را بر مردم با درنگ بخواني و آن را فرو فرستاديم فرو فرستادني به تدريج.»
وجه «تدرّجنگري» قرآن در زمينههاي مختلف يكي از ابعاد آسماني قرآن است كه ماية تحكيم ايمان و نورانيت دل ميشود. «تدرج» بر وزن تفعّل به معناي پيش رفتن چيزي به صورت تدريجي يا حركت كردن گام به گام و مرحلهاي است؛ و در اصطلاح فرآيندي است كه تمام پديدههاي هستي را در بر گرفته و به موجب آن طبقات، صورتها و شكلهاي مختلف و مرتبطي بر موجودات عارض ميگردند و نظام جاري هستي شكلي منظم وكامل پيدا ميكند.
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 95.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ببینیم
⚛امام رضا(ع) اسلام را از انحراف نجات داد!
🔹اگر امام رضا(ع) نبود، اسلام هم نبود!
🔸تصحیح عقاید اسلامی و شیعی توسط امام رضا(ع).
#آیت الله سید #عبدالله #فاطمی نیا
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir