🕋روز عرفه از خدا چه بخواهیم🕋
✍️دستورالعمل اخلاقی حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره در روز عرفه
🔻يكي از مهمترين حوائجي كه حضرت سيد الشهداء عليه السلام در دعاي عرفه از خداوند مي خواهد، عافيت در بدن و دين است؛ «اللّهم عَافِني في بَدني و ديني» كه هر كسي اين دو نعمت خداوند را داشته باشد، سعادت دنيا و آخرت را دارا شده است.
🔸 عافيت در بدن، عبارت از تندرستي و سلامتي از بيماري ها و نقص هاي عضوي و كمال استواي خلقت و آفرينش است كه از نعمت هاي بزرگ خداست كه با توجه به انواع و اقسام امراض، سلامتي از هر يك از آنها نعمتي جداگانه به شمار ميرود و غالب مردم از شكر اين نعمتها غافلند چون از خود نعمت غافلند؛ يا اصلاً آن را نميشناسند؛ زيرا اطلاع بر اين نعمت ها نياز به اطلاع وافي و كامل در علوم متعدده دارد كه همه مربوط به جسم انسان از گوشت، پوست، استخوان، رگ، پيه، خون، مفاصل، سلولها، اعضا و جوارح ظاهره و باطنه ميباشد كه به فرض اينكه كسي از اين همه علوم مطلع باشد چون اين علوم كامل نشده است باز هم از شناخت نعمت هاي خدا در اين رابطه و شكر آنها قاصر است.
✅ عافيت دين و انواع آن
و اما عافيت در دين كه اهميّت آن بيشتر است و اگر آن نباشد عافيت در بدن وسيله احتجاج بر عبد و استحقاق توبيخ و معاقبه زيادتر است بر سه قسم است:
1️⃣عافيت فكري و اعتقادي؛
این است كه شخص در شناخت خدا و صفات و اسماءالحسناي او در شناخت ملائكه و مسائل نبوّت پيغمبران و وحي و امامت خصوصاً شناخت حضرت خاتمالأنبياء صلي الله عليه وآله و اوصيا و خلفاي آن حضرت و در شناخت معاد و خلاصه كلّ امور اعتقادي، ايمانش سالم از انحرافات و پاك از بدع و شبههها باشد و از خطي كه انبياء خصوصاً حضرت ختمي مرتبت صلي الله عليه وآله ترسيم فرمودهاند بيرون نباشد و همه را با معيارهاي صحيح عقلي و نقلي تحصيل كرده باشد و به آنچه بر حضرت محمّد بن عبدالله صلي اللهعليه وآله نازل شده است؛ اعم از اصول يا فروع ايمان داشته باشد كه حتّي به جزئيترين امري از امور اعتقادي و كوچكترين فرع از فروع و احكام شرعي و عملي، ايمان مطمئن داشته باشد و ميل نفس خود را در همه امور، تابع شرع قرار دهد، بديهي است گاه يك انحراف و انكار يك موضوع مسلّمِ دينِ اسلام، شخص را زير سؤال برده و موجب كفر او ميشود.
2️⃣عافيت اخلاقي
عبارت از اتّصاف انسان به اخلاق اسلامي است كه در قرآن مجيد و احاديث مرويّه از پيغمبر و ائمه صلواتالله عليهم بيان شده است. مثل: صبر، زهد، تواضع، صداقت سخاوت، شجاعت، عدالت، ترحّم، حلم، عفّت، مروّت، حرّيت، فتوّت، عفو و گذشت، ايثار، صله رحم، رعايت حقّ همسايه حق پدر و مادر، مواسات، احسان، انصاف، كظم غيظ، صدق وعده، تفويض، توكّل، رضا و تسليم و ساير صفات حميده و مكارم اخلاق كه در قرآن مجيد و احاديث شريفه و ادعيه بر آنها ترغيب و توصيه شده است.
بر حسب حديث معروف: «اِنّما بُعِثْتُ لاُتَمِّمَ مَكارِمَ الأخلاق» پيغمبر اكرم صلي الله عليه وآله براي اتمام و آموزش كامل اخلاق مبعوث شده است. در موضوع اخلاق، تعاليم اسلام كاملترين و سازندهترين تعاليم است. بسياري از حكما هم كه علم اخلاق را حكمت عملي مينامند در حكمت عملي وارد نميشوند؛ زيرا معتقدند با تعاليم اسلام در اين موضوع ديگر جايي براي كلام و مقال ديگران نيست.
3️⃣عافيت عملي
عافيت عملي به اين است كه انسان در اعمال و كارهاي خود خواه فردي، اجتماعي، سياسي و مالي و همچنين در عبادات و تكاليف و فرايض، رعايت كامل احكام شرع مقدّس را بنمايد و نسبت به اين دستورات كه عمده آنها در كتاب هاي فقه مدوّن است، تعهّد كامل داشته باشد و از معصيت و مخالفت پرهيز كند و تقوا پيشه سازد و حتي در گناهان صغيره نيز اگر چه وعده گذشت از آنها در صورت اجتناب از گناهان كبيره داده شده بپرهيزد و چنان عمل كند كه شاعر در اين شعر ميگويد: خلّ الذنوب صغيرها و كبيرها فهو التقي / كُن مثل ماش في طريق الشوك تحذر ماتري / لاتحقرن صغيرة ان الجبال من الحصي؛ از گناهان كوچك و بزرگ پرهيز كن كه اين كار، تقوي است. مانند رونده اي باش كه در يك راه پر از خار، با احتياط گام بر مي دارد و هيچ كوچكي را حقير مشمار كه كوه ها از سنگريزه ها تشكيل شده است.
📗(برگرفته از کتاب نیایش بسوی عرفات ).
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست
🌗 زن، زندگی، آزادی
بررسی الگوی سوم زن در اندیشه شهید بهشتی
🔸با حضور: حجت السلام محمد امین رضایی
⏳زمان: چهارشنبه، ۷ تیر ماه|ساعت ۲۱
🔸به صورت مجازی در بستر اسکای روم
📍لینک جلسه: http://skyroom.online/ch/rafda/khaharan
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
پست مدرنیسم.pdf
129K
#اختصاصی
#بربال_قلم
🌗 پست مدرنيسم
✍️دكتر رضا داورياردکاني
🔻درآمد
قبل از بررسي پست مدرنيسم لازم است مختصري دربارة مدرنيسم به مثابه يک واقعيت تاريخي - فرهنگي و نيز خصوصيات آن اشاره کنيم، سپس وارد مبحث پست مدرنيسم و مناظره بين مدرنيسم و فرامدرنيسم شويم.
🔹ويژگيهاي روشنگري
کلمه مدرن از ريشه لاتين (modernus) گرفته شده است و مدرنيته بعد از عصر روشنگري (Enlightenment) در اروپا گسترش يافت. در همين دوران بود که انسان غربي به عقل خود بيشتر اعتماد پيدا کرد؛ البته بايد توجه داشت که اين اعتماد بيشتر متوجه نوعي عقلانيت صورتگرا (Formalist rationality) بود.
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 79.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#اختصاصی
#لطایف_معارف
🌗 ابراهیم،قربانی ابراهیم
✍ حجت الاسلام حسین ثنایی (پژوهشگر، از همراهان نشریه)
🔹عید در نگاه نخست یادآور مناسبت های شادمانانه است و همین معنا در ذهن ارتکاز دارد؛ اگر فطر باشد، یادآور گذر از حلقه امتحان دشوار رمضانی است و لب فروبستن حتی از اولین نیازها و دست شستن از خوردن و آشامیدنی که بی شک منطبق با خواست و طبیعت نه هر انسان که هر جانداری است. غدیر یادواره شادمانی ولایت است؛ مبعث، زمانه برانگیختگی انسان است و رهیدن از فرودست جهل به تعالی خرد.
🔸اما قربان یادآور بردن پسر نازدل - اسماعیل باشد یا اسحاق- به قربانگاه است و موعدی که در آن آدمی به کشتن فرزند، برابر چشمان حیرت زده خود و او، تجهیز می گردد! هرچند آن نقشه، رنگ واقعه نپذیرفت و بدلی از ماورا برای قربانی آورده شد. این موعد واجد کدام شادی و شادمانی است که نام عید به خود گرفته است؟!
