eitaa logo
پایگاه اطلاع رسانی مسجد جامع میمه
203 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
16 فایل
اطلاع رسانی برنامه های مسجد جامع میمه
مشاهده در ایتا
دانلود
. نكته‌ها ‏با آنكه برای كلمه‌ی «عفو»، چندين معنا بيان شده است: حدّ وسط و ميانه، قبول عذر خطاكار و بخشودن او، آسان گرفتن كارها، ولی ظاهراً در اين آيه، معنای اوّل مراد است. ‏«خُذِ الْعَفْوَ»، به معنای عفو را در اختيار و كنترل خود داشتن و به جا استفاده كردن آن است، لذا در بعضی موارد بايد قاطعانه برخورد كرد، «وَ لا تَأْخُذْكُمْ بِهِما رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ»۱ چنانكه‌ «أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِينَ» به معنای آزاد و رها كردن جاهلان و دشمنان نيست، بلكه مراد با آنان نبودن و ميل به آنان نداشتن است، امّا گاهی موعظه، تذكّر و حتّی برخورد با آنان لازم است. «فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَ عِظْهُمْ»۲ ‏اين آيه با تمام سادگی و فشردگی، همه‌ی اصول اخلاقی را در بر دارد. هم اخلاق فردی «عفو»، هم اخلاق اجتماعی‌ «وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ»، هم با دوست «عفو»، هم با دشمن‌ «أَعْرِضْ»، هم زبانی‌ «وَ أْمُرْ»، هم عملی‌ «أَعْرِضْ»، هم مثبت‌ «خُذِ»، هم منفی‌ «أَعْرِضْ»، هم برای رهبر، هم برای امّت، هم برای آن زمان و هم برای اين زمان. چنانكه امام صادق عليه السلام فرمودند: در قرآن آيه‌ای جامع‌تر از اين آيه در مكارم الاخلاق نيست.۳ ‏شكّی نيست كه عفو، در مسائل شخصی است، نه در حقّ النّاس و بيت‌المال. ‏وقتی اين آيه نازل شد، پيامبر صلی الله عليه و آله از جبرئيل توضيح و شيوه‌ی عمل به اين آيه را درخواست كرد. جبرئيل پيام آورد: «تَعفُو عمّن ظلمك و تُعطی مَن حَرمك و تَصِل مَن قطعك»، از كسی كه به تو ظلم كرده در گذر، به كسی كه تو را محروم كرده عطا كن و با كسی كه با تو قطع رابطه كرده است، ارتباط برقرار كن.۴ ‏سراسر اين سوره، با تعبيرهای گوناگون دعوت به اعتدال است. اعتدال در حقوق (آيه‌ی ۲۹)، در مصرف (آيه‌ی ۳۱)، در زينت (آيه‌ی ۳۲)، در عبادت (آيه‌ی ۵۶)، در خانه‌سازی (آيه‌ی ۷۴)، در اقتصاد (آيه‌ی ۸۵) و نسبت به شيوه‌ی اجرای حقّ و عدالت در امّت حضرت موسی عليه السلام و امّت حضرت محمّد صلی الله عليه و آله در آيات ۱۵۷ و ۱۸۱ نكات ارزشمندی آمده است. . ‏پيام‌ها ‏۱- همواره بايد راه ميانه واعتدال را پيشه كرد. «خُذِ الْعَفْوَ» ‏۲- خوب بودن تنها كافی نيست، بايد در جامعه خوبی‌ها را ترويج و سفارش كرد. ‏«وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ» ‏۳- تنها پيامبر مخاطب آيه نيست، بلكه هر مسلمان و هر مبلّغ ومصلح اجتماعی بايد با لجوجان و جاهلان ياوه‌گو، برخوردی اعراض آميز داشته باشد و در برابر توهين و تهمت‌ها چشم‌پوشی و صبر كند، نه آنكه درگير و گلاويز شود. ‏وَ أَعْرِضْ‌ ... ‏۴- هم بايد به معروف امر كرد و هم شيوه‌ی امر كردن، بايد معروف و پسنديده باشد. «وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ» ‏۵- مراد از جاهلان، نابخردان است، نه بی‌سوادان. «وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِينَ» در فرهنگ قرآن و و روايات، معمولًا جهل در برابر عقل است. ‏۶- در شيوه‌ی اعراض و گذشت، نبايد به خواسته و گفته‌ی جاهلان كه بر خلاف مصلحت است توجّه كنيم، بلكه بايد محكم و استوار ايستاد. «أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِينَ» __________________ پایگاه اطلاع رسانی مسجد جامع میمه 💫💍@maassjedd💍💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
6.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸 آیت الله توکل در مسجدمقدس جمکران: ♦️خودتان را برای کنید، ان شاالله ظهور را خواهیم دید و راهمین به دست می دهند. ebratha_ir _____________________ پایگاه اطلاع رسانی مسجد جامع میمه 💫💍@maassjedd💍💫
🔲 جدول مشارکت مردم در انتخابات مجلس سال ۵۸ تعداد ۵۲٪ مشارکت سال ۶۳ تعداد ۶۰٪ مشارکت سال ۶۷ تعداد ۵۱.۷٪ مشارکت سال ۷۱ تعداد ۵۰٪ سال ۷۴ تعداد ۵۱٪ سال ۷۹ تعداد ۶۷٪ سال ۸۲ تعداد ۵۱٪ سال ۸۶ تعداد ۵۰٪ سال ۹۰ تعداد ۶۳.۸٪ سال ۹۵ تعداد ۶۱.۶٪ سال ۹۹ تعداد ۴۲.۵٪ صابرین نیوز _____________________ پایگاه اطلاع رسانی مسجد جامع میمه 💫💍@maassjedd💍💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. آیه روز وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ (۱۰۷) ‏و اگر خداوند (برای آزمايش يا هدف ديگر بخواهد) زيانی به تو برساند، جز خود او كسی توان برطرف كردن آن را ندارد واگر برای تو خيری بخواهد، هيچ كس مانع فضل او نخواهد شد. خير را به هر كس از بندگانش كه بخواهد می‌رساند و او بس آمرزنده و مهربان است. __________________ پایگاه اطلاع رسانی مسجد جامع میمه 💫💍@maassjedd💍💫
. نكته‌ها ‏اين‌كه در برطرف كردن ضرر، تعبير «إِلَّا هُوَ» آمده، امّا در برطرف كردن خير نيامده، به خاطر آن است كه خداوند ضرری را كه به انسان برسد برطرف می‌كند، امّا فضلی را كه به انسان برسد او بر نمی‌دارد، مگر آنكه اعمال ما آن را تغيير دهد.۱ ‏چنانكه در قرآن آمده است: «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ»۲ يعنی تغيير نعمت، بستگی به عملكرد خود انسان دارد.۳ . ‏پيام‌ها ‏۱- خير و شرّ تنها به دست خداست. «إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ، يُرِدْكَ بِخَيْرٍ» ‏۲- هر تلخی و ضرری شرّ نيست، گاهی حوادث تلخ برای بيداری فطرت يا آزمودن انسان است. «بِضُرٍّ» و نه «بَشِّرِ» ‏۳- مقصود خدا، خير رساندن است. از اين رو در مورد خير، «يُرِدْكَ» و اراده به كار رفته و در ضرر، تعبير «يَمْسَسْكَ» آمده است.۴ ‏۴- خيری كه به انسان می‌رسد، فضل الهی است، نه استحقاق انسان. «لِفَضْلِهِ» ‏۵- خواست خدا، بر اساس حكمت است و مشيّت‌های او در كنار حكيم بودن او معنی می‌شود. «يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشاءُ» __________________ پایگاه اطلاع رسانی مسجد جامع میمه 💫💍@maassjedd💍💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 حکایت ✍موشی در خانه صاحب مزرعه تله موش دید؛ به مرغ و گوسفند و گاو خبر داد. همه گفتند: تله موش مشکل توست، به ما ربطی ندارد! ماری دمش در تله موش گیر کرد و زن مزرعه دار را که آنجا بود گزید. از مرغ برایش سوپ درست کردند؛ و گوسفند را برای عیادت کنندگان از زن مزرعه دار سر بریدند. زن مزرعه دار زنده نماند و مرد. گاو را برای مراسم ترحیم کشتند و در این مدت موش از سوراخ دیوار نگاه می کرد و به مشکلی که به دیگران ربط نداشت فکر می کرد ... 📌پانوشت ؛ عاقبت به من چه گفتن همینه! سرنوشت همه ما به هم مربوط به امید شرکت پرشور در انتخابات و انجام فریضه واجب ‌📜 اساطیر نامه | مروری بر تاریخ ‌پایگاه اطلاع رسانی مسجد جامع میمه 🌹@maassjedd🌹