فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈┉┅━❀🌺❀━┅┉┈
اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
┈┉┅━❀🌺❀━┅┉┈
17.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🆚مناظره شگفت انگیز #امام_جواد علیه السلام با قاضی القضات یحیی بن اکثم عالم اهل سنت
🔻 توضیح مختصر درباره این مناظره:
🔹مأمون الرشید خلیفه عباسی برای پیشبرد اهداف سیاسی خود و صمیمی و دوستانه نشان دادن رابطه بنی هاشم و بنی عباس تصمیم میگیرد دختر خود ام الفضل را به عقد امام جواد علیه السلام در بیاورد.
و حضرت هم بنابر مصلحت و مقتضیاتی، راضی به انجام این وصلت میشوند.
👈این وصلت برای اطرافیان خلیفه بخصوص بنی عباس گران میآید برای همین تصمیم میگیرند در مجلسی، یحیی بن اکثم عالم خود و عالمی معتزلی را به مناظره با جواد الائمه که در سنین نوجوانی بود دعوت کنند و طبق اندیشه های خودشان مثلا ایشان را در این مناظره شکست داده و از چشم خلیفه بیندازند که مانع وصلت شود اما در اولین سوال چنان مغلوب بلاغت و فصاحت حضرت در پاسخ دادن میشوند که حتی علاقه خلیفه به این وصلت دو چندان میشود.
🎥 دانلود فیلم بالا با کیفیتهای بالاتر و پایینتر👇
🔸https://aparat.com/v/mgjKt
▪️#یاجوادالائمه
----------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
🆔 https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان ایتا
🆔 https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔 https://rubika.ir/joinc/CGHFIJC0CKPENNJFHSWEARSJJWMASSXT
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔 https://splus.ir/poorseshgar
📱پیام رسان آیگپ👇🏻
🆔 https://iGap.net/porseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج
🌺 قال مولی الموحدین امیر المؤمنین امام المتقین علی بن ابیطالب صلوات الله و سلامه علیه :
🌷إنّ أولَى النّاسِ بأمْرِ هذهِ الاُمّةِ قَديما و حَديثا أقْرَبُها مِنَ الرَّسولِ و أعْلَمُها بالكِتابِ و أفْقَهُها في الدِّينِ، أوَّلُها إسلاما و أفْضَلُها جِهادا و أشَدُّها بِما تَحْمِلُهُ الأئمّةُ مِنْ أمْرِ الاُمّةِ اضْطِلاعاً.
✍سزاوارترين مردم به اداره امور امّت، چه در گذشته و چه حال، كسى است كه از همه مردم به پيامبر نزديكتر، به كتاب خدا داناتر، در دين ژرف نگرتر، در اسلام پيشگامتر، در جهاد برتر و در به دوش كشيدن بار اداره امور امّت توانمندتر باشد.
📚 میزانالحکمة، ج۱، ص۲۵۰
🔎نکته ای که وارد است اولی ترین و کاملترین افراد به مفاد این حدیث شریف وجود مبارک محمد و آل محمد صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین هستند
اما در زمان غیبت بنا به فرموده امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف مردم وظیفه دارند در حوادث ایام به راویان احادیث و روایات اهل بیت عصمت و طهارت صلوات الله علیهم اجمعین مراجعه کنند
🌺قال امامنا و صاحبنا حجه بن الحسن العسکری عجل الله تعالی فرجه الشریف
🌷وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَيْهِم
✍در رويدادهايی که اتفاق می افتد به راويان حديث ما مراجعه کنيد زيرا آنها حجت من بر شما و من حجت خدا بر آنان هستم
📚 اکمال الدين شیخ صدوق رحمه الله علیه ، ج ٢، ص ٤٨٣
✏که در عصر حاضر فقها و مجتهدینی که احادیث و روایات را تشریح و تبیین می کنند مصداق کلام معصوم صلوات الله و سلامه علیه قرار می گیرند
✏در حقیقت فقها و راویان حدیث نیابت عام دارند تا شیعیان و محبین اهل بیت علیهم السلام را به سرمنزل مقصود هدایت نمایند
لیکن شناخت فقیه بر ذمه خود مردم است که با اعلم ترین به احادیث و روایات اهل بیت علیهم السلام را بیابند و براساس رای و نظر او عمل نمایند
🌺حديثی که از امام صادق صلوات الله و سلامه علیه نقل شده و به مقبوله عمر بن حنظلة معروف است:
🌷مَنْ كَانَ مِنْكُمْ قَدْ رَوَى حَدِيثَنَا وَ نَظَرَ فِي حَلَالِنَا وَ حَرَامِنَا وَ عَرَفَ أَحْكَامَنَا فَارْضَوْا بِهِ حَكَماً فَإِنِّي قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَيْكُمْ حَاكِماً فَإِذَا حَكَمَ بِحُكْمِنَا فَلَمْ يَقْبَلْهُ مِنْهُ فَإِنَّمَا بِحُكْمِ اللَّهِ قَدِ اسْتَخَفَّ وَ عَلَيْنَا رَدَّ وَ الرَّادُّ عَلَيْنَا الرَّادُّ عَلَى اللَّهِ وَ هُوَ عَلَى حَدِّ الشِّرْكِ بِاللَّهِ.
✍هر کس از شما حديث ما را نقل می کند در حلال و حرام ما نظر دارد و احکام ما را می شناسد به حکم او رضايت دهيد همانا من او را حاکم شما قرار دادم پس وقتی او به حکم ما حکم کرد اگر قبول نشود، سبک شمردن حکم خدا و رد بر ما است و رد ما رد خداست و آن در حد شرک به خداست
📚اصول کافی، ج ١، ص ٦٧.
#خطبه_غدیر
#قسمت_سوم
💐فَأَوْحی إِلَی: (بِسْمِ الله الرَّحْمانِ الرَّحیمِ، یا أَیُهَاالرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ - فی عَلِی یَعْنی فِی الْخِلاَفَةِ لِعَلِی بْنِ أَبی طالِبٍ - وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَالله یَعْصِمُکَ مِنَ النّاسِ).
مَعاشِرَالنّاسِ، ما قَصَّرْتُ فی تَبْلیغِ ما أَنْزَلَ الله تَعالی إِلَی، وَ أَنَا أُبَیِّنُ لَکُمْ سَبَبَ هذِهِ الْآیَةِ: إِنَّ جَبْرئیلَ هَبَطَ إِلَی مِراراً ثَلاثاً یَأْمُرُنی عَنِ السَّلامِ رَبّی - وَ هُوالسَّلامُ - أَنْ أَقُومَ فی هذَا الْمَشْهَدِ فَأُعْلِمَ کُلَّ أَبْیَضَ وَأَسْوَدَ: أَنَّ عَلِی بْنَ أَبی طالِبٍ أَخی وَ وَصِیّی وَ خَلیفَتی (عَلی أُمَّتی) وَالْإِمامُ مِنْ بَعْدی، الَّذی مَحَلُّهُ مِنّی مَحَلُّ هارُونَ مِنْ مُوسی إِلاَّ أَنَّهُ لانَبِی بَعْدی وَهُوَ وَلِیُّکُمْ بَعْدَالله وَ رَسُولِهِ.
وَقَدْ أَنْزَلَ الله تَبارَکَ وَ تَعالی عَلَی بِذالِکَ آیَةً مِنْ کِتابِهِ (هِی): (إِنَّما وَلِیُّکُمُ الله وَ رَسُولُهُ وَالَّذینَ آمَنُواالَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَیُؤْتونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ)، وَ عَلِی بْنُ أَبی طالِبٍ الَّذی أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَی الزَّکاةَ وَهُوَ راکِعٌ یُریدُالله عَزَّوَجَلَّ فی کُلِّ حالٍ.
👈پس آنگاه خداوند چنین وحی ام فرستاد: «به نام خداوند همه مهرِ مهرورز. ای فرستادی ما! آن چه از سوی پروردگارت درباری علی و خلافت او بر تو فرود آمده بر مردم ابلاغ کن، وگرنه رسالت خداوندی را به انجام نرسانده ای؛ و او تو را از آسیب مردمان نگاه می دارد.»
هان مردمان! آنچه بر من فرود آمده، در تبلیغ آن کوتاهی نکرده ام و حال برایتان سبب نزول آیه را بیان می کنم: همانا جبرئیل سه مرتبه بر من فرود آمد از سوی سلام، پروردگارم - که تنها او سلام است - فرمانی آورد که در این مکان به پا خیزم و به هر سفید و سیاهی اعلام کنم که علی بن ابی طالب برادر، وصی و جانشین من در میان امّت و امام پس از من بوده. جایگاه او نسبت به من به سان هارون نسبت به موسی است، لیکن پیامبری پس از من نخواهد بود او (علی)، صاحب اختیارتان پس از خدا و رسول است؛
و پروردگارم آیه ای بر من نازل فرموده که: «همانا ولی، صاحب اختیار و سرپرست شما، خدا و پیامبر او و ایمانیانی هستند که نماز به پا می دارند و در حال رکوع زکات می پردازند.» و هر آینه علی بن ابی طالب نماز به پا داشته و در رکوع زکات پرداخته و پیوسته خداخواه است.
💐وَسَأَلْتُ جَبْرَئیلَ أَنْ یَسْتَعْفِی لِی (السَّلامَ) عَنْ تَبْلیغِ ذالِکَ إِلیْکُمْ - أَیُّهَاالنّاسُ - لِعِلْمی بِقِلَّةِ الْمُتَّقینَ وَکَثْرَةِ الْمُنافِقینَ وَإِدغالِ اللّائمینَ وَ حِیَلِ الْمُسْتَهْزِئینَ بِالْإِسْلامِ، الَّذینَ وَصَفَهُمُ الله فی کِتابِهِ بِأَنَّهُمْ یَقُولُونَ بِأَلْسِنَتِهِمْ مالَیْسَ فی قُلوبِهِمْ، وَیَحْسَبُونَهُ هَیِّناً وَ هُوَ عِنْدَالله عَظیمٌ.
وَکَثْرَةِ أَذاهُمْ لی غَیْرَ مَرَّةٍ حَتّی سَمَّونی أُذُناً وَ زَعَمُوا أَنِّی کَذالِکَ لِکَثْرَةِ مُلازَمَتِهِ إِیّی وَ إِقْبالی عَلَیْهِ (وَ هَواهُ وَ قَبُولِهِ مِنِّی) حَتّی أَنْزَلَ الله عَزَّوَجَلَّ فی ذالِکَ (وَ مِنْهُمُ الَّذینَ یُؤْذونَ النَّبِی وَ یَقولونَ هُوَ أُذُنٌ، قُلْ أُذُنُ - (عَلَی الَّذینَ یَزْعُمونَ أَنَّهُ أُذُنٌ) - خَیْرٍ لَکُمْ، یُؤْمِنُ بِالله وَ یُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنینَ) الآیَةُ.
👈و من از جبرئیل درخواستم که از خداوند سلام اجازه کند و مرا از این مأموریت معاف فرماید. زیرا کمی پرهیزگاران و فزونی منافقان و دسیسی ملامت گران و مکر مسخره کنندگان اسلام را می دانم؛ همانان که خداوند در کتاب خود در وصفشان فرموده: «به زبان آن را می گویند که در دل هایشان نیست و آن را اندک و آسان می شمارند حال آن که نزد خداوند بس بزرگ است.»
و نیز از آن روی که منافقان بارها مرا آزار رسانیده تا بدانجا که مرا اُذُن [سخن شنو و زودباور ]نامیده اند، به خاطر همراهی افزون علی با من و رویکرد من به او و تمایل و پذیرش او از من، تا بدانجا که خداوند در این موضوع آیه ای فرو فرستاده: « و از آنانند کسانی که پیامبر خدا را می آزارند و می گویند: او سخن شنو و زودباور است. بگو: آری سخن شنو است. - بر علیه آنان که گمان می کنند او تنها سخن می شنود - لیکن به خیر شماست، او (پیامبر صلی الله علیه و آله) به خدا ایمان دارد و مؤمنان را تصدیق می کند و راستگو می انگارد.»
پرداختن به ارزهای دیجیتال و بازیهای نظیر آن محل اشکال و جایز نیست حتی اگر منفعت مالی خوبی هم کسب شود چراکه
۱- در قبال این درآمد شبهه منفعت بیشتری به جیب سازندگان اینگونه برنامه ها که عموما از آبشخورهای نظام سلطه و در راس آنها صهیونیسم تغذیه می کند واریز می شود که تقویت بنیه مالی صهیونیست و دشمنان اسلام جایز نیست و از مصادیق تعاون و همکاری در گناه محسوب می شود
....وَتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَالتَّقوىٰ ۖ وَلا تَعاوَنوا عَلَى الإِثمِ وَالعُدوانِ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَديدُ العِقابِ
۲- پرداختن به آن مصداق لهو و سرگرمی است که خداوند در سوره مبارکه مومنون اعراض از آنها را نشانه اهل ایمان برشمرده آنجا که می فرماید
بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ
قَدۡ أَفۡلَحَ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ
ٱلَّذِينَ هُمۡ فِي صَلَاتِهِمۡ خَٰشِعُونَ
وَٱلَّذِينَ هُمۡ عَنِ ٱللَّغۡوِ مُعۡرِضُونَ
بنام خداوند بخشنده مهربان
به تحقیق مومنان رستگارند
همان کسانی که در نماز خود خاشع هستند
و کسانی که از هر گونه لغو روی برمی گردانند
و همچنین خداوند در آیات سوره مدثر می فرماید:
كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ ﴿۳۸﴾
هر كسى در گرو دستاورد خويش است (۳۸)
إِلَّا أَصْحَابَ الْيَمِينِ ﴿۳۹﴾
بجز اصحاب یمین (شیعیان و پیروان اهل بیت علیهم السلام) (۳۹)
فِي جَنَّاتٍ يَتَسَاءَلُونَ ﴿۴۰﴾
در ميان باغها از يكديگر مى پرسند (۴۰)
عَنِ الْمُجْرِمِينَ ﴿۴۱﴾
از گناه کاران (۴۱)
مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ ﴿۴۲﴾
چه چيز شما را در آتش [سقر] درآورد (۴۲)
قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ ﴿۴۳﴾
گويند از نمازگزاران نبوديم (۴۳)
وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ ﴿۴۴﴾
و بينوايان را غذا نمى داديم (۴۴)
وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِينَ ﴿۴۵﴾
با افراد لغو گو و اهل لهو لعب نشست و برخاست میکردیم (۴۵)
وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ ﴿۴۶﴾
و روز جزا را دروغ مى شمرديم (۴۶)
حَتَّى أَتَانَا الْيَقِينُ ﴿۴۷﴾
تا اینکه مرگ ما در رسيد (۴۷)
فَمَا تَنْفَعُهُمْ شَفَاعَةُ الشَّافِعِينَ ﴿۴۸﴾
از اين رو شفاعت شفاعت كنندگان به حال آنها سودى نمى بخشد (۴۸)
فَمَا لَهُمْ عَنِ التَّذْكِرَةِ مُعْرِضِينَ ﴿۴۹﴾
چراکه آنها از تذكر روى گردانند (۴۹)
كَأَنَّهُمْ حُمُرٌ مُسْتَنْفِرَةٌ ﴿۵۰﴾
گويى گورخرانى رميده اند (۵۰)
فَرَّتْ مِنْ قَسْوَرَةٍ ﴿۵۱﴾
كه از مقابل شيرى فرار می کنند (اشاره به حالت آنها دارد که وقتی به آنها از آیات قرآن کریم یا روایات اهل بیت علیهم السلام تذکر داده می شد از تذکر دهنده فراری بودند رویگردان بودند و دور می شدند) (۵۱)
بَلْ يُرِيدُ كُلُّ امْرِئٍ مِنْهُمْ أَنْ يُؤْتَى صُحُفًا مُنَشَّرَةً ﴿۵۲﴾
بلكه هر كدام از آنها انتظار دارد نامه جداگانه اى از سوى خدا براى او فرستاده شود (۵۲)
كَلَّا بَلْ لَا يَخَافُونَ الْآخِرَةَ ﴿۵۳﴾
چنين نيست كه آنان مى گويند بلكه آنها از آخرت نمى ترسند (۵۳)
كَلَّا إِنَّهُ تَذْكِرَةٌ ﴿۵۴﴾
چنين نيست كه آنها مى گويند آن قرآن يك تذكر و يادآورى است (۵۴)
فَمَنْ شَاءَ ذَكَرَهُ ﴿۵۵﴾
هر كس بخواهد از آن پند مى گيرد (۵۵)
وَمَا يَذْكُرُونَ إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ هُوَ أَهْلُ التَّقْوَى وَأَهْلُ الْمَغْفِرَةِ ﴿۵۶﴾
و هيچ كس پند نمیگیرد مگر اينكه خدا بخواهد او اهل تقوا و اهل آمرزش است (۵۶)
۳-ترویج آن هم به هر نحو نیز اشاعه گناه و منکر خواهد بود
بنابر موارد فوق چنانچه هریک از ما نظام فاسد غرب را حمایت نکنیم بلکه با تحریم کالاها و محصولات آنها به تقویت مبانی خود بپردازیم اینکار مصداق جهاد اقتصادی خواهد بود
و من الله التوفیق
🌺قال الامام الهمام محمد بن علی الباقر صلوات الله و سلامه علیه :
🌷 مَنْ أَرَادَ أَنْ يَعْلَمَ أَنَّهُ مِنْ أَهْلِ اَلْجَنَّةِ فَيَعْرِضُ حُبَّنَا عَلَى قَلْبِهِ فَإِنْ قَبِلَهُ فَهُوَ مُؤْمِنٌ وَ مَنْ کَانَ لَنَا مُحِبّاً فَلْیَرْغَبْ فِی زِیَارَةِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ سلام الله علیه فَمَنْ کَانَ لِلْحُسَیْنِ علیهالسلام زَوَّاراً عَرَفْنَاهُ بِالْحُبِّ لَنَا أَهْلَ الْبَیْتِ وَ کَانَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ مَنْ لَمْ یَکُنْ لِلْحُسَیْنِ علیهالسلام زَوَّاراً کَانَ نَاقِصَ الْإِیمَانِ
✍ هر که میخواهد به یقین بداند که از اهل بهشت است، محبّت ما را به قلبش عرضه کند، پس اگر آن را پذیرفت، مومن است.و هر که محبت ما را در دل دارد، باید که به زیارت قبر مطهر امام حسین سلام الله علیه نیز مشتاق باشد.و هر که مکرّر به زیارت امام حسین سلام الله علیه برود، ما اهلبیت، او را از محبّان و دوستداران خودمان میشناسیم و او اهل بهشت خواهد بود. و هر که مکرّر به زیارت امام حسین سلام الله علیه نرود، ایمانش ناقص است.
📚 کامل الزیارات ص۱۹۳
🌺مهران بن محمد می گوید: از امام صادق عليه السلام شنيدم كه فرمودند:
✍هيچ (حاکم) ستمگری نيست مگر آنكه مؤمنى نيز همراه اوست كه خداوند به وسیله او شر آن جبّار را از مؤمنان دفع مىكند، ولى آن مؤمن، كم بهرهترينِ مؤمنان در آخرت خواهد بود، چون همكار و همراه ستمگر بوده است.
📚کافی، ج۵، ص۱۱۱
🌺امام محمّد بن علیّ باقر العلوم عليه السّلام فرمودند ؛
🌷اَما لَو أنَّ رَجُلاً قامَ لَيلَهُ و صامَ نَهارَهُ و تَصَدَّقَ بِجَميعِ مالِهِ و حَجَّ جَميعَ دَهرِهِ و لَم يَعرِف وِلايَةَ وَلِيِّ اللّهِ فَيُواليهِ و يَكونَ جَميعُ اَعمالِهِ بِدَلالَتِهِ اِليهِ ، ما كانَ لَهُ عَلی اللّهِ جَلَّ و عَزَّ حَقٌّ في ثَوابِهِ و لا كانَ مِن اَهلّ الايمانِ .
✍آگاه باشید که اگر شخصی شبها را به عبادت و روزها را به روزه بگذراند و همه دارایی خود را صدقه بدهد و در تمام دوران عمرش به حجّ رود ، اما أهل معرفت و ولایت ولیّ خدا نباشد تا او را دوست داشته باشد و همراهی کند و همه اعمالش بر طبق راهنمایی و نظر او باشد ، چنین کسی بر خدا حقّ پیدا نمی کند تا او را پاداش دهد و اصلا از ایمان آورندگان نیست .
📚کافی /کتاب الایمان و الکفر ، باب دعائم الاسلام ، حدیث ٥ .
r68232a9374.pdf
2.33M
تفسیر باطنی آیه ۱۰۷ سوره صافات
وَ فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ عَظیمٍ