لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پیش_مطالعه_فقه
بعضی از فقهاء : گرفتن هدیه از سلطان جائر در دو حالت کراهت دارد :
شبهه غیر محصوره باشد.
شبهه محصوره باشد و بعضی از اطراف آن مورد ابتلاء من نباشد.
و این کراهت با سه چیز برداشته می شود :
راه اول؛ إخبار.
راه دوم؛ اخراج خمس از هدیه.
حال سوال این است که چرا اگر خمس آن را بدهم، گرفتن آن اشکال ندارد؟ دلیل را علامه ره فرموده است که این شبیه مال مخلوط به مال حرام است که با خمس، پاک می شود.
شیخ ره اشکال می کنند: در مال حلال مخلوط به مال حرام، پلیدی عرضی ایجاد شده و با خمس از بین می رود اما در ما نحن فیه امکان دارد کل هدیه از مالِ حرام باشد و پلیدی ذاتی دارد که با خمس از بین نمی رود.
دلیل استحباب خمس هدیه سلطان جائر
مرحوم شیخ ره سه علت برای مستحب بودن، خمس دادن در هدیه سلطان جائر ذکر می کنند:
فتوای شیخ طوسی ره در نهایه.
فتوای ابن ادریس در سرائر
روایت.
راه سوم: وجود مصلحت در اخذ هدیه.
دلیل: روایاتی که حضرت هدیه سلطان جائر را قبول کرده اند.
تمام این حرفها که گرفتن هدیه کراهت دارد و سه چیز رافع آن است، در جایی است که گرفتن هدیه جایز باشد و الا اگر جایز نباشد، نوبت به کراهت و رافع آن نمی رسد و گرفتن هدیه در سه صورت جایز است:
نمی دانیم در اموال سلطان جائر، حرامی وجود دارد.
می دانیم در اموال سلطان جائر، حرامی وجود دارد اما شبهه غیر محصوره است.
می دانیم در اموال سلطان جائر، حرامی وجود دارد و شبهه محصوره است اما یک طرف آن مبتلی به فرد نیست.
@Mabaheeth
#حدیث ۶۴
✨ وَ حَكَى عَنْهُ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ الْبَاقِرُ ( عليهما السلام ) أَنَّهُ قَالَ :
كَانَ فِي الْأَرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ وَ قَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا فَدُونَكُمُ الْآخَرَ فَتَمَسَّكُوا بِهِ أَمَّا الْأَمَانُ الَّذِي رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ اللَّهِ ( صلى الله عليه وآله ) وَ أَمَّا الْأَمَانُ الْبَاقِي فَالِاسْتِغْفَارُ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ وَ ما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ .
✔ #امام_باقر عليه السّلام از حضرت #اميرالمؤمنين عليه السّلام نقل فرمود :
دو چيز در زمين مايه امان از عذاب خدا بود: يكى از آن دو برداشته شد، پس ديگرى را دريابيد و بدان چنگ زنيد، امّا امانى كه برداشته شد رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بود، و أمان باقى مانده، #استغفار كردن است، كه خداى بزرگ به رسول خدا فرمود: «خدا آنان را عذاب نمى كند در حالى كه تو در ميان آنانى، و عذابشان نمى كند تا آن هنگام كه استغفار مى كنند»
📚 #نهج_البلاغه / حکمت 88
🌐 @Mabaheeth