eitaa logo
🏴 نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
316 ویدیو
582 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
عرفان در ادعیه.pdf
280.5K
🌗 عرفان در ادعیه ✍️ سیَد علی احمدی امیری* 🔻درآمد ادعیه وارده از پیامبر اسلام و ائمه(ع) یکی از منابع غنی در متون دینی خصوصاً مذهب شیعه است؛ که سرشار از معارف بلند توحیدی است و در حقیقت این ادعیه شارح قرآن و قرآن نازلند. برخی از این دعاها از چنان عمق و عظمتی برخوردارند که تفسیر آن‌ها بدون آگاهی از مبانی عرفانی امکان‌پذیر نیست؛ مگر به مجرد ترجمه و یا حمل بر مجاز. برخی ظاهر اندیشان نیز ممکن است این‌گونه ادعیه را حمل بر غلوّ کرده و بر سند آن خدشه کنند. چنین دعاهایی که فراوان هم هست، فوق فهم اهل کلام و اخلاق است؛ برای مثال فقراتی مانند: «لَا فَرْقَ‏ بَيْنَكَ‏ وَ بَيْنَهَا إِلَّا أَنَّهُمْ عِبَادُكَ وَ خَلْقُكَ» در زیارت ماه رجب و: «ذِكْرُكُمْ‏ فِي‏ الذَّاكِرِينَ‏ وَ أَسْمَاؤُكُمْ فِي الْأَسْمَاءِ وَ أَجْسَادُكُمْ فِي الْأَجْسَادِ وَ أَرْوَاحُكُمْ فِي الْأَرْوَاحِ وَ أَنْفُسُكُمْ فِي النُّفُوسِ» که در زیارت جامعه کبیره است. برخی از این فقرات اگر صد صفحه شرح هم داده شوند، جای تعجب نیست؛ ولی متأسفانه بر بسیاری از این ادعیه یا شرحی نگاشته نشده و یا شروح نوشته شده به بطن ادعیه راه نیافته است. البته شرح‌های اندکی مانند شرح اسماءالحسنی (شرح دعای جوشن کبیر) و شرح دعای سمات مرحوم ملاهادی سبزواری و شرح دعای سحر امام خمینی(ره) را می‌توان یافت که به تفسیر عرفانی ادعیه پرداخته‌اند. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 114. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 جذب بی‌رویه دانشجو از عوامل گسترش تقلب علمی 🎤 محمدباقر تاج الدین، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا: 📚 در گزارش رسمی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام شده که در سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۱ درصد پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تالیف و تدوین‌شده در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، کپی‌برداری از متن مشابه بوده است! 🔻مفهوم تقلب علمی: در معنای ساده بدین معنی است که فردی بدون اجازه افراد دیگر، دستاوردهای علمی آنان را مورد استفاده یا به بیان بهتر سوءاستفاده قرار دهد ❇️ دلایل تقلب علمی: 🔸 این پدیده دلایل مختلفی از جمله عوامل: دانشگاهی، فردی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دارد. 🔹 اگر هم یک استاد بی‌انگیزه است عمدتاً به دلیل حقوق پائین و در نظر نگرفتن شایستگی و منزلت وی است. 🔸 اگر آمار مرکز پژوهش‌های مجلس را درست بدانیم پس باید بپذیریم که اساتید هم جلوی تقلب علمی دانشجویان را نگرفته‌اند و به دلایل مختلف پایان‌نامه و رساله وی را نخوانده‌اند! این هم به دلیل بی‌انگیزگی استاد است. 🔹عامل دیگر، مسائل اجتماعی است. از نظر جامعه‌شناسی گفته می‌شود که دانشگاه در خلأ زندگی نمی‌کند. معتقدم جامعه ما شرایط آنومیک یعنی نابهنجار دارد و در نتیجه دانشگاه هم وضعیت نابهنجار پیدا کرده است لذا زمانی می‌توانیم انتظار رفع شرایط آنومیک دانشگاه داشته باشیم که وضعیت آنومیک جامعه حل شود. 🌱 در استان‌های کویری و فاصله زیاد شهرها، می‌توان پذیرفت که اگر در کرمان دانشگاه وجود دارد در سیرجان هم وجود داشته باشد اما چرا در استان‌های شمالی که فاصله شهرها هم بسیار نزدیک است باید این تعداد دانشگاه‌ وجود داشته باشد؟! بلکه وجود یک دانشگاه در مرکز استان کفایت می‌کرد. 📛 این تعداد جذب دانشجو تبعات وحشتناکی می‌تواند در پی داشته باشد؛ چون بازاری برای اشتغال آنها وجود ندارد. از ابتدا این همه جذب دانشجو اشتباه بود و اگر هم افرادی باید وارد دانشگاه شوند باید در زمان حضور در مدرسه توسط آموزش و پرورش، استعدادیابی شده و وارد رشته‌هایی مناسب شوند. در این صورت دانشجو تکلیف خود را می‌داند و مهارت‌هایی که یاد می‌گیرد در اشتغال او مؤثر است در حالی‌که الان اکثر دانشجویان مهارتی ندارند و در نتیجه نمی‌توانند شغلی دست و پا کنند. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 گزارشي خواندني از ماموریت شهيد بهشتي در آلمان 🔻شهيد آيت‌الله دکتر سيدمحمد حسيني بهشتي در سال 1343 ش به سفارش مراجع وقت آيت‌الله ميلاني و تلاش آیت‌الله سید احمد خوانساری، عازم آلمان شد و مسئوليت مسجد ايرانيان را برعهده گرفت. نخستين اقدام وي تبديل نام مسجد به «مركز اسلامي هامبورگ» بود، لذا با حضور مسلمانان غيرايراني، مسجد رونق خاصي گرفت. وي شخصيت ارزنده‌اي داشت، سنجيده حرف مي‌زد و معلم بود. وي از جمله افرادي بود كه قبلاً خوب فكر مي‌كرد و بعد خوب حرف مي‌زد و بر همين اساس در فاصله كوتاهي محور تمام اعضا و فعاليت‌هاي انجمن‌هاي اسلامي آلمان شد و همگي بر آرا و نظريات او حساب خاصي باز مي‌كردند. در مجامع اروپايي لازم بود زن مسلمان با حجابي كامل به عنوان زني زنده، فعال و پرتلاش معرفي شود. آيت‌الله بهشتي همسرش را در جريان فعاليت‌هاي مختلف و جلسات گوناگون شركت مي‌داد و به وي تنها به عنوان فردي كه به امور خانه رسيدگي مي‌كند نمي‌نگريست و براي او به عنوان يك زن مسلمان، شخصيت مستقلي قائل بود. ❇️ فعاليت‌هاي شهيد در هامبورگ آلمان 🔹مناظره با سران كليسا: مناظره مهمي با اسقف اعظم اتريش كاردينال koeimy در حضور دانشجويان دانشگاه وين داشت كه با استدلال قوي آن را به نفع اسلام تمام كرد. 🔸 مناظره با توده‌اي‌ها؛ از جمله وي دعوت مناظره و جلسة پرسش و پاسخ دانشجويان توده‌اي را پذيرفت. توده‌اي‌ها جلسه را در طبقه دوم يك مشروب‌فروشي گذاشته بودند. فرزند شهید مي‌گويد وقتي وارد شديم ما را به طبقه بالا بردند. نگاهي به اطراف كرديم، ديديم بساط سيگار و آبجو روي ميزها پهن است و هر كس با يك يا چند دختر دور يك ميز نشسته‌اند و سيگار مي‌كشند و مشروب مي‌خورند! پدرم وقتي وارد شد چون هميشه در سفرها حصيري به عنوان جانماز همراه داشت، گفت من نمازم را نخوانده‌ام، حصير را پهن كرد و در آن فضا به نماز ايستاد. پس از نماز بحث شروع شد. مجري برنامه سؤالات زيادي خواند و جلسه را ترك كرد و پدرم را با آن جمعيت و حدود 70 سؤال تنها گذاشت! يكي از افراد سؤالي كرد كه بيشتر جنبة دست‌انداختن داشت. او گفت: آقاي بهشتي! مي‌گويند در بهشت رودهايي از عسل روان است. تكليف من كه به عسل علاقه ندارم چيست؟! همه خنديدند! پدرم چند لحظه مكث كرد و سؤال را اين‌گونه پاسخ داد كه جَوّ را حسابي كنترل كرد. ايشان گفت: اول بايد ببينيم شما را به بهشت راه مي‌دهند بعد ببينيم با مشكل شما كه از عسل خوشتان نمي‌آيد چه بايد كرد! پس از اتمام جلسه كه خواست سوار ماشين شود، يكي از اعضاي شركت‌كننده كه احتمالاً مست بود قصد داشت از پشت با چاقو به پدرم حمله كند كه يكي از بچه‌هاي انجمن اسلامي او را گرفت و خواست پليس خبر كند كه پدرم فرمود اين حواسش سرجايش نيست رهايش كنيد؛ كاري نكرده است كه نياز به دخالت پليس باشد. 🔹 ديدار با دانشجويان مختلف ايراني و غيرايراني؛ بعضي ماركسيست‌ها كه قصد اذيت وي را داشتند مراسم را به گونه‌اي ترتيب مي‌دادند كه سر ميزشان آبجو باشد و حرمت او شكسته شود. اما او تحمل مي‌كرد و مي‌گفت اينها ايراني هستند و من هم اگر احساس كنم هنوز 10% اينها مسلمان هستند و تعصب ايراني و مسلماني خودشان را حفظ كرده‌اند ولي 90% را از دست داده‌اند بايد كاري كنم با اين ارتباط، 10% آنها به 15% تبديل شود. و حضور در مجلس شراب آنگاه حرام است كه قصد انسان از اين كار لهو و لعب باشد اما بعضي از اينها به قصد آزار من مشروب سر ميز مي‌گذارند. پس قصد لهو و لعب ندارند و من به قصد مباحثه در اين جلسات شركت مي‌كنم نه قصد ديگر. نگاه متفاوت وي به اين قضيه ماية تعجب همگان بود. 🔸 مسلمان شدن عده‌اي به دست وي؛ از جمله پرفسور فرانك كه در هانوفر، مسلمان شد و زن ايراني گرفت. و یا خانمي به شهيدبهشتي نامه نوشت و اظهار داشت من مسيحي هستم. خيلي دلم مي‌خواهد مسلمان شوم ولي نمي‌خواهم از كليسا خارج شوم. وي در پاسخ نوشت اگر شما به اسلام ايمان بياوريد لازم نيست از كليسا خارج شويد. در همان جا نيز مي‌تواند به احكام اسلام عمل كرد. 🔹 تصويب ورود دروس ديني اسلامي در تركيب درس‌هاي دانش‌آموزان آلماني تا اگر در بعضي مناطق، بچه‌هاي مسلمان يا حتي غيرمسلمان بخواهند درس ديني داشته باشند، ناچار نباشند مسيحيت و ساير اديان را مطالعه كنند بلكه متون اسلامي هم داشته باشند. 📚 منبع: نشریه معارف، شماره 37. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 رشد مطالعات مستشرقان، و زنگ خطر برای حوزه شیعه 🎙دکتر زهیر دهقانی‌آرانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در نشست «سیر تحول آراء مستشرقان در موضوع مهدویت»: 🔸قبل از جنگ جهانی دوم، همه منابع در دسترس مستشرقان از اهل سنت بود ولی بعد کم‌کم استفاده از منابع شیعه بیشتر شد تا اینکه بعد از انقلاب استفاده از منابع شیعه بسیار رشد کرد. 🔹اگر اسلام‌پژوهی قبل و بعد از انقلاب را مقایسه کنیم قابل قیاس نخواهند بود و انقلاب موجی برای معرفی اسلام ایجاد کرد. البته این تنها دلیل روی آوردن مستشرقان به شیعه نیست بلکه وقتی جهیمان که مدعی مهدویت بود در عربستان قیام کرد باعث جلب توجه بیشتر غربیان به مهدویت شد. 🔸در زمینه ملیت‌ها، هم تعداد مستشرقان شیعه‌پژوه بعد از انقلاب دو سه برابر شد و آمریکا در صدر مستشرقان شیعه‌پژوه قرار گرفت و بعد اسرائیل و انگلیس در رتبه بعد و آلمان و هلند و کشورهای دیگر هم در رده‌های بعدی قرار گرفتند. در این دوره مستشرقان جوان و مسن‌تر بیشتر وارد موضوعات مرتبط با اسلام شدند از جمله جان اسپوزیتو که فرد منصفی هم است وقتی به ایران آمد سعی کرد به توصیف اسلام بپردازد و کتب خوبی هم در این‌باره نوشته است. 🔹فرد دیگری که در این عرصه مطرح است خانم گارسیا آرنالت است که تمرکزش بر مهدویت در شمال آفریقاست زیرا در این منطقه افراد زیادی مدعی مهدویت شدند و کتاب او هم مرجع است و از جمله به ماجرای مهدی سودانی و جنبش موحدان پرداخته است. 🔸نیومن هم چندین بار به ایران آمد و آثار او از جمله کتاب «شکل‌گیری تشیع دوازده امامی» او منتشر شده است. این کتاب جلوه تمرکز کنونی غربی‌ها بر بحث مهدویت است زیرا عمدتا غربیان بر روی غیبت صغری و ابتدای غیبت کبری متمرکز است و یکی از این پروژه‌ها هم توسط خود نیومن نوشته شده است و او محاسن برقی، بصائرالدرجات صفار و کافی کلینی را با یکدیگر مقایسه کرده است. 🔹لیوین کفری اسرائیلی هم در پیوند مباحث آخرالزمانی اسلام و یهودیت کار زیادی کرده مثلا «اورشلیم در اسلام» که بیانگر نگاه آخرالزمانی اسلام از ابتدا به این منطقه است. 🔸فرنیش، بازجوی ارتش آمریکا یکی دیگر از افراد شاخص در این زمینه است. او رساله دکتری خود را درباره مهدویت نوشت که به کتاب تبدیل شد. او نوشته است: «من این کتاب را نوشتم که بگویم مهدویت عنصری فراشیعی است زیرا عده زیادی تصور می‌کنند که مهدویت عنصری شیعی است؛ اهل سنت هم به شدت معتقد به مهدویتند و جنبش‌های مدعی مهدویت در این فرقه بیشتر از تشیع است. » 🔹مطالعات مستشرقان به تدریج به سمت جزئیات موضوعات در حال پیشرفت است و بعید نیست که تا چند سال دیگر طلاب حوزه هم مجبور شوند برای شناخت مرحوم برقی از کتب نویسندگان اسرائیلی استفاده کنند! کما اینکه الان از کتاب اتان کلبرگ درباره ابن طاووس استفاده می‎شود و این زنگ خطری است که باید مورد توجه قرار دهیم. انجام کارهای جزئی، گفتمان مهدویت‌ستیزانه و استفاده از محققان و پژوهشگران جوان در این عرصه هشدارهایی است که باید به آن توجه کنیم. 🔸الان یهودیان و بهائیت در مباحث شیعه‌پژوهی خیلی پررنگ هستند و این نکته قابل تأمل باید مورد رصد و توجه بیشتر و دقیق‌تر قرار گیرد. در آمارها هم اسرائیل کشور دوم در زمینه تعداد محققان مهدویت‌پژوه است. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 مقایسه دو دعای عرفه؛ دعای عرفه امام حسین(ع) و دعای عرفه امام سجاد(ع) 🎙آیت الله سید علی حسینی خامنه‌ای یک بُعد دیگر [از شخصیت امام حسین علیه‌السلام]، بُعد معنوی و عرفانی است که به‌خصوص در دعای عرفه به شکل عجیبی نمایان است. ما مثل دعای عرفه، کمتر دعایی را داریم که سوز و گداز و نظم عجیب و توسّل به ذیل عنایت حضرت حق متعال بر فانی دیدن خود در مقابل ذات مقدّس ربوبی در آن باشد؛ دعای خیلی عجیبی است. دعای دیگری مربوط به روز عرفه در صحیفه سجادیه هست، که از فرزند این بزرگوار است. من یک وقت این دو دعا را با هم مقایسه می‌کردم؛ اوّل دعای امام حسین(ع) را می‌خواندم، بعد دعای صحیفه سجّادیه را. مکرّر به نظر من این طور رسیده است که دعای حضرت سجّاد(ع)، مثل شرح دعای عرفه است. آن، متن است؛ این، شرح است. آن، اصل است؛ این، فرع است. 🌑 عرفان و فناء؛ بافت اصلی دعای عرفه و روز عاشورا به قضیه عاشورا و کربلا برمی‌گردیم. می‌بینیم این‌جا هم با این‌که میدان حماسه و جنگ است، اما از لحظه اوّل تا لحظه آخری که نقل شده است که حضرت صورت مبارکش را روی خاک‌های گرم کربلا گذاشت و عرض کرد: «الهی رضاً بقضائک و تسلیماً لأمرک»، با ذکر و تضرع و یاد و توسّل همراه است. از وقت خروج از مکه که فرمود: «من کان فینا باذلاً مهجته موطناً علی لقاءاللَّه نفسه فلیرحل معنا»، با دعا و توسل و وعده لقای الهی و همان روحیه دعای عرفه شروع می‌شود، تا گودال قتلگاه و «رضاً بقضائکِ» لحظه آخر. یعنی خود ماجرای عاشورا هم یک ماجرای عرفانی است. وقتی شما به بافت اصلی این حادثه حماسی نگاه می‌کنید، می‌بینید که عرفان هست، معنویّت هست، تضرّع و روح دعای عرفه هست. شاید بشود قاطعاً گفت که همین معنویّت و عرفان و توسّل و فناء فی اللَّه و محو در معشوق و ندیدن خود در مقابل اراده ذات مقدّس ربوبی است که ماجرای عاشورا را هم این طور باعظمت و پُرشکوه و ماندگار کرده است. (بیانات؛ ۱۳۷۶/۹/۱۳) 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🕋روز عرفه از خدا چه بخواهیم🕋 ✍️دستورالعمل اخلاقی حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره در روز عرفه 🔻يكي از مهمترين حوائجي كه حضرت سيد الشهداء عليه السلام در دعاي عرفه از خداوند مي خواهد، عافيت در بدن و دين است؛ «اللّهم عَافِني في بَدني و ديني» كه هر كسي اين دو نعمت خداوند را داشته باشد، سعادت دنيا و آخرت را دارا شده است. 🔸 عافيت در بدن، عبارت از تندرستي و سلامتي از بيماري ها و نقص هاي عضوي و كمال استواي خلقت و آفرينش است كه از نعمت هاي بزرگ خداست كه با توجه به انواع و اقسام امراض، سلامتي از هر يك از آنها نعمتي جداگانه به شمار مي‎رود و غالب مردم از شكر اين نعمتها غافلند چون از خود نعمت غافلند؛ يا اصلاً آن را نمي‎شناسند؛ زيرا اطلاع بر اين نعمت ها نياز به اطلاع وافي و كامل در علوم متعدده دارد كه همه مربوط به جسم انسان از گوشت، پوست، استخوان، رگ، پيه، خون، مفاصل، سلولها، اعضا و جوارح ظاهره و باطنه مي‎باشد كه به فرض اينكه كسي از اين همه علوم مطلع باشد چون اين علوم كامل نشده است باز هم از شناخت نعمت هاي خدا در اين رابطه و شكر آنها قاصر است. ✅ عافيت دين و انواع آن و اما عافيت در دين كه اهميّت آن بيشتر است و اگر آن نباشد عافيت در بدن وسيله احتجاج بر عبد و استحقاق توبيخ و معاقبه زيادتر است بر سه قسم است: 1️⃣عافيت فكري و اعتقادي؛ این است كه شخص در شناخت خدا و صفات و اسماءالحسناي او در شناخت ملائكه و مسائل نبوّت پيغمبران و وحي و امامت خصوصاً شناخت حضرت خاتم‎الأنبياء ‎صلي الله عليه وآله و اوصيا و خلفاي آن حضرت و در شناخت معاد و خلاصه كلّ امور اعتقادي، ايمانش سالم از انحرافات و پاك از بدع و شبهه‎ها باشد و از خطي كه انبياء خصوصاً حضرت ختمي مرتبت صلي الله عليه وآله ترسيم فرموده‎اند بيرون نباشد و همه را با معيارهاي صحيح عقلي و نقلي تحصيل كرده باشد و به آنچه بر حضرت محمّد بن عبدالله ‎صلي الله‎عليه وآله نازل شده است؛ اعم از اصول يا فروع ايمان داشته باشد كه حتّي به جزئي‎ترين امري از امور اعتقادي و كوچكترين فرع از فروع و احكام شرعي و عملي، ايمان مطمئن داشته باشد و ميل نفس خود را در همه امور، تابع شرع قرار دهد، بديهي است گاه يك انحراف و انكار يك موضوع مسلّمِ دينِ اسلام، شخص را زير سؤال برده و موجب كفر او مي‎شود. 2️⃣عافيت اخلاقي عبارت از اتّصاف انسان به اخلاق اسلامي است كه در قرآن مجيد و احاديث مرويّه از پيغمبر و ائمه ‎صلوات‎الله عليهم بيان شده است. مثل: صبر، زهد، تواضع، صداقت سخاوت، شجاعت، عدالت، ترحّم، حلم، عفّت، مروّت، حرّيت، فتوّت، عفو و گذشت، ايثار، صله رحم، رعايت حقّ همسايه حق پدر و مادر، مواسات، احسان، انصاف، كظم غيظ، صدق وعده، تفويض، توكّل، رضا و تسليم و ساير صفات حميده و مكارم اخلاق كه در قرآن مجيد و احاديث شريفه و ادعيه بر آنها ترغيب و توصيه شده است. بر حسب حديث معروف: «اِنّما بُعِثْتُ لاُتَمِّمَ مَكارِمَ الأخلاق» پيغمبر اكرم ‎صلي الله عليه وآله براي اتمام و آموزش كامل اخلاق مبعوث شده است. در موضوع اخلاق، تعاليم اسلام كاملترين و سازنده‎ترين تعاليم است. بسياري از حكما هم كه علم اخلاق را حكمت عملي مي‎نامند در حكمت عملي وارد نمي‎شوند؛ زيرا معتقدند با تعاليم اسلام در اين موضوع ديگر جايي براي كلام و مقال ديگران نيست. 3️⃣عافيت عملي عافيت عملي به اين است كه انسان در اعمال و كارهاي خود خواه فردي، اجتماعي، سياسي و مالي و همچنين در عبادات و تكاليف و فرايض، رعايت كامل احكام شرع مقدّس را بنمايد و نسبت به اين دستورات كه عمده آنها در كتاب هاي فقه مدوّن است، تعهّد كامل داشته باشد و از معصيت و مخالفت پرهيز كند و تقوا پيشه سازد و حتي در گناهان صغيره نيز اگر چه وعده گذشت از آنها در صورت اجتناب از گناهان كبيره داده شده بپرهيزد و چنان عمل كند كه شاعر در اين شعر مي‎گويد: خلّ الذنوب صغيرها و كبيرها فهو التقي / كُن مثل ماش في طريق الشوك تحذر ماتري / لاتحقرن صغيرة ان الجبال من الحصي؛ از گناهان كوچك و بزرگ پرهيز كن كه اين كار، تقوي است. مانند رونده اي باش كه در يك راه پر از خار، با احتياط گام بر مي دارد و هيچ كوچكي را حقير مشمار كه كوه ها از سنگريزه ها تشكيل شده است. 📗(برگرفته از کتاب نیایش بسوی عرفات ). 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 زن، زندگی، آزادی بررسی الگوی سوم زن در اندیشه شهید بهشتی 🔸با حضور: حجت السلام محمد امین رضایی ⏳زمان: چهارشنبه، ۷ تیر ماه|ساعت ۲۱ 🔸به صورت مجازی در بستر اسکای روم 📍لینک جلسه: http://skyroom.online/ch/rafda/khaharan 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پست مدرنیسم.pdf
