مباحث
نهج البلاغه | #نامه_ها ✉️ نامه 17 - نامه اى در جواب نامه معاويه (علیه اللعنة) ┄┄┅┅┅❅❁❅
نهج البلاغه | #نامه_ها
✉️ نامه 18 - نامه به عبدالله بن عباس در مورد روش برخورد با مردم
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
✉️ و من كتاب له عليهالسلام إلى عبد الله بن عباس و هو عامله على البصرة
(نامه به فرماندار بصره عبد اللّه بن عباس در سال 36 هجرى پس از جنگ جمل)
📃 وَ اِعْلَمْ أَنَّ اَلْبَصْرَةَ مَهْبِطُ إِبْلِيسَ وَ مَغْرِسُ اَلْفِتَنِ فَحَادِثْ أَهْلَهَا بِالْإِحْسَانِ إِلَيْهِمْ وَ اُحْلُلْ عُقْدَةَ اَلْخَوْفِ عَنْ قُلُوبِهِمْ
بدان، كه بصره امروز جايگاه شيطان، و كشتزار فتنههاست. با مردم آن به نيكى رفتار كن، و گره وحشت را از دلهاى آنان بگشاى
وَ قَدْ بَلَغَنِي تَنَمُّرُكَ لِبَنِي تَمِيمٍ وَ غِلْظَتُك عَلَيْهِمْ وَ إِنَّ بَنِي تَمِيمٍ لَمْ يَغِبْ لَهُمْ نَجْمٌ إِلاَّ طَلَعَ لَهُمْ آخَرُ وَ إِنَّهُمْ لَمْ يُسْبَقُوا بِوَغْمٍ فِي جَاهِلِيَّةٍ وَ لاَ إِسْلاَمٍ
بد رفتارى تو را با قبيلۀ «بنى تميم» و خشونت با آنها را به من گزارش دادند، همانا «بنى تميم» مردانى نيرومندند كه هر گاه دلاورى از آنها غروب كرد، سلحشور ديگرى جاى آن درخشيد، و در نبرد، در جاهليّت و اسلام، كسى از آنها پيشى نگرفت
وَ إِنَّ لَهُمْ بِنَا رَحِماً مَاسَّةً وَ قَرَابَةً خَاصَّةً نَحْنُ مَأْجُورُونَ عَلَى صِلَتِهَا وَ مَأْزُورُونَ عَلَى قَطِيعَتِهَا
و همانا آنها با ما پيوند خويشاوندى، و قرابت و نزديكى دارند، كه صله رحم و پيوند با آنان پاداش، و گسستن پيوند با آنان كيفر الهى دارد
فَارْبَعْ أَبَا اَلْعَبَّاسِ رَحِمَكَ اَللَّهُ فِيمَا جَرَى عَلَى لِسَانِكَ وَ يَدِكَ مِنْ خَيْرٍ وَ شَرٍّ فَإِنَّا شَرِيكَانِ فِي ذَلِكَ وَ كُنْ عِنْدَ صَالِحِ ظَنِّي بِكَ وَ لاَ يَفِيلَنَّ رَأْيِي فِيكَ وَ اَلسَّلاَمُ
پس مدارا كن اى ابو العباس! اميد است آنچه از دست و زبان تو از خوب و يا بد، جارى مىشود، خدا تو را بيامرزد، چرا كه من و تو در اينگونه از رفتارها شريكيم. سعى كن تا خوش بينى من نسبت به شما استوار باشد، و نظرم دگرگون نشود، با درود.
═══════❖•° 𑁍 °•❖═══════
♻️ ترجمه فیضالاسلام: از نامههاى آن حضرت عليه السّلام است بعبد اللّٰه ابن عبّاس هنگامى كه او از جانب آن بزرگوار حاكم و فرمانرواى بصره بود (عبد اللّٰه ابن عبّاس پسر عموى امام عليه السّلام است كه بيشتر علماى رجال او را حسن الحال و نيكو كردار و از اصحاب رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله و از شيعيان و پيروان اميرالمؤمنين عليه السّلام دانستهاند؛ چون فرمانرواى بصره گرديد با قبيلۀ بنى تميم كه در جنگ جمل پيروى از طلحه و زبير و عائشه كرده بودند، دشمنى و بد خويى مىنمود بطوريكه آنها را شيعه و پيرو جمل و انصار و يار عسكر «نام شتر عائشه» و حزب و طرفدار شيطان مىناميد. اين روش ابن عبّاس با ايشان بر شيعيان امام عليه السّلام كه از قبيلۀ بنى تميم بودند گران آمده از او رنجيدن؛ پس حارثة ابن قدامه كه از شيعيان آن حضرت و از قبيلۀ بنى تميم بود بآن بزرگوار نامهاى نوشت و از او شكايت كرد. امام عليه السّلام نامهاى بابن عبّاس در بارۀ مهربانى نمودن به قبيله بنى تميم نوشت كه از جملۀ آن اينست):
و اى پسر عبّاس بدان كه بصره جاى فرود شيطان و كشتنگاه تباهكاريها است (فتنه جويان اين شهر بسيارند) پس مردم آن سامان را با نيكوئى كردن بايشان خرّم و شاد گردان، و (بسبب بد خويى آنان را نشورانده اگر ايشان را بر اثر كارهاى ناشايستۀ پيش ترس و بيمى است تو) گره ترس را از دلهاشان بگشا (طورى با آنها رفتار كن كه بفهمند از كيفر كارهاى گذشتۀ آنان چشم پوشيدهاى).
و خبر بدخويى و درشتى تو با قبيلۀ بنى تميم بمن رسيد، همانا بنى تميم را كوكبى پنهان نشده مگر آنكه كوكب ديگرى بر ايشان پديدار گشته (آسمان فضل و بزرگوارى و شجاعت و دليرى آنان از كوكب درخشان تهى نگرديده، و اگر بزرگى از آنها كشته شده ديگرى جايش را گرفته) و در جاهليّت و اسلام كسى به كينه جوئى و خونخواهى بر ايشان پيشى نگرفته (از اينرو با چنين مردمى نبايستى آغاز درشتى و ناهموارى نمود)
و (سبب ديگرى كه نبايستى با آنان بد خويى كرد آنست كه) ايشان را با ما خويشاوندى پيوسته و نزديك است (چون نسب بنى هاشم و بنى تميم به الياس ابن مضر جدّ شانزدهم پيغمبر اكرم صلی الله علیه وآله منتهى ميشود؛ پس) ما را در پيوستن بآن خويشاوندى پاداش و در جدائى از آن گناه مىباشد.
پس اى ابو العبّاس خدا ترا بيامرزد در نيك و بدى كه بر دست و زبان تو جارى ميشود (در گفتار و كردارت با رعيّت) مدارا كن؛ زيرا ما در گفتار و كردار با هم شريكيم (چون تو از جانب من حكم مىرانى) و چنان باش كه گمان نيكوى من بتو باشد، و انديشهام در بارهات سُست نگردد (هيچ گاه سخن بيجا نگفته بىدستور من كارى انجام مده) و درود بر آنكه شايستۀ درود است (شارح بحرانىّ «رحمه اللّٰه» در اينجا مىنويسد: ابو العبّاس كنیۀ عبد اللّٰه ابن عبّاس بوده و عرب چون بخواهد كسی را اكرام كند او را به كنيه مىخواند)
فهرست نامههای نهجالبلاغه
مباحث
🚨❌ تلاش رسانه های غرب برای معرفی یک لیدر جدید... ❕هالیوود، اینترنشنال، صدای امریکا، بی بی سی دست به
#عقل_برانداز
امیر عبداللهیان: دکترای روابط بین الملل از دانشگاه تهران ، بیشتر از ۱۰ عنوان مقاله و کتاب در حوزه روابط بینالملل
نازنین بنیادی: رقصیدن در موزیک ویدئوهای افشین ،دوست دختر سابق تام کروز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👤 توییت رائفی_پور
💬 نازنین بنیادی را فرقه صهیونیستی ساینتولوژی مشخصاً شخص دیوید میسکاویچ مأمور میکند تا با نزدیکشدن به تام کروز، این سلبریتی معروف را برای همیشه در خدمت این فرقه نگه دارد. او حتی برای این فرقه توالت هم میشست!
بنیادی اما امروز ماموریت دیگری یافته است، فشار حقوق بشری علیه ایران!
#لبیک_یا_خامنه_ای
#پایان_مماشات
#جهاد_تبیین
امام خامنه ای: ملّت ایران، آرایش جنگی بگیرید.
🔻مسئولین کشور و آحاد توانا و آحاد مردم باید در مقابلهی با این دشمن هر کاری که میتوانند [انجام دهند]. در هر بخشی، در هر رشتهای که میتوانند، بایستی خودشان را آماده کنند، وارد میدان باشند. احساس مسئولیّت کنند. آرایش دشمن آرایش جنگی است؛ از لحاظ اقتصادی آرایش جنگی گرفته؛ از لحاظ سیاسی آرایش جنگی گرفته؛ فقط از لحاظ نظامی علیالظّاهر آرایش جنگی ندارد که آن هم البتّه حواس نظامیهای ما جمع است؛ همان طور که عرض کردم از لحاظ فضای مجازی آرایش جنگی گرفته؛ در مقابل این دشمنی که آرایش جنگی در مقابل ملّت ایران گرفته، ملّت ایران بایستی آرایش مناسب بگیرد، باید خودش را آماده کند در همهی بخشهای مختلف. ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
#لبیک_یا_خامنه_ای
#پایان_مماشات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️ انتشــــــــار مــــجـدّد
✊ وای اگر خامنهای حکم جهادم دهد
🎙حسین طاهری
#لبیک_یا_خامنه_ای
#ایران | #حجاب
46.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مهم / کومله رسما اعتراف کرد : لیدرهای ما آشوبگران را در خیابانها هدایت و فرماندهی کرده اند...
اخیرا ویدئویی از سوی العربیه منتشر شده که در آن نیروهای نظامی کومله برابر دوربین نشسته و حقایقی را از نقش این گروه تروریستی برابر دوربین افشا میکنند. در ادامه این ویدئو اختلاف عجیب و دعوای تجزیه طلبها بر سر مالکیت هر کدام بر شهرهای ایران را مرور خواهیم کرد...
#حجاب
#زن_عفت_افتخار
#لبیک_یا_خامنه_ای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نمایی دیگر از تجمعات در خارج از کشور
🔹 از درگیری های لفظی و زد و خورد خیابانی تا اختلاف بین گردانندگان این تجمعات
#حجاب
#زن_عفت_افتخار
#لبیک_یا_خامنه_ای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تصاویر هوایی از حضور کم سابقه مردم تهران در یوم الله ۱۳ آبان
#حجاب
#زن_عفت_افتخار
#لبیک_یا_خامنه_ای
#نهج_البلاغه | #حکمت
🏷️
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
❁•
┅───────────────┅
☜
─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─
♻️ ترجمه فیضالاسلام:
🇯 🇴 🇮 🇳
امام عليه السّلام (در زيان برخى از صفات ناشايسته) فرموده است: (۱) كسيكه براى (بدست نياوردن كالاى) دنيا اندوهگين شود بقضاء و قدر خدا خشمگين گشته است (زيرا راضى نبودن شخص بنصيب و بهرۀ دنيا در حكم راضى نبودن او است بآنچه براى او مقدّر شده است)
(۲) و كسى كه از اندوهى كه باو رو آورده (نزد ديگرى) گله نمايد از پروردگارش شكايت كرده (و اين نشانۀ ضعف و سستى ايمان است، زيرا صبر و شكيبائى را از دست داده)
(۳) و كسيكه نزد توانگرى رفته براى توانگريش باو فروتنى كند دو سوّم دينش از دست رفته (زيرا اهميّت دادن بمال و دارائى ضعف و سستى است در يقين و باور بخدا و فروتنى عملى است براى غير خدا پس باقى نمانده مگر اعتراف به زبان)
(۴) و كسيكه قرآن بخواند و پس از مرگ به آتش برود از كسانى است كه آيات خدا را استهزاء ميكنند (زيرا اگر قرآن را با اعتقاد و باور بخواند بايد بمضمون آن عمل كند و عمل بقرآن مستلزم بهشت رفتن است پس خوانندۀ قرآن اگر به دوزخ برود دليل بر آنست كه بمضمون آن اعتقاد نداشته است)
(۵) و كسيكه دلش به دوستى دنيا شيفته گردد دلبسته شود از دنيا بسه چيز: اندوهى كه از او جدا نگردد (زيرا اگر نيابد اندوهگين باشد و اگر يافت براى افزونى و نگهدارى اندوه خورد) و حرصى كه دست از او بر ندارد (و پيوسته دلش را در كشاكش بيم و اميد دارد) و اميد و آرزويى كه بآن نرسد.