eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
345 ویدیو
594 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🌑 حسین علیه السلام، پیشوای آزادی و آگاهی ✍ حجت الاسلام حسین ثنایی/پژوهشگر دینی و از همراهان نشریه معارف ▪️رخداد عاشورای حسینی به سال ۶۱ هجری باز می گردد و روضه و روایت آن، اینک به گونه ای است که گویی ،دیرزمانی از این واقعه نگذشته است! ▫️جدا از همه فلسفه ها و اهدافی که برای قیام آن پیشوای پارسا گفته می شود، می توان گفت او پرچمدار آزادی انسان است؛ گوهر گران بهایی که گمشده آدمی در هر عصری است و این حقیقت، حسین(ع) را بر فراز اعصار می نشاند. ▪️وقتی از آزادی انسان سخن می رود، به دلیل روشنی این امر و شاید بدیهی بودن امر آزادی که حتی آن را از تعریف بی نیاز می سازد، سخن از یک امر چالش نابرانگیز و بلکه یک مساله متفق علیه و اجماعی در جریان خواهد بود و این نکته، از زیبایی و جذابیت بحث می کاهد و آن را به مثابه امر مبتذل و پیش پا افتاده نشان می دهد؛ اما چگونه می توان جامه ای نو بر قامت این خواستنی ترین خواسته آدمی درافکند و سخن از آن را هماره، دلربا و طرح و طلب آزادی را نه یک چالش کلامی که یک حقیقت و بلکه یک گمشده تلقی کرد؟ ▫️به نظر می رسد در عرصه سخندانی و سخنرانی، کسی با این گوهر پرمایه، سرستیزه ندارد، اما آنجا که از عینیت و تحقق آزادی سخن به میان می آید، دشمنان پیدا و پنهان آن، خود را نشان داده و طرفه آنکه آنان به نشانه حرمت و قداست آزادی با آزادی می ستیزند و مردم آزادی طلب را به تنگنا می برند! ▪️بنابراین شناخت دشمنان آزادی، به لحاظ رتبی مقدم بر شناخت آزادی خواهد بود که علی الظاهر امر بدیهی و روشنی است. تاریخ گواه است که آزادی دشمنان متکثر و رنگ رنگی دارد و مادام که آزادنه، چهره آن دشمنان به تصویر و گزارش درنیاید،آزادی چنان و چندان که باید، رخ ننماید و اینگونه است که طرح و طلب آن، از کسی دل نخواهد ربود. ▫️از میان همه دشمنانی که آزادی دارد، حسین(ع) بر روی کسانی انگشت می نهد که از متن دین و دینداری، شمشیری صیقل می دهند علیه آزادی و آزاد اندیشان و به رنگ تقدس، با آزادی می ستیزند و کوشش حسین بر این استوار بود که رنگ تقدس ازین دشمنان بگیرد و ننگ تحجر را بر دامن آن آلوده دامنان الصاق و سنجاق کند. ▪️پس می توان متکی بر منبع دین، با آزادی درآویخت و آزادی طلبان را یا ناکام ساخت، یا بدنام کرد. دین وقتی کاذب باشد، به نیاز صادق انسان- آزادی- پاسخ درخوری نخواهد داد و دین کاذب، فقط دینی نیست که منشا کاذب داشته باشد، بلکه دین می تواند منشا صادق، اما مفسران و متولیان کاذبی داشته باشد و خطر این نوع دین، از خطر ادیان جعلی، بسی بیشتر است.چنین دینی، دین بدلی و وارونه است و کجا می توان از وارونه گرایان و واژگونه ستایان، انتظار تحقق آزادی را داشت؟! ▫️می دانیم که یزید نسبتی با اسلام نداشته و ندارد، اما چرا حسین حاکمیت چنین کسی را پایان اسلام تلقی می کند؟ "وعلی الاسلام السلام، اذ قد بلیت الامه براع مثل یزید" درست است که یزید نسبتی با دین ندارد، اما همه کوشش او معطوف این نکته بود که خود را متولی دین و دینداران سازد و چون چنین کسانی بخواهند زبان دین شوند و سخن شوم خود را با این نی، نمودار سازند، دین بدلی رخ می نماید که دشمن استوار آزادی و آگاهی است. ▪️در جامعه اموی، اندیشه و آگاهی، مانند متاع ممنوعه بود و سیاست پیشران آنان، سیاست تجهیل بود، بنابراین هر جا دشمنان آگاهی، حضور داشته باشند، نباید از آزادی سراغ گرفت و اگر همه کوشش امام، معطوف به آگاهانیدن مردم است، یعنی می خواهد مردم آزادی را لمس کنند و اگر بین خطبه ها و سخنرانی های حسین(ع) هلهله می کردند و با این پارازیت ها نمی خواستند پیام روشن امام به افکار عمومی انتقال یابد، یعنی از آزادی مردم وحشت داشتند، چرا که آزادی و آگاهی بر یک سفره می نشینند و نمی توان از یکسو مدافع آزادی بود و از دیگر سو، جلو جریان آزاد آگاهی مردم را سد نمود. ▫️آن همه گفتارها از امام آزادمردان حتی در میدان جنگ و حتی برای بازشناساندن خود به مردم- که در یک فریبکاری روشن و متکی به سیاست تجهیل، او را خارجی خوانده بودند- و آوردن قرآن با خود، تا او را معارض این دفترنامه وحی ندانند و نیز اقامه نماز در وسط جنگ، تا او را مخالف شعائر دین نپندارند، همه برای آگاهانیدن مردم بود و چون دشمن می کوشید با تیرباران نمازگزاران، صف ها را متلاشی کند تا سپاهیان فریب خورده را در جهل مستقر فرو ببرد، برای آن بود تا دریچه های آگاهی به روی مردم بسته شود که مردم آگاه، مطالبه گر آزادی خواهند بود و آزادی برای حاکمیتی که بنیاد و سامان مشروعی نداشت، عین براندازی تلقی می شد و لذا بنی امیه نه برای دفع شبهات یا رهایی مردم از بحران هایی که نام فتنه به خویش می گرفت، بلکه برای انسداد راه آزادی، راه آگاهی را بر مردم می بستند و حسین(ع) آن همه مرارت بر جان خرید و از مدینه به مکه - که محل اجتماع مسلمانان بود- کوچید و در همه نامه ها و خطبه ها کوشید تا رنگ
ناهشیاری و بی خبری را از جان زنگ زده مردم بزداید و ناآگاهان را آگاه نماید و این آگاهی، بزرگترین خطری بود که حاکمان آن روز را به استنطاق، بل به استهلاک می کشانید و این بود که دربرابر آن می ایستادند، زیرا آگاهی مردم، سیلی خانمان برانداز برای حاکمان بنی امیه ای بود که مروجان و مدافعان دین بدلی بودند،. ▪️اما دین ناب محمد(ص) که درود خدا بر او باد، با فرمان خواندن، از خود چهره گشایی و رونمایی کرده و آن سرآغاز آگاهی است که آزادی را به ارمغان می آورد و مردم را از اغلال و پابندها رهایی می بخشد. ازین منظر، عاشورا بازتولید بعثت تواند بود که می خواهد جهل و ناآگاهی را از پیش پای انسان بردارد تا در عزت و آزادی و سرافرازی حیات و هویت خویش را احیاکند. سلام بر حسین(ع)، امام آگاهی و آزادی. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
9.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ برنامه علامت| شبکه دو سیما عاشورا، در صیغه مونث با حضور حجت الاسلام محسن قنبریان 📆 دهه اول محرم ساعت ۲۲:۳۰ و تکرار ۱۴ و ۱۷:۳ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
7.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥به محض ورود به برزخ تلافی کردند! روایتی از آیت الله العظمی درچه ای: هر کاری که در دنیا برای امام حسین(علیه السلام) انجام دادم به محض ورود به برزخ برایم تلافی کردند. 🌑 اعمال شب جمعه: 🔸 تلاوت سوره های مبارکه یس و واقعه و ۱۰۰ بار قدر 🔹 زیارت سالار شهیدان(ع) 🔸 زیارت حضرت صاحب الزمان(عج) 🔹 دعای نورانی کمیل امیرالمومنین(ع) 🔸 استغفار از همه گناهان و لغزش ها 🔹 طلب آمرزش برای گذشتگان 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
29.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ای محرم ماه ماتم آمدی ◾ روضه‌خوانی مرحوم کوثری در حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه نخستین ماه محرم پس از رحلت امام خمینی (ره) 🖼 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
مروارید.pdf
155.6K
🌗 مرواريد‌هاي غلطان ✍️الف. ف. اميدوار 🔹 كودكي كه هنگام تولد گريه مي‌كند، هنگام گرسنگي و تشنگي، هنگام نياز به نظافت و شستشو، هنگام درد و ... گريه مي‌كند؛ انساني كه در مرگ عزيزي متأثر گشته و مي‌گريد؛ فردي كه در پي از دست دادن پول و يا طلاي خود، گريه مي‌كند؛ جواني پشت كنكور مانده و موفق به ورود به دانشگاه نشده، گريه مي‌كند؛ شخصي هنگام اعدام گريه مي‌كند؛ ديگري هنگام مناجات با خداوند و يا توبه از گناه مي‌گريد؛ كودكي هنگام كتك خوردن از پدر به خاطر خطايي كه مرتكب شده، گريه مي‌كند و ... . 🔸خلاصه انسان‌ها به دلايل مختلف و معمولاً تحت فشارهاي مختلف به گريه رو آورده و از چشمان خويش اشكي جاري مي‌سازند ولي به راستي كدام‌يك از انواع اشك و گريه‌هاي ذكر شده، گريه‌هاي غلط و كدام‌يك گريه‌هاي بجا و مفيدند؟! ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 52. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 طهارت مالی؛ شرط کربلایی شدن 1⃣ وصیت مسلم بن عقیل: ۷۰۰درهم قرض در کوفه دارم اسبم را بفروشید و ادا کنید. 2⃣ امام حسین(ع) در شب عاشورا: لا يُقتل معي رجل علیه دَيْنٌ(هرکس دَینی/قرضی دارد با من کشته نشود) ⏯ شرط کربلایی شدن است. نمی شود زندگی اقتصادی ما مبتنی بر رانت، رشوه، اختلاس، ربا و کلاه برداری باشد و خودمان را هم حسینی بدانیم! 🔰درباره طهارت مالی این دو مطلب را نگاه کنید: 🔻مساله عاقبت بخیری و طهارت اقتصادی eitaa.com/m_amin_rezai/3326 🔻 قرآن و طاهر بودن eitaa.com/m_amin_rezai/3215 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 نظر شما درباره مقتل لهوف و خوارزمی چیست؟استاد آیت الله محمدهادی یوسفی غروی ▪️اصلاً نیازی نیست از لهوف جدای از خوارزمی سخن بگوییم. لهوف همان خوارزمی است. مقتل لهوف عبارت است از ده مجلس که سید بن طاووس در شب‌های محرم برای اهل شهر حله تهیه کرده بود. مخاطبان نیز اهل علم نبودند. نام کام کتاب الملهوف علی قتلی الطفوف (آهی سوزان بر مزار شهیدان) است. کتاب مقتل خوارزمی و لهوف هر دو در دسترس است و می‌توانید آن‌ها را مقایسه کنید و متوجه شباهت بسیار زیاد آن‌ها به همدیگر بشوید. ▫️گلۀ ما از مرحوم سید بن طاووس این است که پیشنیۀ کار خودش را ذکر نکرده است. عجیب است که سید بن طاووس به کتاب ارشاد شیخ مفید که ثلث میانی‌اش مقتل امام حسین(ع) است توجهی نکرده و سراغ فردی سنی و حنفی رفته که همان‌طور که کتاب مناقب الامام امیرالمؤمنین دارد، کتاب مناقب الامام ابی‌ حنیفه هم دارد. ▪️خمیرمایۀ اصلی کتاب مقتل خوارزمی کتاب الفتوح ابن‌اعثم کوفی است. احمد بن اعثم کوفی معاصر طبری، و هر دو با هم ساکن بغداد هستند؛ ولی کتاب طبری و کتاب ابن‌اعثم از نظر اعتبار بسیار متفاوت‌اند. ابن‌اعثم کتابش را پر از خواب‌نامه کرده است. خوارزمی مقتل امام حسین(ع) تاریخ طبری را رها کرده و رفته سراغ الفتوح ابن‌اعثم کوفی نامعتبر! 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 سوم محرم الحرام به یاد دختر سه ساله امام حسین(علیهماالسلام) 🔹 امام حسين (ع) دختر خردسالى به نام فاطمه، معروف به رقيه(س) داشته كه در زمان قيام عاشورا سه يا چهار ساله بوده است. 🔸اين دختر خردسال همراه كاروان كربلا بود تا خرابه شام، در خرابه خواب پدر شهيدش امام حسين (ع) را مى‏بيند و با آشفتگى و پريشانى از خواب بيدار مى‏شود و سراغ پدر را مى‏گيرد و مى‏گويد: «من اكنون پدرم را ديدم» چون زنان اين سخن را شنيدند گريستند و ديگر كودكان هم گريان شدند. يزيد از صداى گريه آنان از خواب بيدار شد و پرسيد: چه خبر است؟ قضيه را به او گفتند! يزيد گفت: سر پدرش را نزد او ببريد. وقتى رقيه خاتون سر پدر را ديد گفت: «اين چيست؟» گفتند: سر پدرت! آن دختر، بسيار نالان شد و شروع به سخن و درددل با پدر نمود. حضرت رقيه، خطاب به سر پدر فرمود: بابا جان چه كسى تو را به خون رنگين كرد؟ چه كسى رگ‌هاى گردنت را بريد؟ اى پدر، چه كسى مرا در كودكى يتيم كرد؟ اى پدر اين دختر يتيم را چه كسى بزرگ كند؟. از اين قبيل درددل‌ها گفت تا بى‏هوش شد وقتى او را حركت دادند فهميدند از دنيا رفته است لذا بدن مطهرش را در همان خرابه به خاك سپردند كه اكنون مزار عاشقان اهل‏بيت عصمت و طهارت (ع) مى‏باشد. محدّث قمى، نفس‌المهموم، ص 244، قصه منام بنت صغيرة للحسين (ع) ). بعضى گفته‏اند هنگام بيرون آمدن- اسراى كربلا- از شام، زينب كبرى (س) و همراهان به ياد رقيه(س) افتادند. حضرت زينب (س) به بانوان شام كه به بدرقه آنها آمده بودند فرمود: «ما از ميان شما مى‏رويم ولى يك دختر خردسال را در ميان شما گذاشتيم او در اين شهر غريب است كنار قبر او برويد و او را فراموش نكنيد». 🔹 حضرت زينب و همراهان تا زمانى‏كه ديوار شام ديده مى‏شد به ياد رقيه اشك مى‏ريختند زيرا آن دختر خردسال ستمديده كه هنگام آمدن به شام بلبل اهل‏بيت (ع) بود و همواره سراغ بابا را مى‏گرفت اكنون خاموش شده و در ميان كاروان نيست. (محمدى اشتهاردى، سوگنامه آل محمد، ص 497، به ياد رقيه) تاريخ فوت رقيه (س) را روز پنجم ماه صفر همان سال نوشته ‏اند. جهت آشنايى بيشتر و بهتر با اين دختر خردسال مى‏توان به كتابهاى رقيه دختر امام حسين (ع)، محمدخسرونژاد؛ ستاره درخشان شام حضرت رقيه، على ربانى خلخالى؛ رقيه دختر حسين (ع)، محمد واصف لاهيجى؛ حضرت رقيه (س)، حاج شيخ على فلسفى؛ مقتل رقيه، محمدعلى قاسمى؛ سايه ماه؛ بررسى زندگى حضرت رقيه، ابوالفضل هادى‏منش و ... مراجعه نمود. کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
ebook8815[www.takbook.com].pdf
1.12M
⚫️ نسخه PDF 📚 کتاب فاطمه عاشورا | درباره دختران امام حسین (ع) از جمله حضرت رقیه (س) ✍ اثر عاشورا پژوه بنام دکتر محمدرضا سنگری | از ص ۲۹ پژوهشی درباره حضرت رقیه سلام الله علیها دارد. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir