eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
338 ویدیو
594 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📗 امام حسین (علیه السلام) از دیدگاه اهل سنت ✍ علی باقر شیخانی چکیده: امام حسین علیه السلام ، سبط اصغر پیامبر گرامی اسلام و جزو اهل بیت علیهم السلام است. روایات فراوانی در منابع روایی شیعه و سنی درباره شأن و فضایل ایشان وارد شده که نشان دهنده جایگاه والای آن حضرت در میان مسلمانان است. رسول گرامی اسلام درباره امام حسین علیه السلام فرموده است: «حسن و حسین، دو سرور جوانان اهل بهشت هستند». پرداختن به زندگانی این امام آثار متعددی دارد که از آن جمله می توان به الگوسازی برای نسل جوان، فرهنگ سازی برای ارتقای اخلاق فاضله در جامعه، آشنایی مردم مسلمان جهان با شخصیت های مهم صدر اسلام، زمینه سازی برای ایجاد وحدت در بین مسلمانان و کاهش اختلافات مذهبی اشاره کرد. 🔻برای مطالعه این کتاب به آدرس زیر مراجعه نمایید: 🌐https://www.ecnahad.ir/lesson/view/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%B9-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%87%D9%84-%D8%B3%D9%86%D8%AA 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 معرفت میرزا رضا کرمانی قاتل ناصرالدین شاه! عصر تاریخ نوشت: طبق استناد بر تاریخ یکصد ساله ایران، دربازجویی ها یا استنطاقات انجام گرفته از ضارب (میرزا رضای کرمانی)، مطالبی در رابطه با یهودیان عنوان شده است که بی تردید می تواند نشانگر انسانیت و معرفت وی در رابطه با حمایت از حق و حقوق مظلومان و ستمدیدگان به ویژه اقلیت های دینی بوده باشد. در بخشی از اعترافات، میرزا رضای کرمانی گفته بود: "من قبلاً وسیله بهتری داشتم که ناصرالدین شاه را بکشم بدون آنکه گرفتار شوم، بدین ترتیب که اطلاع یافتم که شاه به باغ یکی از اعیان برای گردش می رود پس خود را به باغ رسانده مخفی شدم، شاه آمد و کشتن او بسیار آسان و راه فرار برای من باز بود اما او را نکشتم، زیرا عده ای یهودی در آن روز (یکی از اعیاد کلیمیان) برای تفریح در آن باغ اقامت داشتند و اگر شاه کشته می شد و من فرار می کردم، خون را به گردن یهودیانی که در باغ حضور داشتند می انداختند به این دلیل من از انجام آن امر منصرف شدم." 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌑 حکایت عباس چایی خور  «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی عِنْدَكَ وَجِیها بِالْحُسَینِ علیه السلام فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ».  سلام الله علیه 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔نشست‌ علمی «اهانت به قرآن و کتب آسمانی از منظر حقوق بشر» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا 🔔نشست‌ علمی «آزادی بیان و حقوق بشر» 🎙ارائه: دکتر محمود حکمت‌نیا 📆زمان: پنجشنبه ۱۹ مرداد، ساعت ۱۲ تا ۱۳:۳۰ 🕌مکان: حرم مطهر رضوی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی ساختمان شماره ۱، تالار شهید سلیمانی 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔺سلسله نشست‌های علمی "روایت اخلاقی از قیام حسینی" (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند) 🌑 عنوان: اصالت اخلاق در فهم واقعه عاشورا 👤حجت الاسلام سعید نیازی؛ پژوهشگر فلسفه و استاد سطوح عالی حوزه علمیه تبریز 🕔زمان: پنج شنبه 19 مرداد؛ ساعت 17 👈لینک ورود: https://webinaronline.ir/Link/S2331137627 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔فراخوان مقاله/ سی‌وهفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی 🌑موضوع: “همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک” ✔️از تاریخ نهم مهرماه لغایت یازدهم مهرماه سال ۱۴۰۲ 🔻محورهای مقالات این کنفرانس بین المللی: 🔹جنگ و صلح عادلانه 🔸اخوت اسلامی و مبارزه با تروریسم 🔹آزاداندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی . مقابله با تکفیر و افراطی‌گری 🔸همدلی و همدردی اسلامی 🔹احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت‌شکنی و توهین 🔸تقبیح عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی 🌐آدرس وبگاه کنفرانس: iuc.taqrib.ir 🏢نشانی دبیرخانه علمی: قم بلوار ۱۵ خرداد، نبش کوچه ۴، پژوهشگاه مطالعات تقریبی؛ 🔗پست الکترونیک: info.taqrib@gmail.com ☎️تلفن: ۰۲۵۳۷۷۵۵۴۴۵ داخلی ۱۰۳-۱۱۴-۱۵۷ 📝نگارش مقاله: حداقل ۸ صفحه و حداکثر ۲۰ صفحه ۳۰۰ کلمه‌ای؛ (مقالات می‌تواند به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی باشد) ⏳آخرین مهلت ارسال اصل مقاله: ۱ مهرماه ۱۴۰۲ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 "دین و سیاست"؛ اشتراک در هدف، روش و قلمرو 🎤 حجت‌الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نشست «دین و مسئله عرفی‌سازی»: 🔹جان لاک مهمترین چهره شاخص در رابطه با مسئله عرفی‌سازی و جداسازی سیاست از دین است. این سنخ بحث‌ها به دنبال یکسری مسائل از دوران رنسانس شروع شد که به نوعی انتقاد به دین است و کم‌کم دایره‌اش گسترده شد. اول بحث رابطه علم و دین مطرح و بعد رابطه دین و اخلاق مطرح گردید. در این باره چهار نوع نگاه به صورت احتمالی قابل طرح است که دیدگاه گسست یکی از آن‌هاست. در این نگاه، این سوال پدید می‌آید که چطور دین و سیاست از هم گسسته است؟ اینجا نیز سه وجه مورد تاکید قرار می‌گیرد که آنها را اساسی ‌ترین مبانی جدایی دین از سیاست می‌دانند: 1️⃣ گسست در هدف. دین هدفی دارد و سیاست هدف دیگری. حکومت متشکل از مردمانی است که برای پاسداری از منافع مدنی خود جامعه سیاسی را تشکیل می‌دهند. منافع مدنی عبارت است از: زیستن، آزادی، سلامتی و دارایی. اینها نهاد سیاست را می‌سازد. در مقابل، دین جامعه‌ای داوطلبانه است که از کسانی تشکیل می‌شود که با هم در اموری مثل مراسم‌های عمومی و عبادی مجتمع می‌شوند و هدفشان رستگاری روح است. 2️⃣ تمایز در قلمرو. قلمرو دین فردی و شخصی است؛ زیرا هدف دین تامین رستگاری روح است. بنابراین گستره کارکرد دین حوزه درونی است. پس قلمرو دین کاملا خاص و شخصی است و در اختیار فرد است ولی قلمرو سیاست مناسبات اجتماعی است. حکومت کاری به درون فرد ندارد زیرا قلمروش مناسبات آدم‌هاست و با رفتار مشهود آن‌ها کار دارد. 3️⃣ تمایز در روش. در روش هم دین و سیاست با هم فرق می‌کنند. روش دین، اختیاری است. شخص با میل خودش به دین می‌پیوندد و به اعمال و مناسک دینی عمل می‌کند. از این جهت دین شباهت به اخلاق دارد. ولی سیاست با الزام و اجبار همراه است. بنابراین الزام و اجبار خصیصه اصلی روش سیاسی است ولی التزام و سرسپاری درونی مربوط به دین است. 🔸 برای همه اینها جواب‌هایی داریم و حتی با مبانی مسیحی هم به آن‌ها جواب‌هایی داده شده است. نگاه قرآن به ما می‌آموزد که این نگرش از اساس باطل است و جوهره دین الهی نمی‌تواند این را بپذیرد. 🔹در شریعت اسلامی اهدافی که برای حکومت و دین قرار داده شده نمی‌تواند جدای از هم باشد؛ بنابراین تمایز در هدف نه از زاویه هدف در باب سیاست درست است و نه از زاویه هدف در باب دین. قرآن هدف دین، بحث توحید، بحث تزکیه و تعلیم کتاب و حکمت را مطرح می‌کند زیرا یکی از این اهداف «وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ» است. 🔸از حیث قلمرو هم دین صرف قلمرو شخصی نیست. در شصت کتاب فقهی فقط چند مورد مربوط به عبادات و بقیه اجتماعیات و سیاست است. پس مباحث سیاسی و اجتماعی در دین بسیار گسترده است. 🔹در روش هم دین فقط التزامیات نیست بلکه الزامات زیادی دارد. بله، اصل پذیرش دین آزادانه است و همراه با اجبار و زور نیست ولی وقتی کسی مسلمان شد و جامعه اسلامی تشکیل شد احکام الزامی هم در ساختار سیاسی عملی خواهد شد. کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