129K
🌗 پست مدرنيسم ✍️دكتر رضا داوري‌اردکاني 🔻درآمد قبل‌ از بررسي‌ پست‌ مدرنيسم‌ لازم‌ است‌ مختصري‌ دربارة‌ مدرنيسم‌ به‌ مثابه‌ يک‌ واقعيت‌ تاريخي‌ - فرهنگي‌ و نيز خصوصيات‌ آن‌ اشاره‌ کنيم‌، سپس‌ وارد مبحث‌ پست‌ مدرنيسم‌ و مناظره‌ بين‌ مدرنيسم‌ و فرامدرنيسم‌ شويم‌. 🔹ويژگي‌هاي‌ روشنگري کلمه‌ مدرن‌ از ريشه‌ لاتين‌ (modernus) گرفته‌ شده‌ است‌ و مدرنيته‌ بعد از عصر روشنگري‌ (Enlightenment) در اروپا گسترش‌ يافت‌. در همين‌ دوران‌ بود که‌ انسان‌ غربي‌ به‌ عقل‌ خود بيشتر اعتماد پيدا کرد؛ البته‌ بايد توجه‌ داشت‌ که‌ اين‌ اعتماد بيشتر متوجه‌ نوعي‌ عقلانيت‌ صورتگرا (Formalist rationality) بود. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 79. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 ابراهیم،قربانی ابراهیم ✍ حجت الاسلام حسین ثنایی (پژوهشگر، از همراهان نشریه) 🔹عید در نگاه نخست یادآور مناسبت های شادمانانه است و همین معنا در ذهن ارتکاز دارد؛ اگر فطر باشد، یادآور گذر از حلقه امتحان دشوار رمضانی است و لب فروبستن حتی از اولین نیازها و دست شستن از خوردن و آشامیدنی که بی شک منطبق با خواست و طبیعت نه هر انسان که هر جانداری است. غدیر یادواره شادمانی ولایت است؛ مبعث، زمانه برانگیختگی انسان است و رهیدن از فرودست جهل به تعالی خرد. 🔸اما قربان یادآور بردن پسر نازدل - اسماعیل باشد یا اسحاق- به قربانگاه است و موعدی که در آن آدمی به کشتن فرزند، برابر چشمان حیرت زده خود و او، تجهیز می گردد! هرچند آن نقشه، رنگ واقعه نپذیرفت و بدلی از ماورا برای قربانی آورده شد. این موعد واجد کدام شادی و شادمانی است که نام عید به خود گرفته است؟! 🔹عید و اعیاد آهنگ بازگشت را در ذهن و ضمیر انسان به پژواک می آورند و اگر نوروز باستانی ایرانی را عید می خوانیم، طبیعت را پس از یک خواب طولانی زمستانه، در حال رهایی، زیبایی، شکوفایی و بازگشت طربناکانه می یابیم. همه مناسباتی که نماد و نشانه بازگشت آدمی به اصالت و فطرت خویش باشد، عید است . آدینه را روز آفرینش انسان خوانده اند و جمعه- روزی که در جمع جمیع خلایق، آدمی لباس آفریدگی بر قامت خویش دید- عید است و یادواره عصر آیینگی انسان که به "قالوا بلی" مفتخر گردیده بود. 🔸قربان بر این منوال، یادآور رستن انسان از تعلقات خویش است و دریدن همه حجاب ها که: تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز به راستی ابراهیم در آن فرمان، به قربانی کردن خویش ماموریت یافته بود و اسماعیل( یا اسحاق به روایت اهل کتاب) همه وجود ابراهیم بود. در نامه ۳۱ نهج البلاغه خطاب به امام مجتبی می خوانیم که امام علیه السلام او را جزء وجود خویش بل کل وجود خود یافته است و اسماعیل نیز همه وجود ابراهیم بوده؛ و لذا ابراهیم گویی به قربانی کردن خویش دستور گرفت و چون سرفراز از بریدن سر تعلقات خویش بیرون آمد، شادمانی آن که محصول مجاهدت پدر است، پسران و مسلمانان را نیز شادمان می کند و به الگوگیری از آن مهربان دعوت. 🔹مهم ترین تعلق آدمی، حب بقا است و ابراهیم به وجود اسماعیل بقا می یافت، لذا باید به سخن کریمه: "حتی تنفقوا مماتحبون" برای رسیدن به فوز "بر"، آن دوست داشتنی ترین را قربانی می کرد که در این آزمون مردافکن، فیروزمند شد. اگر از آنچه در متون دینی ما آمده که اسماعیل را مصداق به قربانگاه رفته می داند، بگذریم، لابد اسحاق که فرزند نورس تر بوده و از همسری خویشاوند و در کهنسالی ابراهیم به او ارزانی شده بود، پدر، تعلق خاطر بیشتری بدو داشته و اگر ازین جنبه به ماجرا نگریسته شود، روایت اهل کتاب توجیه پذیر می گردد؛ هرچند به توجیه و استدلال نمی توان تاریخ ساخت! 🔸پس ابراهیم، خود را قربانی کرد و آنچه در فضیلت عید قربان آمده و بر قربانی نمودن که نماد آن فضیلت است، همه بر قربانی کردن خود فرد دلالت دارد، خودی که خود فروتر است و مانع شکوفایی خود برتر انسان. همیشه شنیده ایم که خداوند در روز عرفه، اول به زائران حسین(ع) می نگرد و سپس به حاجیان خود و اگر عرفه، باب الورود قربان است، یعنی قربانگاه اصلی کربلاست که در آن، انسان از همه تعلقاتش گذشت و دامن تکانید که چیز دیگری ندارد و آن دامن و جامه نیز، قربان شد و انسانی که به خواست خود، به قربانگاه آمده بود، پیشوای قربانیان بود، آنانی که: سرها بریده بینی، بی جرم و بی جنایت و جرم شان، تنها از خود رستن بود و شب عید قربان، زیارت آن قربانیان توصیه شده است و زیارت پیشوایی که فدیه اسماعیل شد. 🔹راستی خداوند برای زمین و آسمان کجا واژه "عظیم" را به کاربرده است؛ با آن همه ابهت، شکوه، قلمرو و حیرت آفرینی؟! پس چگونه می تواند قوچی را به صفت عظیم: " فدیناه بذبح عظیم"( صافات، ۱۰۷)بستاید؟ پس حتما بطنی در کار است. خداوند به پیامبر کوثر می بخشد و در ازایش می گوید نماز بخوان "وانحر"، گفته اند یعنی شتر قربانی کن! آیا دوام کوثر و برکت بخشی آن با قربانی شتر محقق می شود؟ اگر زینب در کنار قربانی این جمله را گفته باشدکه :" تقبل منا هذا القربان"، وانحر سوره کوثر معنایابی می شود و اگر در زیارت ناحیه آمده است: "السلام علی المنحور فی الوری" شاید بهتر توانسته باشد وانحر را مصداق یابی کند و آن قربانی را که به صفت عظیم ستوده شده، باز نمایاند. 🔸ابراهیم علیه السلام از آن قربانی بازماند و لذا به دنبال اطمینان می گردد و در ماجرای چگونگی نشر مردگان از" ولکن لیطمئن قلبی" سخن می گوید، ولی به تصدیق امام صادق علیه السلام، مصداق آیات آخر سوره فجر، حسین علیه السلام است که مخاطب به 👇👇👇
" یا ایتهاالنفس المطمئنه" می شود، او نفس مطمئنه (خدا) است و ابراهیم در پی جستجوی اطمینان؛ و این دلارامی اجر بزرگ آن قربانی عظیم است که به راهیابان و رهروان آرامش می بخشد و اجر افزون زائران حسین(ع)، همین دلارامی تواند بود. زائر حسین حتی به قربانی شدن در عرفه، شوق دارد و حاجی بیت، عرفه را سپری می کند، تا فردا قربانی بگذارد و چه فاصله فراخنابی بین آن دو است! 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📚 موقعیت زن از نظر اسلام 🔹این روزها که بحث حجاب و مسائل زنان مطرح است مطالعه این کتاب "موقعیت زن از نظر اسلام" را پیشنهاد می‌کنم. شهید بهشتی بدون اینکه از گفتمان فقهی و اصیل اسلام بخواهد عقب نشینی کند با منطقی استوار مسائل و چالش‌های حوزه زنان، از جمله "حجاب" را به خوبی تبیین کرده است. 🔸جایی در این کتاب خانمی در مسجد هامبورگ به مخالفت با شهید بهشتی در بحث تعدد زوجات بر می‌خیزد و بحث دو طرفه می‌شود؛ حتی به حرف های غیر منطقی از طرف آن خانم (مانند: خدا باید کاری می کرد یک بچه را مرد به دنیا بیاورد یکی را هم زن تا اینجور ظلم نشود!) هم می‌رسد. 🔹 با متانت و حوصله گفتگو را ادامه می دهد. یکی از میان جمع بلند می‌شود و می‌گوید: بگوییم حرف خداست و تمام؛ شهید مخالفت می‌کند که نه ما آمده ایم که حکم خدا را بفهیم (نه صرفا تعبدی محض بپذیریم و تحمیل کنیم). 🔸شهید بهشتی را حقیقتا باید نامید، آنچه ما امروز بسیار نیاز داریم همین منطق و روش است همه به ویژه روحانیت باید خود را ملتزم به گفتگو با نسل نو بدانند؛ تریبون های یک طرفه باید به حداقل برسد و اصل بر گفتگو و رفت و برگشت بین حرفها باشد. ما اگر حرفی برای گفتن داشته باشیم چون بهشتی و مطهری خواهیم توانست حرفمان را در همین تریبون های دوطرفه و چند طرفه بزنیم. 🔹در مساله حجاب در عدالت در...‌امروز اصل باید بر گفتگوی آزاد باشد. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 نگاهی تخصصی به نکوداشت حجت‌الاسلام قرائتی در تلویزیون آیین نکوداشت حجت‌الاسلام محسن قرائتی معروف به شیخ رسانه در سومین نشست افق تحول رسانه ملی برگزار شد؛ استادی که او را ۴۴ سال با درس‌هایی از قرآن شناختیم و یک بار دیگر در جمع مدیران فرهنگی و تلویزیونی از فراموش‌شده‌های فرهنگی گفت. 🔻پس از آن حجت‌الاسلام قرائتی که این روزها درد و رنج بیماری را هم تحمل می‌کنند روی یک صندلی در جایگاه نشست و مثلِ همیشه تابلوی درس‌های از قرآن هم در پشتِ سر او به عنوان دکور اصلی برنامه قرار گرفت. او در ابتدای صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد: 🌱 از خداوند متعال، انبیاء، اولیاء،‌ مراجع، علما و شهدا تشکر کنیم؛ پدر و مادر، همسر و هرکسی که ما را کمک کرده و در جهت دین‌مداری و سبک زندگی ایرانی اسلامی قرار داده است. اگر جایز بود اینجا ضعف‌ها و نقص‌هایی را می‌گفتم تا این تجلیل‌ها تنظیم شود. این تنظیم مهم است. چرا که به فرموده بزرگان، وقتی بین مردم درجات‌مان بالا می‌رود بایستی تواضع‌مان هم بیشتر شود. ✅ نکاتی را اینجا مطرح می‌کنم شاید برای اساتید دانشگاه، طلبه‌ها و منبری‌ها رمز موفقیت باشد؛ 🔸 هیچ‌وقت در طول عمرم طی نکردم چقدر به من بدهید و هرچه قدر دادند قبول کردم و ندادند خورده‌ای نگرفتم؛ پول برای من سرنوشت‌ساز نیست. 🔹۲۲ واجب فراموش شده داریم که یکی از آنها زکات است. همه ما گندم زکات نداده، خورده‌ایم. ما برای زکات فیلم نساخته‌ایم و کتاب ننوشته‌ایم. 🔸ما باید خاکِ آموزش و پرورش و دانشگاه‌هایمان را تغییر دهیم. علومی مفید است بخوانند و علومی که سرگرمی است نخوانند. کاری بکنیم این مدارک تحصیلی (دیپلم، لیسانس و...) مهارت‌آفرین باشد نه اینکه مدارک‌مان هیچ کاربردی برای افراد نداشته باشد. بارها شنیده‌ام و دیده‌ام برخی از روحانیون ما که می‌گوییم در دانشگاه اصول و عقاید درس بدهند یا تبلیغ بروند نه روانشناسی تبلیغ می‌دانند و نه روانشناسی آموزش! مهارت را بیاموزید. حتی این مهارت در عرصه تبلیغ و عرصه فرهنگ باشد. چرا که در قرآن کریم داریم اگر ترسو هستید مبلّغ نباید ترسو باشد. 🔹من همیشه طرفدار صحبت‌های ساده و رفتارهای ساده و بی‌آلایشم. با مردم باید با صداقت و شفافیت و ساده رفتار کرد. مردم دوست دارند ما مثل خودشان باشیم در برنامه‌سازی؛ خیلی از برنامه‌ها را می‌توان ساده گفت و ساخت. بحث‌ها را می‌توان ساده مطرح کرد. من در ابتدا برنامه‌ام در تلویزیون یک ساعت بود بعدها شد 50 دقیقه و الان 27 دقیقه؛ مردم حوصله‌شان به طول و تفسیر نمی‌رسد. 🔸من وقتی به تلویزیون رفتم با خودم گفتم یک شبه به همه مردم ایران خیلی حرف‌ها را می‌زنم فهمیدم اشتباه کردام. تبلیغ تلویزیونی بخشی از کار است و تبلیغ چهره به چهره و تن به تن اهمیت دارد. 🔹۵ میلیون دانش‌آموز داریم و آموزش و پرورش ۱۰۰ روز تعطیل است، اما برنامه‌ای برای بچه‌ها ندارد؛ بنابراین باید بازنگری شود و متأسفانه باغچه‌ای که کاشتیم، همه میوه‌هایش خوب نیست. 🔹قرآن کریم مملوء از قصه‌های قرآنی است؛ این قصه‌ها را دریابید. در رادیو شاهدش هستیم و فکر نکنید اگر مدیر فرهنگی هستید به این مفاهیم نیاز ندارید. 🔸از خنده‌های حکیمانه استفاده کنید نه دلقکانه؛ نوارهای زیادی از بنده درست کردند که استفاده شد. به لطف خدا سه قلعه مهم را فتح کردم با خنده؛ ما درِ خنده را نبندیم مردم با خنده‌های حکیمانه بخندانیم. 🔹قناعت، ازدواج آسان، راحت زندگی کردن و سفر آسان و زکات و خیلی چیزها می‌توان در فیلم‌ها و سریال‌ها صحبت کرد. 🔸 بیاییم در تبلیغات، فیلم‌ها و خنده‌هایمان بازنگری کنیم و سعی کنیم از چهره‌های هنجارشکن در تلویزیون استفاده نکنیم و آنها را راه ندهیم. منبع: ایکنا و تسنیم - تلخیص: نشریه معارف 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌗 الجِدَّ فی خَشیَتِکَ 🎙 عارف بالله شهید محراب آیت الله سید عبدالحسین دستغیب شیرازی: 💠 وَ هَب لِیَ الجِدَّ فی خَشیَتِکَ وَ الدَّوامَ فِی الِاتِّصالِ بِخِدمَتِک‌.(کمیل) 🔸رسیدن به رضای خدا مهم است؛ 🔹رسیدن به جوار حسین (علیه السلام) مهم است؛ 🔸سر حوض کوثر به علی رسیدن (علیه السلام) مهم است. 💠 الَّذينَ اتَّخَذُوا دينَهُمْ لَهْواً وَ لَعِباً وَ غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا(اعراف: ۵۱) صلّی الله علیک یا اباعبدالله الحسین(ع) 🌑 اعمال شب جمعه: 🔹 زیارت سالار شهیدان(ع) 🔸 زیارت حضرت صاحب الزمان(عج) 🔹 دعای پر نور کمیل 🔸 استغفار از همه گناهان و لغزش ها 🔹 طلب آمرزش برای گذشتگان 🔸 تلاوت سوره های مبارکه یس و واقعه و ۱۰۰ بار قدر 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
جستاری در عرفان اهل بیت ع.pdf
937.9K
🌗 جستاری در عرفان اهل‌بیت (ع) بررسی عوامل رویکرد به عرفان مدون و دوری از عرفان ناب 🎙در گفتگو با دکتر محمدعلی مجد فقیهی 🎤گفتگو از: سید مجتبی مجاهدیان 🔸در ابتدا می‌خواهیم بدانیم تعریف جناب‌عالی از «عرفان اهل‌بیت(ع)» چیست؟ لطفاً وجوه افتراق آن را با عرفان مصطلح اسلامی، برشمارید. 🔹واژه عرفان چنانچه از نامش هویداست، دانشی است که بر محور شناخت خدا(عرفان نظری) و سیر به سوی خدا(عرفان عملی) شکل گرفته است؛ البته تفاوت در روش آن است که این شناخت را مستند به کشف می‌داند. طبیعی است که اگر ما به متون دینی‌مان مراجعه کنیم، می‌بینیم که غرض خلقت و بعثت، هر دو، همین معرفت‌الله است. در روایتی از سیدالشهدا(ع) داریم: «مَا خَلَقَ الْعِبَادَ إِلَّا لِيَعْرِفُوهُ فَإِذَا عَرَفُوهُ‏ عَبَدُوهُ‏» خدا مخلوقات را آفرید برای اینکه او را بشناسند؛ بعد از شناختن، چه می‌شود؟ «عَبَدُوه»؛ وقتی بنده او شدند چه می‌شود؟ «اسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَنْ سِوَاه‏ » به استغنا می‌رسند و از جز خدا احساس بی‌نیازی می‌کنند و آن فقر و وابستگی‌شان به خدا سبب می‌شود که انواع فیوضات در وجودشان تجلی کند؛ همان‌گونه که امیرمؤمنان علی(ع) می‌فرمایند: «أَوَّلُ‏ الدِّينِ‏ مَعْرِفَتُهُ » که «اول» به معنای اساس است؛ یعنی اساس دین شناخت خداست؛... ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 114. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 تازه‌های نشر انسانی و اسلامی 📖 کتاب «کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی» ✍️ به قلم محمدحسین رجبی دوانی کتاب «کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی» به چاپ چهارم رسید. مؤلف در این کتاب کوشش کرده که نقش کوفه از لحاظ سیاسی دینی و فکری و تأثیرات آن بر تاریخ اسلام بررسی و شناسانده شود. این کتاب در سه بخش منتشر گردید: «فرایند شکل گیری ساختار اجتماعی کوفه»، «نقش معنوی، علمی و فرهنگی» و «بررسی نقاط قوت و ضعف کوفیان». نویسنده به بررسی دقیق نقاط ضعف و قوت کوفیان، ظهور خلافت عباسیان و آخرین تلاش‌های امام علی(ع) برای بسیج کوفیان به منظور مقابله با معاویه، نگرش کوفیان پس از انعقاد صلح تا تأسیس حوزه علمیه نجف و پایان حیات علمی کوفیان می‌پردازد و به موقعیت جغرافیایی شهرکوفه و نقش آن در امور سیاسی و اجتماعی اسلامی نیز توجه شده است. نشر بین‌الملل این کتاب را در 559 صفحه با قیمت330 هزار تومان به چاپ رسانده است. 📖 کتاب «رمان صادقانه» ✍️ به قلم سهیلا عبدالحسینی این کتاب با محوریت علم امام صادق(ع) بر دریای معرفت و آسمان بی‌‌کرانه علم امام صادق(ع) تمرکز دارد. رمان «صادقانه» مقطع سیاسی انتقال خلافت بنی‌امیه به بنی‌عباس را روایت می‌کند و در خلال روایت وضعیت سیاسی آن دوران، مناجات‌ ارزشمند و لطیف امام صادق(ع) و بسیار تأمل‌برانگیز امام(ع) را روایت می کند. بخش مهمی از این کتاب به دعاهای اثرگذار حضرت(ع) اختصاص یافته است. این کتاب را انتشارات به‌نشر در 250 صفحه به قیمت 95000 تومان منتشر کرده است. 📖 کتاب «به جرم خمینی»؛ روایت زندگی شهید علیرضا توسلی(ابوحامد) فرمانده لشکر فاطمیون ✍️ به قلم فریناز ربیعی این کتاب که برگرفته از شخصیت کسی است که پای مکتب‌ امام خمینی(ره) قد کشیده به وجوه جدیدی از زندگی پر فراز و نشیب شهید علیرضا توسلی(ابوحامد) و جبهه مقاومت افغانستان می‌پردازد و از زاویه دیگری به زندگی این فرمانده لشکر فاطمیون پرداخته است. کتاب به جرم خمینی، برگرفته از شخصیت کسی است که در بخشی از کتاب درباره عشق و علاقه او به امام خمینی مطالب زیبایی می‌خوانیم. این کتاب در۳۵۲صفحه با شمارگان ۱۲۵۰ نسخه سال ۱۴۰۲ توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده‌است. این کتاب در اولین بار با قیمت ۱۶۵هزار تومان وارد بازار کتاب شد. 📖 کتاب «در پس غبار» ✍️ نوشته محسن فامیل زرگریان کتاب «در پس غبار؛ روایتی از گروهک مجاهدین خلق» داستانی درباره زندگی دختری به نام ساراست که با پدر و مادری هلندی در شهر آمستردام زندگی می‌کند. این رمان از ۲۳ فصل کوتاه تشکیل شده که سبب شده خواننده خسته نشود. گره افکنی‌ها و تعلیق‌های به موقع و همچنین سوالاتی که در پایان هر فصل برای مخاطب ایجاد می‌کند، مانند یک قلاب خواننده را در دل کتاب نگه می‌دارد. این کتاب با ۳۲۸ صفحه و قیمت ۶۵ هزار تومان توسط انتشارات شهید کاظمی چاپ و عرضه شده است. 