eitaa logo
معارف الثقلین
104 دنبال‌کننده
117 عکس
357 ویدیو
31 فایل
بسم الله تعالی قال رسول الله صل الله علیه و آله إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ اَلثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ اَلْحَوْضَ
مشاهده در ایتا
دانلود
💐امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه‌السلام فرمودند: إِنَّ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِیَاءِ دَرَجَةٌ وَ لِلْأَوْلِیَاءِ کَرَامَة. همانا بلاها و گرفتاری‌ها برای ظالم تأدیب، و برای مؤمنان امتحان، و برای پیامبران درجه، و برای اولیا کرامت و مقام است. 📘بحارالانوار، جلد ۸۱، صفحه‌ی ۱۹۸
✨﷽✨ ✍امام محمد باقر علیه‌السلام خطاب به جابر بن یزید جُعفی می‌فرمایند: «ای جابر! تو را به پنج چیز وصیت می‌کنم... اگر مورد ستم قرار گرفتی، ستم نکن اگر به تو خیانت کردند، تو خیانت نکن اگر تو را تکذیب کردند، خشم نگیر اگر تو را ستایش کردند، دلخوش نشو و اگر تو را سرزنش کردند، دلگیر مشو بلکه درباره آنچه گفتند فکر کن! اگر دیدی آنچه می‌گویند راست است، خود را اصلاح کن و اگر دیدی درست نیست، پس بدان که خود را مدیون تو کردند و برای جبران این دِین، از ثواب‌های او به تو می‌دهند و از گناهان تو کم کرده، در نامه اعمال او قرار می‌دهند» 📘بحارالأنوار، جلد۷۵، صفحه۱۶۲
🌺 قال الإمام الهادی صلوات الله علیه : 🌷إنَّ اللّهَ جَعَلَ الدُّنیا دارَ بَلوی، و الآخِرَةَ دارَ عُقبی، و جَعَلَ بَلوَی الدُّنیا لِثَوابِ الآخِرَةِ سَبَبا، و ثَوابَ الآخِرَةِ مِن بَلوَی الدُّنیا عِوَضا. ✍خداوند دنیا را سرای آزمایش قرار داده است و آخرت را سرای فرجام؛ آزمایش و بلای دنیا را وسیله پاداش آخرت کرده است و پاداش آخرت را عوض بلا و آزمایش های دنیا. 📚تحف العقول: ۴۸۳. 📚میزان الحکمه جلد ۱۳ صفحه: ۳۱۵
آیا ممکن است شخصی در خواب یا مکاشفه با خدا ارتباط بر قرار کرده و مانند حضرت موسی علیه السلام از جانب پروردگار مورد خطاب قرار بگیرد؟! ┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄ پاسخ : خیر ارتباط مستقیم با خداوند متعال به این معنا که انسان بتواند از خداوند حدیث نقل کند تنها مختص معصومین علیهم السلام می‌باشد. تکلّم انسان با خدا و سخن گفتن خدا با انسان منحصر در آنچیزی است که از معصومین علیهم‌السلام به ما رسیده ؛←یعنی با خواندن آیات قرآن کریم و نماز های واجب و مستحبی و همچنین ادعیه ماثوره می‌توانیم مستقیماً با خداوند سخن بگوییم و به کلام حضرت حق عزوجل گوش فرا داده و عمل نماییم. اما اگر شخصی بگوید در خواب یا در حالت مکاشفه خدا با من سخن گفته است باید تکذیب شود و از او دوری نماییم. به عنوان مثال : بنابر روایات، ایمان ده درجه دارد و حضرت سلمان محمدی با تبعیت تام از اهل بیت علیهم السلام توانسته بود به درجه دهم یعنی بالاترین درجه ممکن دست یابد. اما اگر سلمان نیز ادعای تکلم با خدا را می‌کرد باید او را تکذیب می‌کردیم. شیعه اعتقاد دارد که بعد از رسول اکرم صلی الله علیه و آله، خداوند دوازده سخنگو و نماینده بیشتر ندارد ؛ لذا دستورات خداوند را از این دوازده نفر اخذ می‌کنند نه هر مرتاض و صوفی و مدعیان بی سروپایی که چنین ادعای گزافی کند. به این روایت توجه کنید: شخصی گفت: سلمان از محدَّثین بود. امام صادق علیه السلام فرمودند: سلمان محدَّث از امام معصوم بود نه از خدا، زیرا هیچ کس از خدا سخنی نقل نمی.کند مگر حجت خدا.(یعنی معصومین علیهم السلام) : ...أَنَّ سَلْمَانَ كَانَ مُحَدَّثاً قَالَ إِنَّهُ كَانَ مُحَدَّثاً عَنْ إِمَامِهِ لَا عَنْ رَبِّهِ لِأَنَّهُ لَا يُحَدَّثُ عَنِ اللَّهِ إِلَّا الْحُجَّةُ. وسائل الشيعة، ج‏27، ص: 146. محدَّث یعنی شخصی که حدیث و کلامی را نقل می‌کند. ↑←وقتی شخصیتی مانند سلمان نتواند چنین ادعایی کند چگونه ما باید باور کنیم که اشخاصی مانند بایزید بسطامی و اباسعید اباالخیر و غزالی به معراج رفته اند و خدا را دیده اند و مستقیما از خدا حدیث نقل کرده اند! (رجوع شود به کتاب تذکرة الاولیاء عطارنیشابوری لعنت الله علیه) روایت دوم: شخصی به امام صادق علیه السلام گفت: ابا منصور به ما گفته است که طی معراجی به سوی خدا رفته و خداوند سر او را مسح کرده است. امام صادق علیه السلام کلام او را قطع کرده و فرمودند: ... ابلیس بین آسمان و زمین عرش و به اندازه ملائکه، ماموران و یارانی دارد، اگر انسان به وساوس شیطانی عمل کند ابلیس برای او ظاهر می شود ... ابا منصور رسول ابلیس بوده است (نه خدا) خداوند او را لعن کند. بحارالأنوار (ط - بيروت)، ج‏69، ص: 213 روایت سوم : شخصی برای امام رضا علیه السلام نقل می‌نمود که یونس بن ظبیان گفته است: در یکی از شبها که در حال طواف خانه خدا بودم ناگهان شنیدم صدایی از بالای سرم می آید که می گوید : يَا يُونُسُ‏ إِنَّنِي‏ أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِي‏ اما رضا علیه السلام به شدت عصبانی شدند و کلام او را قطع کرده و فرمودند: از اینجا برو بیرون، هزاران هزار لعنت خدا بر تو  و یونس بن ظبیان ... بحارالأنوار (ط بيروت)، ج‏69، ص: 215 (ر.ک : تصویر الحاقی) 🔻.. به امام صادق علیه‌السلام عرض کردم: شخصی مدعی است که خداوند را در خواب دیده است. آیا چنین چیزی ممکن است؟ امام در پاسخ فرمود: این شخص دین ندارد. خداوند نه در بیداری، نه در خواب، نه در دنیا و نه در آخرت، دیده نمیشود. الأمالي الشيخ الصدوق  ج1  ص708
☀️ رسول اکرم‌ (صلی لله علیه و آله) : «یُفَرِّجُ اللهُ بِالمَهدِیِّ عَنِ الاُمَّه، یَملَاُ قُلُوبَ العِبادِ عِبادَتاً وَ یَسَعهُم عَدلُهُ، بِهِ یَمحَقُ اللهُ الکَذِبَ وَ یُذهِبُ الزَّمانَ الکَلبِ، وَ یُخرِجُ ذُلَّ الرِّقِّ مِن اَعناقِکُم» 🌸خداوند به وسیله مهدی (علیه‌السلام) از امت رفع گرفتاری می‌‌کند، دل‌‌های بندگان را با عبادت و اطاعت پُر می‌‌کند و عدالتش همه را فرا می‌‌گیرد. 🌸خداوند به وسیله او دروغ و دروغگویی را نابود می‌‌‌سازد، روح درندگی و ستیزه‌‌جویی را از بین می‌‌‌برد و ذلت بردگی را از گردن آنها برمی‌‌دارد» 📗 بحار الانوار ؛ ج ۵۱ ص ۷۵ ‎‎‌‌‎‎‌‌‎‎‌‍‎‌‌‎┄┄┅┅❅.💠.❅┅┅┅┄
اول و آخر و ظاهر و باطن، مولا علی صلوات الله علیه است 🔸روايت شده است امير المؤمنين علی بن ابی طالب صلوات الله عليه در مسجد نشسته بود و گروهي نيز در محضر او حاضر بودند كه به او عرضه داشتند: يا امير المؤمنين براي ما حديثي نقل فرماييد! حضرت علی بن ابی طالب صلوات الله علیه به آنان فرمود: واي بر شما، سخن من صعب مستصعب است (درك سخنان من سخت و مشكل است) كه جز عالمان نمي توانند آن را درك ‌كنند. گفتند: به هر شكلي شده براي ما حديثي بيان فرماييد. حضرت امیرالمومنین صلوات الله علیه فرمود: برخيزيد و دنبال من بياييد. تا اين كه حضرت داخل منزل شد؛ آنگاه فرمود: من آن كسي هستم كه بالا رفتم و بر همه غالب شدم، من آن كسي هستم كه زنده مي كنم و مي ميرانم؛ من اول و آخر و ظاهر و باطن هستم. جماعت غضبناك شده و گفتند: او كافر شد و بر خاستند! پس حضرت امیرالمومنین علی صلوات الله علیه به در فرمود: ای در، ایشان را نگه دار. آن در ایشان را نگه داشت. حضرت فرمود: آيا به شما نگفتم درك سخنان من صعب مستصعب (سخت و مشكل) است كه جز عالمان، نمي توانند حقيقت آن را درك ‌كنند؟ بیایید تا براي شما تفسیر کنم! اما اين كه گفتم: من آن كسي هستم كه بالا رفتم و بر همه غالب شدم غرضم اين بود كه من با اين شمشير بر همه شما تفوّق و برتري يافتم تا اين كه شماها به خدا و رسولش ايمان آوريد. و اما اين كه گفتم: من آن كسي هستم كه زنده مي كنم و مي ميرانم پس من سنت را زنده مي كنم و بدعت را مي ميرانم. و اما اين كه من گفتم: من اول هستم يعني من اولين كسي هستم كه به خدا ايمان آوردم و مسلمان شدم. و اين كه گفتم: من آخر هستم يعني من آخرين كسي بودم كه در كنار پیامبر (صلی الله علیه و آله) پيكر آن حضرت را كفن پوشانده و دفن نمودم. و اما اين كه من گفتم: من ظاهر و باطن هستم به اين معناست كه نزد من علم ظاهر و باطن است. جماعت گفتند: گره از کار ما گشودی؛ خداوند گرهت را بگشاید. الإختصاص، ص: 163 مدينة المعاجز، ج‏2، ص: 255 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏42، ص: 189 سفينة البحار، ج‏5، ص: 102 تا علی در آسمان است و حکومت می کند خاک نعلینش ما را کفایت می کند
🌺الإمام عليّ عليه السلام ـ في وَصفِ الدُّنيا ـ :  ✍ما أصِفُ مِن دارٍ أوَّلُها عَناءٌ وآخِرُها فَناءٌ ، في حَلالِها حِسابٌ وفي حَرامِها عِقابٌ ، مَنِ استَغنى فيها فُتِنَ ، ومَنِ افتَقَرَ فيها حَزِنَ ، ومَن ساعاها فاتَتهُ ، ومَن قَعَدَ عَنها واتَتهُ ، ومَن أبصَرَ بِها بَصَّرَتهُ ، ومَن أبصَرَ إلَيها أعمَتهُ .  🌺امام على عليه السلام ـ در توصيف دنيا بیان می فرماید :  ✍چه بگويم در وصف دنيايى كه آغازش رنج است و انجامش نابودى ، و در حلالش حساب است و در حرامش كيفر؟ هر كه در دنيا بى نياز شد ، گرفتار گرديد، هر كه فقير شد ، اندوه دامنگيرش شد ، هر كه در پى دنيا دويد ، به آن نرسيد، هر كه از طلب آن باز ايستاد ، دنيا خود به سراغش رفت، هر كه با دنيا ديد ، دنيا او را بينا گردانيد، و هر كه به دنيا نگريست ، دنيا نابينايش گردانيد. 📚نهج البلاغة : الخطبة 82 ، خصائص الأئمّة عليهم السلام : ص 118 ، مشكاة الأنوار : ص 469 ح 1570 ، نزهة الناظر : ص 66 ح 56 ، تحف العقول : ص 201 نحوه بزيادة «مَن صَحَّ فيها أمِنَ ، ومَن مَرِضَ فيها نَدِم» بعد «وفي حرامها عقاب» ، روضة الواعظين : ص 488 وفيهما «أتته» بدل «واتته» ، بحار الأنوار : ج 73 ص 133 ح 136 ؛ المناقب للخوارزمي : ص 364 ح 379 ، كنز العمّال : ج 3 ص 720 ح 8567 نقلاً عن ابن أبي الدنيا والدينوري .
أسباب غيبت در روايات: خالي شدن صلب‌هاي كافران از مؤمنان. إبن أبی عمیر و او با یک واسطه می‌گوید: از حضرت صادق علیه السلام پرسیدم: چرا حضرت أمیرالمؤمنین علیه السلام در اول کار مخالفین خود به درک واصل نکرد ؟! فرمودند: «به خاطر این آیه شریفه بود که خدا می‌فرماید: «لَوْ تَزَیَّلُوا لَعَذَّبْنَا الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْهُمْ عَذاباً أَلِیماً». «اگر مؤمنان و كفّار از هم جدا مي‌شدند، همانا كافران را عذاب دردناكي مي‌كرديم.» گويد: گفتم: مقصود از (تزايلهم) جدا شدن چيست ؟! فرمودند: مقصود نطفه‌هاي مؤمناني است كه در صلب‌هاي كافران به وديعت گذاشته شده اند. همين طور قائم هم مادامي كه ودايع خداوند عزّوجل آشكار نشده، ظهور نخواهد كرد. پس وقتي مؤمنان از صلب‌هاي كافران، آشكار شدند، او نيز ظهور مي‌كند و بر دشمنان خداوند عزّوجلّ غلبه يافته و آنان را مي‌كشد. بحارالأنوار ٫ جلد 52 ٫ صفحه 97
✅ *دعا کن و گمان مکن که تقدیر قابل تغییر نیست ...* عنْ مُيَسِّرِ بْنِ عَبْدِ الْعَزِيزِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ قَالَ لِی‏ يَا مُيَسِّرُ ادْعُ وَ لَا تَقُلْ إِنَّ الْأَمْرَ قَدْ فُرِغَ مِنْهُ إِنَّ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَنْزِلَةً لَا تُنَالُ إِلَّا بِمَسْأَلَةٍ ، وَ لَوْ أَنَّ عَبْداً سَدَّ فَاهُ وَ لَمْ يَسْأَلْ‏ لَمْ يُعْطَ شَيْئاً فَسَلْ تُعْطَ . يَا مُيَسِّرُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ بَابٍ يُقْرَعُ إِلَّا يُوشِكُ أَنْ يُفْتَحَ لِصَاحِبِهِ. میسر بن عبدالعزیز میگوید امام صادق علیه السلام به من فرمود: دعا کن و گمان مکن تقدیر تو قابل تغییر نیست، زیرا نزد خداوند متعال جایگاهی است که جز با دعا به آن دست نتوان یافت، و اگر بنده ای دهان فرو بندد و از خدا نخواهد، چیزی به او داده نمیشود. ای میسر هیچ دری نیست که کوبیده شود مگر آنکه به روی کوبنده آن باز شود. 📕اصول کافی ج ۲ ص ۴۶۶ التماس دعای فرج🤲
4_5850508969193244943.pdf
669.7K
🌀 جدول مراقبه‌ی رجبیه 📝 اعمال و اذکار ماه رجب 🔹 اعمال آورده شده در جدول مراقبه، مخصوص کل ماه_رجب است که برای آسان شدن انجام آن و دائم الذکر بودن، به تعداد روزهای ماه تقسیم گردیده است؛ با انجام عمل و اذکار هر روز، خانه‌ی مربوط را علامت بزنید. 📌 هرکس مطابق توان و ظرفیت خود اذکار را انتخاب کند و لازم نیست همه‌ی اعمال را انجام دهید. 📚 منابع: اقبال الاعمال، مفاتیح الجنان
💠✅ چهل روز دعا و نیایش ، برای امام زمان (عجل الله فرجه) و ظهور آن حضرت 💠 از چهار شنبه۱۰/۲۷ ( پنجم رجب ) تا یک شنبه ۱۴۰۲/۱۲/۰۶  مصادف با نیمه شعبان۱۴۴۵ 🔹 امام صادق (علیه السلام) فرمودند : ... هنگامیکه عذاب ( و سختی ها ) بر مردم بنی اسرائیل طولانی شد ، آنها چهل صبح ، گریه کرده و ضجه زدند ، سپس خداوند به حضرت موسی و هارون (علی نبیّنا وآله و علیهماالسلام) وحی نمود تا آنان را از دست فرعون نجات دادند .... سپس حضرت فرمودند : شما نیز اگر اینچنین انجام دهید ( و چهل روز برای فرج دعا کنید ) خداوند متعال فرج ما اهل بیت (علیهم السلام) را می رساند و اما اگر انجام ندادید ( و دعا نکردید ) امر ( غیبت ) تا پایان آن خواهد رسید ( مکیال المکارم ، ج۲ ، ص۵۱ ) ( بحارالانوار ، ج۵۲ ، ص۱۳۱ ، ح۳۴ )
※  بِسْــمِ اللهِ الرَّحْــمٰنِ الرَّحیـــمْ ※ 💎 پيامبر خـدا صلى‌الله‌عليه‌وآله ✍️ هر كه خداوند، محبّت اهل بيت مرا روزی‌اش كند، بى‌گمان به خير دنيا و آخرت رسيده است و در اينكه او اهل بهشت است، احدى نبايد شكّ كند؛ 👈 زيرا دوست داشتن اهل بيت من، بيست نتيجه به بار مى آورد: ده تا در دنيا و ده تا در آخرت: ✅️ اما نتايج آن در دنيا عبارتند از: زهد، شوق به كار و عمل، پارسايى در دين، رغبت به عبادت، توبه پيش از مرگ، نشاط در شب زنده دارى، چشم بركندن از آنچه مردم دارند، حفظ اوامر و نواهى خداوند، نهم: دشمن داشتن دنيا و دهم: سخاوت و بخشندگى. ✅️ و امّا نتايج آن در آخرت: نامه اعمالى برايش گشوده نمى‌شود، ميزانى برايش برپا نمى‌شود، نامه اعمالش به دست راست او داده مى‌شود، برات آزادى از آتش دوزخ برايش نوشته مى‌شود، رو سفيد مى‌شود، از جامه‌هاى بهشت بر قامت او پوشيده مى‌شود، شفاعت او درباره صد نفر از خانواده اش پذيرفته مى‌گردد، خداوند به او با مهر و رحمت مى‌نگرد، از تاج‌هاى بهشت بر سرش مى‌نهند و دهم اينكه بدون حسابرسى به بهشت مى‌رود. ✅️پس خوشا به حال دوستداران اهل بيت من. 📚 الخصال، ص ۵١۵، ح١ ✾اَللّـٰهُمَّ‌عَجـِّـلِ‌لوَلــیِّکَ‌اَلْفـَـرَجْ✾
جعلی است یا حقیقی؟ ما تکلیف داریم که به "مأثور" عمل کنیم نه هرچه منقول است. یعنی اثر و روایت باشد؛ یعنی از اهل بیت نقل شده باشد ، یعنی اختراع دیگران نباشد. در باره اعمال مستحبی و توسلات بر این نکته تاکید شده است. ما شیعیان اصرار داریم که روش نیایش را از حضرات معصومین علیهم السلام فرابگیریم. 🔹لیله الرغائب در متون و مجامیع روایی شیعه نیامده است . یعنی ائمه آن را نفرموده اند. آنچه هست از رسول اکرم _صلی الله علیه وآله__ به نقل از اهل سنت است و هیچ ردپایی در متون اساسی شیعه ندارد. مرحوم سید ابن طاووس در "اقبال" آن را آورده اما از منابع غیر شیعی. شبی چنین مقدس و بدین مهمی اگر حقیقت می داشت بی تردید اهل بیت آن را برایمان بیان می کردند و قطعا در روایات شیعی تشویق و تبیین می شد. اینکه فقط در منابع سنی آمده ، از اعتبار و حجیت می افتد. 🔹در اصول فقه قاعده های داریم با عنوان "تسامح در ادله سنن" و "اخبار من بلغ". معنای سادهء آنها آن است که اگر در بارهء ثواب اعمال مستحبی چیزی شنیدید وبه آن عمل کردید همان ثواب را برایتان ثبت میکنند هرچند آن روایت صحیح نباشد ، چون فضل و رحمانیت خدا وسیع است. بنابر این : 1. لیله الرغائب در اسناد روایی شیعه نیست. اسنادش از اهل سنت است و ضعیف اند. 2.اگر کسی به قصد دریافت ثواب، ندانسته به آن عمل کرد، خداوند به سبب رحمانیتش و فضل بیکرانه اش آن ثواب را به او عطا میکند، گرچه خبر وروایت ناصحیح بوده باشد. 3. عمل به چنین سنن و توسلات و عبادتهایی حرام نیست، بل برخی حتی آنها را مستحب دانسته اند [برای مطالعه : حدیث اندیشه، مقاله بررسی متنی وسندی روایات "من بلغ" ، ش5 ، و: پژوهشهای اصولی، ش4 (1382)، و: مقالات و بررسیها، ش4 (1368) .] 🔹به نظر بنده برای من وشما که شیعه ایم بهتر است در این شب جمعه به اعمالی بپردازیم که مأثور ، واز امامان ما رسیده باشد. کمیل و عاشورا و جامعه ومانند اینها ، چیز دیگری است... از دستشان ندهیم و به لیله الرغائب اهمیت ندهیم وتوجهی نکنیم....
است یا ؟ برخی میگویند همینکه حضرات بزرگوار سید ابن و و قمی در مفاتیح ونیز برخی مراجع معاصر و شبکه های مذهبی بر استحباب اعمال لیله الرغائب تاکید میکنند نشانه درستی و صحت آن است. دوستان می پرسند : مگر از این علما و مراجع برتری؟ یا می گویند اگر جعلی بود چرا این علما که نام بردم آن را بیان کردند؟؟ لذا در اینجا توضیحی مختصر عرض می کنم روایت شیعی نیست ، سنی است. تا اینجا طبق قاعده "تسامح در سنن" و "اخبار من بلغ" آن هم البته با تسامحی مضاعف می پذیریم، والا مخالفانی دارد این قاعده، و نیز هر که فقط تسلیم اهل بیت است، باگشاده رویی و طیب خاطر نمی پذیردش. آقایان آیات عظام خویی و خراسانی و سیستانی و ... قاعده تسامح در ادله سنن را حجت نمی دانند و قواعدش را نافذ نمی دانند 👇❗️❗️ همین اول بگوییم که "تسلیم" چهارده معصوم هستیم و بس! تسلیم را با تمام معانی و شأن واهمیتش درنظر آورید. و جز این چهارده معصوم "مطیع" و سرسپرده و دلسپردهء کسی نیستیم، البته و صد البته جایگاه فرازمند عالمان دین بر دیده و تاج سر ما و اجتهاد و تفقه و استنباط فقهی ایشان نور چشم ما؛ اما در مقوله تسلیم واطاعت هرگز جز کلام نورانی معصوم حجتی نداریم. یعنی سیدابن طاووس وعلامه مجلسی ومراجع معاصر وعلمای شیعه را چون جان دوست داریم و ایشان را مدافعان مکتب حقه می دانیم ولی در جایی که اظهار نظر شخصی کرده باشند اگر مطابق ثقلین نباشد الزامی برای پذیرش نداریم طبق قاعدهء پیشگفته اگر از سنی ها عملی استحبابی وعبادی به ما برسد می توانیم بدان عمل کنیم، خاصه اگر فقهای خلف وسلف بدان اشارتی کرده باشند. در این شک و دودلی نداریم. اما در مقولهء لیله الرغائب جای سوال است که بپرسیم: 💥❗️ اگر آن روایت در نزد "خود سنی ها" ضعیف باشد، چه؟ یعنی اگر لیله الرغائب به سبب تلاش علمای اهل سنت تضعیف شود و روز بروز ترک شود، آیا باز هم بدان عمل کنیم؟ آنها روز به روز ار عمل به آن دور شوند و ترکش کنند و ما روز به روز [به سبب اصرار صداوسیما] بیشتر به آن عمل کنیم؟ 💥❗️اگر روای اول روایت به فرموده امام صادق_علیه السلام_ و نیز به صراحت علمای رجالی اهل سنت ، کذاب است، چه؟ باز هم بپذیریم؟ 💥❗️ یاد گرفتیم که از اهل بیت بگیریم تا از آنها شویم... و یاد گرفتیم که شرق وغرب را بگردیم، علمی نمی یابیم جز در خانه اهل بیت.. و یاد گرفتیم تسلیم آنها شویم... با این حال آیا... ... ...الخ 🔹"عالمان اهل سنت این روایت را بسیار ضعیف دانسته و بدعتی ‌بزرگ شمرده‌اند. ابن جوزی می‌نویسد: «هذا حدیث موضوع علی رسول الله صلی الله علیه و سلّم، ... و سمعت شیخنا عبد الوهاب الحافظ یقول: رجاله مجهولون، و قد فتشت علیهم جمیع الکتب فما وجدتهم قال النووی‏: «و هاتان الصلاتان بدعتان مذمومتان منکرتان قبیحتان‏،‏ و لا تغتر بذکرهما فی کتاب قوت القلوب ـ لأبی طالب المکی ـ والإحیاء ـ للإمام الغزالی ـ ‏،‏ ولیس لأحد أن یستدل على شرعیتهما بما روی عنه علیه الصلاة والسلام أنه قال ‏: ‏ ‏{‏ الصلاة خیر موضوع ‏}‏ فإن ذلک یختص بصلاة لا تخالف الشرع بوجه من الوجوه ‏، ولا یغتر ببعض مَنِ اشْتَبَهَ علیه حکمهما من الأئمة فصنف ورقات فی استحبابهما فإنه غالط فی ذلک... و قال أبو الفرج بن الجوزی‏:‏ صلاة الرغائب موضوعة على رسول الله وکذب علیه.» المجموع (4/ 61) امّا مایه تعجّب است که با اینکه علمای شیعه، رشد را در مخالفت اهل سنت می‌دانند و حتی احادیث صحیح آنها را هم(در صورتی که در منابع شیعه مؤیدی برای آن نیابند) رد می‌کنند، با چه ملاک و معیاری این روایت (که فقط در منابع اهل‌سنت، آن هم با سندی غیرقابل‌اعتنا موجود است) را نقل و ترویج نموده‌اند؟
است یا ؟ روایت لیله الرغائب را علامه مجلسی به نقل از اجازه‌نامه علّامه حلّی(ره) به بنی‌زهره آوردهاست که از حیث سند بسیار ضعیف است. [بحار الأنوار، ج 95، ص 395] بدین صورت: «باب 25 عمل خصوص ليلة الرغائب زائداً على أعمال مطلق ليالي شهر رجب‏ أَقُولُ قَدْ رَوَى الْعَلَّامَةُ ره فِي إِجَازَتِهِ الْكَبِيرَةِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الدَّرْبِيِّ عَنِ الْحَاجِّ صَالِحٍ مَسْعُودِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ أَبِي الْفَضْلِ الرَّازِيِّ الْمُجَاوِرِ بِمَشْهَدِ مَوْلَانَا أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع قَرَأَهَا عَلَيْهِ فِي مُحَرَّمٍ سَنَةَ ثَلَاثٍ وَ سَبْعِينَ وَ خَمْسِمِائَةٍ عَنِ الشَّيْخِ عَلِيِّ بْنِ عَبْدِ الْجَلِيلِ الرَّازِيِّ عَنْ شَرَفِ الدِّينِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ سَدِيدِ الدِّينِ عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَحْمَدَ النَّيْسَابُورِيِّ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنِ الْحَاجِّ مسموسم عَنْ أَبِي الْفَتْحِ نُورْخَانَ عَبْدِ الْوَاحِدِ الْأَصْفَهَانِيِّ عَنْ عَبْدِ الْوَاحِدِ بْنِ رَاشِدٍ الشِّيرَازِيِّ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الْهَمْدَانِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ الْبَصْرِيِّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ خَلَفِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الصَّنْعَانِيِّ عَنْ حُمَيْدٍ الطُّوسِيِّ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَا مَعْنَى قَوْلِكَ رَجَبٌ شَهْرُ اللَّهِ قَالَ لِأَنَّهُ مَخْصُوصٌ بِالْمَغْفِرَةِ فِيه ...»‏ واما سلسله سند اجازه‌نامه علّامه حلّی به بنی‌زهره، از «انس بن مالک» [به خاطر داشته باشید این نام را] از رسول خدا صلی الله علیه وآله ، که راویان را در ج 104، ص 123 نقل می‌کند، و عبارت‌اند از: 1. علامه حلّی، 2. الحسن بن الدربی: جلیل‌القدر بود؛ 3. مسعود بن محمد بن ابی الفضل رازی: فقیهی صالح بود؛ 4. علی بن عبد الجلیل بیاضی رازی: متکلم ومتقی، 5. شرف‌الدین المنتجب بن الحسن بن علی الحسنی: فقیهی صالح بود؛ 6. سدیدالدین ابو الحسن علی بن الحسن: نمی توان دقیقا او را تشخیص داد، 7. عبد الرحمن بن احمد النیسابوری: شیخ اصحاب ری، حافظ، واعظ و فقیه بود؛ 8. ابو عبدالله الحسین بن علی: ظاهرا نیکوکار وثقه، 9. مسموسم (یا سموسم و یا سمرسم)دقیقا مشخص نیست، 10. ابی الفتح نورخان عبد الواحد اصفهانی: تقریبا مبهم است 11. عبد الواحد بن راشد الشیرازی: مبهم، 12. علی بن جهضم، ابو الحسن الحمدانی یا همدانی: تقریبا ناشناس و احتمال صوفی بودنش وجود دارد؛ 13. علی بن محمد بن سعید البصری: ناشناس 14. پدر شخص پیشین که او نیز چنان روشن نیست، 15. خلف بن عبد الله یا خلف بن عبید الله الصنعانی: ابن حجر می‌گوید: وی حدیث لیلة الرغائب را نقل کرده است که ابن جوزی، این روایت را جعلی و ابوموسی چنین روایتی را غریب دانسته است؛ 16. حمید طوسی: وی را حمید الطویل و حمید بن تیرویه نیز می‌نامند؛ برخی گفته‌اند وی ثقه است؛ چنانچه یحیی بن معین گفته وی ثقه است؛ و برخی دیگر می‌گویند وی تدلیس می‌کرد، 17. انس بن مالک: [که نامش را به خاطر سپرده اید] . یعنی وی این حدیث را از رسول خدا صلّی الله علیه و آله شنیده بود. سلسله سند را دیدید. نفر اول هم انس بن مالک بود. انس مالک شخصی بود که انکار واقعه غدیر نمود انس مالک کسی است که امام معصوم او را کذاب معرفی فرموده
است یا سلسله سند را دیدید. نفر اول هم انس بود. کی بود؟ از کودکی خادم پیامبر بود .از بیعت و یاری حضرت امیر مومنان علی علیه السلام سر باز زد. روزی در کوفه و در زمان خلافت ظاهری امیر مومنان از جمعی از صحابه در باره حدیث غدیر مناشده کرد. یعنی با اصرار و تاکید وجدیت و پرسید که آیا در شنیدید حدیث غدیر را یا نه؟ همین انس ابن مالک که کمتر از پنجاه سال عمر کرده بود خود را به فراموشی زد که یادم نیست، پیر شدم، و از این بهانه ها. خلاصه شهادت نداد و بهانه آورد. امیر مومنان امام علی علیه السلام او را نفرین کرد که اگر دروغ بگویی فورا گرفتار شوی و سریعا گرفتار شد. آری، به برص دچار شد. 🔹البته همه اینها را اگر کنار بگذاریم از این روایت نمی توان گذشت که در آن امام صادق _علیه السلام_ او را دروغپرداز در حدیث معرفی کرد. باری، درروایتی‌ منقول‌ از امام صادق‌__علیه‌السلام__ ، انس‌ یکی‌ از سه نفری‌ بود که‌ بر پیامبر صلی‌الله‌ علیه‌ و‌آله دروغ‌ می‌بست: «حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ إِسْحَاقَ الطَّالَقَانِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ يَحْيَى قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ زَكَرِيَّا قَالَ حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عُمَارَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ سَمِعْتُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ ع يَقُولُ ثَلَاثَةٌ كَانُوا يَكْذِبُونَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ أَبُو هُرَيْرَةَ وَ أَنَسُ بْنُ مَالِكٍ وَ امْرَأَةٌ.» [نک: خصال صدوق، ج 1، ص 190] آیا با این حال بپذیریم حدیث لیله الرغائب را؟ می گویم بگذریم از سنی بودن روایت، و بگذریم از اینکه اهل سنت، خودشان دیگر به آن عمل نمی کنند و سخت ضعیفش می دانند ، و بگذریم از اهمیت و ضرورت انحصار اخذ از اهل بیت و تسلیم امر آنها شدن ، و باز بگذریم از سکوت ائمه از چنین شبی با این اهمیتی، و بگذریم از پانزده نفر موجود در سلسله حدیث ، آری ... آری..اگر از همه اینها بگذریم ، از سخن امام صادق علیه السلام درباره انس نمی توان گذشت و روایت لیله الرغائب را پذیرفت.... با همه اینها در یادداشتم به استحبابش اشاره کردم و دلیل اصولی را هم ذکر کردم یعنی "تسامح در ادله سنن" و "اخبار من بلغ" .. اکنون هم شاید بر اساس قاعده "رب کذوب قد یصدق" بشود تساهل کرد، و لذا نمی گویم نباید اعمال آن شب را بجای آورد، ولی گفتم و میگویم که اگر بناست آن را استحبابا و رجائا بپذیریم دستکم دعای کمیل و زیارت آل یاسین و عاشورا را بخوانیم ... استدلال دوستان این است که چون در مفاتیح و اقبال آمده و... چرا سخن به تخریب دین و عقیده می گشایی و مانند اینها.. ان شاء الله اگر نقدی علمی دارید بیان کنید نه خاطره و نقل قول و مطالب احساسی....
بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏95، ص: 395 باب 25 عمل خصوص ليلة الرغائب زائدا على أعمال مطلق ليالي شهر رجب‏ 1- أَقُولُ قَدْ رَوَى الْعَلَّامَةُ ره فِي إِجَازَتِهِ الْكَبِيرَةِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الدَّرْبِيِّ عَنِ الْحَاجِّ صَالِحٍ مَسْعُودِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ أَبِي الْفَضْلِ الرَّازِيِّ الْمُجَاوِرِ بِمَشْهَدِ مَوْلَانَا أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع قَرَأَهَا عَلَيْهِ فِي مُحَرَّمٍ سَنَةَ ثَلَاثٍ وَ سَبْعِينَ وَ خَمْسِمِائَةٍ عَنِ الشَّيْخِ عَلِيِّ بْنِ عَبْدِ الْجَلِيلِ الرَّازِيِّ عَنْ شَرَفِ الدِّينِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ سَدِيدِ الدِّينِ عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَحْمَدَ النَّيْسَابُورِيِّ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنِ الْحَاجِّ مسموسم عَنْ أَبِي الْفَتْحِ نُورْخَانَ عَبْدِ الْوَاحِدِ الْأَصْفَهَانِيِّ عَنْ عَبْدِ الْوَاحِدِ بْنِ رَاشِدٍ الشِّيرَازِيِّ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الْهَمْدَانِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ الْبَصْرِيِّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ خَلَفِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الصَّنْعَانِيِّ عَنْ حُمَيْدٍ الطُّوسِيِّ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ البته خود علامه سند را تضعیف کرد است. از الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ تا صنعانی هشت نفر راوی سند کلا مجهول مجهول اند. و در هیچ سند شیعی و یا سنی نیستند و در هیچ کتاب رجالی یافت نمی شوند. و اما حمید طوسی ظاهرا عامی است و برخی او را متهم به تدلیس کرده اند. انس هم که عامی است و در روایات شیعی کذاب شمرده شده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحـــــــــــــــــــــمن الرحیم  🔹 🌷امام صادق صلوات‌الله‌علیه  ✍سرماخوردگی موهبت الهی است و سپاه خداست که خدا آن را فرستاده، تا مرضی را از بدنت ریشه کن نماید، و زمانی که ریشه کن کرد، یک دانگ (نیم گرم یا ۸ جو) سیاه دانه و نیم دانگ (۴ جو) کندش بگیر و بکوب و در بینی انفیه بکش، که سرماخوردگی را بهبود دهد، اما اگر برایت ممکن است، سرماخوردگی را با هیچ چیزی درمان نکن (تا خودش خوب شود) زیرا در آن منافع بسیاریست. 🌷صُنْعُ مِنْ صُنْعِ اللَّهِ جُنْدُ مِنْ جُنُودِ اللَّهِ بَعَثَهُ اللَّهُ إِلَى عِلَّةٍ فِي بَدَنِكَ لِيَقْلَعَهَا فَإِذَا قَلَعَهَا فَعَلَيْكَ بِوَزْنِ دَائِقِ شُونِيرٍ وَنِصْفِ دَائِقِ كُندُسٍ يُدَقُ وَيُنْفَخُ فِي الْأَنْفِ فَإِنَّهُ يَذْهَبُ بِالزَّكَاةِ وَإِنْ أَمْكَنَكَ أَلَّا تُعَالِجَهُ بِشَيْءٍ فَافْعَلْ فَإِنَّ فِيهِ مَنَافِعَ كَثِيرَةً. 📚طب الائمه علیهم السلام ص۶۵