🔹عید و اعیاد آهنگ بازگشت را در ذهن و ضمیر انسان به پژواک می آورند و اگر نوروز باستانی ایرانی را عید می خوانیم، طبیعت را پس از یک خواب طولانی زمستانه، در حال رهایی، زیبایی، شکوفایی و بازگشت طربناکانه می یابیم.
همه مناسباتی که نماد و نشانه بازگشت آدمی به اصالت و فطرت خویش باشد، عید است .
آدینه را روز آفرینش انسان خوانده اند و جمعه- روزی که در جمع جمیع خلایق، آدمی لباس آفریدگی بر قامت خویش دید- عید است و یادواره عصر آیینگی انسان که به "قالوا بلی" مفتخر گردیده بود.
🔸قربان بر این منوال، یادآور رستن انسان از تعلقات خویش است و دریدن همه حجاب ها که:
تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز
به راستی ابراهیم در آن فرمان، به قربانی کردن خویش ماموریت یافته بود و اسماعیل( یا اسحاق به روایت اهل کتاب) همه وجود ابراهیم بود.
در نامه ۳۱ نهج البلاغه خطاب به امام مجتبی می خوانیم که امام علیه السلام او را جزء وجود خویش بل کل وجود خود یافته است و اسماعیل نیز همه وجود ابراهیم بوده؛ و لذا ابراهیم گویی به قربانی کردن خویش دستور گرفت و چون سرفراز از بریدن سر تعلقات خویش بیرون آمد، شادمانی آن که محصول مجاهدت پدر است، پسران و مسلمانان را نیز شادمان می کند و به الگوگیری از آن مهربان دعوت.
🔹مهم ترین تعلق آدمی، حب بقا است و ابراهیم به وجود اسماعیل بقا می یافت، لذا باید به سخن کریمه: "حتی تنفقوا مماتحبون" برای رسیدن به فوز "بر"، آن دوست داشتنی ترین را قربانی می کرد که در این آزمون مردافکن، فیروزمند شد.
اگر از آنچه در متون دینی ما آمده که اسماعیل را مصداق به قربانگاه رفته می داند، بگذریم، لابد اسحاق که فرزند نورس تر بوده و از همسری خویشاوند و در کهنسالی ابراهیم به او ارزانی شده بود، پدر، تعلق خاطر بیشتری بدو داشته و اگر ازین جنبه به ماجرا نگریسته شود، روایت اهل کتاب توجیه پذیر می گردد؛ هرچند به توجیه و استدلال نمی توان تاریخ ساخت!
🔸پس ابراهیم، خود را قربانی کرد و آنچه در فضیلت عید قربان آمده و بر قربانی نمودن که نماد آن فضیلت است، همه بر قربانی کردن خود فرد دلالت دارد، خودی که خود فروتر است و مانع شکوفایی خود برتر انسان.
همیشه شنیده ایم که خداوند در روز عرفه، اول به زائران حسین(ع) می نگرد و سپس به حاجیان خود و اگر عرفه، باب الورود قربان است، یعنی قربانگاه اصلی کربلاست که در آن، انسان از همه تعلقاتش گذشت و دامن تکانید که چیز دیگری ندارد و آن دامن و جامه نیز، قربان شد و انسانی که به خواست خود، به قربانگاه آمده بود، پیشوای قربانیان بود، آنانی که:
سرها بریده بینی، بی جرم و بی جنایت
و جرم شان، تنها از خود رستن بود و شب عید قربان، زیارت آن قربانیان توصیه شده است و زیارت پیشوایی که فدیه اسماعیل شد.
🔹راستی خداوند برای زمین و آسمان کجا واژه "عظیم" را به کاربرده است؛ با آن همه ابهت، شکوه، قلمرو و حیرت آفرینی؟! پس چگونه می تواند قوچی را به صفت عظیم:
" فدیناه بذبح عظیم"( صافات، ۱۰۷)بستاید؟
پس حتما بطنی در کار است.
خداوند به پیامبر کوثر می بخشد و در ازایش می گوید نماز بخوان "وانحر"، گفته اند یعنی شتر قربانی کن!
آیا دوام کوثر و برکت بخشی آن با قربانی شتر محقق می شود؟
اگر زینب در کنار قربانی این جمله را گفته باشدکه :" تقبل منا هذا القربان"، وانحر سوره کوثر معنایابی می شود و اگر در زیارت ناحیه آمده است:
"السلام علی المنحور فی الوری" شاید بهتر توانسته باشد وانحر را مصداق یابی کند و آن قربانی را که به صفت عظیم ستوده شده، باز نمایاند.
🔸ابراهیم علیه السلام از آن قربانی بازماند و لذا به دنبال اطمینان می گردد و در ماجرای چگونگی نشر مردگان از" ولکن لیطمئن قلبی" سخن می گوید، ولی به تصدیق امام صادق علیه السلام، مصداق آیات آخر سوره فجر، حسین علیه السلام است که مخاطب به 👇👇👇
" یا ایتهاالنفس المطمئنه" می شود، او نفس مطمئنه (خدا) است و ابراهیم در پی جستجوی اطمینان؛ و این دلارامی اجر بزرگ آن قربانی عظیم است که به راهیابان و رهروان آرامش می بخشد و اجر افزون زائران حسین(ع)، همین دلارامی تواند بود.
زائر حسین حتی به قربانی شدن در عرفه، شوق دارد و حاجی بیت، عرفه را سپری می کند، تا فردا قربانی بگذارد و چه فاصله فراخنابی بین آن دو است!
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#کتاب_شناخت
📚 موقعیت زن از نظر اسلام
✍ #محمدامین_رضایی
🔹این روزها که بحث حجاب و مسائل زنان مطرح است مطالعه این کتاب "موقعیت زن از نظر اسلام" را پیشنهاد میکنم. شهید بهشتی بدون اینکه از گفتمان فقهی و اصیل اسلام بخواهد عقب نشینی کند با منطقی استوار مسائل و چالشهای حوزه زنان، از جمله "حجاب" را به خوبی تبیین کرده است.
🔸جایی در این کتاب خانمی در مسجد هامبورگ به مخالفت با شهید بهشتی در بحث تعدد زوجات بر میخیزد و بحث دو طرفه میشود؛ حتی به حرف های غیر منطقی از طرف آن خانم (مانند: خدا باید کاری می کرد یک بچه را مرد به دنیا بیاورد یکی را هم زن تا اینجور ظلم نشود!) هم میرسد.
🔹#شهید_بهشتی با متانت و حوصله گفتگو را ادامه می دهد. یکی از میان جمع بلند میشود و میگوید: بگوییم حرف خداست و تمام؛ شهید مخالفت میکند که نه ما آمده ایم که حکم خدا را بفهیم (نه صرفا تعبدی محض بپذیریم و تحمیل کنیم).
🔸شهید بهشتی را حقیقتا باید #متفکر_گفتگو نامید، آنچه ما امروز بسیار نیاز داریم همین منطق و روش است
همه به ویژه روحانیت باید خود را ملتزم به گفتگو با نسل نو بدانند؛ تریبون های یک طرفه باید به حداقل برسد و اصل بر گفتگو و رفت و برگشت بین حرفها باشد. ما اگر حرفی برای گفتن داشته باشیم چون بهشتی و مطهری خواهیم توانست حرفمان را در همین تریبون های دوطرفه و چند طرفه بزنیم.
🔹در مساله حجاب در عدالت در...امروز اصل باید بر گفتگوی آزاد باشد.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 نگاهی تخصصی به نکوداشت حجتالاسلام قرائتی در تلویزیون
آیین نکوداشت حجتالاسلام محسن قرائتی معروف به شیخ رسانه در سومین نشست افق تحول رسانه ملی برگزار شد؛
استادی که او را ۴۴ سال با درسهایی از قرآن شناختیم و یک بار دیگر در جمع مدیران فرهنگی و تلویزیونی از فراموششدههای فرهنگی گفت.
🔻پس از آن حجتالاسلام قرائتی که این روزها درد و رنج بیماری را هم تحمل میکنند روی یک صندلی در جایگاه نشست و مثلِ همیشه تابلوی درسهای از قرآن هم در پشتِ سر او به عنوان دکور اصلی برنامه قرار گرفت. او در ابتدای صحبتهای خود به این نکته اشاره کرد:
🌱 از خداوند متعال، انبیاء، اولیاء، مراجع، علما و شهدا تشکر کنیم؛ پدر و مادر، همسر و هرکسی که ما را کمک کرده و در جهت دینمداری و سبک زندگی ایرانی اسلامی قرار داده است. اگر جایز بود اینجا ضعفها و نقصهایی را میگفتم تا این تجلیلها تنظیم شود. این تنظیم مهم است. چرا که به فرموده بزرگان، وقتی بین مردم درجاتمان بالا میرود بایستی تواضعمان هم بیشتر شود.
✅ نکاتی را اینجا مطرح میکنم شاید برای اساتید دانشگاه، طلبهها و منبریها رمز موفقیت باشد؛
🔸 هیچوقت در طول عمرم طی نکردم چقدر به من بدهید و هرچه قدر دادند قبول کردم و ندادند خوردهای نگرفتم؛ پول برای من سرنوشتساز نیست.
🔹۲۲ واجب فراموش شده داریم که یکی از آنها زکات است. همه ما گندم زکات نداده، خوردهایم. ما برای زکات فیلم نساختهایم و کتاب ننوشتهایم.
🔸ما باید خاکِ آموزش و پرورش و دانشگاههایمان را تغییر دهیم. علومی مفید است بخوانند و علومی که سرگرمی است نخوانند. کاری بکنیم این مدارک تحصیلی (دیپلم، لیسانس و...) مهارتآفرین باشد نه اینکه مدارکمان هیچ کاربردی برای افراد نداشته باشد. بارها شنیدهام و دیدهام برخی از روحانیون ما که میگوییم در دانشگاه اصول و عقاید درس بدهند یا تبلیغ بروند نه روانشناسی تبلیغ میدانند و نه روانشناسی آموزش! مهارت را بیاموزید. حتی این مهارت در عرصه تبلیغ و عرصه فرهنگ باشد. چرا که در قرآن کریم داریم اگر ترسو هستید مبلّغ نباید ترسو باشد.
🔹من همیشه طرفدار صحبتهای ساده و رفتارهای ساده و بیآلایشم. با مردم باید با صداقت و شفافیت و ساده رفتار کرد. مردم دوست دارند ما مثل خودشان باشیم در برنامهسازی؛ خیلی از برنامهها را میتوان ساده گفت و ساخت. بحثها را میتوان ساده مطرح کرد. من در ابتدا برنامهام در تلویزیون یک ساعت بود بعدها شد 50 دقیقه و الان 27 دقیقه؛ مردم حوصلهشان به طول و تفسیر نمیرسد.
🔸من وقتی به تلویزیون رفتم با خودم گفتم یک شبه به همه مردم ایران خیلی حرفها را میزنم فهمیدم اشتباه کردام. تبلیغ تلویزیونی بخشی از کار است و تبلیغ چهره به چهره و تن به تن اهمیت دارد.
🔹۵ میلیون دانشآموز داریم و آموزش و پرورش ۱۰۰ روز تعطیل است، اما برنامهای برای بچهها ندارد؛ بنابراین باید بازنگری شود و متأسفانه باغچهای که کاشتیم، همه میوههایش خوب نیست.
🔹قرآن کریم مملوء از قصههای قرآنی است؛ این قصهها را دریابید. در رادیو شاهدش هستیم و فکر نکنید اگر مدیر فرهنگی هستید به این مفاهیم نیاز ندارید.
🔸از خندههای حکیمانه استفاده کنید نه دلقکانه؛ نوارهای زیادی از بنده درست کردند که استفاده شد. به لطف خدا سه قلعه مهم را فتح کردم با خنده؛ ما درِ خنده را نبندیم مردم با خندههای حکیمانه بخندانیم.
🔹قناعت، ازدواج آسان، راحت زندگی کردن و سفر آسان و زکات و خیلی چیزها میتوان در فیلمها و سریالها صحبت کرد.
🔸 بیاییم در تبلیغات، فیلمها و خندههایمان بازنگری کنیم و سعی کنیم از چهرههای هنجارشکن در تلویزیون استفاده نکنیم و آنها را راه ندهیم.
