مباحث
#حدیث فصل چهارم : در ذکر پاره ای از کلمات شریفه و مواعظ بلیغه حضرت امام محمّد تقی علیه السلام است.
#قرار_مطالعه | #منتهی_الآمال
#زندگانی_امام_جواد علیهالسلام ۷
دهم _ فرمود دشمنی مکن با احدی تا آنکه بشناسی آنچه مابین او و بین خداوند تعالی است؛ پس اگر نیکوکار و محسن است واگذار و تسلیم نخواهد کرد او را به سوی تو و اگر بدکار است همان دانستن تو این را، کافی است ترا، پس دشمنی مکن با او (یعنی همان پاداش و عوض که به مقابل بدی او از حق تعالی به او می رسد، ترا بس است برای دشمنی با او.)
یازدهم _ قالَ علیه السلام : ( اَلْقَصْدُ اِلَی اللّه تَعالی بِالْقُلُوبِ اَبْلَغُ مِنْ اِتْعابِ الْجَوارِحِ بِالاَعْمالِ )
فرمود آن حضرت : آهنگ نمودن به سوی حق تعال به دلها رساننده تر است از به رنج درآوردن اعضا و جوارج را به اعمال.
مؤلف گوید: که روایات در باب قلب❤️ و مراعات آن بسیار است. از حضرت رسول صلی اللّه علیه و آله و سلم منقول است که در آدمی پاره گوشتی است که هرگاه آن سالم و صحیح باشد سایر بدن نیز صحیح است، و هرگاه آن بیمار و فاسد باشد سایر بدن بیمار و فاسد است و آن، دل آدمی است.
و هم روایت است که هرگاه دل پاکیزه است تمام بدن پاکیزه است و هرگاه دل خبیث است تمام بدن هم خبیث است.
و حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام به حضرت امام حسن علیه السلام وصیت فرمود که از جمله بلاها فاقه و فقر است و از آن بدتر بیماری بدن است و از آن بدتر بیماری دل است و از جمله نعمتها وسعت در مال است و از آن بهتر صحت بدن است و از آن بهتر پرهیزکاری دل است.
و از حضرت امام محمّد باقر علیه السلام منقول است که دلها بر سه قسم اند: یکی دلِ سرنگون است که هیچ چیزی در آن جا نمی کند و آن دل کافر است، و یک دل آن است که ( خیر و شر ) هر دو در آن درمی آید و هر یک که قویتر است بر آن غالب می شود و یک دل هست که ( گشاده ) است و در آن چراغی از انوار الهی است که پیوسته نور می دهد و تا قیامت نورش برطرف نمی شود و آن، دل مؤمن است .
از حضرت صادق علیه السلام روایت شده که فرمود: منزلت قلب به جسد، منزلت امام است به مردم.
و روایت شده که وقتی حضرت موسی بن عمران علیه السلام اصحاب خود را موعظه می فرمود و در بین موعظه شخصی برخاست و پیراهن خود را چاک زد از حق تعالی وحی رسید به موسی که ای موسی بگو که پیراهن چاک مکن بلکه دل خود را برای من چاک زن .
وَ لَقَدْ اَجادَ الْحَکیمُ السَّنائی:
بد بود تن چه دل تباه بود
ظلم لشکر ز ضعف شاه بود
پاره گوشت نام دل کردی
دل تحقیق را بحل کردی
از تن و نفس و عقل و جان بگذر
در ره او دلی به دست آور
دل یکی منظری است ربانی
خانهٔ دیو را چه دل خوانی
دل آنکَس که گشت بر تن شاه
بود آسوده ملک از او و سپاه
این چنین پر خلل دلی که ترا است
دد و دیوند باتو ز این دل راست
این که دل نام کرده ای به مجاز
روبه پیش سگان کوی انداز
آنچنان دل که وقت پیچاپیچ
اندر او جز خدا نیابی هیچ
از در نفس تا به کعبه دل
عاشقان را هزار و یک منزل
دوازدهم _ قالَ علیه السلام : ( مَنْ اَطاعَ هَواهُ اَعْطی عَدُّوِّهُ مُناهُ ) .
فرمود آن حضرت که هر که اطاعت کند هوی و خواهش دل خود را عطا کرده به دشمن خود آرزویش را.
سیزدهم _ شیخ صدوق روایت کرده از جناب عبدالعظیم بن عبداللّه حسنی رحمه اللّه که گفت : گفتم به حضرت امام محمّد تقی علیه السلام ای پسر رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم ، حدیث کن مرا به حدیثی که از پدران بزرگوارانت نقل شده باشد، فرمود:
( حَدَّثَنی اَبی عَنْ جَدّی عَنْ آبائِهِ عَلَیْهِمُ السَّلامُ قالَ: قالَ اَمیرُالْمُؤْمِنینَ علیه السلام لایَزالُ النّاسُ بِخَیْرٍ ما تَفاوَتُوا فَاِذا اسْتَوَوْا هَلَکُوا ) ؛ یعنی حدیث کرد مرا پدرم از جدم از پدرانش علیهم السلام که امیرالمؤمنین صلوات اللّه علیه فرموده پیوسته مردم به خیر و خوبی هستند مادامی که تفاوت داشته باشند؛ پس هرگاه مساوی شدند هلاک شدند.
گفتم : زیادتر بگو یابن رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلم باز حضرت از پدران خود از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل کرد که فرمود: وَ لَوْ تَکاشَفْتُمْ ما تَدافَنْتُمْ؛ اگر آشکار شود عیب هر یک از شماها بر دیگری، همدیگر را دفن نخواهید کرد.
گفتم : زیادتر بفرما یابن رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلم؛ باز نقل کرد از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام که فرمود: ( اِنَّکُمْ لَنْ تَسَعُوا النّاسَ بِاَمْوالِکُمْ فَسَعُوهُمْ بِطَلاقَهِ الْوَجْهِ وَ حُسْنِ اللِّقاءِ )؛
به درستی که اموال شما گنجایش مردم را ندارند، گنجایش بدهید ایشان را به گشاده رویی و خوش برخورداری.
همانا شنیدم از رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم که می فرمود: ( اِنَّکُمْ لَنْ تَسَعُوا النّاسَ بِاَمْوالِکُمْ فَسَعُوهُمْ بِاَخْلاقِکُمْ ) .
جناب عبدالعظیم گفت: گفتم به #حضرت_جواد علیه السلام که زیادتر بفرما یابن رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلم.
فرمود: امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: ( مَنْ عَتَبَ عَلَی الزَّمانِ طالَتْ مَعْتَبَتَهُ ) : هرکه خشم گیرد بر زمان، طول خواهد کشید خشم او (یعنی ناملایمات زمانه یکی دو تا نیست که خشم 😡 آدم زود بر طرف شود، بلکه آن بسیار و متجاوز از حد است، لاجرم خشم بر او طولانی خواهد شد.)
فقیر گوید: به همین معنی است فرمایش آن حضرت نیز ( اَغْضِ عَلَی الْقَذی وَ اِلاّ لَنْ تَرْضَ اَبَدا ) ؛ یعنی چشم بپوش بر خار (کنایه از آنکه از مکاره و رنج و بلای دنیا و ناملایمات از دوستان بی وفا چشم بپوش و تحمّل آن کن و اگر نه خشنود نشوی هرگز و همیشه به حالت خشم😠 و تلخی زندگی کنی؛ چه آنکه طبیعت دنیا مشوب است به مکاره
جناب #عبدالعظیم گفت: گفتم زیادتر بفرما.
فرمود که #حضرت_امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: ( مُجالِسَهُ اْلاَشْرارِ تُورِثُ سُوءَ الظَّنَّ بِاْلاَخْیارِ )
مجالست و همنشینی با اشرار و مردمان بد، سبب بدگمانی شود به اخیار و مردمان خوب .
گفتم : زیادتر بفرما.
فرمود که امیرالمؤ منین علیه السلام فرمود: ( بِئْسَ الزّادَ اِلی الْمَعادِ الْعُدْوانُ عَلَی الْعِبادِ )؛ بد توشه ای است برای سفر قیامت ستم کردن بر بندگان خدای .
فقیر گوید: که نیز از کلمات آن حضرت است ( اَلْبَغْیُ آخِرُ مُدَّةِ الْمُلُوکِ )
و شایسته است که من این چند شعر را در ذیل این کلمه شریفه از حکیم فردوسی نقل نمایم :
به رستم چنین گفت دستان که کم
کن ای پور بر زیردستان ستم
اگر چه ترا زیردستان بسی است
فلک را در این زیردستان بسی است
مکن تا توانی دل خلق ریش
و گر می کُنی، میکَنی بیخ خویش
مکن تا توانی ستم بر کسی
ستمگر به گیتی نماند بسی
گفت: گفتم زیادتر بفرما یابن رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلم
فرمود: که حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرموده ( قیمَةُ کُلِّ امْرِیءٍ ما یُحْسِنُهُ )؛ قیمت هر مردی و مرتبه هر شخصی همان چیزی است که نیکو می دارد آن را از هنر و علم و عرفان.
غرض تحریص و ترغیب بر کسب کمالات نفسانیه و صناعات و نحو آن است.
__________________
»» خلیل بن احمد گفته ...
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
#نهج_البلاغه | #حکمت ۴۶۰
🏷️ نشانه های همت بلند
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
❁• وَ قَالَ عليهالسلام اَلْحِلْمُ وَ اَلْأَنَاةُ تَوْأَمَانِ يُنْتِجُهُمَا عُلُوُّ اَلْهِمَّةِ
┅───────────────┅
☜ و درود خدا بر او، فرمود: بُردبارى و درنگ هم آهنگند و نتيجۀ آن بلند همّتى است.
─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─
♻️ ترجمه فیضالاسلام: امام عليه السّلام (در بردبارى و شتاب نكردن) فرموده است: حلم و تأنّى دو فرزند يك شكمند كه آنها را بلندى همّت و ارادۀ پا برجا مىزايد (بردبارى و شتاب نكردن در يك درجه و يك پايه هستند؛ زيرا همانطور كه شخص بلند همّت زود بخشم نيامده حلم مىورزد همچنين در كارها شتاب ننموده پايان را مىنگرد).
🇯 🇴 🇮 🇳
📖 امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانۀ خود به اهميت حلم و بردبارى و ترك شتاب در كارها و سرچشمۀ اين دو صفت برجسته اشاره كرده، مىفرمايد: «بردبارى و ترك شتاب، فرزندان دوقلويى هستند كه از همت بلند متولد مىشوند»؛ (اَلْحِلْمُ وَ الْأَنَاةُ تَوْأَمَانِ يُنْتِجُهُمَا عُلُوُّ الْهِمَّةِ).
جالب اينكه ابن عبد ربه در كتاب عقد الفريد شأن ورودى براى اين گفتار حكيمانه ذكر كرده و آن اينكه يكى از بزرگان ايران، خدمت امام عليه السلام رسيد. آن حضرت پرسيد: بهترين پادشاهان شما نزد شما چه كسى بود؟ او در پاسخ عرض كرد: اردشير در كشوردارى پيشگام بود ولى بهترين روش را انوشيروان داشت. امام عليه السلام سؤال كرد: كداميك از فضايل اخلاقى در وى برجستهتر بود؟ عرض كرد: بردبارى و عدم شتاب در كارها. امام عليه السلام فرمود: اين دو، همچون فرزندان دوقلويى هستند كه از علوّ همّت متولد مىشوند.
💡«حلم» همان بردبارى در مقابل سفيهان و افراد بىمنطق و همچنين در برابر متخلفان و گنهكارانى كه گناه سنگينى ندارند و ترك مجازات آنها مىباشد.
💡«اناة» به معناى شتاب نكردن در انجام كارها پيش از دقت كافى در اطراف و جوانب آن و به تعبير ديگر صبر و حوصله تا روشن شدن تمام جوانب كار و همچنين شتاب نكردن در مجازات بدكاران.
البته اين دو، قرابت و نزديكى با هم دارند و به همين دليل امام عليه السلام اينها را به منزلۀ فرزندان دو قلو ذكر كرده است كه در عين دوگانگى، داراى شباهت زيادى هستند.
💡اما علو همّت به معناى شخصيت والا و برجسته، و بلندنظرى و سعۀ صدر است. بديهى است كسى كه داراى چنين صفتى است هرگز در برابر سفيهان واكنش نشان نمىدهد؛ بلكه با تحمّل و بردبارى، مىگذرد همانگونه كه قرآن دربارۀ صفات مؤمنان فرموده است: « وَ إِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَاماً ». نيز افرادى كه داراى علو همت و سعۀ صدرند در كارها شتاب نمىكنند بلكه تمام جوانب را در نظر مىگيرند تا اقدام نسنجيدهاى كه موجب پشيمانى است صورت نگيرد
#نهج_البلاغه_بخوانیم
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
#قرآن_کریم 221
💫 سوره مبارکه یونس
[علی نبینا و آله و علیه السلام]
✨ آیات مبارکه 107 - 109
➕ سوره مبارکه هود
[علی نبینا و آله و علیه السلام]
✨ آیات مبارکه 1 - 5
🎧 تلاوت 🎞 تصویری
🎙 تفسیر 📖 ترجمه
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
✨ ثوابِ تلاوت این صفحه هدیه به محضر مبارک ثامن الحجج آقا #امام_رضا [علیه آلاف التهیة و الصلوة و السلام]
✨ جهت سلامتی و تعجیل در فرج #امام_زمان (عجّل الله تعالی فرجه و علیهالسلام) و سلامتی و عزت و اقتدار نائب الامام امام خامنهای مدّظله العالی صلوات
═════❖•°🌸 °•❖════
✨ @Nafaahat
╰๛--- ‑ ‑ - -
┄═⊹❁❈【 ۲۲۱ 】 ❈❁⊹═┄
╔═════════
آیه
﴿ ﴾وَ لَا تَدْعُ مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَنْفَعُكَ وَ لَا يَضُرُّكَ ۖ فَإِنْ فَعَلْتَ فَإِنَّكَ إِذًا مِنَ الظَّالِمِينَ بهجای خدا، بتهایی را صدا نزن که سود و زیانی به تو نمیرسانند. اگر این کار را بکنی، آنوقت تو هم بدکار میشوی. وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ ۖ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ ۚ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۚ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ اگر خدا ضرری به تو بزند، کسی جز خودش نمیتواند برطرفش کند. اگر هم سودی برایت بخواهد، کسی نمیتواند جلوی لطفش را بگیرد. هریک از بندگانش را شایسته ببیند، لطف خود را نصیبش میکند؛ زیرا او آمرزندۀ مهربان است.» قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَكُمُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ ۖ فَمَنِ اهْتَدَىٰ فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا ۖ وَمَا أَنَا عَلَيْكُمْ بِوَكِيلٍ بگو: «مردم! این قرآن که همهاش درست است، از طرف خدا برایتان آمده است. پس هرکه در راه درست قدم بردارد، سودش به جیب خودش میرود و هرکه به بیراهه برود، دودش به چشم خودش میرود. من همهکارهتان نیستم تا بهزور به راهتان بیاورم!» ─┅•═༅𖣔✾✧✾𖣔༅═•┅─ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ الر ۚ كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آيَاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ الف، لام، را. این کتابی است از طرف کاردرستِ آگاهی که آیههایش یک هدف را دنبال میکند و بهطور مشروح آمده است. أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا اللَّهَ ۚ إِنَّنِي لَكُمْ مِنْهُ نَذِيرٌ وَ بَشِيرٌ با این پیام که جز خدا را نپرستید. من از طرفش هشداردهنده و مژدهرسان به شمایم. وَ أَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُمْ مَتَاعًا حَسَنًا إِلَىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى وَ يُؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ ۖ وَ إِنْ تَوَلَّوْا فَإِنِّي أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ كَبِيرٍ و اینکه از خدا آمرزش بخواهید و بهسویش برگردید تا زندگی خوبی تا پایان عمر نصیبتان کند. بله، خدا به هر شخص لایقی بهاندازۀ لیاقتش میدهد. اگر از این دستورها سرپیچی کنید، من میترسم گرفتار عذابِ روزی بزرگ شوید! إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ ۖ وَ هُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ چون بهسوی خداست برگشتنتان و او از عهدۀ هر کاری برمیآید. أَلَا إِنَّهُمْ يَثْنُونَ صُدُورَهُمْ لِيَسْتَخْفُوا مِنْهُ ۚ أَلَا حِينَ يَسْتَغْشُونَ ثِيَابَهُمْ يَعْلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَ مَا يُعْلِنُونَ ۚ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ بدانید بتپرستها سر در لاک میکنند و جامه بر سر میکشند تا قرآن را نشنوند و پیامبر را نبینند! ولی بدانید در آن وقت هم، خدا میداند چهها پنهان میکنند و چهها آشکار؛ زیرا او خوب میداند هر آنچه را در دلها میگذرد. ══════❖•° 𑁍 °•❖══════ #قرار_روزانه | #تلاوت | #قرآن_کریم 🔗 مبـاحـث | فـقه و احـکام | تـلاوت | 🖱️ فـهرسـت سـور قـرآن کـریـم ╭══════════ ✨ @Nafaahat ╰๛--- ‑ ‑ - -
مباحث
#لغات | #قرآن_کریم ❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ 41 اَریکَة: تخت مزّین «مُتَّکِئینَ فیها عَلَی الاَْرائِکِ» (31 /
#لغات | #قرآن_کریم
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄
50 اَسَف: غضب، اندوه.
«فَلَمّا آسَفُونَا انْتَقَمْنا مِنْهُمْ» (55/زخرف)، یعنی: چون ما را به خشم آوردند از آنها انتقام گرفتیم.
«رَجَعَ مُوسی اِلی قَوْمِه غَضْبانَ اَسِفا» (150/اعراف)، یعنی: موسی به سوی قوم خویش خشمگین و اندوهناک برگشت.
در هنگام اندوه و تأسف از فوت چیزی گویند: یا اَسَفی، مثل «وَ قالَ یا اَسَفی عَلی یُوسُفَ» (84 / یوسف)، یعنی: و گفت: ای دریغ از یوسف. (تکرار: 5).
┅───────────────┅
51 اسماعیل: نام دو نفر از پیامبران است.
1) اسماعیل پسر ابراهیم علیه السلام
2) اسماعیل از پیامبران بنی اسرائیل.
از آیات قرآن درمی یابیم که اسماعیل نام دو نفر از پیامبران است و اسماعیل صادق الوعد غیر از اسماعیل بن ابراهیم است که همواره با ابراهیم ذکر شده. مثل «وَ عَهِدْنا اِلی اِبْراهیمَ وَ اسماعیل اَنْ طَهِّرا بَیْتی» (125/بقره)، یعنی: و ما به ابراهیم و اسماعیل امر کردیم که خانه مرا پاک و پاکیزه کنید.
و اسماعیل دیگر در ردیف انبیاء بنی اسرائیل و غیره آمده. نظیر «وَ زَکَرِیّا وَ یَحْیی وَ عیسی وَ اِلْیاسَ کُلٌّ مِنَ الصّالِحینَ وَ اسماعیل وَ الْیَسَعَ وَ یُونُسَ وَ لُوطا وَ کُلاًّ فَضَّلْنا عَلَی الْعالَمینَ» (85 و 86 / انعام)، یعنی: و (همچنین) زکریا و یحیی و عیسی و الیاس هر کدام از صالحان بودند. و اسماعیل و الیسع و یونس و لوط و هر یک را بر جهانیان برتری دادیم. این مؤید آن است که این دو نفر غیر [از] هم اند. (تکرار: 12).
┅───────────────┅
52 اَسَن: تغییر یافتن
گویند: «اَسَنَ الماءُ» ، یعنی: آب متغیّر شد.
آسِن: آبی که رنگ و طعم آن تغییر یافته (قاموس). «فیها اَنْهارٌ مِنْ ماءٍ غَیْرِ اسِنٍ» (15/محمد)، یعنی: در بهشت نهرهایی است از آب تغییر ناپذیر.
(تکرار: 1)
┅───────────────┅
53 اَسْو و اُسْوَة: سرمشق، مقتدا.
در مفردات گوید: آن به خوب و بد هر دو شامل است. لذا در قرآن با کلمه «حَسَنة» توصیف شده است. «لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی رَسُولِ اللّه اُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» (21 / احزاب)، یعنی: در اعمال و اقوال رسول خدا برای شما سرمشق خوبی هست.
(تکرار: 3).
┅───────────────┅
54 اَسی: حزن، اندوه.
«فَلا تَأْسَ عَلَی الْقَوْمِ الْکافِرینَ» (68/مائده)، یعنی: بر قوم کافر غصه مخور.
📖 راغب گوید: حقیقت آن تعقیب چیز فوت شده است به حزن و اندوه. «لِکَیْلا تَأْسَوْا عَلی ما فاتَکُمْ» (23 / حدید)، یعنی: تا بر آنچه از شما فوت شده غُصّه نخورید. «فَکَیْفَ آسی عَلی قَوْمٍ کافِرینَ» (93/اعراف)، یعنی: چگونه بر قوم کافر اندوهگین شوم. (تکرار: 7).
┅───────────────┅
55 اَشِر: خودپسند، متکبّر، طاغی.
«بَلْ هُوَ کَذّابٌ اَشِرٌ سَیَعْلَمُونَ غَدَا مَنِ الْکَذّابُ الاَْشِرْ» (25 و 26 / قمر)، یعنی: بلکه او (پیغمبر) دروغگوی متکبّر است. فردا حتماً می دانند دروغگوی متکبّر کیست.
(تکرار: 2).
┅───────────────┅
56 اِصْر: سنگینی، پیمان، گناه.
- این معانی به هم دیگر نزدیک اند؛ زیرا پیمان یک نوع سنگینی و قبول مسئولیت و گناه نیز یک نوع سنگینی است.
در آیه «ءَ اَقْرَرْتُمْ وَ اَخَذْتُمْ عَلی ذلِکُمْ اِصْری» (81 / آل عمران)، به معنی پیمان است، یعنی: آیا اعتراف کردید؟ و بر آن، پیمان مرا گرفتید؟
و در شریفه «وَ لا تَحْمِلْ عَلَیْنا اِصْرا» (286 / بقره)، به معنی سنگینی است، یعنی: تکلیف سنگین بر ما بار مکن.
(تکرار: 3).
57 اَصْل: ریشه، پایه
«کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ اَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِی السَّماءِ» (24/ابراهیم)، یعنی: کلمه پاک همچون درخت پاکی است که ریشه آن ثابت و شاخه اش در هواست.
جمع آن اُصول است.
«اَوْ تَرَکْتُمُوها قائِمَةً عَلی اُصُولِها» (5/حشر)، یعنی: یا آن را به حال خود واگذار کردید.
(تکرار: 15).
┅───────────────┅
58 اَصیل: وقت ما بعد عصر تا مغرب (اقرب الموارد). نیمه دوم فاصله بین عصر تا مغرب.
«وَ سَبِّحُوهُ بُکْرَةً وَ اَصیلاً» (42/احزاب)، یعنی: او را بامداد و آخر روز تسبیح گوئید.
جمع آن در قرآن فقط آصال استعمال شده. «یُسَبِّحُ لَهُ فیها بِالْغُدُوِّ وَ الاْصالِ» (36 / نور)، یعنی: برای خدا در آن خانه ها بامدادان و پسینان تسبیح گویند.
«اَصیل» 4 بار و «آصال» 3 بار در قرآن آمده است.
┅───────────────┅
59 اُفّ: در قاموس گوید: افّ کلمه اظهار تنفّر است چون انسان چیزی را مکروه داشت در مقام اظهار کراهت می گوید: اُفّ؛ ابراهیم علیه السلام در مقام اظهار تنفّر از بتان و بت پرستان گفت: «اُفٍّ لَکُمْ وَ لِما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ» (67/ انبیاء)، یعنی: اف بر شما و بر آن چه غیر از خدا پرستش می کنید.
(تکرار: 3)
━━━━━━•••••••••••••
#قرار_روزانه
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
هتک حرمت زنان مؤمنه و رسوایی #سکولارهای_حوزوی!
سکولارهای حوزوی آتشبیار معرکه ۱۴۰۱ که در ماجرای فوت آن زن سنی کردزبان آن مرثیهسراییها را کردند و برای مان از نهجالبلاغه و امیرالمؤمنین علیه السلام و ماجرای خلخال در آوردن از پای زن یهودی داد سخن دادند، در ماجراهای تلخ أخیر که زنان محجّبه و مؤمنه مورد تهاجم عدهای زن هتاک مکشوفه واقع شدهاند، روزه سکوت گرفتهاند!
این اتفاقات و این برخوردهای دوگانه و غش کردنهای سریالی به طرف دشمنان دین و نظام، رسوایشان خواهد کرد.
@rozaneebefarda
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
🤔 داره چه اتفاقی میافته!
آنجا که وظیفه بشود و ضروری باشد، پای #حجاب به عنوان #ضروری_دین شهید هم بدهیم، رواست و قطعاً در نزد خدا مأجور خواهد بود.
#غیرت
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#هشدار جدی مرحوم علامه #مصباح_یزدی(رحمةالله علیه) :
میخواهند انقلاب را #تحریف کنند..
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻ضربوشتم یک همسر شهید #مدافع_حرم به دلیل امربهمعروف!
🔹درگیری دو زن بیحجاب با همسر و مادر همسر شهید بابالخانی شامگاه شنبه مقابل بیمارستان فیض اصفهان اتفاق افتاد، این درگیری در حالی رقم خورد که آنها به دو زن بیحجاب تذکر زبانی داده بودند ولی آن دو نفر به سمت همسر و مادر همسر شهید حملهور شدند!
🔹مادر همسر شهید بابالخانی در این رابطه گفت: همانطور که چادر دخترم را میکشیدند، فحشهای رکیکی هم سر میدادند و زمانی هم که به آنها گفتم که ایشان همسر شهید است و او را رها کنید، با شنیدن این جمله، ضرب و شتم را بیشتر کردند و داد میزدند "همین شما هستید که پول این مملکت را میگیرید" دخترم که در حال خفه شدن بود، برای نجات خود، گوشی را به آنها داد تا فیلم را پاک کنند؛ اما آنها از ترس پلیس صحنه را ترک کردند.
#برخورد_بازدارنده
#حجاب
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
لایحهی حجاب و عفاف، تمدنساز یا تمدنزدا.mp3
24.91M
📢 #بشنویم
📛 لایحهی عفاف و حجاب، تمدنساز یا تمدنزدا؟
💢 محورهای موضوعی
1️⃣ وضعیت فعلی جهان: جنگ تمدنی میان شیعه و یهود؛
2️⃣ بستر اصلی جنگ تمدنی حاضر: جنگ شناختی؛
3️⃣ جنگ شناختی، عمیقترین حالت #نفوذ در عرصههای مختلف؛
4️⃣ تبیین دقیق، مستند و مستمر، استراتژی اصلی مقابله با جنگ شناختی؛
5️⃣ سند توسعهی پایدار ۲۰۳۰، سند اصلی یهود برای اعمال #جنگ_شناختی در لایهی حکمرانی؛
6️⃣ خودِ شناخت غلط یا شناخت بسیار حدأقلی سند توسعهی پایدار ۲۰۳۰، بخشی از جنگ شناختی دشمن!
7️⃣ هدف پنجم سند توسعهی پایدار ۲۰۳۰، تلفیقی از شرایط قوم لوط و آندلوس؛
8️⃣ فتنهی «زن، زندگی، آزادی» حاصل تعطیلی آموزش در ایام کرونا به بهانهی سلامت؛
9️⃣ کرونا، بسترساز تسریع در اجرای اهداف توسعهی پایدار ۲۰۳۰؛
🔟 برای زدودن سند توسعهی پایدار ۲۰۳۰ از جامعه و حکمرانی، چه کار باید کرد؟
✍️مهندس شکوهیانراد
@SHRChannel
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
مباحث
📢 #بشنویم 📛 لایحهی عفاف و حجاب، تمدنساز یا تمدنزدا؟ 💢 محورهای موضوعی 1️⃣ وضعیت فعلی جهان: جنگ
،،،
✍️ مهندس شکوهیانراد
🎧 این صوت را بشنوید تا طبق تبیین و توضیحات آن، مشخص گردد مسائلی که شاید ظاهراً از هم جدا هستند، چگونه در باطنشان قطعات یک پازل را در طراحی دشمن شکل میدهند.
https://eitaa.com/mabaheeth/83995
💢 موضوعاتی که اهم آنها عبارتند از:
- فضای سایبر؛
- #جنگ_شناختی؛
- جنگ تمدنی؛
- سند توسعه پایدار ۲۰۳۰؛
- #حجاب و عفاف؛
- #کرونا؛
- تغییرات اقلیمی؛
- هوش مصنوعی؛
- سیستم اعتبار اجتماعی؛
- ارز دیجیتال بانک مرکزی؛
✴️ این موارد با همهی ظواهر بیربطشان، به دقت توسط دشمن کنار هم چیده شدهاند تا یک نتیجهی واحد حاصل شود:
🔴 نظم نوین جهانی
و اما ما با تمام قدرت ایستادهایم تا یک نتیجه را به عنایت خداوند محقّق سازیم:
❇️ تمدن نوین اسلامی
و این وعدهی قطعی الهی است که:
💠 و العاقبة للمتقین
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
نقد لایحه دوفوریتی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب.pdf
369.2K
🔴 نقد حقوقی لایحه دوفوریتی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب به همراه متن لایحه
✍️تدوین: دکتر جواد جاویدنیا قاضی دادگستری
20 خرداد 1402
🔸پشت پرده حقوقی فاجعه بار لایحه
🔹خیانتی ناخواسته یا آگاهانه به نام حمایت از عفاف و حجاب ؟
🔸اگر می خواهید از عدم رعایت حجاب شرعی جرم زدایی کنید، شجاعانه و مستقیم این امر را مطرح کنید، نه به نام حمایت
🔹از انتشار عکسهای نامناسب در متن مقاله عذرخواهم. اما باید بدانند که با این لایحه کدام مصداق از عدم رعایت حجاب شرعی مورد حمایت قرار گرفته و قانونی خواهند بود و حتی ضابطان امر به معروف جز تذکر زبانی حق اقدام دیگری علیه آنها ندارند و در صورت تصویب این لایحه از این پس باید با چه چهره هایی از کارمند و فروشنده مواجه شویم بدون اینکه حق تذکر را داشته باشیم
🔸نتیجه مستقیم تصویب این لایحه، محدودسازی اختیارات دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در برخورد با عدم رعایت حجاب شرعی، اباحه گری نسبت به اکثریت مصادیق آن، تبدیل کشف حجاب و نیمه برهنگی به تخلف، آزادی بیش از پیش سلبریتیها و چهره های معروف و کارمندان و مدیران دستگاههای دولتی و مسئولان واحدهای صنفی در ارائه خدمات به افراد فاقد حجاب شرعی، بی اثر کردن قانون حمایت از آمران نسبت به عدم رعایت حجاب شرعی و در یک کلام خیانت در فرهنگ عفاف و حجاب است.
👈جناب اژه ای تدوین کنندگان این لایحه و به ویژه تفکر پشت آن را دریابید. البته اگر حقیر را به سبب عجب و غرور یا به تعبیر بهتر استقلال قضایی و نهراسیدن از بیان حق سلب صلاحیت نکنند.
#حجاب
#لایحه_عفاف_و_حجاب
#بازنگری
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌 ایده خوب، سناریوی خوب، طرح خوب برای تبلیغ #حوزه_علمیه به علاقمندانِ تا آن کسی که دل در گرو #ایمان به خدا دارد، وارد این کسوت عزیز شود.
🔻 موسیقی تند و شاد، اشتغالزایی و نگاه بیزینسی و چیزهای دیگر هم نمیخواهد...
🗓️✍️ ثبت نام حوزه های علمیه تا ۲۰ مرداد تمدید شد.
#طلبگی
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روزی نیست یک کلیپ از وحشی بازی های این بی حجاب ها رو تو مجازی نبینیم...😔
اما فقط یک کلیپ از سطل ماست یک تندرو منتشر میشه کل اسلام و جمهوری اسلامی با خاک یکسان میشه...
#برخورد_بازدارنده
#به_خود_بیائید
#برخورد_کنید
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍 شنیدهها حاکی است که شهردار قم چهارده روز بدون مجوز شورا به خارج از کشور سفر کرده بود.
عوامل شهرداری لازم است که این خبر را تأیید یا رد کنند، چرا که ابهامات زیادی در ذهنها ایجاد کرده است. 🤔
📍 فرزندان شهردار قم در خارج از کشور چه میکنند و با این مطالب نمک به زخم دوستان #شهدای_امنیت میپاشند، این همه شهید دادیم تا فرزندتان اینگونه بنویسد، حداقل نقدی کنید، حرفی بزنید، تبرّی بجویید.
📍 پیرامون بوستانها که همه چیز واضح است و گفتن ندارد.
@ponezs
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────