7.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥به محض ورود به برزخ تلافی کردند! روایتی از آیت الله العظمی درچه ای: هر کاری که در دنیا برای امام حسین(علیه السلام) انجام دادم به محض ورود به برزخ برایم تلافی کردند. 🌑 اعمال شب جمعه: 🔸 تلاوت سوره های مبارکه یس و واقعه و ۱۰۰ بار قدر 🔹 زیارت سالار شهیدان(ع) 🔸 زیارت حضرت صاحب الزمان(عج) 🔹 دعای نورانی کمیل امیرالمومنین(ع) 🔸 استغفار از همه گناهان و لغزش ها 🔹 طلب آمرزش برای گذشتگان 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 ریشه یابی برخی جملات منسوب به امام حسین(ع) 🎙استاد محمدهادی یوسفی غروی 1⃣«إنْ كان دينُ محمدٍ لَمْ يَستقِمْ إلا بقتلي، يا سُيوف خُذيني» 2⃣«إنّ الحياةَ عقيدةٌ وجِهادٌ» ◾️این دو جمله علیرغم آنچه مشهور است که به عنوان سخنانی از امام حسین(ع) به ایشان نسبت داده می شود اما در واقع بریده‌هایی است از دو شعر، از دو شاعر متأخر. ● معنای جملۀ اول این است: «اگر دین پیامبر برپا نمی گردد مگر با کشتن من، ای شمشیرها مرا بگیرید!» این جمله، بیت شعری است از مرحوم ملّا محسن أبوالحَب کربلایی، یکی از خطبای منبری که معاصر حاج سید مهدی بحرالعلوم بوده و دیوان اشعارش هم چاپ شده است. مرحوم حاج سید محسن امین عاملی در «الدرّ النضيد في مراثي السبط الشهيد» که اشعاری از 150 دیوان در آن گلچین کرده این قصیدۀ مرحوم ابوالحبّ را نیز آورده است. در کتاب «مَعالي السبطين» اثر شیخ محمد مهدی حائری مازندرانی نیز بسیاری از اشعار میرزا محسن أبوالحَب کربلایی آورده شده است. در این قصیده تصویری از امام(ع) ترسیم می شود که انگار نفس امام آمادۀ معرکه و قتال نبوده و امام با خود کلنجار می رفته است. به همین خاطر بعضی از علما به معنای این شعر اشکال نموده‌اند. ابیات منتهی به جملۀ مشهور، چنین است: في يوم ألقى للمهالكِ نفسَه * كيما تكون وقايةً للدين و بيوم قال لنفسه من بعد ما * أدّى بها حقّ المعالي بِيني أعطيتُ ربي موثقاً لا ينقضي * إلا بقتلي فاصعدي وذريني إن كان دينُ محمدٍ لمْ يستقمْ * إلا بقتلي يا سيوفُ خُذيني ◽️ و اما جملۀ دوم: «إنّ الحیاةَ عقیدةٌ وجِهادٌ» این جمله نیز مصرعی است از یک بیت از یک شاعر سنی مصری، به نام احمد شوقي. بیت کاملش این است: قِفْ دونَ رأيك في الحیاة مجاهداً *** إنّ الحیاةَ عقیدةٌ وجِهادٌ یعنی: بر سر رأی و عقیدۀ خویش مجاهد و رزمنده بایست که [ارزش و حقیقتِ] زندگی، عقیده داشتن و جهاد [در راه آن عقیده] است! در پایان کتاب «سُموُّ المعنی في سمو الذات أو أشعةٌ من حياة الحسين» اثر شیخ عبدالله العلايلي نیز چند قصیده در رثای امام حسین(ع) [و به عنوان زبان حال ایشان] آمده است که یکی از آنها همین قصیده است. حتی مرحوم امام خمینی هم یک بار این جمله را نقل نمود و به اشتباه آن را به امام حسین(ع) نسبت داد. مرحوم ‌شهید دکتر مفتح در بزرگداشت مرحوم شهید مطهری می گفت: «شهید مطهری اصرار عجیبی داشت که بگوید این جمله نه از امام حسین(ع) است و نه از هیچ معصوم دیگری. و وقتی از ایشان سؤال شد که چه ضرورتی دارد بر نفی این جمله اصرار کنید؟ فرمود: چون انحراف فکری به وجود می آورد و دستاویز گروههای منحرف شده است.» به قول مرحوم میرزای نوری و شهید مطهری، برای برخی ساده‌انگارها یکی از بهترین ملاکهای مستند بودن یک کلام به معصوم، زیباییِ آن کلام است. و اصولاً طرز فکری در میان شیعه رواج دارد که می گویند مگر امکان دارد فلان خبر با این زیبایی در بیان از امام معصوم نباشد؟! یا مثلاً می گویند این حرف با این بلاغت جز از امام معصوم نمی تواند صادر شود! این طرز فکر اشتباه است و منشأش ضعف بلاغتِ خود این افراد و نرسیدنشان به مراد نهاییِ آن عبارات است. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
14.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌑 روضه‌خوانی آیت‌الله سیبویه به سبک چاوشی ▪️روضه‌خوانی واعظ متعظ، عالم ربانی مرحوم آیت‌الله میرزا احمد سیبویه حائری یزدی(۱۲۹۶_ ۱۳۸۴ ش) ▫️آیت‌الله سیبویه که متولد کربلا و درس آموخته حوزه عراق بود، در ایام محرم به سبک عزاداری اهالی کربلا، چاوشی‌خوانی می‌کرد. به این صورت که در انتهای سخنرانی روی منبر عمامه از سرش بر می‌داشت و همراه با تهییج مردم پایین می‌آمد، آنگاه سوگوارانه در میان جمعیت راه می‌رفت و بین عزاداران و در کنار تک تک حضار روضه‌خوانی می‌کرد و به این ترتیب مجلس عزای حسینی را واقعا تحت تاثیر شدید قرار می داد. وی به این نوع روضه‌خوانی با حال و معنوی، اعتقاد و علاقه بسیار داشت. رحمه الله 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir