eitaa logo
معارف الثقلین
105 دنبال‌کننده
121 عکس
363 ویدیو
31 فایل
بسم الله تعالی قال رسول الله صل الله علیه و آله إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ اَلثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ اَلْحَوْضَ
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ»  بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ ترجمه : به کدامین گناه کشته شدند؟! سوره التكوير آیه ۹ 🤲اللهم عجل لولیک الفرج🤲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃یازهرا سلام الله علیها 🍃یا شهیده 🥀 🎬 «شیطان نماز صبح بیدارت میکنه‼️» شیطان با چه کسانی کار دارد ؟ =صَــــدَقِہ جاریِہ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ رهایی از گناه 🍃یاعلی علیه السلام🍃 یاشهید 🌷
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ»  💎 امام سجاد سلام الله علیه فرمودند: ✉ وَ أَمّا حَقّ أَبِيكَ فَتَعْلَمُ أَنّهُ أَصْلُكَ وَ أَنّكَ فَرْعُهُ وَ أَنّكَ لَوْلَاهُ لَمْ تَكُنْ فَمَهْمَا رَأَيْتَ فِي نَفْسِكَ مِمّا يُعْجِبُكَ فَاعْلَمْ أَنّ أَبَاكَ أَصْلُ النّعْمَةِ عَلَيْكَ فِيهِ وَ احْمَدِ اللّهَ وَ اشْكُرْهُ عَلَى قَدْرِ ذَلِكَ. ✍ حق پدرت این است که بدانی او ریشه تو و تو شاخه او هستی و بدان که اگر او نبود، تو نیز نبودی؛ پس هرگاه در خودت نعمتی یافتی که شادمانت می‌کند، بدان که پدرت برای تو ریشه آن نعمت است و حمد خدا به جای آور و به اندازه آن نعمت از او شکرگزار باش. 📚 تحف العقول ص٢۶٣ 📚 مفاتیح الحیاة ص ٢٢۵
💎 قَالَ أَمِيرُاَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ ابي طَالِبٍ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهما : ✉ أَنَّهُ قَالَ يَوْماً لِحُذَيْفَةَ بْنِ الْيَمَانِ يَا حُذَيْفَةُ لَا تُحَدِّثِ النَّاسَ بِمَا لَا يَعْلَمُونَ فَيَطْغَوْا وَ يَكْفُرُوا إِنَّ مِنَ الْعِلْمِ صَعْباً شَدِيداً مَحْمِلُهُ لَوْ حَمَّلْتَهُ الْجِبَالَ عَجَزَتْ عَنْ حَمْلِهِ إِنَّ عِلْمَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ سَيُنْكَرُ وَ يُبْطَلُ وَ تُقْتَلُ رُوَاتُهُ وَ يُسَاءُ[3] إِلَى مَنْ يَتْلُوهُ بَغْياً وَ حَسَداً لِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ عِتْرَةَ الْوَصِيِّ وَصِيِّ النَّبِيِّ ... 💠 امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب صلوات الله علیهما می فرمایند : ✍ ای حُذَیفه با مردم آنچه را نمی‌ دانند (نمی‌ فهمند) نگو که سرکشی می کنند و کفر می ورزند ، همانا پاره‌ ای از دانش‌ ها سخت و گرانبار است که اگر کوه‌ ها آن را بر دوش کشند از بُردنِ آن ناتوان باشند ، همانا علم ما اهل‌بیت صلوات الله علیهم در آینده ی نزدیک مورد انکار و ابطال مردم قرار می‌ گیرد و راویانش کشته خواهند شد و با کسی که آن را بخواند بد رفتاری خواهد شد از روی ظلم و رشک بردن نسبت به آنچه که خداوند به عترتِ وصیّ یعنی وصیّ پیغمبر اکرم صلي‌ الله علیه و آله بدان وسیله برتری داده است ... 📚كتاب الغيبة للنعماني ج1 ص142
🌺 آثار یاد خدا در کارها و غفلت از او در زندگی ها ... «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ»  سوره طه آیه ۱۲۴ : وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ ترجمه : و هر کس از یاد من روی گردان شود، زندگی (سخت و) تنگی خواهد داشت؛ و روز قیامت، او را نابینا محشور می‌کنیم!» 🔸️🔹️🔸️🔹️🔸️🔹️🔸️ به آیات هم توجه کنید 👇👇👇 سوره الطلاق آیه ۲ و ۳ : .... ۚ وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا ت ترجمه : .... و هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می‌کند، وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ ۚ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا ترجمه : و او را از جایی که گمان ندارد روزی می‌دهد؛ و هر کس بر خدا توکّل کند، کفایت امرش را می‌کند؛ خداوند فرمان خود را به انجام می‌رساند؛ و خدا برای هر چیزی اندازه‌ای قرار داده است! سوره الطلاق آیه ۴ : .... ۚ وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْرًا ترجمه : .... و هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند کار را بر او آسان می‌سازد! سوره الطلاق آیه ۵ : ذَٰلِكَ أَمْرُ اللَّهِ أَنْزَلَهُ إِلَيْكُمْ ۚ وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يُكَفِّرْ عَنْهُ سَيِّئَاتِهِ وَيُعْظِمْ لَهُ أَجْرًا ترجمه : این فرمان خداست که بر شما نازل کرده؛ و هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند گناهانش را می‌بخشد و پاداش او را بزرگ می‌دارد!
💎 قَالَ امیر المومنین علی ابن ابیطالب (صلوات الله و سلامه علیه و علی محمد و آل محمد) لِبَعْضِ أَصْحَابِهِ : ✉ لاَ تَجْعَلَنَّ أَكْثَرَ شُغُلِكَ بِأَهْلِكَ وَ وَلَدِكَ فَإِنْ يَكُنْ أَهْلُكَ وَ وَلَدُكَ أَوْلِيَاءَ اَللَّهِ فَإِنَّ اَللَّهَ لاَ يُضِيعُ أَوْلِيَاءَهُ وَ إِنْ يَكُونُوا أَعْدَاءَ اَللَّهِ فَمَا هَمُّكَ وَ شُغُلُكَ بِأَعْدَاءِ اَللَّهِ؟!. 💠امير مؤمنان علی عليه السّلام به بعضی از اصحابشان فرمودند : ✍ بيشترين اوقات خود را به خانواده و فرزندانت اختصاص نده، زيرا اگر خانواده و فرزندانت از اولياء خدا باشند خداوند اوليائش را ضایع نمى‌كند، و اگر از دشمنان خدا باشند تلاش و مشغولیت تو براى دشمنان خدا به چه خاطر است‌؟
🔴 نماز بسیار پرفضیلت یکشنبه های ماه ذیقعده برای آمرزش گناهان 🔵 براى نماز در روز یکشنبه ماه ذیقعده روایتى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل شده است. در فضیلت این نماز، آمده است: 🔺 که هر کس آن را بجا آورد: 1⃣ توبه اش پذیرفته مى شود 2⃣ و گناهانش آمرزیده مى گردد 3⃣ و سبب برکت براى نمازگزار و خانواده اش خواهد بود، 4⃣ و در روز قیامت کسانى که از او طلبى و یا حقّى دارند، از وى راضى گردند 5⃣ و با ایمان از دنیا مى رود 6⃣ و قبرش براى او وسیع و نورانى گردد 7⃣ و پدر و مادرش از او راضى شوند 8⃣ و آنها نیز مورد مغفرت خداوند قرار گیرند، 9⃣ ذریّه او نیز بخشیده شوند 0⃣1⃣ و روزى او وسیع گردد 1⃣1⃣ فرشته مرگ به هنگام مردن، با او مدارا کند 2⃣1⃣ و به آسانى جانش را بگیرد. 🌕 کیفیت نماز : رسول خدا(صلى الله علیه وآله) کیفیّت نماز را این گونه بیان فرمود که: 🛑 در روز یکشنبه غسل کند و وضو بگیرد و چهار رکعت نماز بخواند (دو رکعت دو رکعت) در هر رکعت، سوره «حمد» یک مرتبه، سوره «قل هو الله» سه مرتبه و سوره هاى «فلق» و «ناس» را یک مرتبه بخواند; و بعد از اتمام نماز هفتاد مرتبه استغفار کند، سپس بگوید: 🔺 لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللهِ الْعَلىِّ الْعَظیمِ آنگاه بگوید: 🔺 یا عَزیزُ یا غَفّارُ، اِغْفِرْ لى ذُنُوبى، وَ ذُنُوبَ جَمیعِ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ، فَاِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلاَّ اَنْتَ. 📚 مفاتیح الجنان/اعمال ماه ذیقعده 🔵 لازم به ذکر است طبق متن انتهایی روایت این عمل را در سایر یکشنبه های سال نیز می‌توانیم انجام دهیم.
16.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شدن دختر ایرانی مقیم انگلیس در شهید علی وردی (خیابان ورزش) در 💢این دختر خانوم وقتی فیلم نحوه شهادت آرمان در صفحه دختران انقلاب را می بیند خانواده اش را از انگلیس رها می‌کند و میاد ایران و سراغ دختران انقلاب....به اتفاق دختران انقلاب و با بی تابی تمام و اشک چشم به ملاقات مادر آرمان میرود..... وقتی برایش از ناراحتی آرمان به خاطر شنیدن خبر چادر کشیدن میگوید،تصمیم می گیرد را کامل بپوشاند و به حمدالله در در شهید به دست خانواده شهید آرمان علی وردی میشود... ✅و در آخر پیام این بانو به دنیا را به زبان انگلیسی ببینید
Eltemase tavajoh.mp3
37.06M
‼️ اطلاعاتی مهم در رابطه با باروری های نوظهور ‼️😱 اسپرم وارداتی برای یهودی سازی جامعه ی شیعه حرام زادگی این گونه نطفه ها و این سبک بارداری 😱😱😱 ❌ رحم های اجاره ای و ادامه ی مشکلات😱😱😱 ❌ازدواج خواهر و برادر ها بدون اینکه خبر داشته باشند و ادامه ی به دنیا آمدن حرامزاده ها😱😱😱 ‼️اهدای تخمک مادر زن و نامحرم و حرام شدن زن و مرد 😱😱😱 ‼️واردات اسپرم گاو برای باشگاه های بدنسازی 😱😱😱 ‼️وارد کردن میکروب مدفوع در دارو ها برای لاغری 😱😱😱 و ... و... و...
حکایتی زیبا در اثبات حقانیت اهل بیت علیهم السلام یک عالم سنی هر شب روی منبر می‌گفت: ابوبکر و عمر و عثمان از حضرت علی علیه السلام افضل هستند تا این‌که: یک روز در بین سخنانش، زنی از میان جمع از جای خود بر می خیزد و میگوید: ای شیخ! آیا این سه نفر (ابوبکر، عمر، عثمان) در نمازهایشان بر محمد و آل محمد صلوات می‌فرستادند؟ شیخ پاسخ داد: بله. زن گفت: آیا ذکر اهل بیت در نماز واجب است؟ شیخ پاسخ داد: بله. زن گفت: آیا علی و فاطمه و حسن و حسین هم در نمازهایشان بر محمد و آل محمد صلوات می‌فرستادند؟ شیخ جواب داد: بله؛ قطعاً خود رسول اکرم و اهل بیتش هم صلوات می فرستادند. زن گفت: آیا علی و فاطمه و حسن و حسین در نمازشان بر خلفا صلوات می‌‌فرستادند؟ شیخ گفت: نه! قطعا اهل‌بیت در نمازشان بر خلفا صلوات نمی‌فرستادند زن گفت: ای شیخ تو را به خدا! بگو اگر کسی در نماز بر آنها صلوات بفرستد و بگوید: اللهم صل علی ابی بکر و عمر و عثمان نمازش باطل است یانه؟ شیخ با یک صدایی که به زور شنیده می‌شد، گفت: بله! زن گفت: اگر بر محمد وآل محمد صلوات نفرستد نماز باطل است یانه؟ شیخ پاسخ داد: بله. زن گفت: پس چطور از ما می خواهی کسانی که ذکر نامشان نماز را باطل می کند را بر کسانی که ذکرشان در نماز واجب است مقدم کنیم؟ شما دارید به ما می‌گویید ابوبکر، عمر و عثمان مقدم هستند باید این‌ها را گرامی داشت، ابوبکر و عمر و عثمان ذکرشان در نماز، نماز را باطل می‌کند، عدم ذکر اهل‌بیت در نماز هم نماز را باطل می‌کند؛ حالا کدام افضل هستند؟!
قال الامام الرضا علیه السلام: فَلَيْسَ يَحْتَاجُ أَنْ يُسَمِّيَ نَفْسَهُ وَ لَكِنَّهُ اخْتَارَ لِنَفْسِهِ أَسْمَاءً لِغَيْرِهِ يَدْعُوهُ بِهَا لِأَنَّهُ إِذَا لَمْ يُدْعَ بِاسْمِهِ لَمْ يُعْرَفْ فَأَوَّلُ مَا اخْتَارَ لِنَفْسِهِ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ‏ امام رضا علیه السلام فرمودند: پس خداوند نيازى نداشت كه اسمى بر خود بگذارد ؛ البتّه به اين خاطر كه ديگران بتوانند او را بخوانند نامهايى براى خودش انتخاب كرد؛ زيرا اگر به نامى نخوانندش شناخته نخواهد شد و نخستين نامى كه براى خود اختيار كرد «علىّ عظيم» بود 📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏۱، ص: ۱۱۳ 📚التوحيد (للصدوق)، ص: ۱۹۲ 📚معاني الأخبار، النص، ص: ۲ 📚الوافي، ج‏۱، ص: ۴۶۶ 📚البرهان في تفسير القرآن، ج‏۱، ص: ۵۲۰ 📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏۴، ص: ۸۸ 📚تفسير نور الثقلين، ج‏۳ ص: ۲۳۲ 📚تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، ج‏۲، ص: ۴۰۵ 📚عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏۱، ص: ۱۲۹
«روایة» مهم است، اما «درایة الروایة» اهم مهمات است. امام باقر علیه‌السلام به فرزند گرامیشان امام صادق علیه‌السلام فرمودند : فرزندم؛ حد مقام و منزلت شیعه را با اینکه چه مقدار از روایات [ما] را در سینه دارند و اینکه به میزان درک و معرفت دارند بشناس. همانا [مراد از] معرفت همان درک و درایت روایات ما اهل بیت (علیهم السلام) است. و به وسیله ی درایت روایات است که مومن می تواند خود را به درجات و قله های رفیع ایمان برساند. 🔸 معانی الاخبار، جلد ۱، صفحه ۱
از امیرمؤمنان پرسیدند: «خیر چیست؟»❓ حضرت فرمودند: «خیر آن نیست که دارایی و فرزندت فراوان شود؛ بلکه خیر آن است که دانشت فزونی پذیرد و بردباری ات بزرگ شود و با پرستش پروردگارت بر مردمان مباهات کنی( و در عبادت بر آنان سبقت جویی) و اگر نیکی کردی،خدای را سپاس گویی و اگر بدی کردی،از خدا آمرزش خواهی» 📖 نهج‌البلاغه / حکمت ۹۴
💐 این بیانِ زیبا و تامل برانگیزِ حضرت مجتبی علیه السلام است که فرمود : در شگفتم از كسی كه درباره ی (مأکولات) خوراكیهای خود فکر می كند ولی درباره ی (معقولات) افکار خویش اندیشه نمی كند. پس، از آنچه معده اش را اذیت می نماید دوری می كند، در حالی كه سینه و روح خود را از پست ترین چیزها پر می كند ... عَجِبْتُ لِمَنْ یتَفَكَّرُ فی مَأْكُولِهِ كیفَ لا یتَفَكَّرُ فی مَعْقُولِهِ فَیجَنِّبُ بَطْنَهُ ما یؤذیهِ وَ یودِعُ صَدْرَهُ ما یرْدیهِ؛
❤️عَنِ الْإمامِ السَّجادِ عَلَیْهِ السَّلامُ قالَ: الإمامُ مِنّا لا یَکونُ إلّا مَعْصُوماً. ❤️امام سجّاد علیه السلام فرمود: ☜ امام از ماست و امام نمی باشد مگر معصوم. 📚منبع سند:«معانی الاخبار، ج ۱، ص ۱۳۲» ❤️امام زمان تنها راه نجات
قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم ((من طلب الهدی فی غیرهم فقد کذّبنی)) هر کس هدایت را از غیر عترتم بطلبد، قطعا مرا تکذیب کرده است❗️ امالی شیخ صدوق(ره)ص۶۵
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْجَهْمِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ علیه السلام قَالَ: لَا تُحَقِّرُوا دَعْوَةَ أَحَدٍ فَإِنَّهُ يُسْتَجَابُ‏ لِلْيَهُودِيِ‏ وَ النَّصْرَانِيِّ فِيكُمْ وَ لَا يُسْتَجَابُ لَهُمْ فِي أَنْفُسِهِمْ. از ابوالحسن علیه السلام (امام کاظم یا امام رضا) نقل است که فرمودند: دعای هیچ کس را کوچک نشمارید زیرا دعای یهودی و مسیحی در حق شما مستجاب می شود ولی دعایشان در حق خودشان مستجاب نمی شود. الكافي(ط -الإسلامية)؛ ج‏4؛ص17
قال النبی صلی الله علیه وآله السلام): «... إنما الهالك أن يحدث أحدكم بشئ منه لا يحتمله، فيقول: والله ما كان هذا والله ما كان هذا، والانكار هو الكفر» هلاک شده، کسی است که حدیثی از آل محمدعلیهم السلام را برایش بازگو کنند،و او تحمّل آن را نداشته باشد و در مقام إنکار بگوید: به خدا چنین نیست... به خداچنین نیست... و إنکار، همان کفر است❗️ الکافی ج۱،ص۴۰۱
ﻋَﻦْ ﺃَﺑِﻲ ﻋَﺒْﺪِ ﺍﻟﻠﱠﱠﻪِ ﺍﻟْﺈِﻣَﺎﻡِ ﺍﻟﺼﱠﱠﺎﺩِﻕِ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﺍﻟﺴﱠﱠﻠَﺎﻡ «غَلَاءُ السِّعْرِ يُسِي‏ءُ الْخُلُقَ وَ يُذْهِبُ الْأَمَانَةَ وَ يُضْجِرُ الْمَرْءَ الْمُسْلِمَ » امام صادق علیه السلام میفرمایند: ❌ گرانی قیمت ها 👈 رفتار را بدخو می کند 👈 أمانت داری را از بین می برد 👈 مرد مسلمان را در فشار و سختی به ستوه می آورد❗️ الكافي(ط-الإسلامية)ج‏5؛ص164
یک کسی خدمت امام رضا (علیه السّلام) رسید، گفت: آقا من فقیر هستم، مشکل دارم، از جهت مالی چطور هستم و خانواده‌ی من چطور هستند، شروع به گفتن کرد. ♦️حجه الاسلام عالی : یک سینی انگور در مقابل امام رضا (علیه السّلام) بود، یک شاخه‌ی انگور برداشت و به او داد. این شخص متعجّب شد. گفت: آقا من انگور می‌خواهم چه کار بکنم. زن و فرزند من گرسنه هستند، انگور چه فایده‌ای برای من دارد. این انگور را کنار گذاشت. امام هیچ چیزی نگفت. یک چند لحظه گذشت، یک کسی دیگر آمد وارد اتاق شد، آقا سلام علیکم. حضرت جواب سلام او را دادند. یک دانه‌ی انگور به او تعارف کرد. برق خوشحالی در چشم آن تازه وارد جهید. گفت: آقا از شما ممنون هستم، من آمده بودم شما را ببینم امّا شما چقدر کریم هستی، یک دانه‌ی انگور را می‌گیرم و به خانه می‌برم و در یک ظرف آب می‌چکانم همه بخورند و خانواده تبرّک بشوند. امام شاخه‌ی انگور را به او داد. گفت: آقا همان کافی بود، از شما ممنون هستم، شما چقدر کریم هستید، شاخه را گرفت. امام سینی انگور را به او داد. گفت: آقا من اصلاً آمده بودم خود شما را ببینم، دل من برای شما تنگ شده بود، شما چقدر کریم هستید. امام فرمود: یک کاغذی یک چیزی بیاورید. نوشت باغ‌های انگور خود را به این بخشیدم. گفت: آقا زبان من لال شد، دیگر اصلاً نمی‌دانم چطور می‌توان تشکّر تو را بکنم. من آمده بودم شما را ببینم. امام فرمود: و آن زمین‌های اطراف آن را. گفت: آقا من دیگر هیچ چیزی نمی‌توانم بگویم. ♦️این طرف اوّلی که آن گوشه نشسته بود، دید عجب من محتاج بودم، امام همین‌طور خروار خروار دارد به این می‌بخشد. بلند شد گفت: آقا مثل این‌که ما محتاج بودیم، این آمده بود فقط شما را ببیند، دل او تنگ شده بود، من محتاج بودم. چرا به او این‌قدر دادی؟ امام زیر آن نوشته اضافه کرد: «لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزیدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابی‏ لَشَدیدٌ»[سوره ابراهیم، آیه۷] من اوّل یک شاخه‌ی انگور به تو دادم، تو اعتراض کردی، قدر ندانستی. یک دانه‌ی انگور به او دادم، قدردانی کرد می خواهی اضافه شود؟! سنّت خدا این است که برکات خود را برای آن کسی می‌فرستد که شاکر باشد.
✅ از پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم نقل شده است: «اِذا اخَتَصَمَتْ هِیَ وَ زَوجُها فی‌البَیتِ فَلَهُ فی کُلِّ زاویَهٍ مِن زوایَا البَیتِ شَیطانٌ یُصفِّقُ و یَقولُ: فَرَّحَ اللهُ مَن فَرَّحَنی!» زمانی که زن با همسرش در منزل مرافعه و مشاجره می‌کند (دقیقاً) در همان زمان در هر یک از زوایای منزل یک شیطان مشغول کف زدن و شادمانی است و می‌گوید: خدایش خوشحال کند کسی که مرا این چنین شاد و خوشحال کرده است. 📚لئالی‌الأخبار، ج ۲، ص ۲۱۷
💠 قال الامام جعفر ابن محمد الصّادق (صلوات الله علیه و علی محمد و آل محمد) مَا فَعَلَ عُمَرُ‌بْنُ‌مُسْلِمٍ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ أَقْبَلَ عَلَی الْعِبَادَهًِْ وَ تَرَکَ التِّجَارَهًَْ فَقَالَ وَیْحَهُ أَمَا عَلِمَ أَنَّ تَارِکَ الطَّلَبِ لَا یُسْتَجَابُ لَهُ إِنَّ قَوْماً مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) لَمَّا نَزَلَتْ وَ مَنْ یَتَّقِ اللهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ غَلَّقُوا الْأَبْوَابَ وَ أَقْبَلُوا عَلَی الْعِبَادَهًِْ وَ قَالُوا قَدْ کُفِینَا فَبَلَغَ ذَلِکَ النَّبِیَّ (صلی الله علیه و آله) فَأَرْسَلَ إِلَیْهِمْ فَقَالَ مَا حَمَلَکُمْ عَلَی مَا صَنَعْتُمْ فَقَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) تُکُفِّلَ لَنَا بِأَرْزَاقِنَا فَأَقْبَلْنَا عَلَی الْعِبَادَهًِْ فَقَالَ إِنَّهُ مَنْ فَعَلَ ذَلِکَ لَمْ یُسْتَجَبْ لَهُ عَلَیْکُمْ بِالطَّلَبِ. علی‌بن‌عبد العزیز گوید: امام صادق (علیه السلام) به من فرمود: «عمربن‌مسلم چه می‌کند»؟ گفتم: «فدایت شوم! به عبادت رو آورده و تجارت را ترک کرده». فرمود: «وای بر او آیا نمی‌داند کسی که طلب [روزی] را ترک کند دعایش پذیرفته نمی‌شود. همانا گروهی از اصحاب رسول خدا (صلی الله علیه و آله) وقتی این آیه نازل شد: وَ مَنْ یَتَّقِ اللهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ. درها را بستند و به عبادت رو آوردند و گفتند: ما را کفایت می‌کند. این مطلب به پیامبر (صلی الله علیه و آله) رسید، و به ایشان رساند و فرمود: «چه چیز شما را بر این کار واداشت»؟ گفتند: «ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله) روزی ما ضمانت شد لذا به عبادت رو آوردیم». فرمود: «هرکس چنین کند دعایش مستجاب نمی‌گردد، بر شما باد طلب [روزی]». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۳۴۴ تهذیب الأحکام، ج۶، ص۳۲۳/ الکافی، ج۵، ص۸۴/ وسایل الشیعهًْ، ج۱۷، ص۲۷/ بحارالأنوار، ج۲۲، ص۱۳۱/ من لایحضره الفقیه، ج۳، ص۱۹۲
قال الامام الحسن ابن علی (افضل صلوات الله و تحیاته و برکاته علیه و علی محمد و آل محمد) : التَّقْوَی بَابُ کُلِّ تَوْبَهًٍْ وَ رَأْسُ کُلِّ حِکْمَهًٍْ وَ شَرَفُ کُلِّ عَمَلٍ بِالتَّقْوَی فَازَ مَنْ فَازَ مِنَ الْمُتَّقِینَ قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ مَفازاً وَ قَالَ وَ یُنَجِّی اللهُ الَّذِینَ اتَّقَوْا بِمَفازَتِهِمْ لا یَمَسُّهُمُ السُّوءُ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ فَاتَّقُوا اللَّهَ عِبَادَ اللَّهِ وَ اعْلَمُوا أَنَّهُ مَنْ یَتَّقِ اللهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً مِنَ الْفِتَنِ وَ یُسَدِّدُهُ فِی أَمْرِهِ وَ یُهَیِّئُ لَهُ رُشْدَهُ وَ یُفْلِجُهُ بِحُجَّتِهِ وَ یُبَیِّضُ وَجْهَهُ وَ یُعْطِیهِ رَغْبَتَه. امام حسن مجتبی (افضل صلوات الله و تحیاته و برکاته علیه و علی محمد و آل محمد) میفرماید : تقوی باب هر توبه و سرآمد هر حکمت و [مایه‌ی] شرافت هر کاری است. از پرهیزگاران هرکه کامیاب شود، به پرهیزگاری است که چنان توفیق یافته است. خداوند تبارک‌وتعالی فرماید: مسلّماً برای پرهیزگاران نجات و پیروزی بزرگی است. (نبأ/۳۱) و فرموده: و خداوند کسانی را که تقوا پیشه کردند با رستگاری رهایی می‌بخشد هیچ بدی به آنان نمی‌رسد و هرگز غمگین نخواهند شد. (زمر/۶۱) پس ای بندگان خدا پرهیزگاری خداوند را پیشه کنید و بدانید که هرکه خدا را پرهیزگار باشد خدایش از میان [امواج] فتنه راه برگشاید و گامش را در کارش استوار سازد و [موجبات] رهیابی او را فراهم آرد و حجّتش را پیروزمند و رویش را سپید کند و دلخواهش را به او ببخشد. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۳۴۶ بحارالأنوار، ج۷۵، ص۱۱۰
و من وصية له ( امام علی عليه السلام ) للحسن بن علي ( عليهما السلام ) كتبها إليه بحاضرين عند انصرافه من صفين : ... وَ إِيَّاكَ وَ مُشَاوَرَةَ النِّسَاءِ فَإِنَّ رَأْيَهُنَّ إِلَى أَفْنٍ وَ عَزْمَهُنَّ إِلَى وَهْنٍ وَ اكْفُفْ عَلَيْهِنَّ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ بِحِجَابِكَ إِيَّاهُنَّ فَإِنَّ شِدَّةَ الْحِجَابِ أَبْقَى عَلَيْهِنَّ وَ لَيْسَ خُرُوجُهُنَّ بِأَشَدَّ مِنْ إِدْخَالِكَ مَنْ لَا يُوثَقُ بِهِ عَلَيْهِنَّ وَ إِنِ اسْتَطَعْتَ أَلَّا يَعْرِفْنَ غَيْرَكَ فَافْعَلْ وَ لَا تُمَلِّكِ الْمَرْأَةَ مِنْ أَمْرِهَا مَا جَاوَزَ نَفْسَهَا فَإِنَّ الْمَرْأَةَ رَيْحَانَةٌ وَ لَيْسَتْ بِقَهْرَمَانَةٍ وَ لَا تَعْدُ بِكَرَامَتِهَا نَفْسَهَا وَ لَا تُطْمِعْهَا فِي أَنْ تَشْفَعَ لِغَيْرِهَا وَ إِيَّاكَ وَ التَّغَايُرَ فِي غَيْرِ مَوْضِعِ غَيْرَةٍ فَإِنَّ ذَلِكَ يَدْعُو الصَّحِيحَةَ إِلَى السَّقَمِ وَ الْبَرِيئَةَ إِلَى الرِّيَبِ وَ اجْعَلْ لِكُلِّ إِنْسَانٍ مِنْ خَدَمِكَ عَمَلًا تَأْخُذُهُ بِهِ فَإِنَّهُ أَحْرَى أَلَّا يَتَوَاكَلُوا فِي خِدْمَتِكَ وَ أَكْرِمْ عَشِيرَتَكَ فَإِنَّهُمْ جَنَاحُكَ الَّذِي بِهِ تَطِيرُ وَ أَصْلُكَ الَّذِي إِلَيْهِ تَصِيرُ وَ يَدُكَ الَّتِي بِهَا تَصُولُ . اسْتَوْدِعِ اللَّهَ دِينَكَ وَ دُنْيَاكَ وَ اسْأَلْهُ خَيْرَ الْقَضَاءِ لَكَ فِي الْعَاجِلَةِ وَ الْآجِلَةِ وَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ السَّلَامُ. ترجمه : (نامه امام علی علیه السلام به فرزندش امام حسن عليه السّلام وقتى از جنگ صفين باز مى گشت و به سرزمين «حاضرين» رسيده بود در سال ۳۸ هجرى) ... از مشورت با زنان بپرهيز، كه رأى آنان زود سست مى شود، و تصميم آنان ناپايدار است. در پرده حجاب نگاهشان دار، تا نامحرمان را ننگرند، زيرا كه سخت گيرى در پوشش، عامل سلامت و استوارى آنان است. بيرون رفتن زنان بدتر از آن نيست كه افراد غير صالح را در ميانشان آورى، و اگر بتوانى به گونه اى زندگى كنى كه غير تو را نشناسند چنين كن. كارى كه برتر از توانايى زن است به او وامگذار، كه زن گل بهارى است، نه پهلوانى سخت كوش، مبادا در گرامى داشتن زن زياده روى كنى كه او را به طمع ورزى كشانده براى ديگران به ناروا شفاعت كند. بپرهيز از غيرت نشان دادن بيجا كه درستكار را به بيمار دلى، و پاكدامن را به بدگمانى رساند كار هر كدام از خدمتكارانت را معيّن كن كه او را در برابر آن كار مسئول بدانى، كه تقسيم درست كار سبب مى شود كارها را به يكديگر وا نگذارند، و در خدمت سستى نكنند. خويشاوندانت را گرامى دار، زيرا آنها پر و بال تو مى باشند، كه با آن پرواز مى كنى، و ريشه تو هستند كه به آنها باز مى گردى، و دست نيرومند تو مى باشند كه با آن حمله مى كنى. دين و دنياى تو را به خدا مى سپارم، و بهترين خواسته الهى را در آينده و هم اكنون، در دنيا و آخرت، براى تو مى خواهم، با درود. نهج البلاغه، نامه ۳۱
رسول خدا (صلی‌الله علیه و آله و سلم) فرمودند: هر زنی که به خداوند سبحان و روز قیامت ایمان دارد زینتش را برای غیر شوهرش آشکار نمی‌کند و همچنین موی سر و مچ خود را نمایان نمی‌سازد و هر زنی که این کارها را برای غیرشوهرش انجام دهد دین خود را فاسد کرده و خداوند را نسبت به خود خشمگین کرده است. و همچنین زر و زیور خود را در منظر و دیدگاه غیرشوهر نمی گذارد و در غیاب شوهر خود را خوشبو نمی کند که اگر چنین کند دینش را تباه و خدا را به خشم آورده است.-برای زن جایز نیست مچ پا را برای مرد نامحرم آشکار سازد و اگر مرتکب چنین عملی شد اول اینکه: خداوند سبحان همیشه او را لعنت می‌کند. دوم اینکه: دچار خشم و غضب خداوند بزرگ می‌شود. سوم اینکه: فرشتگان الهی هم او را لعنت می‌کنند. چهارم: عذاب دردناکی برای او در روز قیامت آماده شده است. مستدرک حاکم ، ج ۲ ،ص۵۴۹
💠شیخ صدوق(رحمه الله علیه) در کتاب «مَن لایَحضُره الفقیه »این روایت عجیب و جالب را در پیشگویی زمان ما نقل نموده : 💎رَوَى الْأَصْبَغُ بْنُ نُبَاتَةَ عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علی علیه السلام قَالَ: سَمِعْتُهُ یَقُولُ:«یَظْهَرُ فِی آخِرِ الزَّمَانِ وَاقْتِرَابِ السَّاعَةِ - وَهُوَ شَرُّ الْأَزْمِنَةِ - نِسْوَةٌ کَاشِفَاتٌ عَارِیَاتٌ [کاسیاتٌ عاریاتٌ] مُتَبَرِّجَاتٌ، مِنَ الدِّینِ [خارجاتٌ ]، فِی الْفِتَنِ دَاخِلَاتٌ، مَائِلَاتٌ إِلَى الشَّهَوَاتِ،مُسْرِعَاتٌ إِلَى اللَّذَّاتِ، مُسْتَحِلَّاتٌ لِلْمُحَرَّمَاتِ، فِی جَهَنَّمَ خَالِدَاتٌ!»‏ ✍اَصبَغ بن نـُباتـَه روایت می کند از امیرالمؤمنین علی علیه السّلام که فرمود: 👌«در آخر الزّمان و نزدیک به زمان قیامت که بدترین زمانها است زنانى ظاهر می شوند که بى ‏حجاب و برهنه هستند (در نسخۀ بَدَل: کاسیاتٌ عاریاتٌ = در حالیکه لباس برتن دارند انگار برهنه هستند ) ، آرایش کنندگان و اظهار کنندگان زینتهایشان (متبرجات = تبرج کنندگان یعنی کسانی که زینتهای پنهان خودشان را مثل جواهرات و ... به دیگران نشان میدهند) ، اینها از دین خارج می شوند و در فتنه ها و آشوبها وارد می شوند ، به سوی شهوات و لذات جنسى تمایل دارند ، شتاب‏ کنندگان به سوى لَذّات و خوشگذرانی ها هستند و محرمات الهی را حلال می شمارند ، اینها در جهنم وارد می شوند و در آنجا جاویدان خواهند ماند» 📚فقیهُ مَن لا یَحضُرُهُ الفقیهُ، شیخ صدوق، ترجمۀ علی اکبر غفارى، ‏5/21، حدیث ش4374 🕋 اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
💎قال الامام علی بن موسی الرّضا صلوات الله علیهما : ✉ لَا تَدَعُوا الْعَمَلَ الصَّالِحَ وَ الِاجْتِهَادَ فِی الْعِبَادَهًِْ اتِّکَالًا عَلَی حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ لَا تَدَعُوا حُبَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَ التَّسْلِیمَ لِأَمْرِهِمْ اتِّکَالًا عَلَی الْعِبَادَهًِْ فَإِنَّهُ لَا یُقْبَلُ أَحَدُهُمَا دُونَ الْآخَرِ وَ اعْلَمُوا أَنَّ رَأْسَ طَاعَهًِْ اللَّهِ سُبْحَانَهُ التَّسْلِیمُ لِمَا عَقَلْنَاهُ وَ مَا لَمْ نَعْقِلْهُ فَإِنَّ رَأْسَ الْمَعَاصِی الرَّدُّ عَلَیْهِمْ وَ إِنَّمَا امْتَحَنَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ النَّاسَ بِطَاعَتِهِ لِمَا عَقَلُوهُ وَ مَا لَمْ یَعْقِلُوهُ إِیجَاباً لِلْحُجَّهًِْ وَ قَطْعاً لِلشُّبْهَهًِْ وَ اتَّقُوا اللهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِیداً یُصْلِحْ لَکُمْ أَعْمالَکُمْ وَ یُدْخِلْکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ وَ مَساکِنَ طَیِّبَةً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ وَ لَا یَفُوتَنَّکُمْ خَیْرُ الدُّنْیَا فَإِنَّ الْآخِرَهًَْ لَا تُلْحَقُ وَ لَا تُنَالُ إِلَّا بِالدُّنْیَا. ✍ مبادا اعمال نیک را به اتکای حب و دوستی آل محمّد رها کنید و مبادا دوستی آل محمّد را به اتکای اعمال صالح از دست بدهید، زیرا هیچکدام از این دو به تنهایی پذیرفته نمی‌شود. بدانید سرآمد بندگی و اطاعت خدا تسلیم در مقابل چیزهایی است که نمی‌فهمیم. چنانچه سرآمد گناهان رد آن‌ها است. خداوند مردم را به اطاعت نمودن در چیزهایی که می‌فهمند و چیزهایی که نمی‌فهمند آزمایش می‌کند تا حجّت لازم آید و شبهه برطرف شود. وَ اتَّقُوا اللهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِیداً یُصْلِحْ لَکُمْ أَعْمالَکُمْ. و شما را در باغ‌هایی از بهشت داخل می‌کند که نهرها از زیر درختانش جاری است و در مسکن‌های پاکیزه در بهشت جاویدان جای می‌دهد. (صف/۱۲). مبادا خیر دنیا از دست شما برود زیرا نمی توان به آخرت رسید مگر به وسیله‌ی دنیا. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۲۸۴ 📚بحار الأنوار، ج۷۵، ص۳۴۶ 🕋 اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
💠 عنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه‌السلام قَالَ: أمَا لَوْ أَنَّ رَجُلًا قَامَ لَيْلَهُ وَصَامَ نَهَارَهُ وَتَصَدَّقَ بِجَمِيعِ مَالِهِ‏ وَحَجَّ جَمِيعَ دَهْرِهِ وَلَمْ يَعْرِفْ ولَايَةَ وَلِيِّ اللهِ فَيُوَالِيَهُ وَيَكُونَ جَمِيعُ أَعْمَالِهِ بِدَلَالَةٍ مِنْهُ إِلَيْهِ‏. ما كَانَ لَهُ عَلَى اللهِ حَقٌّ فِي ثَوَابِهِ وَلَا كَانَ مِنْ أَهْلِ الْإِيمَانِ. 📝 زراره از امام محمدباقر علیه‌السلام نقل مى‌كند كه فرمودند: آگاه باشید اگر شخصى تمام شب‌‌ها به عبادت و روزها به روزه بگذراند و تمام اموالش را در راه خدا صدقه دهد و هر سال در تمام عمر خود به حج برود، ولى ولایت ولیّ الهی را نپذیرفته باشد تا از ايشان تبعيت کرده و تمام اعمالش را بر پایه راهنمایی او انجام دهد. نزد خداوند متعال استحقاق هیچ پاداشی ندارد و از اهل ایمان شمرده نخواهد شد. 📚 کافی شریف، ج۲، ص۱۸
قال علی‌بن‌إبراهیم اَلزِّنَا عَلَی وُجُوهٍ وَ الحَدُّ فِیهِ عَلَی وُجُوهٍ فَمِنْ ذَلِکَ أَنَّهُ أَحْضَرَ عُمَرُ‌بْنُ‌الْخَطَّابِ سِتَّهًَْ نَفَرٍ أُخِذُوا بِالزِّنَا فَأَمَرَ أَنْ یُقَامَ عَلَی کُلِ وَاحِدٍ مِنْهُمُ الْحَدُّ وَ کَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ جَالِساً عِنْدَ عُمَرَ فَقَالَ یَا عُمَرُ لَیْسَ هَذَا حُکْمَهُمْ، قَالَ: فَأَقِمْ أَنْتَ عَلَیْهِمْ الْحَدَّ، فَقَدَّمَ وَاحِداً مِنْهُمْ فَضَرَبَ عُنُقَهُ وَ قَدَّمَ الثَّانِیَ فَرَجَمَهُ وَ قَدَّمَ الثَّالِثَ فَضَرَبَهُ الْحَدَّ وَ قَدَّمَ الرَّابِعَ فَضَرَبَهُ نِصْفَ الْحَدِّ وَ قَدَّمَ الْخَامِسَ فَعَزَّرَهُ وَ أَمَّا السَّادِسُ فَأَطْلَقَهُ فَتَعَجَّبَ عُمَرُ وَ تَحَیَّرَ النَّاسُ، فَقَالَ عُمَرُ: یَا أَبَاالْحَسَنِ (سِتَّهًُْ نَفَرٍ فِی قَضِیَّهًٍْ وَاحِدَهًٍْ أَقَمْتَ عَلَیْهِمْ سِتَّ عُقُوبَاتِ لَیْسَ مِنْهَا حُکْمٌ یُشْبِهُ الْآخَرَ فَقَالَ نَعَمْ أَمَّا الْأَوَّلُ فَکَانَ ذِمِّیّاً زَنَی بِمُسْلِمَهًٍْ وَ خَرَجَ عَنْ ذِمَّتِهِ فَالْحُکْمُ فِیهِ السَّیْفُ، وَ أَمَّا الثَّانِی فَرَجُلٌ مُحْصَنٌ زَنَی فَرَجَمْنَاهُ، وَ أَمَّا الثَّالِثُ فَغَیْرُ مُحْصَنٍ فَحَدَدْنَاهُ، وَ أَمَّا الرَّابِعُ فَعَبْدٌ زَنَی فَضَرَبْنَاهُ نِصْفَ الْحَدِّ، وَ أَمَّا الْخَامِسُ فَکَانَ مِنْهُ ذَلِکَ الْفِعْلُ بِالشُّبْهَهًِْ فَعَزَّرْنَاهُ وَ أَدَّبْنَاهُ وَ أَمَّا السَّادِسُ فَمَجْنُونٌ مَغْلُوبٌ عَلَی عَقْلِهِ سَقَطَ مِنْهُ التَّکْلِیفُ. علیّ‌بن‌ابراهیم نقل میکند زنا چند صورت دارد و مجازات شرعیِ آن [نیز] چند قسم است؛ ازاین‌رو یکبار عُمربن‌خطّاب شش نفر را که به خاطر ارتکابِ زنا دستگیر شده بودند حاضر کرده و دستور داد تا بر هریک از آن‌ها مجازات شرعیِ زنا جاری شود، امیرمؤمنان که کنار عمر نشسته بود فرمود: «ای عمر! حکمِ همه‌ی این‌ها چنین نیست». عمر عرض کرد: «پس خودت مجازات شرعی را بر ایشان جاری ساز». امام (یکی از آنان را جلو آورده و گردنش را زد؛ دوّمی را پیش آورده و سنگسارش کرد؛ سوّمی را جلو آورد و حدّ شرعی (صد تازیانه) بر وی زد؛ چهارمی را آورد و نیمی از حدّ شرعی (پنجاه تازیانه) بر او زد؛ پنجمی را پیش آورد و تعزیرش نمود و ششمین فرد را رها نمود. عمر [از قضاوت حضرت] شگفت‌زده شد و مردم نیز متحیّر شدند. عمر گفت: «ای اباالحسن (! شش نفر با گناهی مشابه بودند ولی شما بر آنان پنج مجازات جاری ساختی و یکی را رها نمودی و حکم هیچ‌کدام مانند دیگری نبود»! حضرت فرمود: «آری [چنین است] امّا نفر اوّل، کافری ذمّی بود که با زنی مسلمان زنا کرده و [با این‌کار] از [شرایطِ] ذمّه خارج شده بود؛ بنابراین حکم وی کشتن با شمشیر است؛ امّا نفر دوّم، مردی همسردار بود که زنا کرده و ما او را سنگسار نمودیم؛ امّا نفر سوّم مردی بی‌همسر بود که او را حدّ (صد تازیانه) زدیم؛ نفر چهارم بَرده‌ای بود که زنا کرده و ما نیمی از حدّ را بر وی زدیم؛ نفر پنجم این کار را به اشتباه انجام داده بود که ما او را تعزیر کرده و تنبیه نمودیم [تا از این به بعد بیشتر دقّت کند]؛ و امّا ششمین نفر، دیوانه‌ای بود که عقلش در اختیارش نیست و تکلیف از وی ساقط است. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۱۴۸ القمی، ج۲، ص۹۶ / نورالثقلین
دوستان این روایت را با شرح آن لطفا با دقت بخوانید و روی آن تفکر کنید زهری نقل می کند که روزی در خدمت امام سجاد علیه السلام بودم که یکی از شیعیان آمد و اظهار پریشانی و عیالمندی نمود و گفت: چهارصد درهم بدهکاری دارم، حضرت از شنیدن سخنان وی بسیار متأثر شده و گریه کردند، وقتی علت را پرسید، فرمودند: کدام محنت بالاتر از آن است که برادر مؤمنی را مقروض ببینی و نتوانی مشکل او را حل کنی؟ هنگامی که مردم متفرق شدند یکی از منافقین گفت: عجیب است که ایشان یک بار می گوید آسمان و زمین در اختیار ماست و یک بار می گوید که از اصلاح برادر مؤمنی عاجزیم! آن مرد فقیر از شنیدن این سخن آزرده شد و خدمت امام سجاد علیه السّلام رفت و گفت: شخصی چنان و چنین گفت و به من سخت آمد به گونه ای که رنج و محنت و پریشانی های خودم را فراموش کردم. حضرت فرمود: خداوند تو را فرج عطا فرمود؛ و دستور داد: آنچه برای افطار من آماده کرده اید بیاورید. دو قرص نان خشک شده را آوردند. حضرت فرمود: این نان ها را بگیر که در خانه ما به غیر از این ها وجود ندارد ولیکن خداوند به برکت این دو قرص نان نعمت و مال زیادی به تو می دهد. آن مرد دو قرص نان را گرفت و به بازار رفت و نمی دانست چه کار کند. همان طور که در بازار راه می رفت، به ماهی فروشی برخورد کرد که یک ماهی در دستش مانده بود و کسی آن را نمی خرید. به ماهی فروش گفت: من دو نان جو دارم بیا با ماهی مبادله کنیم. ماهی فروش قبول کرد مرد ماهی را گرفت و یک نان جو را به او داد و به راهش ادامه داد و بقالی را دید که مقداری نمک مخلوط با خاک دارد که هیچ کس از او نمی خرد، به او پیشنهاد کرد بیا این قرص نان را بگیر و آن نمک را بده تا این ماهی را کباب کرده و استفاده کنم. و نمک را نیز گرفت و به خانه رفت در فکر بود که ماهی را پاک کند کسی در زد. وقتی در را باز کرد، دید هر دو مشتری نان ها را پس آورده اند و گفتند: بچه های ما این نان های خشک را نمی توانند بخورند و ما فهمیدیم که تو از ناچاری این نان ها را به بازار آورده ای بیا و نان خود را بگیر، ما از تو راضی هستیم و آن ماهی و نمک را به تو حلال کردیم. آن مرد آنها را دعا کرد و ایشان رفتند و چون کودکانش نمی توانستند آن نان ها را بخورند، تصمیم گرفت ماهی را کباب کند و به کودکانش بدهد. وقتی شکم ماهی را پاره کرد که آن را تمیز کند دید پر از در و مروارید است که نظیر ندارند، پس خداوند متعال را شکر کرد و در فکر بود که آنها را به چه کسی بفروشد و چه کار کند که شخصی از طرف امام سجاد علیه السّلام آمد و پیغام آورد که امام سجاد علیه السّلام فرمود: خداوند متعال در کار تو گشایش ایجاد کرد و از پریشانی نجاتت داد. اکنون قرص های نان را به ما برگردان که آن ها را به غیر از ما کسی نمی خورد. بحارالانوار ج۴۶ص ۲۰ شرح کوتاهی بر روایت : کلام اهل بیت عصمت وطهارت سلام الله علیه یک ظاهری دارد و ابعاد باطن های فراوانی، در این روایت گریه حضرت حمل بر ناتوانی ایشان در کمک به آن شیعه فقیر و عیالمند نیست چرا که حتی در ادامه حدیث وکمک معجزه وار حضرت با دوقرص نان کم ارزش به آن محب فقیر خلاف مطلب را ثابت میکند بلکه گریه امام سجاد علیه السّلام برای فقر معرفتی و بی بضاعتی معنوی آن شیعه بوده است زیرا امام علیه السّلام آگاهی از فقر درون وکم معرفتی او داشته و اگر توانایی در حل مشکل او نداشت چنین معجزه وار زندگی او را متغییر نمیکردند و نکته دیگری که میشود از این روایت یاد گرفت تسلیم محض بودن در برابر معصوم‌است. اینکه آن شیعه دو قرص نان را با تسلیم و هیچ سوال یا سخنی سریعا پذیرفته و به دنبال راه گشایش بوده است. معجزه دیگری از امام سجاد علیه السّلام در بحار الانوار آمده است که حضرت برای یکی از شیعیان، آب را تبدیل به یاقوت و زمرد و مروارید کرده بودند و به عنوان هدیه دادند ولی برای این شیعه دو قرص نان خشکیده شده عطا فرمودند و هردو نفر چه آن شخصی که به او جواهرات هدیه شد و چه این شخص عیالوار که امام دو نان به او عطا فرمودند هردو در مقام تسلیم و رضایت بودند چرا که یقین داشتند این امام معصوم است که میداند کدام خیر و کدام صلاح به نفع شیعه اش است و شیعه جز با تسلیم محض و رضایت و پذیرش محض در برابر کلام و اعمال امام معصوم علیه السّلام هرگز نمیتواند به منتهای کمال دست یابد. ما در روایات بسیاری داریم حتی در مرتبه شفا دادن شیعیان و محبان هم اهلبیت علیهم السّلام به شکلهای مختلف و با طریقه های گوناگون شفا عنایت فرموده اند پس فقط باید از درگاه پروردگار متعال توفیق رسیدن به مقام اطاعت محض وتسلیم و رضا را در برابر اوامر الهی و معصومین خواستار باشیم و از چگونه و چرا و چند و چون و کی و چه زمانی و چطور و...بپرهیزیم همانند هارون مکی که امام صادق به او فرمودند هارون برو در آتش بنشین و بی هیچ پرسش و حتی واهمه ای گفت سمعا و طاعتا و در تنور نشست .