🎙 #کلیپ_صوتی | فصل درخشان شیعه
🔻 رهبر انقلاب: زندگى #امام_سجاد(علیه السلام) یکى از فصول درخشان در زندگى ائمهى معصومین علیهمالسّلام است.
👈🏻 سه نقش را امام سجاد(علیه السلام) ایفا مىکردند. دو نقش مشترک است بین امام سجاد و بقیهى ائمه علیهمالسّلام وظیفهى عمدهاى که در رابطهى با جامعهى اسلامى و اسلام ائمه علیهمالسّلام در دوران دویستوپنجاه سال امامت ایفا مىکردند؛
یکى عبارت بود از #تبیین و روشنگرى در زمینهى معارف اسلام و احکام اسلام و فقه اسلام و حفظ اسلام از انحرافها و تحریفها و اعوِجاجهایى که بر آن تحمیل مىشد
و یکى دیگر عبارت بود از زمینه سازى براى ایجاد جامعهى اسلامى، جامعهى الهى تحت ادارهى حکومت علوى.
👈🏻 یک وظیفهى دیگر امام سجاد(علیهالسلام) و کارى که در طول دوران امامت داشتند، زنده نگهداشتن حادثهى عاشورا بود؛ که این هم یک درس است. حادثهى عاشورا حادثهاى بود که اتفاق افتاد، تا تاریخ و نسلهاى آینده و همهى مسلمین تا آخرالزمان از او درس بگیرند.
🎧 بشنوید👇
هدایت شده از فقه و احکام
حرف خاص.mp3
10.84M
#کلیپ | #حرف_خاص
🎙️ استاد محمد شجاعی
چگونه #مناجات_شعبانیه بخوانیم،
که راه فهم مناجاتهای ماه مبارک رمضان و لذّت از آنها را هموار کند؟
╭───
│ 📖 @feqh_ahkam
╰──────────
هدایت شده از فقه و احکام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | سرمایهای ارزشمند برای بشریت
♨️ خاطره جالب مترجم آلمانی از #صحیفه_سجادیه
💢 رهبر معظم انقلاب: "...بخصوص من در این ایام اعتکاف، صحیفه سجادیه را توصیه میکنم"
✅ پیشنهاد پخش در جمع معتکفین
🎞️ دریافت نسخه باکیفیت
🎙️ برشی از سخنرانی حجتالاسلام راجی به مناسبت ایام #اعتکاف
@soada_ir
╭───
│ 📖 @feqh_ahkam
╰──────────
هدایت شده از مباحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞️ آخرالزمان و افزایش حضور شیاطین جن و انس بر روی زمین
🎙️ استاد محمد شجاعی
همه باید #صحیفه_سجادیه جامعه رو داشته باشن
ما باید ایمانمون رو در آخرالزمان تقویت کنیم
اگه اهل سحر و دعا نباشید کم میاریم.
@misagallah_313
┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄
#امام_زمان عجّلاللهتعالیفرجه
#لبیک_یا_خامنه_ای
╭───
│ 🌐 @Mabaheeth
╰──────────
هدایت شده از مباحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠دو کلام از صحیفه سجادیه و امام سجاد علیه السلام
🔹یکجا در مجلس شام میفرمایند کسی در روی زمین به عظمت من نیست
🔹دردعای عرفه میفرماید انا اقل الاقلین
که هردو فرمایش صحیح است .
📣 حضرت آیت الله جوادی آملی
#صحیفه_سجادیه
@sahife_zendegi
هدایت شده از مباحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 کتابی که در عالم رویا به علامه محمدتقی مجلسی رضوان الله تعالی علیه معرفی کردند.
و به واسطه این کتاب تعداد زیادی از مردم اصفهان مستجابالدعوه شدند!
#صحیفه_سجادیه
─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─
🔘 @Qhkarimeh
🌐 @Mabaheeth
هدایت شده از مباحث
مادرت اهل ایران.mp3
6.52M
●━━━━━━─────── ⇆ㅤ
ㅤㅤ ◁ ㅤ❚❚ㅤ▷ ㅤ
💐 اعیاد شعبانیه مبارک ✨
میلاد #امام_حسین علیه السلام
ميلاد #حضرت_ابوالفضل علیه السلام
#میلاد_امام_سجاد علیه السلام 💚
عشقمی به قرآن ، مادرت اهل ایران
قصه داره این دل سپردن ما
🎤 سید رضا #نریمانی
@Fanous
🏳️ @Mabaheeth
#نهج_البلاغه | #حکمت ۳۴۳
🏷️ توجه به آثار اعمال
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
❁• وَ قَالَ عليهالسلام اَلْأَقَاوِيلُ مَحْفُوظَةٌ وَ اَلسَّرَائِرُ مَبْلُوَّةٌ وَ كُلُّ نَفْسٍ بِمٰا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ
☜ و درود خدا بر او، فرمود: گفتارها نگهدارى مىشود، و نهانها آشكار، و هر كسى در گرو اعمال خويش است.
❁• وَ اَلنَّاسُ مَنْقُوصُونَ مَدْخُولُونَ إِلاَّ مَنْ عَصَمَ اَللَّهُ سَائِلُهُمْ مُتَعَنِّتٌ وَ مُجِيبُهُمْ مُتَكَلِّفٌ
☜ و مردم گرفتار كمبودها و آفتهايند جز آن را كه خدا نگهدارد، در خواست كنندگانشان مردم آزار، و پاسخگويان به زحمت و رنج دچارند.
❁• يَكَادُ أَفْضَلُهُمْ رَأْياً يَرُدُّهُ عَنْ فَضْلِ رَأْيِهِ اَلرِّضَى وَ اَلسُّخْطُ وَ يَكَادُ أَصْلَبُهُمْ عُوداً تَنْكَؤُهُ اَللَّحْظَةُ وَ تَسْتَحِيلُهُ اَلْكَلِمَةُ اَلْوَاحِدَةُ
☜ و آن كِس كه در انديشه از همه برتر است با اندك خشنودى يا خشمى از رأى خود باز مىگردد و آن كِس كه از همه استوارتر است از نيم نگاهى ناراحت شود يا كلمهاى او را دگرگون سازد.
🇯 🇴 🇮 🇳
─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─
♻️ ترجمه فیضالاسلام: امام عليه السّلام (در ترغيب به شايسته و دورى از ناپسنديده) فرموده است:
(۱) گفتارها نگاهدارى شده (فرشتگان آنها را بر صفحه اعمال ضبط مىنمايند چنانكه در #قرآن_كريم س ۵۰ ى ۱۸ مىفرمايد: «مٰا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاّٰ لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ» يعنى سخنى از دهان بيرون نيافكند جز آنكه نزد آن «يا نزد گوينده» رقيب عتيد يعنى نگهبان آماده «دو فرشته مأمور نگارش اعمال خير و شرّ» مىباشد) و رازهاى پنهان هويدا گرديده (چنانكه در قرآن كريم س ۸۶ ى ۹ مىفرمايد: «يَوْمَ تُبْلَى اَلسَّرٰائِرُ» يعنى روزى كه رازهاى پنهان آشكار گردد) و (در س ۷۴ ى ۳۸ مىفرمايد: «كُلُّ نَفْسٍ بِمٰا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ» يعنى) هر كَس گرو و پاى بند كرده خود مىباشد (به جزاى آن مىرسد)
(۲) و مردم (از رشد) ناقصند و (از عقل) معيوب مگر آنرا كه خدا حفظ كند (از نقص و عيب آراستهاش گرداند، زيرا) پرسش كننده ايشان مىخواهد شخص را برَنج انداخته، آزار دهد و پاسخ دهنده آنها (چون مىخواهد از هيچ پاسخى باز نماند) رنج را بخود هموار مىنمايد.
(۳) آنكه انديشهاش از ايشان درستتر است زود خوشنودى و خشم، او را از انديشه نيكويش بر مىگرداند (اگر از كسى يا مطلبى خوشنود گشته يا بِخَشم آيد، انديشه نيكويش را بكار نيندازد و از عيب آنچه از آن خوشنود شده چشم بپوشد و در آنچه از آن بِخشم آمده عيب گيرد) و آنكه خردمنديش از آنها استوارتر است زود يك نگاه كردن به گوشه چشم او را زيان رساند (بر خلاف دستور عقل رفتار نموده ارجمنديش را از دست مىدهد) و يك كلمه او را از حالى بحال ديگر مىگرداند (بر اثر گفتارى بخشم آمده كار ناشايسته ميكند).
╭───
│ 🌐 @Mabaheeth
╰──────────
📖 امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه دربارۀ چند خطر كه در انتظار انسانهاست هشدار مىدهد:
⚠️ نخست مىفرمايد: «گفتار انسانها نگهدارى مىشود»؛ (الأَقَاوِيلُ مَحْفُوظَةٌ) . همانگونه كه قرآن مجيد مىفرمايد: «وَ لَقَدْ خَلَقْنَا اَلْإِنْسٰانَ وَ نَعْلَمُ مٰا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ اَلْوَرِيدِ * إِذْ يَتَلَقَّى اَلْمُتَلَقِّيٰانِ عَنِ اَلْيَمِينِ وَ عَنِ اَلشِّمٰالِ قَعِيدٌ * مٰا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاّٰ لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ» ؛ ما انسان را آفريديم و وسوسههاى نفس او را مىدانيم، و ما به او از رگ قلبش نزديكتريم! * (به خاطر بياوريد) هنگامى را كه دو فرشتۀ راست و چپ كه ملازم انسانند اعمال او را دريافت مىدارند. * انسان هيچ سخنى را بر زبان نمىآورد مگر اين كه فرشتهاى مراقب و آماده براى (ضبط) آن است!».
◈ در حديثى مىخوانيم: معاذ بن جبل از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله پرسيد: چه چيز مىتواند مرا وارد بهشت كند و از دوزخ دور دارد؟ رسول خدا صلى الله عليه و آله دستورى به او دادند و در آخر فرمودند: «ألا أُخْبِرُكَ بِمِلاكِ ذٰلِكَ كُلِّهِ؛ آيا اساس و ريشۀ همۀ اينها را به تو بگويم؟» معاذ گفت: «آرى يا رسول اللّٰه» پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: «كَفِّ عَلَيْكَ هٰذٰا وَ أشارَ إلىٰ لِسانِهِ؛ اين را حفظ كن، و اشاره به زبان خود نمود».
⚠️ در دومين هشدار مىفرمايد: «باطن اشخاص آزموده خواهد شد»؛ (وَ السَّرَائِرُ مَبْلُوَّةٌ). انسانها در كشاكش امتحانهاى سخت قرار مىگيرند تا آنچه در باطن دارند آشكار گردد و معلوم شود تا چه حد در ادعاهاى خود صادقند. همانگونه كه قرآن مجيد خطاب به ياران پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مىفرمايد: «وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتّٰى نَعْلَمَ اَلْمُجٰاهِدِينَ مِنْكُمْ وَ اَلصّٰابِرِينَ وَ نَبْلُوَا أَخْبٰارَكُمْ» ؛ ما همۀ شما را قطعاً مىآزماييم تا معلوم شود مجاهدان واقعى و صابران از ميان شما كيانند، و اخبار شما را بيازماييم!».
◈ در حديث شريفى از اميرمؤمنان على عليه السلام در خطبة الوسيلة مىخوانيم: «وَ الْأَيَّامُ تُوضِحُ لَكَ السَّرَائِرَ الْكَامِنَة؛ گذشت روزگار آنچه را در باطن نهفته شده براى تو آشكار مىسازد»
[ ادامه دارد ... ]
⚠️ آنگاه امام عليه السلام سخن از هشدار سوم مىگويد: «(بدانيد) مردم همگى در نُقصانند و همگى داراى عيوبى هستند جز كسى كه خداوند او را حفظ كرده است»؛ (وَ النَّاسُ مَنْقُوصُونَ مَدْخُولُونَ إِلَّا مَنْ عَصَمَ اللّٰهُ). منقوص، كسى است كه داراى نقص و عيبى است و مدخول نيز همين معنا را مىدهد.
💡 ممكن است اوّلى اشاره به نقصان در عقل و اعتقادات باشد و دومى اشاره به نُقصان اعمال و گرفتار بودن در چنگال رذائل اخلاقى.
🚨 اين هشدار اشاره به كسانى است كه گرفتار انواع معاصى و گناهان هستند و مىگويند: ما سرانجام #توبه خواهيم كرد و خود را اصلاح مىكنيم. امام عليه السلام مىفرمايد: همگى در حال نُقصانند و عيوب به باطن آنها سرايت مىكند و بازگشت و جبران، روزبهروز مشكلتر مىشود.
💡 جملۀ «إِلَّا مَنْ عَصَمَ اللّٰهُ» در درجۀ اوّل شامل حال معصومان عليهم السلام است و ليكن تمام كسانى كه پيرو آنانند و در مسير آنها گام برمىدارند نيز از نوعى عصمت الهى برخوردار مىشوند.
❒ قرآن مجيد در آيۀ 175 سورۀ «نساء» بعد از آن كه به اهميت قرآن اشاره كرده، مىفرمايد: «فَأَمَّا اَلَّذِينَ آمَنُوا بِاللّٰهِ وَ اِعْتَصَمُوا بِهِ فَسَيُدْخِلُهُمْ فِي رَحْمَةٍ مِنْهُ وَ فَضْلٍ وَ يَهْدِيهِمْ إِلَيْهِ صِرٰاطاً مُسْتَقِيماً» ؛ اما آنها كه به خدا ايمان آوردهاند و به اين كتاب آسمانى چنگ زدند بهزودى همه را در رحمت و فضل خود وارد خواهد ساخت و در صراط مستقيم به سوى خودش هدايت مىكند».
🔔 آنگاه امام عليه السلام نشانههايى از اين گروه آلودۀ به گناه را بيان مىكند كه بهوسيلۀ آنها مىتوان آنان را شناخت.
◈ نشانۀ اوّل اينكه مىفرمايد: «پرسشكنندگان آنها درپى بهانهجويى و آزارند»؛ (سَائِلُهُمْ مُتَعَنِّتٌ) . آنها به قصد حلّ مشكلات و كاستن از مجهولات و پى بردن به حقايق، سؤال نمىكنند؛ بلكه سؤالشان حتّى از عالمان به صورت انحرافى و به قصد بهانهجويى و آزار طرف است.
◈ نشانۀ ديگر اينكه «پاسخگويندگان آنها نيز درپى توجيه و تكلّفند»؛ (وَ مُجِيبُهُمْ مُتَكَلِّفٌ)
[ ادامه دارد ... ]
◈ در نشانۀ سوم مىفرمايد: «حتى برترين آنها از نظر فكر و انديشه به سبب حبّ و بُغض، از رأى خود بازمىگردد»؛ (يَكَادُ أَفْضَلُهُمْ رَأْياً يَرُدُّهُ عَنْ فَضْلِ رَأْيِهِ الرِّضَىٰ وَ السُّخْطُ)
آرى چنان كه مىدانيم يكى از موانع معرفت، حُبّ و بُغضهاى افراطى است كه سبب مىشود انسان عقيدۀ صائب و رأى صحيح خود را رها سازد و به چيزى كه دوست دارد روى آورد، هرچند باطل باشد، و از چيزى كه از آن نفرت دارد منصرف شود، گرچه حق باشد. و تا انسان از اين صفات رذيله تُهی نشود چهرۀ حقيقت را آن چنان كه هست نمىتواند مشاهده كند.
◈ در آخرين نشانه مىفرمايد: «با استقامتترين آنها با يك نگاه و يا يك كلمه دگرگون مىشود»؛ (وَ يَكَادُ أَصْلَبُهُمْ عُوداً تَنْكَؤُهُ اللَّحْظَةُ، وَ تَسْتَحِيلُهُ الْكَلِمَةُ الْوَاحِدَةُ!)
اشاره به اينكه انسان ممكن است كوه علم و دانش و داراى عقل قوى و در برابر مشكلات نيرومند باشد؛ اما هرگاه تابع هوا و هوس گردد يك نگاه هوسآلود ممكن است زندگى او را دگرگون سازد و يك جملۀ فريبنده او را از راه به دَر بَرَد.
❒ در حديثى كه در كتاب شريف كافى از #امام_باقر عليه السلام نقل شده مىخوانيم: «إنَّما الْمُؤْمِنُ الَّذي إذا رَضِىَ لَمْ يُدْخِلْهُ رِضاهُ فِي إثْمٍ وَ لا باطِلٍ وَ إذا سَخَطَ لَمْ يُخْرِجْهُ سَخَطُهُ مِنْ قَوْلِ الْحَقِّ وَ الَّذِي إذا قَدَرَ لَمْ تُخْرِجْهُ قُدْرَتُهُ إلَى التَّعَدّي إلىٰ ما لَيْسَ لَهُ بِحَقٍّ؛ انسان با #ايمان كسى است كه هرگاه از كسى يا چيزى راضى شود اين رضايت 😊 و خشنودى، او را در گناه و باطل وارد نمىكند و هرگاه به شخصى يا چيزى خشمگين😠 شود اين خشم😤، او را از قول حق بيرون نمىبرد و كسى است كه چون قدرت💪 يابد قدرتش او را به سوى تعدّى كردن و به سراغ چيزى رفتن كه حق او نيست نمىكشاند».
☜ از مجموع آنچه امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه و هشدارگونه بيان فرمود به خوبى استفاده مىشود كه همۀ افراد اعم از مؤمنان عادى و مؤمنان والامقام، همه بايد مراقب خويش باشند، چراكه خطرهايى از ناحيۀ زبان😛 و نيتهاى باطن، همه را تهديد مىكند و گاه ممكن است صحنههاى هوسآلود، هدايا و سخنان تملقآميز، انسان را بلغزاند و آثار اعمال او را از ميان ببرد.
╭───
│ 🌐 @Mabaheeth
╰──────────