eitaa logo
معارف الثقلین
101 دنبال‌کننده
127 عکس
394 ویدیو
31 فایل
بسم الله تعالی قال رسول الله صل الله علیه و آله إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ اَلثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ اَلْحَوْضَ
مشاهده در ایتا
دانلود
doa esteghase.mp3
16.98M
🎧 قرائت استدیویی «دعای استغاثه به امام زمان علیه‌السلام » با صدای: محمود معماری
🔰پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم : ✉علم بیاموزید؛ چون فراگیری آن به خاطر خدا کار نیک و تمرین آن تسبیح و جستجوی آن جهاد و یاددادن آن به کسی که نمی‌داند صدقه و یادآوری آن به اهل علم نزدیکی به خداوند است؛ زیرا علم نشان‌دهنده‌ی حلال و حرام و روشنایی‌بخش راه بهشت و مایه‌ی آرامش در ترس و وحشت و رفیق در غربت و هم صحبت در تنهایی و راهنما در شادمانی و سختی و اسلحه در برابر دشمنان و مایه‌ی نزدیکی در نزد غریبه‌هاست. خداوند به‌واسطه‌ی علم گروهی را بالا می‌برد و آن‌ها را چنان قرار می‌دهد که به آن‌ها اقتدا کنند و از آن‌ها تبعیّت کنند و به رأی و نظر آن‌ها واقف شوند و فرشتگان به دوستی با آن‌ها رغبت می‌نمایند و بال‌هایشان را بر آن‌ها می‌کشند و در نمازهایشان برای آن‌ها طلب بخشش می‌نمایند. هر تَر و خشکی حتی ماهیان و جانوران دریا و حیوانات درّنده و چهارپایان اهلی زمین و آسمان و ستارگانش برای آن‌ها طلب مغفرت می‌کنند. آگاه باشید! که علم مایه‌ی حیات قلب‌ها و روشنایی دیدگان و قوّت بدن‌هاست. بنده را به مقام و منزلت آزادگان و جایگاه فرمانروایان می‌رساند و سخن‌گفتن درباره‌ی علم با روزه و تمرین آن با نماز و عبادت برابری می‌کند. به‌وسیله‌ی علم حلال و حرام شناخته می‌شود و به‌وسیله‌ی آن صله‌ی رحم می‌شود و علم پیشوای عمل است؛ خداوند آن را به سعادتمندان الهام می‌کند و اشقیا را از آن محروم می‌نماید. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۴۹۸ https://eitaa.com/maarefo_thaghalein
💥 راز غضبناک شدن بعضی از مومنین هنگام شنیدن اعتقادات ناصحیح دیگران‼️💥 ابن اذینه می گوید: نزد امام صادق سلام الله علیه بودیم،نام یکی از اصحاب برده شد،گفتیم : در وی خشم، غضب و (حدّت=شدت) است. حضرت صلوات الله علیه فرمود: 👈از علائم مومن این است که در او خشم و غضب و- حدّت- باشد،که اگر دید کسی اعتقادات ناصحیح داشته، یا گناه و نافرمانی می کند ناراحت و غضبناک شود.👉 ابن اذنبه-می گوید: عرض کردیم در تمام اصحاب ما تیزی و تندی مزاج و غضب هست، ( راز آن چیست؟) حضرت صلوات الله علیه فرمود: علتش آن است که خدای تعالی در 👈عالم ذر👉 به اصحاب یمین -که شما نیز در میان آنها بودید - امر فرمود داخل آتش شوید،که برای امتحان شما مشتعل نموده بود، پس همه داخل شدید، چون از حرارت آن آتش، اضطرابی در شما پدید گردید،لذا تندی مزاج، خشم و غضب شما بواسطهء حرارت آن آتش است. و امر نمود به مخالفین -که اصحاب شمال باشند- داخل همان آتش شوند، لیکن چون آن ها سرپیچی نموده اطاعت نکرده و داخل نشدند، از این جهت است که آنها خونسرد هستند و باکی ندارند که خود گناه کنند، یا مشکل اعتقادی داشته باشند و یا دیگران گناه نموده و یا اعتقاداتی ناصحیح داشته باشند.👉 📚علل الشرایع: ج1ص85 مختصر بصائرالدرجات:  215 https://eitaa.com/maarefo_thaghalein
این دنیاطلبی نیست عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي يَعْفُورٍ قَالَ: قَالَ رَجُلٌ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (صلوات الله علیه) وَ اللَّهِ إِنَّا لَنَطْلُبُ الدُّنْيَا وَ نُحِبُّ أَنْ نُؤْتَاهَا فَقَالَ تُحِبُّ أَنْ تَصْنَعَ بِهَا مَا ذَا قَالَ أَعُودُ بِهَا عَلَى نَفْسِي وَ عِيَالِي وَ أَصِلُ بِهَا وَ أَتَصَدَّقُ بِهَا وَ أَحُجُّ وَ أَعْتَمِرُ فَقَالَ (صلوات الله علیه) لَيْسَ هَذَا طَلَبَ الدُّنْيَا هَذَا طَلَبُ الْآخِرَةِ. 🔸عبد اللّه بن ابى يعفور گوید: مردى به امام صادق (صلوات الله عليه) گفت: به خدا كه ما دنياطلب هستيم و دوست داريم دنيا به ما داده شود! امام (صلوات الله عليه) فرمود: دوست دارى با آن چه كنى؟ گفت: با آن به خودم و خانواده ام بهره اى رسانم و صله رحِم به جا آورم و صدقه بدهم و حجّ و عمره بگزارم. حضرت فرمود: اين طلب دنیا نيست؛ اين طلب آخرت است. الكافي (ط - الإسلامية)/ج‏5/ص72/بَابُ الِاسْتِعَانَةِ بِالدُّنْيَا عَلَى الْآخِرَة/ح10 https://eitaa.com/maarefo_thaghalein
وضعیت اقتصادی شیعیان در زمان غیبت و دولت‌ های باطل... حضرت آیت الله العظمی لسان الله الناطق مولانا امام صادق صلوات الله علیه و آله فرمودند: برای شيعيانِ خالص ما در زمان دولت باطل جز به اندازۀ قوتِ [ غذای روزانه و حداقل رفاه ] نصیبی نخواهد بود ، خواهيد به مشرق رويد يا به مغرب ، جز به مقدار قوت روزی داده نمی‌ شوید... عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ قَالَ: لَيْسَ لِمُصَاصِ شِيعَتِنَا فِي دَوْلَةِ الْبَاطِلِ إِلَّا الْقُوتُ شَرِّقُوا إِنْ شِئْتُمْ أَوْ غَرِّبُوا لَنْ تُرْزَقُوا إِلَّا الْقُوتَ... 📚 الكافي ، ج‏ ۲ ، ص ۲۶۱ ، ح ۷ https://eitaa.com/maarefo_thaghalein
🌹من حلال زاده بوده‌ام🌹 روزی متوکل عباسی ملعون در حالی که جمع کثیری از مردم در دربارش حاضر شده بودند نظرش به شخصی افتاد که وضع سایر مردم را نداشت. از او سؤال کرد نامت چیست و از چه قبیله‌ای هستی؟ گفت نام من منصوره و از قبیله‌ی بنی مخنث هستم. متوکل عباسی پرسید بگو بدانم خلیفه بعد از رسول خدا که بود؟ ✅گفت اسد الله الغالب و مظهر العجائب مولانا علی بن ابی طالب. متوکل ناراحت شد و به غلامان دستور داد تا او را مفصل بزنند. در همین حال غلامی به او رساند که بگوید ابوبکر، او هم گفت ای امیر ابوبکر. متوکل سؤال کرد خلیفه دیگر کیست؟ ✅گفت الطاعن بالرمحین و الضارب بالسیفین و المصلی القبلتین ابی الحسنین امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب. (کسی که به دو نیزه می‌جنگید و با دو شمشیر ضربه می‌زد؛ کسی که به دو قبله نماز خواند؛ پدر حسن و حسین، امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب). باز متوکل امر کرد تا او را بزنند تا این که غلامی به او رساند که بگوید عمر ، او هم گفت عمر. برای سومین بار همان سوال متوکل تکرار شد و او ✅گفت :ابن عم الرسول و زوج البتول الذی انزل فیه «انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلاة و یؤتون الزکاة و هم راکعون» مولانا مولی الثقلین علی بن ابی طالب. (پسر عموی رسول و همسر بتول است کسی که درباره‌ی او نازل شد «سرپرست شما خدا است و رسول خدا و کسانی که ایمان آوردند نماز را اقامه می‌کنند و زکات می‌دهند در حالی که در رکوع هستند» مولای ما مولای جن و انس علی بن ابی طالب). بار هم متوکل دستور داداو را بزنند تا این که به او رساندند بگوی عثمان او هم گفت عثمان. تا این که وقتی برای چهارمین بار متوکل از او سؤال کرد خلیفه‌ی چهارم کیست؟ گفت یا امیر حجاج بن یوسف ثقفی. متوکل گفت ای مردک این بار که نوبت علی بود چرا نام او را نبردی؟ گفت هر بار که نام علی را بردم امر به زدن کردی این بار از تو ترسیدم و نام حجاج ظالم را بردم تا در شأن و هم ردیف همان سه نفر باشد. باز هم متوکل دستور داد او را بزنند. متوکل از او سؤال کرد بگو بدانم عایشه افضل بود يا فاطمه؟ گفت عایشه. گفت چرا؟ گفت زیرا که خداوند فرموده «فضل الله المجاهدین علی القاعدین درجة» یعنی «خداوند مجاهدین را بر کسانی که در خانه نشستند یک درجه برتری داده است» و عایشه بارها در بصره به جنگ با امیرالمؤمنین علی عليه السلام برخواست در حالی که فاطمه سلام الله عليها هرگز از خانه برنخواست باز هم متوکل دستور داد او را بزنند. متوکل گفت از طایفه‌ی تو هیچکس شیعه نبوده است چگونه تو شیعه‌ای؟ گفت اگر امان دهی می‌گویم. گفت در امان هستی. گفت چون من حلال زاده‌ام و مادر و جد و اجداد من زنا نکرده‌اند. متوکل بسیار غضبناک شد و چون او را امان داده بود دستور داد او را از دربار و از بغداد خارج کنند. منبع: کتاب دوبال برای پرواز (تولی و تبری) صفحه‌ی 43 به نقل از کتاب انساب النواصب https://eitaa.com/maarefo_thaghalein
جابربن‌یزید می‌گوید، از امام باقر علیه‌السلام در مورد تفسیر این آیه پرسش کردم. آیا ما به آفرینش نخست عاجز شده‌ایم؟ بلکه آنان در آفرینش تازه‌ای هستند! سوره‌ق آیه۱۵ حضرت فرمودند: ای جابر! تاویلش این است که چون خداوند این خلق و این جهان را فنا کند و اهل بهشت را در بهشت و اهل دوزخ را در دوزخ جای دهد، خلق دیگری را از نو بیافریند. بدون نر و ماده. که او را بپرستند و یگانه دانند. زمینی جز این زمین بیافریند، که در آن جای گیرند. و آسمانی جز این آسمان بیافریند، که بر سر آنها سایه اندازد. شاید عقیده‌ی تو این است که خداوند، فقط همین یک جهان را آفریده و جز شما بشری نیافریده است؟! آری، به خدا قسم که خداوند، هزار هزار عالم و هزار هزار آدم آفریده است. که تو در آخر این عوالم و آدم‌ها هستی! الخصال جلد۲ صفحه۶۵۲ https://eitaa.com/maarefo_thaghalein
- جابر گوید: امام باقر علیه‌السلام در تفسیر آیه ۷۲ سوره احزاب: «ما امانت را بر آسمان‌ها و زمین و کوه‌ها عرضه داشتیم، آن‌ها از حمل آن سربافتند، واز آن هراسیدند» فرمود: منظور (از امانت) ولایت است که(تمامی مخلوقات) امتناع ورزیدند از روی کفر آن را حمل کنند. «و آن را انسان حمل کرد» و آن انسانی که حمل کرد ابوفلان بود. 📚بصائر الدرجات، جزء۲، باب۱۰، ص۷۶، ح۳ - ابوبصیر گوید: از امام صادق علیه‌السلام در مورد قول خداوند در آیه ۷۲ سوره احزاب: پرسیدم، حضرت فرمودند: امانت ولایت است. و انسان ابوشرور منافق است. 📚معاني الأخبار، باب معنى الأمانة، ص۱۱۰، ح https://eitaa.com/maarefo_thaghalein
پدر سلیمان دیلمی گوید: سماعه بن مهران خدمت امام صادق علیه‌السلام مشرف شد. حضرت فرمود: «ای سماعه! مردم کیست؟» عرض کردم: «ای پسر رسول خدا! ما!» حضرت خشمگین شد، به طوری که دو گونه مبارکش سرخ شد. با اینکه قبلا تکیه داده بود، با شنیدن این حرف راست نشست و پرسید: «ای سماعه! بدترین نزد مردم کیست؟» عرض کردم: «به خدا دروغ نگفتم ای پسر رسول خدا! ماییم بدترین مردم نزد مردم، زیرا آنها ما را و می‌نامند». حضرت نگاهی به من کرد و فرمود: چگونه است حال شما آنگاه که شما را به و آنها را به می‌برند؟ آنها شما را بنگرند و بگویند چه شده است ما را؟ «ما لَنا لا نَری رِجالًا کُنَّا نَعُدُّهُمْ مِنَ الْأَشْرار»، {نمی‌بینیم مردانی را که آنها را از و می‌دانستیم} ص/۶۲ ای سماعة بن مهران! همانا هر کس از شما که کار بدی انجام دهد، ما روز قیامت با پای خود نزد پروردگارمان می‌رویم و برای او می‌کنیم و شفاعت ما پذیرفته می‌شود. به خدا از شما، ده نفر به دوزخ نرود! به خدا از شما، پنج نفر به دوزخ نمی‌رود! به خدا از شما، سه مرد وارد دوزخ نشود! به خدا از شما، یک مرد هم وارد دوزخ نشود! پس در رسیدن به بهشت با یکدیگر رقابت کنید و دشمن خود را با پارسایی خود، زرد چهره و غمگین سازید. 📚أمالی الطوسی، ج۱ ص۳۰۱ 📚بحارالأنوار، ج۶۵ ص١١٧ https://eitaa.com/maarefo_thaghalein
روایات محل تولد حضرت عیسی علیه السلام ▪️از امام صادق علیه السلام روایت شده که رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم در خلال سخنان خود در وصف معراج بیان داشتند: جبرئیل به من گفت فرود آی و نماز به‌پا دار. من نیز همان کار را انجام دادم». سپس جبرئیل گفت: «أَ تَدْرِی أَیْنَ صَلَّیْتَ ؟»(آیا می‌دانی در کجا نماز خواندی؟) پاسخ دادم: نه. جبرئیل گفت: «صَلَّیْتَ فِی بَیْتِ لَحْمٍ، وَ بَیْتُ لَحْمٍ بِنَاحِیَهِ بَیْتِ‌الْمَقْدِسِ حَیْثُ وُلِدَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ(علیه السلام)»(در بیت لحم نماز خواندی و بیت لحم در ناحیه بیت‌المقدس واقع است جایی که حضرت عیسی بن مریم علیه السلام متولد شد. 📚بحارالأنوار،ج۱۴،ص۲۰۸. ▪️امام سجاد علیه السلام در تفسیر آیه ۲۲ سوره مریم «فَحَمَلَتْهُ فَانْتَبَذَتْ بِهِ مَکَانًا قَصِیًّا» بیان داشت: حضرت مریم علیه السلام از دمشق خارج شد تا به کربلا رسید و آن حضرت را در مکانی که بعدها امام حسین علیه السلام در آنجا مدفون شده است، به دنیا آورد و در همان شب بازگشت. 📚تهذیب‏‌الأحکام،ج۶،ص۷۳. 📚وسائل‏‌الشیعه،ج۱۴،ص۵۱۷. ▪️مکان ولادت حضرت عیسی علی نبینا علیه و آله وسلم روی سنگی سفید در منطقه «براثا» بوده که هم‌اکنون محل مسجد جامع براثا است، شیخ مفید با استناد به گفته امام سجاد علیه السلام حدیث مفصلی را روایت می‌کند که براساس آن «هنگامی‌که امیرالمومنین علیه السلام از جنگ خوارج بازمی‌گشت و از سرزمین «الزوراء» بغداد گذشت و به ناحیه شرق سرزمین السواد در عراق رسید در آنجا با راهبی در کلیسایی برخورد کرد و آن دو با هم به سخن پرداختند. راهب مسیحی گفت: من در انجیل وصف تو را شنیده بودم و تو در منطقه براثا آنجا که خانه حضرت مریم سلام الله علیه و سرزمین حضرت عیسی بن مریم علیه السلام است، فرود می‌آیی. پس امیرالمومنین علیه السلام در آن منطقه فرود آمد و پای خود را بر زمین آن کوبید پس چشمه آب جوشانی از آن جوشید. امام فرمودند این چشمه حضرت مریم سلام الله علیه است که برای او جوشید. سپس گفت: اینجا را به مقدار ۱۷ بازو حفر کنید. پس یاران آن حضرت آنجا را کندند و سنگی سفید در آنجا نمایان شد. امیرالمومنین علیه السلام گفت: بر این سنگ بود که حضرت مریم مقدس سلام الله علیه ، حضرت عیسی علیه السلام را به دنیا آورد. و در این مکان نماز گزارد. سپس گفت: سرزمین براثا خانه حضرت مریم سلام الله علیه است و تنها خداوند است که بر حقیقت امر آگاه است. 📚بحارالانوار،ج۱۴،ص۲۱۰. ▪️نهری که حضرت عیسی (علیه السلام) در کنار آن متولد شد، نهر فرات بود. 📚اصول کافی،ج۱،ص۴۷۹.  حیره در خدمت امام جعفر صادق علیه السلام بودم. روزی با آن حضرت سوار شدیم و حرکت کردیم . چون به قریه ای رسیدیم، که محاذی ناصره و کنار شط فرات است، حضرت فرمود: آن است . پس فرود آمد و دو رکعت نماز گزارد . پس فرمود: می دانی حضرت عیسی در کجا متولد شده است؟ گفتم: نه . پس با دست مبارک خود به نقطه ای اشاره کرد و فرمود: در اینجا بود آنگاه پرسید: می دانی معنی «ربوة » چیست در آنجا که حق تعالی فرموده است: (و آوینا هما الی ربوة ذات قرار و معین)جا دادیم مریم و عیسی را به سوی جایگاه بلندی که محل استقرار بود به سبب آبادانی و وفور میوه ها و آب جاری که بر روی زمین داشت . گفتم: نمی دانم . پس به دست خود به جانب راست به سوی نجف اشرف اشاره کرد . سپس فرمود: این کوه است و فرمود: «ماءمعین » که خدا فرموده، فرات است. 📚قصص الانبیاء،راوندی،ص۲۶۵. https://eitaa.com/maarefo_thaghalein
برای مومن اهمیتی ندارد که... ●ثُمَّ قَالَ (الامام الصادق علیه السلام) قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) لَا يَجِدُ الرَّجُلُ حَلَاوَةَ الْإِيمَانِ فِي قَلْبِهِ حَتَّى لَا يُبَالِيَ مَنْ أَكَلَ الدُّنْيَا ●امام صادق علیه السلام فرمود رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: مرد، شیرینی ایمان را در دلش نمی یابد مگر آنکه برایش مهم نباشد دنیا را چه کسی خورده است. 📙الكافي- ط الاسلامية/ج2/ص128/بَابُ ذَمِّ الدُّنْيَا وَ الزُّهْدِ فِيهَا ح2 https://eitaa.com/maarefo_thaghalein
✔️ویژگی های شیعیان واقعی و تفاوت شان با کسانی که لاف شیعه بودن را می زنند💔 وَ عَنْ مِهْزَمٍ الْأَسَدِيِّ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: إِنَّ شِيعَتَنَا مَنْ لَا يَعْدُو صَوْتُهُ سَمْعَهُ، وَ لَاشَحْمَةُ أُذُنِهِ، وَ لَايَمْتَدِحُ بِنَا مُعْلِناً، وَ لَايُوَاصِلُ لَنَا مُبْغِضاً، وَ لَا يُخَاصِمُ لَنَا وَلِيّاً، وَ لَايُجَالِسُ لَنَا عَائِباً. قَالَ: قُلْتُ: فَكَيْفَ أَصْنَعُ بِهَؤُلَاءِ الْمُتَشَيِّعَةِ؟ قَالَ: فِيهِمُ التَّمْحِيصُ، وَ فِيهِمُ التَّمْيِيزُ، وَ فِيهِمُ التَّبْدِيلُ، تَأْتِي عَلَيْهِمْ سِنُونَ تُفْنِيهِمْ، وَ طَاعُونٌ يَقْتُلُهُمْ، وَ اخْتِلَافٌ يُبَدِّدُهُمْ، شِيعَتُنَا مَنْ لَايَهِرُّ هَرِيرَ الْكَلْبِ، وَ لَايَطْمَعُ طَمَعَ الْغُرَابِ، وَ لَايَسْأَلُ وَ إِنْ مَاتَ جُوعاً. قُلْتُ: وَ أَيْنَ أَطْلُبُ هَؤُلَاءِ؟ قَالَ: اطْلُبْهُمْ فِي أَطْرَافِ الْأَرْضِ، أُولَئِكَ الْخَفِيضُ عَيْشُهُمْ، الْمُنْتَقِلُ دَارُهُمْ، الَّذِينَ إِذَا شَهِدُوا لَمْ يُعْرَفُوا، وَ إِذَا غَابُوا لَمْ يُفْتَقَدُوا، وَ إِنْ مَرِضُوا لَمْ يُعَادُوا، وَ إِنْ خَطَبُوا لَمْ يُزَوَّجُوا، وَ إِنْ رَأَوْا مُنْكَراً يُنْكِرُوا، وَ إِنْ يُخَاطِبْهُمْ جَاهِلٌ سَلَّمُوا، وَ إِنْ لَجَأَ إِلَيْهِمْ ذُو حَاجَةٍ مِنْهُمْ رَحِمُوا، وَ عِنْدَ الْمَوْتِ هُمْ لَايَحْزَنُونَ، وَ فِي الْقُبُورِ يَتَزَاوَرُونَ، لَمْ تَخْتَلِفْ قُلُوبُهُمْ، وَ إِنْ رَأَيْتَهُمْ اخْتُلِفَ بِهِمُ الْبُلْدَانُ. 💠مهزم اسدی می گوید: امام صادق (صلوات الله علیه) فرمودند : همانا شیعه ما کسی است 👈 که صدایش به حدی آرام باشد که از گوش و نرمی گوش خودش فراتر نرود 👈و آشکارا مدح ما را نمی گوید 👈 و با دشمن ما مراوده نمی کند 👈و با دوست ما دشمنی نمی کند 👈 و هیچ گاه با عیب جویِ ما همنشینی نمی کند؛ گفتم: با این شیعه نماها چه رفتاری داشته باشم؟ فرمود: در آن ها نقص و کاستی و جدایی (غربال) و دگرگونی اتفاق می افتد. بر آنها دورانی می گذرد که در آن نابود می شوند و طاعون آنها را می کشد و اختلافاتی پیدا می شود که آنها را پراکنده می کند. شیعه ما کسی است که 👈 مثل سگ پارس نمی کند 👈و مثل کلاغ حرص و طمع ندارد 👈 و اگر از گرسنگی بمیرد از کسی چیزی طلب نمی کند. گفتم: فدایت شوم چنین کسانی را کجا بجویم؟ فرمود: در گوشه کنار زمین دنبال آنها بگرد. 👈آن ها زندگی ساده ای دارند و خانه به دوش هستند 👈و کسانی هستند که وقتی حضور دارند معروف و شناخته شده نیستند 👈 و وقتی غایبند، کسی دنبال آنها نمی گردد ؛ 👈 اگر بیمار شوند کسی به عیادت آنان نمی رود 👈و اگر خواستگاری کنند به درخواست آنها جواب مثبت داده نمی شود 👈 و اگر عمل ناپسندی ببینند از آن نهی می کنند 👈و اگر جاهلی با آنان سخن بگوید، سلام می گویند 👈 و اگر نیازمندی به آنها پناه ببرد، به او رحم می کنند 👈 و در هنگام مرگ اندوهگین نمی شوند 👈و به دیدار اهل قبور می روند دلهای آنان هیچ گاه منحرف نمی گردد و چنانچه ايشان را ببينى در شهرها رفت و آمد كنند.. 📚بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار عليهم السلام با ترجمه فارسي جلد 66 صفحه 402 حدیث 104 التمحیص، ص: 70 تحف العقول، النص، ص: 378 مشكاة الأنوار في غرر الأخبار، النص، ص: 61 ✅️امام_زمان_تنها_راه_نجات https://eitaa.com/maarefo_thaghalein