مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام برگزار میکند:
🌗 سلسله نشستهای عاشوراپژوهی 2
🗓 از یکشنبه 29 مردا تا پنجشنبه 2 شهریور
⏰ هر روز ساعت 17:30
یکشنبه
🎙ارائهدهنده: ابراهیم گودرزی
🌑 موضوع: تأملی در پاسخ «شهید جاوید» به چرایی حرکت سیدالشهدا پس از رسیدن خبر شهادت مسلم
دوشنبه
🎙ارائهدهنده: حسین قاضیخانی
🌑موضوع: کاوشی درباره نخستین منزلگاه مسلم در کوفه
سهشنبه
🎙ارائهدهنده: حامد قرائتی
🌑موضوع: مناسک عزاداری در دولتهای شیعه
چهارشنبه
🎙ارائهدهنده: سید محمود طباطبایینژاد
🌑موضوع: بررسی رویکردهای مشهور در تفسیر واقعۀ عاشورا 1
پنجشنبه
🎙ارائهدهنده: سید محمود طباطبایینژاد
🌑موضوع: بررسی رویکردهای مشهور در تفسیر واقعۀ عاشورا 2
شرکت در جلسات به صورت حضوری و مجازی امکانپذیر است.
نشانی: قم، خیابان دورشهر، کوچۀ 15، پلاک چهار
📱لینک شرکت مجازی در جلسه:
https://aparat.com/CHSIQS/live
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
❇️ جلسه دفاعیه
(پایان نامه ارشد)
♦️ عنـــوان
مؤلفه های سبک زندگی اسلامی در پرتو سوره اسراء
🔘 استاد راهنما:
دکتر سید رضا موسوی
🔘 نگارنده:
افسانه نخعی
زمان دفاع: یکشنبه 29 مرداد 1402
ساعت 8:30
لینک ورود به جلسه https://ac.whc.ir/r0qkovxddynh
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست
🔺سلسله نشستهای علمی "روایت اخلاقی از قیام حسینی" (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاقپژوهی روشمند)
🌑 عنوان: نگرش و انگارههای اخلاقی در واقعه عاشورا
👤دکتر یحیی جهانگیری؛ پژوهشگر بینالملل مطالعات اسلامی و رئیس سازمان و فرهنگ و ارتباطات قم
🕔زمان: یکشنبه ۲۹ مرداد؛ ساعت ۱۷
👈لینک ورود:
https://webinaronline.ir/Link/S2331137627
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
✅ حلقه کتابخوانیِ مدرسه فکرت
▪️سومین حلقهی کتابخوانیِ فکرت
💠 بازخوانی تحلیلی کتاب «مبانی نظری قانون اساسی، شهید آیت الله دکتر بهشتی»
با ارائهی استاد محسن قنبریان
▫️شرکت در این حلقه کتاب رایگان بوده و امکان مشارکت حضوری و مجازی فراهم است.
برای ثبت نام به آیدی زیر پیام دهید:
@Madrese_Fekrat
⏰ ۲ جلسه ۹۰ دقیقهای، یکشنبهها:
۲۹ مرداد و ۵ شهریور
ساعت: ۱۷:۳۰ تا ۱۹
مکان: قم، بلوار بسیج، موسسه شناخت
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#تازههای_نشر
📗 تفسیر «تسنیم» آیتالله جوادی آملی به جلد ۶۹ رسید
🔸شصت و نهمین جلد از مجموعه تفسیر ترتیبی تسنیم نوشته آیتالله عبدالله جوادی آملی هفته آینده وارد بازار نشر خواهد شد.
🔹تفسیر ترتیبی تسنیم در ۸۰ جلد پیشبینی شده و ۱۱ جلد دیگر آن در حال آماده سازی است و به تفسیر سورههای قرآن کریم با رویکرد فلسفی، عرفانی و روایی میپردازد.
🔸جلد ۶۹، تفسیر آیه ۳۰ سوره «صاد» تا انتها و کل سوره مبارکه «زمر» است
🔹 ۴ جلد از مجموعه شرح نهجالبلاغه آیتالله جوادی آملی با عنوان «سلونی قبل ان تفقدونی» منتشر شده است.
🔸اثر مهم «مفاتیحالحیات» این مرجع تقلید هم چندین سال است که در آن سبک زندگی اسلامی و انسانی ارائه میشود به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شده و به چاپ ۲۳۵ رسیده است. منبع: ایکنا
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 علم، دینی نخواهد شد مگر با فراگیری معلوم دینی
✍🏻 پیام آیتالله عبدالله جوادی آملی به هشتمین دوره طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی
🔹 علم هر چه دارد از ناحیة معلوم دارد؛ چون خودش صورت ذهنیِ معلوم است و این صورت ذهنی وقتی اثر دارد که آن موجود خارجی، مؤثر باشد، پس علم هر چه دارد از دینی بودن یا غیر دینی بودن، خصیصه رااز معلوم میگیرد یعنی علم اگر دینی یا غیر دینی است مربوط به معلوم است و مسئله تعلیم و تعلّم دینی، کاملاً از مرز علم دینی جداست زیرا تعلیم و همچنین تعلّم دینی، یک رفتار و عمل است، که ارتباطی با خود علم ندارد. آن رفتار باید خالصانه و سودمندانه باشد، استاد نباید در بیان و بنان کوتاهی کند، بیمطالعه وارد کلاس درس نشود، حوصله حلّ اشکال را داشته باشد و شرایط دیگر؛ دانشجو هم همچنین. اما معلوم یا امر اعتباری است که خود بشر ساخته است که خیلی مهم نیست یک وقت است که معلوم، موجود خارجی است حالا یا آسمانی و یا زمینی یا زیرزمینی یابالاتر از آسمان یا بین الأرض و السماء است در هر حال موجودی است.
🔸 معلوم اگر، موجود خارجی و حقیقی بود، مخلوق خداست وگرنه واجب الوجود بودند. چیزی که گاهی هست و گاهی نیست، معلوم میشود هستی او عین ذات او نیست و چیزی که هستی او عین ذات او نبود، علت و سبب میطلبد. اتفاق و گزاف و بیهوده و یاوه در جهان نیست، وگرنه سنگ روی سنگ بند نمیشود که آدم منتظر باشد بدون عامل خارجی، فلان پدیده رخت بربندد یا فلان پدیده رخت در بر کند؛ این رخت هستی را کنَدن یا پوشیدن و پوشاندن به وسیله علت خارجی است.
🔹هر چه در جهان خارج هست چون مخلوق و مصنوع خداست نظیر صنعتهای عادی نیست. در نظام هستی، اصل هویت و هستی قائم به مبدأ هستیبخش است؛ قیام و قوام هر موجودی به هستیبخش اوست.
🔸 علم، دینی نخواهد شد مگر با فراگیری معلوم دینی؛ اگر معلوم، دینی بود، علم دینی میشود اما معلوم چه زمانی دینی است؟ دینی بودن معلوم به این است که خالقش آن را معرفی کند خدای سبحان که فرمود: «الذی أحسن کل شیء خلقه» یعنی هر چه را آفرید زیبا آفرید. زیبایی آفرینش تنها مثل طاووس و امثال طاووس نیست، خرچنگ، مار، عقرب و هر حیوانی و هر داروی تلخ و شیرینی را که آفرید زیبا آفرید. «الذی أحسن کل شیء خلقه»؛ منظور از این حُسن، حسن هنری نیست، حسن فلسفی است یعنی آنچه این شیء لازم دارد به او داد. پس هر موجودی مثلث است: یعنی نظام فاعلی دارد که خداست و نگهداری و نگهبانی ازاو را عهدهدار است ؛ نظام داخلی دارد که نظم دقیق علمی است و علوم دانشگاهی در کشف راز و رمز همین درون اشیاست که این حیوان چگونه خلق شد، چه چیزی برایش نافع و چه چیزی ضار است. و برای مبدأ غایی یعنی مقصد خاص آفریده شده است هیچ موجودی برای من و ما و کبرورزی خلق نشد بلکه خلقتش هدفمند است، هیچ موجودی را نمیشود صرف بیراهه، صرف ظلم، صرف قتل و آدمربایی کرد. بنابراین معلوم، مثلث است و علم صد درصد تابع معلوم است. اگر خواستیم بدانیم که یک علم، اسلامی هست یا نیست، باید این علم با این معلوم که فیض و فعل خداست مطابق باشد یعنی هر چیزی را که فرد میشناسند به آفریدگار و هدف آن هم معتقد باشد و نظام داخلی آن را کاملاً یاد بگیرد تا بشود عالم.
کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 نمایشگاه تخصصی کتب تاریخ معاصر
🔸دومین نمایشگاه تخصصی کتب تاریخ معاصر با شعار «تاریخ چراغ راه آینده» از شنبه ۲۸ مرداد تا چهارشنبه 8 شهریور ۱۴۰۲ به صورت مجازی و از طریق «سامانه خرید از کتابفروشی» آغاز به کار کرد. این نمایشگاه تا هشتم شهریور به کار خود ادامه خواهد داد.
🔹 ۱۵۰۰ کتاب منتشر شده از سوی ۳۸۰ ناشر در ۱۰سال اخیر، با تخفیف ۲۵درصدی در این نمایشگاه عرضه میشود.
🔸 علاقهمندان به کتاب و کتابخوانی میتوانند از امروز ۲۸ مرداد تا هشتم شهریور (۱۴۰۲) با مراجعه به «سامانه خرید از کتابفروشی» به نشانی c.ketab.ir کتابهای مورد نظرشان را تهیه کنند.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#قرآن
🌗استقبال از پیشنهاد پارلمان مستقل بین المللی قرآنیIQP
حجه الاسلام و المسلمین استاد فاکر میبدی، قرآن پژوه معاصر در خصوص طرح پیشنهادی پارلمان مستقل بین المللی قرآنیIQP، از ضرورت اجرای این پیشنهاد استقبال کرد و ورود انجمن قرآن پژوهی حوزه را ظرفیت خوبی برای تحقق این پیشنهاد برشمرد. وی با اشاره به وجود تجربه هایی چون مجمع جهانی تقریب، مجمع جهانی اهل بیت، مجمع جهانی بیداری اسلامی و مجمع جهانی شیعه شناسی، از وجود این خلا بین المللی در خصوص کتاب مقدس مسلمانان یاد کرد. وی با تاکید بر استقلال و عدم وابستگی این مجموعه به دولت ها، از لزوم تنظیم اساس نامه و تخصیص سهمیه به مذاهب، ملیت های مختلف و مراکز علمی پژوهشی قرآنی سخن گفت.
لازم به توضیح است که به دنبال هتک حرمت اخیر و مکرر قرآن کریم، پیشنهاد تاسیس پارلمان مستقل بین المللی قرآنی در روز سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ در نشستی با مشارکت دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران و مدرسه عالی علوم قرآن جامعه المصطفی العالمیة مطرح شد.
این امیدواری وجود دارد که این پارلمان در سه حوزه: آکادمیک، ترویجی و سیاسی فعالیت کند و بتوان برای برگزاری دورنخست اجلاس بین المللی آن ۲۰۲۴ در یکی از کشورهای اسلامی برنامه ریزی کرد.
https://farabi.ut.ac.ir/fa/news/36265
✳️ المجلس الدولية القرآنية الحرة
کانال تاسیس پارلمان مستقل بین المللی قرآنی
Free Int. Quranic Parliament (IQP)
@IQP2024
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
شاخصهای تدریس موفق 6.pdf
703.3K
#اختصاصی
#آیین_استادی
🌗تدريس با نشاط
🌱 شاخصهاي تدريس موفق (6)
✍️اداره ارزشيابي معاونت امور اساتيد
🔸6ـ حفظ توجه و انگيزه دانشجويان با تغيير محركها
انگيزه، وسيلهاى است در دست استاد تا با آن ميل به يادگيرى را در فراگير برانگيزد. بنابراين مىتوان گفت: ايجاد انگيزه در فراگير قبل از شروع درس جديد، از مراحل ايجاد آمادگى است و تأثير زيادى در تحقق علاقه به موضوع درس در فراگير و بالا رفتن كيفيت يادگيرى او دارد و استاد مىتواند براى رسيدن به اين مهم از روشهاى متعددى از قبيل: بيان هدف و فايده درس، ايجاد ارتباط درس با زندگى روزمرّه يا رشته تحصيلى نوع فراگيران، تنظيم مطالب و مفاهيم درسى بر اساس نيازها و انتظارات آنها، تشويق به موقع فراگيران در موفقيتهاى نخستين آنها و ارج نهادن به فعاليتهاى پژوهشى آنان، ايجاد رقابتى دوستانه در كلاس و.... استفاده كند.
با توجه به اين نكته مهم و اساسى يادآور مىشويم كه يكى ديگر از مهارتهاى استاد فكور و با تجربه اين است كه بتواند اين توجه و انگيزه را تا پايان درس و كلاس حفظ كند. استاد براى رسيدن به چنين امرى ـ علاوه بر رعايت مسائلى كه در شاخصهاى قبلى بيان شد ـ مىتواند از امورى كه ذيلاً به آنها اشاره مىشود نيز كمك گيرد:
🔹👀 الف) ارتباط چشمى
اين ابزار، اهرم مهم براى جلب توجه فراگيران است. استاد بدين وسيله توجه آنان را به خود معطوف نموده و با نگريستن در چشمان آنها است كه مىتواند ارتباط بين خود و آنها را از آغاز تدريس تا پايان درس حفظ كند.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 58.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maaref
#کرسی_علمی_ترویجی247
✳️ گروه علوم تربیتی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با همکاری دبیرخانه حمایت از کرسیها برگزار میکند
🌑 موضوع: آراء تعلیمی و تربیتی شهید مطهری(ره)
👤 ارائهکننده: حجت الاسلام و المسلمین #اصغر_اسماعیلی
👤 ناقد: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر #هادی_حسینخانی
👤 مدیر کرسی: حجت الاسلام و المسلمین آقای #ابوالفضل_نیکونظر
🗓 یکشنبه 29 مرداد 1402 ⏰ 10
🏢 مکان: بلوار جمهوری اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، طبقه پنجم، سالن اندیشه
🌐 حضور مجازی👇
🌐 iki.ac.ir/live
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#آسیب_شناخت
🌗 غرب به قرائت فردید
🎥 دو فیلم کوتاه و کمتر دیدهشده از دکتر سید احمد فردید (۱۲۸۹ – ۱۳۷۳ ش) متفکر بخصوص و مشهور منتقد غرب.
1️⃣ غیبت خدا در 500 سال تاریخ غرب
🔹گلایه هایدگر [فیلسوف بزرگ مکتب اگزیستانسیالیسم] این بود که خدا در ۵۰۰ سال تاریخ غرب، غایب است. و تنها خداوند متعال است که شما را از این نیستنگاه ظلمات نجات میدهد.
2️⃣ غربزدگی و راه نجات از آن
🔸 اگر ماهیات مسائل (مثل مسئله دموکراسی غربی) را برای جوانان و مردم تفسیر نکردیم، دیگران تفسیر خواهند کرد.
🔸بزرگترین مشکل در دوران دموکراسیخواهی، "فتنه الدهماء" است. برخی طوری دموکراسی را تفسیر میکنند که مردم [به قول امیرالمومنین (ع)، در حالت] همج رعاع باشند.
🔸غربزدگی نتیجه غور نکردن در ماهیات [و عدم پرسش از شعارهای روزمد و ظاهر فریب است] و همچنین موجب افتادن در دام پدیدهای به نام مارکسیسم اسلامی است!
🔸راه نجات از غربزدگی، خودآگاهی است و راه خودآگاهی، غور در ماهیّات اشیاء است.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir