📖 امام عليه السلام در اين گفتار فصيحانه مدح بليغى دربارۀ انصار (يارانى كه اهل مدينه بودند و به پيغمبر صلى الله عليه و آله پيوستند) بيان كرده، مىفرمايد: «به خدا سوگند آنها اسلام را همچون فرزندى در دامانشان پرورش دادند با دستهاى گشاده و پرسخاوت و زبانهاى گويا و فصيح، با اينكه نياز مادى به آن نداشتند»؛ (هُمْ وَ اللّٰهِ رَبَّوُا الإِسْلاَمَ كَمَا يُرَبَّى الْفِلْوُ، مَعَ غَنَائِهِمْ، بِأَيْدِيهِمُ السِّبَاطِ، وَ أَلْسِنَتِهِمُ السِّلاَطِ)
💡 «فِلْوْ» (بر وزن حلم) به معناى بچۀ اسب است.
← در بعضى از شروح نهجالبلاغه اين واژه را تفسير به مُهر كردهاند كه آن هم به معناى بچۀ اسب 🐎 است.
💡 «سِبَاطِ» (بر وزن صفات) جمع «سَبَط» (بر وزن سبد) به معناى شخص سخاوتمند است.
💡 «سِلاطِ» (بر وزن صفات) جمع «سليط» به معناى شخص فصيحى است كه منطق كوبندهاى دارد.
در اين گفتار حكيمانه، امام عليه السلام، هم اشاره به نقش انصار در پيشرفت اسلام كرده و هم دو صفت برجستۀ آنها را بيان نموده است.
در قسمت اول، كار آنها را تشبيه به پرورش فرزند مىكند و مىدانيم كه اسلام هنگامى كه #پيامبر_اكرم صلى الله عليه و آله از مكه به مدينه هجرت كرد در واقع همچون نهال يا كودكى بود كه هنوز پرورش نيافته بود. انصار و ياران مدينه بهسرعت به آن پيوستند و از آن حمايت كردند و در جنگهاى مختلف دفاع جانانه نمودند تا اسلام پرورش و گسترش يافت و اين نهال الهى به ثمر رسيد.
بهراستى اگر اسلام در مكه مىماند، بر حسب ظاهر نور آن خاموش مىگشت چراكه بتپرستان مكه تعصب عجيبى به بتهاى🗿 خود داشتند.
اضافه بر اين، سلطۀ آنها بر كعبه 🕋 و حرم مكه منافع مادى زيادى برايشان داشت و اسلام اين منافع را تهديد مىكرد.
به همين دليل با تمام قوا مقابل پيغمبر صلى الله عليه و آله ايستادند و حتى تصميم بر قتل آن حضرت گرفتند و اگر هجرت پيامبر صلى الله عليه و آله به آن صورت پيچيده رخ نمىداد اى بسا به دست آنها به شهادت مىرسيد.
#نهج_البلاغه_بخوانیم
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
#قرآن_کریم 226
💫 سوره مبارکه هود
[علی نبینا و آله و علیه السلام]
✨ آیات مبارکه 38 - 45
🎧 تلاوت 🎞 تصویری
🎙 تفسیر 📖 ترجمه
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
✨ ثوابِ تلاوت این صفحه هدیه به #حضرت_مسلم [سلام الله علیه]
✨ جهت سلامتی و تعجیل در فرج #امام_زمان (عجّل الله تعالی فرجه و علیهالسلام) و سلامتی و عزت و اقتدار نائب الامام امام خامنهای مدّظله العالی صلوات
═════❖•°🌸 °•❖════
✨ @Nafaahat
╰๛--- ‑ ‑ - -
┄═⊹❁❈【 ۲۲۶ 】 ❈❁⊹═┄
╔═════════
وَ يَصْنَعُ الْفُلْكَ وَ كُلَّمَا مَرَّ عَلَيْهِ مَلَأٌ مِنْ قَوْمِهِ سَخِرُوا مِنْهُ ۚ قَالَ إِنْ تَسْخَرُوا مِنَّا فَإِنَّا نَسْخَرُ مِنْكُمْ كَمَا تَسْخَرُونَ ﴿ ۳۸ ﴾
او به ساختن آن کشتی عظیم مشغول شد. هر بار که خواص بیدین جامعه از کنارش رد میشدند، مسخرهاش میکردند. نوح تهدیدشان کرد: «اگر ما را مسخره میکنید، ما هم مثل خودتان مسخرهتان میکنیم.
فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ مَنْ يَأْتِيهِ عَذَابٌ يُخْزِيهِ وَ يَحِلُّ عَلَيْهِ عَذَابٌ مُقِيمٌ ﴿ ۳۹ ﴾
بالاخره خواهید فهمید که عذاب خوارکنندۀ دنیا سراغ چه کسی میآید و عذاب دائمی آخرت یقۀ چه کسی را میگیرد!»
حَتَّىٰ إِذَا جَاءَ أَمْرُنَا وَ فَارَ التَّنُّورُ قُلْنَا احْمِلْ فِيهَا مِنْ كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ وَ أَهْلَكَ إِلَّا مَنْ سَبَقَ عَلَيْهِ الْقَوْلُ وَ مَنْ آمَنَ ۚ وَ مَا آمَنَ مَعَهُ إِلَّا قَلِيلٌ ﴿ ۴۰ ﴾
گذشت تا... وقتی فرمانمان رسید و چشمههایی فراوان فوران کرد، به نوح گفتیم: «از هر نوع حیوانِ اهلی به اندازۀ نیازتان، سوار آن کشتی کن. اعضای خانوادهات را هم سوار کن، جز آنهایی که عذاب بر آنها حتمی شده است. مؤمنان را هم سوار کن.» البته با نوح، جز عدۀ کمی ایمان نیاوردند!
وَ قَالَ ارْكَبُوا فِيهَا بِسْمِ اللَّهِ مَجْرَاهَا وَ مُرْسَاهَا ۚ إِنَّ رَبِّي لَغَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿ ۴۱ ﴾
نوح ندا داد: «سوار آن کشتی شوید که حرکتکردن و پهلوگرفتنش با نام خداست و او مسافرانش را میآمرزد و نجاتشان میدهد؛ چون او آمرزندۀ مهربان است.»
وَ هِيَ تَجْرِي بِهِمْ فِي مَوْجٍ كَالْجِبَالِ وَ نَادَىٰ نُوحٌ ابْنَهُ وَ كَانَ فِي مَعْزِلٍ يَا بُنَيَّ ارْكَبْ مَعَنَا وَ لَا تَكُنْ مَعَ الْكَافِرِينَ ﴿ ۴۲ ﴾
کشتی مسافرانش را میان امواجی🌊 خروشان بهپیش میبُرد.
هنگام سوارشدن، نوح پسرش را که در کناری ایستاده بود، صدا زد: «پسرجان، بیا با ما سوار کشتی شو و با بیدینها نباش!»
قَالَ سَآوِي إِلَىٰ جَبَلٍ يَعْصِمُنِي مِنَ الْمَاءِ ۚ قَالَ لَا عَاصِمَ الْيَوْمَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِلَّا مَنْ رَحِمَ ۚ وَ حَالَ بَيْنَهُمَا الْمَوْجُ فَكَانَ مِنَ الْمُغْرَقِينَ ﴿ ۴۳ ﴾
پسرش گفت: «به بالای کوهی 🗻 پناه میبرم که از شرّ سیلاب حفظم کند!» نوح گفت: «امروز در برابر خروش خشم خدا، هیچ پشتوپناهی نیست؛ جز برای کسی که خدا به او رحم کند.» آب بهسرعت، بالا میآمد و هنوز گفتوگو بینشان تمام نشده، امواج 🌊 میانشان فاصله انداخت و پسر نوح هم به غرقشدهها پیوست.
وَ قِيلَ يَا أَرْضُ ابْلَعِي مَاءَكِ وَ يَا سَمَاءُ أَقْلِعِي وَ غِيضَ الْمَاءُ وَ قُضِيَ الْأَمْرُ وَ اسْتَوَتْ عَلَى الْجُودِيِّ ۖ وَ قِيلَ بُعْدًا لِلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ ﴿ ۴۴ ﴾
بعد از هلاکت بیدینها، دستور رسید: «ای زمین، آبهایت را فرو ببر و ای آسمان، دیگر نبار.» سیلاب فرو نشست و دستور خدا به سرانجام رسید. کشتی در مکان مرتفعی بهآرامی پهلو گرفت و صدایی برخاست: «نفرین بر مردم بدکار!»
وَ نَادَىٰ نُوحٌ رَبَّهُ فَقَالَ رَبِّ إِنَّ ابْنِي مِنْ أَهْلِي وَ إِنَّ وَعْدَكَ الْحَقُّ وَ أَنْتَ أَحْكَمُ الْحَاكِمِينَ ﴿ ۴۵ ﴾
داخل کشتی، نوح خدا را صدا زد: «خدایا، پسرم که جزو افراد خوب خانوادهام بود و وعدۀ تو برای نجاتشان حتمی بود؛ بااینحال، قضاوت با توست که تو عادلتر از همۀ داورانی.»
══════❖•° 𑁍 °•❖══════
#قرار_روزانه | #تلاوت | #قرآن_کریم
🔗 مبـاحـث | فـقه و احـکام | تـلاوت |
🖱️ فـهرسـت سـور قـرآن کـریـم
╭══════════
✨ @Nafaahat
╰๛--- ‑ ‑ - -
مباحث
#لغات | #قرآن_کریم ❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ 82 اِلْیاس: این شخص بزرگوار یکی از پیامبران خداست و از اینکه در
#لغات | #قرآن_کریم
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄
91 اُمّ: مادر، اصل و پایه هر چیزی که چیزهای دیگر به آن منضّم شود.
←«وَ اَوْحَیْنا اِلی اُمِّ مُوسی اَنْ اَرْضِعیهِ» (7 / قصص)، یعنی: ما به مادر موسی الهام کردیم که او را شیر ده.
┅───────────────┅
92 اُمَّهات مؤمنین: زنان حضرت رسول صلی الله علیه و آله اند.
←«اَلنَّبِیُّ اَوْلی بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ اَنْفُسِهِمْ وَ اَزْواجُهُ اُمَّهاتُهُمْ» (6 / احزاب)، یعنی: پیامبر، به مؤمنان از خودشان برتر است و همسران وی مادر مؤمنان اند. در این آیه، همسران حضرت به مادران مؤمنان تشبیه شده اند و مراد چنان که شیعه و سنّی تصریح کرده اند، حرمت تزویج است مثل مادران حقیقی و نیز احترام منظور است.
ولی آنها به مؤمنین مَحْرَم نیستند، نگاه کردن به آنها جایز نیست، میان آنها و مؤمنین توارث نیست و دخترانشان بر مؤمنان حرام نیستند.
🔄 کلمه اُمَّهات (تکرار: 35).
┅───────────────┅
93 اُمَّة: جماعتی که وجه مشترک دارند، اُمّ در لغت به معنی قصد است.
← «آمِّینَ الْبَیْتَ الْحَرام» (2/مائده)، یعنی: قاصدان خانه خدا.
بنابراین، امّت به کسانی گفته می شود که قصد مشترک و نظر مشترک دارند.
راغب گوید: امّت هر جماعتی است که یک چیز مثل دین یا زبان و یا مکان آنها را جمع کند.
← مثلاً در آیه «کُلَّما دَخَلَتْ اُمَّةٌ لَعَنَتْ اُخْتَها» (38/اعراف)، یعنی: هر زمان گروهی وارد می شوند، گروه دیگر را لعن می کنند. منظور اشتراک در کفر و شرک است.
در آیه «اِنَّ اِبْراهیمَ کانَ اُمَّةً قانِتا لِلّهِ» (120/نحل)،
یعنی: ابراهیم (به تنهایی) یک امّت بود مطیع فرمان خدا.
گفته اند: او امّتی بود که فقط یک فرد داشت؛ زیرا که آن روز فقط او مُوَحِدّ بود.
راغب گوید: یعنی او در عبادت خدا در مقام یک جماعت بود.
🗣️ گویند: فلانی به تنهایی یک قبیله است.
🔄 (تکرار: 51)
┅───────────────┅
94 اُمَم: جمع اُمّت است
← آیه «وَ ما مِنْ دابَّةٍ فِی الاَْرْضِ وَ لا طائِرٍ یَطیرُ بِجَناحَیْهِ اِلاّ اُمَمٌ اَمْثالُکُمْ» (38 / انعام)، یعنی: هیچ جنبنده ای در زمین و هیچ پرنده ای که با دو بال خود پرواز می کند نیست مگر این که امت هایی همانند شما هستند. تصریح دارد به این که جنبندگان و طیور دارای تشکیلات و نظامات اند و در زندگی، اهداف مشترک و مقرّرات مخصوصی دارند.
🔄 (تکرار: 12).
┅───────────────┅
95 اُمّی: درس ناخوانده
در المیزان فرماید: امّی منسوب به ام (مادر) است؛ زیرا مهربانی مادر مانع از آن می شد که فرزندش را به دست معلّم بسپارد، فرزند فقط به تربیت مادر اکتفا می کرد.
← «وَ مِنْهُمْ اُمِّیُونَ لا یَعْلَمُونَ الْکِتابَ اِلاّ اَمانِیَّ» (78 / بقره)، یعنی: قسمتی از یهود بی سوادند، کتاب را جز دروغ هایی که علماء آنها می سازند، نمی دانند.
کلمه اُمّی در دو جا، صفت حضرت رسول صلی الله علیه و آله آمده.
← «اَلَّذینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ الاُْمِیَّ … فَآمِنُوا بِاللّه وَ رَسُولِهِ النَّبِیِّ الاُْمِیّ» (157 158 / اعراف)، یعنی: آنها که از فرستاده (خدا) پیامبر «امّی» پیروی می کنند … پس ایمان بیاورید به خدا و فرستاده اش، آن پیامبر درس نخوانده.
اُمّی و درس ناخوانده بودن، یکی از دلائل نبوّت و من عنداللّه بودن آن حضرت است؛ زیرا که بعد از نبوّت عالی ترین احکام و علوم را آورد و دنیا را عوض کرد. و این کار از درس ناخوانده، محال است مگر آن که این موهبت از جانب خدا باشد، آیه «وَ ما کُنْتَ تَتْلُوا مِنْ قَبْلِه مِنْ کِتابٍ وَ لا تَخُطُّهُ بِیَمینِکَ إِذاً لاَرْتابَ الْمُبْطِلُونَ» (48/عنکبوت)، هم، معنی اُمّی را درباره آن حضرت روشن می کند و هم دلالت بر نبوّتش را، یعنی: تو پیش از نزول وحی کتابی نمی خواندی و با دست نمی نوشتی و اگر غیر آن بود، اهل باطل در کار تو شکّ می کردند و می گفتند در اثر خواندن و نوشتن، چنین چیزها را آورده است.
← «هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الاُْمِّییّنَ رَسُولاً مِنْهُمْ» (2/جمعه)، یعنی: او کسی است که در میان درس ناخوانده ها، پیغمبری از خودشان برانگیخت. مراد از اُمّییّن، اهل حجاز است. یهود ظاهرا غیر یهود را اُمّییّن می خواندند چنانکه قرآن از آنها نقل می کند. «لَیْسَ عَلَیْنا فِی الاُْمّییّنَ سَبیلٌ» (75/آل عمران). یعنی: در کتاب ما، غیر یهود را حرمتی نیست.
🔄 (تکرار: 6).
┅───────────────┅
96 اَمام: جلو. «بَلْ یُریدُ الاِْنْسانُ لِیَفْجُرَ اَمامَه» (5 / قیامت)، (انسان شک در معاد ندارد) بلکه او می خواهد (آزاد باشد و) مادام العمر گناه کند.
🔄 (تکرار: 1).
━━━━━━•••••••••••••••••
#قرار_روزانه
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
صحنه ای زیبا در حج، که مردان ترکیه ای، زنان و دختران خود را از ازدحام جمعیت و برخورد با نامحرمان حفظ کرده اند. 👌
پ.ن: عکسی که باید به تمام دنیا به عنوان نمونه ای برجسته از اسلام نشان داده شود که این دین چقدر زیبا به مردان یاد داده است که در جامعه مراقب زنان و دختران خود باشند.
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
🌠☫﷽☫🌠
📝 یک برداشت کوتاه از این حدیث #امام_باقر علیه السلام
🔻کشف #حجاب مقدمه بی حیائی.
🔸بی حیائی مقدمه بی ایمانی.
🔺بی ایمانی مقدمه عذاب الهی.
#ایمان
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
19.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #کلیپ_ویژه | ما را مثل دلقک فرعون ببخش!
🔺️حکایتی در باب بخشندگی خداوند و آمادگی برای دعای عرفه، علامه مصباح یزدی(قدس سره)،
🗓️ ۱۳۸۵/۱۰/۰۹
#روز_عرفه | #عرفه
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
4_5945292248806589858.mp3
1.18M
‼️ما را مثل دلقک فرعون ببخش!
🔈 قطعه صوتی ویژه؛ سخنرانی آیت الله مصباح (رضوان الله تعالی علیه) در #روز_عرفه
👂#پیشنهاد_شنیدن
۸۵/۱۰/۹
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────