eitaa logo
معارف الثقلین
114 دنبال‌کننده
139 عکس
433 ویدیو
36 فایل
بسم الله تعالی قال رسول الله صل الله علیه و آله إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ اَلثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ اَلْحَوْضَ
مشاهده در ایتا
دانلود
فرعون میدانست اصل ماجرا چیست،نگرفت بخوابد بلکه دست به دعا برداشت و دعایش مستجاب شد ... چرا ما برای امرفرج ونیز زیارت اربعین دعا کنیم ومستجاب نشود؟ در مقابل گناه دست به دعا بردارید! هنگامی که زلیخا به حضرت یوسف علیه السلام می گوید: یا کام می دهی یا به کشتنت خواهم داد و خون تو را خواهم ریخت. حضرت یوسف علیه السلام دست به دعا برمی دارد و عرض می کند: «رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَی مِمَّا یدْعُونَنِی إِلَیهِ وَ إِلَّا تَصْرِفْ عَنِّی کیدَهُنَّ أَصْبُ إِلَیهِن؛  پروردگارا! زندان برای من، از آنچه که این زن ها دارند مرا به سوی آن دعوت می کنند، بهتر است. خدایا! مرا به زندان بفرست و به چنگال این زن ها گرفتار نکن.» از حضرت صادق علیه السلام نقل شده است: «چون برادران یوسف، او را در چاه افکندند، جبرئیل علیه السلام نزد حضرت یوسف علیه السلام آمد و گفت: در چاه چه می کنی، ای پسر؟! حضرت یوسف علیه السلام فرمود: برادرانم مرا در این چاه افکندند. جبرئیل علیه السلام فرمود: دوست داری که از چاه بیرون بیایی؟ حضرت یوسف علیه السلام فرمود: این امر به مشیت خداوند عزّوجلّ بستگی دارد؛ اگر خدا بخواهد، مرا بیرون خواهد آورد. جبرئیل علیه السلام فرمود: خداوند می فرماید: «با این دعا مرا بخوان تا تو را از چاه بیرون آورم! حضرت یوسف علیه السلام فرمود: آن دعا کدام است؟ جبرئیل علیه السلام فرمود: بگو: «ِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُک بِأَنَّ لَک الْحَمْدَ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ الْمَنَّانُ بَدِیعُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِکرامِ أَنْ تُصَلِّی عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَجْعَلَ لِی مِمَّا أَنَا فِیهِ فَرَجاً وَ مَخْرَجا؛ خدایا! بدان جهت از تو می خواهم که حمد از آن توست، معبودی جز تو نیست، صاحب نعمت و پدید آورنده آسمان ها و زمینی. ای صاحب جلالت و بزرگواری! که درود فرستی بر محمّد(صلی الله علیه وآله) وآل محمّد و برایم فرج گشایشی قرار دهی از آنچه من در آنم.» پس کاروان آمد و او را بیرون آورد.». 📚الكافي، جلد ۲، كِتَابُ الدُّعَاءش ۱۹۱۷
طاووس مسخ است امام رضا علیه السلام فرمودند : طاووس مسخ است. مرد زیبایی بود که به زن مرد مومنی که دوستش داشت، اصرار کرده و با او در آمیخت. بعدا آن زن باز به او پیغام می‌داد. پس خداوند متعال آنها را به صورت طاووس نر و ماده مسخ نمود. پس گوشت و تخم آن قابل خوردن نیست. عَنْ سُلَیْمَانَ الْجَعْفَرِیِّ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا علیه السلام قَالَ: الطَّاوُسُ مَسْخٌ کَانَ رَجُلًا جَمِیلًا فَکَابَرَ امْرَأَةَ رَجُلٍ مُؤْمِنٍ تُحِبُّهُ فَوَقَعَ بِهَا ثُمَّ رَاسَلَتْهُ بَعْدُ فَمَسَخَهُمَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ طَاوُسَیْنِ أُنْثَی وَ ذَکَراً فَلَا تَأْکُلْ لَحْمَهُ وَ لَا بَیْضَهُ. کافی جلد ۶: صفحه ۲۴۷ - https://eitaa.com/kalame_thaghalein
عقل چیست ؟ عاقل کیست؟ جاندار هوشمند بی عقل و گمراه تر از چهارپایان کیست؟ شخصى از امام ششم ، صادق علیه السلام پرسيد: عقل چيست؟ فرمود: چيزى است كه به وسيله آن خدا بپرستند و بهشت به دست آرند. (یعنی حق و باطل را تشخیص دهند و از باطل دوری کنند) راوى گويد: گفتم: آنچه معاويه لعنت الله علیه در کله اش داشت چه بود؟ فرمود: نيرنگ و شيطنت بود (هوش سیاه ) ، آن شبیه به عقل است ولى عقل نيست. الکافی ، متن و ترجمه محمدباقر کمره ای جلد 1 کتاب عقل و جهل حسن بن جهم گويد: از امام رضا علیه السّلام شنيدم مى فرمود: دوست هر مردى عقل او است و دشمنش جهل و نادانی خود او هست حسن بن جهم گويد: به ابو الحسن علیه السّلام گفتم: در شيعه كسانى هستند كه دوستدار امامند اما عزم و تصميم ندارند، همين قدر معتقد به اين مذهبند، فرمود: خدا نسبت به آنها عتاب و خرده گيرى ندارد، خدا مى فرمايد (۲ سوره ۵۹): «عبرت گيريد اى صاحبان بصيرت». امام صادق علیه السّلام فرمود: هر كه عاقل است دين دارد و هر كه دين دارد بهشت مى رود. الکافی ، متن و ترجمه محمدباقر کمره ای جلد 1 کتاب عقل و جهل
از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله روايت شده كه آن حضرت به امام حسين علیه‌السلام فرمودند: شما را گروهى از امتم می‌كنند، ارادۀ نيكى و پيوند مرا دارند هرگاه روز شود آنان را زيارت می‌كنم و بازويشان را می‌گیرم از هولها و سختی‌های قيامت نجات می‌دهم. و از آن حضرت علیه‌السلام است كه به امیرالمؤمنین علیه‌السلام و الیه التسليم فرمودند: به خدا سوگند كشته می‌شوید در زمين و در آنجا دفن مى‌شويد، عرض كردم يا رسول‌الله پاداش قبرهاى ما چيست؟ هر كس آنها را آباد كند جزايش چيست‌؟ سپس به من فرمودند: اى ابا الحسن همانا خداى تعالى، تو و قبرهاى فرزندانت را بقعه‌اى از بقعه‌ها و ميدان‌هاى قرار داده و خداوند دل‌هائى را از آفريدگان و برگزيدگانش قرار داده كه به سوى شما ميل می‌کنند و دربارۀ شما اذيت و آزارها را تحمل می‌کنند. سپس قبرهاى شما را آباد می‌کنند، به واسطۀ نزديكى آنان به خداوند جل و علا و دوستى براى رسول خدا. يا على، اينان ويژگان و مخصوصين به منند و اينان فردا در بهشت مرا زيارت می‌کنند. اى على هر كس شما را زيارت كند ثوابش برابر است با هفتاد بعد از حجة الاسلام، هنگامى كه از زيارت برمی‌گردد، از گناهانش بيرون آيد مانند روزى كه از مادر متولد شده پس اينان را مژده بده و مژده ده كه ايشان از دوستان تواند در بهشتى كه نه چشمى ديده و نه گوشى شنيده و نه به دل بشرى خطور كرده. و گروهى از ، زائران قبرهاى شما را سرزنش می‌کنند، آن چنان كه زن زناكار را به زنايش سرزنش می‌نمایند، اينان بدترين منند، شفاعت من به اينان نمی‌رسد و بر من وارد نمی‌شوند فِي الْحَدِيثِ: حُثَالَةً مِنَ النَّاسِ يُعَيِّرُونَ زُوَّارَ قُبُورَنَا كَمَا تُعَيَّرُ الزَّانِيَةُ بِزِنَاهَا. از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله روايت شده كه آن حضرت به امام حسين علیه‌السلام فرمودند: عده‌ای پست و رذل از مردم، به قبور ما عیب می‌گیرند، همانطور که زن زناکار به خاطر زنایش تعیر (سرزنش) می‌شود. 📙مجمع البحرین، ج۵ ص٣۴٨ 📙إرشاد القلوب، ج۲ ص۴۴۱ 📙وسائل الشیعة، ج۱۴ ص۳۸۲ 📙تهذيب الأحکام، ج۶ ص۲۲ 📙بحارالأنوار، ج۹۷ ص۱۲۰ 📙مستدرک الوسائل، ج۱۰ ص۲۱۴ https://eitaa.com/kalame_thaghalein
زیارت اباعبدالله علیه‌السلام واجب است؛ ‌⚠️⁩زیارت امام حسین علیه‌السلام و الیه التسليم بر هر مرد و زن واجب است. وقتی از کلمه واجب استفاده می‌شود یعنی باید به زیارت بروید. خیال نکنیم که زیارت آن حضرت مستحب است و اگر نرویم مشکلی ندارد. اگر کسی زیارت امام حسین علیه‌السلام را ترک کند، حق خدا و رسول الله صلی الله علیه و آله را به جا نیاورده است. حتی اگر تمام فرائض خود را انجام داده باشد. دیده شده که عده‌ای می‌گویند: زیارت امام حسین علیه‌السلام مستحب است! چه کسی گفته مستحب است؟ زیارت امام حسین علیه‌السلام حق خداوند است. باید حق خداوند را به جای آورد. این شبهات که در زیارت امام حسین علیه‌السلام وارد می‌شود کار ابلیس است برای اینکه مردم را از باب نجات امت دور کند. به غیر از زیارت مولانا علی بن موسی الرضا علیهماالسلام، زیارت امام حسین علیه‌السلام افضل بر تمامی زیارات است‌ (در این نکته هم اسراری نهفته هست). بدانید که حق خداوند را باید به جا بیاورید. ترک واجب خدا نکنیم. امسال همه به پا خیزید به پابوس ارباب عالم مشرف شوید. 🔴 پدرم رحمة اللّه عليه و محمّد بن الحسن، از حسن بن متّيل. و محمّد بن الحسن مى گويد: محمّد بن الحسن الصفّار برايم نقل كرد كه جملگى از احمد بن ابى عبد اللّه برقى اين طور حكايت كرده اند كه حسن بن على بن فضّال گفت: ابو ايّوب ابراهيم بن عثمان خزّاز، از محمّد بن مسلم از حضرت ابو جعفر عليه‌السلام نقل كرده كه آن حضرت فرمودند: شيعيان ما را امر كنيد كه به زيارت قبر حضرت حسين بن على عليهماالسلام بروند زيرا زيارت آن حضرت بر هر مؤمنى كه اقرار به امامتش از جانب خداوند عزوجل دارد فرض و واجب مى‌باشد. 🔴 پدرم و محمّد بن الحسن رحمة اللّه عليهم جملگى از حسن بن متّيل از حسن بن على كوفى، از علىّ بن حسّان الهاشمى از عبد الرحمن بن كثير غلام ابى جعفر، از حضرت ابى عبد اللّه عليه السّلام نقل كرده كه آن جناب فرمودند: اگر يكى از شما طول دهر و عمرش را به حجّ رفته ولى به زيارت حسين بن على عليهماالسلام نرود حتما و محقّقا حقّى از حقوق خدا و حقوق رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را ترك كرده زيرا حق حسين عليه‌السلام فرضيه و تكليفى است از جانب خداوند كه بر هر مسلمانى واجب مى باشد. کامل الزیارت، باب۴۳ حدیث ۱ و ۴ https://eitaa.com/kalame_thaghalein
GHAFELEH-79.mp3
زمان: حجم: 5.52M
این قافلۀ آسمانی جلسه 79 دعوت مردم و اسیران به قصر گفتگوی عبیدلله بن زیاد ملعون با حضرت زینب سلام‌الله‌علیها رفتار زشت با سر مبارک امام حسین علیه‌السلام زید بن ارقم https://eitaa.com/kalame_thaghalein
