eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
340 ویدیو
597 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🌗 نسیم های رحمت در عصر جمعه 🔹امام موسی کاظم(ع): خداوند هر روز جمعه هزار نفخه رحمت به بعضی از بندگانش‌، ارزانی می دارد، هر کس‌ در عصر جمعه صد‌بار سوره قدر را بخواند‌ از این هزار رحمت بهرمند می شود. 📚امالی صدوق ، ص۶۰۶ 🔸️مرحوم آیت الله العظمی آقا رحیم ارباب(ره) می فرمود: من با آقای[آیت الله العظمی] سید جمال گلپایگانی مکاتبه دارم؛ اخیرا گفته است که در طول هفته هر عمل مستحبی را ترک کردی صد بار سوره قدر را در ترک مکن! 🔷🔶🔹🔸 اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ؛ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ؛ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ؛ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. 🌐کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 تفسیر حدیث نبوی "حسین منی و انا من حسین"🔺 🎙آیت الله سید رضی شیرازی(ره)🔺 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
مبانی قرآنی زیارت عاشورا.pdf
283K
🌗مباني قرآني زيارت عاشورا 🚩 ✍️سيدمحمد حسين ميري ✍️عليرضا كمالي 🔻تاريخ بشريت همواره شاهد از خودگذشتگي و جان‌فشاني رادمردان با ايماني چون هابيل، يحيي و پيامبران بني‌اسرائيل است كه در راه اصلاح جامعه خويش، خون پاكشان بر زمين ريخت تا نهال رشد و تعالي سرفراز ماند. 🔸جامعه اسلامي با حماسه بدر، احد، احزاب و شهادت نيكاني چون حمزه و حنظله‌‌ها،‌ در مدينه به بار نشست؛ اما با غروب خورشيد فروزان مدينه و انحراف از مسير نبوت و ولايت، امويان بر جامعه اسلامي دست يازيدند و آنان كه از ديرباز مترصد چنين فرصتي بودند، گستاخانه آرمان‌هاي مقدس اسلامي را به چوب حراج زده، مي‌رفت تا تمامي ارزش‌هاي ناب اسلامي را به باد فنا دهند. 🏴 حماسه‌سازان عاشورا در برابر هجمه ناجوانمردانه غاصبان اسلام‌نما، مردانه ايستادگي كردند و موجبات احياي ارزش‌هاي اسلامي در جامعه و رسوايي حزب اموي را فراهم آوردند. 🚩 احياي عاشورا و پاسداشت آن، يادآور نقش ائمه اطهار(ع) در بيداري جامعه اسلامي و ارائه الگوهاي قرآني به جامعه است. «زيارت عاشورا» خود نمودي از اين پاسداشت است، زيارتي كه تكريم چهره مجاهدان في‌ سبيل‌الله و انزجار از ظالمان و همراهي با احياگران سنت‌ نبوي است. در اين نوشتار بر آنيم تا گوشه‌هايي از مباني قرآني زيارت عاشورا را بازگوييم: 1ـ احياي شخصيت و مرام پاكان قرآن كريم در آيات نوراني خويش بر احياي نام و چهره‌هاي پاك و مجاهد در طول تاريخ تصريح دارد؛ ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 53. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
۳ 🌑 مغولان و حذف نام خلفای سه‌گانه و اهتمام بر شعائر شیعه ▪️در زمان مغول تشیع نخست در سایۀ آزادی‌هایی که به کیش‌ها داده شده بود و به پشتیبانی برخی سلاطین مغول، خصوصاً غازان‌خان و خدابنده، در ایران پیشرفت بسیار کرد. غازان‌خان در سال 649 هجری و پیش از رسیدن به سلطنت به دست شیخ صدرالدین ابراهیم حموی اسلام آورد و چندی بعد پس از آنکه دو مرتبه پیامبر(ث) را در خواب دید که او را به محبت اهل بیت خود می‌خواند، مذهب تشیع را برگزید. ▫️پس از غازان‌خان برادر او سلطان محمد خدابنده مشی غازان‌خان را ادامه داد. خدابنده ابتدا مذهب حنفی و سپس شافعی را برگزید. اما پس از مدتی در سال 709 هجری به دست علامه حلی به مذهب شیعۀ اثناعشری درآمد و مذهب تشیع را رسمی اعلام کرد. ▪️خدابنده دستور داد اسامی خلفای سه‌گانه از خطبه‌ها حذف شود و به نام علی و صحابۀ پیرو او خطبه بخوانند و نام دوازده امام بر سکه‌ها حک شود و عبارت "حی علی خیر العمل" در اذان وارد شود. در نتیجه، در دوران او شیعیان فرصتی یافتند تا به گسترش مراکز شیعی همت گمارند و با خیال آسوده آیین‌های مذهبی خود را برگزار کنند. تا آنجا که مناقبیان آزادانه در کوچه و بازار می‌گشتند و مناقب اهل بیت را به آواز بلند می‌خواندند. ▫️به طور کلی مراسم عزاداری در این دوره رونقی بیشتر گرفت و شعرای شیعه به سرودن اشعار در رثای امامان خود و ساختن نوحه برای سینه‌زنی اهتمام ورزیدند. از شعرا و مرثیه‌سرایان نامی این عصر می‌توان به سیف فرغانی، خواجوی کرمانی، اوحدی مراغه‌ای، سلمان ساوجی و این‌یمین فریومدی اشاره کرد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚 کتاب "رسانۀ شیعه"، فصل اول "عزاداری در تاریخ ایران"، محسن حسام مظاهری 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 اجازه بدهید حق این جمله را ادا کنیم، بعد...! 🎙مرحوم آیت الله میرزا احمد سیبویه: در محضر ميرزای بزرگ شیرازی روضه‌خوانی بود. شیخی عبارتِ مقتل را می‌خواند، رسید به این عبارت: «و دخلت زینبُ علی ابن زیاد» ميرزا با شنیدن این عبارت خيلی منقلب شدند، به گونه‌ای که عمامه‌شان را برداشتند و گريه شدیدی کردند. روضه‌ خوان خواست ادامه بدهد، ميرزا فرمودند: شيخ! اجازه بده ما حقِ این جمله را ادا کنيم، بعد وارد قسمت بعدی شويد! آن‌ قدر آن بزرگوار منقلب شدند و گریه کردند که اجازه ندادند روضه خوان، ادامه‌اش را بخواند. علیه‌السلام علیه‌السلام سلام‌الله‌علیه 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 "پژوهش" یا "متن"؟ تا می توانيد "متن" بخوانيد! ✍️دکتر حسن (دانشگاه پرینستون) 🔹يکی از پديده هایی که در سال های اخير در ميان برخی طالب علمان حوزه مطالعات اسلامی ديده می شود اتکای بيش از حد بر پژوهش ها به جای تلاش برای آشنایی مستقيم با متون است. البته طبعا هر پژوهشگری در تحقيقات تاريخی و متنی خود نيازمند هر دو جنبه است و در اين سخنی نيست. اما آنچه متأسفانه ديده می شود محدود شدن دايره آشنایی مستقيم با متون و در قياس با آن اعتماد بيش از اندازه به پژوهش ها و سابقه آنهاست. 🔸يکی از دلائل اين امر، فزونی روزافزون تحقيقات به ويژه به زبان های اروپایی در حوزه مطالعات اسلامی است؛ و همزمان دليل ديگر انتشار انبوهی از متون تاريخی و دينی و فکری و ادبی در مقياس ده ها برابر نسبت به اوائل قرن بيستم است. 🔹بنابراين هم آشنایی و مراجعه به عمده متون مرتبط در هر پژوهش مثلا در حوزه مطالعات قرآنی و يا حديثی بسيار وقتگيرتر، مشکل تر و نيازمند حوصله و دقت بيشتری است و هم به دليل وجود پژوهش های گسترده و آسانياب تر در اين زمينه ها برخی ترجيح می دهند به جای متن ها به اين نوع از پژوهش ها بسنده کنند. 🔸طبعا مراجعه به هر دو نوع ادبيات (يعنی متون و همچنين پژوهش های جديد) هم لازم است و هم اهميت آن برای بسياری امری بديهی و روشن است. منتهی سخن بر سر اين است که اندازه و وزن و حجم هر کدام بايد چقدر باشد و اولويت ها کدام است؟ 🔹به تجربه يافته ام که پژوهشی که بيش از آنکه متکی بر مراجعه مجدد به متن ها و بازخوانی آنها باشد اعتماد بر پژوهش های ديگران را مبنا قرار می دهد، حتی اگر خيلی هم ظاهری آراسته و عالمانه و پر ارجاع داشته باشد در مقام بازبينی و دقت معلوم می شود تا چه اندازه از اين نا آشنایی و عدم توجه به متون در معرض بد فهمی ها و تکرار اشتباهات ديگران و يا کليات گویی قرار گرفته است. 🔸اما من اينجا بيشتر خطابم به نسل جوان و علاقمند به مطالعات اسلامی است: تا می توانيد متن بخوانيد. هر نوع متنی: ادب عربی و فارسی، متون رشته های مختلف علوم دينی و خاصه متون تاريخی و روایی. بدون آشنایی عميق و بازخوانی متون و به ويژه متون کهن در هر رشته ای کار پژوهش به سامان نمی رسد. عادت کنيد اگر يک کتاب و مقاله از حوزه مطالعات غربی در حوزه اسلام و ايران می خوانيد در مقابل ده و بل صد متن مهم از متون کهن را به دقت بخوانيد. کتاب را دست بگيريد و بخوانيد. هر چقدر متن بخوانيد به تدريج متوجه می شويد که از پژوهش های سطحی و در عين حال بلند پروازانه و پر ادعا بی نيازتر می شويد. 🔹البته بی گفتگو آشنایی با پژوهش های عميق و کلاسيک و سرنوشت ساز ضروری است و مکمل مطالعه متن است اما اندازه و قدر هر کدام را در جای خود قرار دهيد. ساده انگاری است که با صرف خواندن پژوهش های جديد بی آنکه با متون و با سنت های قدمایی از نزديک آشنایی حاصل کنيم می توانيم سخنی از سر تحقيق و نه صرف تقليد برای ديگران داشته باشيم. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
شمربن ذی الجوشن.mp3
2.18M
🌑 آیا شمر در جنگ صفین از اصحاب امیرالمومنین(ع) بود یا در لشکر معاویه؟ 🎙استاد احمد عابدی پاسخ به شبهه و شایعه‌ای فراگیر در باره شمر بن ذی الحوشن: پاسخ: 🔹 شمر از برپاکنندگان جنگ علیه امیرالمومنین(ع) 🔹 پاسخ امیرالمومنین علیه السلام به نامه معاویه و ... 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 هست و نیست دستگاه امام حسین(ع) ✍ حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده/از همراهان معارف 🏴 هر سال در ماه محرم به ویژه دهه اول، مراسم‌های بی‌شمار و مفصلی برای سیدالشهدا علیه السلام بر پا می‌شود؛ عزاداری‌های همه قبول باشد 🤲🏻 اما یک سوال: دستگاه حسین(ع) چه چیز هست و چه چیز نیست؟ 1⃣ برخی آن را با شفاخانه اشتباه گرفته‌اند و شفای بیماران خود را از او می‌خواهند! دستگاه حسین بن علی شفا می‌دهد، اما شفاخانه نیست. 2⃣ برخی دیگر این دستگاه را به مثابه یک بنگاه کارگشایی می‌دانند! دستگاه حسین بن علی حاجت می‌دهد؛ اما بنگاه کارگشایی و گره‌گشایی نیست. 3⃣ گروهی دیگر این دستگاه را به منزله دستگاه شستشوی گناه می‌دانند که با قطره اشکی حاصل می شود! دستگاه حسین بن علی گناهان را پاک می‌کند، اما کلیسای اعتراف و تطهیر گناه نیست. 4⃣ دستگاه حسین بن علی مدرسه بزرگ زندگی است که: ⏪ در مقیاس فردی، درس انسانيت، شرافت، کرامت، عزت، آگاهی و آزادگی می‌دهد.... ⏪ و در مقیاس اجتماعی، درس ظلم‌ستیزی، امر به معروف و نهی از منکر، ایثار اجتماعی، فداکاری اجتماعی و عدالت اجتماعی می‌دهد... ⏯ مدرسه حسینی، هم انسان‌ساز است و هم جامعه‌ساز. از دل مراسم‌های عزای حسینی باید انسان‌هایی رشدیافته تربیت شوند که خود به سعادت رسند و جامعه‌ای سالم را بنیاد نهند. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
امام حسین در زمان معاویه.pdf
3.68M
🌗 امام حسین(ع) در زمان معاویه 🌛فعالیت‌های ده ساله سیاسی- اجتماعی سیدالشهداء(ع)🌜 🔻درآمد امام حسن مجتبی(ع) در سال 50 هجری به شهادت رسید و ده سال بعد از آن در سال 60 هجری معاویه بن ابی سفیان از دنیا رفت. برخی این پرسش را مطرح می‌کنند که امام حسین (ع) که امام مسلمین بوده آیا در این فاصله ده ساله ساکت بوده و هیچ فعالیت اجتماعی و سیاسی نداشته یا کارهایی انجام داده است. ♻️ در اینجا به بررسی اجمالی برخی از فعالیت‌های ده ساله سیاسی- اجتماعی سیدالشهداء(ع) از کتاب دانشنامه امام حسین(ع)، محمدی ری شهری، ج13 پرداخته می‌شود. 🔹پایبندی بر تداوم صلح امام حسن(ع) امام حسین(ع) استمرار بر پای‌بندى به صلح برادرش را برگزید و در دوران امام حسن(ع) مى‌کوشید تا خشم و توفندگى شیعه را فرو نشاند و به آنان دستور داد تا سیاست صبر و انتظار را در پیش گیرند و توصیه کرد که از دید قدرت حاکم پنهان گردند و منتظر [وقت مناسب] باشند و در دوران پس از شهادت امام حسن(ع) نیز همین روش را ادامه داد. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 112. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
۴ 🌑 تیموریان؛ تألیف روضة الشهدا، تسخیر دمشق به خون‌خواهی امام حسین(ع) ▪️با آنکه سلاطین و امرای تیموری اغلب مذهب حنفی داشتند، اما با سایر مذاهب از جمله تشیع با مدارا رفتار می‌کردند. تیمور - در تفاوت آشکار با چنگیز – در اهتمام به امور دینی راسخ یا متظاهر به این امر بودند. او حتی خود را مسلمان‌تر از دیگران و از جملۀ مجددان دین می‌دانست. او همچنین گاهی تمایلاتی به تشیع ابراز می‌داشت. از جمله در تصرف دمشق شیعیان را مورد تفقد قرار داد و حتی تسخیر دمشق را اقدامی به مثابه خون‌خواهی از یزید و گرفتن انتقام امام حسین(ع) اعلام کرد. این اقدام به طور طبیعی مورد استقبال شیعیان واقع شد تا آنجا که روایت شده شیعیان به هنگام فتح دمشق پرچم سفیدی را که حضرت علی(ع) در روز فتح خیبر به دست داشت به دست تیمور دادند. همچنین نقل شده به هنگام فتح شام توسط تیمور در سال 803 هجری، سرداران خراسانی و مازندرانی شیعۀ سپاه وی قبرهای معاویه و یزید و شمر را تخریب کردند. ▫️آخرین امیر تیموری سلطان حسن میرزا بود که در هرات و خراسان حکومت می‌کرد. عصر او را درخشان‌ترین دورۀ سلسلۀ تیموریان دانسته‌اند. به تشویق مرشد الدوله عبدالله نوادۀ دختری این سلطان، کمال الدین حسین بن علی بیهقی (معروف به واعظ کاشفی) در سال 908 هجری مقتلی با نام روضة الشهدا فی مقاتل اهل البیت در ده باب تصنیف کرد. ▪️در این عصر همچنین سنت ذکر مناقب اهل بیت و مناقب‌خوانی رواج بسیار داشت و در اشعار شاعرانی همچون محمد خوافی (ابن حسام)، شمس‌الدین کاتبی نیشابوری، لطف‌الله نیشابوری، فغانی شیرازی، لسانی شیرازی قصایدی در مدح علی و اولاد او به چشم می‌خورد. همچنین شعرای بسیاری هم در اشعار خود مراثی شهدای کربلا را ذکر می‌کردند؛ از جملۀ ایشان می‌توان برندق خجندی، اهلی شیرازی و اوحدی سبزواری را نام برد. البته به‌تدریج و به موازات رونق‌یافتن روضه‌خوانی، از رواج مناقب‌خوانی کاسته شد، تا آنجا که چندی بعد روضه‌خوانی کاملاً جایگزین مناقب‌خوانی شد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚 کتاب "رسانۀ شیعه"، فصل اول "عزاداری در تاریخ ایران"، محسن حسام مظاهری 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
6.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌑 غوغای عاشورایی آغاسی در لس آنجلس! 🎙حاج‌ اسماعیل اخباری‌ (مدّاح) از غوغای آغاسی در شب عاشورای حسینی در کاباره لس آنجلس آمریکا می گوید: 🔹این حسین کیست که عالَم همه دیوانه‌ اوست! 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
22.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙روضه خوانی آیت الله العظمی جوادی آملی برای شهادت علیه السلام 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir