eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
36.3هزار عکس
32هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
مباحث
#دعای_روز بیستم و پنجم ✨ أللَّهُمَّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِكَ و مُعادیاً لأعْدائِكَ مُسْتَن
بیستم و ششم ✨ أللَّهُمَّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکُوراً و ذَنْبی فیهِ مَغْفُوراً و عَملی فیهِ مَقْبُولاً و عَیْبی فیهِ مَسْتُوراً یا أسْمَعَ السّامِعینَ. 🙏 خدایا ؛ کوششِ مرا را در این روز مورد سپاس، و گناهم را آمرزیده، و عملم را پذیرفته، و عیبم را پوشیده دار، ای شنواترینِ شنوایان . ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ أللهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم 🌐 @Mabaheeth
شرح دعای روز بیست و ششم.mp3
1.74M
🎤 #آیت_الله_مجتهدی (ره) 🎧 #شرح_دعای_روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🌙 هر که #سحر ندارد از خود خبر ندارد . 🌐 @Mabaheeth
جزء 26.mp3
3.99M
#جزء بیست و ششم #تحدیر (تندخوانی) 🎧 با صدای استاد معتز آقایی ▶️ آیه 1 سوره مبارکه أحقاف ص 502 ⏸ آیه 30 سوره مبارکه ذاریات ص 521 🌐 @Nafaahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سلوک #معرفت_نفس 🎞 حجت‌الاسلام والمسلمین #ناصری ✨ موضوع : خودشناسی و سلوک معنوی ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ ✔️ معارفِ الهی، حدّ و حصر ندارد . ✔️ باید به حقیقت، خواست و ثبات قدم داشت . ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ جَهد کن این بند از پا باز کن بر فراز لا مکان پرواز کن تا به کِی در چاهِ طبعی سرنگون یوسفی یوسف! بیا از چَه برون 🌐 @Mabaheeth‌
مباحث
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی 13 #آیت_الله_جوادی_آملی حفظه الله تعالی ┈┄┅═✾•••✾
14 حفظه الله تعالی ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ ✨ فرازهای مطرح شده: فَبِحِلْمِكَ أمهَلتَنِی وَ بِسِتْرِكَ سَتَرتَنِی حَتّی كَأنَّكَ أغفَلْتَنِی وَ مِنْ عُقُوباتِ المَعاصِی جَنَّبْتَنِی حَتّی كَأنَّكَ اسْتَحیَیْتَنِی. إلهی لَمْ أعْصِكَ حينَ عَصَيْتُكَ وَ أنا بِرُبُوبِيَّتِكَ جاحِدٌ وَ لا بأمْرِكَ مُستَخِفٌّ وَ لا لِعُقُوبَتِكَ مُتَعَرِّضٌ وَ لا لِوَعيدِكَ مُتَهاوِنٌ لكِنْ خَطِیئَهٌ عَرَضَتْ وَ سَوَّلَتْ لِی نَفسِی ... 🌐 @Mabaheeth
أعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشِّیطانِ الرَّجِیم، بِسْمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحِیم یكی از آداب و سنن دعا، پرهیز از «استكبار» است و استكبار اختصاص ندارد به این كه كسی كافرانه زندگی كند یا عاصیانه به سر ببرد؛ اگر كسی مطیع بود، واجب‌ها را انجام داد و محرّمات را ترك كرد، لكن این توفیقات را از خود دانست،‌ یك نحوه استكبار است. كسی عالم شد و عمل كرد، توفیقِ تحصیل علم و امتثال دستورات الهی را از خود دانست،‌ این هم یك نحوه استكبار است. بهترین راه برای نجات از استكبار، آن است كه انسان اسمای حُسنای الهی را رقم بزند و با بیان و بنان بازگو كند و همه كمالات را به خدا اِسناد دهد و همه نقص‌ها را به خود. در دعای نورانی عرفه سیّدالشهداء سلام الله علیه این است؛ یك فرازهای فراوانی دارد كه أنْتَ الَّذِی اَحسَنْ، أنْتَ الَّذی كَذا و كَذا و كَذا و كَذا، اسمای حُسنای إله را می‌شمارد. بعد نقصان‌ها و قصور و خطیئات و سیّئات خود را یادآور می‌شود. أنَا الّذِی كَذا، أنَا الَّذِی عَصَیْتُ، أنَا الَّذِی اَسَأتُ و مانند آن. مشابه آن در دعای عرفه امام سجاد سلام الله علیه است و در دعای سحر ابوحمزه ثمالی هم هست. در این بخش وجود مبارك امام سجاد سلام الله علیه اسماء حسنی و كرائم اخلاقی و مكارم الهی را ذكر می‌كند، بعد مكاره خود را هم یاد می‌كند. در برابر آن مَكارم، این مَكاره است. در برابر آن كرامت‌ها این كراهت‌ها هست. در برابر آن اوج‌ها این حَضیض‌ها هست. عرض می‌كند: پروردگارا ! تو اگر درباره پیغمبر صلّی الله علیه و آله و سلّم به عنوان نمونه فرمودی: "ألَمْ یَجِدْكَ یَتِیمَاً فَأوی، وَ وَجَدَكَ ضالّاً فَهَدی، وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأغْنی"، همه این ضعف‌ها را ما داشتیم. ما بی‌سرپرست بودیم، سرپرستی‌مان را به عهده گرفتی؛ بی‌نوا بودیم، به ما نوا دادی؛ بی نان و آب بودیم، نان و آب دادی؛ بی نام بودیم، ما را مشهور كردی؛ بی جام و جامه بودیم، به ما جام و جامه دادی؛ بی لانه و آشیانه بودیم، به ما لانه و آشیانه دادی؛ بی نان بودیم، بی آب بودیم، همه این امور را به ما مرحمت كردی. می‌ترسیدیم، به ما امنیّت دادی؛ اقتصاد نداشتیم، به ما دادی. بیمار بودیم، شفا دادی؛ گمنام بودیم، نامدار كردی؛ همه این نقص‌ها مال ما، همه آن كمال‌ها مال شما. گنه كار بودیم، بخشودی. ستّار بودی، غفّار بودی؛ لغزیدیم، دست ما را گرفتی. در قرآن كریم ذات أقدس إله به مردم مكّه فرمود: "فَالْیَعبُدُوا رَبَّ هذَا البِیتْ اَلَّذِی اَطعَمَهُمْ مِنْ جُوع وَ آمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ ". اینجا هم امام سجاد سلام الله علیه عرض می‌كند: ما همه بندگان این چنین بودیم. امنیّت نداشتیم، تو دادی؛ اقتصاد نداشتیم، تو دادی. وجود مبارك ابراهیم خلیل عرض می‌كند: "إذا مَرِضْتُ فَهُوَ یَشفِینْ"، خدا شافی است. امام سجاد سلام الله علیه عرض می‌كند: ما بیمار بودیم، تو شفا دادی. پس آنچه درباره پیغمبر آمد، آنچه درباره مردم مكّه آمد، آنچه درباره سنّت و سیرت ابراهیم خلیل آمد و آنچه درباره انبیاء و اولیای دیگر آمد، وجود مبارك امام سجاد سلام الله علیه همه این‌ها را جمع بندی كرد و به این صورت بازگو كرد؛ عرض كرد: پروردگارا ! من كوچكی بودم كه تربیت كردی؛ جاهلی بودم كه تعلیم كردی؛ گمراهی بودم كه هدایت كردی؛ پَستی بودم كه بلند كردی؛ ترسانی بودم كه امنیّت دادی؛ گرسنه‌ای بودم كه سیر كردی؛ تشنه‌ای بودم كه سیراب كردی؛ برهنه‌ای بودم كه پوشاندی؛ فقیری بودم كه توانگر كردی. تو تُهیدست را توانگر كردی. ضعیفی بودم كه قوی كردی؛ فرومایه‌ای بودم، عزیز كردی؛ بیمار بودم، شِفا دادی؛ از تو سئوال كردم، چیزی خواستم، عطا كردی، ناامید نكردی؛ گناه كردم، پوشاندی؛ اشتباه كردم، استقاله كردم، تو إقاله كردی؛ یعنی پشیمان شدم، پشیمانی ما را پذیرفتی؛ اندك بودم، تكثیر كردی؛ مستضعف بودم، یاری كردی؛ رانده بودم، بی مكان و بی جا بودم، جا دادی. "فَلَكَ الحَمْد" مستحضرید؛ شمارشِ اسمای حُسنای حقّ از یك سو، شمارش اسمای قبیح و نقصانات ممكن بنده و برده از سوی دیگر و ترمیم این نقص‌ها به لطف و عنایت خدای جبّار كه او جبروت دارد، جبران كننده هر نقص و ضعف است از سوی دیگر؛ این مجموعه، زمینه استحقاق حمد خدا را فراهم می‌كند. در پایان نتیجه گرفت؛ عرض كرد: "فَلَكَ الحَمْد". 👇👇👇
بعد عرض می‌كند: خدایا ! من نه در خلوت، نه در جلوت حیا نكردم و گنه كردم ! «أنَا یا رَبِّ الَّذِی لَمْ اَستَحِیْكَ فِی الخَلاء» من حاضر نبودم در ملاء و در حضور دیگران، گناه كنم ولی در خلوت و تنهائی حیا نكردم. من صاحب مصیبت‌های عظیم ام. من كسی هستم كه بر مولای خود جرأت كرده است. من كسی هستم كه جبّارُ السَّماء را معصیت كرده است. من كسی هستم كه وقتی خبر معصیت دادند، من مقدّماتش را فراهم می‌كردم، كمك می‌كردم، به كسی چیزی می‌دادم، به كسی كه وسیله معصیت را برای من فراهم بكند. من كسی هستم كه وقتی به من خبر معصیت دادند، به من بشارت می‌دادند تا من زمینه را برای گناه فراهم كنم. من كسی هستم كه مهلت دادی، من رعایت نكردم؛ پوشاندی، حیا نكردم؛ به معصیت عمل كردم، تعدّی كردم، تو مرا از چشم رحمتت راندی، من حیا نكردم ! امّا مع ذلك تو روی همه آنها پرده عفو پوشاندی، ***وَ بِحِلْمِكَ أمهَلتَنِی وَ بِسَتْرِكَ سَتَرتَنِی حَتّی كَأنَّكَ أغفَلْتَنِی وَ مِنْ عُقُوباتِ المَعاصِی جَنَّبْتَنِی حَتّی كَأنَّكَ اسْتَحیَیْتَنِی*** خدایا! آنقدر محبّت كردی كه گویا من هیچ بَدی نكردم! كَرم خدا، این كه گفته شده است: كَرم او نامتناهی، نِعَمش بی پایان، تنها از نظر كمّی، كرَم او نامتناهی نیست! از نظر كیفی هم كرَم او نامتناهی است. اگر ما نسبت به كسی بَد كردیم، او نسبت به ما مهربانی روا داشت، ما هر وقت او را می‌بینیم، شرمنده‌ایم. و بخواهیم این شرم درونی را برطرف كنیم، توان آن را نداریم! ولی ذات أقدس إله توانمند است كه این خطر را هم برطرف كند. اگر تبهكاران به بهشت رفتند، یادشان باشد كه گناه كرده‌اند، در بهشت شرمنده‌اند. در حالی كه در بهشت رنج و ألم و اندوه و غم نیست! خدا این شرم را هم می‌زداید. خدا كه مُقلّبُ القلوب است از یاد تبهكاران و تیره دلان محو می‌كند كه اینها سابقه سوء داشتند. لذا همانند پرهیزكاران، در بهشت متنعّم اند. اصلاً یادشان نیست كه گناه كرده‌اند تا در بهشت شرمنده باشند! این كار از غیر خدا بر نمی‌آید. كسی نسبت به ما بَد كرد، حداكثر این كه ما نسبت به او احسان كنیم و رُخش نیاوریم و به دیگران هم نگوئیم. امّا هر چه او را بِنْوازیم، او شرمنده‌تر می‌شود. بخواهیم آن رنج درون را از او بزدائیم، توان آن را نداریم. ما كه مُقلّب القُلُوب نیستیم كه بر خاطره او سلطه داشته باشیم ! تا آن خاطرات گذشته از یادش نرفته، شرمنده است. ولی ذات أقدس إله این چنین می‌كند؛ یعنی تبهكار را مانند پرهیزكار می‌پذیرد، با دعا و نیایش و توبه و كُرنش اوّلاً. او را وقتی وارد بهشت كرد، همانطوری كه "وَ نَزَعنَا مَا فِی صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ" ، هرگونه غِلّ و خیانت و كینه توزی را از قلب بهشتیان می‌زداید، از قلب چنین تبهكار بَد سابقه‌ای می‌زداید كه او سابقه سوء داشت. وقتی از یادش رفت، دیگر شرمنده نمی‌شود. چنین خدائی، اوست!! هر چه بخواهیم، او دارد. هر چه بخواهد، می‌تواند. و هرگز خزینه كَرَم او، به پایان نمی‌رسد. لذا در این پایان عرض می‌كند: خدایا! من وقتی كه معصیت كردم، روی استكبار نبود و هرگز به ربوبیّت تو، اِنكار نكردم ربوبیّت را، امر تو را، سبك نشمردم و خود را در مَعرض عقوبت تو نیاوردم و وَعید تو را سبك و خار نشمردم، لكن اشتباه كردم، غفلت كردم، بَد كردم، شهوت بر ما غالب شد،‌ غضب بر من غالب شد ***خَطِیئَهٌ عَرَضَتْ وَ سَوَّلَتْ لِی نَفسِی*** این «تَسویل نفس» اگر ذات أقدس إله توفیق داد، باید در نوبت دیگر بازگو بشود كه نفس مُسوِّله چیست، چه خطری را به همراه دارد كه امیدواریم خداوند ما را از شرور أنفس ما، مخصوصاً از شرور نفس مُسوّله و اَمّاره برهاند! 🌐 @Mabaheeth
27_Jalase-24.mp3
1.64M
🎙 بیست و چهارم 💬 پیوندهای امت اسلامی 🗓 شنبه 1353/7/20 ✔️ بیست و پنجم رمضان المبارک 1394 🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱 🌙 روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان 🎧 برگرفته از نکات تفسیری ارائه شده 👇 🔗 https://eitaa.com/astanqom/6382 ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ موضوع : ویژگی‌های انسان مؤمن | داستان جنگ حدیبیه 👉 @astanqom 🌐 @Mabaheeth
مباحث
#قرآن_کریم 58 ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ ﷽ 🔸 تعالوا : بیائید 🌐 @mabaheeth
59 ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ ﷽ 🔸وجه النهار : ابتدای روز 🔸بقنطار : بر مالی فراوان 🌐 @mabaheeth
77|عواقب شکستنِ پیمانِ الهی
مباحث
#دعای_روز بیستم و ششم ✨ أللَّهُمَّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکُوراً و ذَنْبی فیهِ مَغْفُوراً و عَملی ف
بیستم و هفتم ✨ أللَّهُمَّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ القَدْرِ وَ صَیّرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الى الیُسْرِ وَ اقْبَلْ مَعاذیری وَ حُطّ عنّی الذَّنبَ وَ الْوِزْرَ یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین. 🙏 خدایا ؛ در این روز فضیلت شب قدر را روزی‌ام فرما، و کارهایم را از سختی به آسانی برگردان و عذرخواهی هایم را بپذیر، و گناه و بار گران را از گُرده ام بریز، ای مهربانِ به بندگان شایسته. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ أللهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم 🌐 @Mabaheeth
شرح دعای روز بیست و هفتم.mp3
1.41M
🎤 #آیت_الله_مجتهدی (ره) 🎧 #شرح_دعای_روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🌙 هر شب، شبِ قدر است اگر قدر بدانی. 🌐 @Mabaheeth
جزء 27.mp3
4.02M
#جزء بیست و هفتم #تحدیر (تندخوانی) 🎧 با صدای استاد معتز آقایی ▶️ آیه 31 سوره مبارکه ذاریات ص 522 ⏸ آیه 29 سوره مبارکه حدید ص 541 🌐 @Nafaahat
مباحث
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی 14 #آیت_الله_جوادی_آملی حفظه الله تعالی ┈┄┅═✾•••✾
15 حفظه الله تعالی ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ ✨ فرازهای مطرح شده: ✔️ أنا ألَّذی أعطَیتُ عَلی مَعاصِی الجَلیلِ اَلرُّشی. ✔️ سوَّلَتْ لِی نَفسِی وَ غَلَبَنِی هَوایَ وَ اَعانَنِی عَلَیها شِقوَتِی وَ غَرَّنِی سِترُكَ المُرخی عَلَیّ . 🌐 @Mabaheeth
أعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشِّیطانِ الرَّجِیم، بِسْمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحِیم در نوبت قبل اشاره شد كه وجود مبارك امام سجاد سلام الله علیه حال نیایشگر را چنان ترسیم می‌كند كه دعا كننده عرض می‌كند : پروردگارا ! من نه تنها تو را معصیت كردم، بلکه هم به جلالت و عظمت تو آگاه بودم، و هم برای معصیت رشوه می‌دادم، و هم از پرداخت رشوه‌های سنگین دریغی نداشتم این نسخه‌ای كه آمده است:چند سبك نقل شده است؛ یكی این كه: ***اَعطَیتُ عَلَی مَعاصِی الجَلیلْ اَلرُّشی*** یعنی من به معصیت‌های خدای جلیل و بزرگوار رشوه می‌دادم! كه این یك نقصی است روی نقص قبلی؛ انسان با اعتراف به جلالت خدا او را معصیت می‌كند كه بر معاصی خدای جلیل رشوه می‌دادم. برخی از نُسخ این چنین آمده است كه: اَعطَیتُ عَلی جَلیلِ المَعاصی الرُّشی. من بر آن معصیت‌های بزرگ رشوه می‌دادم. برخی از نُسخ این چنین است: فَأعْطَیتُ عَلی مَعاصِی جَلیلَ الرُّشی، كه هم رشوه‌های سنگین می‌پرداختم . به هر تقدیر چه نسخه اول یا نسخه دوم یا نسخه سوّم باشد، نیایشگر اعتراف می‌كند كه خدایا! من نه تنها معصیت می‌كردم، بلكه برای پرداخت معصیت، مقدّمات معصیت را هم فراهم می‌كردم، یعنی رشوه می‌دادم تا گناه كنم؛ این نهایت فرومایگی را می‌رساند. این كار به نام «تَسویل» است كه زشت را زیبا نشان دادن، زیبا را زشت نشان دادن، حقّ را باطل نشان دادن، باطل را حقّ نشان دادن، صدق را كذب نشان دادن، كذب را صدق نشان دادن، حسن را قبیح نشان دادن، قبیح را حسن نشان دادن، این نیرنگ، كار تَسویل است. نفس انسان در برابر عقل در جبهه جِهاد اكبر در این بخش كارش تَسویل است. وقتی كه مُسوّلانه رفتار كرد، انسان را فریب می‌دهد. وقتی فریب داد، مبتلا می‌كند به این كار . وقتی مبتلا كرد به این كار ، این را حقّ دید و صدق دید، مكرّر این را انجام می‌دهد. وقتی مكرّر انجام داد، به دام اسارت همین نفس مُسوّله قرار می‌گیرد. در جبهه جهاد اكبر شكست می‌خورد. وقتی شكست خورد ، آن وقت اسیر می‌شود. آنگاه عرض می‌كند: ذات أقدس إلها! من در تمام این تبهكاری‌ها روی لِجاج و عناد نبود، روی ضعف بود. در جبهه جهاد درونی، وقتی شهوت بر عقل غالب بشود یا غضب بر عقل غالب بشود، روی بیان نورانی امیرالمؤمنین سلام الله علیه كه فرمود: «كَمْ مِنْ عَقلٍ اَسیرٍ تَحتَ هَوَیً اَمیر» یعنی در جهاد درونی گاهی هوس امیر می‌شود و عقل اسیر، من عقل‌ام امیر هَوس شد! وقتی اسیرانه زندگی كردم، قهراً تن به تباهی دادم و برای این تباهی هم غرامت‌های سنگینی ارائه كردم. آنگاه نوبت به (تَسویل) می‌رسد؛ وجود مبارك امام سجاد سلام الله علیه در این قسمت یك روانشناسی حكیمانه‌ای را ارائه می‌كند تا انسان نفس خود را و شئون و شُعب نفس را بشناسد و بداند هر پیشنهادی كه در محضر او ارائه می‌شود از كدام شأن از شئون نفس است، گرچه نفس فِی وَحدَتِها كُلُّ القُوی » خلاصه آن تحلیل این است كه انسان گرچه دارای شئون گوناگونی است، ولی اگر بتواند این شئون را رهبری كند، همه این شئون‌ِ ادراكی و تحریكی به امامت عقل او نماز جماعت می‌گذارند. یعنی در درون او یك قافله و یك كاروانی است به مدیریت عقل كه در پیشگاه ذات أقدس إله كُرنش می‌كنند، نماز می‌خوانند، اطاعت می‌كنند به امامت عقل. یعنی هم نیروی ادراكی او به نام حس و خیال و وَهم به عقل نظر او اقتدا می‌كنند، هم نیروی تحریكی او به نام شهوت و غضب در بخش‌های اراده و تصمیم و جَزم و عزم ما و مانند آن به عقل عملی او اقتدا می‌كنند و چون حقیقت گوهر انسانی جامع عقلین عملی و نظری است، در آن قلّه فرمانروائی و هِرم دستور دهی و عمارت آن عقل جامع قرار می‌گیرد كه جوامع كَلِم به همان عقل داده می‌شود. آنگاه او امامت این قافله‌های علمی و عملی را به عهده دارد، یك كاروان علم و عمل به آن قلّه عقل جامع اقتدا می‌كنند. چنین كسی در جهاد اكبر پیروز است. و اگر این توفیق نصیب كسی نشد، خطر از اینجا شروع می‌شود كه انسان یك خواسته‌هائی دارد، هم در بخش‌های وَهم و خیال برخی از اندیشه‌ها نسبت به او معقول جلوه می‌كنند، هم در بخش‌های شهوت و غضب برخی از خواسته‌ها برای او محبوب و حقّ جلوه می‌كند. 👇👇👇
شیطان به كمك این خواسته‌های درونی، آنچه را كه مورد علاقه انسان است، گرچه زشت است او را زیبا نشان می‌دهد، آنچه مورد انزجار و نفرت انسان است، یعنی نفرت شهوت اوست، در پیشگاه شهوت او یا در پیشگاه غضب او منفور است، او را زشت نشان می‌دهد. وقتی كه زیبا را زشت و زشت را زیبا نشان داد در بخش عقل نظری، حقّ را باطل و باطل را حقّ و صدق را كذب و كذب را صدق می‌پندارد. در بخش‌های حكمت عملی حسن را قبیح و قبیح را حسن تلقّی می‌كند. آنگاه یكی از شئون نفس كه او نفس مُسوّله نام دارد، كارش این است كه اوّلا بداند انسان چه چیز می‌طلبد. این شخص آیا مال دوست است، جاه دوست است، میز و پُست و مقام می‌طلبد یا در اِعمال غرائضِ جنسی، گرفتار مشكلات است؛ برخی‌ها در مقام جاه زانوهای آنها می‌لرزد، برخی در مقام اِعمال غرائض زانوهای آنها می‌لغزد، بعضی از نظر پول، بعضی از نظر تهدید، برخی از نظر تَحبیب، بالأخره هر كسی یك نقطه ضعفی دارد؛ این شأن از شئون نفس وقتی كه روان كاوی كرد، درون كاوی كرد، بررسی كرد كه این انسان چه چیزی را دوست دارد و از چه چیزی می‌ترسد، آنچه را كه او دوست دارد، زشت‌ترین و بَدترین رخدادها را به صورت یك امر زیبای آن شخص پسند در می‌آورد، در برابر دیدگان او مُجسّم می‌كند و او را زیبا نشان می‌دهد. یا یك چیزی را كه زیباست، زشت نشان می‌دهد و از او دورش می‌كند. این است كه وجود مبارك امام سجاد سلام الله علیه عرض كرد: پروردگارا ! من در تمام موارد، هیچ كدام، در هیچ موردی شما را با انكار ربوبیّت معصیت نكردم ، بلكه ؛ ***سَوَّلَتْ لِی نَفسِی وَ غَلَبَنِی هَوایَ وَ أعانَنِی عَلَیها شِقوَتِی وَ غَرَّنِی سِترُكَ المُرخی عَلَیَّ *** از یك سو تو پرده‌داری كردی، پرده‌دری نكردی، من مغرور شدم . از طرفی شهوت و غضب غالب شد، من در این جهاد شكست خوردم. همانطوری كه برادران یوسف طبق بیان یعقوب سلام الله علیه "سَوَّلَتْ لَكُمْ اَنفُسُكُمْ" بود، همانطوری كه سامری گفت: "سَوَّلَتْ لِی نَفسِی" ؛ گاهی گوساله پرستی در اثر تَسویل نفس، توحید می‌شود! گاهی برادركُشی در اثر تَسویلِ نفس، كار خوب تلقّی می‌شود. این تَسویل، از خطرناك‌ترین مراحل نفس انسانی است در بخش جهاد اكبر . وقتی انسان گرفتار نفس مُسوّله شد، به دام می‌افتد؛ وقتی دام افتاد، أسیر می‌شود. آنگاه وجود مبارك امام سجاد سلام الله علیه عرض می‌كند: پروردگارا ! منِ أسیر شده به دام افتاده را كی باید درمان كند . 🌐 @Mabaheeth
32.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#دعای_عهد #یا_بقیة_الله #اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🎞 حجت‌الاسلام والمسلمین #ناصری ✨ موضوع : توجه به #امام_زمان علیه‌السلام ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ ✔️ کاری داریم، دو رکعت نماز امام زمان علیه السلام ✔️ کاری داریم، رفتن به مسجد مقدس جمکران ✔️ حضرت علیه السلام إحاطه شهودی دارند، إمکان ندارد که توجه نشود، عنایت نشود. 🔺 @nasery_ir 🌐 @Mabaheeth‌
دانستن روزهای آخر ▫️ حضرت (دام ظله العالی): ⌛️ پروردگارا ! شبهای سپری شد، روزهای ماه رمضان درنوردیده شد و ما نمیدانیم که در این روزها و شبهائی که گذشت، چه مقدار توانستیم ظرف وجود خودمان را از رحمت تو، از عنایت تو لبریز کنیم: «إن لَم تَکُن رَضِیتَ مِنّا فَالآنَ فَارضِ مِنّا»؛ پروردگارا ! اگر تا این لحظه ما نتوانسته‌ایم رضایت و خشنودی تو را کسب کنیم، درخواست و تمنا میکنیم که در همین لحظه رضایت خودت را شامل حال ما بفرما. 🗓 ۱۳۸۹/۰۶/۱۴ 🌐 @Mabaheeth 💻 @Khamenei_ir