منبع: ایکنا و تسنیم - تلخیص: نشریه معارف
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#شب_جمعه
🌗 الجِدَّ فی خَشیَتِکَ
🎙 عارف بالله شهید محراب آیت الله سید عبدالحسین دستغیب شیرازی:
💠 وَ هَب لِیَ الجِدَّ فی خَشیَتِکَ وَ الدَّوامَ فِی الِاتِّصالِ بِخِدمَتِک.(کمیل)
🔸رسیدن به رضای خدا مهم است؛
🔹رسیدن به جوار حسین (علیه السلام) مهم است؛
🔸سر حوض کوثر به علی رسیدن (علیه السلام) مهم است.
💠 الَّذينَ اتَّخَذُوا دينَهُمْ لَهْواً وَ لَعِباً وَ غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا(اعراف: ۵۱)
صلّی الله علیک یا اباعبدالله الحسین(ع)
#شب_زیارتی_اباعبدلله
#دعای_کمیل #استغفار
#آیت_الله_دستغیب
🌑 اعمال شب جمعه:
🔹 زیارت سالار شهیدان(ع)
🔸 زیارت حضرت صاحب الزمان(عج)
🔹 دعای پر نور کمیل
🔸 استغفار از همه گناهان و لغزش ها
🔹 طلب آمرزش برای گذشتگان
🔸 تلاوت سوره های مبارکه یس و واقعه و ۱۰۰ بار قدر
#شب_جمعه
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
جستاری در عرفان اهل بیت ع.pdf
937.9K
#اختصاصی
#ساحل_سخن
🌗 جستاری در عرفان اهلبیت (ع)
بررسی عوامل رویکرد به عرفان مدون و دوری از عرفان ناب
🎙در گفتگو با دکتر محمدعلی مجد فقیهی
🎤گفتگو از: سید مجتبی مجاهدیان
🔸در ابتدا میخواهیم بدانیم تعریف جنابعالی از «عرفان اهلبیت(ع)» چیست؟ لطفاً وجوه افتراق آن را با عرفان مصطلح اسلامی، برشمارید.
🔹واژه عرفان چنانچه از نامش هویداست، دانشی است که بر محور شناخت خدا(عرفان نظری) و سیر به سوی خدا(عرفان عملی) شکل گرفته است؛ البته تفاوت در روش آن است که این شناخت را مستند به کشف میداند.
طبیعی است که اگر ما به متون دینیمان مراجعه کنیم، میبینیم که غرض خلقت و بعثت، هر دو، همین معرفتالله است. در روایتی از سیدالشهدا(ع) داریم: «مَا خَلَقَ الْعِبَادَ إِلَّا لِيَعْرِفُوهُ فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ» خدا مخلوقات را آفرید برای اینکه او را بشناسند؛ بعد از شناختن، چه میشود؟ «عَبَدُوه»؛ وقتی بنده او شدند چه میشود؟ «اسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَنْ سِوَاه » به استغنا میرسند و از جز خدا احساس بینیازی میکنند و آن فقر و وابستگیشان به خدا سبب میشود که انواع فیوضات در وجودشان تجلی کند؛ همانگونه که امیرمؤمنان علی(ع) میفرمایند: «أَوَّلُ الدِّينِ مَعْرِفَتُهُ » که «اول» به معنای اساس است؛ یعنی اساس دین شناخت خداست؛...
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 114.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#تازههای_نشر
🌗 تازههای نشر انسانی و اسلامی
📖 کتاب «کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی»
✍️ به قلم محمدحسین رجبی دوانی
کتاب «کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی» به چاپ چهارم رسید. مؤلف در این کتاب کوشش کرده که نقش کوفه از لحاظ سیاسی دینی و فکری و تأثیرات آن بر تاریخ اسلام بررسی و شناسانده شود.
این کتاب در سه بخش منتشر گردید: «فرایند شکل گیری ساختار اجتماعی کوفه»، «نقش معنوی، علمی و فرهنگی» و «بررسی نقاط قوت و ضعف کوفیان».
نویسنده به بررسی دقیق نقاط ضعف و قوت کوفیان، ظهور خلافت عباسیان و آخرین تلاشهای امام علی(ع) برای بسیج کوفیان به منظور مقابله با معاویه، نگرش کوفیان پس از انعقاد صلح تا تأسیس حوزه علمیه نجف و پایان حیات علمی کوفیان میپردازد و به موقعیت جغرافیایی شهرکوفه و نقش آن در امور سیاسی و اجتماعی اسلامی نیز توجه شده است.
نشر بینالملل این کتاب را در 559 صفحه با قیمت330 هزار تومان به چاپ رسانده است.
📖 کتاب «رمان صادقانه»
✍️ به قلم سهیلا عبدالحسینی
این کتاب با محوریت علم امام صادق(ع) بر دریای معرفت و آسمان بیکرانه علم امام صادق(ع) تمرکز دارد.
رمان «صادقانه» مقطع سیاسی انتقال خلافت بنیامیه به بنیعباس را روایت میکند و در خلال روایت وضعیت سیاسی آن دوران، مناجات ارزشمند و لطیف امام صادق(ع) و بسیار تأملبرانگیز امام(ع) را روایت می کند. بخش مهمی از این کتاب به دعاهای اثرگذار حضرت(ع) اختصاص یافته است.
این کتاب را انتشارات بهنشر در 250 صفحه به قیمت 95000 تومان منتشر کرده است.
📖 کتاب «به جرم خمینی»؛ روایت زندگی شهید علیرضا توسلی(ابوحامد) فرمانده لشکر فاطمیون
✍️ به قلم فریناز ربیعی
این کتاب که برگرفته از شخصیت کسی است که پای مکتب امام خمینی(ره) قد کشیده به وجوه جدیدی از زندگی پر فراز و نشیب شهید علیرضا توسلی(ابوحامد) و جبهه مقاومت افغانستان میپردازد و از زاویه دیگری به زندگی این فرمانده لشکر فاطمیون پرداخته است. کتاب به جرم خمینی، برگرفته از شخصیت کسی است که در بخشی از کتاب درباره عشق و علاقه او به امام خمینی مطالب زیبایی میخوانیم.
این کتاب در۳۵۲صفحه با شمارگان ۱۲۵۰ نسخه سال ۱۴۰۲ توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیدهاست. این کتاب در اولین بار با قیمت ۱۶۵هزار تومان وارد بازار کتاب شد.
📖 کتاب «در پس غبار»
✍️ نوشته محسن فامیل زرگریان
کتاب «در پس غبار؛ روایتی از گروهک مجاهدین خلق» داستانی درباره زندگی دختری به نام ساراست که با پدر و مادری هلندی در شهر آمستردام زندگی میکند. این رمان از ۲۳ فصل کوتاه تشکیل شده که سبب شده خواننده خسته نشود. گره افکنیها و تعلیقهای به موقع و همچنین سوالاتی که در پایان هر فصل برای مخاطب ایجاد میکند، مانند یک قلاب خواننده را در دل کتاب نگه میدارد.
این کتاب با ۳۲۸ صفحه و قیمت ۶۵ هزار تومان توسط انتشارات شهید کاظمی چاپ و عرضه شده است.
📖 کتاب «در جستجوی هوش اخلاقی: مهارتشناختی مبتنی بر عقل سلیم»
✍️ نوشته فرزاد صباغپور
مؤلف این کتاب درصدد است با بیان مواردی واقعی ما را به فکر وا دارد تا نگاه تازهای به زندگی روزمرهمان داشته باشیم، پیش قدم شویم و تمرین کنیم تا دیگر دستخوش هیجانات و پیشداوریها نشویم یا تحت سلطه اتفاقاتی قرار نگیریم که خشمگینمان کرده یا از خود به در میکنند. برای شناختن موانع درونی نیاز به یک هوشی فراتر از هوش عاطفی و اجتماعی داریم، هوشی که ما را در شناخت نقاط قوت و ضعفمان یاری میدهد و موجب خودشناسی در ما میشود و آن، هوش اخلاقی است.
مؤلف در مقدمه این کتاب نوشته است: «هوش اخلاقی یکی از مؤلفههای هوش معنوی یا عقل سلیم است. قرار گرفتن دو واژه هوش و اخلاق در کنار هم بیانگر داشتن هوش و مهارت است که با تکیه بر اصول اخلاقی الهی صحیح و عقل سلیم ما را در خودشناسی و در نهایت حل چالشها و مسائل روزمره یاری میدهد.»
نشر پندار تابان این کتاب را با شمارگان 300 نسخه بهبهای 195500 تومان منتشر کرده است.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir