8.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⏮️ حمید چناری جوان اهل جمهوری آذربایجان عاشق رهبری...
🎬 هر روز یک #کلیپ برای رهبر میسازد و به همین خاطر به حمید رهبرچی معروف شده است.
#لبیک_یا_خامنه_ای
#خامنه_ای_عزیز
╭───
│ 🌐 @Mabaheeth
╰──────────
هدایت شده از فقه و احکام
17.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 شارلی ابدو بعد از توهین به پیامبر اکرم صلوات الله علیه وآله، سراغ چه کسی رفت؟!
⁉️ موضوع فراخوان جهانی کاریکاتور نشریه فرانسوی-صهیونیستی شارلی ابدو درباره کیست؟
👌 به فرموده #حضرت_زهرا سلاماللهعلیها، سِرّ این سکوت جامعه و نخبگان در برابر این اهانتها چیست؟
🎙 حجتالاسلام حاج #احمد_پناهیان
#لبیک_یا_خامنه_ای
╭───
│ 📖 @feqh_ahkam
╰──────────
46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ شورش علیه هیبت امام خامنهای مدّظله العالی
🔹 زدن هیبت امام خامنهای مدظله العالی، استراتژی صریح آمریکا
🤔 توهینهای شارلی ابدو به رهبر انقلاب از کجا نشأت میگیرد؟
🎙 حسامالدین حائریزاده
#لبیک_یا_خامنه_ای
#خامنه_ای_عزیز
#عزیزتر_از_جان
╭───
│ 🌐 @Mabaheeth
╰──────────
مباحث
...نهج البلاغه | #نامه_ها ✉️ نامه ۲۸ - جواب نامه معاويه (علیه اللعنة) ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
...نهج البلاغه | #نامه_ها
✉️ نامه ۲۹ - نامه به مردم بصره در اعلان عفو عمومی
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
📜 و من كتاب له عليهالسلام إلى أهل البصرة
📃 وَ قَدْ كَانَ مِنِ اِنْتِشَارِ حَبْلِكُمْ وَ شِقَاقِكُمْ مَا لَمْ تَغْبَوْا عَنْهُ فَعَفَوْتُ عَنْ مُجْرِمِكُمْ وَ رَفَعْتُ اَلسَّيْفَ عَنْ مُدْبِرِكُمْ وَ قَبِلْتُ مِنْ مُقْبِلِكُمْ
شما از پيمان شكستن و دشمنى آشكارا با من آگاهيد. با اين همه جرم شما را عفو كردم، و شمشير🗡️ از فراريان برداشتم، و استقبال كنندگان را پذيرفتم، و از گناه شما چشم پوشيدم.
فَإِنْ خَطَتْ بِكُمُ اَلْأُمُورُ اَلْمُرْدِيَةُ وَ سَفَهُ اَلْآرَاءِ اَلْجَائِرَةِ إِلَى مُنَابَذَتِي وَ خِلاَفِي فَهَا أَنَا ذَا قَدْ قَرَّبْتُ جِيَادِي وَ رَحَلْتُ رِكَابِي
اگر هم اكنون كارهاى ناروا، و انديشههاى نابخردانه، شما را به مخالفت و دشمنى با من بكشاند، سپاه من آماده و پا در ركابند.
وَ لَئِنْ أَلْجَأْتُمُونِي إِلَى اَلْمَسِيرِ إِلَيْكُمْ لَأُوقِعَنَّ بِكُمْ وَقْعَةً لاَ يَكُونُ يَوْمُ اَلْجَمَلِ إِلَيْهَا إِلاَّ كَلَعْقَةِ لاَعِقٍ مَعَ أَنِّي عَارِفٌ لِذِي اَلطَّاعَةِ مِنْكُمْ فَضْلَهُ وَ لِذِي اَلنَّصِيحَةِ حَقَّهُ غَيْرُ مُتَجَاوِزٍ مُتَّهَماً إِلَى بَرِيٍّ وَ لاَ نَاكِثاً إِلَى وَفِيٍّ
و اگر مرا به حركت دوباره مجبور كنيد، حملهاى بر شما روا دارم كه #جنگ_جمل در برابر آن بسيار كوچك باشد، با اينكه به ارزشهاى فرمانبردارانتان آگاهم، و حق نصيحت كنندگان شما را مىشناسم، و هرگز به جاى شخص متّهمى، انسان نيكوكارى را نخواهم گرفت، و هرگز پيمان وفاداران را نخواهم شكست.
═══════❖•° 𑁍 °•❖═══════
╭───
│ 🌐 @Mabaheeth
╰──────────
شرح فیض الاسلام:
از نامههاى آن حضرت عليه السّلام است باهل بصره (كه آنان را اميدوار ساخته كه از كردار زشتشان گذشته، و از سرباز زدن بيمشان داده):
(۱) و (بر اثر پيروى گمراهان) از پراكندگى ريسمان (شكستن عهد و پيمان) و دشمنى و مخالفتتان (كارهاى ناشايسته) بود آنچه كه از آن نادان نبوديد؛ پس از گناهكار شما گذشتم، و شمشير از گريختۀ شما برداشتم، و رو آورنده (بازگشت كنندۀ) شما را پذيرفتم، ولى از اين پس اگر تباهكاريها و انديشههاى نادرست بر خلافِ حقّ، شما را بسوى دشمنى و مخالفت با من راند، آگاه باشيد منم كه اسبان خود را نزديك آورده پالان بر شتر سوارى خويش مىنهم
(۲) و اگر مرا به آمدن بسوى خودتان ناچار سازيد با شما چنان كارزارى بر پا نمايم كه جنگ جمل پيش آن مانند ليسيدن ليسنده باشد (ته ديگ را) با وجود اينكه آگاهم بر فضيلت و بزرگى آنكه از شما پيروى كرده، و حقّ آنكه (شما را به مخالفت نكردن با من) پند داده، در حالى كه از تهمت زده شده به بىگناه و از پيمان شكن بوفاء كننده تجاوز نمىكنم (هنگام جنگ حقّ و باطل را مخلوط نكرده، بلكه مىدانم چه كسيرا بايد كُشت و چه كسي را رها نمود، و كدام يك را بكيفر رساند و كه را پاداش داد).
#نهج_البلاغه_بخوانیم
╭───
│ 🌐 @Mabaheeth
╰──────────
امام عليه السلام در اين نامۀ كوتاه و پر معنا و بسيار حساب شده براى خاموش كردن آتش فتنۀ معاويه در بصره بر دو اصل تكيه مىكند:
نخست تهديد بسيار كوبندهاى نسبت به پيمان شكنان دارد و به آنها ياد آور مىشود كه اگر دست از فتنهگرى بر ندارند با لشكرى انبوه به سراغ آنها مىآيد و چنان آنان را در هم مىكوبد كه جنگ جمل را فراموش كنند؛ سپس بر اصل رحمت و عطوفت نسبت به كسانى كه وفادارند يا از كردۀ خود پشيمانند تكيه مىفرمايد و به آنها بشارت مىدهد كه جان و مال و عِرضشان محفوظ خواهد بود.
در آغاز مىفرمايد: «پراكندگى شما (از اطراف من) و دشمنى و پيمانشكنى شما (در آستانۀ جنگ جمل) چيزى نبود كه شما از آن آگاه نباشيد ولى من مجرمان شما را عفو كردم و شمشير را از فراريان برداشتم و كسانى را كه به جانب من آمدند پذيرفتم (و از تقصيرشان در گذشتم)»؛ (وَ قَدْ كَانَ مِنِ انْتِشَارِ حَبْلِكُمْ شِقَاقِكُمْ مَا لَمْ تَغْبَوْا عَنْهُ، فَعَفَوْتُ عَنْ مُجْرِمِكُمْ، وَ رَفَعْتُ السَّيْفَ عَنْ مُدْبِرِكُمْ، وَ قَبِلْتُ مِنْ مُقْبِلِكُمْ)
در واقع امام عليه السلام با اين سخنان خود، سمپاشى معاويه و گروه طرفداران او را خنثى مىكند. او تصميم داشت با يادآورى خاطرۀ جنگ جمل آنها را بر ضد امام عليه السلام بشوراند ولى امام عليه السلام با يادآورى خاطرۀ آن جنگ مىخواهد آتش فتنه و فساد را خاموش كند مىفرمايد: شما پيمانشكنى كرديد و بر ضد من قيام كرديد؛ ولى پس از شكست نه فرمان قتل عام دادم و نه اجازۀ تعقيب مجرمان؛ فرمان عفو عمومى صادر كردم و مجرمان شما را بخشيدم و كسانى كه به سوى من آمدند آنها را پذيرفتم و گذشتۀ آنان را به فراموشى سپردم؛ بنابراين حقشناس باشيد و با دشمنان من طرح دوستى نريزيد.
در بعضى از روايات آمده كه امام عليه السلام بعد از پيروزى در جنگ جمل دستور داد منادى با صداى رسا ندا در دهد: «لَا تَتْبَعُوا مُوَلِّياً وَ لَا تُجِيزُوا عَلَى جَرِيحٍ؛ فراريان را تعقيب نكنيد و مجروحان (بى دفاع) را به قتل نرسانيد» آن گاه براى خاموش كردن اين آتش، سخن از شدت عمل در برابر افراد خيرهسر و لجوج به ميان مىآورد و مىفرمايد: «حال اگر افكار مُهلك و آراى ضعيف و منحرف از مسير حق، شما را به ستيزهجويى و مخالفت با من بكشاند من همان مرد ديروزم. #سپاه من آماده و اسبها را زين كرده و جهاز بر شتران گذاردهام»؛ (فَإِنْ خَطَتْ بِكُمُ الْأُمُورُ الْمُرْدِيَةُ، وَ سَفَهُ الْآرَاءِ الْجَائِرَةِ، إِلَىٰ مُنَابَذَتِي خِلَافِي، فَهَا أَنَا ذَا قَدْ قَرَّبْتُ جِيَادِي وَ رَحَلْتُ رِكَابِي )
[ ادامه دارد ... ]
آن گاه امام عليه السلام مىافزايد: «و اگر مرا مجبور به حركت به سوى خود سازيد حملهاى به شما بياورم كه جنگ جمل در برابر آن بسيار كوچك باشد»؛ (وَ لَئِنْ أَلْجَأْتُمُونِي إِلَى الْمَسِيرِ إِلَيْكُمْ لَأُوقِعَنَّ بِكُمْ وَقْعَةً لَا يَكُونُ يَوْمُ الْجَمَلِ إِلَيْهَا إِلَّا كَلَعْقَةِ لَاعِقٍ)
اشاره به اينكه در جنگ جمل عِدّه و عُدّۀ و جمعيت و آمادگى من بسيار كم بود؛ ولى امروز لشكر من منسجم و انبوه و هر گونه وسيلهاى در اختيار آنان قرار دارد؛ بنابراين اگر جنگى رخ دهد قابل مقايسه با آن نخواهد بود و آن محبتهاى جنگ جمل نيز در آن محلى ندارد، چرا كه آن محبتها را فراموش كرديد و گويا سبب جرأت و جسارت شما شد.
💡 جملۀ «لعقة لاعق» با توجّه به اينكه لعقه (بر وزن قهوه) به معناى ليسيدن و لعقه (بر وزن بقعه) مقدار چيزى است كه در يك قاشق جاى مىگيرد، كنايه از شىء بسيار كم است و در فارسى در اين گونه موارد مىگوييم قطرهاى است در مقابل دريا.
ولى براى اينكه مبادا دشمن از اين سخن سوء استفاده كند و تصور نمايد امام عليه السلام با اين سخن همۀ اهل بصره را تهديد مىكند و مىگويد خشك و تر را با هم مىسوزانم و بىگناه و گناهكار را كيفر مىدهم اضافه مىفرمايد: «در عين حال از فضل و برترى مطيعان شما آگاهم و حق ناصحان را به خوبى مىشناسم و هرگز به جهت وجود متهمى، شخص بىگناه را كيفر نمىدهم و وفادار را به خاطر پيمان شكن مجازات نمىكنم»؛ (مَعَ أَنِّي عَارِفٌ لِذِي الطَّاعَةِ مِنْكُمْ فَضْلَهُ، وَ لِذِي النَّصِيحَةِ حَقَّهُ، غَيْرُ مُتَجَاوِزٍ مُتَّهَماً إِلَىٰ بَرِيٍّ، وَ لَا نَاكِثاً إِلَىٰ وَفِيٍّ).
در بعضى از روايات آمده است، زياد كه از معاونين ابن عباس، فرماندار بصره بود و به هنگام مسافرت ابن عباس به كوفه براى تسليت شهادت محمد بن ابوبكر خدمت امام عليه السلام، زمام امور بصره را در دست داشت، خطبۀ داغى خواند و طى آن تهديد كرد كه من ميان گنهكار و بىگناه تفاوت نمىگذارم و پدر را به خاطر فرزند و همسايه را به جرم همسايه كيفر مىدهم و همه را در هم مىكوبم مگر اينكه به راه راست آييد ...
╭───
│ 🌐 @Mabaheeth
╰──────────