خیلی زیباست با دقت بخوانید در زمان فرعون آب رود نيل به زمين فرو رفت و اين رودخانه بى‌آب شد، مردم نزد فرعون آمده و گفتند: اى سلطان براى ما در آن آب جارى كن. فرعون گفت: من از شما خشنود نيستم تا خواسته شما را تأمين كنم. مردم رفتند و مدتى بعد دوباره آمده و گفتند: اى پادشاه، دام ها از بى‌آبى هلاك شدند، اگر در رودخانه براى ما آب جارى نمى‌كنى پس ما هم خدایی غير از تو اختيار نماييم‌! فرعون گفت: برويد در جاده بايستيد تا مقصودتان را عملى سازم. مردم در راه ازدحام كرده و به انتظار ايستادند، فرعون از آنها فاصله گرفت و به جايى رفت كه آنها نه او را ديده و نه صدايش را مى‌شنيدند، آنگاه كه مطمئن شد از انظار پنهان است صورت خود بر خاك نهاد و با انگشت سبابه اشاره كرد و به درگاه الهى عرضه داشت: بار پروردگارا همچون عبد ذليل در درگاه ربّ‌ جليل به سوى تو آمده‌ام و مى‌دانم كه احدى بر جارى كردن آب در اين رودخانه غير از تو قادر نمى‌باشد، پس از تو درخواست مى‌كنم آب را در آن جارى فرمايى. پس از ناله و دعای فرعون به درگاه خداوند متعال به ناگاه آب فراوانى كه قبل از آن مانندش را كسى نديده بود در رودخانه نیل جارى گشت، پس فرعون لعنت الله علیه به نزد مردم بازگشت و به آنها گفت: آب رودخانه را براى شما جارى ساختم، مردم در مقابلش به سجده افتادند. در اين هنگام حضرت جبرئيل به شکل و شمایل مردی نازل شد و گفت: اى سلطان مرا كمك كن تا بر بنده‌ام غالب شوم. فرعون گفت: داستان تو با بنده‌ات چيست‌؟ جبرئيل گفت: بنده‌اى دارم كه او را صاحب اختيار بندگان ديگر خود نموده‌ام و اصلاح امور بندگانم را به دست او سپرده‌ام و اينك آن بنده با من دشمنى مينمايد و دشمنان مرا دوست ميدارد و با دوستان من عداوت و دشمنى میورزد و آنان را اذيت ميكند جزاى او چه باشد؟ فرعون گفت: بد بنده‌ايست بندۀ تو، اگر من دست بر او بيابم او را در درياى قلزم( رود نيل) غرق خواهم كرد، جبرئيل گفت : رأى و حكم خود را براى من بنويس،فرعون اسباب نوشتن طلبيد،چون حاضر نمودند نوشت جزاى بنده‌اى كه فرمان مولاى خود را نميبرد و دوست ميدارد دشمنان مولاى خود را و دشمنى مينمايد با دوستان مولايش آنست كه او را در درياى قلزم (رود نيل)غرق نمایید، جبرئيل گفت: آن را مهر و امضا كن، فرعون مهر و امضا نمود و بدست جبرئيل داد در زمان غرق شدن فرعون لعنت الله علیه در رود نیل، حضرت جبرئيل نزد او آمد و به وى گفت: اين نامه را بگير، در آن آنچه مستحقّ‌ هستى خودت به آن حكم نموده‌اى. علل الشرایع / ترجمه ذهنى تهرانى، جلد ۱، صفحه ۲۱۵
فرد ملعونی ادعا نموده است که چون امام زمان صلوات اللَّه علیه إحياء کننده شرائع و سنت های انبیاء است و شراب و مسکرات در شریعت انبیاء حرام نبوده است، در زمان ظهور، شراب و مسکرات حلال است! آیا چنین چیزی صحت دارد؟! ✅ پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید : 1⃣عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ الرَّیَّانِ بْنِ الصَّلْتِ قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا یَقُولُ مَا بَعَثَ اللَّهُ نَبِیّاً قَطُّ إِلَّا بِتَحْرِیمِ الْخَمْرِ وَ أَنْ یُقِرَّ لِلَّهِ بِالْبَدَاءِ. 📚 الکافی ج1ص148 ريان بن صلت گوید : شنیدم امام رضا صلوات اللَّه علیه می فرمود : اللَّه هرگز هیچ پیامبری را مبعوث نکرد، مگر با تحریم خمر و اینکه برای اللَّه به بداء إقرار نماید! 2⃣عَنْ أَحْمَدَ بْنِ زِیَادِ بْنِ جَعْفَرٍ الْهَمَذَانِیِّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ إِبْرَاهِیمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنِ الرَّیَّانِ بْنِ الصَّلْتِ قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا یَقُولُ مَا بَعَثَ اللَّهُ نَبِیّاً إِلَّا بِتَحْرِیمِ الْخَمْرِ وَ أَنْ یُقِرَّ لَهُ بِأَنَّ اللَّهَ یَفْعَلُ مَا یَشَاءُ وَ أَنْ یَکُونَ فِی تَرِکَتِهِ [تُراثِهِ] الْکُنْدُرُ. 📚 عیون أخبار الرضا ج۲ص۱۵ ريان گوید : شنیدم امام رضا صلوات اللَّه علیه می فرمود : اللَّه هیچ پیامبری را مبعوث نکرد مگر با حرام نمودن شراب و اینکه برای اللَّه إقرار نماید که همانا اللَّه هر آنچه بخواهد انجام می دهد و اینکه در اموال به جای مانده از او کُندر باشد! 3⃣عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِیسَی عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ عُمَرَ الْیَمَانِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ أَنَّهُ قَالَ: مَا بَعَثَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ نَبِیّاً قَطُّ إِلَّا وَ فِی عِلْمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنَّهُ إِذَا أَکْمَلَ لَهُ دِینَهُ کَانَ فِیهِ تَحْرِیمُ الْخَمْرِ وَ لَمْ تَزَلِ الْخَمْرُ حَرَاماً... 📚 الکافی ج6ص395 امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ هرگز هيچ پیامبری را مبعوث نکرد، مگر اینکه در علم إلهی اینچنین بود که وقتی دینش را برایش کامل می کند، تحریم شراب در آن هست و خمر همواره حرام بوده است! 4⃣زَيْدٌ النَّرْسِيُّ فِي أَصْلِهِ، قَالَ حَدَّثَنِي أَبُو بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ قَالَ: مَا زَالَتِ الْخَمْرُ فِي عِلْمِ اللَّهِ وَ عِنْدَ اللَّهِ حَرَاماً وَ إِنَّهُ لَا يَبْعَثُ اللَّهُ نَبِيّاً وَ لَا يُرْسِلُ رَسُولًا إِلَّا وَ يَجْعَلُ فِي شَرِيعَتِهِ تَحْرِيمَ الْخَمْرِ وَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ حَرَاماً فَأَحَلَّهُ مِنْ بَعْدُ إِلَّا لِلْمُضْطَرِّ وَ لَا أَحَلَّ اللَّهُ حَلَالًا قَطُّ ثُمَّ حَرَّمَهُ 📚 أصل زيد النرسي ص ۵۸. امام باقر صلوات اللَّه علیه فرمود : همواره شراب در علم الهی و نزد اللَّه حرام بوده است و قطعاً اللَّه هیچ پیامبری را مبعوث نکرد و هیچ رسولی را نفرستاد مگر در حالیکه در شریعت او حرام کردن شراب را قرار داد و اللَّه هیچ چیزی را حرام نکرده است که بعداً آن را حلال نماید مگر برای فرد مضطر و اللَّه هیچ چیزی را هرگز حلال نکرده است و سپس آن را حرام نماید! 5⃣عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی بْنِ عُبَیْدٍ عَنْ یُونُسَ عَنْ حَرِیزٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ فَقَالَ حَلَالُ مُحَمَّدٍ حَلَالٌ أَبَداً إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ لَا یَکُونُ غَیْرُهُ وَ لَا یَجِیءُ غَیْرُهُ. 📚 الکافی ج1ص58 زراره گوید : از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد حلال و حرام سؤال کردم؛ امام فرمودند : حلال محمد صلی اللَّه علیه و آله همواره تا قیامت حلال است و حرام او همواره تا روز قیامت حرام است، غیر از آن نمی باشد و غیر از آن نمی آید! ✅ علاوه بر آیات متعدد قرآن و روایات بسیار بسیار فراوان در تحریم خمر و کلیه مست کننده ها، از روایات أهل بيت صلوات اللَّه علیهم اجمعین که چند مورد آن ذکر گردید روشن است که خمر و شرابهای مست کننده همیشه و همواره و در شریعت و دین همه انبیاء إلهی حرام بوده است و حتی حرام دانستن آن از شروط بعثت همه انبیاء و رسولان إلهی بوده است و هرگز در هرگز تا روز قیامت حلال نخواهد بود و هیچ شکی در این أمر وجود ندارد. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر
آیا ریختن گلاب و أشياء خوشبوی دیگر بر روی کفن میت در قبر صحیح است؟ ✅ پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید : 1⃣عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِیرَةِ عَنْ غَیْرِ وَاحِدٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: الْکَافُورُ هُوَ الْحَنُوطُ. 📚 الکافی ج۳ص۱۴۵ امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : کافور همان حنوط است! 2⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ وَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ حَرِیزٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ لَا تُجَمِّرُوا الْأَکْفَانَ وَ لَا تَمْسَحُوا مَوْتَاکُمْ بِالطِّیبِ إِلَّا بِالْکَافُورِ فَإِنَّ الْمَیِّتَ بِمَنْزِلَةِ الْمُحْرِمِ 📚 الکافی ج٣ص١۴٧ امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه فرمود : کفن ها را دود ندهید و به اموات خود بوی خوشی غیر از کافور نمالید، زیرا میت به منزله مُحْرِم است! 3⃣عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ عَنْ یَعْقُوبَ بْنِ یَزِیدَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: لَا یُسَخَّنُ لِلْمَیِّتِ الْمَاءُ لَا تُعَجَّلُ لَهُ النَّارُ وَ لَا یُحَنَّطُ بِمِسْکٍ. 📚 الکافی ج۳ص۱۴۷ امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : برای میت آب گرم کرده نمی شود، برای او آتش را تعجیل نکن و با مُشک، حنوط کرده نمی شود! 4⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ خَلَفٍ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْجَعْفَرِیِّ قَالَ: رَأَیْتُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ یَنْفُضُ بِکُمِّهِ الْمِسْکَ عَنِ الْکَفَنِ وَ یَقُولُ لَیْسَ هَذَا مِنَ الْحَنُوطِ فِی شَیْءٍ. 📚 قرب الإسناد ص۷۵ ابراهیم بن محمد جعفری گوید : امام صادق صلوات اللَّه علیه را دیدم که با آستین خود، مُشک را از کفن می تکاند و می فرمود : این جزء حنوط محسوب نمی شود! ✅ با توجه به روایات فوق، خوشبو کردن میت تنها باید با کافور که همان حنوط است انجام شود و دود دادن کفن میت و مالیدن مُشک و سایر عطرها و بوی های خوش به میت و کفن میت مورد نهی می باشد. لذا آنچه در بین مردم رسم شده است که بعد از گذاشتن میت در قبر، مقادیر قابل توجهی گلاب بر روی کفن میت می ریزند، خلاف روایات فوق می باشد و هیچ سنتی از أهل بيت صلوات اللَّه علیهم اجمعین ندارد و میت و کفن او را تنها باید با کافور خوشبو نمود. ✅ استفاده از مُشک و عطرهای دیگر برای میت مورد عمل اهل بدعت و عامه بوده است و چند روایتی که در جواز این کار رسیده است، موافق با عامه می باشد. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر https://eitaa.com/kalame_thaghalein