📖 کتاب «در جستجوی هوش اخلاقی: مهارت‌شناختی مبتنی بر عقل سلیم» ✍️ نوشته فرزاد صباغ‌پور مؤلف این کتاب درصدد است با بیان مواردی واقعی ما را به فکر وا دارد تا نگاه تازه‌ای به زندگی روزمره‌مان داشته باشیم، پیش قدم شویم و تمرین کنیم تا دیگر دستخوش هیجانات و پیش‌داوری‌ها نشویم یا تحت سلطه اتفاقاتی قرار نگیریم که خشمگین‌مان کرده یا از خود به در می‌کنند. برای شناختن موانع درونی نیاز به یک هوشی فراتر از هوش عاطفی و اجتماعی داریم، هوشی که ما را در شناخت نقاط قوت و ضعفمان یاری می‌دهد و موجب خودشناسی در ما می‌شود و آن، هوش اخلاقی است. مؤلف در مقدمه‌ این کتاب نوشته است: «هوش اخلاقی یکی از مؤلفه‌های هوش معنوی یا عقل سلیم است. قرار گرفتن دو واژه هوش و اخلاق در کنار هم بیانگر داشتن هوش و مهارت است که با تکیه بر اصول اخلاقی الهی صحیح و عقل سلیم ما را در خودشناسی و در نهایت حل چالش‌ها و مسائل روزمره یاری می‌دهد.» نشر پندار تابان این کتاب را با شمارگان 300 نسخه به‌بهای 195500 تومان منتشر کرده است. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 نسیم های رحمت در عصر جمعه 🔹امام موسی کاظم(ع): خداوند هر روز جمعه هزار نفخه رحمت به بعضی از بندگانش‌، ارزانی می دارد، هر کس‌ در عصر جمعه صد‌بار سوره قدر را بخواند‌ از این هزار رحمت بهرمند می شود. 📚امالی صدوق ، ص۶۰۶ 🔸️مرحوم آیت الله العظمی آقا رحیم ارباب(ره) می فرمود: من با آقای[آیت الله العظمی] سید جمال گلپایگانی مکاتبه دارم؛ اخیرا گفته است که در طول هفته هر عمل مستحبی را ترک کردی صد بار سوره قدر را در ترک مکن! 🔷🔶🔹🔸 اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ؛ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ؛ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ؛ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. 🌐کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
عوامل انحطاط.pdf
1.27M
🌗 عوامل انحطاط فرهنگ و تمدن اسلامي(قسمت اول) با تأكيد بر آراء سيدجمال الدين اسدآبادي ✍️ قباد محمدي شيخي 🔻اشاره: هر پديده در نظام هستي، پديدآورنده‌اي دارد. مسلّم است، زوال هر پديده نيز مانند پيدايش آن، زمينه‌ها، علل و عواملي دارد كه غير از عوامل پيدايش آن هستند. در اين مقاله به بررسي عوامل عمده زوال فرهنگ و تمدن اسلامي پرداخته مي‌شود و از ديدگاه انديشمندان و نظريه‌پردازان اسلامي و گاهي غيراسلامي و نيز از ديدگاه قرآن و روايات، عوامل اصلي انحطاط فرهنگ و تمدن اسلامي بررسي مي‌گردد. و در پايان راه‌حلّ‌هايي كه سيد جمال‌الدّين اسدآبادي براي اعتلاي مجدد اسلام و مسلمين پيشنهاد مي‌دهد، ذكر مي‌گردد. ❇️ درآمد يكي از علوم بشري كه بسيار متنوع و پيچيده است و فروعات فراواني دارد، علم تاريخ است. از مهمترين گرايشات علم تاريخ، فرهنگ و تمدن است كه شامل همه فرهنگ‌ها و تمدن‌ها مي‌شود. فرهنگ و تمدن اسلامي به عنوان يكي از بزرگترين فرهنگ‌ها و تمدن‌هاي جهان بشريت، نيز تاريخي به درازا و فراخناكي حيات آن تا هميشة رو به جلوي تاريخ دارد. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 64. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🏴 نشریه معارف
#نشست سلسله نشست های معارف اسلامی و انقلاب اسلامی 🌗نشست سیزدهم: فلسفه اسلامی و چالش کارآمدی 🎙ارائه
🌗 تلاش علامه در پیوند تفکر فلسفی با مسائل روز 🎙دکتر محمد فنایی اشکوری استاد تمام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در نشست سیزدهم از سلسله نشست های معارف اسلامی و انقلاب اسلامی با عنوان «فلسفه اسلامی و چالش کارآمدی»: 🔹در عصر ما علامه طباطبایی اولین کسی است که با تفکر فلسفی، به طرح مسائل جدید و ناظر به پرسش‌های روز پرداخته و تأملاتی در این زمینه داشته و منشأ جریانی جدید در فلسفه اسلامی شده که امروزه در میان شاگردان با واسطه و بی‌واسطه وی ادامه دارد. 🔸توجه داشته باشیم که باید علاوه بر فلسفه، سایر حوزه‌های معرفتی هم فعال شوند تا تحول در جامعه رخ دهد؛ چون اساسا تحول در فلسفه وابسته به تحول در سایر حوزه‌های معرفتی است. 🔹یکی از تفاوت‌های فلسفه در معنای امروزین و گذشته این است که گذشتگان، فلسفه را به عنوان امری ایستا در نظر می‌گرفتند اما فلسفه در معنای جدید پویا است و شاخه‌های جدید فلسفه دائما تولید می‌شوند؛ یعنی فلسفه در حال ساخته شدن و در ارتباط با سایر حوزه‌ها است. 🔸در اسلامی‌سازی علوم هم فلسفه صرفاً یکی از عناصر است و اگر بخواهیم در این زمینه موفق باشیم باید علوم مختلف را در نظر داشته باشیم هرچند که تفکر فلسفی در این زمینه نقش زیادی دارد. 🔹اگر بزرگانی همانند علامه طباطبایی، شهید مطهری، آیت‌الله مصباح و ... در حوزوه‌های دیگر معرفتی، فلسفه‌ورزی کردند به خاطر این بود که فلسفه را به هستی‌شناسی محدود نکردند بلکه تلاش داشتند فلسفه اسلامی را در حوزه‌های مختلف بسط دهند. 🔶🔹ادامه مطلب pfme.ac.ir/ZcBqq 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_
🌗 دهنمان میچّاد این طور حرف بزنیم! 📣 نظر علامه طباطبایی(ره) درباره بخش پایانی دعای : برخی‌ها [از علمای رجالی] می‌گویند بخش دوم دعای عرفه از «الهی أنا الفقیر» تا آخر دعا، از مشایخ صوفیه است نه امام حسین(ع). اما آیة اللّه حاج شیخ علی سعادت‌پرور (پهلوانی) از علّامه سید محمد حسین طباطبایی نقل کرده‌اند که ایشان گفته‌اند: «کیست که بتواند این گونه حقایق را بیان کند؟! ما که عمری در مسائل فلسفی و عرفانی تلاش کرده ایم، دهنمان میچّاد* این طور حرف بزنیم!» ✍️پ ن: ميچّاد، ساخت عاميانه فعل «مى‌چايَد»، از مصدر «چاييدن» به معناى «سرما خوردن» است. در اين جا ، منظور اين است كه ما با صرف عمرى در فلسفه و عرفان، قادر به ساختن و پرداختن اين گونه عبارات با اين محتواى بلند و عميق نيستيم. بنا بر اين، چگونه مى‌توان آنها را به مشايخ صوفيّه نسبت داد؟! 📚دانشنامه امام حسین(ع)، ج۱۴، ص ۴۴ـ۴۵ ✍️پ ن نشریه: این نمونه ای از اعتبارسنجی متن حدیث/کلام معصوم با کمک قرآئن است(طریقه وثاقت صدوری) مثل قرینه «علوّ کلام» در بخش دوم دعای عرفه که علامه به آن اشاره کردند؛ در مقابل اعتبارسنجی سندی و رجالی (طریقه وثاقت سندی). 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 سیاست‌پژوهی رساله‌های دکترای علوم انسانی 🎙 دکتر تقی آزاد ارمکی استاد جامعه شناسی درنشست تخصصی سیاست‌پژوهی درباب رساله‌های دکترا در علوم انسانی که به همت پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی و اندیشکده دانشگاه ایرانی برگزار شد: 🔹من سه دهه در این حوزه کار می‌کنم معتقدم کارهایی که در دانشگاه انجام می‌دهیم اتفاقا به اقتضائات اجتماعی در آمده است. در علوم انسانی به ویژه جامعه‌شناسی مجموعه کارها از جامعه و نیازهایش درآمده است. 🔸برای اینکه این را نشان بدهم آیا رساله‌ها دکتری معطوف به نیازهای جامعه ایرانی است یا نه؟ در رساله‌های دکتری 1380 تا 1401 یک نمونه گیری کردیم و 215 رساله را دیدیم و خواستیم ببینیم رساله‌ها خودشان را تکرار می‌کنند؟ چه قدر تخصصی نوشته شدند و چه قدر در ارتباط با نیاز سیاسی و اجتماعی ایران است؟ 🔹بیش از 30 درصد از رساله‌ها در حوزه مسایل اجتماعی ایران، 19 درصد درباره مسایل توسعه و 30 درصد به خود جامعه شناسی مربوط است. حدود 8 درصد رساله‌ها نیز در حوزه فرهنگ، 3 درصد گروه‌های اجتماعی و 11 درصد سیاست است. اگر این سه گروه آخر را جمع بزنیم متوجه می‌شویم اولویت با مسایل اجتماعی، جامعه شناسی، اقتصادی، توسعه و حوزه سیاسی است. این رساله‌ها 70 درصد در دانشگاه دولتی و 14 درصد در دانشگاه آزاد تولید شده است. زنان در مرحله ای کمتر از مردان در نگارش رساله نقش دارند اما در دوره‌های اخیر بیشتر از مردان هستند. 🔸در بحث روش، وجه کمی غالب است چون در مسایل جامعه شناسی مسایل اجتماعی، توسعه و سیاسی روش کمی است؛ به معنای اینکه در مجموع روش کمی‌ 42 درصد، 26 درصد کیفی و 21 درصد ترکیبی است. مسیری که علوم اجتماعی در ایران طی کرده و با حمله‌هایی که به علوم اجتماعی تحت عنوان پوزیتویسم اجتماعی شده در یک نقد ناروا موجب شده مطالعات کیفی شروع شود. از سوی دیگر مشکل هزینه و امکانات اقتصادی باعث شده روش‌ها کمی‌شود. جایی برای حمایت از رشته‌های علوم انسانی وجود ندارد و به همین دلیل روش‌های کیفی بیشتر استفاده می‌شود و این پژوهش‌ها محقق محور است تا سازمان محور. پس در علوم اجتماعی ما تغییر پارادایمی‌رخ نداده بلکه اقتضائات سازمانی و مالی باعث افزایش مطالعات کیفی شده است. 🔹با توجه به موضوعات رساله‌ها: آسیب‌های اجتماعی 9 درصد، 10 درصد زنان، دین 8 درصد، خانواده 2 درصد، جامعه شناسی مرگ 1 درصد و ... است؛ که موضوعات از توزیع نسبتا متناسبی برخوردار است و عرصه کودکی و نسل‌ها و مطالعات کلی درباره تحولات تاریخی و فرهنگی و ساختارها را در برمی‌گیرد. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
حدیث غدیر.pdf
287.8K
🌗 آيا امام علي(ع) به حديث غدير احتجاج كرده است؟ 🔻 امام علي(ع) بعد از وفات پيامبر اكرم(ص) در هر موقعيتي كه مناسب مي‌ديد، حقانيت خود را به اثبات مي‌رساند از آن جمله، تذكر به حديث غدير و ولايت است. اينك به مواردي اشاره مي‌كنيم: ✅ الف ـ روز شورا خطيب خوارزمي حنفي و حمّوئي شافعي به سند خود از ابي‌الطفيل عامر بن واثله نقل كرده‌اند كه گفت: روز شورا كنار درب اتاقي بودم كه علي(ع) و پنج نفر ديگر در آن بودند. شنيدم كه حضرت به آنها مي‌فرمود: «هر آينه بر شما به چيزي احتجاج خواهم كرد كه عرب و عجم نمي‌تواند آن را تغيير دهد». آنگاه فرمود: «شما را به خدا سوگند اي جماعت! آيا در ميان شما كسي است كه قبل از من خدا را به توحيد بخواند؟ همگي گفتند: خير... شما را به خدا سوگند آيا در ميان شما كسي هست كه رسول خدا در حق او فرموده باشد: «من كنت مولاه فعلي مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله، ليبلّغ الشاهد الغائب، غيري؟» گفتند: به خدا هرگز. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 52. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 تذییلی بر نظر علامه درباره فراز پایانی دعای عرفه (دهنمان میچّاد...) ✍️ حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی غلامعلی/ رجال‌پژوه و عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث 🔰 پس از نقل نظر شریف علامه طباطبایی(ره) درباره بخش پایانی دعای در کانال نشریه معارف، رجال‌پژوه فرهیخته استاد دکتر مهدی غلامعلی، ضمن یادداشتی کوتاه، نکته مهمی را به اجمال مرقوم داشتند که نظر به اهمیت آن ذیلا👇تقدیم می شود؛ با سپاس از استاد: سلام علیکم. این برداشت حضرت علامه تا زمانی است که نظریه رقیب بر مخالفت نداشته باشیم. اما وقتی آیت الله شبیری زنجانی خاستگاه این بخش را تراث صوفیه دانسته و مشخصاً منبع را یافته‌اند، طبیعی است اگر خود حضرت علامه هم حضور داشتند و واقف می شدند، قطعاً از انتساب متن یک صوفی به معصوم(ع) خودداری می کردند؛ چراکه افترا به معصوم(ع) حرام است. انّما الکلام در اینکه: آیا مفاهیم این بخش مازادی که سید بن طاووس افزوده با مفاهیم روایی همداستانی دارد یا خیر؟ که این خود بحث دیگری است. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
▫️شهید بهشتی مسیر زندگی خود را در راه ترویج فهم عالمانه از دینداری و انقلابیگری صرف کرد و در این مسیر با افراط و هم با تفریط مبارزه شدید داشت. شهید بهشتی نماد بارز انقلابیگری عقلانیت محور و عدالت محور بود و یک قدم از آرمان‌های انقلاب کوتاه نیآمد و به احدی اجازه تعدی به حقوق اساسی مردم را نداد. 🌑 مدرسه‌ فکرت در هشتمین محفل خود به بازخوانی «حکمرانی‌ عدالت‌محور با تاکید بر اندیشه شهید بهشتی» می‌پردازد. با حضور: 👤«حجت الاسلام دکتر احمد رهدار»، رئیس «مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح» و مدیر گروه فقه مضاف دانشگاه باقرالعلوم علیه الاسلام زمان: شنبه 10 تیرماه 1402، ساعت ۱۷ مکان: قم، بلوار بسیج، موسسه شناخت جهت شرکت به صورت مجازی و حضوری در این محفل، به آیدی زیر پیام دهید: @Madrese_Fekrat 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir