❤بسم الله الرحمن الرحیم ❤
ادب یعنی چی ؟!
📝امام جواد عليه السلام:
✅الاْدَبُ عِنْدَ النّاسِ النُّطْقُ بِالْمُسْتَحْسَناتِ لا غَيْرُ،
وَ هذا لا يُعْتَدُّ بِهِ ما لَمْ يُوصَلْ بِها إلي رِضَااللهِ سُبْحانَهُ، وَ الْجَنَّةِ، وَ الاْدَبُ هُوَ أدَبُ الشَّريعَةِ، فَتَأدَّبُوا بِها تَكُونُوا أُدَباءَ حَقّاً
✍رعایت ادب در نزد مردم نیکو سخن گفتن است در حالیکه چنین نیست و این معنی حاصل نمی شود مگر اینکه رضای الهی و بهشت بوسیله آن بدست آید
و ادب همانا ادب شریعت است (عمل به احکام خداوند در قرآن کریم و فرمایشات اهل بیت عصمت و طهارت صلوات الله وسلامه علیهم اجمعین) پس خود را به آن تادیب کنید آنچنانکه شایسته است
ارشاد القلوب ديلمي، ص 160
🔷️توضیح اینکه پیامبر رحمت صل الله علیه و آله و سلم وقتی میفرمایند :
إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ
یعنی من مبعوث شده ام تا مکارم اخلاق را ( که در گذشته هم بوده) آنرا تکمیل کنم هدف از بعثت انبیاء الهی در این نکته حاصل می شود که آنها آمده اند تا اخلاق را در جامعه تحکیم نمایند و با توجه به حدیث قبل این معنا بدست می آید که فردی متخلق به اخلاق الهی است که بیشتر به احکام و اوامر الهی و فرمایشات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام آنچنانکه شایسته است عمل نماید
🔷️🔷️بسیاری این شبهه را مطرح می کنند که تو آدم خوبی باش به دین من چکار داری ، دین افیون توده هاست یا انسانیت بزرگترین دین است یا
انسانیت برترین دین است و ...
در حقیقت آنها از مفهوم واژه ای بصورت مغلوب شده استفاده می کنند که این خود یک نوع تحریف معانی است و اینگونه شعار دادن در حقیقت طبل تو خالی است و محتوایی ندارد چراکه بایست توجه داشت
اولا اخلاق در پرتو عمل به شریعت بدست می آید نه غیر از آن
دوماً آنکس که احکام الهی را زیر پا میگذارد و می گوید که من اخلاق مدار هستم و آزارم به کسی نمیرسد در حقیقت به نحو واضح و روشن دروغ می گوید
مثلا اگر کسی حجاب را رعایت نکند و بگوید دلت پاک باشه در حالیکه با بی حجابی خود موجبات سلب آرامش و غیظ شهوت عده ای را فراهم آورد
یا اگر کسی به احکام دین مثل نماز و روزه و خمس و زکات و حج و امر به معروف و نهی از منکر بی توجه باشد و بگوید مردم را مورد اذیت و آزار قرار نمی دهم، همین کفایت می کند
و ...
اما اگر کسی نماز میخواند و رعایت حدود شریعه را حسب ظواهر انجام میدهد اما باز به آزار و ایذاء مردم میپردازد مثلا دروغ می گوید ، در کسب و کار حرام وارد می شود رعایت عفت نفس در باب شهوات نمی کند بداند یا عبادت در او ملکه تقوا (یعنی خودداری نفس از آنچه که بر وی جایز نیست) در او ایجاد نکرده یا اینکه عبادت او وجه الله ندارد یعنی عبادتش برای هدفی غیر از خداوند بنا شده و فاقد اثر است و می تواند شبهه ریاء ، دروغ ، ریاست طلبی و ... داشته باشد که همه اینها نیز در تضاد با اخلاق است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درمان قند خون ،رماتیسم و کم خونی شدید در طب اسلامی
🌷کلمات اهل بیت علیهمالسلام داروی دردهای انسانهای حقجوست فقط باید با شناخت مخاطب و زمانه و شرايط، داروی متناسب انتخاب نمود.
⭐️به این کلمه احیاگر بنگرید:
🌺قيلَ لِلصـادِقِ صلوات الله و سلامه علیه :
🌷عَلى ماذا بَنَيْتَ أَمْرَكَ؟ فَقالَ عليه السلام: عَلى أَرْبَعَةَ أَشْياءَ: عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلى لايَعْـمَلُهُ غَيرى فَاجْتَهَدْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ اللّه َ عَزَّوَجَلَّ مُطَّلِعٌ عَلىَّ فَاسْتَحْيَيْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزقى لايَاكُلُهُ غَيرى فَا طْمَانَنْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ اخِرَ أَمْرى الْمَوتُ فَاسْتَعْدَدتُ
✍به امام صادق عليهالسلام گفتند:
كار خود را به چه اساسى استوار ساختهاى؟
فرمودند: بر چهار بنيان:
🚩 دانستم كه عمل مرا كسى ديگر انجام نمى دهد پس تلاش نمودم.
🚩 دانستم كه خداى بر من آگاه است پس حيا كردم.
🚩دانستم كه روزى مرا ديگرى نمىخورد پس آرام گرفتم.
🚩 دانستم كه پايان كار من مرگ است پس براى آن آماده شدم.
📚بحارالانوار، جلد ۷۸، صفحه ۲۲۸
※ بِسْــمِ اللهِ الرَّحْــمٰنِ الرَّحیـــمْ ※
💎قال امیرالمومنین علیه السلام :
✉️احْمِلْ نَفْسَكَ مَعَ أَخِيكَ عِنْدَ صَرْمِهِ عَلَی الصِّلَةِ وَ عِنْدَ صُدُودِهِ عَلَی اللُّطْفِ وَ الْمُقَارَبَةِ وَ عِنْدَ تَبَاعُدِهِ عَلَی الدُّنُوِّ وَ عِنْدَ جُرْمِهِ عَلَی الْعُذْرِ حَتَّی كَأَنَّكَ لَهُ عَبْدٌ وَ كَأَنَّهُ ذُو نِعْمَةٍ عَلَيْكَ وَ إِيَّاكَ أَنْ تَضَعَ ذَلِكَ فِي غَيْرِ مَوْضِعِهِ أَوْ تَفْعَلَهُ مَعَ غَيْرِ أَهْلِه
💎آقا امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند:
✍️با دوست خود چنین باش⬇️
✅️ که خود را وادار کنی که هنگام گسستن با او پیوند کنی
✅️و هنگام کناره گیری اش به او لطف کرده و نزدیک گردی
✅️و هنگام دوری به او نزدیک شوی
✅️و هنگام جرم و بد کاری معذورش داری
تا بدان حد که گویا تو بنده او هستی و او حق نعمت بر تو دارد
☑️اما بر حذر باش که این رفتار نابجا نباشد،
☑️یا اینکه با کسی که اهلیت چنین رفتاری را ندارد این گونه رفتار کنی.
📚تصنیف غرر / حدیث ۹۶۳۰
✾اَللّـٰهُمَّعَجـِّـلِلوَلــیِّکَاَلْفـَـرَجْ✾
.※ بِسْــمِ اللهِ الرَّحْــمٰنِ الرَّحیـــمْ ※
💎امام حسين (علیه السلام ) فرمودند:
✉️«إِيّاك اَنْ تَكُونَ مِمّنْ يَخَافُ عَلَى الْعِبَادِ مِنْ ذُنُوبِهِمْ وَيَاْمَنُ الْعُقُوبَةَ مِنْ ذَنْبِهِ».
⬅️«مبادا از كسانى باشى كه از گناه ديگران بيمناكند، و از كيفر گناه خود آسوده خاطرند».
📚تحف العقول، ص۲۷۳
✾اَللّـٰهُمَّعَجـِّـلِلوَلــیِّکَاَلْفـَـرَجْ✾
🍃🍂🌺🍂🍃
✍شخصی به محضر امام جواد صلوات الله و سلامه علیه رسید
عرض کرد:
چرا به حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
«مُنتَظَر» گفته می شود؟
امام جواد صلوات الله و سلامه علیه در جوابفرمودند:
زیرا در غیبت او،
عده ای مسلمان خالص
انتظار حضرتش را می کشند..
📚كمالالدين، ج 2، ص 72
اللهم عجل لولیک الفرج 🤲
20.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺سبب غائب شدن امام زمان کیست؟
🔸آیة الله میلانی
🌼 الّلهُـمَّ عَجِّـلْ لِوَلِیِّکَــ الْفَــرَج 🌼
حدیث عنوان بصری.pdf
1.2M
حدیث عنوان بصری.pdf
حدیثی بسیار مهم در سیر و سلوک معنوی از عنوان بصری که در دیدار با امام جعفر صادق صلوات الله و سلامه علیه بیان راهنمایی و ارشاد می نماید حدیث مذکور بسیار مورد تاکید سید علی قاضی طباطبایی رحمه الله علیه به شاگردان خود بوده ، لذا متعلمین به حدیث یادشده ارج نهاده و مطالعه و عمل نمایند
🌺 وَ عَنْ أَبِي إِسْمَاعِيلَ قَالَ: قُلْتُ لِلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِنَّ اَلشِّيعَةَ عِنْدَنَا كَثِيرٌ فَقَالَ هَلْ يَعْطِفُ اَلْغَنِيُّ عَلَى اَلْفَقِيرِ وَ يَتَجَاوَزُ اَلْمُحْسِنُ عَنِ اَلْمُسِيءِ وَ يَتَوَاسَوْنَ قُلْتُ لاَ قَالَ لَيْسَ هَؤُلاَءِ شِيعَةً إِنَّمَا اَلشِّيعَةُ مَنْ يَفْعَلُ هَذَا
✍از ابی اسماعیل نقل شده است که به امام صادق علیه السلام گفتم شیعیان در منطقه ما بسیارند
امام صادق صلوات الله و سلامه علیه در جواب فرمود :
آیـا توانـگر آنان بر فقیر مهر می ورزد؟ و نیکوکار از بدکار می گذرد؟ و مواسات و بذل و بخشش مالی دارند؟ گفت: خیر. حضرت فرمود: اینان شیعه نیستند. شیعه کسی است که چنین باشد.
📚بحارالأنوار، جلد ۷۱، صفحه۳۱۳
✍حداقل سالی یکبار این عمل را انجام دهیم...
✨ امام صادق علیه السلام فرمودند:
🔸 هرکس تسبیحات حضرت زهرا سلاماللهعلیها را بگوید، به این صورت:
ابتدا ۳۴ مرتبه «الله اکبر»
بعد ۳۳ مرتبه «سبحان الله»
و سپس ۳۳ مرتبه «الحمدلله»
🔸 و بعد بگوید:
«لَا إِلَهَ إِلَّا الله إِنَّ الله وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً لَبَّیْکَ رَبَّنَا لَبَّیْکَ وَ سَعْدَیْک اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَی أَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَی ذُرِّیَّةِ مُحَمَّدٍ وَ السَّلَامُ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ وَ رَحْمَةُ الله وَ بَرَکَاتُهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ التَّسْلِیمَ مِنَّا لَهُمْ وَ الِایتِمَامَ بِهِمْ وَ التَّصْدِیقَ لَهُمْ رَبَّنَا آمَنَّا وَ صَدَّقْنَا وَ اتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاکْتُبْنا مَعَ الشَّاهِدِینَ اللَّهُمَّ صُبَّ الرِّزْقَ عَلَیْنَا صَبّاً صَبّاً بَلَاغاً لِلْآخِرَةِ وَ الدُّنْیَا مِنْ غَیْرِ کَدٍّ وَ لَا نَکَدٍ وَ لَا مِنْ مَنِّ أَحَدٍ مِنْ خَلْقِکَ إِلَّا سَعَةً مِنْ رِزْقِکَ وَ طَیِّباً مِنْ وُسْعِکَ مِنْ یَدِکَ الْمَلْأَی عَفَافاً لَا مِنْ أَیْدِی لِئَامِ خَلْقِکَ إِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ اللَّهُمَّ اجْعَلِ النُّورَ فِی بَصَرِی وَ الْبَصِیرَةَ فِی دِینِی وَ الْیَقِینَ فِی قَلْبِی وَ الْإِخْلَاصَ فِی عَمَلِی وَ السَّعَةَ فِی رِزْقِی وَ ذِکْرَکَ بِاللَّیْلِ وَ النَّهَارِ عَلَی لِسَانِی وَ الشُّکْرَ لَکَ أَبَداً مَا أَبْقَیْتَنِی اللَّهُمَّ لَا تَجِدُنِی حَیْثُ نَهَیْتَنِی وَ بَارِکْ لِی فِیمَا أَعْطَیْتَنِی وَ ارْحَمْنِی إِذَا تَوَفَّیْتَنِی إِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ»
🔸 خداوند تمام گناهان او را میبخشد و او را از همانروز و ساعت و ماه و سالش، تا یک سال، از فقر و تنگدستی و دیوانگی و جذام و پیسی و از بد مردن و از هر بلایی که از آسمان به زمین فرود میآید، در امان نگه میدارد و به خاطر این، برایش گواهی اخلاص در کارش با ثواب آن تا روز قیامت - و البته، ثواب آن بهشت است - نوشته میشود.
❓راوی سوال میکند: آیا این همه ثواب برای او در مقابل گفتن این ذکر در هر روز از روزهای سال است؟
🔸 حضرت فرمودند: نه! این (ثوابها) برای گفتن فقط یک بار در سال است که برای او نوشته میشود و او را تا همان روز و ساعت و ماه در سال آینده اش کفایت میکند.
═══✼🍃✨🍃✼══
📚 بحارالانوار ج ۸۳ ص ۶
🕊┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
مستضعف کیست...؟
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ يُونُسَ عَنِ اِبْنِ مُسْكَانَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : مَنْ عَرَفَ اِخْتِلاَفَ اَلنَّاسِ فَلَيْسَ بِمُسْتَضْعَفٍ .
📚الکافي , جلد 2 , صفحه 405
امام صادق عليه السّلام فرمود:
هر كه اختلاف مردم [در دین و مذهب] را بشناسد، پس دیگر مستضعف نیست.
⚜عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ اِبْنِ رِئَابٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلْمُسْتَضْعَفِ فَقَالَ هُوَ اَلَّذِي لاَ يَسْتَطِيعُ حِيلَةً يَدْفَعُ بِهَا عَنْهُ اَلْكُفْرَ وَ لاَ يَهْتَدِي بِهَا إِلَى سَبِيلِ اَلْإِيمَانِ لاَ يَسْتَطِيعُ أَنْ يُؤْمِنَ وَ لاَ يَكْفُرَ قَالَ وَ اَلصِّبْيَانُ وَ مَنْ كَانَ مِنَ اَلرِّجَالِ وَ اَلنِّسَاءِ عَلَى مِثْلِ عُقُولِ اَلصِّبْيَانِ .
الکافي , جلد 2 , صفحه 404
و نيز زراره گويد: از حضرت باقر عليه السلام از مستضعف پرسيدم؟ فرمود او كسى است كه چاره و راهکاری كه بوسيلۀ آن كفر را از خود دور كند نتواند و چاره و راهکاری ندارد كه راه ایمان را بیابد، نتواند كه مؤمن شود، و نه كافر گردد، فرمود: و آنها كودكانند و هر كه از مردان و زنان كه عقلشان چون عقل كودكان است.