مباحث
نهج البلاغه | #نامه_ها ✉️ نامه 11 - به لشکریان در مورد آموزش آرایش جنگی ⚔️ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅
نهج البلاغه | #نامه_ها
✉️ نامه 12 - نامه به معقل بن قیس فرمانده لشکر اعزامی به شام
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
✉️
و من وصية له عليهالسلام وصى بها معقل بن قيس الرياحي حين أنفذه إلى الشام في ثلاثة آلاف مقدمة له (دستور العمل نظامى، به معقل بن قيس رياحى، كه با سه هزار سرباز به عنوان پيشاهنگان سپاه امام به سوى شام حركت كردند، معقل از بزرگان و شجاعان بنام كوفه بود)📃 اِتَّقِ اَللَّهَ اَلَّذِي لاَ بُدَّ لَكَ مِنْ لِقَائِهِ وَ لاَ مُنْتَهَى لَكَ دُونَهُ وَ لاَ تُقَاتِلَنَّ إِلاَّ مَنْ قَاتَلَكَ وَ سِرِ اَلْبَرْدَيْنِ وَ غَوِّرْ بِالنَّاسِ وَ رَفِّهْ فِي اَلسَّيْرِ وَ لاَ تَسِرْ أَوَّلَ اَللَّيْلِ فَإِنَّ اَللَّهَ جَعَلَهُ سَكَناً وَ قَدَّرَهُ مُقَاماً لاَ ظَعْناً فَأَرِحْ فِيهِ بَدَنَكَ وَ رَوِّحْ ظَهْرَكَ فَإِذَا وَقَفْتَ حِينَ يَنْبَطِحُ اَلسَّحَرُ أَوْ حِينَ يَنْفَجِرُ اَلْفَجْرُ فَسِرْ عَلَى بَرَكَةِ اَللَّهِ از خدايى بترس كه ناچار او را ملاقات خواهى كرد و سر انجامى جز حاضر شدن در پيشگاه او را ندارى، جز با كسى كه با تو پيكار كند، پيكار نكن، در خنكى صبح و عصر، سپاه را حركت ده، در هواى گرم لشكر را استراحت ده و در پيمودن راه شتاب مكن. در آغاز شب حركت نكن زيرا خداوند شب را وسيله آرامش قرار داده و آن را براى اقامت كردن، نه كوچ كردن، تعيين فرموده است؛ پس آسوده باش، و مركبها را آسوده بگذار، آنگاه كه #سحر آمد و سپيده صبحگاهان آشكار شد، در پناه #بركت پروردگار حركت ده. فَإِذَا لَقِيتَ اَلْعَدُوَّ فَقِفْ مِنْ أَصْحَابِكَ وَسَطاً وَ لاَ تَدْنُ مِنَ اَلْقَوْمِ دُنُوَّ مَنْ يُرِيدُ أَنْ يُنْشِبَ اَلْحَرْبَ وَ لاَ تَبَاعَدْ عَنْهُمْ تَبَاعُدَ مَنْ يَهَابُ اَلْبَأْسَ حَتَّى يَأْتِيَكَ أَمْرِي هر جا دشمن را مشاهده كردى در ميان لشكرت بايست، نه چنان به دشمن نزديك شو كه چونان جنگ افروزان باشى، و نه آنقدر دور باش كه پندارند از نبرد مىهراسى، تا فرمان من به تو رسد. وَ لاَ يَحْمِلَنَّكُمُ شَنَآنُهُمْ عَلَى قِتَالِهِمْ قَبْلَ دُعَائِهِمْ وَ اَلْإِعْذَارِ إِلَيْهِمْ مبادا كينۀ آنان پيش از آن كه آنان را به راه #هدايت فرا خوانيد و درهاى عذر را بر آنان ببنديد شما را به جنگ وا دارد. ═══════❖•° °•❖═══════
ترجمه فیض الإسلام: از وصيّتهاى آن حضرت عليه السّلام است بمعقل ابن قيس رياحىّ (كه از ياران و شيعيان آن بزرگوار بوده) هنگاميكه او را (از مدائن) با سه هزار تن بسوى (لشگر) شام فرستاده كه جلودار (سپاهيان) آن حضرت باشد (و در آن روش جنگ با دشمن را باو مىآموزد):
بترس از خداوندى كه ترا چارهاى نيست جز ملاقات (پاداش و كيفر) او و ترا غير از او پايانى نمىباشد (چون سر و كار تو جز با او نيست؛ پس براى رضا و خوشنودى او جهاد كن و ترس و بيم بخود راه نداده از كشته شدن در راه او باكى نداشته باش)
(۲) و جنگ مكن مگر با كسيكه با تو بجنگد (زيرا جنگ با كسيكه نمىجنگد ستم است و شخص متّقى و پرهيزكار ظلم بكسى روا ندارد) و در بامداد و پسين كه هوا خنك است راه پيمايى كن و در وسط روز (كه هوا گرم است) مردم را (براى استراحت و آسايش) باز دارد و آهسته بران (شتاب مكن تا ناتوانان همراه توانايان بيايند) و در اوّل شب راه مرو كه خداوند آنرا (براى) آرامش و استراحت و آسودگى قرار داده نه كوچ كردن (چنانكه در قرآن كريم س ۱۰ ى ۶۷ مىفرمايد: «هُوَ اَلَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اَللَّيْلَ لِتَسْكُنُوا فِيهِ وَ اَلنَّهٰارَ مُبْصِراً إِنَّ فِي ذٰلِكَ لَآيٰاتٍ لِقَوْمٍ يَسْمَعُونَ» يعنى او است خداوندى كه شب را براى شما بيافريد تا در آن آرامش يابيد و روز را روشن «تا بانجام نيازمنديها بپردازيد» و در آفرينش شب و روز براى گروهى كه «سخنان حقّ را» مىشنوند نشانهها «ى توحيد و يگانگى حقّ تعالى» است) پس در اوّل شب تن و مركبت را آسوده گذار و چون پى بردى هنگامى را كه #سحر (پيش از بامداد) هويدا مىگردد، يا هنگامى كه بامداد آشكار ميشود با #بركت و نيكبختى كه از جانب خدا مىرسد روانه شو.
(۳) و هر گاه با دشمن روبرو شدى ميانۀ لشگر خود بايست و به دشمنان نزديك مشو مانند نزديك شدن كسيكه مىخواهد جنگ برپا كند، و از آنان دور مشو همچون دور شدن كسيكه از جنگ مىترسد تا آنكه فرمان من بتو برسد (زيرا شروع بجنگ پيش از رسيدن فرمان شايد شايسته نبوده زيان آن بيش از سودش باشد و دور شدن هم موجب دليرى حريف گردد)
(۴) و بايد پيش از خواندن آنان (را براه حقّ) و حجّت تمام كردن، كينه و دشمنى شما را بجنگ با ايشان وادار نسازد (زيرا جنگ از روى كينه و دشمنى، براى هوا و هوس است نه اطاعت و فرمانبرى از خداوند؛ پس در اين صورت اگر كسى كشته شود يا ديگرى را بكشد گناهكار و معذّب است).
🚩 خط حزبالله ۳۵۹ | پیشرفت در سایه مقاومت
🔹شماره سیصد و پنجاه و نهم هفتهنامه خط حزبالله با عنوان «پیشرفت در سایه مقاومت» منتشر شد.
📝 خط حزبالله، در سخنهفته این شماره به مناسبت هفته دفاع مقدس، مروری بر درسهای هشت سال دفاع مقدس برای جامعه امروز داشته است.
🔸یادداشت هفته این شماره خط حزبالله، با عنوان «الگوی کامل حکمرانی» در آستانه سالروز رحلت پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآلهوسلم نگاهی به ابعاد سیره حکومتی نبی مکرم اسلام داشته است.
🌷شماره این هفته خط حزبالله، به روح مطهر شهید دفاع مقدس، محمدعلی خودسیانی تقدیم میشود.
📥 نسخه PDF 👇
#نهج_البلاغه | #حکمت ۱۸۷
🏷️ ضرورت ياد قيامت
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
❁• وَ قَالَ عليهالسلام اَلرَّحِيلُ وَشِيكٌ
┅───────────────┅
☜ و درود خدا بر او، فرمود: كوچ كردن نزديك است.
─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─
♻️ ترجمه فیضالاسلام: امام عليه السّلام (در بارۀ مرگ) فرموده است: كوچ كردن (رفتن از دنيا) نزديك است (پس خردمند كسى است كه توشه برداشته هنگام رسيدن #مرگ آماده باشد).
🇯 🇴 🇮 🇳
📖 امام عليه السلام در اين عبارت بسيار كوتاه و پر معنا از بىوفايى و كوتاهى #عمر دنيا سخن مىگويد و مىفرمايد: «كوچ كردن (از دنيا) سريع است»؛ (الرَّحِيلُ وَشِيكٌ) .
«رحيل» به معناى هر گونه كوچ كردن است ولى در اينجا با قرائن حاليه به كوچ كردن از دنياى زودگذر اشاره دارد.
اين واژه گاه به معناى اسم مصدر آمده است؛ مانند كلام بالا و گاه معناى صفت مشبهه را مىرساند؛ مثلاً شترى را به عنوان رحيل توصيف مىكنند يعنى شتابنده و «وشيك» از مادۀ «وشك» (بر وزن اشك) به معناى سرعت گرفتن در سير است.
بعضى از شارحان گفتهاند «وشيك» آن است كه سرعتش بسيار شديد و عجيب باشد.
⏳ از مسائلى كه همه مىدانند و غالباً از آن غافلند كوتاهى عمر دنياست؛ گويى تا چشم بر هم زنى كودكان، جوان و جوانان پير و پيران از صحنه خارج مىشوند. بارها افرادى را ديدهايم كه گرد و غبار پيرى بر رخسار آنها نشسته و ضعف سراسر وجودشان را فراگرفته و با قدى خميده عصا زنان به زحمت راه مىروند مىگوييم: عجب ديروز جوان شاداب و راستقامت و قوىپنجهاى بود چه زود پير شد. تازه اين در صورتى است كه رحيل در زمانى پيرى فرا رسد وگرنه بسيارند كسانى كه در كودكى يا جوانى بر اثر حوادث مختلفى چشم از دنيا مىپوشند. نه تنها انسانها به سرعت از اين جهان كوچ مىكنند، قدرتها و سلطنتها و حكومتها هم بسيار زود زوال مىپذيرند.
ابن ابىالحديد تشبيهى براى دنيا از بعضى از حكما نقل كرده مىگويد: پيش از آنكه به دنيا بياييم عدمى بوده است مستمر و بعد از كوچ كردن ما از اين دنيا باز به ظاهر عدمى است مستمر و عمر ما در اين ميان مانند برقى است كه در يك شب ظلمانى در بيابانى تاريك از ابرى مىجهد و بىدرنگ خاموش مىشود.
از آن مهمتر تشبيهاتى است كه قرآن مجيد براى زندگى دنيا كرده است و مىگويد: «وَ اِضْرِبْ لَهُمْ مَثَلَ اَلْحَيٰاةِ اَلدُّنْيٰا كَمٰاءٍ أَنْزَلْنٰاهُ مِنَ اَلسَّمٰاءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبٰاتُ اَلْأَرْضِ فَأَصْبَحَ هَشِيماً تَذْرُوهُ اَلرِّيٰاحُ وَ كٰانَ اَللّٰهُ عَلىٰ كُلِّ شَيْءٍ مُقْتَدِراً» ؛ (اى پيامبر!) زندگى دنيا را براى آنان به آبى تشبيه كن كه از آسمان فرو مىفرستيم؛ و به وسيله آن، گياهان زمين (سرسبز مىشود و) در هم فرو مىرود؛ امّا بعد از مدتى مىخشكد؛ بهگونهاى كه بادها آن را به هر سو پراكنده مىكند؛ و خداوند بر همه چيز تواناست!»